Polmic - FB

aktualności

III Międzynarodowe Seminarium Muzyki Współczesnej Piano & Electronics

s2 kwietnia 2017 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Pomorskiej odbędzie się koncert finałowy III Międzynarodowego Seminarium Muzyki Współczesnej.

W bydgoskiej Akademii Muzycznej w dniach 31 marca–2 kwietnia 2017 będzie miało miejsce III Międzynarodowe Seminarium Muzyki Współczesnej Piano & Electronics. Za przygotowanie organizacyjne i programowe imprezy odpowiada pianista, doktorant bydgoskiej uczelni Adam Kośmieja, który jest pomysłodawcą, inicjatorem i twórcą niniejszego Seminarium oraz jego wcześniejszych edycji. Partnerami tego projektu są Filharmonia Pomorska i Bydgoskie Centrum Sztuki. Do Bydgoszczy ponownie przyjadą same gwiazdy współczesnej muzyki fortepianowej i improwizowanej. Przez trzy dni uczestnicy wysłuchają koncertów oraz wykładów, prowadzonych przez Jarosława Kapuścińskiego (Polska/USA – Stanford University, California), Winstona Choi (Kanada- CCPA/Roosevelt University, Chicago), Elżbietę Sikorę (Polska/Francja), Pierre’a Jodlowskiego (Francja) i Cezarego Duchnowskiego (Akademia im. K. Lipińskiego we Wrocławiu).

Podczas koncertu finałowego zabrzmią dzieła wykładowców: Reflets irises na fortepian i dźwięki elektroakustyczne Elżbiety Sikory oraz Rzeczywistość na rozciągniętych szelkach z okna na smyczki, 2 fortepiany i komputer Cezarego Duchnowskiego. W drugiej części koncertu po raz pierwszy w Polsce zostaną zaprezentowane kompozycje Mischy Zupko (Fahrenheit na fortepian i dużą orkiestrę kameralną) i Pierre’a Jodlowskiego (Ultimatum na orkiestrę smyczkową, soundtrack nagrany lub wykonywany na żywo tekst). Utwory wykona Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis pod dyrekcją Szymona Bywalca. W roli solistów wystąpią pianiści Winston Choi, Jakub Kazieczko i Dorota Demidowicz. Za warstwę elektroniczną wykonywanych utworów odpowiadają Cezary Duchnowski i Pierre Jodlowski. Partie recytowane wykona aktor Piotr Stramowski.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: www.filharmonia.bydgoszcz.pl

Koncert w 80. rocznicę śmierci Karola Szymanowskiego

s29 marca 2017 roku w katowickiej Akademii Muzycznejodbędzie się koncert monograficzny, upamiętniający 80. rocznicę śmierci Karola Szymanowskiego.

Koncert w rocznicę śmierci patrona katowickiej akademii będzie jednocześnie zwieńczeniem tegorocznej 20. edycji festiwalu „Wieczory z muzyką Karola Szymanowskiego". W finale festiwalu zabrzmią znane dzieła wybitnego kompozytora: I Koncert skrzypcowy, Etiuda b-moll oraz 6 pieśni kurpiowskich na chór.

Pierwsze dwa utwory wykona Akademicka Orkiestra Symfoniczna im. K. Szymanowskiego pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka. Zdaniem profesora Błaszczyka I Koncert skrzypcowy op. 35, który zyskał światowy rozgłos, to obok koncertu Henryka Wieniawskiego jeden z najważniejszych koncertów skrzypcowych autorstwa polskich twórców. Partię solową w koncercie zagra Małgorzata Wasiucionek, która pracuje na katowickiej uczelni. Młodzi muzycy wykonają także Etiudę b-moll op. 4 w instrumentacji Grzegorza Fitelberga.

Z kolei 6 pieśni kurpiowskich na chór mieszany a cappella wykona Zespół Wokalny Contento Core pod dyrekcją Marii Piotrowskiej-Bogaleckiej. W roli solistów wystąpią sopranistka Dagmara Kołodziej oraz tenor Krzysztof Hrycyszyn.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.szymanowski.zakopane.pl

Wyjątkowy koncert upamiętniający 80. rocznicę śmierci Karola Szymanowskiego w Pałacu Prezydenckim

k29 marca 1937 zmarł wybitny kompozytor Karol Szymanowski. Z tej okazji 28 marca 2017 roku w Pałacu Prezydenckim odbędzie się wyjątkowy koncert monograficzny, upamiętniający 80. rocznicę śmierci Szymanowskiego. Transmisję koncertu on-line można śledzić na stronie www.prezydent.pl o godz. 18.30.

Przed monograficznym koncertem kameralnym „U źródeł stylu narodowego muzyki polskiej XX wieku" planowane jest wystąpienie prezydenta Andrzeja Dudy. Na widowni zasiądą: Para Prezydencka, czołowi przedstawiciele środowiska muzycznego i akademickiego, a także uczniowie i nauczyciele ze szkół muzycznych z Katowic, Płocka, Rzeszowa, Torunia, Warszawy, Wrocławia i Zamościa, którym patronuje Karol Szymanowski.

Podczas koncertu będzie można wysłuchać wybranych specjalnie na ten wieczór kompozycji Szymanowskiego, reprezentujących różne okresy bogatej twórczości artysty. Przed zgromadzoną w Pałacu Prezydenckim publicznością wystąpi czworo wybitnych polskich artystów: Anna Radziejewska (mezzosopran), Janusz Wawrowski (skrzypce), Mariusz Rutkowski (fortepian) i Grzegorz Skrobiński (fortepian). Anna Radziejewska to jedna z najwybitniejszych obecnie polskich śpiewaczek, solistka Warszawskiej Opery Kameralnej. Janusz Wawrowski już jako student zachwycał wykonaniami wszystkich 24 Kaprysów Niccolo Paganiniego podczas jednego koncertu. Skrzypek występował ze wszystkimi renomowanymi polskimi orkiestrami i z wieloma czołowymi zespołami z zagranicy. Akompaniujący Annie Radziejewskiej Mariusz Rutkowski jest laureatem licznych konkursów z zakresu kameralistyki fortepianowej. W 2015 roku artysta otrzymał prestiżową paryską nagrodę ,,Złoty Orfeusz” za nagranie płytowe Pieśni Oskara Kolberga. Także Grzegorz Skrobiński, który towarzyszyć będzie Januszowi Wawrowskiemu, a na koniec wykona solo dwie ostatnie kompozycje Szymanowskiego – Mazurki op. 62, jest wysoce utytułowanym artystą. Był m.in. stypendystą Królowej Belgów, koncertował w najważniejszych salach muzycznych Europy i Japonii.

Koncert rejestrowany będzie przez Polskie Radio; zostanie wyemitowany następnego dnia –29 marca – dokładnie w 80. rocznicę śmierci kompozytora – w Programie 2 Polskiego Radia o godz. 14.30.

Koncert jubileuszowy z okazji 55-lecia Capelli Bydgostiensis

cb29 marca 2017 roku w Filharmonii Pomorskiej o godz. 19.00 odbędzie się uroczysty koncert z okazji 55-lecia Capelli Bydgostiensis, która wykona m.in. dzieła Henryka Mikołaja Góreckiego i Wojciecha Kilara.

W rok 2017 wpisuje się chlubny jubileusz 55-lecia Orkiestry Kameralnej Capella Bydgostiensis, etatowego zespołu Filharmonii Pomorskiej. Capella, składająca się ze znakomitych instrumentalistów solistów, od początku swego powstania należy do ścisłego grona wiodących orkiestr kameralnych w Polsce. Godnie reprezentuje i promuje swoje miasto, Filharmonię i Region tak w kraju, jak i daleko poza jego granicami, uczestnicząc w prestiżowych międzynarodowych festiwalach i występując w najbardziej renomowanych salach koncertowych świata. Współpracuje z wielkimi dyrygentami i solistami doby współczesnej. W dorobku fonograficznym orkiestry jest wiele nagrodzonych płyt, w tym krążek uhonorowany statuetką Fryderyk 2015 za „najlepszy album polski za granicą”.

Na koncert jubileuszowy specjalnie z tej okazji przyjedzie pierwszy Szef CB maestro Stanisław Gałoński. Pod dyrekcją Gałońskiego i José Maria Florência zabrzmią utwory Antonio Vivaldiego, Wolfganga Amadeusa Mozarta, a także dzieła polskich kompozytorów: Semel iuravit Mikołaja Zieleńskiego, Deus in nomine tuo Marcina Mielczewskiego, Trzy utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego i Orawa Wojciecha Kilara.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.filharmonia.bydgoszcz.pl

Sądecka Akademia Organowa na królewskim instrumencie

sW dniach 1 – 8 kwietnia 2017 roku w Małopolskim Centrum Kultury „Sokół” (Nowy Sącz) odbędzie się Sądecka Akademia Organowa, której program obejmuje: Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per Organo a quattro mani”, mistrzowskie kursy interpretacji muzyki organowej oraz cykl koncertowy „Muzyka Roku Liturgicznego: Thesaurus Ecclesiae”.

W 2007 roku w głównej sali MCK „Sokół” im. Lucjana Lipińskiego wybudowane zostały 51-głosowe organy koncertowe. Sala ta jest – obok Filharmonii Krakowskiej – drugą w Małopolsce salą koncertową wyposażoną w ten instrument. W 2016 roku organy zostały poddane modernizacji, w wyniku której oferują wykonawcy imponujące spektrum barwowe i szeroki zakres dynamiki oraz wiele bardzo użytecznych urządzeń pomocniczych, wykonanych w technologii na miarę naszych czasów. Okolicznością szczególną jest fakt, że w kościele św. Kazimierza, naprzeciw budynku „Sokoła”, zostały oddane do użytku unikatowe organy, zbudowane przez renomowaną niemiecką firmę Werkstätte für Orgelbau Mühleisen GmbH według autorskiego projektu profesora Ireneusza Wyrwy z UMFC. Ten najwyższej klasy nowoczesny instrument reprezentuje niespotykaną w Polsce estetykę brzmieniową, wzorowaną na wczesnoromantycznych organach niemieckich, co czyni go unikatowym również w skali europejskiej.

Oba znajdujące się w bezpośrednim sąsiedztwie znakomite instrumenty oraz potencjał fachowy i organizacyjny MCK "Sokół" stwarzają doskonałe warunki dla dużych wydarzeń kulturalnych związanych z muzyką organową, co stało się podstawą idei Sądeckiej Akademii Organowej. Cykliczne wydarzenie artystyczne ma połączyć popularyzację różnorodnej literatury organowej, inicjatywy naukowe i edukacyjne oraz przyciągnąć uwagę szeroko rozumianego środowiska fachowego, a także melomanów z Polski i zagranicy.

Uroczysta inauguracja Sądeckiej Akademii Organowej odbędzie się w dwie kolejne soboty 1 i 8 kwietnia 2017 o godzinie 19.00 w sali im. Lucjana Lipińskiego. Podczas okolicznościowej gali po raz pierwszy publicznie zabrzmią zmodernizowane niedawno przez renomowaną węgierską firmę z Pécs największe organy w Nowym Sączu. Grającemu na organach Ireneuszowi Wyrwie, znanemu wirtuozowi tego instrumentu, a zarazem pomysłodawcy i dyrektorowi artystycznemu SAO, towarzyszyć będzie Orkiestra Akademii Beethovenowskiej. Przy pulpicie dyrygenckim stanie maestro Tomasz Tokarczyk. Zabrzmi między innymi Andantino cantabile z I Symfonii organowej a-moll op. 45 nr 1 Feliksa Nowowiejskiego. Słowo o muzyce wygłosi Marcin Majchrowski.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: www.mcksokol.pl

Szymon Godziemba-Trytek / koncert kompozytora-rezydenta

g2 kwietnia 2017 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie odbędzie się prawykonanie utworu Crux Christi salva nos. Jego autor Szymon Godziemba-Trytek jest kompozytorem-rezydentem Chóru Polskiego Radia w sezonie 2016/2017.

Szymon Godziemba-Trytek w 2013 roku ukończył studia kompozytorskie II stopnia w klasie Mariana Borkowskiego oraz studia w specjalności teoria muzyki w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. W latach 2008-2010 studiował kompozycję u Marka Jasińskiego. Od 2013 roku jest wykładowcą bydgoskiej Akademii Muzycznej. Jest również laureatem nagród i wyróżnień w ogólnopolskich oraz międzynarodowych konkursach kompozytorskich, a jego utwory znalazły się w repertuarach wielu festiwali i koncertów w Polsce oraz zagranicą.

O nowym utworze, skomponowanym specjalnie dla Chóru Polskiego Radia, kompozytor pisze: „Podstawowymi elementami ukształtowania utworu będą: przestrzenne lokowanie aparatu wykonawczego (zmienne w trakcie jego trwania) oraz operowanie brzmieniem wykorzystującym pogłos”. Artysta zamierza też „uwikłać widza w przestrzeń muzyczną, która będzie go otaczać i dostarczać bodźce dźwiękowe z różnych stron sali koncertowej”. W warstwie słownej kompozycja wykorzystywać będzie łaciński tekst modlitwy będący rozszerzeniem liter +Z+DIA+BIZSAB+Z+HGF+BFRS zawartych w karawace (krzyż pochodzący z XVI-XVII wieku).

W premierowym wykonaniu Crux Christi salva nos Chórowi Polskiego Radia towarzyszyć będą znakomici soliści: Jan Jakub Monowid (kontratenor), Piotr Kwinta (baryton), Leszek Lorent (instrumenty perkusyjne) oraz zespół instrumentalny. Całość poprowadzi Szymon Wyrzykowski.

Wykonanie i prawykonanie utworów Szymona Godziemba-Trytka odbywa się i jest współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor – rezydent”.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://fundacjasonoris.org/

Koncerty symfoniczne w Filharmonii Krakowskiej

wKoncerty Orkiestry Filharmonii Krakowskiej – w piątek 24 marca o godz. 19.30 i w sobotę 25 marca 2017 roku o godz. 18.00 – cechuje wyjątkowo przemyślanie skonstruowany program.

Wszystkie prezentowane kompozycje powstały niemal w jednym czasie, w latach 1915-1916, napisane zaś zostały przez kompozytorów narodowych – Brytyjczyka (Edward Elgar), Polaka (Karol Szymanowski) i Duńczyka (Carl Nielsen). Koncerty w Filharmonii Krakowskiej poprowadzi brytyjski dyrygent Douglas Bostock, w charakterze solisty wystąpi skrzypek Janusz Wawrowski.

Polonia Elgara to preludium symfoniczne przepełnione duchem polskości. W muzyce usłyszeć można cytaty Mazurka Dąbrowskiego, pieśni Z dymem pożarów (która w XIX wieku pełniła funkcję polskiego hymnu narodowego), Warszawianki 1905, Nokturnu g-moll Chopina czy Fantazji polskiej Paderewskiego, któremu Elgar zadedykował utwór. Prawykonanie kompozycji poprowadził sam autor w Londynie, 6 lipca 1915 roku. Był to koncert charytatywny, na rzecz pomocy ofiarom wojennym w Polsce.

W 1916 roku Karol Szymanowski skomponował swój I Koncert skrzypcowy. Z Koncertem, jak i z innymi skrzypcowymi utworami Szymanowskiego, wiąże się postać Pawła Kochańskiego, który był autorem cadenzy. Do dziś I Koncert urzeka dźwiękową zmysłowością i feerią barw. Przed krakowską publicznością to niekwestionowane arcydzieło zaprezentowane zostanie przez Janusza Wawrowskiego.

Na koniec zabrzmi Nieugaszalna Carla Nielsena, czwarta symfonia duńskiego kompozytora, która mimo sugestii zawartej w tytule, nie ma pozamuzycznego programu, a jedynie wyrażać ma „nieugaszalną” wolę życia. Szczegółowej analizy wykonywanych kompozycji dokona dr Piotr Lityński ze stowarzyszenia Przyjaciół Filharmonii Krakowskiej. Prelekcja zatytułowana „Przed koncertem o koncercie” odbędzie się w piątek 24 marca br. w Sali Złotej o godz. 18.30.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.filharmonia.krakow.pl

Nowe oblicze akordeonu

n24 marca 2017 roku o godz. 19.00 w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Kazimierza Wiłkomirskiego w Elblągu będzie miał miejsce koncert „Nowe oblicze akordeonu”, podczas którego w wykonaniu Rafała Grząki i Elbląskiej Orkiestry Kameralnej zabrzmią dzieła Aleksandra Tansmana, Józefa Świdra oraz Marcina Błażewicza.

Akordeon wyróżnia się niezwykłym bogactwem brzmienia. Jego możliwości przedstawi elbląskiej publiczności wirtuoz tego instrumentu – Rafał Grząka, który jest akordeonistą, kompozytorem, laureatem ponad 35 międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów akordeonowych. Dr Rafał Grząka ukończył Akademię Muzyczną F. Chopina w Warszawie, obecnie jest adiunktem w klasie akordeonu macierzystej uczelni. Stale koncertuje w Polsce i na świecie, a współcześni kompozytorzy powierzają mu prawykonania utworów na bandoneon i akordeon. Występował z orkiestrami tak znamienitych instytucji, jak: Filharmonia Narodowa i Opera Narodowa w Warszawie czy Filharmonia Lwowska. Od lat żywo uczestniczy w życiu artystycznym Stowarzyszenia Akordeonistów Polskich, swymi koncertami otwiera festiwale i konkursy. Udziela się jako muzyk sesyjny w Polskim Radiu i Telewizji oraz w stacjach komercyjnych. Koncertuje w Polsce i za granicą solowo oraz z zespołami, których jest współtwórcą: „Klezmafour”, „Tango Fuerte”, „Baxtori”, „New Trio”. Rafał Grząka jest w sezonie 2016/2017 „Artystą - rezydentem” Elbląskiej Orkiestry Kameralnej.

Koncert poprowadzi dyrygent i kompozytor Rafał Janiak. Maestro ukończył z wyróżnieniem studia dyrygenckie pod kierunkiem Antoniego Wita, a także studia kompozytorskie (również z wyróżnieniem) na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W swoim dorobku posiada wiele nagród zdobytych w ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach muzycznych. Rafał Janiak koncertuje z wieloma uznanymi orkiestrami.

Koncert współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Artysta – rezydent”.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Zdzisław Piernik & HATI | Awangarda na ucho

p23 marca 2017 roku o godz. 20.00 w Narodowym Instytucie Audiowizualnym będzie miało miejsce kolejne wydarzenie z cyklu „Awangarda na ucho”.

Bohaterem wieczoru będzie wybitny tubista i nestor polskiej awangardy – Zdzisław Piernik. W NInA wystąpi w towarzystwie Tadeusza Sudnika oraz duetu HATI. W swoim repertuarze Zdzisław Piernik ma dzieła mistrzów baroku, wielkich klasyków i twórców współczesnych. Dla osiemdziesięcioletniego tubisty pisali najwięksi polscy kompozytorzy. Sam mówi o sobie: „Drugi najstarszy awangardzista w kraju (po Bogusławie Schaefferze)”. Jego muzyka jest jednak niezwykle żywotna, a odwagi, z jaką sięga po radykalne rozwiązania wykonawcze, mogą mu zazdrościć najmłodsi instrumentaliści. Nic więc dziwnego, że o współpracę z Piernikiem zabiegali Jerzy Mazzoll, Michał Górczyński czy Piotr Zabrodzki. Wyobraźnia, skłonności do performansu i radykalne preparowanie instrumentu sprawiają bowiem, że jest on artystą prawdziwie inspirującym.

Podczas pierwszej części koncertu Zdzisław Piernik wystąpi ze swoim wieloletnim współpracownikiem – Tadeuszem Sudnikiem, artystą dźwiękowym, związanym niegdyś ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia, a także nagrywającym z Tomaszem Stańką, Apostolisem Anthimosem czy Andrzejem Bieżanem. Podczas występu Sudnik będzie preparował elektronicznie brzmienie tuby Zdzisława Piernika.

Następnie wystąpi duet muzyczny HATI z Torunia, bazujący na brzmieniu instrumentów akustycznych, etnicznych i obiektów z recyklingu. W improwizowanym finale wieczoru tubista wystąpi po raz pierwszy z toruńskim duetem. Będzie to transowy set pokazujący, jak niezwykle szerokie spektrum dźwięków można uzyskać, posługując się wyłącznie akustycznymi instrumentami.

Do wstępu upoważniają bezpłatne wejściówki.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.nina.gov.pl