Polmic - FB

aktualności

Siedem odsłon nowej muzyki polskiej - FESTIWAL SIEDMIU NURTÓW - polmic 149-155

FESTIWAL SIEDMIU NURTÓW na płytach CD

INTUICJA
polmic 149 - kurator nurtu: Rafał Augustyn

1. Agata Zubel (ur. 1978) Recital for 4 (2016) 35:47
Wojciech Błażejczyk – gitara elektryczna, elektronika Adam Pierończyk – saksofon Agata Zubel – głos Cezary Duchnowski – fortepian, komputer

Fragment 3 min.:

Play

2. Szabolcs Esztényi (ur. 1939) Muzyka kreowana 2016 14:27
Szabolcs Esztényi – fortepian

Play

3. Anna Zaradny (ur. 1977) Octopus (2011) 10:32
muzyka elektroniczna

Play

4. Cezary Duchnowski (ur. 1971) & Paweł Romańczuk (ur. 1975) HybryDuo 14:08
Cezary Duchnowski – komputer, hybryda Paweł Romańczuk – hybryda, małe instrumenty

Fragment 3 min.:

Play

Nagranie na żywo 19 czerwca 2016 w Narodowym Instytucie Audiowizualnym w Warszawie, podczas koncertu INTUICJA:
Piotr Wieczorek & Antonina Wyszyńska, Wytwórnia Filmowa „Grochowska 83”

KONSTRUKCJA
polmic 150 - kurator nurtu: Beata Bolesławska

1. Zbigniew Bargielski (ur. 1937) Kwartet smyczkowy z klarnetem „Po drugiej stronie lustra” (1985) 13:02
Roman Widaszek – klarnet
KWARTET ŚLĄSKI:
Szymon Krzeszowiec – skrzypce I, Arkadiusz Kubica – skrzypce II, Łukasz Syrnicki – altówka, Piotr Janosik – wiolonczela

Fragment 3 min.:

Play

2. Krzysztof Meyer (ur. 1943) Kwartet fortepianowy (2009) 24:15
Piotr Sałajczyk – fortepian, Szymon Krzeszowiec – skrzypce, Łukasz Syrnicki – altówka, Piotr Janosik – wiolonczela

Fragment 3 min.:

Play

3.-4. Aleksander Lasoń (ur. 1951) Kwartet smyczkowy nr 4 „Tarnogórski” (2000)
(3 I. misterioso 07:44 - 4 II. deciso e energico) 08:10
KWARTET ŚLĄSKI

Fragment 3 min.:

Play

5. PRASQUAL (ur. 1981) PERNYAI 09:34
na klarnet, fortepian i kwartet smyczkowy (2010/2016)
Roman Widaszek – klarnet, Piotr Sałajczyk – fortepian, KWARTET ŚLĄSKI 

Fragment 3 min.:

Play

Nagranie na żywo 20 czerwca 2016 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, podczas koncertu KONSTRUKCJA: Ewa Guziołek-Tubelewicz & Julita Emanuiłow, Polskie Radio
Wydawcą nut utworu Aleksandra Lasonia Kwartet smyczkowy nr 4 „Tarnogórski” jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne

LIRYKA 
polmic 150 - kurator nurtu: Marcin Trzęsiok

1. Aleksander Nowak (ur. 1979) Naninana 11:46 na amplifikowany instrument klawiszowy i orkiestrę smyczkową w dwóch grupach (2015)
Piotr Orzechowski – Fender Rhodes Stage Piano, AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, Marek Moś – dyrygent, Wojciech Błażejczyk – projekcja dźwięku

Fragment 3 min.:

Play

2.-4. Grażyna Pstrokońska-Nawratil (ur. 1947) …como el sol e la mar... (…jak słońce i morze…) na flet i orkiestrę kameralną (2008)
z cyklu „...myśląc o Vivaldim” (Lato)
(2. I. la playa 03:30 3. II. la hondura 06:03 4. III. el viento dorado 04:58)
Łukasz Długosz – flet, AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, Marek Moś – dyrygent

Fragment 3 min.:

Play

5.-8. Marek Stachowski (1936–2004) Divertimento na kameralną orkiestrę smyczkową (1978)
(5. I. Sinfonia 01:54 6. II. Pezzo giovale 02:58 7. III. Canzonetta notturna 03:01 8. IV. Pezzo finale) 02:25 
AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, Marek Moś – dyrygent

Fragment 3 min.:

Play

9. Eugeniusz Knapik (ur. 1951) Przystępuję do Ciebie 10:43
na głos i orkiestrę smyczkową do słów Edwarda Stachury (2001) 
Urszula Krygier – sopran, AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, Marek Moś – dyrygent

Fragment 3 min.:

Play

10.-12. Andrzej Krzanowski (1951–1990) II Symfonia na 13 instrumentów smyczkowych (1984)
(10. I. Con vigore 03:11 - 11. II. Comodo 04:11 - 12. III. Lento appassionato 10:12)
AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, Marek Moś – dyrygent

Fragment 3 min.:

Play

Nagranie na żywo 21 czerwca 2016 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, podczas koncertu LIRYKA:
Ewa Guziołek-Tubelewicz & Katarzyna Rakowiecka, Polskie Radio. Wydawcą nut utworów: Aleksander Nowak – Naninana, Marek Stachowski – Divertimento, Eugeniusz Knapik – Przystępuję do Ciebie, Andrzej Krzanowski – II Symfonia jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne

METASTYLISTYKA
polmic 152 - kurator nurtu: Katarzyna Naliwajek-Mazurek

1. Paweł Szymański (ur. 1954) Chlorophaenhylohydroxipiperidinofluorobutyrophaenon 21:45
na zespół i inne dźwięki (2002)
ORKIESTRA MUZYKI NOWEJ, Szymon Bywalec – dyrygent, Jarosław Mamczarski – projekcja dźwięku

Fragment 3 min.:

Play

2. Jacek Grudzień (ur. 1961) Ad Naan 06:31
na wiolonczelę i komputerowe przetwarzanie dźwięku (2002)
Andrzej Bauer – wiolonczela, Jarosław Mamczarski – projekcja dźwięku

Fragment 3 min.:

Play

3. Stanisław Krupowicz (ur. 1952) Tempo 72 11:30 
wersja na klawesyn amplifikowany i zespół kameralny (1981/2016)
Aleksandra Rupocińska – klawesyn, ORKIESTRA MUZYKI NOWEJ, Szymon Bywalec – dyrygent, Jarosław Mamczarski – projekcja dźwięku

Fragment 3 min.:

Play

4.-6. Adam Falkiewicz (1980–2007) The Night Home na głos i zespół (2001)
(4. I. I dream that… 03:46 - 5. II. My sight moves… 02:08 - 6. III. Like that I dream… 06:06)
Joanna Freszel – sopran, ORKIESTRA MUZYKI NOWEJ, Szymon Bywalec – dyrygent

Fragment 3 min.:

Play

7. Marcin Bortnowski (ur. 1972) Oczekiwanie 20:54
na wiolonczelę i orkiestrę kameralną (2016)
Andrzej Bauer – wiolonczela, ORKIESTRA MUZYKI NOWEJ, Szymon Bywalec – dyrygent
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. 

Fragment 3 min.:

Play

Nagranie na żywo 22 czerwca 2016 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, podczas koncertu METASTYLISTYKA: Ewa Guziołek-Tubelewicz & Julita Emanuiłow, Polskie Radio

BRZMIENIE 
polmic 153 - kurator nurtu: Iwona Lindstedt

1. Sławomir Wojciechowski (ur. 1971) Blind Spot 13:55
na amplifikowany kwartet smyczkowy (2013)
Członkowie SEPIA ENSEMBLE: Olga Winkowska, Ostap Mańko – skrzypce, Anna Podsiadły – altówka, Anna Szmatoła – wiolonczela

Fragment 3 min.:

Play

2. Krystyna Moszumańska-Nazar (1924–2008) Warianty 13:49
na fortepian i perkusję (1979)
Członkowie SEPIA ENSEMBLE: Tomasz Sośniak – fortepian, Aleksandra Dzwonkowska – perkusja

Fragment 3 min.:

Play

3. Witold Szalonek (1927–2001) Improvisations sonoristiques 09:14
na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian (1968)
Członkowie SEPIA ENSEMBLE: Szymon Jóźwiak – klarnet Wojciech Jeliński – puzon Anna Szmatoła – wiolonczela Tomasz Sośniak – fortepian

Fragment 3 min.:

Play

4. Marcin Stańczyk (ur. 1977) Attorno 14:52
na flet altowy, wiolonczelę i fortepian (2013)
Członkowie SEPIA ENSEMBLE: Paulina Graś-Łukaszewska – flet altowy Anna Szmatoła – wiolonczela Tomasz Sośniak – fortepian

Fragment 3 min.:

Play

5. Jagoda Szmytka (ur. 1982) per ._o 14:53
dla trzech wykonawców (2007)
Ewa Liebchen – flet Ania Karpowicz – flet Tomasz Sośniak – fortepian

Fragment 3 min.:

Play

6. Dobromiła Jaskot (ur. 1981) Hgrrrsht
na 2 amplifikowane flety i krtanie (2015) Ewa Liebchen – flet Ania Karpowicz – flet

Rafał Zapała – elektronika, opieka artystyczna, projekcja dźwięku 

Fragment 3 min.:

Play

Artur Kroschel – opieka artystyczna

Nagranie na żywo 23 czerwca 2016 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, podczas koncertu BRZMIENIE: Gabriela Blicharz & Julita Emanuiłow, Polskie Radio

Wydawcą nut utworów:
Krystyna Moszumańska-Nazar – Warianty Witold Szalonek – Improvisations sonoristiques
jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne

REDUKCJA
Polmic 154 – kurator nurtu: Krzysztof Szwajgier

1. Tomasz Sikorski (1939–1988) Autograf 05:09
na fortepian (1980)
Martyna Zakrzewska – fortepian

Play

2. Zygmunt Krauze (ur. 1938) Kwartet smyczkowy nr 2 (1970) 16:22
ANTARJA QUARTET: Barbara Mglej – skrzypce I, Elżbieta Mudlaff – skrzypce II, Magdalena Chmielowiec – altówka, Jakub Gajownik – wiolonczela

Fragment 3 min.:

Play

3. Magdalena Długosz (ur. 1954) SaxSpiro 15:58
na saksofony i warstwę elektroakustyczną (2011)
Krzysztof Guńka – saksofony, Magdalena Długosz – projekcja dźwięku

Fragment 3 min.:

Play

4. Zygmunt Konieczny (ur. 1937) Wiersz 06:03
na kwartet smyczkowy (2016)
ANTARJA QUARTET

Fragment 3 min.:

Play

5. Zbigniew Rudziński (ur. 1935) Studium na C 06:15
na zespół o dowolnym składzie instrumentów (1964)
Członkowie kwartetu smyczkowego ANTARJA QUARTET i zespołu SPÓŁDZIELNIA MUZYCZNA CONTEMPORARY ENSEMBLE, Maciej Koczur – dyrygent

Fragment 3 min.:

Play

6. Weronika Ratusińska (ur. 1977) Amarcord 09:09
na skrzypce i fortepian (2000)
Członkowie kwartetu smyczkowego ANTARJA QUARTET i zespołu SPÓŁDZIELNIA MUZYCZNA CONTEMPORARY ENSEMBLE: Barbara Mglej – skrzypce Martyna Zakrzewska – fortepian

Fragment 3 min.:

Play

7.-8. Tadeusz Wielecki (ur. 1954) Łagodne kołysanie 
forma dramatyzowana na dęty instrument basowy, altówkę, dwie małe grupy chóralne i recytatora (2016) – fragmenty:
7. Szeptem 01:57
8. Złotousty złoczyńca 04:29
Członkowie kwartetu smyczkowego ANTARJA QUARTET i zespołu SPÓŁDZIELNIA MUZYCZNA CONTEMPORARY ENSEMBLE: Krzysztof Guńka – saksofon Magdalena Chmielowiec – altówka Tadeusz Wielecki – recytacja GRUPA WESPÓŁ Maciej Koczur – dyrygent

Fragment 3 min.:

Play

Nagranie na żywo 24 czerwca 2016 w Narodowym Instytucie Audiowizualnym w Warszawie, podczas koncertu REDUKCJA: Jacek Guzowski & Krzysztof Kuraszkiewicz, Musicon

Wydawcą nut utworu Zygmunta Krauzego Kwartet smyczkowy nr 2 jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne

ENERGIA
polmic 155 – kurator nurtu: Małgorzata Gąsiorowska

1. Hanna Kulenty (ur. 1961) Preludium, Postludium i Psalm 12:45
na wiolonczelę i akordeon (2007)
TWOgether Duo: Magdalena Bojanowicz – wiolonczela, Maciej Frąckiewicz – akordeon

Fragment 3 min.:

Play

2. Jarosław Siwiński (ur. 1964) Sestetto 15:11
na kwartet smyczkowy, kontrabas i fortepian (2013) Kwartet Polonika (dawniej Opium String Quartet): Agnieszka Marucha – skrzypce I, Anna Szalińska – skrzypce II, Magdalena Małecka-Wippich – altówka, Olga Łosakiewicz-Marcyniak – wiolonczela
Małgorzata Kołcz – kontrabas Julia Samojło – fortepian

Fragment 3 min.:

Play

3. Jerzy Kornowicz (ur. 1959) Dzwony od Nielisza (z cyklu Czas się żarzy) na dwa fortepiany (2011) 16:32
DUO APPASIONATO: Dominika Grzybacz – fortepian, Klara Kraj – fortepian

Fragment 3 min.:

Play

4. Marcin Błażewicz (ur. 1953) Kwintet fortepianowy „...duch łąk, duch pól...” (2004) 11:33
Julia Samojło – fortepian, Kwartet Polonika

Fragment 3 min.:

Play

5. Tomasz Jakub Opałka (ur. 1983) Loca deserta 09:33
na gitarę klasyczną i kwartet smyczkowy (2012)
Aleksander Wilgos – gitara, Kwartet Polonika

Fragment 3 min.:

Play

6. Bartosz Kowalski (ur. 1977) Circles on the Water 07:08
na harfę, wibrafon, fortepian i kwartet smyczkowy (2011)
Ilina Sawicka – harfa, Krzysztof Niezgoda – wibrafon, Bartosz Kowalski – fortepian, Katarzyna Denkiewicz – skrzypce I, Iga Wasilewska – skrzypce II, Jerzy Sawicki – altówka, Karolina Pływaczewska – wiolonczela

Fragment 3 min.:

Play

Nagranie na żywo 25 czerwca 2016 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, podczas koncertu ENERGIA: Jarosław Regulski & Zbigniew Kusiak, Polskie Radio

Wydawcą nut utworu Hanny Kulenty Preludium, Postludium i Psalm jest Donemus Publishing B.V.

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
w ramach programu „Muzyczny ślad”,
realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Wydawca / Publisher: ℗ & © 2019
Związek Kompozytorów Polskich 
Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC

Partner: Repliq Media Sp. z o.o.

Siedem odsłon nowej muzyki polskiej - FESTIWAL SIEDMIU NURTÓW na płytach CD

7_nurtow

W roku 2016 Związek Kompozytorów Polskich zakończył obchody swojego 70-lecia, organizując cykl koncertów pod tytułem Festiwal Siedmiu Nurtów. W ramach programu „Muzyczny ślad” 2019, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, w postaci siedmiopłytowego boxu ukazały się nagrania utworów, które zabrzmiały podczas Festiwalu Siedmiu Nurtów.

Dzięki współpracy kompozytorów i muzykologów, członków Związku, przyoblekła się wówczas w realny kształt idea nowego, „nurtowego” spojrzenia na 70 ostatnich lat muzyki polskiej, zaproponowana przez Jerzego Kornowicza. Nie ma tu neoklasycyzmu, awangardy, nowej romantyczności czy postmodernizmu. Pokazane zostało inne ujęcie twórczości polskich kompozytorów po II wojnie światowej – właśnie siedem nurtów, a są to: intuicja, konstrukcja, liryka, metastylistyka, brzmienie, redukcja i energia.

Za każdy nurt odpowiada inny muzykolog–kurator, który przygotował i program koncertu, i jego omówienie. W ten sposób na siedmiu koncertach, a teraz na siedmiu płytach zostały przedstawione najważniejsze, czy może najbardziej wyraźne kierunki muzyki polskiej ostatnich siedemdziesięciu lat. Eseje napisane przez kuratorów stworzyły ciekawy zbiór refleksji o nowych technikach kompozytorskich – prezentujemy je tutaj w języku polskim i angielskim. Zapraszamy serdecznie do słuchania i lektury.

Płyty wydawane przez POLMIC przeznaczone są wyłącznie do celów promocyjnych, edukacyjnych i naukowych. Nie są sprzedawane. Przekazywane są nieodpłatnie zainteresowanym instytucjom i osobom, przy czym ze względu na bardzo mały nakład i duże zainteresowanie pierwszeństwo mają biblioteki muzyczne, gdzie z każdego kompletu może skorzystać większy krąg osób. Zainteresowanych prosimy o kontakt z Polskim Centrum Informacji Muzycznej POLMIC (kontakt: Izabela Zymer, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. ).

ZOBACZ: Opis serii

Czytaj więcej: Siedem odsłon nowej muzyki polskiej - FESTIWAL SIEDMIU NURTÓW na płytach CD

Katowice | Atom String Quartet w Filharmonii Śląskiej

FSKoncert 1 lutego 2020 roku o godz. 17.00 będzie wydarzeniem ukazującym zaskakujące połączenia muzyczne, które w znakomitym wykonaniu zachwycą nawet najbardziej wymagającego melomana. Wraz ze Śląską Orkiestrą Kameralną pod batutą Roberta Kabary na scenie Filharmonii Śląskiej stanie niezwykle inspirujący i intrygujący Atom String Quartet.

Zespół ten należy do grona najlepszych wykonawców jazzowych w Polsce, jest laureatem nagrody „Fryderyk” w kategorii „Album roku – muzyka współczesna” (za płytę SUPERNOVA nagraną wraz z NFM Orkiestrą Leopoldinum), jest także stałym bywalcem światowych scen.

W programie tego wyjątkowego koncertu znajdą się kompozycje niezwykłe. Usłyszymy m.in. Wyspy Eugeniusza Knapika, dzieło wielokrotnie nagradzane i nieustannie doceniane za nadzwyczajną, poetycką treść. Nie zabraknie także utworu wybitnego polskiego jazzmana, Leszka Możdżera – Śląska Orkiestra Kameralna zabierze bowiem słuchaczy w świat dźwięków płynących z jego Preludium i fugi na orkiestrę smyczkową. W towarzystwie filharmoników śląskich Atom String Quartet wykona z kolei nowatorskie opracowania dzieł Witolda Lutosławskiego i Johanna Sebastiana Bacha. Przy ostatnim punkcie programu udowodnią oni, że muzyka baroku doskonale łączy się z jazzem i tworzy świeże połączenie, ukazujące słynne Wariacje Goldbergowskie w zupełnie nowej odsłonie.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad koncertami Filharmonii Śląskiej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcejhttps://filharmonia-slaska.eu/production/atom-string-quartet-slaska-orkiestra-kameralna/ 

Warszawa | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus gra Rachmaninowa

POSIPodczas koncertu 31 stycznia 2020 roku o godz. 19.00 w warszawskim Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego wraz z Sinfonia Iuventus swój kunszt zademonstruje dwudziestopięcioletni pianista Tymoteusz Bies, który budzi stale rosnący zachwyt słuchaczy i krytyków widzących w nim jeden z najbardziej obiecujących talentów młodego pokolenia. Zabrzmią Rapsodia na temat Paganiniego i II Symfonia e-moll Sergiusza Rachmaninowa.

II Symfonia (1908) jest do pewnego stopnia rozwinięciem symfonicznych idei Piotra Czajkowskiego – neoromantyczna, ekspresyjna, pełna patosu i dramatyzmu, o bogatej chromatycznej harmonice i barwnej instrumentacji, jest też bardzo „rosyjska” w duchu, choć nie zawiera wielu oczywistych cytatów muzyki narodowej. Obok monumentalnych koncertów fortepianowych stała się jedną z najpopularniejszych pozycji w dorobku twórcy, od ponad wieku podziwianą na koncertowych estradach całego globu.

Niemal dwie dekady później (1934) powstało jedno z ostatnich dzieł kompozytora i zarazem ostatnie na fortepian z orkiestrą: brawurowa Rapsodia na temat Paganiniego. Za temat posłużył fascynujący motyw z 24. Kaprysu legendarnego włoskiego skrzypka – fascynujący dla słuchaczy tego hipnotycznego dzieła, ale też dla wielu kompozytorów. Ujęcie Rachmaninowa należy do najbardziej monumentalnych i arcytrudnych pianistycznie, stanowiąc prawdziwy probierz najwyższych umiejętności wybranych tylko wirtuozów.

Koncert poprowadzi znakomity dyrygent Paweł Przytocki. Muzyka rosyjska jest mu szczególnie bliska – jego nagranie I Symfonii Rachmaninowa zostało wyróżnione przez amerykański magazyn muzyczny „La Folia”.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Jelenia Góra | Karnawał życzeń

FD31 stycznia 2020 roku o godz. 19:00 Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze zaprasza na koncert karnawałowy, podczas którego odbędzie się prawykonanie najnowszego utworu Artura Zagajewskiego.

Mniej formalny, wywodzący się z operetki musical, w XX wieku święcił triumfy także dzięki filmowym ekranizacjom. Te nieśmiertelne wersje ze srebrnego ekranu do dziś darzymy estymą. Nie dziwi zatem, że niezapomniana muzyka Leonarda Bernsteina z musicalu West Side Story została wybrana w głosowaniu uczestników programu „filharmonia / ostrożnie wciąga!” jako jedna z trzech pozycji repertuarowych obecnego sezonu artystycznego.

Podobnie jest z porywającą muzyką jaką pisał Maurice Ravel. Mistrz instrumentacji i jego poruszające Bolero oraz równie interesujący Poemat choreograficzny „La Valse” z pewnością zadowolą każdego melomana. Do naszych życzeń dokładamy Koncert na dwa flety, który Artur Zagajewski napisał dla Filharmonii Dolnośląskiej w ramach Programu „Kolekcje – Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Dzieła zaprezentują Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej oraz cenieni na całym świecie wirtuozi fletu – Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz – pod batutą Szymona Makowskiego.

Joanna Moryc

Informacja o biletach – na stronie http://filharmonia.jgora.pl/repertuar,6/karnawal-zyczen,2880?did=4641 

Rzeszów | Koncert karnawałowy w Filharmonii Podkarpackiej – prawdziwe przeboje sal koncertowych!

FPProgram koncertu 31 stycznia 2020 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego anonsuje prawdziwe przeboje sal koncertowych.

Świetnie zinstrumentowane scherzo symfoniczne Paula Abrahama Dukasa Uczeń czarnoksiężnika (1897) to muzyczne wyobrażenie dowcipnej ballady Goethego, a Danse macabre (1874) Camille’a Saint-Saënsa przedstawia fantastyczną historię o szalonym tańcu śmierci. Drugi z utworów Saint-Saënsa – Rondo capriccioso (1863) – już od Introdukcji czaruje romantyczną emocjonalnością i efektowną wirtuozerią skrzypiec. Pole do popisu dają również Melodie cygańskie (1878) Pabla Sarasatego będące połączeniem cygańsko-węgierskiego tonu z czardaszem. Duże wymagania stawia wykonawcy także rapsodyczny, przesycony atmosferą tajemniczości Poemat (1896) Ernesta Chaussona, szczególnie w zakresie różnicowania odcieni dźwięku.

Odmienny język twórczy przyniesie ze sobą Partita (wersja na skrzypce i orkiestrę – 1988) Witolda Lutosławskiego. Kompozytor pisał: „ Trzy główne części nawiązują, przynajmniej pod względem rytmu, do przedklasycznej osiemnastowiecznej tradycji muzyki instrumentalnej. Jest to wszakże tylko rodzaj aluzji. Pod względem harmoniki i melodyki Partita należy do tej samej grupy ostatnich moich kompozycji, co III Symfonia i Łańcuch I".

Utwory usłyszymy w interpretacji Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Podkarpackiej pod batutą Wojciecha Rodka. W roli solistów wystąpią skrzypkowie Szymon Krzeszowiec, Bartłomiej Fraś, Sulamita Ślubowska i Michał Orlik.

Katarzyna Senderska

Informacja o biletach – na stronie http://www.filharmonia.rzeszow.pl/repertuar/dzien,31-01-2020.html 

Roman Palester – przywracanie pamięci, c.d.

PalesterGabinet Zbiorów Muzycznych Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie zakończył cykl działań, którymi uświetniał przypadający na 2019 r. jubileusz 30-lecia śmierci Romana Palestra, wybitnego kompozytora i publicysty, którego spuścizna jest przechowywana w BUW.

Szczególny podwód do radości i dumy stanowi płyta CD (niebawem dostępna też na platformach streamingowych), którą wydano z inicjatywy BUW i Fundacji Uniwersytetu Warszawskiego we współpracy z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, z udziałem solistów – Agaty Kielar-Długosz, Leszka Długosza, Clare Hammond, Aliny Mleczko i Macieja Skrzeczkowskiego, pod batutą Łukasza Borowicza. Zawiera ona trzy concertina (na fortepian, saksofon oraz klawesyn) i orkiestrę oraz pokrewną im Serenadę na dwa flety. Publikację dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

We współpracy z Fundacją Piąta Esencja zakończyły się też prace nad drugą edycją grantu „Palester cyfrowy”, dzięki któremu zdigitalizowano prawie 3500 stron rękopisów muzycznych (24) oraz skryptów audycji Radia Wolna Europa (276). 300 nowych obiektów można oglądać w ramach kolekcji „Roman Palester - kompozytor zza żelaznej kurtyny” w Crispie (z uwagi na prawa autorskie – tylko w ramach sieci kampusowej Uniwersytetu Warszawskiego).

Ważnym wydarzeniem jubileuszowego roku był też cykl „Roman Palester – tu i teraz” organizowany przez Fundację Uniwersytetu Warszawskiego oraz BUW przy wsparciu MKiDN). Wszechstronność kompozytorskiego dorobku Palestra zaprezentowano podczas dwóch monograficznych koncertów. Ponadto dwa konwersatoria przypomniały ważną działalność publicysty Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa oraz zaangażowanie w tworzenie muzyki filmowej, zwłaszcza w latach 1930-tych.

Piotr Maculewicz

Wyniki I etapu 61. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda

Baird21 stycznia 2020 roku został rozstrzygnięty I etap Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda.

Jury w składzie: Alicja Gronau (przewodnicząca), Marcel Chyrzyński, Paweł Gusnar, Monika Kędziora i Aldona Nawrocka, wybrało do II etapu następujące utwory:

Nemesis, godło PHOENIX

Me and another one, godło aditolek

Ukwiał pustelnik, godło Matricaria chamomilla

Fala pomarańczowo-zielona, godło ÓWSANALIN

O pewności, godło Merciless Efficiency

Limitation, godło DON GIOVANNI

ertk, godło Siddhartha

Koncert prezentujący wybrane utwory, po którym zostanie rozstrzygnięty II etap Konkursu i ogłoszone wyniki, odbędzie się w czerwcu w Sali Melcera UMFC. O terminie i wykonawcach koncertu poinformujemy osobno.

Katowice | Dzieło Możdżera ponownie w Filharmonii Śląskiej

FSMissa Gratiatoria Leszka Możdżera, która w październiku 2019 roku została przyjęta owacjami na stojąco, zabrzmi w Filharmonii Śląskiej im. H. M. Góreckiego raz jeszcze – na prośbę publiczności – podczas koncertu 26 stycznia 2020 roku o godz. 17.00.

To nowoczesne połączenie jazzu z muzyką religijną ukazuje płynne poruszanie się Możdżera między gatunkami, które nieprzerwanie udowadnia także jako pianista.

Wyjątkowe dzieło polskiego jazzmana poprzedzone zostanie utworem na chór a cappella Patrona Filharmonii Śląskiej, Henryka Mikołaja Góreckiego. Euntes ibant et flebant przybliży słuchaczom tekst zaczerpnięty z Księgi Psalmów zilustrowany melodią o wymiarze wręcz pozaziemskim. Koncert upamiętni ofiary Tragedii Górnośląskiej 1945, której 75-lecie przypada właśnie na styczeń tego roku. Znakomici wykonawcy: Michał Schoppa, Paweł Tomaszewski, Bartek Pieszka, Krzysztof Nowakowski, Tomasz Kałwak, Jarosław Wolanin oraz prowadzony przez niego Chór Filharmonii Śląskiej dadzą wyjątkowy koncert muzyki sakralnej w oryginalnym ujęciu.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad koncertami Filharmonii Śląskiej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/production/pro-memoria/