Polmic - FB

indeks osób (M)



Magazyn o muzyce wpółczesnej

Glissando 2007 nr 10-11


Fundacja PRO MUSICA VIVA
Po Skandynawii i Austrii, północy i środku Europy, uwaga autorów numeru kieruje się jednoznacznie na Zachód. Na dokładnie 100 stronach podwójnego numeru „Glissanda“ zajdziemy artykuły poświęcone muzycznym scenom BeNeLuksu - od małego i niedocenianego Luksemburgu, poprzez zaprawioną w awangardzie Belgię, po minimalistyczną Holandię. Autorzy przypominają klasyków (Henriego Pousseura, Karela Goeyvaertsa, Louisa Andriessena, Tona de Leeuwa, Mischę Mengelberga), prześwietlają średnią generację (Cornelis de Bondt, The Ex, Univers Zéro), odkrywają najmłodszych (Michel van der Aa, Thomas Ankersmit, Yannis Kyriakides). Przedstawione zostały zarówno oficyny, duże (Donemus, Sub Rosa) i małe (Konkurrent, K-RAA-K3), jak i sztuka dźwięku (Edwin van der Heide) czy malarstwo (Piet Mondrian), a także rozmowy o sytuacji życia muzycznego (specjaliści z CeBeDem i Gaudeamusa).
Drugim obszernym tematem numeru są fascynujące związki między muzyką i... kinem. Zarówno w warstwie teoretycznej (ars oratoria, ogólne relacje, wpływ na percepcję), jak i historycznej (kino nieme, początki dźwięku, beatnicy, lata współczesne). Prezentowani są także wybitni twórcy: kompozytozy (Kazimierz Serocki), reżyserzy (Stanley Kubrick) oraz słynne duety (Siergiej Eisenstein-Siergiej Prokofiew; Godfred Reggio-Philip Glass).
Numer tradycyjnie zamykają relacje koncertowe, tym razem z Ukrainy (Lwów), Niemiec (Donaueschingen) i Polski (Wrocław i Jasło).