Polmic - FB


ze świata

Chamber Piano Concerto Agaty Zubel zabrzmi w Orléans

Zubel29 października 2020 roku odbędą się przesłuchania finałowe XIV Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Orléans. Dzięki owocnej współpracy Instytutu Adama Mickiewicza oraz Organizatorów Konkursu, Chamber Piano Concerto skomponowany przez Agatę Zubel będzie obowiązkowym utworem repertuaru finałowego.

Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny w Orléans odbywa się od 1994 roku. Pozostaje jedynym na świecie konkursem pianistycznym, który koncentruje się wyłącznie na repertuarze współczesnym. Uczestnicy mogą zaprezentować utwory powstałe w XX i XXI wieku, co pozwala spojrzeć na muzykę nową w szerokim kontekście – sięgnąć do jej korzeni oraz uwzględnić obecne trendy kompozytorskie. Ze względu na swoją wyjątkowość, Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny w Orléans zyskał światową renomę. Jest członkiem stowarzyszonym Światowej Federacji Międzynarodowych Konkursów Muzycznych (WFIMC), Fundacji Alink-Argerich i Futurs Composés.

Chamber Piano Concerto to jeden z najnowszych utworów Agaty Zubel. Jego światowa premiera odbyła się 20 października 2018 roku podczas festiwalu Donaueschinger Musiktage. Kompozytorka gościła w wielu projektach Instytutu Adama Mickiewicza, stworzyła także na zamówienie lub współzamówienie Instytutu kilka utworów, m. in. Fireworks (2018), za który otrzymała European Composer Award.

Uczestnikom francuskiego Konkursu towarzyszyć będzie Ensemble Intercontemporain pod kierownictwem Simona Prousta. Do jednego z trzech finalistów trafi nagroda „Polska Music" ufundowana przez Instytut Adama Mickiewicza. Wyróżnienie o wartości 2 000 euro zostanie przyznane za najlepsze wykonanie utworu Agaty Zubel.

Róża Lorenc

Transmisję na żywo z przesłuchań finałowych będzie można obejrzeć pod adresem: https://www.youtube.com/watch?v=4LQsHfw19_A 

Roman Czura – III nagroda na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Wilnie

CzuraNajnowszy utwór orkiestrowy śląskiego kompozytora Romana Czury Rytmy w Śnie zatopione został wyróżniony III nagrodą podczas finału drugiej edycji Future Symphony Composition Competition w Wilnie.

Koncert finałowy z prawykonaniem siedmiu nominowanych utworów odbył się 17 września 2020 w Litewskiej Filharmonii Narodowej. Orkiestrą Future Symphony dyrygował Adomas Morkūnas-Budrys. Pozostali finaliści to Charles Philip Daniels Torres (Meksyk), który zdobył I nagrodę, Jievaras Jasinskis – laureat II nagrody (Litwa), Andrius Maslekovas – III nagroda (Litwa), a także Apor Szüts (Węgry), Daniele Testa (Włochy) i Miran Tsalikian (Grecja).

Roman Czura jest laureatem konkursów kompozytorskich w kraju i za granicą. Specjalizuje się w muzyce kameralnej i orkiestrowej. Obecnie wykłada na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

Nagranie koncertu finałowego zostało właśnie udostępnione w Internecie. Utwór Rytmy w Śnie zatopione można posłuchać online pod adresem: https://youtu.be/M6F3uD_ocEE?t=5715 

Oficjalna strona kompozytora: www.romanczura.eu 

Przemysław Scheller zwycięzcą konkursu New Note 2020

SchellerPrzemysław Scheller został zwycięzcą 9. Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego New Note 2020 w Samoborze (Chorwacja).

Jego kompozycja Dziewczynka z zapałkami na orkiestrę smyczkową została wybrana jako najlepsza spośród 30 nadesłanych utworów z całego świata. Jest to jedyna przyznana nagroda. Wygrana kompozycja zostanie wykonana przez orkiestrę kameralną Esperanza Ensemble podczas Samobor Music Festival w 2021 roku. Dziewczynka z zapałkami została skomponowana w 2019 roku i prawykonana przez orkiestrę Orkiestrę Kameralną Miasta Tychy AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia podczas festiwalu Prawykonań w NOSPR.

Przemysław Scheller jest kompozytorem pochodzącym z Gliwic, absolwentem Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach i Conservatoire National Superieur de Musique et Danse de Lyon we Francji. W 2018 roku otrzymał tytuł doktora sztuki. Obecnie pracuje jako adiunkt w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach oraz prowadzi zajęcia na macierzystej Akademii z zakresu muzyki elektronicznej.

Kolonia | Premiera projektu „Deep Listening Deep Relaxation”

EGPremiera projektu muzycznego „Deep Listening Deep Relaxation”, stworzonego przez Ensemble Garage, renomowany niemiecki zespół specjalizujący się w muzyce najnowszej, oraz Monikę Pasiecznik, polską kuratorkę i krytyczkę muzyczną, odbędzie się 16 września 2020 w Kolonii (Niemcy) w Tanzfaktur, malowniczej postindustrialnej przestrzeni mieszczącej interdyscyplinarną scenę artystyczną.

Projekt w formie multimedialnego koncertu z elementami wideo, performansu, instalacji dźwiękowej i warsztatów muzycznych zgłębia prastarą tradycję psychosomatycznego oddziaływania dźwiękiem oraz współczesne kontynuacje tej tradycji w postaci tradycyjnych utworów muzycznych, ale także medytacji dźwiękowych, warsztatów krzyku, masaży dźwiękiem i instalacji mindfulness.

W ramach projektu zostaną wykonane utwory kompozytorów badających tę tematykę, reprezentujących rożne generacje i narodowości – od klasyków współczesności, takich jak Amerykanie Pauline Oliveros i Alvin Lucier, po najmłodszych twórców, takich jak Koreanka Yiran Zhao, Australijka Aviva Endean oraz Niemiec Neo Hülcker. Specjalnie do projektu zostały zamówione trzy utwory: Let me just Neo Hülckera, Urschrei / Primal Scream Kuby Krzewińskiego oraz Deep Relaxation vol. 7: TouchMe Mikołaja Laskowskiego.

Projekt „Deep Listening Deep Relaxation” jest częścią serii koncertowej „ACTS ‘N SOUNDS” zainicjowanej przez Ensemble Garage w Kolonii w 2019 roku. Seria obejmuje awangardowe koncerty i performance muzyczne o bardzo różnej tematyce i formie, z udziałem znanych kompozytorów, dramaturgów i kuratorów, które muzycy prezentują w różnych nietypowych lokalizacjach.

Monika Pasiecznik

Szczegóły – na stronie http://www.tanzfaktur.eu/event/eid/deep-listening-deep-relaxation/ 

Premiera miniatury filmowej „Pieśń Roksany” w Opera Ballet Vlaanderen

Piesn Roksany26 czerwca 2020 roku odbyła się premiera online miniatury filmowej Pieśń Roksany (Roxana’s Song) w reżyserii Krystiana Lady zainspirowana arią z opery Karola Szymanowskiego Król Roger. Polski reżyser operowy został zaproszony do stworzenia miniatury dla Opera Ballet Vlaanderen (Opery i Baletu Flamandzkiego) w ramach projektu #verbeeldingleeft (#wyobraźniażyje).

Opera Ballet Vlaanderen jest najlepszym teatrem operowym roku zdaniem jury International Opera Awards (zwanych Operowymi Oskarami). W odpowiedzi na konieczność czasowego zamknięcia teatru w związku z zagrożeniem epidemiologicznym Opera Ballet Vlaanderen zaprosiła 15 międzynarodowych artystów do stworzenia miniatur filmowych we współpracy z zespołem baletu, chórem i orkiestrą opery. W ramach alternatywnego sezonu online co dwa tygodnie prezentowane jest nowe video na stronie internetowej, jak również w mediach społecznościowych opery. Obok wiodących międzynarodowych choreografów, jak Sidi Larbi Cherkaoui i Alain Platel, do współpracy zaproszono również Krystiana Ladę.

Wśród artystów zaangażowanych w ten projekt znalazły się Polki na stałe mieszkające za granicą: kompozytorka Katarzyna Głowicka i sopranistka Dagmara Dobrowolska. Udzial w przedsięwzięciu wziął również australijski tancerz z zespołu baletu w Antwerpii, Aaron Shaw. „To aranżacja arii Roksany na czas epidemii. Ze względu na ograniczenie dopuszczalnej ilości muzyków obecnych w trakcie nagrania, mogłam wykorzystać jedynie dwa instrumenty i jeden głos. Gdy Krystian opowiedział mi o jego koncepcji, w której Roksana jest bachantką inspirującą głównego bohatera do duchowej przemiany, od razu pomyślałam o flecie i oboju. Dźwięk tych instrumentów silnie związany jest z tradycją kultu boga dzikiej natury” – wyjaśnia Głowicka.

Filmowa miniatura Pieśń Roksany dostępna będzie do końca roku na stronie internetowej opery i w jej mediach społecznościowych: https://www.youtube.com/watch?v=rKbMs5a12Kk&feature=emb_logo