Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2022 2023 2024 2025 2026
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Patronat medialny nad Konkursem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Konkurs Lutoslawskiego 2024W dniach 1-12 maja 2024 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się XII Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Przesłuchania pierwszego i drugiego etapu konkursu będą otwarte dla publiczności, a wstęp na nie będzie bezpłatny.

Wydarzenie cieszy się renomą na całym świecie jako jeden z najbardziej prestiżowych konkursów dla młodych wiolonczelistów do 30 roku życia.

W tegorocznym Konkursie weźmie udział 44 młodych wiolonczelistów i wiolonczelistek pochodzących z 4 kontynentów: Europy, Azji i obu Ameryk.

Gala wręczenia nagród połączona z koncertem laureatów będzie miała miejsce również w Filharmonii Narodowej 12 maja o godz. 18.00 (wstęp biletowany).

Organizatorami Konkursu są Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, Fundacja na rzecz Promocji Młodych Wiolonczelistów oraz Filharmonia Narodowa w Warszawie.

Patronat honorowy nad konkursem objął Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej Andrzej Duda.

Partnerzy: ZAiKS, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Ruch Muzyczny, Radisson Collection Hotel, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki.

Konkurs jest finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Strona Konkursu: https://www.lutoslawski-cello.art.pl/ 

TRAILER: https://www.youtube.com/watch?v=5zlHDqdZGog 


FZ 5 24Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 Filharmonii Zielonogórskiej im. Tadeusza Bairda sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

3 maja 2024 o godz. 19.00 Filharmonia Zielonogórska zaprasza na wyjątkowy majowy muzyczny wieczór. Wirtuozi fortepianu - Książek Piano Duo dzięki Narodowemu Instytutowi Muzyki i Tańca wystąpi w ramach programu „Scena Muzyki Polskiej”.

W wykonaniu Agnieszki Zahaczewskiej-Książek i Krzysztofa Książka usłyszymy utwory Karola Szymanowskiego, Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, Ignacego Friedmana, Juliusza Zarębskiego, Romana Maciejewskiego oraz arcydzieła Fryderyka Chopina.

Muzycy są zwycięzcami II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie (2021), zdobyli także II nagrodę i Nagrodę Specjalną za najlepsze wykonanie dzieł Schuberta na XXI Międzynarodowym Konkursie Duetów Fortepianowych im. F. Schuberta w Jeseniku oraz tytuł finalisty i nagrodę specjalną na III Międzynarodowym Konkursie Duetów Fortepianowych im. Suzany Szӧrenyi w Bukareszcie (2019).

Koncert współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu „Scena Muzyki Polskiej”, finansowany ze środków Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Dodatkowe informacje: https://filharmoniazg.pl/events/scena-muzyki-polskiej-koncert-kameralny-3/ 


ESSEN – NIEMCY | Gajecka – Antosiewicz | Wesołowski | Orkiestra Kameralna 4 maja 2024 rokuPatronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Filharmonia Śląska – Śląska Orkiestra Kameralna pod batutą dyrektora Filharmonii Śląskiej Adama Wesołowskiego wystąpi podczas uroczystego koncertu zorganizowanego z okazji otwarcia wystawy w Muzeum Ziemi Górnośląskiej w Ratingen 4 maja 2024 o godz. 19.00, poświęconej kopalni srebra w Tarnowskich Górach. Tarnogórska kopalnia srebra, podobnie jak Kompleks przemysłowy kopalni i koksowni Zollverein znajduje się na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO. Wydarzenie upamiętnia także 20. rocznicę wstąpienia Polski do Unii Europejskiej.

Solistką podczas koncertu będzie Aleksandra Gajecka-Antosiewicz, która wraz z filharmonikami śląskimi ukaże publiczności klawesyn zarówno w odsłonie współczesnej, jak i barokowej. Zaprezentuje się ona w Koncercie klawesynowym d-moll Johanna Sebastiana Bacha oraz Silver Concerto Adama Wesołowskiego, gdzie oprócz tradycyjnych instrumentów, usłyszymy również dźwięki Zabytkowej Kopalni Srebra w Tarnowskich Górach.

Program obejmie również niezwykle ciekawe opracowanie III Koncertu brandenburskiego G-dur Johanna Sebastiana Bacha. Połączy ono twórczość barokowego mistrza z industrialnym spojrzeniem na muzykę. Wśród doskonale znanych dźwięków Koncertu usłyszymy dodatkową partię, którą „odegra” Huta Królewska w Chorzowie. Usłyszymy ją zresztą w jeszcze jednym punkcie programu tego koncertu, tym razem już nie w opracowaniu, a w kompozycji Adama Wesołowskiego. Wieczór zwieńczy Sinfonia industrialna, wzbogacona archiwalnymi materiałami wideo, ukazującymi historię jednej z największych i najstarszych polskich hut.

Koncert stanowi muzyczne preludium do specjalnej wystawy „Gorączka srebra. Górnictwo Tarnowskich Gór – miejsce na Górnym Śląsku wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO”, którego otwarcie odbędzie się piątego maja w Muzeum Ziemi Górnośląskiej w Ratingen.

Informacja prasowa organizatorów

Informacja o biletach: https://filharmonia-slaska.eu/production/essen-niemcy-gajecka-antosiewicz-wesolowski/ 


Patronat medialny nad Koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

UrodzinyMoniuszki 5 5 24Co roku Teatr Wielki w Poznaniu wyprawia urodzinową fetę swojemu patronowi. W tym roku, w ramach świętowania 205. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki 5 maja 2024 o godz. 18.00 w Foyer Teatru usłyszymy jego pieśni, arie, duety oraz muzyczne niespodzianki...

Gospodarzami uroczystej celebry będą: tenor Piotr Kalina i baryton Szymon Mechliński – utalentowani soliści młodego pokolenia, którzy brali udział m.in. w spektaklach poznańskiej Opery. Na fortepianie towarzyszyć im będzie Olena Skrok, a o uroczyste prowadzenie wydarzenia zadba Jaromir Trafankowski. Artystów łączy wiele – kunszt wokalny, pasja do muzyki i… zamiłowanie do twórczości polskich kompozytorów romantyków.

Oprócz arcydzieł Moniuszki zabrzmią zapomniane utwory Konstantego Gorskiego, Jana Skrzydlewskiego, Henryka Opieńskiego i Adama Münchheimera. Klasyka i muzyczne odkrycia w ramach jednego programu!

Informacja o biletach: https://opera.poznan.pl/pl/moniuszko-kameralnie-2  


KonkursOboistow 24Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Katedra Instrumentów Dętych łódzkiej Akademii Muzycznej zaprasza na VII Międzynarodowy Akademicki Konkurs Oboistów i Fagocistów im. Józefa Ciepłuchy. Jego inauguracją będzie Wieczór Muzyczny 6 maja w głównej siedzibie Akademii – zabytkowym Pałacu Karola Poznańskiego. Dwuetapowe przesłuchania zostaną rozegrane w dniach 6-8 maja. Wyniki konkursu poznamy w środę 8 maja podczas koncertu laureatów. Inauguracja Konkursu, przesłuchania oraz koncert z wręczeniem nagród są otwarte dla publiczności.

Konkurs jest przeznaczony dla studentów klas oboju i fagotu polskich i zagranicznych uczelni muzycznych. Mogą w nim wziąć udział także utalentowani uczniowie szkół muzycznych spełniający wymagania programowe. W programie obowiązkowym znalazły się m.in. Suita na obój i fortepian Stefana Kisielewskiego oraz Sonatina na fagot i fortepian Aleksandra Tansmana.

Konkurs składa się z trzech etapów i będzie rozegrany w dwóch kategoriach: oboju i fagotu. W każdej z nich przewidziane są narody pieniężne: pierwsza to 7000 złotych, druga – 5000 złotych, trzecia – 3000 złotych oraz wyróżnienia i nagrody specjalne.

Do drugiego etapu, który będzie rozegrany stacjonarnie w siedzibie łódzkiej Akademii zakwalifikowanych zostało 36 uczestników.

W tegorocznej edycji konkursu uczestników oceniać będzie Jury złożone z uznanych artystów i wykładowców z Polski i z zagranicy. A wśród nich, w kategorii obój: prof. dr hab. Tomasz Miczka, prof. Lew Zakopets, dr hab. Arkadiusz Krupa, prof. UMFC oraz dr hab. Agata Piotrowska-Bartoszek, prof. AM – dyrektor konkursu, w kategorii fagot: prof. dr hab. Krzysztof Kamiński, prof. dr hab. Artur Kasperek, dr hab. Arkadiusz Adamczyk, prof. AM oraz dr hab. Damian Lipień.

VII Międzynarodowy Akademicki Konkurs Oboistów i Fagocistów im. Józefa Ciepłuchy dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Konkurs został objęty honorowymi patronatami Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Wojewody Łódzkiego Doroty Ryl, Marszałka Województwa Łódzkiego Grzegorza Schreibera oraz Prezydent Miasta Łodzi Hanny Zdanowskiej.

Więcej informacji: https://www.amuz.lodz.pl/index.php/pl/wydarzenia/vii-miedzynarodowy-akademicki-konkurs-oboistow-i-fagocistow-im-jozefa-ciepluchy 


HashtagLab 7 5 24Patronem medialnym Przestrzeni Muzyki Współczesnej Hashtag Lab jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

7 maja 2024 o godz. 19.00 w Hashtag Labie usłyszymy utwory elektroniczne dwóch polskich kompozytorów eksperymentujących z muzyką konkretną: "Random Memory Grains" Dariusza Mazurowskiego i "Polyend Tracker" Jacka Sotomskiego.

Dariusz Mazurowski zaprezentuje nową wersję swojej kompozycji, dodając improwizowane interludia.

Jacek Sotomski na żywo będzie tworzył wielowątkowy, okołogodzinny utwór — na wzór setów DJskich — na tytułowym Trackerze firmy Polyend. Urządzenie wykorzystywano na przełomie lat 80. i 90. XX wieku. Każdy set będzie wyjątkowy i jednorazowy dzięki pół improwizowanemu charakterowi całego wystąpienia.


Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.

Informacja o biletach: https://hashtaglab.pl/event/nuci-rzeczka-2/ 


Berge 8 5 24Europejskie Centrum Pamięć, Edukacja, Kultura zaprasza na wyjątkowy koncert berlińskiego duetu Kermani-Gentili (Kymia Kermani, klarnet, i Alba Gentili-Tedeschi, fortepian), który w ramach projektu „Berge unterwegs zum Mond” (Góry w drodze na księżyc) 8 maja 2024 roku o godz. 17.00 dokona polskiego prawykonania utworów Magdaleny Buchwald, Joanny Stępalskiej-Spix, Gabrieli Moyseowicz oraz Idy Gotkowsky.

Projekt, prezentujący polsko-niemieckie związki muzyczne w Berlinie, Hamburgu, Karlsruhe i Görlitz / Zgorzelcu, powstał przy wsparciu Federalnego Ministerstwa Kultury i Mediów (BKM), Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej oraz Fundacji Ilse i dr. Horsta Ruscha.

Podczas koncertu w Zgorzelcu po raz pierwszy usłyszymy Transitiones Magdaleny Buchwald (specjalnie skomponowany z tej okazji), Zur Erinnerung Joanny Stępalskiej-Spix w opracowaniu Barbary Heller na klarnet i fortepian, Duo für Uli und Tina Metz Gabrieli Moyseowicz oraz Image de Norvège Idy Gotkowsky.

Zabrzmią również utwory Krystyny Moszumańskiej-Nazar, Agaty Zubel, Krzysztofa Pendereckiego, Witolda Lutosławskiego, Fryderyka Chopina, Tadeusza Bairda, Grażyny Bacewicz i Zbigniewa Rudzińskiego.

Wydarzenie zostanie wzbogacone programem poetyckim - wierszami Wisławy Szymborskiej i Tomasza Różyckiego.

Bilety można nabyć:


Patronat medialny nad Koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Rozświetlona noc 9 maja9 maja 2024 o godz. 18:30 łomżyńska Filharmonia Kameralna zaprasza na wyjątkowy koncert: wystąpi znakomita flecistka Hanna Turonek, która zagra nie tylko na flecie poprzecznym, ale także na wielu innych fletach egzotycznych. Podczas koncertu odbędzie się także światowe prawykonanie Rapsodii gruzińskiej współczesnego kompozytora Mikołaja Hertla.

Hanna Turonek to muzyk solista orkiestry Sinfonia Varsovia, flecistka-pikulinistka i pedagog. Jej zainteresowania wybiegają daleko poza muzykę klasyczną. Ostatnio zaciekawiły Hannę Turonek flety etniczne pochodzące z różnych stron świata, których posiada niezwykłą kolekcję. Są to m.in. flety bambusowe, chińskie flety Dizi i Hulusi, flet szklany, gliniane flety naczyniowe czy barani róg oraz wiele innych piszczałek bez nazwy. Te wszystkie brzmienia można usłyszeć na płycie Yazcite, którą nagrała z muzyką tatarską, oraz w utworze My melodies for exotic flutes skomponowanym wspólnie z Mikołajem Majkusiakiem.

Orkiestrę poprowadzi włoski dyrygent Vittorio Parisi, uczeń Kirilla Kondrashina, dyrektor artystyczny i główny dyrygent Dédalo Ensemble w Brescii.

Informacja prasowa organizatorów

Bilety do nabycia na stronie internetowej filharmonii oraz w kasie biletowej FKWL na godzinę przed koncertem. Link do zakupu biletów: https://filharmonia-lomza.interticket.pl/program/koncert-abonamentowy-7599/49010 

Więcej informacji o koncercie: https://filharmonia.lomza.pl/wydarzenie/rozswietlona-noc/ 


FestiwalLancut 24Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Filharmonia Podkarpacka im. Artura Malawskiego zaprasza na 63. Muzyczny Festiwal w Łańcucie, który odbędzie się w dniach 9 maja - 7 czerwca 2024 roku zarówno w salach Zamku w Łańcucie, jak i na estradzie Filharmonii. 10 koncertów – 10 niecodziennych muzycznych wydarzeń z udziałem tak znakomitych muzyków i zespołów, jak Orkiestra Kameralna „Amadeus”, Polish Art Philharmonic, Acadiana Chamber Orchestra, Philippe Quint, Judith Jauregui, Elizabeth Pitcairn, Andrea Motis, Camille Thomas, Julien Brocal, Szymon Krzeszowiec, Damian Lipień, Włodek Pawlik, oraz światowej sławy solistek - Angeli Gheorghiu i Candy Dulfer.

Nie zabraknie również koncertów z udziałem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Podkarpackiej, którą poprowadzą David Giménez, Noam Zur i Tadeusz Wojciechowski. W tegorocznym różnorodnym programie znalazła się muzyka wielu stylów, gatunków i epok, w tym dzieła polskich twórców.

Podczas inauguracji motywy muzyki góralskiej usłyszymy w utworze Na Wierchowej Polanie Barbary Kaszuby w wykonaniu Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia „Amadeus” pod batutą Agnieszki Duczmal; w roli solisty wystąpi koncertmistrz orkiestry - Jarosław Żołnierczyk. Podczas kameralnego wieczoru "Chopin z wiolonczelą" francuscy artyści Camille Thomas i Julien Brocalo wykonają Sonatę na wiolonczelę i fortepian, wybrane Preludia, Nokturny i Walce Chopina w aranżacjach A. J. Franchomme'a; w wersji na wiolonczelę i fortepian zabrzmi także natchnione Lento con gran espressione, opracowane przez Mischę Maisky’ego.

W programie znalazły się również koncerty "Uśmiech Chaplina", "W ogrodach Hiszpanii", "Mistrzowskie koncertowanie", "Red Violin", "Piotr Gaweł i Włodek Pawlik Trio", "Jazz po katalońsku", "Candy Dulfer z zespołem" i koncert finałowy "W blasku Gwiazdy".

Strona Festiwalu: https://festiwallancut.pl/ 


LeoFestiwal w NFM w 2024 rokuPatronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NFM sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Jubileuszowy 15. Leo Festiwal odbędzie się w Narodowym Forum Muzyki w dniach 10-19 maja 2024 roku. Na to wydarzenie zaprasza Christian Danowicz, dyrektor artystyczny Festiwalu.

„Zainspirowany książką Bieguni Olgi Tokarczuk, która podejmuje tematykę ruchu i czasu, chciałbym podczas tegorocznego Leo Festiwalu zachęcić do wspólnej refleksji nad tymi uniwersalnymi zagadnieniami i przyjrzeć się im poprzez pryzmat muzyki oraz tańca.

Wykonanie utworu muzycznego polega na realizacji sekwencji dźwięków w czasie. Co ciekawe, w niektórych językach na oznaczenie części utworu używa się słów oznaczających ruch w przestrzeni (fr. mouvement, ang. movement), w innych zaś związanych z czasem (wł. tempo). Zatem w muzyce te dwa aspekty są ze sobą nierozerwalnie związane. Chciałbym, by tegoroczny Leo Festival 2024 odzwierciedlił te idee oraz stał się podróżą w czasie i przestrzeni, zarówno dla publiczności, jak i dla artystów NFM Orkiestry Leopoldinum. Muzycy będą wędrować po Wrocławiu i występować w niekonwencjonalnych miejscach poza NFM, co pozwoli im być bliżej słuchaczy i zapewni publiczności znakomitą zabawę. Nie zabraknie cyklu koncertów w mieszkaniach prywatnych. Będą one przeznaczone dla stałych słuchaczy NFM Orkiestry Leopoldinum, dla których przygotowaliśmy specjalny konkurs".

Zapraszamy na wspólną muzyczną wędrówkę!"

Szczegółowy program - na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/festiwale/leo-festiwal 


IX Katowice Kultura Natura 2024. Rusza przedsprzedaż biletówPatronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Hasłem przewodnim IX edycji Festiwalu Katowice Kultura Natura, który odbędzie się w dniach 10-16 maja 2024 roku w NOSPR, jest „Muzyka sfer”: wraz z artystami eksplorować będziemy, jak wszechświat i muzyka rezonują harmonią i matematycznym porządkiem.

Zabrzmi m.in. II Symfonia „Kopernikowska” Henryka Mikołaja Góreckiego czy poemat symfoniczny Planety Gustava Holsta, a najjaśniejszym punktem na festiwalowym niebie będzie muzyczne spotkanie z Orkiestrą Concertgebouw pod batutą wschodzącej gwiazdy światowej dyrygentury Klausa Mäkelä; w programie - monumentalna V Symfonia B-dur Antona Brucknera.

Obok koncertów muzyki klasycznej odbędzie się także spotkanie z muzyką w nieco lżejszej, jazzowej odsłonie - koncert z udziałem Joey Alexander Trio (po raz pierwszy w Katowicach).

Program Festiwalu: https://nospr.org.pl/pl/program/festiwal-katowice-kultura-natura 


FO 10 5 24Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Harfiści z Polski i Kostaryki - Juliusz Wesołowski i Carlos Roberto Peña Montoya - wystąpią na estradzie Filharmonii Opolskiej 10 maja 2024 o godz. 19.00 z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej pod batutą Wojciecha Rodka. W ich wykonaniu usłyszymy wykwintne dzieła kompozytorów różnych epok.

Dwie harfy wziął na tapet współczesny polski kompozytor, Maciej Małecki. Concertino w dawnym stylu na dwie harfy i orkiestrę smyczkową wpisuje się w postmodernistyczny nurt twórczości muzycznej; znajdujemy w nim również odwołania do dawnych stylów.

Zabrzmią ponadto rzadko wykonywane w Polsce Symphonie Concertante du Ballet Mirza Francuza François-Josepha Gosseca na dwie harfy i orkiestrę, oraz Impressionen und Jou-Jou austriackiego kompozytora Franza Josefa Reinla na 2 harfy i orkiestrę smyczkową.

Finał wieczornego spotkania z muzyką obwieści z kolei nie harfa, a imitowana przez kornet trąbka pocztyliona, której swoją nazwę zawdzięcza IX Serenada Wolfganga Amadeusza Mozarta Posthorn-Serenade, skomponowana z okazji wręczenia dyplomów studentom uniwersytetu w Salzburgu.

Informacja o biletach: https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/harfa-najlepiej-dwie/ 


WSM 24Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Oddział Warszawski Związku Kompozytorów Polskich zaprasza na 38. Warszawskie Spotkania Muzyczne w dniach 10-19 maja 2024. Usłyszymy muzykę dawna i najnowszą, w tym zupełne nowości. Zagrają znani muzycy, zadebiutują na festiwalu kolejni kompozytorzy, nawet XVII-wieczni. Wstęp na wszystkie wydarzenia festiwalu jest bezpłatny!

Jak podkreśla Jarosław Siwiński - dyrektor artystyczny Spotkań "Przywołamy najlepsze i najgorsze czasy Rzeczypospolitej, akademicy ze Lwowa przywiozą nam piękną – wbrew złym czasom – muzykę, po latach przerwy powitamy orkiestrę symfoniczną w pełnym składzie, a festiwal zakończymy w niesamowitej przestrzeni postnowoczesnego kościoła na Ursynowie. Na koncercie rodzinnym tym razem będą bajki. Bajki będą wyłącznie dźwiękowe, elektroniczne i wyobrażone, a oprowadzi po nich znakomity przewodnik. Nie pomoże nam tylko ocenić, które z bajek są dla dzieci, a które dla ich rodziców. Cóż, i tak coraz trudniej to rozróżnić".

11 maja odbędzie sie koncert specjalny "Nowa muzyka dla Powstania Warszawskiego". Chopin University Modern Ensemble prawykona poświęcone Powstaniu Warszawskiemu i zamówione przez ZKP Ekstensje Przemysława Packa na ensemble dęty i dwóch perkusistów oraz Ten dzień, ta godzina Alicji Gronau na zespół kameralny. Kompozycja Alicji Gronau powstała w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Natomiast 15 maja Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie pod batutą Michała Klauzy po raz pierwszy zaprezentuje symfoniczne dzieła warszawskich kompozytorów: Hypersphere Tomasza Opałki na orkiestrę i RE_al fresco Aldony Nawrockiej na harfę, perkusję i smyczki.

Udział w tegorocznej edycji zapowiedzieli: Grzegorz Lalek (skrzypce barokowe), Lilianna Stawarz (klawesyn), Agnieszka Kaczmarek-Bialic (harfa), Alicja Matuszczyk (obój), fleciści Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz, pianista Andrzej Jungiewicz, Lwowski Sekstet Fortepianowy i Chór Varsoviae Regii Cantores.

Strony Festiwalu: https://www.facebook.com/warspotmuz 

https://wsm.art.pl/ 


KonkursLutoslawskiego 10 5 24Patronat medialny nad Konkursem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dwuetapowe przesłuchania XII Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego, reaktywowanego po pandemicznej przerwie, zakończą się finałowymi w dniach 10 i 11 maja w Filharmonii Narodowej o godz. 19.00. Gala wręczenia nagród będzie miała miejsce również w Filharmonii Narodowej o godz. 18.00. Wstęp na koncerty finalistów i laureatów jest biletowany.

Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego jest uważany za jeden z najbardziej prestiżowych konkursów dla młodych wiolonczelistów do 30 roku życia. Ocenia ich międzynarodowe jury w składzie: Roman Jabłoński, przewodniczący jury (Polska, Hiszpania), Mindaugas Bačkus (Litwa), Andrzej Bauer, Magdalena Bojanowicz, Tomasz Strahl, Marcin Zdunik (Polska), Henri Demarquette (Francja), Roel Dieltiens (Belgia), Anssi Karttunen (Finlandia), Yuri Laniuk (Ukraina), Jens Peter Maintz (Niemcy).

Bilety do nabycia na stronie oraz w kasie Filharmonii Narodowej.

Organizatorem 12. edycji konkursu jest Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, a współorganizatorem Fundacja Na Rzecz Promocji Młodych Wiolonczelistów oraz Filharmonia Narodowa. Współorganizatorem koncertu inauguracyjnego jest Polskie Radio.

Wydarzenie jest finansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Patronat honorowy nad konkursem objął Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej Andrzej Duda.

Partnerzy: Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Ruch Muzyczny, Program 2 Polskiego Radia, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne, Radisson Collection Hotel Warsaw.

Strona Konkursu: https://www.lutoslawski-cello.art.pl/ 


Filharmonia ZielonogórskaRoczny patronat medialny nad koncertami z udziałem Jana Wachowskiego, laureata III Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej, objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Pianista Jan Wachowski wystąpi w Filharmonii Zielonogórskiej im. Tadeusza Bairda w ramach Festiwalu "Klasyka bez granic" 10 maja 2024 o godz. 19.00. W wykonaniu artysty i towarzyszącej mu orkiestry filharmonicznej pod dyrekcją izraelsko-amerykańskiego dyrygenta Nimroda Davida Pfeffera usłyszymy słynny Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina.

Pianista otrzymał II Nagrodę III Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej, Nagrodę POLMIC w formie rocznego patronatu medialnego za najlepsze wykonanie utworu skomponowanego po 1945 roku oraz Nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworu fortepianowego skomponowanego po 1945 roku. Jan Wachowski ukończył studia magisterskie w klasie fortepianu oraz studia licencjackie na kierunku kompozycja na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Obecnie kontynuuje na tejże uczelni studia magisterskie na kierunku Kameralistyka Fortepianowa.

Oprócz arcydzieła Chopina usłyszymy w wykonaniu zielonogórskich filharmoników Uwerturę akademicką Johannesa Brahmsa oraz VII Symfonię („Londyńską”) Antonína Dvořáka.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Informacja o biletach: https://filharmoniazg.pl/events/muzyczne-mosty-koncert-symfoniczny/ 


GdanskiFestiwal 24Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

XVII Gdański Festiwal Muzyczny odbędzie się między 10 a 18 maja 2024 roku w Gdańsku oraz Gdańskim Obszarze Metropolitalnym. Formuła projektu jest otwarta, niemniej indywidualny charakter programowi każdej kolejnej edycji Festiwalu nadaje towarzyszące jej przesłanie. W maju 2024 roku przypada 200. rocznica prawykonania jednego z najważniejszych dzieł w historii muzyki – IX Symfonii d-moll L.van Beethovena.

Dzieło to zabrzmi 11 maja w Centrum św. Jana pod batutą znakomitego dyrygenta Eugena Tzigane’a. Arcydzieła Beethovena usłyszymy ponadto w interpretacji laureata V Międzynarodowego Bałtyckiego Konkursu Pianistycznego Boruna Li 13 maja i Orkiestry Filharmonii Poznańskiej pod batutą Marka Pijarowskiego podczas koncertu finałowego.

Do udziału w tegorocznej odsłonie Festiwalu zaproszeni zostali artyści o światowej renomie oraz czołowe polskie orkiestry symfoniczne, m.in. Anastasia Kobekina, Daniel Ciobanu, Alexandre Tharaud, Georgijs Osokins, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej, Śląska Orkiestra Kameralna, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia "Amadeus" i jak zawsze Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej.

Szczególnymi wydarzeniami będą Gala Operowa z udziałem stypendystów Sic Itur ad Astra Foundation z Lichtensteinu oraz koncert poświęcony pamięci twórcy gdańskiej szkoły pianistycznej – prof. Zbigniewa Śliwińskiego.

Polską muzykę XX i XXI wieki usłyszymy 14 maja w interpretacji tria wirtuozów: flecistów Agaty Kielar-Długosz i Łukasza Długosza oraz pianisty Marka Toporowskiego. Tego samego dnia Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis i organista Roman Perucki wykonają Missa pro pace Feliksa Nowowiejskiego.

Patronat nad Festiwalem objęło Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Głównym Mecenasem jest Miasto Gdańsk, a w gronie sponsorów znaleźli się m.in. Energa grupa Orlen, ROBYG, Ziaja i BMG Goworowski.

Strona Festiwalu: https://www.gdanskifestiwal.pl/pl/ 


NowaMuzyka 24XII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej "Nowa Muzyka", organizowany przez Oddział Kujawsko-Pomorski Związku Kompozytorów Polskich, rozpocznie się 11 maja 2024 i potrwa do końca miesiąca. Program jest niezwykle bogaty i obejmuje: 8 koncertów, 57 kompozycji, 13 światowych prawykonań, występy ponad 50 muzyków z Polski i zagranicy. Koncerty odbędą się w trzech miejscach: Auli Copernicanum UKW, Sali Koncertowej AMFN na ul. Gdańskiej 20 oraz w Miejskim Centrum Kultury w Bydgoszczy. Wstęp na wszystkie koncerty jest bezpłatny!

Festiwal prezentuje najnowszą sztukę muzyczną w jej oryginalnej, a jednocześnie niekomercyjnej odsłonie. Najciekawsze, najbardziej zaskakujące pomysły kompozytorskie współczesnych twórców będzie można usłyszeć w wykonaniu znanych artystów. W tegorocznym programie znajdą się propozycje zarówno dla słuchaczy poszukujących niepokornych, awangardowych dźwięków, jak i miłośników bardziej tradycyjnych i romantycznych brzmień.

Taki będzie koncert inauguracyjny 11 maja w auli Copernicanum, w której wystąpią pianistka Dominika Glapiak-Pilasiewicz i wiolonczelista Błażej Goliński; po raz pierwszy tego wieczoru zabrzmi Rondo alla Cassubia Adama Diesnera na wiolonczelę.

Już następnego dnia usłyszymy Kwintet dęty Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, który prawykona m.in. Kwintet dęty nr II nestora bydgoskiego środowiska kompozytorskiego, Bohdana Riemera.

Podczas koncertu 13 maja pt. "Duchowa podróż na Bałkany" usłyszymy niezwykłą, mistyczną muzykę młodego kompozytora Igora Andrića, a także tajemniczą Sarabandę jego niedawno zmarłej mistrzyni, najsłynniejszej współczesnej serbskiej kompozytorki Isidory Żebeljan, w wykonaniu m.in. izraelskiego wiolonczelisty Izaka Nuri.

Magnesem przyciągającym amatorów wiolinistyki będzie bez wątpienia występ światowej sławy wirtuoza skrzypiec Artura Banaszkiewicza, który po występach w nowojorskiej Carnegie Hall i berlińskiej Filharmonii zaprezentuje w Bydgoszczy premierę swojej karkołomnej Diamond Sonata (18 maja).

Niezwykłe zestawienia instrumentalne i brzmienia, które nie śniły się klasykom, będzie można usłyszeć na koncercie 19 maja: zabrzmią utwory na saksofon sopranowy, fortepian i akordeon.

O tym, jak romantyczną tradycję pieśni interpretują współcześni kompozytorzy, przekonamy się na koncercie 20 maja. Będzie to prawdziwa uczta dla wszystkich kochających muzykę wokalną, a w programie m.in. pieśni do słów Leopolda Staffa, Anny Achmatowej oraz cykl pieśni do słów brytyjskiej poetki i śpiewaczki Isobel Lane, opowiadającej o najbardziej trudnych doświadczeniach kobiety-artystki.

Finał festiwalu to aż dwa koncerty. Na pierwszym znani jazzmani polscy (m.in. saksofonista Szymon Łukowski i wibrafonista Dominik Bukowski) staną w szranki z ekspertami od współczesnej kameralistyki, czyli ze słynnym NeoQuartetem. Oprócz dzieł twórców uznanych, usłyszymy także utwory debiutantów - studentów Wydziału Kompozycji AMFN w Bydgoszczy, którzy zaprezentują nową muzykę w towarzystwie multimediów (31 maja).

Dr hab. Marcin Kopczyński, prof. Akademii Muzycznej w Bydgoszczy
dyrektor artystyczny Festiwalu

Strona Festiwalu: http://www.nowamuzyka.bydgoszcz.pl/ 


Moss 11 5 2411 maja 2024 o godz. 18:00 w szczecińskiej Willi Lentza odbędzie się benefis światowej sławy polskiego kompozytora Piotra Mossa. Wydarzenie odbędzie się w ramach obchodów 55-lecia pracy artystycznej i 75-rocznicy urodzin Maestra.

Po raz pierwszy tego wieczoru zabrzmi Kwintet fortepianowy „Willa Lentza", skomponowany z okazji trzeciej rocznicy istnienia Instytucji. W programie jubileuszowego koncertu Piotra Mossa znajdą się również „Dialogi" na skrzypce i fortepian, „Duety na dwoje skrzypiec”, „Polonez" na wiolonczelę i fortepian, Kwartet smyczkowy CHAGALL.

Wystąpią: String Quartet Berlin oraz pianista Adam Tomaszewski.

Dodatkowe informacje: https://willa-lentza.pl/wydarzenia/267-PIOTR_MOSS_W_WILLI_LENTZA_BENEFIS_55-LECIA_PRACY_ARTYSTYCZNEJ 


FestiwalTiktiner 24Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Festiwalową mapę Polski wzbogaca kolejne wydarzenie – Festiwal Muzyki Żydowskiej im. Rywki Tiktiner. Pierwsza edycja wydarzenia, organizowanego przez Instytut Mieczysława Wajnberga, Warszawskie Towarzystwo Sceniczne i Muzeum Podlaskie w Białymstoku - Oddział w Tykocinie, odbędzie się w dniach 12 maja - 2 czerwca 2024 w tykocińskiej synagodze – jednym z najważniejszych zabytków kultury żydowskiej w Polsce. W programie znajdą się koncerty z udziałem polskich wirtuozów oraz wydarzenia edukacyjne. Wstęp jest bezpłatny!

Patronką festiwalu jest Rebeka (Rywka) Tiktiner – urodzona w Tykocinie w XVI wieku uczona talmudystka i autorka literatury religijnej adresowanej do kobiet, a także kilku pieśni do dziś śpiewanych z okazji święta Simchat Tora. Jej nazwisko pochodzi od słowa „Tiktin”, które w języku jidysz oznacza Tykocin.

Celem festiwalu jest prezentacja artystycznego dorobku diaspory żydowskiej obecnej na terenach Polski przez blisko 1000 lat, w tym muzyki żydowskiej w szerokim znaczeniu tego słowa – pisanej przez żydowskich kompozytorów, poświęconej tematyce żydowskiej lub inspirowanej tradycyjnymi melodiami, instrumentami, religią i historią Żydów.

Zabrzmią zarówno dzieła znanych kompozytorów, takich jak Felix Mendelssohn, Ernest Bloch, Franz Schubert czy Mieczysław Wajnberg, jak i utwory dopiero niedawno odkryte, a także współczesne interpretacje tradycyjnej muzyki żydowskiej.

Festiwal zainauguruje koncert zatytułowany „Muzyka Wielkiej Synagogi” z udziałem znawcy muzyki żydowskiej, organisty Jakuba Stefka i zespołu wokalnego Match Match Ensemble pod dyrekcją Lilianny Krych.

W kolejny weekend, 18 maja, podczas Nocy Muzeów, wystąpią skrzypaczka Maria Sławek - współkuratorka festiwalu, pełniąca funkcję prezesa Instytutu Mieczysława Wajnberga - i pianista Łukasz Chrzęszczyk.

Zwieńczy Festiwal 2 czerwca koncert Poldowski String Quartet.

W ramach Festiwalu zaplanowano ponadto wykład dr. Jakuba Stefka zatytułowany „Muzyczny świat przedwojennej muzyki synagogalnej" oraz oprowadzanie po Wielkiej Synagodze, prowadzone przez Renatę Makarską z Muzeum Podlaskiego - Oddziału w Tykocinie.

Festiwal Muzyki Żydowskiej im. Rywki Tiktiner to kolejna inicjatywa organizowana przez Instytut Mieczysława Wajnberga we współpracy z Muzeum Podlaskim w Białymstoku- Oddział w Tykocinie. Jesienią 2023 roku w Wielkiej Synagodze odbył się koncert Marii Sławek, Lutosławski Quartet i Tomasza Januchty. W marcu br. album “TIKTIN” zawierający dźwiękowy zapis tego koncertu ukazał się w serwisach streamingowych i na płycie CD. Podczas koncertu 18 maja można będzie nabyć tę płytę.

Festiwal Muzyki Żydowskiej dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Patronem honorowym wydarzenia jest Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.

Strona organizatora: https://instytutwajnberga.org/ 


NowaMiodowa 12 5 24Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Repertuar z płyty Aliny Ratkowskiej i Pawła Gusnara Le Clavecin Moderne plus Saxophone, która zdobyła nagrodę Akademii Fonograficznej Fryderyk 2024, zabrzmi w doskonałej akustyce sali koncertowej ZPSM Nr 1 Nowa Miodowa 12 maja 2024 o godz. 19.00.

Le Clavecin Moderne plus Saxophone to wyjątkowa mieszanka kompozycji, zadedykowanych jej wykonawcom – Alinie Ratkowskiej i Pawłowi Gusnarowi. Repertuar – barwny i różnorodny, a jednocześnie harmonijny i spójny – potwierdza doskonałą korelację brzmienia tych pozornie odległych instrumentów.

Poza LukaSonatą Pawła Łukaszewskiego na saksofon altowy i klawesyn oraz trzecią odsłoną Strumieni Bartosza Kowalskiego na klawesyn, saksofony sopranowy, altowy i elektronikę, pozostałe utwory autorstwa Anny Ignatowicz-Glińskiej, Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko, Mikołaja Hertla, Marcina Łukaszewskiego, Leszka Możdżera i Nicolasa Prosta powstały na sopranową odmianę saksofonu i klawesyn. 

Informacja prasowa organizatorów

Więcej informacji na stronie organizatora www.nowamiodowa.pl 

Bilety dostępne w Bilety24: https://bitly.ws/3fy2E 


SinfoniaVarsoviaSwojemu 24Między 13 maja a 9 czerwca 2024 muzycy Sinfonii Varsovii odbędą tournée po Warszawie, występując w ramach 24. Festiwalu "Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu" z zaproszonymi gośćmi na sześciu scenach stolicy. W programie premiery, koncerty symfoniczne i kameralne, wydarzenia dla najmłodszej publiczności, nowe muzyczne formaty. Wystąpią m.in. wiolonczelista Jakob Kullberg, skrzypek Jakub Haufa oraz śpiewacy Iwona Sobotka, Agnieszka Rehlis, Tadeusz Szlenkier i Tomasz Konieczny. Orkiestrę poprowadzą Henrik Nánási, Christopher Austin, Daniel Mieczkowski i Joolz Gale.

Koncert inauguracyjny w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej zaangażuje mieszkańców stolicy pod szyldem Warszawskiego Chóru Obywatelskiego. Wyłonieni w przesłuchaniach chórzyści pod kierunkiem Bartosza Michałowskiego połączą siły z Chórem Filharmonii Narodowej, by utworzyć 120-osobowy zespół wokalny. Wykonają oni wspólnie z Sinfonią Varsovią i gwiazdorską obsadą solistów IX Symfonię Ludwiga van Beethovena. Organizatorzy chcą tym wydarzeniem uczcić dwa ważne wydarzenia: 20-lecie akcesji Polski do Unii Europejskiej oraz 200-lecie premiery Dziewiątej Beethovena.

W ramach festiwalu będą miały miejsce dwie premiery. 4 czerwca o 19:00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Lutosławskiego odbędzie się światowe prawykonanie Western – II Koncertu wiolonczelowego duńskiego kompozytora Nielsa Rønsholdta. Natomiast 28 maja o 19:00 w audytorium Muzeum Historii Polski Sinfonia Varsovia da polską premierę Incontri Piotra Mossa z okazji 75. urodzin jego autora, utworu z 1982 roku, otwierającego jego emigracyjny, paryski okres twórczości.

Koncerty 13 i 28 maja są współorganizowane przez NIMiT w ramach programu własnego „Dyrygent-rezydent”, finansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W tym serzonie koncertowym funkcję dyrygenta-rezydenta pełni Daniel Mieczkowski.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Informacja prasowa organizatorów.

Więcej: www.sinfoniavarsovia.org 


Barwy 14 5 24Patronat medialny nad projektem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Coroczny koncert muzyki współczesnej to już tradycja w Instytucie Muzyki Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Zielonogórskiego. Tym razem, oprócz kompozytorów reprezentujących Zieloną Górę i Poznań, organizatorzy zaprosili do współpracy także twórców ze Szczecina. 14 maja 2024 roku o godz. 18.00 usłyszymy ich dzieła w Muzeum Ziemi Lubuskiej (al. Niepodległości 15, Zielona Góra). Wstęp wolny!

W programie znalazły się kompozycje instrumentalne: utwory na wiolonczelę i fortepian, fortepian solo, a także pieśni do słów Cypriana Kamila Norwida. W tytułach kompozycji znajdziemy odwołania do barw, cieni i poetyckich inspiracji, a grono wykonawców reprezentuje wszystkie trzy ośrodki: Milena Palkaj – fortepian (Szczecin), Wojciech Kaszuba – wiolonczela, Maria Koszewska-Wajdzik – fortepian (Poznań), Maciej Straburzyński – bas-baryton i Monika Hanus-Kobus – fortepian (Zielona Góra).

Planowany koncert jest owocem współpracy Instytutu Muzyki Uniwersytetu Zielonogórskiego z Katedrą Kompozycji Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu oraz Akademią Sztuki w Szczecinie. Koncert poprowadzi studentka Instytutu Muzyki, Natalia Witwicka.

Patronat honorowy: Związek Kompozytorów Polskich.

Strona Instytutu: https://imu.uz.zgora.pl/ 

Program koncertu:

Piotr Gryska – Toccata na fortepian (2015)

Agnieszka Zdrojek-Suchodolska – „Gra cieni 3” na wiolonczelę i fortepian (2024)*

Stanisław Leśniewski - Trzy pieśni do słów Norwida na baryton i fortepian (2024)* - Przeszłość, Ciemność, Czułość

Artur Cieślak - I Sonata fortepianowa "Post-Neo" na lewą rękę (2013, zrewid. 2014)

Katarzyna Taborowska – „Czarno-Białe” na wiolonczelę i fortepian (2024) – prawykonanie

Katarzyna Kwiecień-Długosz – Płatki „Białych kwiatów” do słów C. K. Norwida na baryton i fortepian (2023, wybór)* - Zachariasz, Kamienie, Wyścig, Cisza.

*prawykonanie


Hashtag 16 5 24Patronem medialnym Przestrzeni Muzyki Współczesnej Hashtag Lab jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Co roku wiosną w Hashtag Labie odbywa się wieczór, którego program poświęcony jest pamięci polskich Żydów. W dniu 81. rocznicy zburzenia Wielkiej Synagogi na Tłomackiem 16 maja o godz. 19.00 zabrzmi utwów Artura Zagajewskiego Drzewo Życia do słów Chavy Rosenfarb.

Drzewo Życia to utwór zamówiony przez Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi, który powstał do wierszy poetki jidysz Chavy Rosenfarb. Chava przeżyła getto i ostatecznie wyemigrowała do Kanady, gdzie zmarła. Dziełem jej życia jest obszerna, autobiograficzna powieść Drzewo życia, która niedawno została przetłumaczona na język polski.

Kanwą kompozycji Artura Zagajewskiego są wybrane wiersze poetki: “Tego typu reinterpretacyjne postawy - zaznacza kompozytor - są mi bardzo bliskie, aczkolwiek w porównaniu z moimi wcześniejszymi utworami, w Drzewie Życia postanowiłem złagodzić nieco mój język muzyczny".

Informacja o biletach: https://hashtaglab.pl/event/drzewo-zycia/ 


SztukaZleObecna 24Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Festiwal „Sztuka Źle Obecna” – powołany do życia przez Biuro Wydarzeń Kulturalnych Instytutu Pamięci Narodowej – powstał z myślą o tym, by wydobyć z archiwów polskie niczym nieskrępowane artystyczne dziedzictwo trudnych lat powojennych. Dzieła polskich kompozytorów XX wieku usłyszymy we Wrocławiu, Warszawie, Poznaniu, Słupsku, Lublinie i Olsztynie w dniach 17 maja - 23 czerwca 2024. Wstęp na koncerty jest wolny!

Wydarzenie poświęcone będzie twórcom wykluczonym i cenzurowanym przez władze komunistyczne w Polsce. Do ich grona organizatorzy wydarzenia zaliczają też "artystów, którzy zdecydowali się na emigrację, jako akt protestu wobec władz komunistycznych, ale także tych próbujących mimo trudności ideologicznych tworzyć nieskrępowaną sztukę w swojej Ojczyźnie".

Inauguracja tegorocznego Festiwalu odbędzie się w Narodowym Forum Muzyki: NFM Filharmonia Wrocławska pod batutą Yaroslava Szemeta wykona dzieła symfoniczne kompozytorów-emigrantów: Andrzeja Panufnika, Stanisława Skrowaczewskiego, Karola Rathausa i Romana Palestra.

27 maja w warszawskim Klubie Jassmine oraz 2 czerwca Poznańskim klubie Blue Note będzie miał miejsce koncert Tomasz Chyła Quintet "Jazz – muzyka wolnych ludzi".

W Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara 14 czerwca oraz 23 czerwca w Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii im. Feliksa Nowowiejskiego zabrzmią pieśni Eugeniusza Morawskiego w interpretacji Magdaleny Cornelius-Kulig (mezzosopran) i Karoliny Tańskiej (fortepian).

W Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego 22 czerwca będą miały miejsca 2 wydarzenia: spotkanie literackie "Kazimierz Wierzyński: Skrzydła powojennej polskiej literatury” oraz koncert kameralny "Muzyka i słowa się nie krępują…". Kompozycje Andrzeja Panufnika, Antoniego Szałowskiego, Wojciecha Kilara i Ignacego Zalewskiego zaprezentują LutosAir Quintet i baryton Szymon Komasa.

Szczegółowy program i informacja o rezerwacji zaproszeń: https://ipn.gov.pl/pl/aktualnosci/200833,Druga-edycja-festiwalu-Sztuka-Zle-Obecna-17-maja-23-czerwca.html 


KonkursKlodzko 24Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

XXVI Międzynarodowy Kłodzki Konkurs Pianistyczny odbędzie się w dniach 17-18 maja 2024 roku w Kłodzku w dwóch formatach: stacjonarnie oraz online. Wstęp na przesłuchania i koncerty jest wolny.

O ile format stacjonarny utrzymuje dotychczasowe kategorie wiekowe, o tyle konkurs online otwiera się na pianistów bez ograniczeń wiekowych. W tegorocznej edycji weźmie udział łącznie 89 pianistów z 6 krajów: 50 stacjonarnie i 39 w konkursie online.

Przesłuchania konkursowe będą mieć miejsce w Sali Koncertowej PSM I st. im. F. Chopina w Kłodzku, natomiast Koncert Laureatów odbędzie się w Kłodzkim Ośrodku Kultury.

Konkurs jest dofinansowany z budżetu Starostwa Powiatowego w Kłodzku, Miasta Kłodzko oraz Polanica Zdrój.

Informacje o Konkursie: http://www.chopinwroclaw.eu/aktualnosci/72-xxvi-kkp-i-international-klodzko-piano-competition-2024 

https://www.facebook.com/dtifcwroclaw 


Opowiedz 18 5 24Patronat medialny nad projektem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Śródmiejskie warsztaty improwizacji dla dzieci "Opowiedz mi bajkę", organizowane przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej, będą miały miejsce w siedzibie warszawskiej Fundacji Sto Pociech (ul. Freta 20/24a) 18 maja 2024 roku o godz. 10:30. Udział w nich jest bezpłatny. Dzieci w wieku 3-8 lat z rodzicami będą mogli wziąć udział w wyjątkowych zajęciach pełnych muzyki, improwizacji i dobrej zabawy.

Podczas zajęć będzie można poznać bliżej muzykę współczesną i usłyszeć m.in. jak brzmi ośmiornica na spacerze, żaby w stawie lub narzędzia w warsztacie. Dzięki integracji różnych form sztuki, dzieci w trakcie tego typu warsztatów uczą się ekspresji, współpracy w grupie, oraz rozwijania swojego własnego głosu artystycznego.

Warsztaty poprowadzą twórcy tych warsztatów - improwizatorzy: kompozytor i pianista Jarosław Siwiński i kontrabasistka Małgorzata Kołcz, oraz ich muzyczny gość - perkusista Leszek Lorent.

Zajęcia trwają ok. 90 minut z krótką przerwą. Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc obowiązuje wcześniejsza rejestracja uczestników zajęć. Zgłoszenia można przesłać na dwa sposoby:

poprzez formularz: https://forms.gle/ALgSr5Nz3UBCehCcA 

mailowo: warsztaty@artdecogroup.eu 

W razie dodatkowych pytań prosimy o kontakt pod nr tel. 790 395 228.

Zajęcia są bezpłatne i są współfinansowane ze środków Dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy.

Szczegóły: www.ptmw.art.pl  oraz https://fb.me/e/4UN6XrOWI 


NOSPR 19 5 24Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

"Korvat auki", czyli "Otwórz uszy" to nazwa stowarzyszenia artystycznego dbającego o upowszechnienie muzyki współczesnej w Finlandii oraz koncertu Orkiestry Muzyki Nowej, która specjalizuje się w wykonawstwie i propagowaniu muzyki współczesnej. Zaprezentuje w siedzibie NOSPR dzieła twórców z Polski, Ukrainy, Finlandii i Francji 19 maja 2024 o godz. 18.00. W roli solistki wystąpi klawesynistka Gośka Isphording.

Wykona kompozycję "A l’île de Gorée" Iannisa Xenakisa, która należy dziś do żelaznego repertuaru muzyki klawesynowej; napisana została dla bodaj najsłynniejszej klawesynistki XX wieku – Elżbiety Chojnackiej.

Uczniem założyciela Orkiestry Muzyki Nowej - Aleksandra Lasonia - jest ukraiński kompozytor Bogdana Kryvopust. Jego "Kołomyjki" powstały w 2023 roku ramach programu "Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Utwór, inspirowany folklorem zachodniej Ukrainy i ziem Podhala, pokazuje wspólne korzenie muzyki obu regionów. Podobne związki możemy również odnaleźć w twórczości Karola Szymanowskiego, urodzonego w ukraińskiej Tymoszówce, ale podczas najbliższego koncertu usłyszymy jego "Mazurki" w opracowaniu na orkiestrę, w których świadomie nawiązuje do twórczości Fryderyka Chopina.

W programie tego wieczoru także "Solar" Kaiji Saariaho - jednej z założycielek stowarzyszenia artystycznego "Korvat auki".

Szczegóły: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/orkiestra-muzyki-nowej-kolomyjki 


MundusCantat 24Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Z okazji jubileuszowej 20. edycji festiwalu Mundus Cantat usłyszymy aż 20 zespołów śpiewaczych w różnych odsłonach. W dniach 20-26 maja obok tradycyjnych Parady Chórów z Ceremonią Otwarcia, koncertów towarzyszących, przesłuchań konkursowych, Koncertu Finałowego odbędą się również dwa koncerty specjalne: podczas inauguracji usłyszymy Glorię Johna Ruttera, zaś podczas drugiego - Mszę autorstwa studentki gdańskiej Akademii Muzycznej, Marii Trzpis. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny!

Podczas inauguracji wystąpią trzy chóry z Trójmiasta (Chór Festiwalowy SANS Mundus Cantat, Razzle Dazzle Choir, Chór Mieszany II Wydziału Akademii Muzycznej w Gdańsku) oraz instrumentaliści - około 100 osób. W ramach promowania dokonań młodych kompozytorów polskich 22 maja studenci gdańskiej Akademii Muzycznej wykonają utwór dyplomowy Marii Trzpis - Mszę na chór mieszany, perkusję i orkiestrę smyczkową.

W części konkursowej festiwalu weźmie udział 13 chórów z Ukrainy, Litwy, Czech oraz z Polski, które zawalczą o statuetkę Sopockiej Mewy. Zespoły zaprezentują się w trzech kategoriach muzycznych - muzyce sakralnej, świeckiej, pop, gospel, jazz, spirituals – i zostaną ocenione przez międzynarodowe jury, którego przewodniczącym będzie prof. Marcin Tomczak.

Obok przesłuchań odbędą się koncerty towarzyszące, w których zaprezentują się uczestnicy konkursu i zaproszeni goście, oraz rozśpiewana Parada Chórów ulicą Bohaterów Monte Cassino (24 maja).

Dodatkowo, w ofercie muzycznej Mundus Cantat znajdą się występy gości specjalnych z Ukrainy: Chóru Dziecięcego Szkoły Muzycznej nr 1 im. Borysa Liatoszyńskiego GLORIA z Żytomierza oraz Zespołu NUOVE VOCI z Gdańska.

Jubileuszowa edycja festiwalu Mundus Cantat została objęta patronatem honorowym Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Pomorskiego, Mieczysława Struka, Rektora Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku prof. Ryszarda Minkiewicza oraz Prezydentkę Miasta Sopotu Magdalenę Czarzyńską-Jachim.

Pełny program wydarzenia dostępny jest na stronie internetowej festiwalu: https://munduscantat.pl/20-miedzynarodowy-festiwal-choralny-mundus-cantat-2024/ 


Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Msza Marii Trzpis - prawykonanieŚwiatowe prawykonanie Mszy Marii Trzpis na chór, perkusję i orkiestrę smyczkową będzie miało miejsce 21 maja 2024 roku o godz. 19.00 w Kościele pw. św. Barbary w Gdańsku (ul. Długie Ogrody 19). W wykonanie zostało zaangażowanych około 80 muzyków pod batutą Michała Kozorysa: Orkiestra Kameralna 'Pro Musica Nova”, studenci śpiewu solowego z klasy dr hab. Anny Fabrello i dr. hab. Roberta Kaczorowskiego, studenci klasy perkusji prof. dr hab. Katarzyny Myćki i dr. Pawła Nowickiego oraz Chóry Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Muzyki Kościelnej, Edukacji Artystycznej, Rytmiki i Jazzu: Chór Mieszany i Chór Żeński "Gaudium per Canto".

Inspiracją dla kompozytorki było przeniesienie tradycyjnej formy mszy do współczesnego kontekstu, eksplorując zarówno elementy muzyki dawnej, jak i muzyki nowej. Jak podkreśla Maria Trzpis: „Utwór pisałam z intencją, aby każda osoba słuchająca go mogła odnaleźć coś bliskiego sobie, dlatego zdecydowałam się na zróżnicowanie stylistyczne każdej z czterech części. Pisząc tę muzykę chciałam, aby wywoływała głębokie przeżycia i skłaniała do refleksji, dlatego nie bałam się jej emocjonalności. Wszystko to będzie można usłyszeć podczas około 30-minutowego wykonania”.

Oprócz Mszy 21 maja będzie można usłyszeć również utwory gitarowe Marcina Kozioła.

Dodatkowe informacje: https://www.amuz.gda.pl/wydarzenia/swiatowe-prawykonanie-mszy-na-chor-mieszany-perkusje-i-orkiestre-smyczkowa-marii-trzpis,2073 


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

PoznanskaWiosna 24Podczas 53. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Poznańska Wiosna Muzyczna", który odbędzie się w poznańskiej Akademii Muzycznej w dniach 23-26 maja 2024, zabrzmi różnorodna i barwna stylistycznymi odcieniami muzyka współczesna. W programie Festiwalu, organizowanego przez Oddział Poznański Związku Kompozytorów Polskich oraz Fundację Spotkania Muzyczne, znajdzie się 13 prawykonań. Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny!

Festiwal zainauguruje występ Kwartetu Rodzinnego Bałabanów z gościnnym udziałem pianisty Krzysztofa Sowińskiego: artyści prawykonają utwory Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Artura Kroschela, Moniki Kędziory i Sławomira Czarneckiego.

Podczas koncertu 24 maja, współorganizowanego przez Austriackie Forum Kultury, wystąpią Sophia Goidinger-Koch (skrzypce) i Barbara Riccabona (wiolonczela). Koncert "Wiosna Młodych" tego samego dnia będzie okazją, by po raz pierwszy usłyszeć dzieła studentów kierunku "Kompozycja" Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu: Krystiana Kleja Grzegorza Urana i Lidii Wysockiej; ponadto zobaczymy multimedialny projekt "Soundpainting" w wykonaniu studentów przedmiotu "Nowe projekty improwizatorskie – teoria i projekty twórcze", który powstał pod opieką kompozytora Michała Janochy.

Rezultaty Konkursu, podczas którego zostały wybrane utwory na koncert Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich "Neo foni duo" poznamy 25 maja: dzieła młodych twórców na flet i fortepian usłyszymy w interpretacji Anny Mszanik i Natalii Góreckiej. Swój projekt "Flautoforte" po raz pierwszy zaprezentują w Poznaniu fleciści Łukasz Długosz i Agata Kielar-Długosz oraz pianista Andrzej Jungiewicz; prawykonają m.in. utwory Ignacego Zalewskiego i Enjotta Schneidera (25 V).

Nagrodą dla zwycięzcy III grupy XIII Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Tadeusza Szeligowskiego będzie półrecital: 26 maja utwory Szeligowskiego wykona pianistka Aleksandra Ziora; jej występ poprzedzi spotkanie z Ewą Rzanną-Szczepaniak poświęcone wydaniu krytycznemu nut utworu "Alegorii kwietne" Szeligowskiego.

Festiwal zwieńczy występ zespołu specjalizującego się w wykonawstwie muzyki współczesnej: Sepia Ensemble prawykona utwory Reinharda Kargera i Larsa Carlssona.

Festiwal dofinansowano ze środków Miasta Poznania i Samorządu Województwa Wielkopolskiego. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Strona Festiwalu: https://2024.wiosnamuzyczna.pl/ 


FestiwalSanok 24Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

V odsłona Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej z udziałem wybitnych artystów z Polski i spoza kraju odbędzie się w powiecie sanockim w dniach 24-27 maja 2024. W ramach Festiwalu, dzięki IV Ogólnopolskiemu Konkursowi Młodych Organistów, odkryjemy również nowe talenty. Wstęp na koncerty jest bezpłatny.

Tegoroczną edycję Festiwalu zainauguruje w Kościele pw. Przemienienia Pańskiego w Sanoku koncert światowej sławy polskiej artystki Anny Marii Jopek, której towarzyszyć będą: Piotr Wojtasik (trąbka), Igor Pietraszewski (shakuhachi) oraz Piotr Rojek (organy). W sanockim kościele Franciszkanów 25 maja usłyszymy organistkę Elżbietę Karolak wraz z sopranistką Katarzyną Hołysz.

26 maja przeniesiemy się do przepięknej bazyliki w niedalekim Brzozowie, gdzie wystąpi chór i orkiestra instrumentów historycznych Baroque Collegium 1685 pod dyrekcją Agnieszki Żarskiej z solistą Michałem Sławeckim (kontratenor). W Kościele pw. św. Wawrzyńca w Rymanowie 27 maja skrzypek Karol Lipiński-Brańka i organista Tomasz Głuchowski wykonają dzieła Mieczysława Surzyńskiego, Kazimierza Wiłkomirskiego i Mariana Sawy, oraz Respigiego i Bacha, w opracowaniu na skrzypce i organy.  Organizatorzy zaplanowali także koncerty w Starej Wsi – w Bazylice będzie miał miejsce recital znakomitego niemieckiego organisty Gerharda Weinbergera (28 V), oraz w Nowotańcu k. Bukowska – finał Festiwalu z udziałem Młodzieżowego Zespołu Wokalnego SOUL pod dyr. Moniki Brewczak (29 V).

Przesłuchania Konkursowe odbędą się w dwóch etapach, w danich 24-25 maja. Pracom Jury przewodniczył będzie prof. dr hab. Piotr Rojek. Jury przyzna nagrody finansowe (pula nagród wynosi 12000 zł), rzeczowe oraz dyplomy-wyróżnienia dla nauczycieli.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Strona Festiwalu: https://www.facebook.com/FestiwalOrganowySanok 


POSI 25 5 24Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

25 maja 2024 o godz. 18.00 w Audytorium Muzeum Historii Polski w Warszawie będzie miał miejsce koncert z okazji 110. rocznicy urodzin Andrzeja Panufnika, jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów XX stulecia. Wystąpią Sinfonia Iuventus pod batutą Macieja Tomasiewicza oraz Andrzej Jagodziński Trio w składzie: Andrzej Jagodziński, Adam Cegielski i Czesław „Mały” Bartkowski.

Podczas wieczoru zabrzmią nawiązująca do muzyki ludowej północnych regionów naszego kraju Sinfonia rustica oraz oparta na Bogurodzicy, średniowiecznej pieśni stanowiącej jeden z najcenniejszych zabytków staropolszczyzny, Sinfonia sacra Andrzeja Panufnika.

W programie znajdzie się również Koncert fortepianowy g-moll na trio jazzowe i orkiestrę symfoniczną Andrzeja Jagodzińskiego, artysty wszechstronnego, jednej z najważniejszych postaci polskiej sceny jazzowej, waltornisty z wykształcenia, pianisty jazzowego, akordeonisty, kompozytora, aranżera i pedagoga. W swej dotychczasowej karierze koncertował on niemal na całym świecie, zdobywając ogromną popularność i uznanie, nagrywając wiele cenionych płyt, również z pogranicza muzyki klasycznej i jazzu. Podczas koncertu wystąpi jako lider swego legendarnego tria, z którym odnosił wiele znaczących sukcesów.

Darczyńca: Fundacja PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza.

Partner: Muzeum Historii Polski w Warszawie.

Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Informacja prasowa organizatorów

Więcej na www.sinfoniaiuventus.pl 


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Noc Chorów 25 5 24Międzynarodowy Festiwal V Noc Chórów odbędzie się w Rudzie Śląskiej 25 maja 2024 roku: ten spacer muzyczny rozpocznie się o 17:00 na Placu Jana Pawła II, a zakończy się tamże o 22:00. Celem tego wydarzenia o charakterze artystyczno–edukacyjno–społecznym jest nie rywalizacja, lecz prezentowanie wartościowej muzyki szerokiemu kręgu odbiorców. W tegorocznej edycji udział weźmie 26 chórów z Polski i 1 chór polonijny z Białorusi.

Wszystkie, trwające po 20 minut koncerty, odbywają się w nietypowych dla projektów muzycznych przestrzeniach. Są to m.in. Miejski Rynek – Plac Jana Pawła II, odnowiony XIX-wieczny Dworzec PKP (Stacja Biblioteka), Wieża Wodna, budynek dawnego Domu Towarowego „Kaufhaus”, śląski Einfart, Kino Patria, uroczy ogród Miejskiego Przedszkola nr 17, parking Zespołu Szkół Muzycznych, "Planty” Parkowe, okolice Wielkiego Pieca Hutniczego. Prezentacje odbędą się również w Śląskim Teatrze Impresaryjnym (ogrody), a Muzyka sakralna wykonywana będzie w kościele pw. św. Pawła.

Publiczność, przechadzając się pomiędzy miejscami koncertowymi, ma możliwość wysłuchania licznych zespołów, doświadczając mnogości stylów muzycznych.

Program koncertów, prezentowany a cappella, będzie obejmował: muzykę współczesną (XX–XXI wiek), muzykę sakralną, muzykę ludową, jazz-pop. Osobną kategorię stanowić będą chóry dziecięce.

Podczas koncertu finałowego wszyscy wykonają "Piosenkę Nocy Chórów" autorstwa dyrektora organizacyjnego Festiwalu, rudzianina z pochodzenia - Kamila Gojowego.

Podczas każdej edycji Festiwalu Organizatorzy podejmują działania mające na celu rozśpiewanie publiczności. W tym roku odbędą się krótkie warsztaty chóralne dla publiczności, prowadzone przez dyrektora artystycznego Festiwalu dr. Krzysztofa Dudzika. W ich trakcie amatorzy nauczą się śląskiej pieśni ludowej, wykonując ją w opracowaniu wielogłosowym. Po wszystkich koncertach trwać będą warsztaty tańca i śpiewu tradycyjnego z Kapelą “Dejcie Pozór” w Pubie “Druid”.

Organizatorem tegorocznej edycji Nocy Chórów jest Stowarzyszenie “Artifices Artificibus”, Śląski Związek Chórów i Orkiestr oraz Fundacja “Chórtownia”.

Patronat Honorowy objęli: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Marszałek Województwa Śląskiego Wojciech Saługa , Prezydent Miasta Ruda Śląska Michał Pierończyk.

Partnerem Głównym Festiwalu jest: Miasto Ruda Śląska. Dofinansowano z budżetu Miasta Ruda Śląska. Dofinansowano przez Fundację Lotto im. Haliny Konopackiej.

Internacjonalizacja wydarzenia została wsparta przez projekt IGNITE współfinansowany przez Unię Europejską.

Partnerami Festiwalu są: “Akademia Chóralna” przy Narodowym Forum Muzyki, Zespół Szkół Muzycznych w Rudzie Śląskiej, Stacja Biblioteka, MOSIR Ruda Śląska, Śląski Teatr Impresaryjny im. H. Bisty, Kino “Patria”, Fundacja Śląsk “Wczoraj i Dziś”, Projekt Most the Music, GoMix Realizacja, Spółka “Tramwaje Śląskie”, Stowarzyszenie Świętego Filipa Nereusza “Nereusz”, Kawiarnia “Panaceum” i MGSM “Perspektywa” jak również Pub “Druid”, Bistro “TuLisMaNore”, Piekarnia Rzemieślnicza “Śląsko Pajda”, Zakład Przetwórstwa Mięsnego „Kuś” oraz Firma “Revis”, którzy dodatkowo są sponsorami Festiwalu.

Strona Festiwalu: https://www.nocchorow.pl/ 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

GalaWnuk 28 5 2428 maja 2024 w Filharmonii Śląskiej będzie miała miejsce gala urodzinowa Joanny Wnuk-Nazarowej z udziałem solenizantki – wybitnej kompozytorki, pedagog, dyrygent i polityk, dyrektor instytucji kulturalnych, w latach 1997–1999 minister kultury i sztuki. O 16.30 w Sali Kameralnej zaplanowano pokaz filmu "Pod presją dźwięku i słowa”, a następnie (17.30) spotkanie z Joanną Wnuk-Nazarową i premierę płyty z utworami solenizantki. O 19.00 w Sali Koncertowej im. Karola Stryji odbędzie się koncert Śląskiej Orkiestry Kameralnej, którego program został przygotowany przez kompozytorkę.

Film "Pod presją dźwięku i słowa” w reżyserii Violetty Rotter-Kozery, który opisuje sylwetkę Joanny Wnuk-Nazarowej, powstał przy współpracy Telewizji Polskiej i Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Natomiast najnowsza płyta z utworami solenizantki wyprodukowana została przez Filharmonię Śląską we współpracy z PWM.

Podczas koncertu zabrzmią jej dzieła w interpretacji Śląskiej Orkiestry Kameralnej pod batutą Yaroslava Shemeta, a w roli solistów wystąpią klawesynistka Aleksandra Gajecka-Antosiewicz i oboista Mariusz Pędziałek.

Jako pierwszy zabrzmi Koncert skowronkowy na klawesyn amplifikowany i orkiestrę kameralną, napisany na zamówienie Filharmonii Śląskiej i poświęcony pamięci Henryka Mikołaja Góreckiego, w 90. rocznicę urodzin. Joanna Wnuk-Nazarowa nawiązała w tym dziele do jego twórczości, a przede wszystkim do Koncertu na klawesyn i orkiestrę smyczkową op. 40, który również usłyszymy tego wieczoru w wykonaniu Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz. Notabene właśnie ona prawykonała Koncert skowronkowy.

Drugim dziełem kompozytorki w programie koncertu będzie Lamento na obój i orkiestrę smyczkową - kameralna wersja nigdy nie wykonanego utworu Requiem II.

Zwieńczy koncert Sinfonietta nr 3 "Kartki z nienapisanego dziennika” Krzysztofa Pendereckiego, pedagoga Joanny Wnuk-Nazarowej podczas jej studiów w krakowskiej Akademii Muzycznej.

Współorganizatorem Gali jest PWM. Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury. Dofinansowano ze środków Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca.

Więcej: https://filharmonia-slaska.eu/production/joanna-wnuk-nazarowa-gala-urodzinowa-gajecka-antosiewicz-shemet/?=2