Polmic - FB

opisy płyt ()



-

Polish Cello and Piano Sonatas



Stojowski Zygmunt Sonata na wiolonczelę I fortepian op. 18
Tansman Aleksander Sonata na wiolonczelę i fortepian
Szalonek Witold Sonata na wiolonczelę i fortepian
Bauer Jerzy Sonata w jednej części na wiolonczelę i fortepian

Wyk.: Michał Dmochowski - wiolonczela, Graham Jackson - fortepian
* DUX 2006 - DUX 0514, DDD 69’39”
Niniejsza płyta przynosi wybór najbardziej reprezentatywnych sonat wiolonczelowych polskich kompozytorów końca XIX i XX wieku. Najwcześniejsza Zygmunta Stojowskiego z 1895 roku, dedykowana Ignacemu Janowi Paderewskiemu, utrzymana została w stylistyce dzieł neoromantycznych – charakteryzuje ją przede wszystkim rozbudowana forma, dominująca wirtuozeria i pogłębiona ekspresja. W pochodzącej z 1930 roku neoklasycznej Sonacie Aleksandra Tansmana tradycyjny wzorzec cyklu sonatowego kompozytor wypełnił delikatnymi brzmieniami wykraczającymi poza tonalność – momentami lekko dysonującymi, innym razem natomiast przywołującymi skojarzenia z polską muzyką ludową. Z utworem Tansmana wyraźnie kontrastuje napisana w 1958 roku Sonata Witolda Szalonka. Dominuje w niej przede wszystkim element barwy – ażurowa faktura utworu skomponowana została z pojedynczych, wyselekcjonowanych brzmień o silnej, wewnętrznej ekspresji. Płytę zamyka najpóźniejsza kompozycja, pochodząca z 1982 roku Sonata w jednej części Jerzego Bauera. Dedykowana synowi kompozytora, znanemu wiolonczeliście Andrzejowi Bauerowi, zachwyca nie tylko wyszukaną wirtuozerią, ale także porusza głębokim dramatyzmem.
Wykonawcą wszystkich prezentowanych na płycie sonat jest utalentowany, młody wirtuoz wiolonczeli – Michał Dmochowski. Absolwent warszawskiej Akademii Muzycznej, gdzie kształcił się pod kierunkiem Kazimierza Michalika, laureat wielu konkursów wykonawczych, od kilku lat związany jest z Hiszpanią. Tu kształcił się u Fransa Helmersona i Natalii Szachowskiej, występował w najbardziej prestiżowych salach koncertowych, a obecnie jest także profesorem wiolonczeli w Konserwatorium Muzycznym im. Jacinto Guerrero w Toledo (od 2000 roku) i w Wyższej Szkole Muzycznej im. Królowej Zofii w Madrycie (od 2001 roku). Niniejszą płytę nagrał wspólnie z angielskim pianistą, wykładowcą madryckiego Konserwatorium – Grahamem Jacksonem.