Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Bogusławowi Schaefferowi in memoriam

SchaefferChór Polskiego Radia zaprasza na koncert dedykowany pamięci wybitnego polskiego twórcy „Bogusławoi Schaefferowi in memoriam”, który odbędzie się 18 października 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie (ul. Modzelewskiego 59).

Z okazji jubileuszu Bogusława Schaeffera, który w tym roku obchodził 90. urodziny, Sławomir Kupczak – zdobywca nagród na polskich i międzynarodowych konkursach muzyki współczesnej – stworzył na zamówienie Chóru Polskiego Radia utwór Glosolalia. „Glosolalia to próba nieświadomego wymawiania dźwięków przypominających jakiś język, szczególnie będąc w stanie głębokiego, wewnętrznego przeżycia mistycznego. Glosolalia jest mamrotaniem w nieistniejącym języku. To co słyszymy, to obfitość szumów i hałas. Utwór nie jest jednak próbą umuzycznienia tego zjawiska, a tym bardziej przedstawienia jakiegoś kultu religijnego. Partia chóru zanotowana jest notacją ścisłą z elementami improwizacji, dotyczącej wysokości dźwięków, wymawianych zgłosek. W utworze użyłem charakterystycznych współbrzmień, które wywiodłem z gruzińskich pieśni religijnych, a także pieśń Szen Char Wenachi z przełomu XII i XIII wieku” – tłumaczy kompozytor. Podczas październikowego koncertu nastąpi prawykonanie utworu Sławomira Kupczaka.

Głównym punktem koncertu „Bogusławowi Schaefferowi in memoriam” będzie kompozycja Missa elettronica Schaeffera na chór mieszany i taśmę, w której Chórowi Polskiego Radia towarzyszyć będzie odpowiedzialna za realizację partii dźwiękowej Ewa Guziołek-Tubelewicz. Zespół Chóru Polskiego Radia poprowadzi Maria Piotrowska-Bogalecka.

Informacja o biletach – na stronie http://www.studianagran.com.pl/koncerty/sala-witolda-lutoslawskiego/ 

Elbląg | Klasyka muzycznej Europy z EOK

EOKKoncert Elbląskiej Orkiestry Kameralnej 18 października 2019 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu będzie smyczkową polemiką z miłośnikami kawy według Jana Sebastiana Bacha…

Wysłuchamy muzycznej klasyki Starego Kontynentu, rodem z Polski i z Niemiec. Po zachodniej stronie Odry znajdziemy się za sprawą bachowskiej Kantaty o kawie. Dzięki jednej z najciekawszych polskich sopranistek – Magdalenie Schabowskiej – wnętrze sali koncertowej ZPSM wypełni aria Heute noch z bachowskiej Kantaty. To pełna humoru i finezji polemika z miłośnikami czarnego trunku.

Natomiast ku polskiej stronie rzecznej granicy udamy się, słuchając kompozycji Stanisława Moniuszki, Grażyny Bacewicz i Henryka Mikołaja Góreckiego. Pod batutą Macieja Żółtowskiego artyści wykonają m.in. moniuszkowską Bajkę, wskutek której przeniesiemy się w świat zaczynający się „za górami, za lasami”. Kres tej wędrówki będzie zależał tylko od wyobraźni melomanów.

Tomasz Czapla

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.eok.elblag.eu/ 

Łódź | Royal Philharmonic Orchestra. Gościnny koncert symfoniczny

FLPrzed nami niezwykły wieczór w Filharmonii Łódzkiej 17 października 2019 roku o godz. 20.00 z niezwykłymi gośćmi z Wielkiej Brytanii. Royal Philharmonic Orchestra – Królewska Orkiestra Filharmoniczna wykona dzieła Mieczysława Karłowicza i Fryderyka Chopina.

RPO to jeden z czołowych brytyjskich zespołów. Jej głównymi dyrygentami byli: Rudolf Kempe, Antal Doráti, Walter Weller, André Previn, Vladimir Ashkenazy, Yuri Temirkanov, Daniele Gatti i Charles Dutoit. Zespół rezyduje w londyńskiej Cadogan Hall, występuje również w Royal Festival Hall i Royal Albert Hall. Obecnie orkiestra stale współpracuje m.in. z Pinchasem Zukermanem, Alexandrem Shelleyem i polskim dyrygentem Grzegorzem Nowakiem, z którym wystąpi w Łodzi. Zagraniczne tournées są stałym i ważnym elementem działalności zespołu. RPO koncertuje w wielu prestiżowych salach na całym świecie, z artystami najwyższej rangi.

Program październikowego koncertu wypełnią utwory kompozytorów polskich. Jego trzon stanowić będą trzy poematy symfoniczne Mieczysława Karłowicza, przedstawiciela Młodej Polski w muzyce, którego obiecującą karierę przerwała 110 lat temu tragiczna śmierć w Tatrach. Solistą koncertu będzie Konrad Binienda, polski pianista mieszkający w Ohio (USA), laureat Chopinowskiego Konkursu Pianistycznego Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku i innych prestiżowych konkursów wykonawczych. Zabrzmi Allegro de concert A-dur op. 46 Fryderyka Chopina w opracowaniu Konrada Biniendy.

Spotkanie przedkoncertowe o godz. 19.15 poprowadzi Andrzej Sułek.

Szczegółowy program – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/royal-philharmonic-orchestra-goscinny-koncert-symfoniczny 

Poznań | Paderewski Festiwal

PaderewskiW dniach 16–19 października 2019 roku w Poznaniu odbędzie się „Paderewski Festiwal – Muzyk, Człowiek, Ambasador Polski”. Stanowi on zapowiedź wyjątkowej, polsko-amerykańskiej produkcji musicalowej o Ignacym Janie Paderewskim, której premiera została zaplanowana na jesień 2020 roku.

Organizatorami przedsięwzięcia są: Teatr Muzyczny w Poznaniu, Instytut Adama Mickiewicza i Miasto Poznań. Festiwal zainauguruje koncert musicalowy „Paddymania”. Tytuł pochodzi od określenia, które powstało w Stanach Zjednoczonych w 1891 roku, a wywołane było pojawieniem się tam na scenach koncertowych trzydziestojednoletniego pianisty Ignacego Jana Paderewskiego. Zabrzmi wybór piosenek z czterech musicali zainspirowanych historią Paderewskiego i amerykańskiej fascynacji jego twórczością. Utwory powstały z inicjatywy Instytutu Adama Mickiewicza w ramach konkursu na profesjonalny musical poświęcony Paderewskiemu, przeprowadzony w USA. Festiwal stanowi kontynuację projektu IAM „Paderewski Musical”. Zwycięzcą został Matthew Hardy, autor spektaklu Virtuoso, który będzie miał swoją premierę we wrześniu 2020 roku w Teatrze Muzycznym w Poznaniu, a następnie zostanie wystawiony w Stanach Zjednoczonych.

Festiwal obejmuje koncerty z muzyką Paderewskiego, warsztaty, które poprowadzą dziekani i profesorki uczelni publicznych i prywatnych z Los Angeles, Nowego Jorku i New Mexico, panel dyskusyjny poświęcony realizacji musicalu w USA z udziałem członków jury projektu „Paderewski Musical”, a także premzentację anglojęzycznego teledysku zapowiadającego premierę musicalu Virtuoso. W ramach „Paderewski Festiwal” pokazana zostanie też opera kameralna Three Paderewskis – zwycięzca nagrody Opera America za rok 2018.

Na wszystkie wydarzenia obowiązuje wstęp bezpłatny.

Szczegóły – na stronie https://www.teatr-muzyczny.pl/paderewski-festiwal/19 

20 lat Wydawnictwa Płytowego POLMIC!

POLMICZ dumą przypominamy, że 20 lat temu, na przełomie roku 1999 i 2000, Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC (wówczas jeszcze pod swoją dawną nazwą Biblioteka-Fonoteka Związku Kompozytorów Polskich) wydało po raz pierwszy „Kronikę Dźwiękową Warszawskiej Jesieni” na płytach kompaktowych.

Warto wspomnieć, że w roku 1999 „Kronika Dźwiękowa” nie była przedsięwzięciem nowym. Jej idea zrodziła się już u zarania Festiwalu i w latach 1956–1989 realizowana była we współpracy z Polskimi Nagraniami w postaci corocznych wydań kompletów wolnoobrotowych, długogrających płyt gramofonowych. Od 1989 roku „Kronika”, niezależnie od nośnika, wydawana jest samodzielnie przez Związek Kompozytorów Polskich, a dokładniej przez Bibliotekę-Fonotekę (obecnie POLMIC), zawsze jako wydawnictwo całkowicie niekomercyjne, nieprzeznaczone do sprzedaży.

Od samego początku „Kronika Dźwiękowa Warszawskiej Jesieni” była pomyślana jako przedsięwzięcie przede wszystkim promocyjne, popularyzujące muzykę polską w ścisłym znaczeniu tego słowa. Są to bezpłatne publikacje płytowe, rozsyłane na cały świat! Płyty są rozprowadzane jako prezenty dla artystów, instytucji i bibliotek – tak w Polsce, jak i w wielu innych krajach.

„Kronika Dźwiękowa Warszawskiej Jesieni” to główna działalność fonograficzna POLMIC, ale nie jedyna, w dorobku mamy już blisko 200 płyt CD, a wśród nich:

  • „Polska Kolekcja Warszawskiej Jesieni 1956–2005” – jubileuszowy komplet dziesięciu płyt CD, wzbogacony obszerną książeczką poświęconą historii Festiwalu i prezentacjom muzyki polskich kompozytorów na „Warszawskiej Jesieni”;
  • Polish 20th and 21st Century Music – From Romanticism to New Avant-garde – płyta-wizytówka nowej muzyki polskiej wydana specjalnie na wystawę organizowaną w ramach targów MIDEM;
  • płyty monograficzne w ramach serii „Muzyka Polska Dzisiaj – Portrety Współczesnych Kompozytorów Polskich”. Są to autorskie (przygotowywane wspólnie z kompozytorami i często wskazanymi przez nich muzykologami i teoretykami – autorami esejów), monograficzne płyty twórców należących do różnych generacji, którzy nie posiadali jeszcze własnej płyty;
  • komplet 7 CD z rejestracją koncertów „Festiwalu Siedmiu Nurtów”, który Związek Kompozytorów Polskich zorganizował w roku 2016 na swoje 70-lecie.

Ideą nadrzędną wydawnictwa jest promocja współczesnej muzyki polskiej – przede wszystkim za granicą. Dlatego też książeczki i okładki wszystkich płyt zawierają opisy w języku polskim i angielskim. W roku 2007 powstał dwujęzyczny katalog Kronika Dźwiękowa Warszawskiej Jesieni 1956-2006 / Sound Chronicle of the Warsaw Autumn 1956–2006, obejmujący wszystkie wydania od początku historii „Kroniki”; angielskojęzyczny katalog Music of the Warsaw Autumn International Festival of Contemporary Music on promotional CDs released by the Polish Music Information Centre (1999–2006) , oraz obszerny aneks będący de facto katalogiem w książce Siódma dekada, Związek Kompozytorów Polskich 2006–2015. Edycje nowsze opisane są na stronie www.polmic.pl w zakładce „Wydawnictwa POLMIC”.

W 2019 roku do popularyzacji polskiej muzyki współczesnej dołączyło się nowe wydawnictwo płytowe ANAKLASIS powstałe pod auspicjami PWM. Gratulujemy Polskiemu Wydawnictwu Muzycznemu kolejnego interesującego projektu!

Łódź | Koncert kameralny w Filharmonii

FL15 października 2019 roku o godz. 19.00 w wykonaniu Tria Vivo usłyszymy nową interpretację arcydzieła Karola Szymanowskiego – Mity w opracowaniu łódzkiej kompozytorki Olgi Hans.

Trio fortepianowe to zespół, który łączy wirtuozowskie możliwości skrzypiec, głębokie brzmienie wiolonczeli i harmoniczne bogactwo fortepianu. Zespół taki tworzy troje muzyków, związanych z Akademią Muzyczną w Łodzi: Magdalena Kling-Fender, Robert Fender i Hanna Holeksa. Na estradzie Filharmonii zaprezentują Trio fortepianowe a-moll op. 50 Piotra Czajkowskiego, Trio fortepianowe G-dur Claude'a Debussy'ego i słynne Mity.

Ten utwór Karola Szymanowskiego świadczy o fascynacji kompozytora kulturą śródziemnomorską. Pochodzi z okresu, w którym dla kompozytora najistotniejsze były brzmieniowe właściwości utworu – stąd imitacja szmeru wody czy naśladowanie dźwięku fletni Pana. Opracowania utworu, powstałego w oryginalne na skrzypce i fortepian, dokonała Olga Hans.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/koncert-kameralny-12 

Antonin | II Festiwal Polskiego Radia Chopin

Festiwal Radia ChopinDruga edycja Festiwalu Polskiego Radia Chopin odbędzie się w dniach 15–20 października 2019 roku w Pałacu Myśliwskim Książąt Radziwiłłów w Antoninie. Hasło przewodnie tegorocznej odsłony brzmi: „Romantyczna fantazja i improwizacja”.

Podczas sześciu wieczorów w pałacu radziwiłłowskim, w którym gościł, koncertował i komponował Fryderyk Chopin, znani muzycy wykonają fantazje i improwizacje nie tylko twórców epoki romantyzmu, lecz także kompozytorów współczesnych. Dwa koncerty, z udziałem Kuby Stankiewicza z zespołem oraz duetu Aleksander Dębicz – Marcin Zdunik, zostaną poświęcone improwizacji. Swoje umiejętności wirtuozowskie zaprezentują podczas recitali fortepianowych Piotr Sałajczyk, Maciej Grzybowski, Julia Kociuban i Evgenij Bozhanov. Przed koncertami odbędą się 25-minutowe wykłady profesorów Ireny Poniatowskiej, Iwony Puchalskiej, Ryszarda Daniela Golianka, Jakuba Stankiewicza i Wiesława Ratajczaka poświęcone idei fantazji i improwizacji w muzyce i literaturze.

Głównym punktem koncertu inauguracyjnego będzie prawykonanie napisanej na specjalne zamówienie Polskiego Radia Chopin kompozycji na fortepian solo Sturm und Frieden Aleksandra Nowaka, tegorocznego laureata Paszportu Polityki. Po raz pierwszy usłyszymy najnowszą kompozycję w wykonaniu Piotra Sałajczyka, który przywraca estradom zapomnianą muzykę fortepianową polskich kompozytorów, ale jest też cenionym wykonawcą muzyki najnowszej. Pianista zaprezentuje również Wielką Fantazję Juliusza Zarębskiego oraz Mazurki z op. 50 i Maski op. 34 Karola Szymanowskiego.

Na wszystkie koncerty wstęp jest wolny.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Łódź| 60 lat Katedry Kameralistyki łódzkiej uczelni muzycznej

Am LódźW dniach 14–15 października 2019 roku w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi odbędą się koncerty z okazji obchodów 60-lecia istnienia Katedry Kameralistyki.

Jest to najstarsza w Polsce jednostka akademicka koncentrująca działania na kameralistyce. Założona przez Kiejstuta Bacewicza – patrona Uczelni – kontynuowała działalność artystyczną i pedagogiczną nieprzerwanie przez 60 lat. Obecnie funkcjonuje jako Instytut Muzyki Kameralnej, którego kierownikiem jest dr hab. Hanna Holeksa. Z okazji jubileuszu pracownicy i współpracownicy Instytutu zapraszają na dwa koncerty i konferencję naukową, które odbywać się będą w Pałacu Akademii Muzycznej w Łodzi przy ul. Gdańskiej 32.

Uroczystości rozpoczną się 14 października koncertem o godz. 18.15 w wykonaniu pedagogów i współpracowników Instytutu Muzyki Kameralnej. Zabrzmi muzyka Siergieja Rachmaninowa, George’a Gershwina, Russela Petersona, Karola Szymanowskiego i Leopolda Godowskiego. „Kameralistyka wczoraj i dziś” to tytuł konferencji naukowej, podczas której referaty wygłoszą pracownicy i goście Instytutu (godz. 10.00-16.00). Na zakończenie obchodów Instytut Muzyki Kameralnej przygotował kolejny koncert, w którego programie znajdą się kompozycje Gustawa Mahlera, Manuela de Falli, Pawła Kleckiego i Aleksandra Tansmana (godz. 18.00).

Na wszystkie wydarzenia w ramach Jubileuszu Katedry Kameralistyki – wstęp wolny.

Aleksandra Bęben

Więcej informacji o wydarzeniach można znaleźć na stronie: www.amuz.lodz.pl 

Warszawa | Mecz / Tabula Rasa

Scena muzyki nowejKolejny koncert Chain Ensemble 14 października 2019 roku o godz. 19.00 w Nowym Teatrze w ramach cyklu „Scena Muzyki Nowej”, organizowanym przez Towarzystwo im. W. Lutosławskiego, rozpoczną dwa muzyczne pojedynki.

W należącym już do klasyki współczesności, powstałym w roku 1964 utworze Match Mauricio Kagela perkusista będzie sędzią w starciu między dwoma wiolonczelistami. Teatralna sytuacja jest punktem wyjścia do zaprezentowania obszernego katalogu rozmaitych możliwości artykulacyjnych. Argentyński kompozytor, który w połowie lat pięćdziesiątych przeniósł się do Niemiec, zapamiętany został m.in. jako inicjator gatunku teatru instrumentalnego, którego jednym z pierwszych przykładów jest właśnie ten utwór. W utworze Mecz mieszkający i działający w Krakowie kompozytor Maciej Jabłoński wykorzystał fragment Ferdydurke Witolda Gombrowicza ze słynną walką na miny między Miętusem i Syfonem. Zespół smyczkowy wsparty kotłami współdziała tu z dużą grupą amatorów, którzy wokalnie i aktorsko wcielają się w rolę przeciwników, zaś oryginalny tekst recytowany przez aktora przedstawia przebieg tego jedynego w swoim rodzaju starcia.

Wyciszenie emocji, zwrot w stronę introwertyzmu nastąpi w utworze Struny w ziemi na zespół smyczkowy Tomasza Sikorskiego, „muzycznego egzystencjalisty”. Arvo Pärt, być może najpopularniejszy z żyjących twórców muzyki „poważnej”, w roku 1977 napisał utwór Tabula rasa na dwoje skrzypiec, fortepian preparowany i orkiestrę smyczkową. Stanowi on jeden z pierwszych przykładów charakterystycznej dla estońskiego kompozytora techniki-stylu tintinnabuli, kojarzonego z brzmieniem dzwonów oraz spokojem, kontemplacją i wewnętrznym wyciszeniem.

Więcej – na stronie https://nowyteatr.org/pl/kalendarz/match-tabula-rasa