Polmic - FB

indeks osób (M)



Magazyn o muzyce współczesnej

Glissando 2005 nr 5-6


Fundacja PRO MUSICA VIVA
Chcieli zaczynać muzykę od początku. Stanowili awangardę swoich czasów. Jako pierwsi przecierali najważniejsze drogi przyszłości. Co się stało z chłopcami z tamtych lat, młodymi buntownikami, legendami i symbolami Nowego? To pytanie nie na jeden, lecz na szereg numerów „Glissanda”, którego początek to właśnie numer 5. Darmstadtem – miastem, które było nie tylko kolebką, ale i warsztatem drugiej awangardy w muzyce zajmuje się w dwóch tekstach Daniel Cichy. Szczególne zbliżenie na obchodzącego w tym roku swoje 80. urodziny Pierre’a Bouleza: jest on bohaterem jubileuszowej rozkładówki, analitycznego wstępu do Répons (Krzysztof Kwiatkowski w tradycyjnym Wodzeniu za ucho) oraz szeregu tekstów z działu Muzyka i filozofia: wśród nich pierwsze przekłady znamienitych tekstów Gillesa Deleuze’a oraz esej ich tłumacza, Michała Herera o związkach filozofa ze współczesną mu muzyką. Dalej ciekawy esej Markusa Bandura wprowadzający w ideę Stockhausenowskiej superformuły w septologii operowej LICHT oraz mały blok materiałów poświęcony Luigiemu Nono, gdzie przypominamy jego obrazoburczy i rewolucyjny wykład z roku 1959 skierowany przeciw Cage’owi jak i Stockhausenowi; publikujemy z przyjemnością piękną sylwetkę autorstwa dyrygenta Ingo Metzmachera oraz nie tylko przyczynkarski szkic o stosunkach Nona i Cag’e na przestrzeni ostatnich lat. Ale oczywiście „chłopcy z tamtych lat” to nie tylko europejscy kompozytorzy – tak więc piórami Dariusza Brzostka i Przemka Psikuty opisywane są powikłane losy i muzyka Petera Brötzmanna i Ornette’a Colemana, dwóch gigantów nowoczesnego jazzu. W stronę rocka wiodą nas Mateusz Franczak i Sebastian Cichoń w swoich przemyśleniach na temat Davida Bowiego oraz Roberta Frippa. Wreszcie powracamy do ikon kultury popularnej: The Beatles i Pink Floyd w ujęciu Łukasza Mikołajewskiego i Artura Zagajewskiego.
No właśnie, to w te ikony, w tych chłopców popu godził alternatywny i burzycielski, choć zarazem prześmiewczy i muzycznie wyrafinowany ruch, którego nazwa zyskał sobie genialne polskie tłumaczenie: plądrofonia. Przypominamy fragmenty kultowej książki Chrisa Cutlera definujące zjawisko, Daniel Brożek podejmuje z kolei próbę wskazania kanonicznych płyt i albumów. Wojciecha Kucharczyka, muzyka z kręgów elektroniki, plądrofonia pobudziła do refleksji na temat praw autorskich, zaś Rafała Księżyka dawna pasja kieruje na Dziką Planetę, gdzie swoje szaloną twórczość uprawiają dandysi-bricoleurzy…
Choć temat ten się przewija w wielu tekstach, aż trzy z nich koncentrują się wyłącznie na zbliżeniu muzyki i… malarstwa: Claudy Malherbe wykazuje w sensacyjny i rewelacyjny sposób korespondencje pomiędzy spektralistami a postimpresjonistami, Agnieszka Tes śledzi inspiracje i fascynacje Mortona Feldmana, Radosław Siedliński dzieli się swoimi intuicjami na temat związków artystów wyżyn: Giacinto Scelsiego i Mikołaja Roricha.
No właśnie, czy to setna rocznica urodzin, czy powoli, acz stale rosnące znaczenie, legenda, kult, kazały zająć się kolejnym zapomnianym przez polską krytykę muzykiem: Giacinto Scelsi ujawnia się jako niezwykła osobowość w ostatnim w swoim życiu wywiadzie z francuskimi radiowcami, by następnie stać się bohaterem rozważań Hansa Zendera, uzupełniającej bibliografii oraz własnych krótkich autoprezentacji – a to na pewno nie pierwsze nasze z Scelsim spotkanie!
No właśnie, również spotkanie nie pierwsze, ale pierwsze tak długie, odbyliśmy z bardzo w Polsce lubianym saksofonistą i kompozytorem jazzowym, Kenem Vandermarkiem: ukazuje się u nas premierowo rewelacyjny wywiad Tomasza Gregorczyka i Janusz Jabłońskiego, ponadto trzygłosowy kontrapunkt na temat bezprecedensowego albumu Alchemia (Maciej Karłowski, Wawrzyniec Mąkinia, Jan Topolski) oraz prezentacja jego producenta, zasłużonej dla promocji ambitnego jazzu oficyny Not Two (Paweł Baranowski).
Wreszcie wokół wrześniowych festiwali – „Warszawskiej Jesieni” i Turning Sounds – krążą artykuły o Heinerze Goebbelsie (Agata Kwiecińska i Magdalena Szpak), Toshio Hosokawie (Grzegorz Filip), jak i wywiad z Dominikiem Kowalczykiem znanym jako Wolfram (Michał Mendyk). Numer uzupełniają programy tych imprez, jak i wielu innych, którym będziemy mieli zaszczyt patronować na jesieni i w zimie roku 2005.

SPIS TREŚCI:
Temat numeru: co się stało z chłopcami z tamtych lat?

Darmstadt
Młodzi gniewni Daniel Cichy
Polak w Darmstadcie Daniel Cichy

Boulez 80.
Boulez 80. Karol Koszniec
Wodzenie za ucho VII: Répons Bouleza Krzysztof Kwiatkowski

Muzyka i filozofia
Czynić słyszalnymi siły niesłyszalne same z siebie Gilles Deleuze
Zajmować, nie mierzyć: Boulez, Proust i czas Gilles Deleuze
Deleuze i muzyka Michał Herer

Nono, Cage i Stockhausen
Zaczarowane związki: superformuła w LICHT Markus Bandur
Luigi Nono Ingo Metzmacher
Historyczna rzeczywistość w muzyce współczesnej Luigi Nono
Luigi Nono – John Cage Andreas Wagner

Nie tylko Darmstadt
Eksplozja z dawna oczekiwana. Brötzmann dzisiaj Dariusz Brzostek
Ornette! Przemek Psikuta Jak Beatlesi zjedli studio, jak studio zjadło Beatlesów Łukasz Mikołajewski
O eksperymentach i concept albumach, czyli wspomnienie o Pink Floyd Artur Zagajewski
Kameleon rocka – David Bowie Mateusz Franczak
Frippery Sebastian Cichoń

Ken Vandermark
Ken Vandermark – wywiad Tomasz Gregorczyk i Janusz Jabłoński Not Two – oficyna Paweł Baranowski
Alchemia – kontrapunkt Maciej Karłowski, Warzyniec Mąkinia, Jan Topolski

Giacinto Scelsi
Autoprezentacje Giacinto Scelsi
Nie jestem kompozytorem – ostatni wywiad z Giacinto Scelsim Franck Mallet, Marie-Cécile Mazzoni i Marc Texier
Rozważania o Scelsim Hans Zender

Muzyka i… malarstwo
Scelsi i Roerich: artyści wyżyn Radosław Siedliński
Widzenie koloru światła, słyszenie barwy dźwięku Claudy Malherbe
Kompozytor patrzy. Fascynacje Mortona Feldmana Agnieszka Tes
Sons et lumières – reprodukcje i zdjęcia z wystawy

Plądrofonia
Plądrofonia Chris Cutler
untilted (kopyrajt is not orajt?) Wojciech Kucharczyk
Plądrofonia: dyskografia Daniel Brożek
Nowe wrażenia z Dzikiej Planety Rafał Księżyk

Wrześniowe festiwale
Skąd przychodzi, kim jest i dokąd zmierza Heiner Goebbels Agata Kwiecińska i Magdalena Szpak
Głębokie słuchanie. Toshio Hosokawa i jego muzyka Grzegorz Filip
48. „Warszawska Jesień" – program
Jak powstaje i co znaczy muzyka Wolframa – wywiad z Dominikiem Kowalczykiem Michał Mendyk
3. Turning Sounds – program

Listy, kontakt, prenumerata, sprostowania, podziękowania, zaproszenia