Polmic - FB

opisy płyt ()



-

Psalmy XX wieku



Rizzi Bernardino Miserere psalm L na chór.
Ives Charles Psalm XC na chór, organy i dzwony.
Penderecki Krzysztof Psalmy Dawida na chór, 2 fortepiany, instrumenty perkusyjne, kontrabas i harfę.
Bernstein Leonard Chichester Psalms na chór, sopran solo, organy, harfę i instrumenty perkusyjne.

Wyk.: Ulrich Meldau - organy, Ryszard Haba - perkusja, Irena Czubek-Davidson - harfa, Izabela Szota - sopran, Grzegorz Frankowski - kontrabas, Monika Płachta - fortepian, Joanna Solecka - fortepian, Tomasz Sobaniec - perkusja, Piotr Kania - perkusja, Leszek Żurek - perkusja, Tomasz Chołoniewski - perkusja, Tomasz Flammer - perkusja, Marek Burda - perkusja, Robert Sztorc - perkusja, Tomasz Wertz - perkusja, Krakowski Chór Kameralny, dyr. Stanisław Krawczyński
* CD Accord 2001 - ACD 112-2, DDD 59'56''
Księga Psalmów Starego Testamentu od wieków inspirowała artystów. Szczególne walory muzyczne Psalmów Dawidowych już dawno odkryli kompozytorzy. W średniowieczu śpiewano je z melodiami chorału gregoriańskiego, w renesansie wplatano w polifoniczne motety, w XIX wieku z ich tekstów układano pieśni chóralne, a w naszych czasach? Jak bardzo różnorodne mogą być dziś opracowania psalmów dowodzi niniejsza płyta. Znalazły się na niej dzieła czterech kompozytorów pochodzących z różnych krajów, o różnych tradycjach. Miserere Włocha - Bernardina Rizziego na chór a cappella odwołuje się do klasycznych technik kompozytorskich (kanon, fugato). Psalm 90 Amerykanina - Charlesa Ivesa łączy chór z organami i dzwonami. W Chichester Psalms kolejnego Amerykanina - Leonarda Bernsteina ciekawostką są dające się wysłyszeć motywy nawiązujące do muzyki żydowskiej. Psalmy Dawida Krzysztofa Pendereckiego wyróżnia nowatorstwo języka kompozytorskiego. Powstały w 1958 roku utwór był efektem poszukiwań nowych środków brzmieniowych, stąd odnajdziemy tu szept, rytmiczną recytację tekstu, klastery i struktury punktualistyczne. W interpretacji Krakowskiego Chóru Kameralnego pod dyrekcją Stanisława Krawczyńskiego żaden z utworów nie stracił jednak nastroju, charakteru i specyfiki psalmu - dzieła pisanego ku chwale Bożej.