Polmic - FB

indeks osób (M)



Magazyn o muzyce wpółczesnej

Glissando 2005 nr 7


Fundacja PRO MUSICA VIVA
Przełom lat 60. i 70. przebiegł w muzyce pod znakiem kryzysem idei modernizmu i awangardy: nieokreśloność, aleatoryzm, muzyka intuitywna, free improvisation poddały w wątpliwość utopie dzieła maksymalnie skomplikowanego, zróżnicowanego i zamkniętego, których częściowym spełnieniem była muzyka serialna i elektroakustyczna. Nagle pojawiły się utwory ostentacyjnie, ba! obcesowo proste, repetytywne, minimalne, które wszystko ukazały w nowym świetle. Wkrótce jednak i modernizm ukazał swoje odnowione oblicze partytur ekstremalnie zagęszczonych i niemożliwych wręcz do wykonania. Tak oto zarysowała się w tej i następnych dwóch dekadach opozycja nowej prostoty i nowej złożoności, która śledzona jest, analizowana i krytykowana w siódmym „Glissandzie”.
Numer otwierają dwa bloki tekstów o prekursorach: La Monte Young jest opisany we wprowadzającym, dowcipnym eseju Johna Schaeffera oraz w analizującym jego wpływy błyskotliwym tekście Rafała Księżyka. Brian Ferneyhough z kolei odpowiada sam na ankietę o złożoności w muzyce oraz staje się przedmiotem dociekliwej analizy Iwony Lindstedt. Dalej wszystko biegnie swoim torem. Galerię amerykańskich minimalistycznych dziwaków uzupełniają: Terry Riley w znakomitym ujęciu Michała Mendyka oraz Steve Reich i Philip Glass, o których muzyce pod kątem jej czasu i czasowości pisze Ksawery Zamoyski. Z kolei po stronie nowej złożoności mamy ezoteryczny tekst Anthony’ego Braxtona oraz pełny wywiad z nim sprzed roku autorstwa Michała Libery i Krzysztofa Trzewiczka. Krzysztof Kwiatkowski w tradycyjnym Wodzeniu za ucho zastanawia się, na ile złożony jest Secret Theatre Harrisona Birtwistle’a. W nowej prostocie silnie zaznacza się sprawa polska, poprzez rodzime odmiany minimalizmu w tekście Joanny Miklaszewskiej oraz w autoprezentacji Zygmunta Krauzego. Dalsze reperkusje tej estetyki i jej różne rozwinięcia oraz alternatywy są tematem eseju Kyle’a Ganna, jak i charakterystyki stylu Louisa Andriessena sporządzonej przez Maję Trochimczyk. W nowej złożoności autotematyczne rozważania prowadzą teoretyk (Erik Ulman) i kompozytor (Claus-Steffen Mahnkopf), z których zwłaszcza ten drugi imponuje bogactwem ujęcia. Iana Pace’a panorama twórczości Michaela Finnisy’ego dopełnia obrazu tej formacji. Nieco lżejsze tony wprowadzają w nowej prostocie Michał Libera pisząc o minimal impro Radu Malfattiego, jak i Jacek Skolimowski w rozmowie z Ari Benjamin Meyersem, a w nowej złożoności Maciej Smoczyński w swoim oryginalnym szkicu na temat Autechre.
Numer zaczyna się jednak działem o wieloznacznym tytule Konkretny noise industrial, gdzie zaczynając od wnikliwego i erudycyjnego eseju Rafała Kochana o historii i terminie kultury industrialnej, przechodzimy przez imponującą dyskografię tegoż autora oraz wywiad Jacka Skolimowskiego z legendą noise’u G. X. Jupiter-Larsenem do niezwykle ciekawej serii Cinèma pour oreille wydawnictwa Matemkine, która twórczo rozwija estetykę muzyki konkretnej – w ujęciu Janusza Zielińskiego. Wokół Monotype to po prostu wyczerpująca prezentacja dostępnych, a nawet jeszcze niedostępnych nagrań tej młodej polskiej oficyny autorstwa Filipa Felickiego oraz dwa wywiady ze związanymi z nią, choć działającymi od dawna muzykami: z Patrykiem Zakrockim rozmawiają Michał Libera i Michał Mendyk, zaś z Emiterem Jacek Skolimowski. Wydanie kończą tradycyjnie relacje: Marta Raczek przedstawia letni przegląd nurtu audio art w Austrii, Michał Mendyk i Jan Topolski dyskutują o jesiennych festiwalach elektronicznych (Turning Sounds, Unsound, Mik.Party), a ten ostatni nostalgicznie podsumowuje i wspomina działania plain.music. Całość uzupełniają niezwykle tym razem ciekawe listy… Aha, i nie ma prawie w ogóle Stockhausena!


SPIS TREŚCI:
Temat numeru: nowa złożoność

Brian Ferneyhough
Złożoność w muzyce? – odpowiedź na ankietę Brian Ferneyhough
Złożony świat Briana Ferneyhougha Iwona Lindstedt

Kilka myśli o nowej złożoności Erik Ulman
Secret Theatre Harrisona Birtwistle’a (Wodzenie za ucho) Krzysztof Kwiatkowski

Anthony Braxton
Muzyka trójcentryczna Anthony Braxton
Jazz to nowe rozumienie problemu wolności w muzyce. Anthony Braxton – wywiad Michał Libera i Krzysztof Trzewiczek

Obwieszczenie Claus-Steffen Mahnkopf
Panorama twórczości Michaela Finnissy’ego Ian Pace
Autechre – muzyka obiektywna Maciej Smoczyński

vs

nowa prostota

La Monte Young
Kim jest La Monte Young? John Schaeffer
We władzy Syndykatu Snu Rafał Księżyk

Minimalizm
Cały ten minimalizm, czyli o muzyce Terry’ego Rileya Michał Mendyk
Czas w minimalizmie Ksawery Zamoyski

Sprawa polska
Polski minimalizm – mit czy rzeczywistość? Joanna Miklaszewska
O wpływach Zygmunt Krauze

Postminimalizm
Orkiestra klubowa. Ari Benjamin Meyers – wywiad Jacek Skolimowski
Ultra? Alter? Kontra? minimalizm Louisa Andriessena Maja Trochimczyk
Dadu Warfatti i przegadana muzyka Michał Libera
Las, który wyrósł z nasion minimalizmu Kyle Gann

Prostota czy złożoność? Musica muta Krzysztof Wojciechowski
Morfozy – grafiki Witold Wyczański

Konkretny noise industrial
Buszujący w zgiełku, czyli dzieje muzyki industrialnej Rafał Kochan
Dyskografia Rafał Kochan
Czuły barbarzyńca. G. X. Jupitter-Larsen – wywiad Jacek Skolimowski
małe jest piękne: seria Cinéma pour l’oreille wydawnictwa Metamkine Janusz Zieliński

Wokół Monotype
Ten-typ-tak-ma (małe jest piękne: Monotype Rec.) Filip Felicki
1,2 Dimi 3. Emiter – wywiad Jacek Skolimowski
Muzyka idealna. Patryk Zakrocki – wywiad Michał Libera i Michał Mendyk

Relacje
Dwa oblicza audio art Marta Raczek
Krążąc między dźwiękami. Wokół 3. Turning Sounds, 3. Unsound i Mik.Party Michał Mendyk i Jan Topolski
„To, co się nie wydarzy”. Podsumowanie plain.music Jan Topolski

Listy, kontakt, prenumerata, sprostowania, podziękowania