Polmic - FB

indeks osób (M)



Magazyn o muzyce wpółczesnej

Glissando 2006 nr 8


Fundacja PRO MUSICA VIVA
Ósmy numer „Glissanda” poświęcony jest w większości muzyce Północy: Danii, Finlandii, Islandii Norwegii i Szwecji - od free impro po operę spektralną, od analogowego noise’u po wokalne mruczanki, od panteistycznego folkloryzmu po cesarsko-królewskiego rocka.
Obszerny dział Skandynawia otwiera blok materiałów o Fińskim cudzie: ogólne teksty o scenie psychfolkowej związanej z wytwórnią Fonal (Agata Pyzik) czy sytuacji muzyki współczesnej (Miroslaw Pudlák), ale i monograficzne o legendarnym noise’owym duecie Pan Sonic (Maciej Smoczyński) czy tradycyjne analityczne wodzenie za ucho z ...à la fumée Kaiji Saariaho (Krzysztof Kwiatkowski). Następnie objawiają się Trzy oblicza Danii: w wielkich modernistycznych symfoniach Pera Nørgårda (Maciej Jabłoński), dźwiękowej entropii kwartetów smyczkowych Benta Sørensena (Daniel Cichy) oraz w niezłomnej postawie Pelle Gudmundsena-Holmgreena (sylwetka i wywiad autorstwa Evy-Marii Jensen). Wielkiej różnorodności doświadczyć można w norweskim Fiord Improvisation: mamy tu zarówno słynne oficyny Sofa (Marcin Kiciński), Sillón (Tadeusz Kosiek) czy Rune Grammofon (Rafał Księżyk), jak i wywiady, a także sylwetki związanych z nimi muzyków: rozmowy z perkusistą Ingarem Zachem i jego kolegami (Marcin Kiciński), portrety eksperymentującej wokalistki (i nie tylko) Mai Ratkje (Agata Pyzik), wulkanu perkusji – Paala Nilssena-Love’a (Wawrzyniec Mąkinia), omówione zostało również całkiem osobne zjawisko nu jazzu reprezentowanego przez Nielsa Pettera Molvaera (Tomasz Grajkowski). Na Szwedzkim stole znajdziemy wprowadzenie w twórczość dwójki kompozytorów: panteistki i folklorystki Karin Rehnqvist (Ewa Szczecińska) i niekonwencjonalnego postspektralisty Andreasa Hillborga (Adam Suprynowicz), dalej przeczytamy esej o słynnym ośrodku poezji dźwiękowej Fylkingen (Dariusz Brzostek), jak i apologię geniusza improwizacji Matsa Gustafssona (Janusz Zieliński). Ostatni dział, Sagi i nowoczesność to panorama całej już Skandynawii: wstęp do opery Sera Norwega Henrika Hellsteniusa (Tomasz Cyz), tradycja i nowoczesność u Islandczyka Haukura Tómassona (Grzegorz Filip), przegląd (w formie poradnika) najsłynniejszych skandynawskich zespołów rockowych (Mateusz Franczak) oraz portret jednego z nich – norweskiego Kaizers Orchestra (Mariusz Gradowski).
Nieco bardziej ezoteryczny jest dział Muzyka i... nowe media, gdzie autorzy dokonują rekonesansu obszarów nieograniczonych i zarazem mało w Polsce rozpoznanych możliwości i koncepcji estetycznych, technologicznych i okołomuzycznych. Eksplorują takie tematy, jak: muzyka algorytmiczna w jej historycznych początkach (Anna Siemińska), audio art oglądany przez pryzmat własnej twórczości (Marek Chołoniewski), sound art czyli pogranicza muzyki i instalacji (swój subiektywny przewodnik rozpoczyna tym tekstem Kamil Antosiewicz), instalacje oraz rola przestrzeni i architektury w wywiadzie z Robinem Minardem (Jacek Skolimowski), roboty i rzeźby muzyczne Jana Cardella (Janusz Zieliński), transmediale.06 – relacja z prezentacji najnowszych trendów (Grzegorz Kurek), dźwięk w sieci czyli twórczość internetowa (Sabine Breitsameter) oraz panorama muzycznych inspiracji naturą – od ciała i krwi, poprzez DNA i rośliny aż po pulsary (Paweł Frelik).
Numer uzupełniają materiały poświęcone szczecińskiemu świętu muzyki improwizowanej, elektronicznej i eksperymentalnej czyli majowej Musica Genera – zaprezentowanej w wywiadzie z jej twórcami i organizatorami – Anną Zaradny i Robertem Piotrowiczem (Michał Libera), jak i w próbie opisu festiwalu i jego specyfiki (Wojtek Mszyca Jr.). Ponadto ciekawe wywiady z dyrektorem „Warszawskiej Jesieni”, kompozytorem Tadeuszem Wieleckim (Michał Mendyk i Jan Topolski), jak i z muzykami dwóch wspólnie w kwietniu koncertujących składów perkusyjnych, Z’EV i Hati (Dariusz Brzostek). Ten ostatni tekst prowadzi do trzech relacji: z grudniowych Dni Współczesnej Muzyki Włoskiej w Krakowie (Michał Mendyk, Monika Pasiecznik i Anna Pęcherzewska), lutowego przeglądu Musica Polonica Nova we Wrocławiu (Jan Topolski) oraz koncertu Grace Jones w Warszawie (Michał Libera).