Polmic - FB

calendar of events

2019 2020 2021 2022 2023
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Studium Muzyki Nowej UMFC i Pracownia Antropologii Kultury Muzycznej UMFC zapraszają na Międzynarodową konferencję „Ineffabilis. Marcin Błażewicz – inspiracje”, połączoną z wystawą edukacyjną, dyskusjami i koncertem, która odbędzie się w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w dniach 3–4 listopada 2021.

Międzynarodowa konferencja poświęcona jest twórczości jednego z wybitnych polskich kompozytorów – Marcina Błażewicza – laureata nagrody 100-lecia ZAiKSu, myśliciela, profesora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, który niespodziewanie zjednoczył się z Absolutem 5 kwietnia 2021. Wydarzenie jest rodzajem hołdu, jaki środowiska naukowe i artystyczne pragną złożyć temu wspaniałemu twórcy. Podczas debat konferencyjnych poruszony zostanie możliwie szeroki kontekst twórczości Błażewicza widziany przez pryzmat nie tylko sztuki muzycznej, ale również filozofii i estetyki.

Wydarzenie zainauguruje koncert pt. „Ineffabilis. Marcin Błażewicz – inspiracje” 3 listopada w Sali koncertowej UMFC o godz. 19.00, podczas którego zabrzmią utwory Błażewicza oraz Musorgskiego w wykonaniu Leszka Lorenta – kierownika naukowego Konferencji, Rafała Grozdewa, Ewy Pelweckiej, Iwo Jedyneckiego, Karoliny Mikołajczyk, Dariusza Przybylskiego i Jana Gralli.

W obradach konferencyjnych w Sali Senatu im. I. J. Paderewskiego 4 listopada (12.00–18.00) wezmą udział dr Miłosz Bembinow, prof. Sharon Kanach, dr hab. Krzysztof Lipka, prof. dr hab. Zbigniew Kozub, dr hab. Katarzyna Szymańska-Stułka, prof. Marta Klimasara, prof. dr Łukasz Długosz, dr hab. Agata Kielar–Długosz, prof. Michael Schelle, dr hab. Łukasz Borowicz, dr hab. Iwona Lindstedt, dr hab. Leszek Lorent.

Konferencji towarzyszy wystawa Grażyny Marii Grobelnej pt. „Marcin Błażewicz i jego wizja muzyki” (foyer Sali Koncertowej).

Wszystkie obrady konferencyjne będą również transmitowane online na stronie https://chopin.edu.pl/ 


Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie zaprasza w dniu 3 listopada 2021 roku do udziału w interdyscyplinarnej konferencji naukowo-artystycznej „Memento” – w tej edycji zatytułowanej „Danse macabre jako motyw przemijalności w kulturze europejskiej i jego współczesne reminiscencje”.

Wśród prelegentów: prof. zw. Ewa Wycichowska, prof. dr hab. Anna Kubiak, prof. dr hab. Bogumiła Tarasiewicz, dr hab. Paula Jaszczyk, dr hab. Agnieszka Leszczyńska, dr Niels Berentsen, dr Stefan Drajewski, dr Anna Kucharska, dr Jacek Jackowski, mgr Magdalena Pasternak. Naukowcy wygłoszą referaty poświęcone danse macabre w muzyce dawnej, współczesnej, balecie, teatrze tańca, w sztukach plastycznych i kulturze ludowej.

Sesji towarzyszyć będą koncerty z udziałem wykładowców i studentów UMFC.

Komitet Programowy Konferencji będzie realizować konferencję w trybie online. Link na platformę zoom dostępny jest na stronie https://chopin.edu.pl/szczegoly-wydarzenia/317_konferencja-naukowo-artystyczna-memento 


O’Bows Quartet powstał w Gdańsku – stąd zrodził się pomysł, aby pierwszą płytę Kwartetu poświęcić i zadedykować temu miastu. Koncert premierowy płyty Visions 4 Gdańsk odbędzie się 4 listopada 2021 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku w ramach festiwalu „Gdańsk dla muzyki polskiej”.

Na płycie znalazły się cztery utwory zamówione u młodych gdańskich kompozytorów, którym została pozostawiona całkowita swoboda w zakresie doboru stylu i formy utworu. Jedynym wyznacznikiem była konieczność inspiracji Gdańskiem. Każdy z nich pozostał więc wierny własnemu stylowi kompozytorskiemu, a zarazem w sposób indywidualny wyraził związaną z Gdańskiem wizję artystyczną. Nagranie zamówionych utworów będzie więc premierą fonograficzną.

W repertuarze koncertu znajdą się kompozycje Niezmierzone wody Beniamina Baczewskiego, nawiązujące do obchodów 100-lecia zaślubin Polski z morzem, Nigdy więcej wojny Macieja Zakrzewskiego, którą kompozytor poświęcił Gdańskowi jako miastu-symbolu, alegorii marzeń o pokoju, wolności, niezależności, Ulica Mariacka Antoniego Wojnara, inspirowana ulicą Mariacką w Gdańsku, oraz Stellaeburgum (Gwiazdogród) Kamila Cieślika, nawiązująca tytułem do nazwy wybudowanego na poddaszu jednej z gdańskich kamienic obserwatorium astronomicznego Jana Heweliusza.

Płyta została objęta honorowym patronatem Prezydenta Miasta Gdańska oraz patronatem Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku.

Magdalena Maniewska

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Link do wydarzenia: https://www.filharmonia.gda.pl/koncerty/symfoniczny/254-gdansk-dla-muzyki-polskiej-o-bows-quartet 


Organizatorzy bezpłatnych warsztatów improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę” od 4 do 6 listopada 2021 będą pracować z najmłodszymi i ich rodzicami w Wielkopolsce: warsztaty odbędą się w Domu Polskim w Zakrzewie, w Ośrodku Kultury w Jastrowiu i w Krajeńskim Ośrodku Kultury.

Podczas organizowanych przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej bezpłatnych warsztatów dzieci w wieku 3-5 oraz 6-8 lat (wraz z ich opiekunami) prócz zabaw z improwizacjami i książkami poznają różne techniki wydobywania dźwięku, które eksponują jego walory kolorystyczne i dynamiczne, a także będą mogły same zagrać na perkusjonaliach.

Muzycznymi gośćmi warsztatów będą znani artyści: akordeonista Iwo Jedynecki, kontrabasistka Małgorzata Kołcz i kompozytor Jarosław Siwiński. Przygodę przez improwizacje poprowadzi aktor i reżyser sztuk dla dzieci Grzegorz Ociepka. Główną ideą zajęć jest połączenie inspirowanych grafiką improwizacji: najpierw literackiej, a następnie muzycznej. Zajęcia cyklu „Opowiedz mi bajkę” prowadzą muzycy różnych specjalności. Dzięki temu dzieci poznają różne brzmienia muzyki współczesnej i różne sposoby improwizacji.

Udział w warsztatach jest bezpłatny – liczba miejsc jest ograniczona, dlatego prosimy o wcześniejsze rejestracje i kontakt z wielkopolskimi partnerami przedsięwzięcia.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach Programu Kultura Dostępna. Sfinansowano ze środków Fundacji PZU.

Patronat medialny nad warsztatami sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje: https://www.facebook.com/ptmw1923/ 


4 listopada 2021 o godz. 19.00 w Auli Nova przy pl. Stefana Stuligrosza 1 w Poznaniu odbędzie się kolejny koncert z cyklu „Kompozytorzy poznańscy i ich poście”. Koncert został zorganizowany przez Oddział Poznański Związku Kompozytorów Polskich we współpracy z Akademią Muzyczną im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu.

Koncerty z cyklu „Kompozytorzy poznańscy i ich goście” prezentują kameralną twórczość kompozytorów związanych z Poznaniem i Wielkopolską oraz gości – twórców zaproszonych z innych regionów. Pomimo cyklicznej formuły, każdy koncert stanowi odrębne wydarzenie, określone indywidualnym motywem lub ideą.

Podczas najbliższego koncertu wystąpią znakomite poznańskie artystki: altowiolistka Ewa Guzowska oraz pianistka Maria Koszewska-Wajdzik. Tym razem zaprezentowana zostanie twórczość Magdaleny Cynk, Katarzyny Danel, Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Moniki Kędziory i Janusza Stalmierskiego. Koncert poprowadzi Mikołaj Rykowski.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


Opera, musical, spektakl taneczny. Dzieła dawne i współczesne, gatunki orkiestrowe i kameralne, muzyka poważna i tradycyjna. Akademia Muzyczna w Łodzi zaprasza na kulturalne podsumowanie działalności jej pedagogów i studentów oraz wieczory z zaproszonymi gośćmi, czyli dziewiątą odsłonę AŻ Festiwalu na przestrzeni kilku jesiennych tygodni: od 4 listopada do 5 grudnia 2021.

Gośćmi Festiwalu będą pianista Cyprien Katsaris, dyrygent Marcin Sompoliński, Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca, Janusz Prusinowski Kompania oraz Gdańska Grupa Perkusyjna „Jeunesses Musicales”.

Festiwal zainauguruje długo wyczekiwana premiera opery Platée Rameau (4 i 5 listopada). Trzy przedstawienia (12-14 listopada) spektaklu AŻ się chce… wystawią studenci Katedry Musicalu. Do scenicznych dzieł na AŻ Festiwalu dołączy także spektakl taneczny Lithos, inspirowany mitem o Syzyfie w choreografii Jacka Owczarka (24 listopada).

Pod dyrekcją Szymona Bywalca Orkiestra Muzyki Nowej wykona 16 listopada kompozycje Marty Śniady, Grzegorza Pieńka, Piotra Peszata i Grzegorza Marta. Drugim w całości wypełnionym muzyką współczesną koncertem będzie, tradycyjnie już, finał festiwalu, a zarazem początek 78. Sesji Musica Moderna (5 grudnia). W tym roku zainaugurują ją kompozycje łódzkich twórców – Glądysa, Hans i Szostaka. Pomostem między muzyką najnowszą a dawną będzie koncert Contemporary & Baroque Music (2 grudnia), w programie którego zabrzmią dzieła Bacha i Vivaldiego oraz Zagajewskiego i Szymańskiego. Muzyka kameralna w tym roku wypełni program trzech festiwalowych wieczorów z udziałem Polish Violin Duo, Michała Balasa i Bacewicz Percussion Ensemble.

Zadanie „Opera-balet J.-Ph. Rameau Platée – pierwsza polska interpretacja” jest realizowane dzięki dofinansowaniu z budżetu Miasta Łodzi.

Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program i informacja o biletach: https://www.amuz.lodz.pl/pl/inne-wydarzenia-cykliczne/az-festiwal/9-az-festiwal 


Koncert uświetniający 120-lecie Filharmonii Narodowej, której działalność zainaugurował koncert 5 listopada 1901 pod batutą Emila Młynarskiego z Ignacym Janem Paderewskim jako solistą, wypełni w całości muzyka polska. 5 listopada 2021 o godz. 19.30 zabrzmi pod batutami trzech prześwietnych dyrygentów, kolejno kierujących instytucją przez dwie ostatnie dekady: Antoniego Wita, Jacka Kaspszyka i Andrzeja Boreyki.

Włączona do cyklu symfonii jako Trzecia, Pieśń o nocy Karola Szymanowskiego jest zjawiskiem dalekim od wszelkich konwencji – tak swego gatunku, jak też form i brzmieniowej szaty wielu współczesnych sobie utworów. Jedno z najbardziej oryginalnych dzieł swego autora należy zarazem do najdonioślejszych osiągnięć muzyki polskiej swoich czasów. Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego swą nazwą niejako „polemizuje” z założeniami gatunku, sugerującymi konfrontowanie solisty i orkiestry. To raczej nawiązanie do dawnej formy „koncertu zespołowego”, w którym jednakową, quasi-solistyczną wirtuozerią popisywali się wszyscy muzycy orkiestry. Żywiołowe, barwne, perfekcyjne w swej konstrukcji dzieło zyskało trwałe uznanie melomanów i dyrygentów. W wykonaniu Chóru Filharmonii Narodowej usłyszymy Agnus Dei z Polskiego Requiem Krzysztofa Pendereckiego.

Publiczność koncertu będzie również świadkiem premiery Kantaty o szczęściu na chór i orkiestrę, którą specjalnie na zamówienie Filharmonii Narodowej z okazji jubileuszu skomponował Jan A.P. Kaczmarek, laureat Oscara (2005) za muzykę do filmu Marzyciel.

Informacje prasowe organizatorów

Więcej: http://filharmonia.pl/ 


Tegoroczny długofalowy projekt Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej „Wielcy kompozytorzy – wielkie jubileusze” dobiega końca. Ostatni koncert „Młoda Polska w muzyce” 5 listopada 2021 o godz. 19.00 w Sali Koncertowej CKK Jordanki poświęcony będzie twórczości Władysława Żeleńskiego, którego 100. rocznica śmierci przypada w tym roku.

Muzyka Władysława Żeleńskiego za życia kompozytora funkcjonowała w przestrzeni koncertowej wielu europejskich miast. Dzisiaj warto się podpisać pod słowami, które wyartykułował Maciej Negrey: „Władysław Żeleński należy do tych polskich kompozytorów, jak Mirecki, czy Noskowski, którzy w czasach pomiędzy Chopinem a Szymanowskim budowali na ziemiach polskich zarówno powszechną kulturę muzyczną, jak i kulturę wysoką. Ich najlepsze dzieła mogą się liczyć również w skali europejskiej, lecz to już nie zależy od twórców, lecz od nas”.

Podczas najbliższego koncertu w Toruniu usłyszymy uwerturę charakterystyczną W Tatrach op. 27, Suitę tańców polskich op. 47, Koncert fortepianowy Es-dur op. 60 i Gawot na orkiestrę symfoniczną. Wystąpi Toruńska Orkiestra Symfoniczna oraz znany pianista Piotr Sałajczyk pod batutą Dainiusa Pavilionisa.

Wszystkich Melomanów, którzy zakupili bilet na koncert, zapraszamy na spotkanie wprowadzające do koncertu, które rozpocznie się o godz. 18.00 w Sali Koncertowej CKK Jordanki. Podczas spotkania Karol Furtak przybliży historię i okoliczności powstawania dzieł Żeleńskiego.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Koncert pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Informacja prasowa organizatorów

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach na koncert – na stronie https://tos.art.pl/ 


Koncert laureatów XVII Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. K. Serockiego, organizowanego przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej, odbędzie się 6 listopada 2021 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym im. W. Szpilmana w Warszawie (al. Niepodległości 77/85).

W tym roku na Konkurs nadesłano 112 partytur z całego świata. Jury obradowało w składzie: Paul Patterson (Wielka Brytania), Paweł Łukaszewski i Dariusz Przybylski (Polska). Zwycięzcami zostali kompozytorzy z Korei Południowej, Włoch i Czech. Konkurs objęty został honorowym patronatem Związku Kompozytorów Polskich.

Podczas koncertu wieńczącego przedsięwzięcie usłyszymy The Puppet czeskiego kompozytora Jana Holý (III Nagroda), Imis Włocha Massima Lauricelli (II Nagroda) i Lux mundi autorstwa Sungji Hong – kompozytorki z Korei Południowej, która zdobyła I Nagrodę. Jako pierwszy zabrzmi natomiast utwór Patrona Konkursu – A piacere Kazimierza Serockiego. Wystąpią znakomici interpretatorzy muzyki współczesnej: zespoły Hashtag Ensemble i Kwintofonia.

Nagrody zostały ufundowane przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Nagrodę Specjalną w postaci publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dla najmłodszego laureata Konkursu otrzymała Sungji Hong. Partnerem Wydarzenia było Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad Konkursem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Bilety: https://www.bilety24.pl/kup-bilet-na-682-koncert-laureatow-xvii-miedzynarodowego-konkursu-kompozytorskiego-im-kazimierza-serockiego-2021-70032?id=362811 


Wielką atrakcją koncertu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa 6 listopada o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie będzie obecność za dyrygenckim pulpitem maestro Jerzego Maksymiuka, który w tym roku obchodził 85. urodziny.

Publiczność koncertu będzie miała – nieczęstą przecież – okazję podziwiania interpretacji możliwie najbardziej adekwatnej, gdyż sam Jerzy Maksymiuk poprowadzi wykonanie swego utworu Vers per archi (2014). Ta miniatura zachwyca urodą brzmienia smyczkowego zespołu oraz zdumiewa bogatym spektrum emocji: jej łukowa forma rozpoczyna się i kończy epizodem pełnym liryzmu i nostalgii, zaś żywszy odcinek środkowy przynosi nastroje dramatyczno-rapsodyczne. Inspirację stanowiło wspomnienie bohaterskiej łączniki AK, zamordowanej przez Niemców w 1944 harcerki Hanny Czaki. „To niezwykłe bohaterstwo, ale też wyjątkowa wrażliwość. Dlatego mój utwór zaczyna się delikatnie, a potem niemal zanika…” – komentował autor.

Barwny, efektowny, finezyjny Koncert fortepianowy G-dur Maurice’a Ravela zagra Paweł Kowalski, jeden z najbardziej wszechstronnych polskich muzyków. Zabrzmi ponadto świetny, nasycony niezwykle silną ekspresją utwór Arnolda Schönberga Verklärte Nacht, który odwołuje się do wiersza Richarda Dehmela.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o biletach: www.sinfoniaiuventus.pl 


W dniach 6–13 listopada 2021 odbędzie się festiwal „Muzyka u Źródeł”. Co roku koncerty w zabytkowej hali pomp wodociągowych w bydgoskim Muzeum Wodociągów przyciągają sympatyków muzyki – klasycznej, jazzu, a w tym roku również musicali.

Festiwal zainauguruje koncert #milongowo – trio Kuropaczewski, Frąckiewicz i Miler zagrają porywający program, którego tematem przewodnim będzie muzyka w rytmie tanga. Kolejnego wieczoru na scenie pojawią się fantastyczni soliści polskich teatrów muzycznych – Zofia Nowakowska, Edyta Krzemień, Damian Aleksander, Jarek Oberbek i Janek Traczyk. Usłyszymy bardziej i mniej znane piosenki z filmów i spektakli muzycznych.

Święto Niepodległości w tym roku będzie można uczcić podczas wieczornego koncertu z muzyką polską – w wykonaniu Michała Francuza i Barock Quartet usłyszymy kwintety fortepianowe Grażyny Bacewicz i Juliusza Zarębskiego. Na 12 listopada organizatorzy zaplanowali koncert pn. #romantycznie. Serenady Piotra Czajkowskiego i Carla Reinecke wykonana festiwalowa orkiestra, która od kilku edycji cieszy się sympatią publiczności.

W ostatni festiwalowy wieczór na scenie pojawią się niezwykle wszechstronni muzycy – Gypsy Swing Quartet. Artyści w świeży i oryginalny sposób prezentują muzykę ze świata jazzu i rozrywki.

Festiwal jest realizowany przy udziale środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz Urzędu Miasta. Głównym Mecenasem festiwalu jest przedsiębiorstwo Miejskie Wodociągi i Kanalizacja w Bydgoszczy.

Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Bilety na koncerty można nabyć przez stronę internetową organizatora oraz w kasie przed koncertem – www.muzykauzrodel.com 


7 listopada 2021 o godz. 18.00 w Auli Centrum Sportowo-Dydaktycznego Uczelni Państwowej w Sanoku odbędzie się finał projektu „To jest moja Matka, ta Ojczyzna”.

Zespół SOUL to znany na terenie kraju i za granicą wykonawca pieśni patriotycznych. Tego dnia wystąpi z towarzyszeniem zespołu instrumentalnego złożonego z muzyków Filharmonii Podkarpackiej pod dyrekcją Moniki Brewczak. W ich wykonaniu usłyszymy utwory samej Moniki Brewczak do tekstów Marii Szulikowskiej, Grażyny Brączyk i Władysława Bełzy.

Projekt, jako wydarzenie artystyczne propagujące postawy patriotyczne, uzyskał wsparcie finansowe Instytutu Dziedzictwa Myśli Narodowej im. Romana Dmowskiego i Ignacego Paderewskiego w ramach Funduszu Patriotycznego „Wolność po polsku”. Patronat Narodowy nad koncertem objął Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Duda, a patronaty honorowe sprawują: Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Piotr Gliński, Minister Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek, Wojewoda Podkarpacki Ewa Leniart oraz Marszałek Województwa Podkarpackiego Władysław Ortyl.

Ze względu na ograniczoną ilość miejsc na widowni, wstęp na koncert wyłącznie za okazaniem zaproszenia.

Koncert będzie transmitowany w czasie rzeczywistym na kanale YouTube Radia FARA.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Fundacja „Czas sztuki” zaprasza na kolejny koncert w ramach IV Mazowieckich Muzycznych Spotkań bez Barier, który odbędzie się w kościele Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Seroczynie 7 listopada 2021 o godz. 10.00.

Podczas koncertu odbędzie się prawykonanie instrumentalnej sakralnej kompozycji Dawida Pajdzika Księga Tobiasza na kwartet smyczkowy. Utwór powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Wystąpi kwartet smyczkowy The Time Quartet w składzie: Maksymilian Grzesiak (skrzypce), Katarzyna Grzesiak (skrzypce), Aleksandra Demowska-Madejska (altówka) i Małgorzata Maśluszczak (wiolonczela). Oprócz prawykonania usłyszymy w ich interpretacji barokowe kompozycje A. Corellego, J. S. Bacha oraz G. F. Haendla.

Fundacja „Czas Sztuki" powstała w listopadzie 2017 roku i jednym z głównych celów jej działalności jest organizacja bezpłatnych wydarzeń artystycznych dla osób ubogich, pochodzących z małych miejscowości wiejskich, którzy są wykluczeni z uczestnictwa w życiu kulturalnym. Dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w tym roku „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier" odbywają się po raz czwarty.

Wstęp bezpłatny! Sfinansowano ze środków Fundacji PZU.

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


Trzeci koncert w ramach VI edycji cyklu wystąpień mistrzowskich SuperSam + 1 będzie miał miejsce w warszawskim Domu Zabawy i Kultury DZiK 11 listopada 2021 o godz. 20.00. Na jednej scenie wystąpią Lucas König i Michał Dymny.

„Super” w tytule oznacza, że program budowany będzie w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi oczywiście o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” wskazuje, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. W większości przypadków uznani artyści polscy i zagraniczni, nastawieni na działania eksperymentalne i innowacyjne, spotykają się na scenie po raz pierwszy, jak na przykład austriacki perkusista jazzowy Lucas König i multiinstrumentalista, improwizator i kompozytor Michał Dymny.

Styl Michała Dymnego oparty jest na technikach sonorystycznych i preparacjach instrumentów. W 2005 roku rozpoczął współpracę z krakowskim środowiskiem improwizatorów, m.in. z Rafałem Mazurem i Tomkiem Chołoniewskim, współtworząc kolektyw Improvising Artists, a także zespoły Entropy i Process – Laboratory of Intuition. W latach 2008-2009 organizował Open Sessions – otwarte sesje muzyki swobodnie improwizowanej. W roku 2013, razem R. Mazurem, T. Chołoniewskim i P. Owczarek, powołał do życia Instytut Intuicji – projekt poświęcony rozwojowi indeterministycznych form kreacji artystycznej. Istotą działania Instytutu była zarówno teoretyczna refleksja nad metodą intuitywnej, swobodnej improwizacji, jak i cykliczne działania koncertowe wraz z zaproszonymi gośćmi. Tworzy muzykę teatralną i filmową, a także gra w zespołach Nucleon i Neal Cassady.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie na stronie: http://supersam.mozg.pl 


Podczas koncertu z okazji Dnia Niepodległości w Narodowym Forum Muzyki 11 listopada o godz. 19.00 wysłuchamy arcydzieł muzyki polskiej. Zabrzmią utwory dwóch znakomitych kompozytorów romantycznych oraz jedno z dzieł wybitnego twórcy żyjącego w XX wieku, którego dorobek dopiero teraz zyskuje należne uznanie w Polsce. Wydarzenie uświetni udział znanej śpiewaczki Olgi Pasiecznik.

Stanisław Moniuszko przeszedł do historii muzyki jako ojciec polskiej opery narodowej. Podczas koncertu West Side Sinfonietta wykona majestatyczny Polonez z Hrabiny. Następnie zabrzmi muzyka urodzonego w Warszawie w 1919 roku Mieczysława Wajnberga, którego koleje losu były bardzo burzliwe. Podczas I wojny światowej artysta trafił do Mińska, Taszkientu, a następnie do Moskwy, gdzie pozostał do końca życia i gdzie jego twórczość doczekała się znacznego uznania. Jego Concertino g-moll na skrzypce i orkiestrę smyczkową op. 42 to utrzymane w stylu neoklasycznym lekkie, bezpretensjonalne i melodyjne trzyczęściowe dzieło napisane w 1948 roku.

Wysłuchamy również pieśni op. 74 Fryderyka Chopina. Wieczór zwieńczą dwa mazurki Chopina w opracowaniu na głos z fortepianem autorstwa Pauliny Viardot (z domu García), hiszpańskiej śpiewaczki i kompozytorki. Chopin akompaniował jej osobiście podczas wykonania tych transkrypcji.

Informacje prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl 


IX Międzynarodowe Dni Henryka Mikołaja Góreckiego „Genesis" w Filharmonii Śląskiej w Katowicach, poświęcone wybitnemu wizjonerowi, mistykowi i jednemu z najwybitniejszych twórców światowych XX wieku, odbędą się w dniach 11 listopada – 4 grudnia 2021. Daty Festiwalu tradycyjnie zamknięte są klamrą pomiędzy datą śmierci i urodzin Góreckiego. Tegoroczny Festiwal honorowym patronatem objął wiceprezes Rady Ministrów, minister kultury, dziedzictwa narodowego i sportu prof. Piotr Gliński.

Owo „Genesis” znajdzie swoje odbicie w poszukiwaniach źródeł odrodzenia po trudnym okresie i poprzedniej edycji festiwalu w wersji online, odnowienia bezpośrednich kontaktów międzyludzkich, w prezentacji muzyki Patrona, jako niewyczerpanego źródła inspiracji dla kolejnych pokoleń. Zabrzmią m. in. kompozycje jego syna, Mikołaja Piotra Góreckiego, a solistką w jednym z koncertów będzie córka – Anna Górecka. Koncertami będzie też dyrygował jej syn, Jan Stańczyk. Osobną ścieżką poszukiwań początku będzie wprowadzenie do programu festiwalu utworów ze słowiańskich szkół narodowych, a także ich następców, co pozwoli publiczności na śledzenie rozwoju kierunków od ich źródeł. Zabrzmią również utwory Wojciecha Kilara, Bolesława Szabelskiego, Eugeniusza Knapika i Adama Wesołowskiego. Ponadto będziemy świadkami premiery Koncertu podwójnego Pawła Łukaszewskiego na skrzypce, altówkę i orkiestrę smyczkową – utwór powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Podczas festiwalu wystąpią tacy artyści, jak Anna Górecka, Christian Schumann, Łukasz Długosz, Agata Kielar-Długosz, Bartłomiej Duś, Yaroslav Shemet, Mirosław Jacek Błaszczyk, Piotr Pławner, Maciej Tomasiewicz oraz zespoły Filharmonii Śląskiej: Orkiestra Symfoniczna, Chór i Śląska Orkiestra Kameralna.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Realizacja koncertów odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Patronat medialny nad sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej 2021 / 2022 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia-slaska.eu/ 


Stowarzyszenie JAX i Fundacja Wigry Pro zapraszają na III Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej „Kamedulskie Wigry” w odsłonie jesiennej, która odbędzie się w dniach 11–14 listopada 2021 roku. Oprócz koncertów, które rozbrzmiewać będą w zabytkowym XVII-wiecznym Klasztorze Pokamedulskim w Wigrach, w Domu Królewskim na terenie Klasztoru będzie miała miejsce konferencja „Organum Mundi: od chorału po współczesność”.

„Orgnaum Mundi” to cykl dziesięciu wykładów zgłębiających tematykę chorału gregoriańskiego, budownictwa organów, wykonawstwa oraz wybitych postaci świata organowego, w tym kompozytorów warszawskich II połowy XX wieku.

Udział w koncertach wezmą uznane autorytety polskiej organistyki. Wystąpi prof. Piotr Rojek (Akademia Muzyczna im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu), dr Maria Erdman (Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego w Krakowie), a także dr Wiktor Brzuchacz (Akademia Katolicka w Warszawie) oraz Piotr Tabakiernik – kompozytor, kantor i organista.

Program koncertów uwzględnia utwory od średniowiecza po muzykę XX wieku. Publicznośćbędzie mogła wysłuchać również kunsztownych improwizacji organowych, w których odnaleźć można znane melodie pochodzące z chorału gregoriańskiego czy pieśni liturgicznych. Zarówno podczas koncertów, jak i wykładów obecna będzie także polska literatura muzyczna.

Festiwal i wykłady są przeznaczone dla wszystkich zainteresowanych osób – wstęp bezpłatny! Liczba miejsc ograniczona. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Wszystkie koncerty będą dostępne online na stronie internetowej: https://festiwal.wigry.pro/ 

Rejestracja na wykłady dostępna jest również na stronie: https://festiwal.wigry.pro/ 


11 listopada 2021 roku Sinfonietta Cracovia uczci Niepodległą Rzeczpospolitą, ciesząc się ze 103. rocznicy odzyskania przez Polskę wolności. Koncert w Sali Sztuki Polskiej XX w. w krakowskich Sukiennicach o godz. 19.00 w wykonaniu Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa „Sinfonietta Cracovia” poprowadzi fiński dyrygent Erkki Lasonpalo.

Polskę i Finlandię łączą podobne zmagania o odzyskanie niepodległości. Zatem jest to znakomita okazja, by wspólnie, uroczyście świętować jedno z najważniejszych świąt państwowych – zabrzmią dzieła Ignacego Jana Paderewskiego, Jeana Sibeliusa i Mieczysława Wajnberga.

Fiński kompozytor Jean Sibelius, wielki patriota, twórca stylu narodowego w muzyce fińskiej, rozbudzał uczucia patriotyczne Finów podobnie, jak Paderewski swoich rodaków na koncertach na całym świecie. Ignacy Jan Paderewski uważany był za człowieka o wielu talentach. Był nie tylko pianistą i kompozytorem, ale też politykiem, poliglotą, filantropem, hodowcą winorośli i aktorem filmowym. W programie koncertu usłyszymy kompozycje tych twórców na orkiestrę smyczkową.

Koncert zwieńczy dzieło artysty najlepiej odzwierciedlającego zagmatwanie dziejowe naszej części Europy, czyli Mieczysława Wajnberga – polskiego kompozytora żydowskiego pochodzenia. W jego twórczości można odnaleźć inspiracje najpiękniejszą polską poezją. Podczas koncertu natomiast usłyszymy II Symfonię kameralną na orkiestrę smyczkową i kotły op. 147.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: www.sinfonietta.pl 


III Konkurs Skrzypcowy Muzyki Polskiej im. Wandy Wiłkomirskiej odbędzie się w w auli Zespołu Szkół Muzycznych w Częstochowie w dniach 11–14 listopada 2021 roku. Zwieńczeniem Konkursu będzie Koncert Laureatów 14 listopada, podczas którego nastąpi ogłoszenie wyników i uroczyste wręczenie nagród. Wszystkie koncerty i przesłuchania będą transmitowane przez Akademię Filmu i Telewizji oraz dostępne online dla szerokiej publiczności.

1 maja 2018 roku zmarła Wanda Wiłkomirska, uważana za jedną z czołowych skrzypaczek XX wieku, ciesząca się zasłużoną sławą i uznaniem na całym świecie również jako pedagog. Pragnieniem Wandy Wiłkomirskiej było stworzenie konkursu dla młodych muzyków, który będzie rozwijał ich umiejętności i propagował muzykę polską. Przed śmiercią Wanda Wiłkomirska przekazała swój zamysł Aleksandrze Szwejkowskiej-Belicy, jednej ze swych wychowanek, która od lat prowadzi klasę skrzypiec w Zespole Szkół Muzycznych w Częstochowie. Inicjując Konkurs im. Wandy Wiłkomirskiej i podejmując się kierowania nim, Aleksandra Szwejkowska-Belica pozostaje w przekonaniu, że dokonania Wandy Wiłkomirskiej stanowić będą wzór dla młodych adeptów wiolinistyki.

Do udziału w tegorocznym projekcie zaproszono młodzież z całej Polski, uczącą się w szkołach muzycznych I i II stopnia oraz studentów I roku szkół wyższych – zgłosiło się 104 uczestników. Prezentować będą oni w trakcie konkursu wyłącznie muzykę polską. W ten sposób organizatorzy pragną zachęcić młodzież do odkrywania repertuaru właśnie rodzimych kompozytorów.

Uczestników będzie oceniać Jury złożone ze znakomitych skrzypków, doskonale znanych w kraju i za granicą. Są wśród nich soliści, kameraliści, pedagodzy, a przede wszystkim – osoby związane z Wandą Wiłkomirską: Aleksandra Szwejkowska-Belica – dyrektor konkursu, Kazimierz Skowronek (Akademia Muzyczna im. K. Szymanowskiego w Katowicach) – przewodniczący Jury, Wojciech Rodek – Dyrektor artystyczny Filharmonii Lubelskiej oraz Ewa Andruszkiewicz – koncertmistrz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Opolskiej.

Po zakończeniu Konkursu zorganizowane zostaną kolejne koncerty najlepszych uczestników w polskich filharmoniach, w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz podczas festiwali.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły: http://www.zsmuz.czest.pl/iii-konkurs-skrzypcowy-muzyki-polskiej-im-wandy-wilkomirskiej/ 


Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus wraz z Centrum Edukacji Artystycznej serdecznie zaprasza na kolejny już koncert z serii „Młodzi młodszym” 13 listopada 2021 o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych Nr 1 w Warszawie („Nowa Miodowa”). Ideą tych koncertów jest edukacja poprzez wspólne muzykowanie i zdobywanie doświadczenia estradowego przez wyróżniających się talentem uczniów szkół muzycznych II stopnia, z towarzyszeniem profesjonalnej orkiestry Sinfonii Iuventus, złożonej z najzdolniejszych absolwentów uczelni muzycznych.

Tym razem pod batutą Marka Wroniszewskiego zaprezentuje się czwórka utalentowanych wirtuozów w atrakcyjnym programie kompozycji różnych epok na solową waltornię, altówkę, saksofon oraz klarnet.

Koncert rozpocznie waltornista Jan Dąbrowski (ZPOSM I i II st. nr 3 im. Grażyny Bacewicz w Warszawie. Młody muzyk przypomni najokazalsze z dzieł Franza Straussa – jego Koncert c-moll op. 8. Koncert g-moll na altówkę i orkiestrę to jedno z najbardziej znanych dzieł autorstwa nieco dziś zapomnianego Brytyjczyka Cecila Forsytha. Jego część I zaprezentuje Oliwia Stawicka (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina). Neoklasyczne Concertino da camera Jacques’a Iberta na saksofon altowy to jedno z wielu dzieł, które zainspirował talent słynnego wirtuoza Sigurda Raschèra. Podczas naszego koncertu zabrzmi w wykonaniu Kacpra Puczko (Conservatoire Royal de Bruxelles). W wykonaniu Karoliny Bober (Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach) usłyszymy oniryczną, eksponującą zwłaszcza klarnetową kantylenę Première rhapsodie Claude’a Debussy’ego (1910, wersja orkiestrowa – 1911).

Na koncert dostępne są bezpłatne wejściówki! Miejsca są numerowane, a liczba miejsc ograniczona. Prosimy o wysyłanie zgłoszeń do 9 listopada 2021 roku na adres mailowy bilety@sinfoniaiuventus.pl  wraz z podaniem liczby miejsc (2 miejsca na 1 zgłoszenie), imienia i nazwiska uczestników oraz numeru telefonu kontaktowego wszystkich osób chcących wziąć udział w wydarzeniu.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej o artystach: www.sinfoniaiuventus.pl 


W 2021 roku na 6. Festiwalu „Trzy-Czte-Ry. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje” w dniach 13 listopada – 3 grudnia 2021 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie eksponowana będzie przede wszystkim muzyka trzech znanych twórców: Pawła Szymańskiego, Pawła Mykietyna i Igora Strawińskiego.

Pawłowi Szymańskiemu, który stał się już żywą legendą polskiej muzyki współczesnej, organizatorzy poświęcili osobny wieczór „Kontekst Szymański". W tym roku swoje 50. urodziny świętuje Paweł Mykietyn. W wykonaniu znakomitych artystów – Urszuli Kryger, Ryszarda Alzina, zespołów Meccore String Quartet i Triartet – usłyszymy jego Sonety Szekspira, ...choć doleciał Dedal..., III Kwartet smyczkowy oraz 3 dla 13. W programie festiwalu znajdują się również kompozycje Igora Strawińskiego, rosyjskiego kompozytora mającego polskie korzenie. W 2021 przypada 50. rocznica śmierci twórcy. Zgodnie z założeniem „kontrastów”, utwory współczesnych kompozytorów zostaną zestawione z muzyką m.in. klasyków wiedeńskich.

Program szóstej edycji Festiwalu wyróżnia się „polskością”. W programach niemal każdego z zaplanowanych koncertów znajdują się nazwiska polskich kompozytorów. Przypomniany zostanie m.in. repertuar legendarnego Warsztatu Muzycznego Zygmunta Krauzego i jego kontynuatora, zespołu Nonstrom (choć pod inną nazwą, bo i wykonawcy nowi). Podczas koncertu finałowego publiczność będzie miała również możliwość wysłuchania prapremiery kameralnej opery Raport o stanie planety Ryszarda Alzina. Zgodnie z tradycją, po każdym koncercie organizatorzy zapraszają na panel dyskusyjny z udziałem artystów.

Do Programu Festiwalu powraca „Trampolina Młodych” – najlepsza okazja do posłuchania wschodzących gwiazd muzyki klasycznej młodego pokolenia.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Projekt współfinansuje Związek Artystów Wykonawców STOART. Partnerem wydarzenia jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

Zuzanna Dłużniewska

Patronat medialny nad festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

www.festiwaltrzycztery.pl 


Wydarzenie artystyczne „Świat Mistrza Beksińskiego” 13 listopada 2021 o godz. 18.00 i 20.30 w Narodowym Forum Muzyki stanowi wyjątkową propozycję dla odbiorców muzyki i malarstwa – to wydarzenie odmienne od innych, promujące jednego z najwybitniejszych polskich malarzy, a także muzykę współczesną podaną w sposób bardzo przystępny dla odbiorcy.

Zdzisław Beksiński tworzył swoje obrazy w nieustającym kontakcie z muzyką. Wśród najczęściej wymienianych przez niego kompozytorów znajdował się Alfred Schnittke, stąd też pomysł pokazania obrazów polskiego artysty w integralnym połączeniu z muzyką, także wspomnianego kompozytora, mający umożliwić widzom pogłębienie doświadczeń emocjonalnych.

Koncert składa się z dwóch części. W pierwszej usłyszymy Sine Titulo – utwór współczesny, skomponowany specjalnie na potrzeby tego wydarzenia przez Szymona Sutora. Następnie artyści zagrają Requiem Alfreda Schnittke, a muzyce towarzyszyć będzie prezentacja obrazów, ściśle związana z dramaturgią muzyki. Dodatkowo w foyer będzie można zobaczyć wystawę oryginalnych, specjalnie na tę okazję wyselekcjonowanych dzieł Zdzisława Beksińskiego.

Informacje prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://www.nfm.wroclaw.pl 


Na pierwszym z koncertów cyklu „Pokolenie '51 na 70-lecie urodzin” w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia 13 listopada 2021 o godz. 18.00 usłyszymy owoce ponad 40-letniej znajomości Pokolenia 51’ z Kwartetem Śląskim.

Salve Regina na chór napisał Andrzej Krzanowski w 1981 roku, ale dopiero w 2020 roku, po opracowaniu go przez Grażynę Krzanowską na kwartet smyczkowy, graliśmy go w cyklu „Silesian misterioso” poświęconym 100. rocznicy urodzin św. Jana Pawła II.

Relief dla Andrzeja to hołd Aleksandra Lasonia złożony przedwcześnie zmarłemu przyjacielowi. Pierwszy raz zagraliśmy go w 1995 roku z okazji nadania imienia Andrzeja Krzanowskiego Sali kameralnej w PSM im. M. Karłowicza w Katowicach. Utwór krótki, ale jakże przejmujący w wyrazie…

I Kwartet smyczkowy Eugeniusza Knapika z 1980 roku to dzisiaj klasyka muzyki XX wieku, ale w roku swego powstania był dla nas trudny wykonawczo, zmuszał do przeskakiwania własnych przyzwyczajeń, a praca z bardzo wymagającym kompozytorem była szkołą życia. Forma utworu jest dwuczęściowa, jak u Lutosławskiego, tylko odwrotnie ułożona – najpierw gęsto, ruchliwie, burzliwie, wręcz wirtuozowsko, potem – spokój pieśni wynikający i dążący do chorałowych akordów. W swoim komentarzu odautorskim Knapik wspomina o nawiązaniu do ciężaru gatunkowego beethovenowskich arcydzieł.

Koncert zamknie drugie wykonanie utworu Ananda na fortepian i kwartet smyczkowy Aleksandra Lasonia zamówionego na 44 Dni Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem.

Pierwszy i ostatni utwór tego wieczoru są dowodami, że Pokolenie 51’ to nie ideologia, to wspaniali, aktywni kompozytorzy.

Arkadiusz Kubica

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/kwartet-slaski-tymoteusz-bies-pokolenie-51-na-70-lecie-urodz 


Uroczysta gala wręczenia nagrody polskiego środowiska muzycznego odbędzie się 14 listopada 2021 roku o godz. 19.00 na antenie TVP Kultura, TVP Kultura 2 oraz na kanale YouTube Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca. Wieczór uświetnią wybitni muzycy, którzy wykonają utwory słynnych polskich twórców, m.in. Wojciecha Młynarskiego i Jerzego „Dudusia” Matuszkiewicza czy Wojciecha Karolaka.

Statuetki zostaną wręczone w czterech kategoriach: Nagroda Honorowa, Odkrycie Roku, Osobowość Roku oraz Wydarzenie Roku. Nagrody finansowe ufundowało Stowarzyszenie Autorów ZAiKS oraz Związek Artystów Wykonawców STOART.

„Po raz drugi w jedenastoletniej historii nagród Koryfeusz Muzyki Polskiej na uroczystą galę zapraszamy Państwa przed ekrany telewizorów i komputerów. W tym roku zaprezentujemy swego rodzaju kalejdoskop muzyki klasycznej i jazzowej w nowych wykonaniach i aranżacjach” – mówi Katarzyna Meissner, dyrektor Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca.

W programie wydarzenia, nad którym kierownictwo muzyczne objął Paweł Tomaszewski, znajdą się zarówno utwory wielkich artystów, którzy odeszli przed laty, jak i tych, których pożegnaliśmy niedawno, w interpretacjach wyjątkowych artystów, wielokrotnie wyróżnianych przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach swoich działań i programów. Muzycznym wspomnieniem Wojciecha Karolaka będzie przywołanie repertuaru legendarnego tria Time Killers w wykonaniu Macieja Sikały na saksofonie, Pawła Tomaszewskiego na organach Hammonda, Roberta Kubiszyna na kontrabasie i Pawła Dobrowolskiego na perkusji. Z kolei Alicja Szemplińska interpretacją przeboju Jeszcze w zielone gramy przypomni postaci Jerzego „Dudusia” Matuszkiewicza i Wojciecha Młynarskiego.

Nie zabraknie również muzyki kameralnej w wykonaniu Polish Violin Duo, zwycięzców I Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej, którzy zaprezentują Suitę na dwoje skrzypiec Michała Spisaka. Z kolei flecistka Marianna Żołnacz, laureatka nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej 2017, wystąpi z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod batutą Anny Sułkowskiej-Migoń, uczestniczki prowadzonego przez NIMiT programu Dyrygent-rezydent. W ich wykonaniu usłyszymy suitę Colas Breugnon Tadeusza Bairda. Z okazji przypadającego w tym roku jubileuszu 70. urodzin Andrzeja Krzanowskiego jego Taniec góralski w nowej aranżacji zaprezentuje akordeonista Marcin Wyrostek.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Lista nominowanych, regulamin oraz wszelkie szczegóły dotyczące nagrody znajdują się na stronie: www.koryfeusz.org.pl 

Link do transmisji on-line: TVP Kultura 2: https://kultura2.tvp.pl/ 


W dniach 15 listopada – 15 grudnia 2021 w Pałacu Sztuki, Kościele pw. Św. Katarzyny Aleksandryjskiej (Kaplica Św. Doroty) oraz Pałacu Biskupa Erazma Ciołka – oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie – odbędzie się cykl koncertów poświęcony Stypendystom Twórczym Miasta Krakowa.

Podczas wydarzeń zaprezentują się wybitni krakowscy muzycy, laureaci Stypendium Twórczego Miasta Krakowa: Maria Sławek, Piotr Lato, Maciej Zimka, Wiesław Ochwat, Bożena Boba-Dyga, Marek Szlezer, którzy wraz z zaproszonymi gośćmi (Piotr Sałajczyk, Aleksandra Buczyńska, Magdalena Kulig) zaprezentują kompozycje wybitnych polskich kompozytorów, w tym laureatów Stypendium Twórczego Miasta Krakowa, m.in. Wojciecha Widłaka i Marcela Chyrzyńskiego. Ponadto będziemy świadkami prawykonań światowych utworów Bożeny Boba-Dyga i Macieja Zimki. Oprócz współczesnych kompozycji w repertuarze znajdą się utwory muzyki klasycznej z różnych epok, w tym Johna Downlanda, Jana Sebastiana Bacha i Richarda Straussa.

Organizatorem wydarzenia jest Fundacja Art Forum. Współorganizatorem projektu jest Konserwatorium Krakowskie im. Witolda Lutosławskiego.

Projekt jest współfinansowany ze środków Miasta Krakowa – wstęp na wydarzenia wolny.

Patronat medialny nad festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program: https://fundacjaartforum.pl/ 


15 listopada 2021 o godz. 19.30 w ramach cyklu NOSPR „Scena Młodych” wystąpi Cracow Golden Quintet – laureaci II nagrody Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie, organizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

„Scena Młodych” pulsuje energią i entuzjazmem debiutantów, dla których występ w NOSPR ważnym momentem w drodze do wielkiej kariery – są to koncerty dla wszystkich, którzy od uznanych nazwisk wolą muzyczne odkrycia i kiełkujące talenty.

Cracow Golden Quintet wykonuje utwory muzyki zarówno klasycznej, jak i rozrywkowej — od epoki klasycyzmu po muzykę współczesną oraz specjalizuje się w wykonawstwie i promocji muzyki polskiej. Prezentuje utwory zapomniane, rzadko wykonywane na estradach, a także bierze udział w prawykonaniach oraz nagraniach utworów z XX i XXI wieku. Zespół doceniano zarówno w kraju, jak i na arenie międzynarodowej, czego potwierdzeniem jest szereg nagród, zdobytych podczas konkursów międzynarodowych, oraz występy w prestiżowych salach koncertowych. W 2020 roku, nakładem wydawnictwa DUX, ukazała się debiutancka płyta kwintetu z muzyką polską, która została nominowana do nagrody „Fryderyk” 2021 w kategorii „Album Roku – Muzyka Kameralna”.

Podczas najbliższego koncertu w ich wykonaniu usłyszymy Kwintet na instrumenty dęte Wojciecha Kilara, Mini-Quintetto Józefa Świdra, a także Trois pièces brèves Jacquesa Iberta, Three Shanties Malcolma Arnolda i Belle epoque en Sud-America Júlia Medaglii.

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/scena-mlodych-cracow-golden-quintet-2 


W dniach 18–20 listopada 2021 roku w Gdańsku odbędzie się Otwarty Kurs Gry, Kompozycji i Aranżacji na Carillon, który poprowadzą dr Monika Kaźmierczak i mgr Kamil Cieślik z Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, dr hab. Katarzyna Kwiecień-Długosz z Uniwersytetu Zielonogórskiego oraz Gert Oldenbeuving – emerytowany miejski carillonista w Zutphen, Groenlo, Winterswijk (Holandia).

Organizatorami kursu są: Katedra Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Muzeum Gdańska, Miasto Gdańsk oraz Katedra Kompozycji i Teorii Muzyki Instytutu Muzyki Uniwersytetu Zielonogórskiego. Zajęcia zostaną przeprowadzone w wieży kościoła św. Katarzyny w Gdańsku (ul. Profesorska 3), wieży Ratusza Głównego Miasta w Gdańsku (ul. Długa 46), sali 413 w budynku żółtym oraz sali 414 w budynku czerwonym Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.

W programie wydarzenia znalazły się: prezentacja carillonu św. Katarzyny i Ratusza Głównego Miasta Gdańska, gra na carillonie – zajęcia zbiorowe dla zaawansowanych (Gert Oldenbeuving) i dla początkujących (Monika Kaźmierczak), praca indywidualna uczestników kursu oraz konsultacje indywidualne. W części teoretycznej i warsztatowej dla kompozytorów Katarzyna Kwiecień-Długosz i Kamil Cieślik zapoznają uczestników z tajnikami komponowania na carillon.

Ponadto odbędą się dwa koncerty carillonowe z udziałem uczestników kursu. Podczas koncertu 19 listopada o godz. 11.00 w wieży kościoła św. Katarzyny usłyszymy utwory E. Sikory, A. Zubel, K. Kwiecień-Długosz, K. Falkowskiego i G. d’Hollandera. Koncert poprzedzi prelekcja „Nowe kompozycje na gdańskie carillony” Moniki Kaźmierczak, która opowie o płycie Contemporary Carillon z kompozycjami Zygmunta Krauze, Pawła Mykietyna, Aleksandra Nowaka, Elżbiety Sikory i Agaty Zubel. Natomiast 20 listopada o godz. 12.05 koncert odbędzie się w wieży Ratusza Głównego Miasta Gdańska – w programie znajdą się m.in. utwory A. Nowaka, P. Mykietyna, Z. Krauze, L. Narvillaite i K. Kwiecień-Długosz. Koncert zostanie poprzedzony prelekcją Moniki Kaźmierczak i Katarzyny Kwiecień-Długosz „O specyfice carillonu w stroju średniotonowym z punktu widzenia wykonawcy i kompozytora”.

Patronat nad wydarzeniem objął Związek Kompozytorów Polskich, zaś patronat medialny – Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program znajduje się na stronie: https://amuz.gda.pl/wydarzenia/otwarty-kurs-gry-kompozycji-i-aranzacji-na-carillon,605 


19 listopada 2021 o godz. 19.00 Filharmonia Opolska im. Józefa Elsnera zaprasza na koncert „Pewnego razu w Paryżu”, w którym udział wezmą Orkiestra Filharmonii Opolskiej i organista Karol Mossakowski pod batutą Jakuba Chrenowicza.

Lata trzydzieste i czterdzieste dwudziestego wieku. Dwóch Polaków i Francuz. Prawdopodobnie obaj polscy kompozytorzy – Antoni Szałowski i Andrzej Panufnik – spotkali w Paryżu Francisa Poulenca. Zadziwiające są niewidzialne nici łączące ludzi sztuki i sprawiające, że świat staje się tak mały. Szałowski jeszcze przed II wojną światową wyjechał na studia do słynnej Nadii Boulanger. W stolicy Francji pozostał już do końca życia, a neoklasyczna, brawurowa i przyjemna w odbiorze Uwertura, która zabrzmi podczas najbliższego koncertu, była kompozycją wieńczącą edukację pod kuratelą wielkiej profesorki. Koncert na organy, kotły i smyczki paryżanina z urodzenia – Francisa Poulenca – jest dziełem dwa lata młodszym i w nim znaleźć można nawiązania do epoki baroku. Usłyszymy siedem jej rozdziałów, które następują po sobie w sposób przypominający filmowe cięcia – płynnie, ale wyraziście.

W roku 1938, gdy Poulenc komponował swój Koncert organowy, studia dyrygenckie w tym samym mieście odbywał Andrzej Panufnik. Młody artysta niedługo później wrócił jednak do Polski, gdzie spędził okrutny czas II wojny światowej. W powstającej z gruzów ojczyźnie, wspominającej stulecie śmierci Chopina, napisał Sinfonię rusticę inspirowaną folklorem kurpiowskim. Symetryczność kurpiowskich wycinanek odzwierciedlił niespotykanym ustawieniem orkiestry na scenie – ów niestandardowy pomysł gwarantuje nie tylko niecodzienny widok, ale także interesujące doznania akustyczne.

Informacje prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym Filharmonii Opolskiej 2021 / 2022 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia.opole.pl/ 


III Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie organizowany przez Narodowe Centrum Kultury ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego odbędzie się w dniach 19–27 listopada 2021. O wyjątkowości Eufonii stanowi z jednej strony czerpanie z tradycji, z drugiej zaś prezentowanie zupełnie nowych, nieodkrytych wcześniej brzmień.

Festiwal odwołuje się do tradycji wspólnoty regionalnej krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Obszar ten stanowi niezwykle interesujący tygiel, który pozwala na odkrywanie swojej złożoności poprzez różnorodność prezentowanych utworów i artystów. Dyrektorem festiwalu jest dr hab. Rafał Wiśniewski, prof. ucz., zaś przewodniczącym Rady Programowej – dr Mieczysław Kominek, prezes Związku Kompozytorów Polskich.

Tegoroczna odsłona festiwalu skupiona będzie wokół okresu romantyzmu, w którym, oprócz nowych form i gatunków, jakże istotne było zainteresowanie przez kompozytorów rodzimym folklorem. Dziewięć dni festiwalowych wypełni czternaście wydarzeń, a scena oddana zostanie tak znakomitym wykonawcom, jak Veriko Tchumburidze, Janusz Wawrowski, Anastasia Kobekina, Olga Pasiecznik, Adam Bałdych, Urszula Kryger, Anu Tali, Zsolt Nagy, Olari Elts, Oval. Recital Tomasza Koniecznego rozpoczną Błogosławione pieśni malinowe Henryka Mikołaja Góreckiego do słów literackiego patrona roku 2021, Cypriana Norwida. Pianistka Anna Górecka połączy muzyczne siły ze Słowacką Orkiestrą Kameralną im. Bogdana Warchala i zaprezentuje Koncert na klawesyn lub fortepian i orkiestrę swojego ojca. Szczególnie należy zwrócić uwagę na premiery: podczas Festiwalu prawykonane zostaną it’s fine, isn’t it? na flet i orkiestrę Pawła Szymańskiego, improwizacje Adama Bałdycha na temat kwartetów smyczkowych Henryka Mikołaja Góreckiego, które powstały specjalnie na zamówienie Narodowego Centrum Kultury, oraz interpretacje sampli Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia autorstwa Markusa Poppa i Jacka Sienkiewicza.

Patronat medialny nad festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program: http://eufonie.pl/ 


Ludomir Michał Rogowski i Dora Pejačević będą bohaterami kolejnego koncertu abonamentowego w NOSPR 19 listopada 2021 o godz. 19.30. Spuścizna tych dwojga outsiderów dopiero od niedawna wraca do łask melomanów.

Twórczość obojga tych artystów, niepokornych osobowości przełomu wieków, przez wiele lat pokrywała solidna warstwa kurzu. Eksperymentalny język dźwiękowy lublinianina Ludomira Michała Rogowskiego, który dostrzegał więcej związków kultury słowiańskiej z prastarym Wschodem niż Zachodem, nie zyskał aprobaty w kraju i kompozytor znaczną część życia spędził w klasztorze w słonecznym Dubrowniku. Tam też powstały jego Impresje dubrownickie, które będzie można usłyszeć w NOSPR.

Dora Pejačević – wychowana w rodzinnym pałacu pierwsza chorwacka autorka utworów na orkiestrę – patrzyła krytycznie na arystokrację. Posiadała solidne muzyczne wykształcenie, ale swój warsztat kompozytorski doskonaliła w zasadzie sama. W czasie wojny pielęgnowała rannych żołnierzy, a wojenne doświadczenia stały się inspiracją dla jej Symfonii fis-moll op. 41, uchodzącej za pierwsze w pełni okrzepłe dzieło chorwackiej symfoniki. Zmarła młodo w wyniku komplikacji poporodowych, przed śmiercią zastrzegając, ze nie życzy sobie pochówku w rodzinnym mauzoleum, a żałobników prosi o datek na rzecz ubogich muzyków.

NOSPR poprowadzi tego wieczoru znakomita estońska dyrygentka Anu Tali.

Przed koncertem, o godz. 18.30 w sali kameralnej redaktor Jakub Puchalski (Polskie Radio Chopin) omówi wykonywane pod batutą Anu Tali utwory.

Łucja Siedlik

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/nospr-anu-tali 


Niezwykły śląski akcent programu najbliższego koncertu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa 20 listopada 2021 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie to muzyczny hołd pamięci wybitnego badacza i popularyzatora muzyki tego regionu, prof. Piotra Barona, cenionego pedagoga (wykładowcy m.in. Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nysie), twórcy i dyrektora Festiwalu Kompozytorów Śląskich, dyrygenta, organisty, kompozytora i arteterapeuty, którego przedwczesna śmierć 24 lipca 2020 roku okryła żałobą środowisko muzyczne regionu i kraju.

W dziejach muzyki znamy wiele przypadków arystokratów, którzy szczycili się prawdziwym muzycznym talentem i byli cenionymi kompozytorami – należał do nich m.in. hrabia Bolko von Hochberg z możnego rodu przez wieki władającego rozległymi posiadłościami Śląska, wśród nich – zamkiem Książ. Ceniony w swej epoce autor oper, pieśni, utworów kameralnych (wydawanych pod pseudonimem Johann Heinrich Franz) piastował też ważne urzędy, m.in. intendenta Królewskiego Instytutu Teatrów w Berlinie. Jego nieco zapomniana dziś twórczość utrzymana w późnoromantycznym duchu jest na nowo odkrywana staraniem rodziny oraz polskich muzykologów. Współczesne wykonanie jego Koncertu fortepianowego c-moll zabrzmi w interpretacji cenionej pianistki i kameralistki Zofii Antes, aktywnej koncertowo w Polsce i za granicą, pracującej m.in. w Instytucie Muzyki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, a koncert poprowadzi Marek Wroniszewski, ceniony dyrygent, uznany za najlepszego polskiego uczestnika X Międzynarodowego Konkursu im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach, zastępca dyrektora Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa.

W wykonaniu artystów usłyszymy ponadto Uwerturę do Snu nocy letniej Felixa Mendelssohna i I Symfonię c-moll op. 68 Johannesa Brahmsa.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: www.sinfoniaiuventus.pl 


20 i 26 listopada 2021 o godz. 19.30 będziemy świadkami kolejnych premier dzieł polskich twórców podczas 9. edycji Festiwalu Prawykonań w NOSPR – zapraszamy do wspólnego odkrywania najnowszych dokonań muzycznych naszych kompozytorów!

20 listopada w interpretacji Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia pod dyrekcją Anny Szostak zabrzmią Paradiso Krzysztofa Wołka na chór mieszany i live electronics (z udziałem kompozytora), Sacrum – Profanum Romualda Twardowskiego na chór mieszany a cappella, Hevel Aleksandra Nowaka na kameralny chór mieszany oraz Christus vincit Pawła Łukaszewskiego na 2 chóry mieszane i organy (partię organów wykona Michał Goławski).

Światowej sławy zespół Klangforum Wien pod dyrekcją Titusa Engla 26 listopada prawykona PhonoPhantomatics – utwór Cezarego Duchnowskiego na zespół instrumentalny i live electronics inspirowany twórczością Stanisława Lema oraz 3x3 Agaty Zubel na 9 instrumentów. Jak zaznacza kompozytorka „Trzy razy trzy, słowa – frazy – konteksty, to forma przewidująca rozwój”.

Każdy z koncertów Festiwalu Prawykonań poprzedzają spotkania w „Strefie Ruchu", podczas których dziennikarze Ruchu Muzycznego zapraszają do rozmów z kompozytorami oraz wykonawcami. Spotkania „Strefy Ruchu" odbywają się na godzinę przed każdym koncertem we foyer NOSPR na II piętrze.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://nospr.org.pl/pl 


W roku 2021 Teatr Otwarty w Gdańsku obchodzi Jubileusz 25-lecia istnienia. Kolejnym wydarzeniem zaplanowanym przez organizatora w ramach roku jubileuszowego jest koncert „Odpukaj Pan” z okazji Roku Mieczysława Fogga. W 2021 roku przypada 120. rocznica urodzin nestora polskiej piosenki. Koncert odbędzie się 20 listopada o godz. 18.00 w Dworze Artusa w Gdańsku.

Mieczysław Fogg był najpopularniejszym wykonawcą szlagieru To ostatnia niedziela. Utwór Jerzego Petersburskiego o kończącym się szczęściu, który powstał w 1935 roku, podczas najbliższego koncertu wykonany będzie w języku hebrajskim. W programie koncertu znajdą się inne znane utwory z repertuaru Mieczysława Fogga, autorstwa Henryka Warsa, Władysława Daniłowskiego, Stanisława Ferszko, Juliana Fronta, Artura Golda, Zygmunta Karasińskiego, Szymona Kataszka, Alberta Harrisa, Zygmunta i Adama Lewandowskich.

Główny wykonawca koncertu – śpiewak Dariusz Wójcik – jest laureatem honorowego wyróżnienia „Złoty Liść Retro 2013”. To zacne wyróżnienie przyznała mu Rodzina Foggów w uznaniu zasług i dorobku artystycznego oraz za podtrzymywanie tradycji i popularyzację twórczości okresu dwudziestolecia międzywojennego. W 2020 roku Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaczył Dariusza Wójcika Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Klimat koncertu współtworzyć będzie towarzyszący Dariuszowi Wójcikowi zespół pod nazwą Cuarteto Re!Tango w składzie: Paweł A. Nowak (bandoneon), Łukasz Perucki (skrzypce), Paweł Zawada (fortepian), Sebastian Wyszyński (kontrabas).

Bilety w cenie 40 PLN do nabycia na miejscu na 2. godziny przed koncertem (rezerwacja biletów: 600 290 214).

Dofinansowano ze środków Miasta Gdańska.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


II Ogólnopolski Konkurs „Każdy Polak gra i śpiewa Polsce” odbędzie się w trybie stacjonarnym w dniach 20–21 listopada 2021 w krakowskim Młodzieżowym Domu Kultury „Dom Harcerza”.

Konkurs ma na celu pielęgnowanie kulturowego dziedzictwa, poszerzenie znajomości polskiej kultury muzycznej oraz kultywowanie tradycji wspólnego wykonywania polskich pieśni patriotycznych. Organizatorem Konkursu jest Młodzieżowy Dom Kultury „Dom Harcerza” oraz działające w nim Studio Piosenki „Debiuty” i Pracownia Emisji Głosu „Canzonetta”. Współorganizatorem wydarzenia jest Rada i Zarząd Dzielnicy V Krowodrza. Patronat honorowy nad wydarzeniem objął Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.

W zeszłym roku konkurs został zorganizowany w trybie online. Wydarzenie cieszyło się ogromnym zainteresowaniem i przerosło oczekiwania organizatorów. W konkursie wzięło udział 734 uczestników pod opieką 297 nauczycieli. W głosowaniu na Nagrodę Publiczności oddano 12 816 głosów. Nagrania konkursowe trwały w sumie 26 godzin. Tegoroczna edycja planowana jest z zachowaniem wymaganego reżimu sanitarnego.

Udział w przedsięwzięciu wezmą soliści, zespoły wokalne i instrumentalne oraz zespoły wokalno-instrumentalne. Uczestnicy będą rywalizować w trzech grupach wiekowych: młodszej (6-8), średniej (9-12) i starszej (13-18).

Konkurs będzie transmitowany na żywo przez stronę https://www.mdk-dh.krakow.pl/  (zakładka Kamera w MDK).

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły: https://www.mdk-dh.krakow.pl/konkursy/1025-konkurs-piosenki-patriotycznej-2021 


Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na 18. Edycję Dni Edukacji Muzycznej. Wydarzenie w tym roku odbędzie się w formule online, w dniach 22–26 listopada 2021. W programie 5-dniowego kongresu dla nauczycieli szkolnictwa muzycznego znajdą się webinary, master classes i koncerty, a do występów, poprowadzenia wykładów i lekcji zaproszeni zostali wybitni pedagodzy i znakomici artyści. Rejestracja na stronie www.dem.com.pl  potrwa do 14 listopada.

Dni Edukacji Muzycznej od wielu lat dają możliwość spotkania, wymiany doświadczeń i dyskusji między pedagogami szkół muzycznych z całej Polski. Jak co roku, w programie wydarzenia znajdą się przede wszystkim wykłady w formie internetowych webinarów, które poprowadzą wybitni specjaliści w swoich dziedzinach.

Nowością tegorocznej edycji są master classes. Lekcje mistrzowskie dla młodych skrzypków poprowadzi Daniel Stabrawa, koncertmistrz i solista Berliner Philharmoniker. Jego uczniami będą laureaci tegorocznego II Ogólnopolskiego Konkursu na Skrzypce i Altówkę Antoniego Cofalika. Udział w master classes został ufundowany przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, partnera konkursu. Agata Szymczewska natomiast, podczas swoich zajęć, będzie pracować z uczniami nad młodzieńczymi utworami Grażyny Bacewicz, które w jej opracowaniu ukazały się w tym roku po raz pierwszy drukiem nakładem PWM.

Gwoździem programu tegorocznej edycji będzie cały dzień poświęcony twórczości Fryderyka Chopina.

W ramach tegorocznej edycji wydarzenia zaplanowane zostały też dwa koncerty. Na finał Dni Edukacji Muzycznej zabrzmią wcześniej niepublikowane utwory Grażyny Bacewicz na kwartet smyczkowy w opracowaniu muzyków Royal String Quartet.

Transmisje koncertów dostępne będą równolegle na www.dem.com.pl , na Facebooku PWM oraz kanale YouTube.

Udział we wszystkich wydarzeniach jest bezpłatny!

Maryla Zając

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Pełny program: www.dem.com.pl 


W programie VII Festiwalu Muzyki Współczesnej „Nowe fale”, który odbędzie się w dniach 22–27 listopada 2021 w Nadbałtyckim Centrum Kultury i Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, dominować będzie muzyka kameralna.

Popularność muzykowania kameralnego nie wynika jedynie z większej mobilności i elastyczności małych zespołów instrumentalnych i wokalnych, jakkolwiek te czynniki grają oczywistą rolę w ich działalności. Obecność coraz liczniejszych zespołów kameralnych, grających czy śpiewających zarówno w składach klasycznych, jak i nowatorskich, nieraz szokujących, jest odpowiedzią na zapotrzebowanie ze strony kompozytorów. Ogromna część dzisiejszej twórczości jest bowiem rezultatem eksperymentów dźwiękowych inspirowanych odkrywaną na nowo naturą głosu ludzkiego i instrumentów. Jedni ją eksplorują w oparciu o znane zestawienia, inni korzystają z możliwości pisania na niekonwencjonalne obsady, by uzyskiwać zaskakujące efekty poprzez wyzyskanie różnicy ruchliwości głosów czy instrumentów, odrębnych właściwości ich stroju, specyfiki brzmienia w poszczególnych rejestrach i różnych warunkach akustycznych. Współpraca kompozytora i kameralisty ma zwykle charakter bardzo osobisty i konkretny; wykonawca, doskonale znający swój instrument, staje się nieraz współtwórcą utworu.

W czasie tegorocznego festiwalu będzie można zapoznać się z rezultatami takiej współpracy. Usłyszymy utwory na składy klasyczne, np. obój z fortepianem i flet z fortepianem oraz takie, w których użyto nietypowych zestawień (akordeon z klawesynem, akordeon i kwartet smyczkowy, różne odmiany fletów). Festiwal zakończy występ znakomitego gdańskiego oktetu wokalnego Art’n’Voices, wirtuozowsko władającego rozmaitymi technikami wokalnymi. W programie jak zwykle wyeksponowaliśmy wykonawców i kompozytorów z Gdańska i Pomorza. Jak co roku, do grupy osób już znanych dołączą debiutanci. Po raz siódmy muzyka nowa będzie przez kilka dni rozbrzmiewać w przyjaznych wnętrzach Ratusza Staromiejskiego i gdańskiej uczelni muzycznej, umilając ciemne listopadowe wieczory.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Na wszystkie koncerty wstęp wolny!

Organizatorzy

Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program https://2021.nowefale.pl/ 


Wyjątkowy koncert poświęcony pamięci Krzysztofa Pendereckiego, w rocznicę 88. urodzin Mistrza, organizuje Sinfonietta Cracovia 25 listopada 2021 o godz. 19.30 w Bazylice św. Floriana w Krakowie. Pod batutą Jurka Dybała zabrzmią utwory przyjaciół i uczniów Profesora: Joanny Wnuk-Nazarowej, Mladena Tarbuka, Marcela Chyrzyńskiego oraz Jeajoona Ryu.

Krzysztof Penderecki, związany przez ponad 60 lat z Akademią Muzyczną w Krakowie, nosząca dziś Jego imię, wykształcił wielu wybitnych kompozytorów. Do jego wychowanków należą m.in. śp. Marek Stachowski, Stanisław Radwan, Joanna Wnuk-Nazarowa, Abel Korzeniowski, a także absolwenci studiów doktoranckich: Zaid Jabri czy Karol Nepelski.

Program koncertu otworzy utwór Marcela Chyrzyńskiego, który studiował u Pendereckiego instrumentację. Dedykowane Mistrzowi Adagio na smyczki to sugestywne i ponure w charakterze dzieło powstałe na zamówienie Filharmonii Śląskiej, w ramach projektu #zostań w domu i twórz!, organizowanego wspólnie z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. W ostatnim fragmencie kompozytor nawiązuje do części Adagio z IV Symfonii „Adagio” Pendereckiego. Sinfonietta per archi to utwór autorstwa koreańskiego kompozytora Jeajoona Ryu. Kompozycja dedykowana jest Pendereckiemu, u którego Ryu ukończył studia w 1995 roku. Wprost do francuskiej tradycji nawiązuje Tombeau de Penderecki, czyli czteroczęściowy muzyczny hołd złożony przez chorwackiego dyrygenta i kompozytora Mladena Tarbuka. Quintetto per archi w wersji na orkiestrę smyczkową (2021) to dzieło Joanny Wnuk-Nazarowej, dedykowane Krzysztofowi Pendereckiemu, u którego w 1974 roku kompozytorka obroniła dyplom.

Na zakończenie zabrzmi kompozycja samego Mistrza Pendereckiego, czyli dwuczęściowa Serenada na orkiestrę smyczkową (1996-97). Składają się na nią Passacaglia (oznaczona jako część II) i śpiewne Larghetto (część III). Serenadę kompozytor napisał dla orkiestry smyczkowej w Lucernie, dedykując utwór dyrygentowi zespołu – Rudolfowi Baumgartnerowi.

Mateusz Borkowski

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Bezpłatne karty wstępu do zarezerwowania na: rezerwacja@sinfoniettacracovia.com 

Więcej: www.sinfonietta.pl 


Listopadowe wieczory sprzyjają refleksjom. Program koncertu Orkiestry Filharmonii Opolskiej pod batutą Przemysława Neumanna 26 listopada 2021 o godz. 19.00 został skomponowany zatem tak, by owym wędrówkom myśli towarzyszyć. W roli solisty usłyszymy hiszpańskiego wirtuoza wiolonczeli Pablo Ferrándeza.

Na początek Chaconne z Polskiego Requiem, którego kolejnymi częściami Krzysztof Penderecki upamiętniał ważne dla niego postaci i wydarzenia w polskiej historii. Ostatnie ogniwo dzieła powstało w 2005 roku i jest poświęcone Janowi Pawłowi II.

Poruszający Koncert wiolonczelowy e-moll Edwarda Elgara sławę zyskał dzięki Jacqueline du Pré, jednej z najbardziej wyrazistych artystek w dziejach muzyki. Pełne nostalgii frazy brytyjskiego twórcy poprzedzą wykonanie dwóch poematów symfonicznych. Pierwszym z nich będzie Pieśń o sokole Grzegorza Fitelberga; kompozycja nad wyraz udana, pozostawiająca pewien niedosyt i pytanie: co jeszcze stworzyłby Fitelberg, gdyby nie poświęcił się dyrygowaniu? Ostatni utwór tego wieczoru, Śmierć i wyzwolenie, napisał zaledwie 25-letni Richard Strauss jako pierwszy ze swoich poematów symfonicznych nieinspirowanych literaturą – umieszczony bowiem w partyturze wiersz Aleksandra Rittera powstał już po ukończeniu utworu. O programowym założeniu tej kompozycji pisał sam Strauss w jednym z listów: „Przed sześciu laty przyszło mi na myśl, by w poemacie symfonicznym przedstawić godzinę śmierci człowieka, który dążył do osiągnięcia najwyższych ideałów, a więc chyba artysty”. Publiczność dzieło pokochała, krytycy pozostali nieprzekonani – zdaje się, że sama próba zmierzenia się przez Straussa z tematyką spraw ostatecznych wzbudzała ich niepokój. Motyw wyzwolenia którym kończy się poemat, pełen siły i majestatu, przynosi jednak nadzieję na wyjątkowy wymiar tej nieznanej rzeczywistości.

Informacje prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym Filharmonii Opolskiej 2021 / 2022 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia.opole.pl/ 


Koncert „Muzyka polska na głos i fortepian” zorganizowany przez krakowski Młodzieżowy Dom Kultury „Dom Harcerza” odbędzie się 26 listopada o godz. 19.00 w ramach cyklu wydarzeń związanych z obchodami Święta Niepodległości.

W interpretacji Anniki Mikołajko-Osman usłyszymy najpiękniejsze pieśni Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Mieczysława Karłowicza, Władysława Żeleńskiego i Eugeniusza Pankiewicza. Śpiewaczka jest absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Akademii Muzycznej w Katowicach. Jako solistka debiutowała na scenie Filharmonii Krakowskiej w operze Peleas i Melisanda Claude'a Debussy'ego pod batutą Gabriela Chmury. Zajmuje się wykonawstwem muzyki operowej, operetkowej, oratoryjnej oraz chóralnej. Przede wszystkim specjalizuje się jednak w muzyce współczesnej.

Artystka prawykona również powstały specjalnie na tę okazję utwór Karola Osmana. Kompozytor jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie, laureatem konkursów o zasięgu międzynarodowym, autorem dzieł prezentowanych na licznych festiwalach w kraju i za granicą, między innymi w USA i Francji.

Udział w koncercie weźmie również absolwent krakowskiej Akademii Muzycznej, pianista Radosław Goździkowski, który zaprezentuje arcydzieła Ignacego Jana Paderewskiego, Fryderyka Chopina i Karola Szymanowskiego.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.mdk-dh.krakow.pl/aktualnosci/1031-koncert-muzyka-polska-na-glos-i-fortepian 


W piątek 26 listopada 2021 o godz. 19.00 w Kościele Ewangelicko-Augsburskim św. Mateusza odbędzie się koncert oratoryjny "Od Trenu do Lacrimosy". Koncert jest wyrazem hołdu, który artyści Filharmonii Łódzkiej składają Krzysztofowi Pendereckiemu, jednemu z najwybitniejszych kompozytorów współczesnych.

Krzysztof Penderecki zmarł 29 marca ubiegłego roku – w pierwszych tygodniach światowej pandemii koronawirusa. Okoliczności nie pozwoliły na zorganizowanie oficjalnych uroczystości pogrzebowych (mają się odbyć w 2022 roku) ani na uczczenie pamięci Mistrza poprzez to, co najbardziej kochał: muzykę wykonywaną na żywo. Dopiero teraz Filharmonia Łódzka może oddać hołd wielkiemu artyście.

Koncert rozpocznie słynny Tren – Ofiarom Hiroszimy, niespełna dziewięciominutowy, sonorystyczny utwór, który 26-letniemu kompozytorowi otworzył drzwi do światowej kariery. Na zakończenie zabrzmi Lacrimosa z Polskiego Requiem, nawiązującego do bogatej tradycji tego gatunku zarówno w zakresie układu tekstów, stylów epok minionych, jak i symboliki śmierci. Te ramy podkreślają to, co w twórczości Pendereckiego najważniejsze: z jednej strony odwagę twórczego eksperymentowania i wyobraźnię nieskrępowaną zwyczajem, z drugiej zaś szacunek dla tradycji i osadzenie w istotnej dla sztuki tematyce zdarzeń ostatecznych.

Dzieła stanowić będą klamrę dla innych utworów Mistrza, m.in. Stabat Mater, Przebudzenie Jakuba, Adagietto z Raju utraconego, Powiało na mnie morze snów... – Pieśni zadumy i nostalgii (wybór), De profundis (Psalm 129) z Siedmiu bram Jerozolimy, VIII Symfonia „Lieder der Vergänglichkeit” (Pieśni przemijania – wybór). Solistką będzie Iwona Hossa, Chór i Orkiestrę Filharmonii Łódzkiej poprowadzi dyrektor artystyczny FŁ Paweł Przytocki.

Informacja o biletach: https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/od-trenu-do-lacrimosy-koncert-oratoryjny 


Po ubiegłorocznej, pandemicznej przerwie do Zabrza powraca Międzynarodowy Festiwal im. Krzysztofa Pendereckiego – poziom 320. W dniach 26-27 listopada 2021 pod hasłem Kameralnie odbędą się dwa koncerty oraz projekcja filmu Maska.

Chociaż organizatorzy nie zapomnieli o swojej publiczności w czasie lockdownu, opłakując śmierć Patrona Festiwalu filmową impresją Agnus Dei w trakcie online’owej edycji poziomu 320, dopiero teraz będzie można pożegnać Mistrza jego muzyką wykonywaną na żywo z udziałem publiczności.

26 listopada o godz. 17.00 w Kopalni Guido odbędzie się pokaz filmu opartego na kanwie twórczości Stanisława Lema Maska w reżyserii braci Quay z muzyką Krzysztofa Pendereckiego De natura sonoris. Po projekcji Kwartet Śląski wykona II Kwartet smyczkowy, Kwartet klarnetowy „Abschied/Pożegnanie” (w wersji fletowej z udziałem Massimo Marcelli) oraz IV Kwartet smyczkowy Maestro. Dzień później w Filharmonii Zabrzańskiej o godz. 19.00 Massimo Mercelli wystąpi wraz z Sinfoniettą Cracovią pod batutą Jurka Dybała. Usłyszymy Trzy utwory w dawnym stylu, Sinfoniettę nr 2 „Abschied/Pożegnanie”, Sinfoniettę nr 3Kartki z nienapisanego pamiętnika Krzysztofa Pendereckiego, a także utwory Michaela Nymana i Antonína Dvořáka. Podczas koncertu odbędzie się także promocja płyty Penderecki’s Sinfonietta(s) (2021, Sony Classical).

Szczegółowe informacje: https://penderecki320.com/ 


Zapraszamy na bezpłatne warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę” 27 listopada 2021 o godz. 11.00 w Miejscu Aktywności Lokalnej (ul. Kłobucka 14, Warszawa), podczas których dzieci będą uczyć się, bawić się i improwizować ze świetnymi muzykami i książkami. Organizatorem jest Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej.

Główną ideą zajęć jest połączenie inspirowanych grafiką improwizacji: najpierw literackiej, a następnie muzycznej. Dzieci układają własne historie na podstawie prezentowanych książek obrazkowych. Tak zaimprowizowane bajki są następnie, pod kierunkiem prowadzących zajęcia, „tłumaczone” na język muzyczny. Twórczy kontakt z literaturą i muzyką, ułatwiony poprzez inicjujące zabawę grafiki i wymyślanie prostych opowiadań, pozwala na wprowadzenie dzieci w świat dźwięków, bazujące na ich naturalnej kreatywności.

Muzycznymi gośćmi najbliższych warsztatów będą harfistka Agata Galik, kompozytor i pianista Jarosław Siwiński oraz kontrabasistka i animatorka wydarzeń dla dzieci Małgorzata Kołcz.

Podczas zajęć dzieciom w wieku 3-8 lat aktywnie towarzyszyć mogą ich opiekunowie. Prócz zabaw z improwizacjami i książkami dzieci poznają różne techniki wydobywania dźwięku, które eksponują jego walory kolorystyczne i dynamiczne, a także będą mogły same zagrać na perkusjonaliach. Zajęcia trwają ok. 90 minut z krótką przerwą.

Liczba miejsc jest ograniczona, dlatego organizatorzy proszą o wcześniejszą rejestrację uczestników zajęć. Można to zrobić na dwa sposoby: poprzez formularz: https://forms.gle/VQwccJJED4XJMPzY7  lub mailowo: warsztaty@artdecogroup.eu.

Wydarzenie współfinansowane przez m.st. Warszawę.

Patronat medialny nad warsztatami sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


Fundacja „Czas Sztuki” serdecznie zaprasza na wielki finał IV Mazowieckich Muzycznych Spotkań bez Barier, który odbędzie się 27 listopada 2021 o godz. 17.00 w przepięknym zabytkowym Zamku w Liwie.

Będzie to wydarzenie wyjątkowe: spotkanie muzyczno – poetyckie, podczas którego wiersze Cypriana Kamila Norwida w dwusetną rocznicę urodzin tego twórcy wyrecytuje Piotr Ligienza, aktor znany z serialu Ranczo. Podczas spotkania zostaną zaprezentowane również piękne kompozycje stworzone na duet skrzypcowy, zaczynając od kompozytorów baroku, a kończąc na muzyce XXI wieku. Usłyszymy kompozycje takich twórców, jak Jean-Marie Leclair i Grażyna Bacewicz, a także prawykonanie kompozycji Bartosza Kowalskiego – Dialogi polskie na dwoje skrzypiec. Na skrzypcach zagrają Katarzyna i Maksymilian Grzesiak.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Sfinansowano ze środków Fundacji PZU. Wstęp bezpłatny!

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


23 listopada 2021 swoje 88. urodziny obchodziłby Krzysztof Penderecki, jeden z najważniejszych kompozytorów polskich, wieloletni dyrektor muzyczny i artystyczny Sinfonii Varsovii. W związku z rocznicą urodzin Mistrza 28 listopada 2021 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej odbędzie się koncert poświęcony Jego pamięci, na którym Sinfonia Varsovia wystąpi pod batutą Macieja Tworka.

Jeszcze w sezonie 2018/2019 mogliśmy wysłuchać koncertu dedykowanego Krzysztofowi Pendereckiemu Urodziny, a już trzy sezony później przyszedł czas na In memoriam. Oczywiście wspomnieć gigantyczny dorobek Mistrza nie sposób w jeden wieczór. Pozostawił po sobie cztery opery, osiem symfonii oraz wiele koncertów instrumentalnych, mniejszych utworów instrumentalnych i kameralnych oraz opraw chóralnych tekstów o treści przede wszystkim religijnej. Ponadto był czynnym pedagogiem i dyrygentem. Najsłynniejsze dzieła: III symfonia, Pasja według św. Łukasza, Polskie Requiem i Ofiarom Hiroszimy – Tren – rozbrzmiewają w salach koncertowych całego świata. Penderecki stał się dobrem narodowym naszej kultury, najbardziej znanym i poważanym polskim kompozytorem XX wieku. Mistrz odszedł, jego muzyka zostanie z nami. In memoriam.

W programie nadchodzącego koncertu znajdzie się Chaconne w wersji na trio (2021) Krzysztofa Pendereckiego i Jeajoon Ryu w wykonaniu Penderecki Trio ( Andrzej Wierciński – fortepian, Mateusz Makuch – skrzypce, Claudio Bohorquez – wiolonczela), a także Koncert podwójny Krzysztofa Pendereckiego z udziałem Jakuba Haufy (skrzypce) oraz Ryszarda Groblewskiego (altówka), oraz VI Symfonia Maestro z udziałem Stephana Genza (baryton) i Joannay Krachenko (erhu). Orkiestrę Sinfonia Varsovia poprowadzi Maciej Tworek.

Więcej informacji: https://www.sinfoniavarsovia.org


Koncert w ramach programu „Scena Muzyki Polskiej”, poświęcony głównie pieśniom Mieczysława Wajnberga, odbędzie się 30 listopada 2021 o godz. 19.00 w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Wystąpią Aleksandra Kubas-Kruk (sopran), Anna Bernacka (mezzosopran) oraz Monika Kruk (fortepian).

Wajnberg to artysta, który do końca życia mówił po polsku, który ukształtowany został przez kulturę polską, a jako koneser literatury – w tym poezji polskiej – chętnie szukał w niej inspiracji. Jego twórczość przeżywa swoisty renesans, a jednak nie cały ten dorobek – jak się okazuje w przypadku pieśni – został jeszcze spopularyzowany w naszej kulturze. Muzyka Wajnberga, będąca świadectwem europejskich korzeni twórcy, chociaż ukształtowana artystycznie pod wpływem szkoły rosyjskiej, pozostała polska i żydowska. W pieśniach usłyszeć można charakterystyczne motywy, wybuchy energii, ale też momenty przywodzące na myśl twórczość Schuberta, bardzo przejrzyste i nastrojowe, w których atmosfera kreowana jest za pomocą oszczędnych środków. Cechy te składają się na indywidualny język muzyczny kompozytora, który brzmi niezwykle autentycznie.

Oprócz liryki wokalnej Wajnberga podczas koncertu zabrzmią także Uty japońskie Piotra Perkowskiego. Kompozytor skomponował muzykę do starych poematów napisanych między IX a XII wiekiem, chcąc jak najwierniej oddać ich japoński nastrój. Poematy te zwane Hyakunin isshū są w Japonii jednym z najbardziej popularnych zbiorów poezji. W programie znajdzie się również cykl pieśni Do snu Zbigniewa Popielskiego, który był nauczycielem improwizacji Anny Bernackiej. Organizatorzy chcą w ten sposób uczcić pamięć wybitnego pedagoga i kompozytora, a także rozpropagować jego mało znaną twórczość wokalno-instrumentalną.

Scena Muzyki Polskiej to program artystyczny realizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca we współpracy z Filharmonią Narodową, finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Informacja o biletach: http://filharmonia.pl/ 


Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach zaprasza we wtorek 30 listopada 2021 o godz. 18:30 na koncert kameralny „Miechy i Smyczki”, podczas którego odbędzie się prawykonanie utworu Six pour six na dwa akordeony i kwartet smyczkowy Miłosza Bembinowa.

Koncert „Miechy i Smyczki” to efekt współpracy dwóch renomowanych formacji kameralnych: duoAccosphere – tworzone przez akordeonistów Alenę Budziňákovą i Grzegorza Palusa oraz kwartetu smyczkowego – Airis Quartet. Obydwa zespoły działają z powodzeniem od wielu lat na arenie krajowej i zagranicznej. Od 2016 roku tworzą wspólne projekty koncertowe, współpracują z kompozytorami muzyki współczesnej oraz dokonują nagrań fonograficznych.

Podczas koncertu zabrzmią zarówno utwory ukazujące potencjał brzmieniowy tego niecodziennego zestawienia instrumentalnego, jak też zaprezentowane zostaną kompozycje w wykonaniach poszczególnych zespołów. Usłyszymy dzieła Jana Sebastiana Bacha, Szymona Laksa, Henryka Czyżewskiego, Piotra Czajkowskiego, Władimira Runczaka oraz nowy utwór Miłosza Bembinowa, kompozytora i dyrygenta związanego z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Ideą wynikającą z tytułu koncertu jest zwrócenie uwagi na wspólne cechy wykonawcze obydwu grup instrumentalnych. Sercem akordeonu, dzięki któremu wydobywają się dźwięki, jest miech, pełniący podobną rolę jak smyczek w instrumentach smyczkowych.

Utwór Miłosza Bembinowa powstał dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Więcej informacji: https://filharmonia.kielce.pl/