Polmic - FB

calendar of events

2018 2019 2020 2021 2022
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

W dniach 22–24 października 2020 podczas 32. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Religijnej im ks. Stanisława Ormińskiego w Sanktuarium NMP Wspomożenia Wiernych w Rumi rozbrzmiewać będzie przede wszystkim muzyka organowa i chóralna w ramach konkursów oraz koncertów.

Inspiracją do zorganizowania Festiwalu była działalność pracującego przez 26 lat w Rumi kompozytora, humanisty i wychowawcy młodzieży, salezjanina ks. prof. Stanisława Ormińskiego. W ramach Festiwalu przeprowadzane są trzy konkursy: Konkurs muzyki organowej – dla młodych organistów do 27 roku życia, Konkurs zespołów chóralnych – w trzech kategoriach oceniania oraz Konkurs na najlepsze wykonanie pieśni religijnej w języku kaszubskim. Festiwal jest płaszczyzną wymiany doświadczeń między uczestnikami w zakresie interpretacji utworów chóralnych, jak również promotorem muzyki kompozytorów polskich, co ma szczególne znaczenie w przypadku wykonawców zagranicznych.

Muzyka polska zabrzmi również podczas koncertów w ramach Festiwalu. Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka, flecista Łukasz Długosz i organista Roman Perucki, dyrektor artystyczny przedsięwzięcia, zaprezentują skomponowany na zamówienie Polskiej Filharmonii Bałtyckiej koncert na flet, organy i orkiestrę Według Memlinga Piotra Mossa. Kompozytora zainspirowało jedno z najbardziej znanych dzieł sztuki na Pomorzu, czyli Sąd Ostateczny Hansa Memlinga.

Dodatkowe informacje – na stronie http://festiwalrumia.pl/ 


„Trzy wieki muzyki” to wyjątkowy koncert symfoniczny Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera, podczas którego 23 października 2020 o godz. 19.00 będziemy mogli posłuchać Beethovena w zestawieniu z muzyką współczesnych kompozytorów XX i XXI wieku.

Uwertura Coriolan op. 62 Ludwiga van Beethovena, zainspirowana losami legendarnego rzymskiego wodza Coriolana, rozpocznie koncert. Dwie kontrastujące ze sobą linie melodyczne, które pojawiają się w utworze – bojowa i liryczna – odzwierciedlają konflikt psychologiczny bohatera.

Podczas koncertu będziemy mieli wyjątkową okazję by posłuchać Koncertu na klarnet i orkiestrę op. 49 Mikołaja Góreckiego – współczesnego polskiego kompozytora, syna słynnego Henryka Mikołaja Góreckiego. Koncert ten został skomponowany specjalnie dla Romana Widaszka, który wystąpi w roli solisty podczas koncertu.

II Symfonia Arthura Honeggera, cenionego kompozytora szwajcarskiego pochodzenia, została ukończona w czasie II wojny światowej. Ten trudny i bolesny rozdział w historii ludzkości znajduje swoje odzwierciedlenie w symfonii. Utwór kończy się jednak iskrą nadziei, którą niesie ze sobą solo na trąbce przy akompaniamencie smyczków. Orkiestrę symfoniczną Filharmonii Opolskiej poprowadzi Warcisław Kunc.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://filharmonia.opole.pl/ 


W dniach 23–25 października 2020 znani soliści i zespoły wystąpią w Dworze Karwacjanów i Gładyszów, w sali koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Gorlicach oraz w Ośrodku Uzdrowiskowym Biawena w Wysowej podczas koncertów XIV Gorlickiej Jesieni Muzycznej.

Festiwal poświęcony jest muzyce polskiej prezentowanej na tle muzyki światowej, a w tym roku również Ludwigowi van Beethovenowi z okazji obchodzonej na całym świecie 250. rocznicy urodzin kompozytora.

Odbędą się trzy koncerty, wieczór poezji śpiewanej oraz warsztaty muzyczne dla uczniów szkół muzycznych. Warsztaty, prowadzone przez muzyków Kwartetu Camerata, poświęcone będą interpretacji IV Kwartetu smyczkowego Es-dur op. 38 Romana Statkowskiego. Podczas koncertu w Galerii Sztuki Dwór Karwacjanów Kwartet Camerata zaprezentuje utwory z najnowszej płyty zespołu, na której znalazły się rzadko wykonywane dzieła Witolda Maliszewskiego i Romana Statkowskiego. Wieczór poezji śpiewanej wypełnią autorskie utwory z debiutanckiej płyty Małgorzaty Promińskiej z zespołem. Wystąpi także austriackie Trio Frizzante, Kwartet Galicyjski i wielokrotnie nagradzany na konkursach Chór mieszany Cantores Carvatiani, którzy wykonają m. in. utwory Fryderyka Chopina, Andrzeja Borzyma i Ewy Borcz.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej i Agencja Muzyczna Art Deco Group zapraszają 24 października 2020 o godz. 11.30 i 13.30 na transmisję ONLINE ostatniego – ósmego koncertu podsumowującego internetowe warsztaty dla młodych muzyków „Nie bój się improwizować!”.

Internetowe warsztaty „Nie bój się improwizować!" są bezpłatne i przeznaczone dla dzieci uczących się gry na dowolnych instrumentach lub śpiewu w szkołach muzycznych albo w instytucjach, prowadzących zajęcia muzyczne. Zajęcia prowadzą artyści różnych specjalizacji, którzy posługują się językiem muzyki współczesnej, wykorzystując różne niekonwencjonalne techniki wydobywania dźwięku. Tym razem zaprezentowane zostaną efekty pracy z uczestnikami zajęć, które prowadziły wokalistka i autorka tekstów Iza Kowalewska oraz multiinstrumentalistka i kompozytorka Helena Matuszewska. Podczas warsztatów młodzi muzycy poznawali różne techniki i sposoby rozwijania umiejętności improwizowania, w tym również elementy improwizacji wokalnej.

Podczas najbliższego koncertu wszyscy spotkają się pierwszy raz na żywo i będą wspólnie muzykować. Koncert będzie transmitowany z warszawskiego Quality Studio – recording and sound production, przy współpracy z Rec Audio.

Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.

Patronat medialny nad warsztatami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Zapraszamy do obejrzenia koncertu na stronach www.artdecogroup.eu oraz www.facebook.com/adgagencja 


Kujawsko-Pomorski Oddział Związku Kompozytorów Polskich zaprasza w dniach 24–26 października 2020 na VIII Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowa Muzyka”. Wszystkie koncerty Festiwalu odbędą się bez udziału publiczności, tylko w przestrzeni internetowej.

Festiwal jest cyklicznym corocznym wydarzeniem artystycznym promującym najnowszą twórczość muzyczną i artystyczną. Ideą projektu jest tworzenie nowych jakości artystycznych poprzez łączenie różnych dyscyplin. Przedsięwzięcie inspiruje więc środowiska artystyczne – kompozytorów, muzyków, plastyków, twórców multimediów, literatów – do wspólnego tworzenia kultury. Podczas bydgoskiego festiwalu promowana jest twórczość kompozytorów polskich oraz prezentowane nowatorskie i niekomercyjne projektów muzyków z zagranicy.

W ramach Festiwalu zaplanowane są trzy koncerty: „Pieśń współczesna – odbicia i rezonanse”, „Koncert z okazji 100-lecia powrotu Bydgoszczy do Macierzy” oraz „Oblicza współczesności. Recital fortepianowy Igora Torbickiego”. Podczas Festiwalu odbędą się prawykonania utworów prezesa Kujawsko-Pomorskiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich Piotra Komorowskiego i jego zastępcy Marcina Kopczyńskiego.

Transmisje można śledzić na stronie www.nowamuzyka.bydgoszcz.pl oraz w serwisie internetowym YouTube.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Organy składające się z 4700 piszczałek zabrzmią po raz pierwszy podczas koncertów w Sali Głównej NFM. Uroczysta inauguracja instrumentu odbędzie się w weekend 24–25 października 2020 roku.

Muzykę różnych epok oraz możliwości instrumentu zaprezentują najwybitniejsi artyści z Polski i z zagranicy. Przy budowie organów, która trwała od 2018 roku zaangażowanych było 45 budowniczych. Stylistyka instrumentu jest utrzymana w tradycji francuskich organów symfonicznych z XIX–XX wieku. Za jego sprawą muzyka minionych epok zabrzmi pełniej, a możliwość zagrania współczesnych utworów otworzy drogę do poznania wielu nowych kompozycji. Organy zostały zaprojektowane i wykonane przez organmistrzów z pracowni Orgelbau Klais z Bonn, która szczyci się ponad stuletnią tradycją i doświadczeniem.

Podczas weekendu inauguracyjnego odbędzie się pięć koncertów z organami w roli głównej. Długo wyczekiwana inauguracja organów w Sali Głównej Narodowego Forum Muzyki będzie spotkaniem ze sztuką wykonawczą znanych artystów reprezentujących różne pokolenia. Usłyszymy m.in. improwizacje nestora polskich organistów Juliana Gembalskiego i Karola Mossakowskiego, szybko zdobywającego uznanie publiczności i krytyki młodego artysty. Józef Serafin wybrał dwie kompozycje z bardzo bogatego dorobku dwudziestowiecznego polskiego artysty Mariana Sawy – Jutrznię i Finale z jednej z sonat przeznaczonych na organy. W wykonaniu Romana Peruckiego zabrzmią Preludium i fuga na temat BACH Zbigniewa Kruczka.

Szczegółowy program – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/ 


Katedra Kameralistyki Fortepianowej i Smyczkowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie zaprasza w dniach 24-25 października 2020 na Konferencję Naukową „Piano Connections. W kręgu kameralistyki fortepianowej składów różnych”.

Formuła konferencji miała obejmować rozbudowaną część artystyczną, stanowiącą płaszczyznę spotkania wykonawców utworów kameralnych na składy mieszane, tj. fortepian i smyczki i/lub instrumenty dęte i/lub śpiew, reprezentujących różne muzyczne środowiska akademickie. Ze względu na zaistniałą sytuację epidemiologiczną konferencja odbędzie się jedynie w części naukowej online na kanale YouTube UMFC.

Kierownikiem projektu jest dr hab. Ewa Skardowska. Jego celem będzie omówienie zagadnień związanych z treścią, ideą artystyczną i wykonawstwem utworów, w których użyte jest rzadziej stosowane instrumentarium, a także tematów dotyczących kameralistyki fortepianowej i filozofii muzyki. W roli prelegentów wystąpią pedagodzy uczelni muzycznych. Omówione zostaną m.in. współczesne techniki wykonawcze w utworach kompozytorów polskich XXI wieku na wiolonczelę i fortepian, zagadnienia edycyjno-wykonawcze utworów Witolda Friemanna i tematyka żydowska w twórczości kompozytorskiej Ryszarda Sielickiego. Wykłady konferencyjne będą transmitowane w godz. 10.00-14.30 (24.10) oraz w godz. 10.00-13.30 (25.10).

Szczegółowy program – na stronie https://www.chopin.edu.pl/ 


Do 20 grudnia 2020 potrwa XI Międzynarodowy Cykl Koncertów Organowych w Kościele ewangelicko-reformowanym (al. „Solidarności” 74). Koncerty, wzorem lat ubiegłych, odbywają się zawsze w czwartą niedzielę każdego miesiąca o godz. 19.00.

Muzyka organowa nierozerwalnie związana jest z wnętrzem kościoła. Warszawski kościół reformowany przetrwał szczęśliwie lata wojen i służy obecnie zborowi warszawskiemu nie tylko podczas niedzielnych nabożeństw, ale stanowi też ważny punkt na kulturalnej mapie stolicy. W jego wnętrzu zachowały się zabytkowe organy zainstalowane w 1900 roku przez świdnicką firmę Schlag und Söhne. To jedne z najstarszych zachowanych i najbardziej wartościowych organów w instrumentarium dzisiejszej Warszawy. Instrument ten staraniem Parafii został w latach 2004–2008 gruntownie i historycznie odrestaurowany. Dzięki temu możemy cieszyć się ponownie jego pięknym i szlachetnym brzmieniem. Dyrektorem artystycznym przedsięwzięcia jest organista dr hab. Michał Markuszewski, wykładowca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.

W tym roku udział w cyklu koncertowym biorą znakomici muzycy z siedmiu krajów Europy: Rumunii, Czech, Niemiec, Francji, Włoch, Słowacji i Polski. W programie ich recitali znalazły się dzieła przedstawicieli rozmaitych szkół kompozytorskich, w tym utwory znakomitych polskich kompozytorów, m. in. Bolesława Szabelskiego.

Tegoroczny Międzynarodowy Cykl Koncertów Organowych współfinansuje m. st. Warszawa. Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny! Obowiązuje zachowanie zasad ochrony epidemiologicznej, dezynfekcja rąk i noszenie maseczek ochronnych.

Patronat medialny nad cyklem recitali organowych objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: https://reformowani.org.pl/koncerty-organowe-all/2020 


Związek Kompozytorów Polskich zaprasza do wirtualnej Akademii Muzycznej w Krakowie, aby przysłuchiwać się obradom 49. Konferencji Muzykologicznej ZKP w dniach 25–27 października 2020 roku. Hasło przewodnie konferencji – „Teoria muzyki / muzykologia tu i teraz. Rezonans przeszłości – wyzwania współczesności”.

Organizatorzy zaproponowali następujące tematy do podjęcia: „Muzykologia – Teoria muzyki. Dialektyka żywiołów?”, „Zrozumieć muzykę. Idea przeżycia dzieła”, Za kształceniem wrażliwości i rozwijaniem wyobraźni”, „Muzyka jako przesłanie”, „Paradygmaty, konstrukty myślowe, koncepcje i metody”.

W Konferencji weźmie udział 29 prelegentów, usłyszmy dwa wykłady, 9 paneli, dwa koncerty. W ramach przedsięwzięcia odbędzie się prezentacja portalu droba.polmic.pl, poświęconego postaci i działalności Krzysztofa Droby. Podczas koncertu finałowego nastąpi prawykonanie utworu Zbigniewa Bargielskiego Clavertett na kwartet smyczkowy i klawesyn, który powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Obrady prowadzone będą na platformie wykładowej AMK ON-LINE stworzonej specjalnie dla uczestników Konferencji, natomiast całość posłuchać i zobaczyć będzie można na stronie Akademii Muzycznej w Krakowie: www.amuz.krakow.pl/49konferencjazkp 

Bądźmy razem! Jeśli tylko technologia nie zawiedzie zadość uczynimy tradycji i Konferencja Muzykologiczna zarezonuje, choć w przestrzeni nowej, co nie oznacza nieprzyjaznej – ot wyzwania współczesności!

dr hab. Beata Bolesławska-Lewandowska, przewodnicząca Sekcji Muzykologów ZKP


Kolejna wokalna propozycja w październikowym repertuarze Filharmonii Łódzkiej to Koncert Chóralny w Kościele Ewangelicko-Augsburskim pw. św. Mateusza 25 października 2020 o godz. 17.00.

Chórzyści przedstawią różnorodny stylistycznie repertuar, na który złożą się utwory od XVI wieku (Wacław z Szamotuł) po muzykę najnowszą (Henryk Mikołaj Górecki, Krzysztof Penderecki). Wszystkie te kompozycje łączy tematyka religijna, nawiązująca do obchodzonego na początku listopada Święta Zmarłych.

Usłyszymy m.in. jedną z najbardziej znanych pieśni religijnych Wacława z Szamotuł Już się zmierzka. Muzyka tego wybitnego twórcy renesansowego, zwanego nawet „polskim Palestriną”, urzeka symetrią fraz, jasną fakturą, a przede wszystkim bogatą inwencją melodyczną. Agnus Dei (Baranku Boży) zostało skomponowane przez Krzysztofa Pendereckiego na wieść o śmierci prymasa Polski Stefana Wyszyńskiego i wykonane podczas uroczystości pogrzebowych. Początkowo utwór ten funkcjonował samodzielnie, później został włączony do Polskiego Requiem. Charakter żałobny ma także Spraw, niech płaczę Karola Szymanowskiego – fragment Stabat Mater. Modlitewne błaganie Matki Boskiej w XX-wiecznym kształcie muzycznym (1926) nawiązuje do twórczości religijnej epoki renesansu. W programie znajdą się też Ecce lignum crucis Stanisława Moniuszki, Parce Domine z oratorium Znalezienie Świętego Krzyża i Sanctus z Missa pro pace Feliksa Nowowiejskiego, kompozycje z cyklu Z pieśni kościelnych Henryka Mikołaja Góreckiego oraz utwory Johanna Sebastiana Bacha i Nikolaia Kedrova.

Koncert poprowadzi Chórmistrz FŁ Dawid Ber. W roli solistów wystąpią Magdalena Szymańska (sopran), Dominika Stefańska (mezzosopran) i Rafał Maciejewski (baryton).

Karolina Albińska

Szczegółowy program – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl 


28 października 2020 o godz. 19.00 Sławomir Wojciechowski, jeden z najciekawszych polskich kompozytorów współczesnych, poprowadzi w NOSPR wykład „Rhapsody in Deep Blue. O komponowaniu muzyki przez sztuczną inteligencję”.

Wydarzenie odbywa się w ramach projektu „Kulturalne wybory młodzieży" realizowanego przez NOSPR we współpracy z Instytutem Myśli Polskiej im. Wojciecha Korfantego w ramach projektu „Bardzo młoda kultura". Podczas spotkania eksplorować będziemy związki muzyki i technologii. Przypominamy, że na stronie internetowej https://ai.nospr.org.pl/ dostępna jest aplikacja NOSPR AI. To nowatorski projekt zainicjowany przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, który wykorzystuje zaawansowaną sztuczną inteligencję do rozmowy o muzyce. Dzięki wdrożeniu rozwiązania Watson Assistant przez IBM Services NOSPR przybliża doświadczenie obcowania z orkiestrą symfoniczną online. Znany kompozytor i wykładowca Sławomir Wojciechowski podzieli się uwagami o perspektywach wykorzystania AI w muzyce.

„Swój pierwszy kwartet smyczkowy komputer napisał w 1957 roku. Już dwadzieścia lat później stworzył dość udane imitacje dzieł wielkich klasyków. Dziś stawia sobie bardziej ambitne cele. Potrafi na przykład zrozumieć „emocjonalną temperaturę" naszych czasów i na dowód tego pisze piosenkę, która w 48 godzin od premiery trafia na szczyty list przebojów. Mamy więc do czynienia z niewątpliwie inteligentną i użyteczną maszyną, której jednak coraz częściej zaczynamy się obawiać” – zaznaczają organizatorzy. Czy sztuczna inteligencja jest w stanie konkurować z ludźmi w obszarach kreatywności, sztuki, kultury, i czy to ona właśnie będzie komponować arcydzieła XXI wieku?

NOSPR zaprasza na spotkanie na stronie www.nospr.org.pl,  na profilu FB oraz w serwisie YouTube.


Na 2020 rok przypada symboliczna, 18. edycja Festiwalu Muzyki Współczesnej Sacrum Profanum. Festiwal wchodzi w dorosłość w przełomowym czasie, pełnym zmian i redefinicji, pozostając przestrzenią eksperymentu, poszukiwania, łączenia starego z nowym, popularnego z niszowym. W dniach 28 października – 6 grudnia odbędzie się pierwsza cyfrowa odsłona festiwalu.

18. edycja festiwalu to 9 premierowych koncertów, jak również wydarzenia towarzyszące i warsztaty dla dzieci. Program tegorocznego Sacrum Profanum obejmuje utwory z Polski, Irlandii, Kanady, USA i Australii. Wśród 10 zamówień festiwalowych znajduje się m.in. inspirowany serialem Black Mirror: Bandersnatch hołd dla Krzysztofa Pendereckiego. Skomponowany przez Piotra Peszata PEnderSZATch to utwór z wielowariantowym biegiem wydarzeń. W ramach Festiwalu odbędą się również premiery światowe utworów, które powstały w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Podczas koncertu „Muzyka i sport” usłyszymy utwór na 4 wykonawców z video i elektroniką Karola Nepelskiego Box of Boxing Dominika Strycharskiego, natomiast 27 listopada będziemy świadkami prezentacji Random Check Marcina Rupocińskiego – części projektu audiowizualnego „Random Check” autorstwa artystów związanych z Wydziałem Grafiki i Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu oraz z Katedrą Kompozycji Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu.

W programie 18. edycji Sacrum Profanum znalazło się miejsce nie tylko na koncerty, ale też wydarzenia grające z konwencją i angażujące odbiorcę na innym niż to zwykle bywa poziomie. Tegoroczne Sacrum Profanum zwieńczą natomiast soliści Hashtag Ensemble. Koncert #archi-solos potraktuje architekturę i miejską tkankę jako partytury do improwizacji.

Pełny program festiwalu dostępny na www.sacrumprofanum.com 


Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza 29 października 2020 o godz. 18.00 na spotkanie online z cenioną kompozytorką Anną Ignatowicz-Glińską w ramach projektu „Muzyka współczesna nie gryzie”.

Dr hab. Anna Ignatowicz-Glińska ukończyła studia kompozytorskie w warszawskiej Akademii Muzycznej (obecnie UMFC) w klasie prof. Włodzimierza Kotońskiego i cykl szkoleń w ramach Międzyuczelnianej Specjalności Multimedialnej UMFC. Pełni funkcję adiunkta w macierzystej uczelni. Jej utwory wykonywane są na koncertach i festiwalach w Polsce i za granicą (m.in. w Niemczech, Czechach, Rosji, Austrii, Francji, Szwajcarii, Danii, USA, Ameryce Łacińskiej, w Chinach i na Ukrainie), nagrywane na płyty (Audite, DUX, Acte Préalable, Mons, Polonia Records) i wydawane (Norsk Musikforlag, PWM). Jest laureatką nagród i wyróżnień na konkursach kompozytorskich, członkiem ZAiKS, ZKP (od 2009 Sekretarz Oddziału Warszawskiego) i Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektronicznej (PSEME). Ostatnio coraz ważniejsze miejsce w jej twórczości zajmują projekty multimedialne, wpisujące się w ideę syntezy sztuk i powstałe we współpracy z artystami innych dziedzin.

Zapraszamy do aktywnego udziału w spotkaniu z Anną Ignatowicz-Glińską i zadawania własnych pytań! Wystarczy przesłać je z zawartym tytułem „MWNG 2020" do środy, 28 października, na adres ptmw@epistola.pl

Ze względu na bieżącą sytuację pandemiczną w tym roku spotkania z twórcami muzyki współczesnej, członkami Związku Kompozytorów Polskich, odbywają się w formie transmisji online na stronie www.ptmw.art.pl oraz na Facebooku Towarzystwa. Przedsięwzięcie dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


Premiera koncertu „Escape from the shadow” online z dziełami polskich kompozytorów pochodzenia żydowskiego odbędzie się 29 października 2020 roku o godz. 21.30 na platformie YouTube oraz na Facebooku.

Zapis audio-video projektu jest zbiorem polskich i międzynarodowych premier fonograficznych wybitnych twórców w interpretacji altowiolistki oraz kuratorki projektu Aleksandry Demowskiej-Madejskiej, sekretarza Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków, i pianisty Wojciecha Pyrcia. Koncert został zarejestrowany w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Polska premiera koncertowa projektu odbyła się w ramach IV Festiwalu WarszeMuzik w 2020 roku.

Wykonawcy prezentują wartościowe, niemal zapomniane dzieła, pozostające w cieniu koncertowego wykonawstwa kameralnego, przeznaczonego na altówkę z fortepianem, m. in. Sonatę na altówkę i fortepian op. 28 Mieczysława Wajnberga, Rapsodia Notturna op. 66 Karola Rathausa, Romans op. 32 Ignacego Friedmana, Serenadę Jerzego Fitelberga oraz Kaddish op. 6 Aleksandra Weprika.

Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


30 października 2020 w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie będzie miał miejsce koncert w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Scena dla muzyki polskiej” z udziałem znakomitego duetu: Joanna Freszel (sopran) i Łukasz Chrzęszczyk (fortepian).

Wywodząca się z tradycji romantycznej pieśń solowa z akompaniamentem fortepianu zawsze stanowiła wyzwanie dla kompozytorów – jak oddać sprawiedliwość poetyckiej treści, a zarazem przykuć słuchacza własną, oryginalną oprawą muzyczną? Podczas kolejnej odsłony „Sceny dla muzyki polskiej” będziemy mogli przekonać się, jak radzili sobie z tym zadaniem najwybitniejsi polscy twórcy XX stulecia: Karol Szymanowski, Jerzy Lefeld, Grażyna Bacewicz, Szymon Laks i Zygmunt Mycielski.

Kiedy spotyka się dwóch geniuszy, takich jak ekwilibrysta poetycki Julian Tuwim i Karol Szymanowski, efekt musi być piorunujący. Słopiewnie intrygują już samym zagadkowym tytułem. Z kolei napisane do słów Kazimiery Iłłakowiczówny Rymy dziecięce, urocze i proste pieśni, poświęcił Szymanowski pamięci swojej tragicznie zmarłej siostrzenicy, Alusi Bartosiewiczówny.

Wiersze Juliana Tuwima nie mają nic wspólnego z jego żydowskim dziedzictwem – dopiero po wojnie wielu ocalałych Żydów zaczęło nawiązywać do tradycji. Taki był wstrząsający przypadek Szymona Laksa: skrzypka, a potem dyrygenta orkiestry obozowej w Auschwitz-Birkenau. Będziemy mieli rzadką okazję wysłuchać jego Ośmiu ludowych pieśni żydowskich (Huit chants populaires juifs). Jak pisał syn kompozytora, „ojciec miał nadzieję, że «przeżyją» go co najmniej jego pieśni”.

Wielka dbałość o wydobycie znaczenia tekstu poetyckiego i kunsztownie kontrapunktyczną partią fortepianu cechuje pieśni Grażyny Bacewicz, Jerzego Lefelda i Zygmunta Mycielskiego.

Magdalena Tokajuk

Więcej – na stronie https://filharmonia.olsztyn.pl/ 


30 października 2020 o godz. 19.00 w gdańskim Kościele św. Trójcy odbędzie się koncert Polskiego Chóru Kameralnego „Z ziemi Polskiej” z okazji 100. rocznicy urodzin św. Jana Pawła II. Koncert bez udziału publiczności będzie transmitowany na stronie www.gdansk.pl oraz www.polskichorkameralny.pl. 

Setną rocznice urodzin św. Jana Pawła II Polski Chór Kameralny pragnął uczcić organizując cykl trzech koncertów ułożonych w formułę mini festiwalu muzyki sakralnej. Niestety przez szalejącą pandemię organizatorzy zostali zmuszeni do skompresowania tryptyku do jednego wydarzenia.

W wykonaniu znakomitego zespołu pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego usłyszmy głównie muzykę polską, m.in. utwór niedawno zmarłego kompozytora Juliusza Łuciuka do słów Wielkiego Rodaka O ziemio polska, od którego pochodzi tytuł koncertu, a także dzieła nagrodzone w Międzynarodowym Konkursie Musica Sacra Nova 2020 oraz światowe prawykonania utworów Pawła Łukaszewskiego Sub Tuum praesidium i Corpus Christi Hymnus wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w bieżącym roku.

Udział w koncercie wezmą również znakomici instrumentaliści: saksofonista Paweł Gusnar, perkusista Leszek Lorent oraz organiści Michał Sławecki i Andrzej Szadejko.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.polskichorkameralny.pl/pl/ 


30 października 2020 o godz. 19.00 w Filharmonii Śląskiej im. H. M. Góreckiego będzie miało miejsce prawykonanie najnowszego utworu Eugeniusza Knapika Podróż długa, który powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Jest to kontynuacja skomponowanej przed wielu laty przez Eugeniusza Knapika pieśni Przystępuję do ciebie, która była dedykacją dla prof. Mieczysława Tomaszewskiego z okazji jego 80. urodzin. Warstwa słowna cyklu oparta jest na wierszach Edwarda Stachury i Zbigniewa Herberta. Chór Filharmonii Śląskiej oraz Śląską Orkiestrę Kameralną poprowadzi Maciej Tomasiewicz, a w partiach solowych premierowo wykonywanego utworu zaprezentują się sopranistka Monika Sendrowska oraz baryton Tomasz Rak.

W interpretacji muzyków usłyszymy również utwory Gustava Mahlera, Ralpha Vaughana Williamsa, Wolfganga Amadeusa Mozarta i Antonia Vivaldiego. Adagietto z V Symfonii cis-moll Mahlera to część wykonywana wyłącznie przez instrumenty smyczkowe i harfę. Otworzy ona piątkowy koncert przepięknym, głęboko emocjonalnym i lirycznym brzmieniem. Następnie zabrzmi Five Variants of Dives and Lazarus Williamsa – kompozycja, w której usłyszymy reminiscencje starodawnych melodii angielskich. Na zakończenie, po Ave verum corpus Mozarta, zaprezentowane zostaną fragmenty Glorii Vivaldiego, hymnu pochwalnego, pełnego blasku i barokowego bogactwa barw i brzmienia.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/ 


„Skarby w piszczałkach zaklęte odkrywane na nowo” to cykl pięciu filmów, prezentujących możliwości króla wszystkich instrumentów. Zapraszamy do odkrywania z nami na nowo skarbów zaklętych w piszczałkach – premiera już w najbliższy piątek, 30 października 2020.

Każdy odcinek nagrany został na innych organach, które, choć różną się zarówno stylistyką brzmieniową czy okresem powstania, mają jedną cechę wspólną – są prawdziwymi perłami w zakresie kunsztu organmistrzowskiego. Wyróżniają je wyjątkowe walory brzmieniowe czyniąc z nich tytułowe skarby, nie tylko w skali naszego kraju. Odkrywać te skarby będziemy wsłuchując się w zróżnicowany stylistycznie repertuar, w tym utwory polskich kompozytorów współczesnych, którego wykonawcami będą znakomici polscy organiści: Krzysztof Urbaniak – organy Hanasa Hummla (1616) w kościele św. Andrzeja w Olkuszu; Jarosław Wróblewski – organy Andreasa Hildebrandta (1719) w kościele św. Bartłomieja w Pasłęku; Małgorzata Trzaskalik-Wyrwa – barokowe organy w kościele Matki Boskiej Bolesnej w Mariańskim Porzeczu; Marek Pilch – organy Dominika Biernackiego w katedrze siedleckiej, oraz Ireneusz Wyrwa – organy firmy Mühleisen w kościele św. Kazimierza w Nowym Sączu.

Dr hab. Małgorzata Trzaskalik-Wyrwa, prezes zarządu Stowarzyszenia Pro Musica Organa, która w charakterze lektora „oprowadzi” po zakamarkach magicznego świata organowego, pieczołowicie zadbała, aby każdy mógł poczuć wyjątkowość materii, zaprezentowanej w filmie.

Wszystkie nagrania zostały zrealizowane przez Studio Ars Sonora, co gwarantuje najwyższą jakość zarówno audio, jak i wideo.

Materiały dostępne będą na kanale YouTube Studia Ars Sonora i stronie internetowej Stowarzyszenia Pro Musica Organa http://spmo.pl/ 

Projekt dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzyczne POLMIC.


Polska prapremiera frapującego muzycznego arcydzieła Aspern Suite Salvatore’a Sciarrina w wykonaniu znanych polskich interpretatorów muzyki współczesnej – Joanny Freszel i Hashtag Ensemble pod batutą Lilianny Krych – odbędzie się 30 października 2020 o godz. 22.00 na platformie YouTube oraz profilu Facebook zespołu Hashtag Ensemble i producenta projektu – Warszawskiego Towarzystwa Scenicznego.

Utwór, który powstał w 1969 roku, bazuje na XIX-wiecznej powieści The Aspern Papers Henry'ego Jamesa i podejmuje odwieczną analizę skomplikowanych relacji pomiędzy kobietą a mężczyzną. Libretto Aspern Suite odnosi się zarówno do samej powieści, ale i nadaje jej niezwykle ciekawy interpretacyjny kontekst dzięki wprowadzeniu cytatów z autentycznych miłosnych pieśni weneckich gondolierów oraz fragmentów Wesela Figara Mozarta.

Reżyserką operowego teledysku jest wyjątkowa artystka swojego pokolenia Pia Partum, zaś realizatorką warstwy video – Aleksandra Ołdak.

Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci".