W bogatym dorobku naukowym pani Profesor Zofii Helman poczytne miejsce zajmują studia nad twórczością Karola Szymanowskiego. Jej prace w tym zakresie, obejmujące również krytyczno-źródłowe wydania utworów mistrza z Atmy, wniosły znaczący wkład do zrozumienia jego dzieła w drugiej połowie minionego wieku i usytuowały je zarówno na tle polskiej tradycji muzycznej, jak też w szerszym kontekście nowej muzyki europejskiej. Dzięki tym pracom zostały wytyczone nowe kierunki badań nad dziełem i życiem Karola Szymanowskiego, które kontynuowane są po dziś dzień. W uznaniu dla dokonań Zofii Helman na tym polu, zgodnie z przyjętym zwyczajem akademickim, krąg przyjaciół Pani Profesor ofiarowuje Jej na jubileusz siedemdziesiątych urodzin zbiór prac poświęconych różnorodnym aspektom twórczości i biografii Karola Szymanowskiego dopełniony studiami z zakresu szeroko pojętej kultury muzycznej od renesansu do XX wieku. [fragment wstępu książki]
SPIS TREŚCI:
CZĘŚĆ I
- Rafał Augustyn (Uniwersytet Wrocławski) Art Deco? „Okres narodowy” Karola Szymanowskiego a sztuki piękne
- Irina Nikolska (Instytut Sztuki Ministerstwa Kultury Rosji, Moskwa) В орбите Молодой Польши: o методах симфонического развития, форме и драматургии
- Andrzej Tuchowski (Uniwersytet Zielonogórski) Narodowy a uniwersalny wymiar muzyki w świetle refleksji estetycznej Ralpha Vaughana Williamsa i Karola Szymanowskiego
- Ewa Wojtowicz (Akademia Muzyczna w Krakowie) „Muzyka nie jest kosmopolityczna” – Ludomira Michała Rogowskiego myśli o muzyce narodowej
- Stephen Downes (University of Surrey, Wielka Brytania) Cultural Affiliations and National Filiations: Textuality and History in Edward Said’s „Secular Criticism” and Szymanowski’s Poetics of „Paneuropeanism”
- Sławomira Żerańska-Kominek (Uniwersytet Warszawski) Problem orientalizmu w muzyce Karola Szymanowskiego
- Agnieszka Chwiłek (Uniwersytet Warszawski) Kilka uwag o formie muzycznej w refleksji estetycznej i praktyce kompozytorskiej Karola Szymanowskiego
- Piotr Dahlig (Uniwersytet Warszawski) Cykliczność Mazurków op. 50 Karola Szymanowskiego
- Daniela Philippi (Akademie der Wissenschaften und der Literatur, Mainz) Sinfonik und Solokonzert in Szymanowskis IV. Sinfonie – ein altes Prinzip in neuem Gewand
- Paul Cadrin (Universite Laval, Quebec) Les Chants kurpiens pour choeur a cappella de Karol Szymanowski: un florilege exceptionnel d’orchestration chorale
- Elżbieta Jasińska-Jędrosz (Archiwum Kompozytorów Polskich, Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie) Pieśni księżniczki z baśni. Kilka uwag o wierszach Zofii Szymanowskiej
- Alistair Wightman (Stafford, Wielka Brytania) Szymanowski and Popular Music
- Małgorzata Woźna-Stankiewicz (Uniwersytet Jagielloński) Sztuka wokalna Stanisławy Szymanowskiej
- Anna Adamusińska-Tasak (Uniwersytet Warszawski) Karol Szymanowski i jego Król Roger w Pradze. Uwagi o czeskim przekładzie libretta
- Iwona Nowak (Uniwersytet Warszawski) Pokrewieństwo dwóch dzieł, czyli o tym co łączy Króla Rogera Karola Szymanowskiego z Bazilissą Teofanu Tadeusza Micińskiego
- Teresa Chylińska (Związek Kompozytorów Polskich, Sekcja Muzykologów, Kraków) Chłopskie requiem – niedoszłe dzieło Karola Szymanowskiego i Jarosława Iwaszkiewicza
- Alicja Jarzębska (Uniwersytet Jagielloński) Postać Strawińskiego w piśmiennictwie Szymanowskiego
- Katarzyna Naliwajek (Uniwersytet Warszawski) Konstanty Regamey jako kontynuator idei Karola Szymanowskiego
- Adrian Thomas (Cardiff University, Wielka Brytania) One Last Meeting: Lutosławski, Szymanowski and the Fantasia
- Edward Boniecki (Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa) Dziennik hrabiny Łanskoj
- Mirosław Perz (Uniwersytet Warszawski) Karola Szymanowskiego rekomendacja organów dla katedry poznańskiej oraz ich zachowany projekt
- Jerzy Stankiewicz (Związek Kompozytorów Polskich, Sekcja Muzykologów, Kraków) Śmierć Karola Szymanowskiego. O nieznanym dokumencie z kliniki du Signal w Lozannie
- Tomasz Nowak (Uniwersytet Warszawski) Postać Bartusia Obrochty i jego spuścizna w czasach obecnych
CZĘŚĆ II
- Piotr Poźniak (Uniwersytet Jagielloński) Polska Stabat Mater z połowy XVI wieku i dzieje jej melodii
- Zygmunt M. Szweykowski (Uniwersytet Jagielloński) Aria recitativa
- Szymon Paczkowski (Uniwersytet Warszawski) Wojenny polonez dla królowej. O kantacie Tönet, ihr Pauken BWV 214 J. S. Bacha
- Maciej Negrey (Akademia Muzyczna w Krakowie) Uwertura D-dur Maksymiliana Einerta ze zbiorów Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego
- Ryszard Daniel Golianek (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu) Au travers du mur Jozefa Michała Ksawerego Poniatowskiego – parodia konwencji operowych
- Alina Żorawska-Witkowska (Uniwersytet Warszawski) Wokół polskiej prapremiery Il Dissoluto punito, o sia il Don Giovanni W. A. Mozarta (Warszawa, 14 października 1789)
- Anna Ryszka-Komarnicka (Uniwersytet Warszawski) Mozart i jego dzieła w życiu muzycznym Warszawy drugiej połowy XIX wieku w świetle rocznic 1856 i 1891 roku
- Ryszard J. Wieczorek (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu) O czystości w muzyce. Anton Friedrich Justus Thibaut i romantyczny kult dawnej polifonii wokalnej
- Mieczysław Tomaszewski (Akademia Muzyczna w Krakowie) Rezonanse i echa liryków Adama Mickiewicza w polskiej pieśni romantycznej
- Jean-Jacques Eigeldinger (Universite de Geneve) Copies inconnues d’oeuvres de Chopin par Mme Dubois-O’Meara et Auguste Franchomme (op. posth. 74 no 2, 66, 67 no 4, 72 no 2, 69 no 1)
- Tomasz Baranowski (Uniwersytet Warszawski) Kompozytor w poszukiwaniu absolutu. O Skriabinowskim ideale syntezy sztuk
- Sylwia Zabieglińska (Uniwersytet Warszawski) Misja artystyczna – jej symbolika i realizacja w Die glückliche Hand, Die Jakobsleiter oraz Moses und Aaron Arnolda Schonberga
- Elżbieta Szczurko (Akademia Muzyczna w Bydgoszczy) Symbolika baletu Zaczarowana oberża Antoniego Szałowskiego
- Iwona Lindstedt (Uniwersytet Warszawski) O problemie polskiej szkoły kompozytorskiej raz jeszcze
- Zbigniew Skowron (Uniwersytet Warszawski) Zeszyt myśli Witolda Lutosławskiego jako dokument jego drogi twórczej
- Regina Chłopicka (Akademia Muzyczna w Krakowie) Bóg jako postać dramatyczna w twórczości Krzysztofa Pendereckiego
- Anna Czekanowska (Uniwersytet Warszawski) Metafory przesłania obrzędowego: symbole uniwersalne czy uwarunkowane kulturowo? Z badań nad muzyką i tańcem Azji
|