Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2019 2020 2021 2022 2023
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

W dniach od 1 do 5 grudnia 2021 roku odbędą się 54. Dni Muzyki Organowej w Krakowie, jeden z najstarszych festiwali organowych w Polsce, powstały w Filharmonii Krakowskiej w 1966 roku z inicjatywy prof. Eugenii Umińskiej – ówczesnego rektora Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej, oraz Henryka Czyża – dyrektora artystycznego Filharmonii. Koncerty tegorocznej edycji, ze względu na konserwację filharmonicznych organów, odbywać się będą przede wszystkim w krakowskich świątyniach.

Pierwszy z koncertów odbędzie się w środę 1 grudnia o godz. 20.00 w Bazylice św. Michała Archanioła i św. Stanisława Biskupa i Męczennika na Skałce, gdzie wystąpi włoski organista Eugenio Maria Fagiani w reperaturze od Johanna Sebastiana oraz Carla Philippa Emanuela Bachów, po Wilhelma Rusta, Gaetano Donizettiego i Johanna Christiana Heinricha Rincka. Drugi koncert – w piątek 3 grudnia o godz. 19.30 zorganizowany został w nowohuckiej Arce Pana. Podczas wieczornego recitalu organowego wystąpi wybitny polski organista Julian Gembalski. W programie utwory Georga Muffata, Piotra Drusińskiego i Johanna Sebastiana Bacha oraz samego artysty – Dwa preludia chorałowe na Adwent, a także improwizacje na tematy pieśni adwentowych.

Dzień później, w sobotę 4 grudnia 2021 o godz. 18.00 w sali Filharmonii Krakowskiej przy ulicy Zwierzynieckiej odbędzie się uroczysty koncert oratoryjny, który wpisuje się nie tylko w tegoroczne Dni Muzyki Organowej, ale także w obchody jubileuszu 625. rocznicy erygowania Wydziału Teologicznego oraz 40-lecia powołania Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie. Podczas koncertu w wykonaniu Orkiestry i Chóru Filharmonii Krakowskiej, które to zespoły poprowadzi Tomasz Tokarczyk, wykonane zostaną utwory Henryka Mikołaja Góreckiego – Beatus Vir, Wojciecha Kilara – Victoria oraz fragmenty opery o Janie Pawle II – Totus Tuus autorstwa Pawła Sydora. W charakterze solistów wystąpią Stanislav Kuflyuk (baryton), Adrian Domarecki (tenor), Sylwia Ziółkowska (sopran), Dawid Roy (baryton), Grzegorz Królak (bas), mezzosopranistki – Agnieszka Karpińska i Klaudyna Nitkiewicz oraz Karol Bonawentura Mieliński (baryton).

Ostatni koncert w ramach 54. Dni Muzyczki Organowej zabrzmi w niedzielę 5 grudnia o godz. 18.00 w Sanktuarium Świętego Jana Pawła II Wielkiego. W wykonaniu organisty Bogdana Narlocha oraz Romana Grynia, grającego na trąbce, usłyszymy kompozycje Clarke'a, Stanleya, Bacha, Chopina, Wawiłowa, Czerniewicza, Dubois oraz Bédarda. Na wszystkie koncerty zorganizowane w ramach 54. Dni Muzyki Organowej poza siedzibą Filharmonii Krakowskiej obowiązuje wstęp bezpłatny!

Szczegółowe informacje: www.filharmonia.krakow.pl 


W programie koncertu Ãtma Quartet 2 grudnia 2021 w godz. 19.00 w Narodowym Forum Muzyki znalazły się dwa dzieła. Jedno z nich reprezentuje epokę nam współczesną, drugie zaś romantyzm. Łączy je to, że są utworami wybitnymi, w których głębia emocji i osobistość wypowiedzi idzie w parze z mistrzostwem warsztatu.

Krzysztof Penderecki skomponował III Kwartet smyczkowy „Kartki z nienapisanego dziennika” w 2008 roku. Jego prawykonanie odbyło się 21 listopada tego samego roku, a więc dokładnie w dzień 75. urodzin artysty. To dzieło jednoczęściowe, w którym kompozytor nawiązuje dialog ze swoją przeszłością, o czym zresztą świadczy już podtytuł. Utwór rozpoczyna się od mrocznego wstępu oznaczonego jako Grave (wł. „ciężko”), po którym następują niespokojny, wirtuozowski odcinek Vivace (wł. „żywo”), sentymentalny walc (Tempo di valse) i nastrojowy nokturn (Adagio notturno). Rozbrzmiewa tu też przetwarzana na rozmaite sposoby – niby mgliste, w ostatniej chwili przywołane wspomnienie – huculska bądź cygańska melodia, którą grywał na skrzypcach pochodzący z Rohatynia ojciec Pendereckiego. To jedna z najbardziej poruszających, osobistych i refleksyjnych kompozycji tego twórcy.

Kompletnie odmiennym utworem jest dramatyczny, intensywny XIV Kwartet smyczkowy d-moll D 810 „Śmierć i dziewczyna” Franza Schuberta. Drugie ogniwo tego dzieła, Andante con moto, to wariacje na temat pieśni skomponowanej przez twórcę do wiersza Matthiasa Claudiusa, w którym młode dziewczę prosi śmierć o darowanie życia.

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości.

Materiały prasowe organizatora

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://www.nfm.wroclaw.pl/ 


Najbliższy koncert w ramach VI edycji cyklu wystąpień mistrzowskich SuperSam + 1 będzie miał miejsce w warszawskim Klubie SPATiF 2 grudnia 2021 o godz. 20.00. Na jednej scenie wystąpią Biliana Voutchkova i Teoniki Rożynek.

„Super” w tytule oznacza, że program budowany będzie w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi oczywiście o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” wskazuje, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. W większości przypadków uznani artyści polscy i zagraniczni, nastawieni na działania eksperymentalne i innowacyjne, spotykają się na scenie po raz pierwszy, jak na przykład bułgarska artystka Biliana Voutchkova i polska kompozytorka Teoniki Rożynek.

Teoniki Rożynek komponuje muzykę zarówno instrumentalną, elektroakustyczną, jak i elektroniczną. Jej utwory były wykonywane na różnych festiwalach, m. in. podczas „Warszawskiej Jesieni”, Musica Electronica Nova, Sacrum Profanum, Unsoundzie, Containerclangu (Kolonia), czy Bedingo International Festival of Exploratory Music. Współpracowała z takimi zespołami, jak Kompopolex, Spółdzielnia Muzyczna, Capella Cracoviensis i Sinfonia Varsovia. Tworzy muzykę do filmów, spektakli teatralnych i telewizyjnych oraz performance.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie na stronie: http://supersam.mozg.pl 


Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza na finał tegorocznych wyjazdowych warsztatów improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę”, który odbędzie się w dniach 2-4 grudnia 2021 w Miejskim Ośrodku Kultury i Sztuki w Bielawie (ul. Piastowska 19A).

W tym roku warsztaty odbywały się w ramach programu MKiDN „Kultura Dostępna” w Olsztynie, Zakrzewie, Jastrowiu i Krajence. Dzięki współpracy z Miejskim Ośrodkiem Kultury i Sztuki w Bielawie, w dniach 2-4 grudnia 2021 najmłodsi z tego miasta i okolic będą mogli poznawać świat muzyki współczesnej, improwizacje i nietypowe instrumenty.

Główną ideą zajęć jest połączenie inspirowanych grafiką improwizacji: najpierw literackiej, a następnie muzycznej. Dzieci układają własne historie na podstawie prezentowanych książek obrazkowych. Tak zaimprowizowane bajki są następnie, pod kierunkiem prowadzących zajęcia, „tłumaczone” na język muzyczny. Twórczy kontakt z literaturą i muzyką, ułatwiony poprzez inicjujące zabawę grafiki i wymyślanie prostych opowiadań, pozwala na wprowadzenie dzieci w świat dźwięków, bazujące na ich naturalnej kreatywności.

Muzycznymi gośćmi warsztatów będą: kompozytor grający na monoktonie – Jarosław Kordaczuk, beatboxer Patryk Tiktak Matela oraz kompozytor i pianista Jarosław Siwiński. Warsztaty poprowadzi kontrabasistka Małgorzata Kołcz. 2-3 grudnia odbędą się warsztaty przedszkolne i szkolne, natomiast 4 grudnia o godz. 10:00 i godz. 12:00 – warsztaty rodzinne (wydarzenie FB). 

Udział jest bezpłatny – jednak liczba miejsc jest ograniczona. Kontakt: tel. 74 83 37 404, 74 83 33 007 oraz jarek@mokisbielawa.pl.

Patronat medialny nad warsztatami sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły: www.ptmw.art.pl 


W dniach 2–4 grudnia 2021 Książek Piano Duo, czyli Agnieszka Zahaczewska-Książek i Krzysztof Książek, wyruszają w trzydniową trasę koncertową po Wielkopolsce w ramach Polskiego Impresariatu Muzycznego.

Artyści odwiedzą 3 miejscowości: 2 grudnia o godz. 17.00 wystąpią w Sali Koncertowej Zespołu Szkół Muzycznych im. A. Szeluty w Słupcy, 3 grudnia (godz. 17.00) – w Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. St. Moniuszki w Zbąszyniu, a także 4 grudnia (godz. 17.00) – w Pałacu Jankowice.

Wspaniały duet wykona utwory Władysławy Markiewiczówny, Witolda Lutosławskiego, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Maurice’a Ravela i Sergiusza Rachmaninowa na cztery ręce oraz na dwa fortepiany. Koncerty odbędą się w ramach cyklu „Z klasyką przez Polskę” finansowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegóły – na stronie https://nimit.pl/wydarzenia/ksiazek-piano-duo-z-klasyka-przez-polske/ 


Koncert Adama Bałdycha i jego znakomitego kwartetu wraz z Orkiestrą Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa 4 grudnia 2021 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie poprowadzi maestro Szymon Bywalec.

Adam Bałdych, skrzypek i kompozytor, nazywany „cudownym dzieckiem skrzypiec”, karierę rozpoczął w wieku 14 lat. Szybko został okrzyknięty innowatorem łączącym dokonania muzyki poważnej i współczesnego języka skrzypcowego z talentem improwizatorskim. Coraz częściej zwraca się w stronę klasycznej twórczości kompozytorskiej, pisząc na zamówienie renomowanych orkiestr.

W 2019 roku na zamówienie orkiestry AUKSO przygotował Early Birds Symphony na festiwal auksodrone. Kompozycję Teodor Adam Bałdych napisał z myślą o swoim synu, który urodził się latem 2020 roku, projekt ten skrzypek zrealizował ze swoją żoną – wokalistką Kari Sál, oraz z Krzysztofem Dysem, Michałem Barańskim, Dawidem Fortuną, z którymi współtworzy Adam Bałdych Quartet. Artysta postanowił cofnąć się do czasów swojego dzieciństwa, by czerpać inspiracje z wyjątkowej atmosfery lat 80. ubiegłego wieku. To nie tylko czas wybuchu syntetycznych brzmień i prowokacyjnych projektów muzycznych, ale też złota epoka dla tzw. Polish Jazzu – nurtu kreowanego przez wybitne postaci, takie jak Tomasz Stańko, Michał Urbaniak czy Zbigniew Namysłowski. To właśnie lata 80., jako schyłek PRL-u, tętniły buntowniczą twórczością i awangardowymi poszukiwaniami, zarówno w muzyce jazzowej, jak i poważnej. Właśnie te utwory usłyszymy w interpretacji znakomitych artystów podczas najbliższego koncertu dzięki Sinfonii Iuventus.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: www.sinfoniaiuventus.pl 


Związek Kompozytorów Polskich – Oddział w Krakowie oraz Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie serdecznie zapraszają na koncert z okazji jubileuszu 20-lecia istnienia zespołu Cracow Duo: Kalinowski & Szlezer, który odbędzie się 4 grudnia 2021 o godz. 19.00 w Auli „Florianka”.

Wiolonczelistę Jana Kalinowskiego i pianistę Marka Szlezera połączyła nie tylko przyjaźń, lecz także edukacja w Krakowie i Paryżu. Oficjalną nazwę – Cracow Duo – zespół przyjął blisko dwadzieścia lat temu. W tym czasie artyści zyskali sobie uznanie publiczności, a także krytyków polskich i zagranicznych. Fascynacja muzyką polską powoduje, że od początku działalności aktywnie włączają się w nurt promocji rodzimej kultury w kraju i zagranicą, prezentując publiczności dzieła na wiolonczelę i fortepian m.in.: Fryderyka Chopina, Aleksandra Tansmana, Karola Szymanowskiego, Zygmunta Stojowskiego, Szymona Laksa, Ludomira Różyckiego i Tadeusza Majerskiego oraz szereg utworów współczesnych, pisanych specjalnie dla nich przez wielu autorów polskich i zagranicznych. Od roku 2009 Cracow Duo regularnie nagrywa i wydaje płyty. W 2019 artyści otrzymali nagrodę Global Music Awards Outstanding Achievement dla najlepszego duetu w kategorii 'Muzyka Klasyczna'.

Podczas koncertu z okazji jubileuszu 20-lecia zespół dokona dwóch światowych prawykonań. Po raz pierwszy usłyszymy utwór The Gates of Light – Quasi una fantasia (2021) Marty Ptaszyńskiej, który powstał w ramach programu "Zamówienia kompozytorskie" realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, oraz Three dreams and the lullaby (2020) Macieja Zielińskiego. Odbędzie się także polskie prawykonanie utworu Quasi una partita (omaggio a Tansman) Michała Dobrzyńskiego. Ponadto w programie znajdą się utwory na wiolonczelę i fortepian Zbigniewa Bujarskiego, Anny Zawadzkiej-Gołosz, Tomasza Jakuba Opałki, Marcela Chyrzyńskiego oraz Wojciecha Widłka.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Kompozytorzy Pokolenia 51’ zapoczątkowali w muzyce polskiej nurt nazwany przez Andrzeja Chłopeckiego neoromantyzmem. Okazją do zweryfikowania tego poglądu będzie kolejny koncert Kwartetu Śląskiego z cyklu "Pokolenie '51 na 70-lecie urodzin", który odbędzie się 4 grudnia 2021 o godz. 18.00 w Sali Kameralnej NOSPR.

Trio Eugeniusza Knapika na skrzypce, klarnet i fortepian swoim składem instrumentalnym nawiązuje do Kontrastów Béli Bartóka, ale również do suit Dariusa Milhauda, Aleksandra Harutiuniana, Historii żołnierza Igora Strawińskiego czy przeznaczonego również na ten skład Tria Arama Chaczaturiana. Ale to nie wpisywanie się w historię było ważne dla kompozytora, inspiracją była suma barw takiego właśnie składu instrumentalnego i sięgnięcie do istoty gatunku tria. Utwór zamówiony przez Waltera Verdehra w 2003 roku miał swoje prawykonanie w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” tego samego roku.

Czy wykonawcy mogą być inspiracją dla kompozytora? Dwa lata temu w Bernie Kwartet Śląski wykonał na jednym ze swoich koncertów IV Kwartet smyczkowy Bettiny Skrzypczak i Kwintet fortepianowy Mieczysława Wajnberga. Po koncercie, na którym była kompozytorka, narodził się pomysł napisania nowego utworu na ten klasyczny skład: fortepian i kwartet smyczkowy, skład obarczony wielką tradycją, ale też pozwalający na puszczenie wodzy wyobraźni barwowo-dźwiękowej. W prawykonaniu Kwintetu fortepianowego Bettiny Skrzypczak obok Kwartetu Śląskiego weźmie udział Piotr Sałajczyk.

Arkadiusz Kubica

Utwór Bettiny Skrzypczak został dofinansowany z środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021/2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://nospr.org.pl/


Stowarzyszenie Warsaw Wind Music zaprasza na Koncert Galowy Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego na Koncertową Orkiestrę Dętą Warsaw Wind Ensemble Composition Contest 2020, który odbędzie się w niedzielę 5 grudnia 2021 o godz. 19:00 w Ursynowskim Centrum Kultury Alternatywy w Warszawie (ul. I. Gandhi 9). Podczas koncertu odbędzie się prawykonanie utworów skomponowanych przez Laureatów Konkursu w kategorii międzynarodowej oraz polskiej, a także utworów wyróżnionych.

Kompozycje nagrodzone w kategorii I (międzynarodowej) Konkursu wykona Orkiestra Koncertowa Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego pod batutą ppłk. Marcina Ślązaka. Kompozycje nagrodzone w kategorii II (polskiej) Konkursu wykona Orkiestra Reprezentacyjna Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie pod batutą Chrisa Davida Westovera (USA) – zwycięzcy Warsaw Wind Ensemble Conducting Competition 2019. Wśród nagrodzonych kompozytorów z Polski znaleźli się: Marcin Molski (I miejsce), Krzysztof Falkowski (II miejscie), Wojciech-Zwierniak (III miejsce), Tomasz Labuń, Piotr Sarnecki oraz Bartłomiej Szułakiewicz (wyróżnienia).

Gala zostanie połączona z Koncertem Galowym Międzynarodowego Konkursu dla Dyrygentów Orkiestr Dętych Warsaw Wind Ensemble Conducting Competition 2021. Podczas koncertu wystąpią dyrygenci – Laureaci Konkursu, którego etap finałowy odbędzie się tego samego dnia w godzinach 16:00 – 17:45 w Ursynowskim Centrum Kultury Alternatywy. Wydarzenie będzie otwarte dla publiczności oraz dostępne online dzięki transmisji na stronie Konkursu i w mediach społecznościowych. Gala będzie transmitowana online na kanale YouTube Stowarzyszenia Warsaw Wind Music.

Organizatorem wydarzenia jest Stowarzyszenie Warsaw Wind Music oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Ursynowskie Centrum Kultury Alternatywy. Wydarzenie dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Katedra Kompozycji Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów i Związek Kompozytorów Polskich po raz siedemdziesiąty ósmy zapraszają na sesję Musica Moderna – święto muzyki współczesnej w Łodzi w dniach 5–9 grudnia 2021 roku.

Tym razem publiczność będzie mogła na żywo zanurzyć się w świecie dźwięków najnowszych. W programie sesji znalazł się koncert symfoniczny, występ dua Anna Kwiatkowska / Mikołaj Pałosz, koncert finałowy VI Konkursu Kompozytorskiego dla Młodzieży Moja (mi)nuta, wieczór z muzyką elektroniczną i elektroakustyczną oraz tradycyjny koncert „Młodzi kompozytorzy, młodzi wykonawcy”, na którym swoje twórcze dokonania prezentują studentki i studenci klas kompozycji łódzkiej Akademii Muzycznej.

Przez cztery dni zabrzmią utwory między innymi Romana Haubenstocka-Ramatiego, Anahity Abbasi, Matthiasa Pintschera, Mathiasa Spahlingera, Zdzisława Szostaka, Artura Zagajewskiego, Bartosza Kowalskiego-Banasewicza, Olgi Hans i Macieja Kabzy.

Bilety na koncert inauguracyjny dostępne są do zakupu w kasie biletowej Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi, na pozostałe wydarzenia obowiązuje wstęp wolny.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Materiały prasowe organizatorów

Program: https://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/78-sesja-musica-moderna 


Ostatnie akordy III Festiwalu Eufonie dopiero przed nami – zabrzmią 5 grudnia 2021 o godz. 19.30 w Sali Balowej Zamku Królewskiego, gdzie odbędzie się recital Olgi (sopran) i Natalii (fortepian) Pasiecznik, przełożony z 21 listopada.

Przesłaniem Eufonii jest dialog i budowanie kulturowych pomostów pomiędzy krajami i artystami z naszego regionu. To święto muzyki, które łączy artystów i publiczność oraz stanowi doskonałą okazję do wspólnego odkrywania i smakowania kulturowego bogactwa naszego regionu. W tym roku honorowy patronat nad festiwalem objęli ambasadorzy aż trzynastu krajów regionu: Armenii, Bułgarii, Chorwacji, Czech, Estonii, Finlandii, Gruzji, Litwy, Łotwy, Rumunii, Słowacji, Ukrainy i Węgier. Dyrektorem festiwalu jest dr hab. Rafał Wiśniewski, prof. ucz., zaś przewodniczącym Rady Programowej – dr Mieczysław Kominek, prezes Związku Kompozytorów Polskich. Festiwal jest członkiem International Festivals & Events Association (IFEA).

Sióstr Pasiecznik nie trzeba przedstawiać wielbicielom współczesnej muzyki. Olga Pasiecznik śpiewała na scenach najbardziej prestiżowych oper na świecie, nagrała ponad 50 płyt. Występuje w repertuarze obejmującym utwory z różnych epok – od renesansu po współczesność, także w recitalach z rosyjskimi i ukraińskimi pieśniami, podczas których akompaniuje jej na fortepianie siostra Natalia. W wykonaniu znakomitego duetu sióstr Pasiecznik usłyszymy w najbliższą niedzielę pieśni Jeana Sibeliusa, Mykoły Łysenki i Wiktora Kosenko.

Festiwal Eufonie organizowany jest przez Narodowe Centrum Kultury ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa i Narodowego.

Patronat medialny nad festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program: http://eufonie.pl/ 


XII Międzynarodowy Konkurs Młodych Pianistów „Arthur Rubinstein in memoriam” odbędzie się w dniach 7-13 grudnia 2021 roku w Bydgoszczy. Zgłoszenia do udziału w Konkursie należy złożyć do 10 listopada.

Uczestnikami Konkursu mogą zostać pianiści wszystkich narodowości, urodzeni nie wcześniej niż 1 stycznia 1999 roku. Udział w konkursie dla uczniów krajowych publicznych szkół i placówek artystycznych jest bezpłatny.

Na I i II etap organizatorzy zapraszają do Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Występy finałowe pianistów odbędą się w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego (11-12 grudnia) wraz z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, w której grają wyróżniający się polscy instrumentaliści w wieku do 30 lat. Koncert Laureatów odbędzie się dzień później, 13 grudnia. Poza wysokimi nagrodami finansowymi laureaci otrzymają Nagrodę Chopinowską oraz Nagrodę Specjalną za najlepsze wykonanie utworu Karola Szymanowskiego, a także nagrody w postaci koncertów i stypendiów.

Międzynarodowy Konkurs Młodych Pianistów „Arthur Rubinstein in memoriam” to jeden z najważniejszych polskich konkursów muzyczny dla młodych pianistów. Honorowym przewodniczącym Konkursu jest Ewa Rubinstein – córka wielkiego pianisty. W przeszłości objawiały się tu niesamowite talenty – pianiści, którzy przez wiele lat nagrywali dla znaczących wytwórni płytowych, zdobywali najwyższe lokaty na Konkursie Chopinowskim w Warszawie, w tym Rafał Blechacz, Julianna Awdiejewa czy Szymon Nehring. Konkurs organizowany jest od 1993 roku przez Państwowy Zespół Szkół Muzycznych im. Artura Rubinsteina w Bydgoszczy i Towarzystwo Mozartowskie w Bydgoszczy przy współudziale Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu, Urzędu Miasta Bydgoszczy. Konkurs jest rekomendowany przez MKDNiS. W 2000 roku konkurs wpisano do Europejskiego Stowarzyszenia Konkursów Muzycznych dla Młodych (EMCY).

Materiały prasowe organizatora

Patronat medialny: Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Regulamin Konkursu - na stronie: www.konkurs-rubinstein.bydgoszcz.pl 


W 2021 roku Instytut Adama Mickiewicza kontynuuje misję popularyzacji dorobku Mieczysława Wajnberga na całym świecie. Powstała pierwsza monografia w języku rosyjskim poświęcona życiu i twórczości kompozytora, a także płyta Light in darkness: Mieczysław Weinberg z mistrzowskimi dziełami kameralnymi. Premiera odbędzie się 8 grudnia 2021, w rocznicę urodzin kompozytora.

Wajnberg pozostawił po sobie 153 utwory opusowane, w tym m.in. 22 symfonie, 70 utworów kameralnych i prawie 30 cyklów pieśni. Pierwsza monografia o nim w języku rosyjskim autorstwa Danuty Gwizdalanki przedstawia całą złożoność biografii Wajnberga, którą naznaczyły burzliwe losy XX wieku. Książkę wydało znane petersburskie wydawnictwo muzyczne „Kompozytor". Koordynatorem projektu był Andriej Ustinov, redaktor naczelny czasopisma „Muzykalnoje obozrienie”. Monografia dostępna jest w księgarni Falanster w Moskwie. Prezentowana jest także na targach książki Non Fiction oraz rozpowszechniana podczas koncertów oraz znaczących wydarzeń muzycznych w całej Rosji.

Recenzja książki: https://muzobozrenie.ru/novaya-kniga-o-mechislave-vajnberge/ 

Kolejna publikacja wydana w 2021 roku przy wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza to płyta Light in darkness: Mieczysław Weinberg, która ukazała się nakładem belgijskiego wydawnictwa Evil Penguin Classic. Płyta zawiera kilka dzieł kameralnych Wajnberga w interpretacjach znakomitych muzyków: Linusa Rotha, Jose Gallardo, Danjulo Ishizaka oraz Janusza Wawrowskiego. Album został zaprezentowany międzynarodowym dziennikarzom goszczonym w Warszawie podczas Konkursu Chopinowskiego, jak również podczas koncertów Linusa Rotha w Niemczech, Austrii i Szwajcarii. Płyta jest dostępna w sieci salonów Empik, a także na rynku zagranicznym oraz na platformie Spotify: https://open.spotify.com/album/0r1y0fKuAlkFnukiPfpd9k 

Publikacje są częścią koordynowanego przez Instytut Adama Mickiewicza międzynarodowego programu kulturalnego, realizowanego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2022.

Róża Lorenc


Finał projektu „15 kwartetów na 15lecie NeoQuartet”, który powstał z okazji 15-lecia działalności zespołu, odbędzie się w Gdańsku, w dniach 9–12 grudnia 2021.

Projekt „15 kwartetów na 15lecie NeoQuartet” jest ukoronowaniem dotychczasowej działalności zespołu. W ciągu dwunastu miesięcy bieżącego roku piętnastu kompozytorów i kompozytorek z całego świata napisało utwory dedykowane NeoQuartet. Finał całego projektu, jego podsumowanie i zwieńczenie to trzy koncerty NeoQuartet, podczas których gdańska publiczność będzie mogła wysłuchać i zapoznać się z tymi dziełami napisanymi na różne odmiany kwartetu smyczkowego przez kompozytorów z Polski, Korei Południowej, Niemiec, Słowacji, Iranu, Norwegii i Finlandii.

Nierozerwalną częścią projektu jest międzynarodowy konkurs kompozytorski (dla twórców do 35. roku życia) na napisanie elektro akustycznego kwartetu smyczkowego. Trzy kompozycje wyłonione podczas konkursu kompozytorskiego zabrzmią 9 grudnia 2021 o godz. 20.00 w Kolonii Artystów w Gdańsku: Phronesis Nikodema Kluczyńskiego na kwartet smyczkowy i elektronikę, crushed quartet Magdaleny Gorwy na preparowany kwartet smyczkowy i elektronikę oraz UNO-FLATU Jakuba Pawlaka na kwartet smyczkowy i taśmę stereo.

Szczegóły https://www.facebook.com/neoquartet/ 

Konkurs kompozytorski jest dofinansowany ze środków Miasta Gdańska oraz Województwa Pomorskiego.


W dniach 9-10 grudnia 2021 o godz. 18.30 w PROMIe Kultury Saska Kępa przy ul. Brukselskiej 23 w Warszawie odbędą się 30. Portrety Kompozytorów.

Portrety Kompozytorów są organizowane przez Związek Kompozytorów Polskich od 1988 roku i prezentują twórczość współczesnych kompozytorów polskich. Tym razem przedstawione zostaną utwory Mateusza Ryczka i Tomasza Skweresa, który jednocześnie, jako wiolonczelista, wystąpi w obu koncertach.

Mateusz Ryczek jest laureatem wielu konkursów kompozytorskich, a jego utwory są wykonywane na koncertach i festiwalach w kraju i zagranicą. Podczas 30. Portretów Kompozytorów usłyszymy prawykonanie jego Bajki na sopran, flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę, altówkę i fortepian. Tomasz Skweres to kompozytor mieszkający w Austrii i Niemczech. Jest laureatem wielu konkursów kompozytorskich. Komponuje muzykę na zamówienie festiwali i zespołów, zarówno austriackich, niemieckich, jak i polskich. W wykonaniu koncertów wezmą udział znakomita śpiewaczka Joanna Freszel, wiolonczelista Tomasz Skweres oraz słowacki zespół QUASARS pod kierunkiem Ivana Buffy.

„Portrety kompozytorów” zostały sfinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Wstęp na koncerty jest wolny!

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy programhttps://www.zkp.org.pl/


9 grudnia 2021 o godz. 18.00 w studiu emisyjnym Radia dla Ciebie odbędzie się koncert w ramach znanego projektu „Kwarantanna Hi-Fi”, na którym wystąpi duet Popko / Thieu-Quang. Wszystkie koncerty tego cyklu transmitowane są na antenie Radia dla Ciebie, a także na stronie https://www.rdc.pl/, w aplikacji mobilnej i na kanale RDC w serwisie YouTube.

Pianista Paweł Popko i klarnecista Piotr Thieu-Quang wykonają utwory Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, Tadeusza Bairda, Witolda Lutosławskiego oraz Feliksa Mendelssohna. Podczas II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki organizowanego przez NIMiT zespół otrzymał wyróżnienie ufundowane przez Związek Muzyków Wykonawców STOART, a także dwie nagrody specjalne – za najlepsze wykonanie utworu skomponowanego po 1945 roku oraz nagrodę w postaci rocznej opieki medialnej ufundowane przez POLMIC.

Pianista Paweł Popko ukończył Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Akademię Muzyczną im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Jest również absolwentem Podyplomowych Studiów Menedżerów Kultury w Szkole Głównej Handlowej. Jest laureatem wielu nagród na międzynarodowych konkursach, m. in.: I nagrody na Międzynarodowym Forum Muzycznym w Mäntta w Finlandii, III nagrody na V Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. A. Rubinsteina w Petersburgu. Regularnie bierze udział w festiwalach w kraju i za granicą. Piotr Thieu-Quang jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, laureatem wielu konkursów solowych oraz kameralnych o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Do najważniejszych można zaliczyć Międzynarodowy Konkurs Klarnetowy w Warszawie, VIII Zachodniopomorski Festiwal Klarnetowy, XII Ogólnopolski Konkurs Zespołów Kameralnych Instrumentów Dętych. Jako solista oraz kameralista koncertował w Polsce, Niemczech, Litwie, Belgii i Portugalii. W 2019 roku odbył tournée po RPA propagując muzykę kompozytorów polskich, w tym Pawła Mykietyna oraz Wojciecha Chałupki.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Filharmonia Opolska im. Józefa Elsnera w ramach jubileuszowego 70. sezonu artystycznego zaprasza na koncertowe wykonanie dzieła twórcy opery narodowej, Stanisława Moniuszki Straszny dwór, które odbędzie się 10 grudnia 2021 roku o godz. 19.00 oraz 11 grudnia o 18.00.

Akcja czteroaktowej opery skomponowanej do libretta Jana Chęcińskiego ma miejsce w pierwszej połowie XVIII wieku. Opowiada ona o dwóch braciach, Zbigniewie i Stefanie, którzy zakończywszy służbę w wojsku wracają w rodzinne strony z zamiarem pozostania w kawalerskim stanie. Jak to w teatrze bywa – postanowienia młodych mężczyzn z wielu stron wystawiane są na ciężkie próby. Poza tym, dobrej opery nie byłoby bez pysznej intrygi, a w Strasznym dworze znajdzie się ich nawet kilka! Autor dzieła, mimo doświadczenia nauki i pracy za granicą, podjął decyzję o powrocie na teren (nieistniejącej wówczas na mapach) ojczyzny, za sprawą wielu swoich oper pozwalał sobie na krytykę ówczesnego społeczeństwa i artystyczną ilustrację konfliktów społecznych. Okraszony elementami silnie narodowymi Straszny Dwór, który powstawał na początku lat 60-tych XIX wieku, dla odbiorców stał się patriotycznym manifestem, a to z kolei dla cenzury – powodem do zdjęcia przedstawienia z afisza.

Podczas koncertowego wykonania tego legendarnego dzieła na opolskiej estradzie wystąpią Orkiestra Filharmonii Opolskiej i Chór Opery Śląskiej pod batutą wybitnego maestro Tadeusza Kozłowskiego, który w bieżącym roku obchodzi jubileusz 50-lecia działalności artystycznej. W roli solistów: Aleksandra Kubas-Kruk (Hanna), Monika Ledzion-Porczyńska (Jadwiga), Paweł Skałuba (Stefan), Adam Woźniak (Zbigniew), Anna Borucka (Cześnikowa), Leszek Skrla (Miecznik), Wołodymyr Pańkiw (Skołuba), Albert Memeti (Damazy), Stanisław Duda (Maciej), Iwona Noszczyk (Marta), Michał Bagniewski (Grześ), Jolanta Wyszkowska (Stara niewiasta).

Informacje prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym Filharmonii Opolskiej 2021 / 2022 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia.opole.pl/ 


Gdańska Sztuka Interpretacji Muzyki Akordeonowej to projekt z ponad dziesięcioletnią tradycją. Akordeon pełni w nim rolę pierwszoplanową. Podczas koncertów XII edycji w dniach 10–13 grudnia 2021 prezentowane będą awangardowe utwory współczesnych twórców, klasyka literatury akordeonowej oraz transkrypcje.

Odbywające się w grudniu każdego roku koncerty, wykonywane są w nietuzinkowych wnętrzach miasta Gdańska: Ratusz Staromiejski, Kościół św. Jana w Gdańsku, sień Instytutu Kultury Miejskiej. Dotychczasowe edycje gościły wiele muzycznych znakomitości. Każdego roku odbywają się cenne dla rozwoju literatury akordeonowej prawykonania kompozycji. Począwszy od 2008 roku na zamówienie GSIMA utwory komponowali: Krzesimir Dębski, Marek Czerniewicz, Anna Maria Huszcza, Mikołaj Majkusiak, Gerhard Steäbler, Edward Sielicki czy Maciej Zimka.

W programie tegorocznej edycji znalazły się warsztaty muzyki współczesnej dla dzieci i młodzieży, które odbędą się 10 grudnia w Instytucie Kultury Miejskiej w Gdańsku. Zgłoszenia na warsztaty, które poprowadzą członkowie zespołu Zagan Acoustic Joachim Łuczak (skrzypce), Paweł Zagańczyk (akordeon) oraz wiolonczelistka Nikola Freda, pod adresem: p.zaganczyk@amuz.gda.pl. Koncert polskiej muzyki akordeonowej z udziałem wirtuozów akordeonu – wykładowców Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki Cezarego Paciorka i Pawła Zagańczyka – będzie miał miejsce w Nadbałtyckim Centrum Kultury 13 grudnia o godz. 18.00. Podczas koncertu prawykonane zostaną kompozycje Cezarego Paciorka i Krzysztofa Olczaka. Będzie to niecodzienny koncert, bo zabrzmi również na nim akordeon basowy w kompozycji Jesienne impresje Andrzeja Krzanowskiego.

Dofinansowano ze środków Miasta Gdańska.

Patronat medialny nad projektem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


12 grudnia 2021 roku o godz. 19.00 Panteon Górnośląski i Filharmonia Śląska zapraszają wspólnie do katowickiej Archikatedry Chrystusa Króla na wyjątkowe wydarzenie. Koncertem symfonicznym, przepełnionym muzyką niezwykle emocjonalną i ekspresyjną, upamiętniona zostanie 40. rocznica pacyfikacji kopalni „Wujek”.

16 grudnia 1981 roku oddziały ZOMO i wojska dokonały najkrwawszej pacyfikacji w okresie stanu wojennego – masakry na terenie KWK „Wujek”, gdzie strajkowało około trzech tysięcy górników. 40. rocznica pacyfikacji upamiętniona zostanie wyjątkowym koncertem. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Yaroslava Shemeta, wraz ze znakomitą solistką Moniką Sendrowską, uczczą ją muzyką śląskich kompozytorów. Zabrzmi najsłynniejsza symfonia Henryka Mikołaja Góreckiego, niezwykle liryczna i medytacyjna III Symfonia „Symfonia pieśni żałosnych” oraz – premierowo – specjalnie przygotowany na tę okazję utwór Adama Wesołowskiego Śpiewy Aniołów na orkiestrę smyczkową.

III Symfonia Góreckiego to utwór, który poruszył serca milionów na całym świecie. Całość opiera się na trzech częściach, czerpiących tekst z XV-wiecznego polskiego lamentu maryjnego, treści wiadomości napisanej na ścianie celi w kwaterze Gestapo w Zakopanem podczas II wojny światowej oraz śląskiej piosenki ludowej z czasów I Powstania Śląskiego. Niepewność i lęk o bliskich to skojarzenia uniwersalne i bliskie ludziom, niezależnie od czasów, w których żyją. Utwór Śpiewy Aniołów inspirowany jest chęcią przeniesienia słuchacza w świat daleki od ziemskich problemów. W sposób symboliczny odnosi się do światłości, Boga i anielskich chórów.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021/2022 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia-slaska.eu/production/katowice-archikatedra-sendrowska-shemet-orkiestra-symfoniczna/ 


Historia nie oszczędzała naszego kraju, a w tym wszystkim historie Polaków – każdego z osobna. Łzy, z którymi polska tradycja musiała się mierzyć, ma swój wydźwięk w twórczości znakomitych polskich kompozytorów XX wieku. Została ona zaprezentowana na nowej płycie Chóru Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum Łzy polskie, której premiera odbędzie się 13 grudnia 2021 roku.

Premiera płyty to również data symboliczna. W 40. rocznicę wprowadzenia w Polsce stanu wojennego pochylmy się nad muzyką, która próbuje zrozumieć cierpienie, dać ukojenie i poprowadzić nas do emocjonalnego katharsis.

Album oprócz przekazania muzyki wybitnych twórców przedstawia szeroki motyw cierpienia i jego źródeł, tak różnych dla każdego artysty i człowieka. Zestawienie kompozytorów nie jest przypadkowe. Andrzej Nikodemowicz, Tadeusz Paciorkiewicz, Edward Pałłasz i Wojciech Kilar – urodzeni na początku XX wieku – żyli w Polsce walczącej o wolność i prawdziwą niepodległość, poświęcając wiele dla kultywowania i krzewienia kultury polskiej. W ich twórczości wyraźny jest duch narodowy, miłość do ojczyzny i fundamentalnych wartości.

Płyta zawiera ponadto premierę fonograficzną wyjątkowego utworu Orfeusz w lesie autorstwa Paciorkiewicza do słów Krzysztofa Kamila Baczyńskiego.

Od 13 grudnia album można zamawiać poprzez stronę wydawcy www.instytutsztuki.com; ukaże się również w dystrybucji cyfrowej (Spotify, Deezer, iTunes, Amazon).

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyczny ślad", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


Instytut Muzyki Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Zielonogórskiego po raz trzeci organizuje koncert poświęcony twórczości współczesnych kompozytorów, reprezentujących Zieloną Górę, Poznań i Szczecin. Tegoroczny koncert „Głos – Uderzenie – Czas” odbędzie się z okazji jubileuszu 20-lecia Uniwersytetu Zielonogórskiego 14 grudnia 2021 roku o godz. 18.00 w Sali MCM Filharmonii Zielonogórskiej.

Program koncertu pod patronatem Związku Kompozytorów Polskich jest wyjątkowy z dwóch powodów: obejmuje wyłącznie prawykonania utworów specjalnie napisanych na tę okazję. Ponadto wszystkie kompozycje przeznaczone są na głosy solowe i instrumenty perkusyjne. Autorzy kompozycji są wykładowcami Uniwersytetu Zielonogórskiego, Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu i Akademii Sztuki w Szczecinie.

Projekt jest owocem współpracy Instytutu Muzyki Uniwersytetu Zielonogórskiego z Katedrą Kompozycji Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Wykonawcami będą również wykładowcy obu uczelni. Koncert poprowadzi Tomasz Kurowski, student Instytutu Muzyki.

Utwory Katarzyny Kwiecień-Długosz, Aliny Kubik, Artura Cieślaka, Katarzyny Taborowskiej-Kaszuby, Agnieszki Zdrojek-Suchodolskiej, Zbigniewa Kozuba, Stanisława Leśniewskiego i Juliusza Karcza zostaną zaprezentowane także w Poznaniu – 18 grudnia 2021.

Wstęp na koncerty jest wolny!

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga 13 grudnia 2021 o godz. 18.30 stanie się sceną dla muzyki polskiej: w interpretacji pianisty Jacka Kortusa usłyszymy utwory Franciszka Lessla, Antoniego Stolpego i Józefa Wieniawskiego.

„Scena dla muzyki polskiej” to program Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca przeznaczony dla polskich artystów wykonawców, realizowany we współpracy z Filharmonią Narodową i instytucjami artystycznymi w kraju. Popularyzacja polskiej literatury pianistycznej nieczęsto wykonywanej na estradach to główny cel najbliższego koncertu. Inną koncepcją jest także przedstawienie sonaty fortepianowej z punktu widzenia trzech kompozytorów. To wizje znakomitych artystów, wywodzących się z jednego regionu (Puławy, Lublin), z których każdy odegrał znaczącą rolę w polskiej twórczości fortepianowej.

Podczas najbliższego koncertu w ramach tego programu wystąpi Jacek Kortus, który ukończył studia z wyróżnieniem w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w klasie fortepianu prof. Waldemara Andrzejewskiego. Obecnie pracuje w tejże uczelni na stanowisku asystenta w katedrze fortepianu. Artysta jest laureatem wielu międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów pianistycznych, m.in. I nagrody i “Grand Prix” na IX Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Antoninie (2005); w 2005 roku został finalistą wyróżnionym na XV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina w Warszawie. Jacek Kortus koncertował w czołowych filharmoniach w Polsce i za granicą. W roku 2017 otrzymał Honorowe Odznaczenie „Zasłużony dla Kultury Polskiej” przyznawane przez Ministra Kultury.

Szczegółowy program koncertu – na stronie http://filharmonia.kielce.pl/ 


15 grudnia 2021 roku o godz. 19.30 – w przeddzień 40. rocznicy tragedii – w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się koncert specjalny pamięci „Dziewięciu z Wujka”.

Protest w kopalni „Wujek” rozpoczął się po wprowadzeniu stanu wojennego, na wieść o zatrzymaniu szefa zakładowej „Solidarności” Jana Ludwiczaka. W wyniku pacyfikacji kopalni przez siły milicyjne, która miała zastraszyć społeczeństwo, 16 grudnia 1981 roku od kul zomowców zginęło dziewięciu górników. Ich śmierć była największą tragedią stanu wojennego. Ten górniczy protest był walką o godność człowieka, w obronie takich wartości, jak wolność i solidarność.

Częścią obchodów 40. rocznicy pacyfikacji kopalni będzie uroczysty koncert, podczas którego po raz pierwszy zabrzmi skomponowany przez Piotra Mossa Tren pamięci zabitych górników z kopalni Wujek na 9 wiolonczel, orkiestrę symfoniczną i orkiestrę dętą. Utwór ten, zamówiony przez Śląskie Centrum Wolności i Solidarności, powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Zabrzmią ponadto Stabat Mater Karola Szymanowskiego oraz wersja zrewidowana pieśni Gdy... Eugeniusza Knapika.

Te dzieła usłyszymy w wykonaniu Chóru Polskiego Radia, Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia i Orkiestry Polskiej Grupy Górniczej KWK „Wujek” pod dyrekcją Łukasza Borowicza. W roli solistów wystąpią Aleksandra Kubas-Kruk (sopran), Jan Jakub Monowid (alt) i Sebastian Szumski (baryton).

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/koncert-pamieci-dziewieciu-z-wujka-w-40-rocznice-pacyfikacji 


W dniach 16-19 grudnia 2021 Fundacja Polskiej Muzyki Kameralnej Art Mintaka zaprasza wraz z Akademią Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy na kameralny Świąteczny Festiwal Art Mintaka, w ramach którego odbędą się prawykonania utworów polskich kompozytorek i kompozytorów oraz prezentacja dzieł wizualnych artystek i artystów plastyków. Wszystkie wydarzenia festiwalowe będą dostępne bezpłatnie na kanale YouYube Fundacji Art Mintaka.

Grudzień jest wyjątkowym okresem: czasem łączenia, podsumowania i dzielenia się; czasem wspólnoty i nowego początku. Są to główne idee przyświecające Świątecznemu Festwalowi Art Mintaka: idee łączenia przez sztukę, idee odszukiwania nowych rozwiązań i wracania do starych, idee piekna. W tym oto czasie, z jednej strony, jesteśmy już myślami w okresie świątecznym, noworocznym, ale wciąż jesteśmy aktywni. Jest to moment w życiu wielu miast, kiedy wygasa na ponad 2 miesiące festwalowe życie kulturalne. Ma to zmienić Świąteczny Festiwal Art Mintaka.

Podczas festiwalu przedstawione zostaną najnowsze kompozycje muzyki klasycznej najważniejszych polskich kompozytorek i kompozytorów, dzieła artystek i artystów innych dziedzin sztuki, niektóre zamówione specjalnie na tę okazję, inne już wyprodukowane i nagradzane, łączące różne dziedziny sztuki. Usłyszymy między innymi prawykonania kompozycji SudavikSonata Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, Ludzie z Vełny Rafała Gorczyckiego i Artura Zagajewskiego.

Wszystkie wydarzenia festiwalowe można będzie śledzić na kanale YouTube Fundacji ART MINTAKA. Więcej szczegółów: www.facebook.com/FundacjaArtMintaka 

ZOBACZ: wydarzenie FB


Związek Kompozytorów Polskich zaprasza 16 grudnia 2021 o godz. 16.00 na spotkanie online, poświęcone postaci i twórczości Zygmunta Mycielskiego (1907–1987).

Zygmunt Mycielski – kompozytor, pisarz i działacz muzyczny – studiował w École Normale de Musique w Paryżu u Paula Dukasa i Nadii Boulanger. Działał w Stowarzyszeniu Młodych Muzyków Polskich w Paryżu, którego był prezesem. Następnie wrócił do kraju i zajął się komponowaniem, krytyką i publicystyką muzyczną. Był redaktorem naczelnym „Ruchu Muzycznego", współredagował „Res Facta”, „Rocznik Chopinowski” i „Chopin Studies”. Pełnił funkcję prezesa Zarządu Głównego Związku Kompozytorów Polskich. Działał też w Związku Literatów Polskich.

O Zygmuncie Mycielskim, jego dorobku kompozytorskim i pisarskim, a także o działaniach mających na celu utrwalenie oraz promocję jego twórczości muzycznej i literackiej opowiedzą zaproszeni goście: prof. dr hab. Grzegorz Oliwa (Instytut Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego), dr Barbara Mielcarek-Krzyżanowska (Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy), mgr Michał Klubiński (Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego) oraz pisarz, eseista i wydawca Marek Zagańczyk. Spotkanie poprowadzi Przewodnicząca Sekcji Muzykologów ZKP dr hab. Beata Bolesławska-Lewandowska, prof. IS PAN.

Wydarzenie odbędzie się na platformie Zoom: https://zoom.us/j/94423187541?pwd=NzRPVnFBNHdwc0FKNEprbGl0S01Fdz09

Meeting ID: 944 2318 7541. Passcode: Pq7h4H


16 grudnia 2021 roku o godz. 19.30 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego odbędzie się koncert z okazji 60-lecia pracy twórczej Zygmunta Krauze, organizowany przez Stowarzyszenie Kwadrofonik.

Podczas wydarzenia usłyszymy utwory Zygmunta Krauze w wykonaniu Lutosławski Piano Duo (Emilia Karolina Sitarz i Bartek Wąsik) i Kwartetu Śląskiego (Szymon Krzeszowiec, Arkadiusz Kubica, Łukasz Syrnicki, Piotr Janosik). Muzycy zaprezentują także kompozycje Tomasza Sikorskiego i Claude’a Debussy’ego.

Punktem kulminacyjnym programu będzie prawykonanie nowego utworu Zygmunta Krauze Tren pamięci Krzysztofa Pendereckiego, powstałego specjalnie z okazji tego koncertu. Jak zaznacza kompozytor: „Pomysł zrodził się spontanicznie zaraz po tragicznej wiadomości o śmierci Mistrza. Planowana kompozycja ma wyrażać energię, siłę i determinację, które stanowiły podstawę twórczą Pendereckiego. Jednocześnie wyraża ból po stracie wielkiego kompozytora. Jest to utwór składający się z pięciu segmentów, nawiązujący do starogreckiej formy literackiej trenu: exordium, laudatio, comploratio, consolatio i exhortatio. Tren pamięci Krzysztofa Pendereckiego nie będzie zawierał aluzji stylistycznych, nawiązujących do jego twórczości. Całość przekazana jest moim osobistym językiem muzycznym o silnie emocjonalnym charakterze”.

Współorganizatorem koncertu jest Program Drugi Polskiego Radia, który będzie transmitować wydarzenie. Partnerem jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Wstęp wolny! Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


Koncert oratoryjny „Cicha noc" wprowadzi nas w atmosferę zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia. 17 grudnia o godz. 19.00 Orkiestrą Filharmonii Gorzowskiej i Chórem Akademii Morskiej w Szczecinie pokieruje po raz pierwszy Sabrina Stachel w ramach programu Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent-rezydent”.

Koncert rozpocznie Oratorium na Boże Narodzenie Camille’a Saint-Saënsa, którego doskonałym dopełnieniem będzie Cicha noc – koncert kolęd na chór i orkiestrę smyczkową w opracowaniu Macieja Małeckiego.

Magiczna historia wigilijnej nocy według Saint-Saënsa po raz pierwszy zabrzmiała w paryskim kościele św. Magdaleny podczas pasterki 1858 roku. Oratorio de Noël to dziesięcioczęściowy utwór przeznaczony na nietypowy zespół wykonawców – pięć głosów solowych, chór, kwintet smyczkowy oraz organy i harfę. Partie wokalne i orkiestrowe za sprawą łagodnych, prostych harmonii tworzą niezwykły nastrój, utrzymując dzieło w kameralnej atmosferze.

W 2006 roku, z inspiracji Jana Łukaszewskiego – dyrektora Polskiego Chóru Kameralnego – Maciej Małecki dokonał własnego opracowania wybranych kolęd. Tak powstała Cicha noc – utwór z jednej strony autorski i oryginalny, z drugiej – zachowujący ducha tradycji i pięknych polskich śpiewów bożonarodzeniowych.

W roli solistów wystąpią Anna Fabrello, Małgorzata Pańko-Edery, Jadwiga Postrożna, Przemysław Borys i Jerzy Butryn.

Koncert współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego „Dyrygent-rezydent", finansowany ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

Materiały prasowe organizatorów

Informacja o biletach: https://www.filharmoniagorzowska.pl/pl/calendar/event/1934/2021-12-17/19:00 


19 grudnia 2021 o godz. 18.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia Orkiestra Muzyki Nowej prawykona utwory Pawła Hendricha, Dariusza Przybylskiego i Dobromiły Jaskot.

Orkiestra Muzyki Nowej wystąpi pod batutą Macieja Koczura. Udział w przygotowaniu koncertu brał Filip Huget, który pełni funkcję dyrygenta-rezydenta Orkiestry w sezonie 2021 / 2022. Filip Huget studiował dyrygenturę na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, a obecnie kontynuuje edukację na Wydziale Dyrygentury Estońskiej Akademii Muzyki i Teatru. Zdobył wyróżnienie podczas Ogólnopolskiego Konkursu Studentów Dyrygentury w 2020 roku.

Muzycy prawykonają Chamber Symphony Dariusza Przybylskiego, Magammahm Dobromiły Jaskot oraz Koncert fortepianowy „Phantomaticon” Pawła Hendricha. W roli solisty wystąpi pianista Ignacy Lisiecki.

Koncert współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego „Dyrygent-rezydent", finansowany ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Wszystkie utwory dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Partnerem koncertu jest ZAiKS.

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/orkiestra-muzyki-nowej-pawel-lisiecki-krassimir-sterev 


Narodowy Instytut Muzyki i Tańca zaprasza na premierę Koncertu Laureatów II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej w TVP Kultura 19 grudnia 2021 o godz. 15.50.

Arcydzieła Ignacego Jana Paderewskiego, Grażyny Bacewicz, Ludomira Różyckiego, Wojciecha Kilara, Witolda Lutosławskiego, Romana Maciejewskiego i Miłosza Magina zabrzmią w wykonaniu znakomitych pianistów i zespołów kameralnych: Cartera Johnsona, Ivana Shemchuka, Michała Szymanowskiego, Książek Piano Duo (Agnieszka Zahaczewska-Książek i Krzysztof Książek), Kwintofonia oraz duetu Aleksandra Kuls i Marcin Koziak.

Udział w tegorocznej edycji Konkursu wzięło 86 artystów z trzech kontynentów, którzy walczyli o łączną pulę nagród 80 000 euro w dwóch kategoriach konkursowych: pianistycznej i zespołów kameralnych. Uczestnicy rywalizowali we wrześniu na scenie Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie.

Konkurs jest realizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, we współpracy z Filharmonią Podkarpacką im. Artura Malawskiego w Rzeszowie, finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Partnerem wydarzenia jest Marszałek województwa podkarpackiego. Konkurs został objęty honorowym patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy. Konkurs należy do sieci konkursów pianistycznych Fundacji Alink-Argerich.

Patronat medialny nad Konkursem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia 20 grudnia 2021 o godz. 19.30 otworzy podwoje swojej siedziby dla zwycięzców IV i V Ogólnopolskiego Konkursu Indywidualności Muzycznych ATMA.

Celem Konkursu jest wyłonienie wybitnie utalentowanych młodych instrumentalistów (pianistów, gitarzystów, skrzypków, altowiolistów i wiolonczelistów) i wsparcie ich dalszego artystycznego rozwoju. Dowolność w doborze programu, ograniczonego jedynie ramami czasowymi, stwarza przestrzeń do prezentacji ciekawego, zgodnego z osobowością wykonawcy repertuaru. Na podstawie nadsyłanych do I etapu nagrań audio-video jury wyłania czterech finalistów. W konkursie mogą wziąć udział uczniowie wszystkich typów szkół muzycznych w Polsce, jak również młodzież kształcąca się muzycznie poza systemem szkolnictwa. Finalistom IV i V edycji Konkursu przyznana została również nagroda specjalna – dyrektor NOSPR-u Ewa Bogusz-Moore zaprosiła ich do udziału w koncercie w siedzibie NOSPR-u .

Paweł Wojciechowski, Hanna Pozorska i Michał Francuz zaprezentują Scherzo E-dur op. 54 Fryderyka Chopina, Źródło Aretuzy z cyklu Mity na skrzypce i fortepian op. 30 Karola Szymanowskiego oraz utwory Franza Liszta i Maurice’a Ravela.

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/koncert-zwyciezcow-iv-i-v-ogolnopolskiego-konkursu-indywidua-2 


HajdaPremiera utworu na marimbę, audio-playback i video autorstwa kompozytorki Moniki Dalach w wykonaniu marimbafonistki Eweliny Hajda Kobiety są | Women are, który powstał w ramach Stypendium Artystycznego Prezydent Miasta Łodzi Hanny Zdanowskiej, odbędzie się 20 grudnia 2021 roku w formie wykonania audio-video online i będzie dostępny na kanałach Facebook, YouTube i Vimeo.

Łódzkie artystki, które wspólnie stworzyły koncept kompozycji, podejmują w utworze kwestie społeczne, dotyczące m.in. praw kobiet. Projekt, do udziału w którym zaproszono ponad 20 mieszkanek Łodzi w różnym wieku, opowiada o tym, jak kobiety postrzegają siebie i otaczający je świat: one dzielą się swoim punktem widzenia oraz życiowym doświadczeniem, mówiąc również o życiu kobiet w Polsce w XXI wieku.

Ta multimedialna kompozycja stworzona w nurcie muzyki współczesnej charakteryzuje się poszukiwaniem nowych brzmień i możliwości akustycznych marimby, rozszerzeniem dźwięku akustycznego o warstwę elektroniczną, video oraz uzupełnieniem ich o body mapping.

Projekt został zrealizowany w ramach Stypendium Artystycznego Prezydent Miasta Łodzi 2021 oraz dzięki wsparciu firmy Adams Percussion.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Orkiestra Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia zaprasza na świąteczne koncerty „Urodziny Bottesiniego” i „Noworoczne balety” w dniach 21 grudnia 2021 oraz 7 stycznia 2022 o godz. 19.00 w Filharmonii Krakowskiej.

Wiek XIX to bez wątpienia epoka wielkich wirtuozów. Obok wielkich skrzypków czy pianistów, nie zabrakło też i wirtuozów kontrabasu, wśród których jednym ze słynniejszych był Giovanni Bottesini, urodzony 200 lat temu, 22 grudnia 1821 roku. Ten następca Domenica Dragonettiego, nazywany „Paganinim kontrabasu", rozchwytywany był po obu stronach Atlantyku. Od momentu opuszczenia rodzinnej Cremy w północnych Włoszech, przez całe życie wiele podróżował, wszędzie entuzjastycznie przyjmowany jako wykonawca i kompozytor – w tym na dworach królowej Wiktorii i cesarza Napoleona III. Jurek Dybał i Rainer Honeckk wykonają Gran Duo Concertant Bottesiniego na kontrabas, skrzypce i orkiestrę, które stało się jedną z najpopularniejszych kompozycji Włocha. Sam Bottesini wykonywał ten utwór m. in. z Henrykiem Wieniawskim. Usłyszymy podczas koncertu również jego słynną Legendę op. 17, która powstała w 1859 roku pod wpływem uczucia do Isabelli Hampton, przyszłej żony Wieniawskiego.

Natomiast podczas styczniowego koncertu zabrzmią suity baletowe dwóch rosyjskich geniuszy: suita z Dziadka do orzechów Piotra Czajkowskiego oraz suita z Pulcinelli Igora Strawińskiego.

Patronat medialny nad koncertami Sinfonietty Cracovii objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://sinfonietta.pl/koncerty/ 


13 grudnia 2020 zmarł wielki polski śpiewak – bas, ceniony pedagog, prof. Leonard Andrzej Mróz. Niedługo po pierwszej rocznicy tego smutnego wydarzenia w Filharmonii Narodowej 22 grudnia 2021 roku o godz. 19.00 odbędzie się z udziałem Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus koncert poświęcony jego pamięci.

Pamięć wielkiego śpiewaka uczci czterech wybitnych solistów, z których każdy legitymuje się imponującym dorobkiem scenicznym, koncertowym i nagraniowym: Rafał Siwek (bas), Aleksander Teliga (bas), Sylwester Kostecki (tenor), Marcin Nałęcz-Niesiołowski (bas-baryton) i Adam Zdunikowski (tenor). Zaprezentują się w bogatym repertuarze nawiązującym do artystycznego emploi wielkiego śpiewaka, obejmującym w części pierwszej koncertu wybór pieśni kompozytorów polskich i rosyjskich, w drugiej zaś – fragmenty opery, w której stworzył niezapomniane kreacje sceniczne i fonograficzne, imponującym fresku z dziejów dawnej Rosji: Borysie Godunowie Modesta Musorgskiego.

Ważnym akcentem obsady tego koncertu będzie udział znakomitego Chóru Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, a poprowadzi go pomysłodawca wydarzenia prof. Marcin Nałęcz-Niesiołowski, uczeń prof. Mroza.

Dofinansowano ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://sinfoniaiuventus.pl/aleonard-andrzej-mroz-in-memoriam-fragmenty-z-opery-borys-godunow-modesta-musorgskiego-oraz-polska-i-rosyjska-liryka-wokalna/ 


Stowarzyszenie JAX oraz Urząd Dzielnicy Bemowo m. st. Warszawy zapraszają na koncert kolęd online, który odbędzie się 26 grudnia 2021 roku o godz. 17.00. Koncert będzie dostępny na kanale YouTube Stowarzyszenia JAX oraz na stronie Urzędu Dzielnicy Bemowo: https://bemowo.um.warszawa.pl/ 

Zabrzmi najpiękniejsza muzyka związana ze Świętami Bożego Narodzenia: hymn Adeste fideles, Cicha noc Franza Xavera Grubera, dawne polskie kolędy Anioł pasterzom mówił, Gdy śliczna Panna, Przybieleli do Betlejem, Lulajże Jezuniu, Jezus malusieńki, Gdy się Chrystus rodzi, a także Bóg się rodzi Karola Kurpińskiego, Mizerna cicha Jana Karola Galla, O gwiazdo betlejemska Zygmunta Odelgiewicza oraz Północ już była Feliksa Nowowiejskiego.

Mistrzowskie wykonanie oraz ciekawe aranżacje zapewnią wspaniali artyści: śpiewak Krzysztof Borysiewicz (bas), flecistka Sylwia Lorenc oraz organista Wiktor Brzuchacz. Nagranie zostanie zrealizowane w Kościele Matki Bożej Królowej Aniołów w Warszawie.

Niech muzyka zagości w naszych domach i uświetni atmosferę Świąt Bożego Narodzenia!

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje: https://bemowo.um.warszawa.pl/-/koncert-bozonarodzeniowy-%E2%80%9Enajpiekniejsze-koledy-i-pastoralki 


Koncert „Kolędy świata” w Narodowym Forum Muzyki 28 grudnia 2021 roku o godz. 19.00 to wspaniała propozycja dla wszystkich spragnionych atmosfery świąt Bożego Narodzenia. Tego wieczoru usłyszymy dwie pierwsze symfonie dziecięce Wolfganga Amadeusa Mozarta, klasyczną kompozycję bożonarodzeniową Arnolda Schönberga, a także urzekające kolędy z różnych części świata. Na estradzie Narodowego Forum Muzyki wystąpią West Side Sinfonietta oraz Chór NFM pod dyrekcją skrzypka Marcina Danilewskiego.

Kilka dni po tradycyjnej wigilijnej wieczerzy świąteczny nastrój zawita również do NFM. Stanie się tak za sprawą wyjątkowego koncertu, podczas którego muzycy przybliżą słuchaczom kolędy pochodzące z różnych miejsc i czasów w opracowaniu polskich kompozytorów: Michała Zielińskiego, Krzysztofa Grzeszczaka i Jakuba Wiktora Kowalewskiego.

Zabrzmią zarówno utwory refleksyjne, jak i te o bardziej żywiołowym charakterze. West Side Sinfonietta rozpocznie wieczór skomponowaną w Chelsea Symfonią E-dur KV 16 Mozarta i Symfonią B-dur, pierwotnie oznaczona w katalogu dzieł Wolfganga Amadeusza Mozarta jako KV 17. Z kolei Weihnachtsmusik, przeznaczone na kameralną obsadę dwojga skrzypiec, wiolonczeli, harmonii i fortepianu, to dzieło wyjątkowe w dorobku czołowego twórcy dodekafonii. Skomponowane zostało w grudniu 1921 roku na potrzeby celebracji świąt Bożego Narodzenia w gronie rodziny i przyjaciół. Utworem tym Schönberg po raz kolejny udowodnił, że jest mistrzem kontrapunktu. Jako podstawę chorałową obrał dwie dobrze znane kolędy: protestancką Es ist ein Ros entsprungen i katolicką Stille Nacht.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://www.nfm.wroclaw.pl/ 


Teatr Otwarty w Gdańsku rok jubileuszowy (25-lecie istnienia) zwieńczy wydarzeniem pod nazwą „Uroczysty koncert kolęd na zakończenie Roku Kardynała Stefana Wyszyńskiego”, które będzie miało miejsce 30 grudnia 2021 o godz. 18.00 w gdańskim Dworze Artusa.

Uchwałą Sejmu i Senatu RP Stefan Wyszyński został patronem 2021 roku. Ks. Prymas Wyszyński pisał: „Betlejem łączy niebo z ziemią ale także sprowadza Boga między ludzi i uczy ich patrzeć na siebie braterskimi oczyma”. Słowa Prymasa Tysiąclecia uczą nas, jak dostrzec w każdym człowieku dobro, nie tylko w święta, ale w klimacie Bożego Narodzenia to zdanie nabiera szczególnego sensu. Przygotowujemy wszystko, aby dzielić się miłością, a śpiewanie kolęd w rodzinnej atmosferze było i jest wynikiem potrzeby bycia razem.

Podczas grudniowego koncertu świątecznego będziemy mogli zaśpiewać kolędy razem ze znanymi i cenionymi artystami scen Trójmiasta: Anną Kingą Osior (sopran), Jackiem Szymańskim (tenor), Dariuszem Wójcikiem (bas), Katarzyną Rogalską (skrzypce), Tomaszem Klepczyńskim (klarnet) i Rafałem Lewandowskim (fortepian). W pierwszej części koncertu artyści wykonają znane pieśni maryjne, bliskie sercu Kardynała Wyszyńskiego. Dopełnieniem tej części będą fragmenty Zapisków więziennych Prymasa Tysiąclecia. Uroczysty i dostojny charakter koncertu podkreślać będą fragmenty Oratorium na Boże Narodzenie Johanna Sebastiana Bacha. Koncert zwieńczą popularne kolędy i pastorałki polskie, a wśród nich kolęda Nad stajenką gwiazda płonie Jana Maklakiewicza napisana w rytmie zamaszystego poloneza. Nie zabraknie również międzynarodowych szlagierów kolędowych i popularnych amerykańskich piosenek świątecznych.

Dofinansowano ze środków Miasta Gdańska.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://www.teatrotwarty.pl/index.php/startowa/396-koncert-koled-dwor-artusa-2021.html