Zapraszamy na spotkanie i mini-koncert z cyklu "Spotkania u Kompozytorów" w warszawskiej siedzibie Związku Kompozytorów Polskich (Rynek Starego Miasta 27). 21 czerwca 2024 o godz. 17.00 po raz pierwszy zaprezentujemy odnowioną stronę polmic.pl, galerię zdjęć Andrzeja Markowskiego na 100-lecie urodzin, a także dowiemy się o pracy kompozytora i kontrabasisty Tadeusza Wieleckiego oraz muzykologa Adama Suprynowicza nad nową książką. Nie zabraknie również muzycznych i słodkich niespodzianek! Wstęp wolny!
"Spotkanie u Kompozytorów" poprowadzi dr Mieczysław Kominek – prezes ZKP, dyrektor POLMIC. Udział w wydarzeniu wezmą również: ekspert w dziedzinie Joomla! Marcin Równicki, Izabela Zymer - koordynator projektu, oraz redaktor portalu polmic.pl dr Wiktoria Antonczyk.
Podczas prezentacji odnowionej strony polmic.pl opowiemy o działalności Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC. Projekt "Najpiękniejsza jest muzyka polska – dokumentacja polskiej kultury muzycznej na stronie www.polmic.pl” realizowany jest w latach 2022–2024 dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu "Nauka dla społeczeństwa”.
Rozmowę z Tadeuszem Wieleckim poprowadzi Adam Suprynowicz, dziennikarz i krytyk muzyczny, przygotowujący obecnie dla Polskiego Wydawnictwa Muzycznego wywiad-rzekę z kompozytorem:
"Tadeusz Wielecki twierdzi, że muzyka jest być może najbardziej bezpośrednim rodzajem wypowiedzi ze wszystkich sztuk, jednak "prawda, którą można z niej odczytać, nadal pozostaje tajemnicą...”. To sformułowanie może mieć dwojakie implikacje. Pierwsza to rezygnacja: „skoro owa prawda jest tajemnicą, nie warto strzępić języka – mówić o muzyce to jak tańczyć o architekturze”. Druga to ciekawość: "skoro to nadal tajemnica, największą przyjemnością ludzkiego umysłu jest ją zgłębiać – taniec o architekturze może być ekscytująco ciekawy!” Pójdziemy tą drugą ścieżką, bo Wielecki nie unika słowa, odpowiedzi, objaśnień...
Krzysztof Droba twierdził, że komentarze Tadeusza Wieleckiego stanowią integralną część jego utworów – wraz z muzyką oświetlają się wzajemnie. Dlatego spytam kompozytora o kategorie wyrazu, prawdy, o "ja” artysty i o związek metod kompozytorskich z doświadczeniem. O opis świata, w którym muzyka też ma swój udział, i jak to pole rozpoznania muzyką można zakreślić. A także o ducha improwizacji i jego wpływ na postawę kompozytorską. Czego powiedzieć się nam nie uda, powiedzą dźwięki..."