Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Koncert premierowy „Made in Poland” Walicki-Popiolek Duo

Made in PolandKoncert premierowy drugiej płyty Walicki-Popiołek Duo Made in Poland będzie miał miejsce w warszawskiej siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego 11 czerwca 2021 o godz. 18.00. W programie – utwory kompozytorów polskich inspirowane rodzimym folklorem.

Udajmy się w muzyczną podróż po Polsce, poznajmy piękno Warmii i Mazur, pieśni ludowe Podlasia i Mazowsza, zatańczmy przy wibrujących kwintach z Podhala! Zanurzmy się wspólnie w świat muzyki Aleksandry Chmielewskiej, Adriana Robaka, Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Anny Huszczy, Roberta Kurdybachy, Szymona Gołąbka, Kamila Pawłowskiego, Jana Oleszkowicza i Marcina Grabosza! Każdy z utworów został napisany specjalnie dla członków Duetu. Na płycie znalazły się kompozycje nawiązujące do języka muzycznego polskich kompozytorów epoki romantyzmu, utwory inspirowane pięknem przyrody, tradycyjną polską muzyką taneczną i funeralnymi pieśniami z Podlasia.

Ten na wskroś polski projekt, realizowany dzięki funduszom prestiżowego stypendium „Młoda Polska” Narodowego Centrum Kultury, sięga głęboko do korzeni rodzimej kultury muzycznej i odsłania jej nową, nieznaną dotąd stronę brzmieniową.

Wstęp na koncert jest wolny, ale obowiązują zaproszenia. Chęć udziału należy zgłaszać drogą elektroniczną do 11 czerwca, pisząc na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej o płycie – na stronie www.walickipopiolekduo.com 

Katowice | Camerata Silesia w NOSPR

NOSPRZespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia pod dyrekcją Anny Szostak 11 czerwca 2021 o godz. 19.30 w Sali kameralnej NOSPR zaprezentuje cykle pieśni ludowych Henryka Mikołaja Góreskiego.

Cykl pieśni ludowych Wieczór ciemny się uniża op. 45 na chór mieszany a cappella, skomponowany w 1981 roku, jest opracowaniem melodii ze zbioru Jadwigi Gorzechowskiej i Marii Kaczurbiny Jak to dawniej na Kurpiach bywało. Natomiast tworząc cykle pieśni na chór mieszany a cappella Ach, mój wianku lawendowy op. 50 i Idzie chmura, pada deszcz op. 51 (1984) kompozytor sięgnął po teksty i melodie zebrane przez Oskara Kolberga w Dziełach wszystkich w tomie XXXIX „Pomorze”.

W drugiej części koncertu zabrzmią pieśni religijne Amerykanów negro spirituals, pełne ekstazy i dziękczynnego nastroju: Elijah Rock, Nobody Knows, Plenty Good Room, Hold On!, I Hear a Voice A-Prayin’, Steal Away, Ezekiel Saw de Wheel.

Zespół utworzony w 1990 roku przez charyzmatyczną dyrygentkę Annę Szostak ceniony jest przede wszystkim za perfekcyjne wykonania muzyki współczesnej. Od 2014 roku Camerata Silesia realizuje autorski cykl koncertów w nowej siedzibie NOSPR, przedstawiając zróżnicowany repertuar, obejmujący zarówno muzykę poważną jak i tę z pogranicza muzyki jazzowej i rozrywkowej.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o biletach – na stronie https://nospr.org.pl/pl 

Wrocław | Taniec w NFM: „Manhattan”

NFMCzy człowiek jest w stanie powstrzymać się przed użyciem tego, co wyprodukować potrafi? O tym dowiemy się podczas spektaklu tanecznego z muzyką na żywo Aleksandra Wnuka i Michała Lazara Manhattan. Spektakl w choreografii Dominiki Wiak i Danieli Komędery-Miśkiewicz odbędzie się w ramach Polskiej Sieci Tańca, której organizatorem jest Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Amerykański „Projekt Manhattan” miał na celu konstrukcję pierwszej broni atomowej. Była to bomba paradoksalna: miała przynieść wielkie zniszczenia i jednocześnie zakończyć wojnę. Zrzucenie „Little Boy” na Hiroszimę jest przerażającym przykładem działań człowieka demonstrującym, że sposobem na pojednanie jest zwiększenie przemocy. Czy wojnę da się zakończyć w inny sposób niż eskalacją agresji? Myślenie apokaliptyczne przestaje być szaleństwem, a staje się codziennością. Możemy się zniszczyć albo pokochać.

„Patrzenie na mocny, precyzyjny ruch silnych mięśni daje pewien rodzaj satysfakcji, lecz nie zawsze dostrzegamy ukrytą w nim chęć dominacji i zawładnięcia przez atak. W niektórych scenach performansu twórczynie wykorzystują nawet elementy groteski, w sposób dobitny pokazując, jak daleko sięga nasza tolerancja dla agresji” – pisze Maria Pastwa (taniecPOLSKA.pl).

Partnerem medialnym NFM jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/8410 

Lublin | „Dyrygent – rezydent” Igor Bojczuk

FLFilharmonia Lubelska zaprasza 11 czerwca 2021 o godz. 19.00 na koncert współorganizowany i współfinansowany w ramach programu „Dyrygent – rezydent”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej pod batutą Igora Bojczuka wykona Koncert staropolski Romualda Twardowskiego oraz utwory Wolfganga Amadeusza Mozarta i Antonia Vivaldiego.

Znakomity kompozytor Romuald Twardowski, szanowany propagator kultury polskiej, nigdy nie był wyznawcą awangardy. Wykorzystywał jednak elementy nowych technik kompozytorskich do tworzenia indywidualnego stylu, w którym znaczną rolę odgrywają nawiązania do dawnych epok (w przypadku Koncertu staropolskiego jest nią wczesny barok). O stosunku do przeszłości, w jednym z wywiadów artysta mówił: „W odróżnieniu od zwariowanych apologetów nowości za wszelką cenę, doceniałem rolę i znaczenie tradycji, znajdując w niej inspirację do mojej muzyki. Wychodząc z założenia, że skrajności się stykają, w głębokim średniowieczu, w chorale gregoriańskim szukałem wątków, które w połączeniu ze zdobyczami XX-wiecznej techniki kompozytorskiej (aleatoryzm, klaster) dałyby upragnioną syntezę Nowego i Starego”.

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej zaprezentuje również arcydzieło na kwartet smyczkowy z kontrabasem – Serenadę G-dur KV 525, bardziej znaną jako „Eine kleine Nachtmusik” Mozarta, oraz cztery koncerty na skrzypce i orkiestrę Le quattro stagioni czyli Cztery pory roku op. 8 Vivaldiego. W roli solistki wystąpi skrzypaczka Sulamita Ślubowska.

Więcej – na stronie https://filharmonialubelska.pl/produkt/koncert-symfoniczny-3/ 

Koszalin | Niekończące zakończenie

FK11 czerwca 2021 roku o godz. 18.30 w Filharmonii Koszalińskiej im. Stanisława Moniuszki odbędzie się koncert symfoniczny, zatytułowany „Niekończące zakończenie”. Z orkiestrą Filharmonii Koszalińskiej pod batutą Jakuba Chrenowicza wystąpi trio pianisty Krzysztofa Dysa, kontrabasisty Pawła Pańty i perkusisty Krzysztofa Szmańdy.

Koncert miał się odbyć dokładnie rok wcześniej, na zakończenie sezonu artystycznego 2019 / 2020. Ale właśnie w czerwcu tego roku wszyscy muzycy będą mogli wystąpić na estradzie Filharmonii Koszalińskiej.

Koncert rozpocznie Uwertura Antoniego Szałowskiego. Następnie zabrzmi Koncert jazzowy Macieja Małeckiego, którego prawykonanie – przez to samo trio – miało miejsce w marcu 2016 roku w studiu koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Maciej Małecki zadedykował utwór swemu przedwcześnie zmarłemu synowi Marcinowi, również jazzmanowi i kompozytorowi. Niektóre fragmenty Koncertu jazzowego kompozytor pozostawił inwencji wykonawców, którzy swobodnie interpretują i improwizują swoje partie. Utworem kończącym koncert 11 czerwca będzie słynny poemat symfoniczny Amerykanin w Paryżu George’a Gershwina.

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmoniakoszalinska.pl/niekonczace-zakonczenie/ 

Kraków | Jubileusz 70-lecia Profesor Małgorzaty Woźnej-Stankiewicz

UJObchody jubileuszu siedemdziesiątych urodzin prof. dr hab. Małgorzaty Woźnej-Stankiewicz będą miały miejsce w Sali Kameralnej Pałacu Pusłowskich w Krakowie w dniu 10 czerwca 2021 roku. Transmisja online na żywo rozpocznie się o godz. 15.00.

Podczas wydarzenia odbędzie się wręczenie księgi pamiątkowej pt. Muzykolog – humanista wobec doświadczenia muzyki w kulturze. Jubileusz uświetni koncert, w którego programie znajdą się utwory poświęcone Jubilatce: Con amore Eugeniusza Popławskiego na flet, wiolonczelę i fortepian (2010) i Se précipiter plume Jakuba Polaczyka na flet i wiolonczelę (2021) – usłyszymy prawykonanie tej kompozycji! Wystąpią znakomici krakowscy muzycy: pierwsza flecistka Filharmonii Krakowskiej Natalia Jarząbek oraz profesorowie Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego wiolonczelista dr hab. Jan Kalinowski i pianista dr hab. Marek Szlezer.

Prof. dr hab. Małgorzata Woźna-Stankiewicz jest emerytowanym profesorem zwyczajnym Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jej zainteresowania badawcze skupione są na polsko-francuskich relacjach muzycznych, myśli o muzyce w XIX-XX wieku, recepcji muzyki oraz kulturze muzycznej na terenach historycznej Galicji, zwłaszcza w Krakowie. W latach akademickich 1973/74 – 2018/19 pracowała w Instytucie Muzykologii UJ, od 2005/06 była kierownikiem Zakładu Estetyki i Recepcji Muzyki, następnie Zakładu Historii Myśli o Muzyce i Recepcji Muzyki, a od 2008/09 przewodniczącą Rady Instytutu. W latach 2007-2011 była członkiem Komitetu Nauk o Sztuce PAN, następnie (2013-2020) – Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów Naukowych. Od 1978 jest członkiem Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich: w latach 2007-2008 i 2015-2021 brała udział w pracach Komisji Kwalifikacyjnej, a w latach 2007-2010, 2015-2016, 2017-2021 – w pracach jury Konkursu o Nagrodę im. Ks. Prof. Hieronima Feichta.

Link do transmisji: https://www.youtube.com/watch?v=d5ypq8T1btE 

Szczecin | Koncert Pawła Pudło „Żywioły"

ZywiolyW Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie 11 czerwca 2021 o godz. 19.00 filharmoniczna orkiestra symfoniczna pod batutą Adama Domurata wykona dzieło kompozytora Pawła Pudło Żywioły – symfonia dla przyszłości. Wydarzenie jest częścią Festiwalu „Słyszę dobre dźwięki".

Żywioły to projekt łączący muzykę i ekologię – muzyczna opowieść o siłach natury, które tworzą świat wokół nas. Zabrzmi symfonia w stylistyce nawiązującej do muzyki filmowej, z instrumentami etnicznymi oraz zrobionymi ze śmieci – jednorazowych plastikowych butelek i opakowań czy bębnów od pralek. Autor zabiera słuchaczy w nowoczesną muzyczną opowieść o ludzkości, zaczynając od początków współistnienia z przyrodą, przez wynalazki technologiczne, aż po zagubienie w świecie cyfrowym i zagrożenia wynikające z dewastacji środowiska naturalnego.

Utwór prowokuje do rozmów na temat aktualnych problemów świata, dotyczących kwestii szeroko rozumianej ekologii, recyklingu, gospodarowania zasobami naturalnymi – słowem, świadomego funkcjonowania społeczeństw w środowisku naturalnym, dziś i w przyszłości.

Wydarzenie jest częścią Festiwalu „Słyszę dobre dźwięki” organizowanego przez szczecińską Filharmonią w dniach 8–13 czerwca 2021. Głównym tematem koncertów, wystaw i wykładów będzie problem hałasu i dbanie o nasz słuch. Witold Lutosławski już pięćdziesiąt lat temu przewidywał katastrofalne skutki zaśmiecenia naszego otoczenia dźwiękowego i ostrzegał: „Nie wystarczy zatkać uszy!”

Jeżeli się z nim zgadzasz, wejdź na https://uslysz.filharmonia.szczecin.pl/pl/ 

Jelenia Góra | „Scena dla muzyki polskiej”: Krakowskie Trio Stroikowe / Krakowski Kwintet Dęty

FDFilharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze zaprasza 9 czerwca 2021 o godz. 19.00 na koncert w ramach programu „Scena dla muzyki polskiej”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Podczas koncertu muzycy zespołów Krakowskie Trio Stroikowe / Krakowski Kwintet Dęty zaprezentują dzieła wybitnych polskich twórców.

Zespoły powstały w 1998 roku z inicjatywy oboisty Marka Mleczki przy Orkiestrze Kameralnej Capella Cracoviensis. Składają się z wybitnych instrumentalistów, którzy przejawiają swą aktywność artystyczną nie tylko w grze orkiestrowej, ale również kameralnej oraz solowej – muzycy mają w swym dorobku wiele koncertów kameralnych z różnorodnym repertuarem, od muzyki barokowej do współczesnej. Zespoły koncertowały niemalże na wszystkich prestiżowych festiwalach muzycznych w Polsce, spotykając się z entuzjazmem publiczności i uznaniem krytyków. Członkowie Tria i Kwintetu są laureatami wielu konkursów muzycznych, pedagogami Akademii Muzycznych w Krakowie i Katowicach. Współpracują z kompozytorami polskimi, prawykonując ich dzieła, w tym dedykowane zespołom.

Podczas czerwcowego koncertu muzycy zaprezentują Morskie Oko z cyklu Żywioły Tatr Artura Malawskiego na kwintet dęty, Pezzo grazioso Marka Stachowskiego na kwintet dęty, Miniatury liryczne Józefa Świdra na kwintet dęty, Suite pour trio d`anches Aleksandra Tansmana, Trio Witolda Lutosławskiego oraz Trio Antoniego Szałowskiego na obój, klarnet i fagot.

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.jgora.pl/ 

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus online: Dvořák i Grieg

POSIKoncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus 6 czerwca 2021 o godz. 20.00 poprowadzi Jacek Rogala, dyrygent i kompozytor, dyrektor Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga. Zabrzmią dzieła Antonína Dvořáka i Edvarda Griega. W roli solisty Marcin Zdunik– artysta zaliczany do najciekawszych indywidualności nie tylko swojego pokolenia.

Pełen romantycznych uniesień Koncert wiolonczelowy h-moll Antonína Dvořáka od chwili swej premiery stał się pozycją „kanonu” literatury na ten instrument. Zachwyca ono melodyczną urodą tematów, głębią ekspresji, doskonałą orkiestracją (szczególnie pięknie wykorzystującą instrumenty dęte, realizujące wiele tematycznych partii solowych) oraz wzorcową równowagą między wiolonczelą i orkiestrą. Podczas czerwcowego koncertu utwór wykona Marcin Zdunik. Utytułowany, wielokrotnie nagradzany, oklaskiwany na całym świecie wiolonczelista budzi podziw nie tylko techniczną perfekcją i pięknem dźwięku, ale też rozległością muzycznych zainteresowań, ciągłym przekraczaniem repertuarowych granic, śmiałymi projektami ukazującymi wciąż nowe możliwości jego instrumentu.

W drugiej połowie XIX wieku szczególną popularnością cieszył się gatunek „tańców symfonicznych” – często stylizacji motywów narodowych. Zapewne ogromne powodzenie Tańców węgierskich Brahmsa i Tańców słowiańskich Dvořáka natchnęło norweskiego mistrza Edwarda Griega do stworzenia własnych tego rodzaju dzieł ujętych w czteroczęściowy cykl i wydanych w 1897 roku – inspiracją dla nich była kolekcja muzyki ludowej, którą zebrał Ludvig Mathias Lindeman.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert online transmitowany będzie na kanale YouTube i na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/