Polmic - FB

aktualności

Premiera opery Andrzeja Kwiecińskiego „Personaggi: Euridice"

k11 grudnia 2016 roku w warszawskim Nowym Teatrze o godz. 20.30 odbędzie się premiera opery Andrzeja Kwiecińskiego Personaggi: Euridice.

„Punktem wyjścia do napisania tego dzieła był mit o Orfeuszu i Eurydyce – nie to jednak, co jest w nim powiedziane, lecz to, o czym milczy. Pomysł zrodził się przede wszystkim z mojej miłości do muzyki wczesnego baroku. Mitem orfickim zafascynowany zaś byłem od dawna, a przede wszystkim brakiem istnienia w nim głównej bohaterki. Bo przecież w barokowych utworach Eurydyka niemalże nie istnieje. Należy do wymiaru stworzonego z mirażu, iluzji, nawet jej śmierć jest dziełem przypadku. W moim utworze stara się wyrwać z tego nieistnienia", – tłumaczy kompozytor Andrzej Kwieciński.

Libretto Personaggi: Euridice (w języku włoskim) oparte jest na Georgikach Wirgiliusza oraz Metamorfozach Owidiusza. W pracy nad tematem „Personaggi: Euridice” do Kwiecińskiego dołączyła ceniona francuska pisarka i reżyserka teatralna Nathalie Gendrot. „Wspólnie doszliśmy do wniosku, że skoro Eurydyka nie istnieje, to tę jej bezosobowość najlepiej oddawać będzie chór. Bo przecież chór, choć tak naprawdę złożony z wielu uczestników, jest właśnie taką bezosobową masą. Nie ma on jednak nic wspólnego z antycznym chórem komentującym, biorącym czynny udział w akcji. Tutaj jest jedynie personifikacją tego niebytu”, – podkreśla Kwieciński.

Pierwszymi wykonawcami dzieła będą Chór Polskiego Radia oraz Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Szymona Bywalca.

Wydarzenie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Konferencja „Archiwa muzyczne i spuścizny kompozytorskie w zbiorach bibliotek polskich”

kW dniach 1-2 grudnia 2016 roku odbędzie się konferencja „Archiwa muzyczne i spuścizny kompozytorskie w zbiorach bibliotek polskich”, zorganizowana przez Sekcję Bibliotek Muzycznych SBP – Polska Grupa Narodowa IAML oraz Gabinet Zbiorów Muzycznych Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie.

Celem Konferencji jest zaprezentowanie wachlarza zagadnień, z jakim spotykają się muzyczni bibliotekarze i archiwiści sprawujący pieczę nad spuściznami muzycznymi. Podczas konferencji muzykolodzy będą dzielić się doświadczeniami na temat sposobów organizowania zbiorów, zasad ich gromadzenia, metod opracowania archiwów muzycznych i spuścizn kompozytorskich, a także szukać rozwiązań dla zorganizowanego budowania informacji na ich temat.

Konferencja odbędzie się w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie, w której – jako wydzielona część Gabinetu Zbiorów Muzycznych – od blisko 60 lat istnieje i wciąż się rozwija Archiwum Kompozytorów Polskich, gromadzące pełną dokumentację źródeł polskiej współczesnej twórczości muzycznej.

W programie pierwszego dnia Konferencji zaplanowano Koncert dedykowany Panu Andrzejowi Spózowi, Kierownikowi Biblioteki, Muzeum i Archiwum Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego im. S. Moniuszki, Honorowemu Członkowi Zarządu Sekcji Bibliotek Muzycznych SBP, z okazji Jego 80. urodzin.

Miejsce obrad: Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie, ul. Dobra 56/66, Sala im. S. B. Lindego (316, poziom 3).

Program Konferencji – na stronie: www.buw.uw.edu.pl

69. sesja „Musica Moderna”

mW dniach 3–8 grudnia 2016 roku rozpocznie się 69. sesja „Musica Moderna”, czyli organizowana od ponad 30 lat przez Akademię Muzyczną w Łodzi seria wydarzeń poświęconych muzyce współczesnej. Organizatorzy zaplanowali kilka koncertów wypełnionych najnowszą twórczością, m.in. łódzkich kompozytorów, wykłady oraz dyskusje.

Inauguracja artystyczna tej sesji „Musica Moderna” odbędzie się podczas zakończenia AŻ Festiwalu (3 grudnia). Repertuar koncertu wpisuje się w projekt całorocznych działań akademickiej orkiestry i chóru, a złożą się na niego m.in. twórczość kompozytorów związanych z Akademią Muzyczną oraz Koncert fortepianowy Grażyny Bacewicz – patronki łódzkiej Uczelni. „Dźwiękowe oblicza” – stały punkt programu sesji, w tej edycji poświęcony będzie głównie muzyce kameralnej łódzkich twórców (5 grudnia).

Gościem sesji będzie prof. dr hab. Marek Chołoniewski. Kompozytor, autor instalacji audiowizualnych i projektów przestrzennych wygłosi wykład, a następnie zaprezentuje swoją muzykę podczas koncertu „Cymatic Brain” (6 grudnia).

W ramach współpracy z Filharmonią Łódzką odbędzie się kameralny koncert, podczas którego zostaną wykonane kompozycje Tadeusza WieleckiegoObraz wielokrotny i Artura ZagajewskiegoStaloocy (7 grudnia). W koncercie wezmą udział muzycy z cenionego zespołu „Kwartludium”, specjalizujący się w wykonawstwie muzyki najnowszej. Na zakończenie sesji studenci wydziałów wykonawczych podczas koncertów „Młodzi kompozytorzy, młodzi wykonawcy” prezentować będą premierowo utwory tytułowych „młodych” – studentów klas kompozycji (8 grudnia).

Wydarzeniom artystycznym 69. sesji „Musica Moderna” towarzyszyć będzie spotkanie z dyrektorem Instytutu Muzyki i Tańca Andrzejem Kosowskim oraz prezentacja ministerialnego programu, którego celem jest popularyzacja nowych dzieł muzycznych.

Więcej informacji – na stronie: http://www.amuz.lodz.pl

Czytaj więcej: 69. sesja „Musica Moderna”

Finał 11. Festiwalu Gorczyckiego

gJedenasty festiwal – jedenaście miast, siedemnaście koncertów z udziałem znakomitości polskiej i światowej sceny muzycznej. Duża dawka muzyki polskiej oraz, jubileuszowo, arcydzieła Mozarta. 4 grudnia 2016 roku odbędzie się finał najważniejszego festiwalu muzycznego na Śląsku – Międzynarodowego Festiwalu im. G. G. Gorczyckiego.

Finał tegorocznego Festiwalu, zainaugurowanego 19 listopada w Chorzowie, będzie miał miejsce 4 grudnia. W ciągu dwóch tygodni podczas 17 koncertów w 11 miastach wystąpi plejada znakomitych artystów z kraju i ze świata, wśród których znaleźli się Gabrieli Players, Le Parlement de Musique, Paul McCreesh, Martin Gester, Janusz Wawrowski, Eugénie Warnier, Cracow Singers, Piotr Pławner, Paul Esswood, Marcin Wyrostek, Renata Pokupić, a także stali bywalcy, a zarazem ulubieńcy festiwalowej publiczności – Capella Cracoviensis, Sinfonietta Cracovia, Aukso, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia czy Camerata Silesia.

Co charakterystyczne dla Festiwalu, wielu zagranicznych gości (Paul Esswood, Le Parlement Musique czy Martin Gester) prezentuje muzykę polską na czele z dziełami Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, która od lat – niezmiennie – stanowi trzon festiwalowego programu. Nie zabraknie przy tym jednak arcydzieł literatury światowej na czele z kompozycjami W.A. Mozarta – w 260. rocznicę urodzin i 225. rocznicę śmierci.

W przededniu 225. rocznicy śmierci W. A. Mozarta – 4 grudnia w Operze Śląskiej w Bytomiu 11. Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego dobiegnie końca. Maestro Paul McCreesh i uwielbiana przez publiczność Sinfonietta Cracovia wykonają słynną Symfonię Jowiszową Mozarta oraz Symfonię Żałobną Haydna, a gwiazdą wieczoru będzie genialna chorwacka sopranistka Renata Pokupić. W jej wykonaniu zabrzmi bodajże najwspanialsza osiemnastowieczna aria koncertowa – Scene di Berenice Haydna.

Szczegółowy program Festiwalu dostępny jest na stronie www.gorczycki.pl 

ZOBACZ: program PDF

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Generacje XX

g4 grudnia 2016 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym PR im. W. Lutosławskiego będzie miał miejsce koncert „Generacje XX”.

Jest to impreza cykliczna organizowana już po raz dwudziesty: pierwsza edycja odbyła się w 2003 roku. Generacje prezentują różne nurty w nowej muzyce polskiej oraz postawy twórcze różnych pokoleń.

Tegoroczne, jubileuszowe „Generacje” zapowiadają się niezwykle atrakcyjnie. Dochowują wierności ideom przyświecającym „ojcom-założycielom”. Program wyróżnia duża różnorodność pokoleń – różnice wiekowe sięgają prawie pięćdziesięciu lat! Jest najwybitniejszy kompozytor polski i jest rozpoczynający wielką karierę trzydziestolatek. Jest pozostająca trochę w cieniu ważna kompozytorka i prawie czterdziestolatek o ustabilizowanej pozycji, prezentujący dzisiejszego wieczoru prawykonanie utworu powstałego ze wsparciem programu „Zamówienia kompozytorskie”. Trzeba zwrócić uwagę na to dobre współdziałanie Związku Kompozytorów Polskich, Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, Polskiego Radia i Ministerstwa.

Dwudzieste „Generacje”, choć podtrzymują założycielskie idee, mają też inną propozycję: piękny utwór słowackiej kompozytorki Jany Kmiťovej, dokładnie w tym roku czterdziuestolatki. To efekt długiej już współpracy i przyjaźni Związku Kompozytorów Polskich, a dokładniej Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC z Oľgą Smetanovą, wieloletnim dyrektorem Słowackiego Centrum Informacji Muzycznej, obecnie sekretarza Generalnego ISCM. To zresztą nie do końca jest nowość, bo odbyły się już „Generacje” polsko-holenderskie i polsko-niemieckie. Tegoroczne „Generacje” można nazwać „polsko-słowackimi”.

Podczas koncertu w wykonaniu Polskiej Orkiestry Radiowej pod batutą Wojciecha Michniewskiego odbędą się premiery dzieł Wojciecha Błażejczyka (Kolonia karna na orkiestrę symfoniczną, aktora, dwa głosy żeńskie do tekstu Franza Kafki) oraz Michała Moca (Fjör-ður na orkiestrę).

Koncert zorganizowany przez Program 2 Polskiego Radia, Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Związek Kompozytorów Polskich, Waves Bratislava o. z., Związek Artystów Wykonawców STOART ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Wydarzenia artystyczne” oraz programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”.

Wstęp wolny.

ZOBACZ: program PDF

Cenne obiekty z kolekcji menadżera Witolda Lutosławskiego

lBiblioteka Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza 6 grudnia 2016 roku na uroczystość przekazania do Archiwum Kompozytorów Polskich BUW obiektów z kolekcji Robina Boyle’a – menadżera Witolda Lutosławskiego.

Do Archiwum Kompozytorów Polskich BUW zostaną przekazane: Liber amicorum (The Chester Book of Greetings), w której znalazły się wpisy Witolda Lutosławskiego, Sir Petera Maxwella-Daviesa, Sir Johna Tavenera i innych wybitnych kompozytorów; partytura Totentanz Thomasa Adèsa dedykowana pamięci Danuty i Witolda Lutosławskich, sygnowana przez kompozytora; materiały związane z prawykonaniem tego utworu podczas Festiwalu BBC Proms w 2013 roku. Cenne obiekty pochodzą z kolekcji Robina Boyle’a – wieloletniego menadżera Witolda Lutosławskiego, z wydawnictwa Chester Music w Londynie.

W programie: wystąpienie Darczyńcy, prezentacja ofiarowywanych materiałów oraz projekcja filmu dokumentalnego o Witoldzie Lutosławskim.

Uroczystość odbędzie się 6 grudnia b. r. o godz. 17.30 w sali 254 (II p.) w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie, ul. Dobra 56/66.

Super Sam + 1 - Steve Buchanan / Qba Janicki

s„Super Sam Plus 1” to cykl wystąpień solowych oraz duetów odbywający się od września do końca 2016 roku, podczas którego swoją twórczość prezentują uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. 1 grudnia 2016 roku na jednej scenie wystąpią Steve Buchanan oraz Qba Janicki.

Artyści są zaproszeni do przedstawienia dzieł premierowych, nigdy wcześniej nie wykonywanych. Podczas koncertu prezentowane będą dwa akty solowe. Wieczór wieńczyć będzie wspólny występ w duecie.

Steve Buchanan wyróżnia się tym, że jego nazwisko znane jest w dwóch dziedzinach sztuki, a mianowicie muzyki oraz tańca. Można powiedzieć, iż jest artystą trans- lub multi- dyscyplinarnym już od lat 70-ych ubiegłego wieku. Od tego czasu również jest twórcą muzyki, która potocznie nazywana jest „noise and improv music”. Poza graniem na saksofonie altowym oraz gitarze, Buchanan wymyślił i stworzył 2nd Line Tranz Danz Floor czyli instrument z cyfrowym interfejsem, na którym tworzy muzykę tańcząc. Z instrumentem swojego autorstwa wystąpił na całym świecie dla wielu, zarówno młodych, jak i starszych publiczności.

Qba Janicki jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie perkusji Łukasza Żyty. Aktualnie funkcjonuje w zespołach Wojtek Mazolewski Quintet, Mazzoll/Janicki/Janicki, Bambuko, Hania Piosik/Qba Janicki, Kondensator Przepływu. Jest także producentem, tworzącym muzykę do spektakli oraz słuchowisk w teatrach Starym, Powszechnym i Polskim. Współprowadzi wraz ze swoim ojcem klub Mózg w Bydgoszczy i w Warszawie, a będąc założycielem Mózg Foundation oraz członkiem Stowarzyszenia Artystycznego Mózg współorganizuje dziesiątki wydarzeń artystycznych każdego roku oraz flagowe projekty Mózg Festival i Letnie Pranie Mózgu.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie: http://mozg.pl

Karłowicz 2016

k11 grudnia 2016 roku przypada 140. rocznica urodzin Mieczysława Karłowicza. Z tej okazji Polskie Wydawnictwo Muzyczne inicjuje oraz włącza się do działań mających na celu propagowanie twórczości i osoby kompozytora.

W tym roku PWM kończy wieloletnie, zapoczątkowane w latach 80. przedsięwzięcie wydawnicze obejmujące publikację dzieł kompozytora. Wydanie ma charakter źródłowo-krytyczny i obejmuje 12 tomów (opusy 1 – 14). Komitet redakcyjny tworzyli wybitni znawcy twórczości Mieczysława Karłowicza, muzykolodzy, teoretycy muzyki i kompozytorzy: Henryk Paweł Anders, Elżbieta Dziębowska, Wojciech Kilar, Bohdan Pociej, Łukasz Borowicz, Jerzy Salwarowski, Andrzej Spóz. Redaktorem edycji jest Leszek Polony.

Z myślą o melomanach Wydawnictwo zainicjowało akcję „Cała Polska gra Karłowicza!”. Owocem tego projektu będzie kilkanaście koncertów z muzyką Karłowicza, które odbędą się w grudniu na terenie całego kraju. Inauguracja akcji odbędzie się 2 grudnia w – jakżeby inaczej – Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. Koncert objęty został honorowym patronatem prof. Piotra Glińskiego, I Wiceprezesa Rady Ministrów, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Koncert będzie rejestrowany przez TVP Kultura oraz transmitowany na antenie Polskiego Radia 2.

Tego samego dnia (2 grudnia) organizowane są także koncerty w filharmoniach w Opolu, Koszalinie i Lublinie. Ostatnia z wymienionych instytucji szykuje istną ucztę dla swoich melomanów: podczas dwóch wieczorów koncertowych (2 i 3 grudnia) wykonane zostaną wszystkie poematy symfoniczne oraz koncert skrzypcowy Karłowicza. 4 grudnia odbędzie się koncert w Lusławicach (w wykonaniu Tarnowskiej Orkiestry Kameralnej), 9 grudnia w filharmoniach w Poznaniu, Opolu, Zielonej Górze i Łodzi, 11 grudnia w Katowicach (Filharmonia Śląska) oraz w Warszawie (Sinfonia Iuventus). Maraton karłowiczowski zamyka Filharmonia Krakowska podwójnym koncertem 16 i 17 grudnia.

Harmonogram koncertów oraz wybrany repertuar dostępny jest pod tym linkiem: http://pwm.com.pl

Tansman i Klecki premierowo

t2 grudnia 2016 roku w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN o godz. 19:00 zostaną zaprezentowane odnalezione i zrekonstruowane dzieła muzyki polskiej z czasów II wojny światowej oraz okresu międzywojennego w wykonaniu Sinfonii Varsovii pod batutą Jerzego Maksymiuka.

Kilka dni po koncercie w ramach Tansman Festival, Sinfonia Varsovia ponownie odda hołd urodzonym w Łodzi kompozytorom. Orkiestra pod batutą Maestro Jerzego Maksymiuka wykona V Symfonię Aleksandra Tansmana oraz Sinfoniettę na orkiestrę smyczkową Pawła Kleckiego. Razem z solistą, Łukaszem Długoszem, wykonają również Concertino na flet i orkiestrę Pawła Kleckiego. Prawykonanie światowe oraz prapremiera polska utworów Kleckiego odbędą się w Łodzi zaledwie kilka dni przed koncertem w Muzeum POLIN. Rękopisy tych utworów, niszczonych przez reżim nazistowski w latach 30. XX wieku, po wojnie zostały odnalezione i zrekonstruowane przez Tansman Festival we współpracy z muzykologami z całego świata.

Aleksander Tansman i Paweł Klecki swoją przyjaźń i drogę muzyczną rozpoczęli w Łodzi i w Warszawie, a następnie z powodu wojny wyemigrowali: Tansman do Hollywood, w czym pomógł mu sam Charlie Chaplin, a Klecki do Szwajcarii. Paweł Klecki, znany na świecie jako Paul Kletzki, był kompozytorem i dyrygentem, jednak to ta druga rola przyniosła mu światowy rozgłos. Jego dzieła, częściowo zniszczone przez nazistów, zostały przypadkowo odnalezione po wojnie, a w ostatnich latach poddawane są rekonstrukcji. Słuchacze koncertu w Muzeum POLIN, jako jedni z pierwszych, będą mieli okazję do wysłuchania tych zaginionych dzieł I połowy XX wieku.

Szczegółowy program – na stronie: www.sinfoniavarsovia.org