Polmic - FB

aktualności

Toruń | V Międzynarodowy Festiwal i Konkurs Skrzypcowy im. Karola Lipińskiego

Lipinski CompetitionPlejada młodych wirtuozów skrzypiec z 13 krajów stanie w muzyczne szranki o statuetkę Grand Prix w Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Karola Lipińskiego, który odbędzie się w dniach 1–13 października 2019 roku w Toruniu. Łączna pula nagród to 51 000 euro.

Toruńska Orkiestra Symfoniczna już po raz 5. organizuje Międzynarodowy Festiwal i Konkurs Skrzypcowy im. Karola Lipińskiego. W tym roku wydarzenie zostało objęte Patronatem Honorowym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy. Odbywający się co trzy lata festiwal ściąga do Torunia wirtuozów skrzypiec z całego świata.

Główny punkt stanowi Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy, w którym na laureatów czekają wysokie nagrody pieniężne. Do tegorocznej edycji konkursu zgłosiło się ponad 80 młodych skrzypków z różnych części globu. 22 zakwalifikowanych uczestników z 13 krajów oceniać będzie międzynarodowe grono jury, składające się z wybitnych skrzypków i pedagogów, na czele z przewodniczącym prof. Ilyą Kalerem – światowej sławy wirtuozem skrzypiec.

Festiwal tworzą liczne wydarzenia, wśród nich: koncerty, recitale, wykłady, projekcje filmowe, warsztaty lutnicze. Całości przyświeca idea przywrócenia Karolowi Lipińskiemu należytego miejsca w historii muzyki polskiej i światowej. Wśród kompozycji rozbrzmiewających podczas Konkursu i Festiwalu nie zabraknie muzyki polskiej, gdyż jej promocja w świecie stanowi jedną z głównych idei, patronujących imprezie. W wykonaniu Ilyi Kalera usłyszymy Hommage à Lipiński Macieja Bałenkowskiego. Atom String Quartet przedstawi swoje autorskie interpretacje utworów Krzysztofa Pendereckiego. Duet wybitnych skrzypków – Krzysztof i Jakub Jakowiczowie – wykonają Sonatę na dwoje skrzypiec Aleksandra Tansmana. Ponadto podczas Koncertu Laureatów odbędzie się prapremiera Eseju na skrzypce solo i orkiestrę smyczkową Pawła Riessa.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie http://lipinski-competition.com/ 

Przesłuchania do Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa: trąbka

POSIPolska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa ogłasza przesłuchania dla muzyków do 30 roku życia na stanowisko „Trąbka”. Termin przesłuchania: 21 października 2019 roku.

Przesłuchania odbędą się w stolicy, w Zespole Szkół im. inż. S. Wysockiego d. „Kolejówka” (ul. Szczęśliwicka 56).

Osobom, które pomyślnie przejdą przesłuchania Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa może zaoferować: umowę o pracę, atrakcyjne wynagrodzenie, pracę pod kierunkiem wybitnych dyrygentów, szeroko zakrojoną edukację artystyczną oraz zdobycie doświadczenia pracy w orkiestrze. Termin nadsyłania zgłoszeń: 17 października 2019 roku. Zgłoszenia można dokonać wyłącznie poprzez stronę internetową: https://bit.ly/2lSyTLU 

Do zgłoszenia należy dołączyć: życiorys w języku polskim, podpisane oświadczenie (do pobrania na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/trabka-termin-przesluchania-21-pazdziernika/ )

Kandydat, w przypadku odwołania swojej obecności na przesłuchaniu, zobowiązany jest do poinformowania instytucji drogą e-mailową lub telefonicznie najpóźniej na 2 dni przed terminem przesłuchania.

Szczegółowe informacje – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/trabka-termin-przesluchania-21-pazdziernika/ 

Przesłuchania do Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa: waltornia I/III

POSIPolska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa ogłasza przesłuchania dla muzyków do 30 roku życia na stanowisko „Waltornia I/III”. Termin przesłuchania: 14 października 2019 roku. Przesłuchania odbędą się w stolicy, w Zespole Szkół im. inż. S. Wysockiego d. „Kolejówka” (ul. Szczęśliwicka 56).

Osobom, które pomyślnie przejdą przesłuchania Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa może zaoferować: umowę o pracę, atrakcyjne wynagrodzenie, pracę pod kierunkiem wybitnych dyrygentów, szeroko zakrojoną edukację artystyczną oraz zdobycie doświadczenia pracy w orkiestrze.

Termin nadsyłania zgłoszeń: 9 października 2019 r. Zgłoszenia można dokonać wyłącznie poprzez stronę internetową: https://bit.ly/2lSyTLU. Do zgłoszenia należy dołączyć: życiorys w języku polskim, podpisane oświadczenie (do pobrania na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/waltornia-termin-przesluchania-14-pazdziernika-2019/ )

Kandydat, w przypadku odwołania swojej obecności na przesłuchaniu, zobowiązany jest do poinformowania instytucji drogą e-mailową lub telefonicznie najpóźniej na 2 dni przed terminem przesłuchania.

Szczegółowe informacje – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/waltornia-termin-przesluchania-14-pazdziernika-2019/ 

Warszawa | Mozart, Panufnik i Schubert w wykonaniu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus

POSI28 września 2019 roku o godz. 19.00 w warszawskim Zamku Królewskim Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa wykona dzieła symfoniczne Wolfganga Amadeusa Mozarta, Franza Schuberta i Andrzeja Panufnika pod dyrekcją Daniela Stabrawy, który wystąpi tego wieczoru również w roli solisty.

Andrzej Panufnik, wybitny polski kompozytor przebywający od lat 1950. w Wielkiej Brytanii, wypracował własny, wysoce indywidualny styl, zwłaszcza bogaty i oryginalny język harmoniczny; zarazem z nurtem neoklasycznym łączyło go zawsze upodobanie do klarownych form, predylekcja do urodziwych melodii i brzmieniowej eufonii. Wszystkie te cechy odnaleźć można w Koncercie skrzypcowym skomponowanym na zamówienie wielkiego skrzypka Yehudiego Menuhina. Na krótko przed tym zamówieniem kompozytor – syn znakomitego lutnika Tomasza Panufnika – otrzymał cenne skrzypce swego ojca, które były wcześniej w posiadaniu Dawida Ojstracha. Wzruszony tym faktem, z tym większą radością przyjął zamówienie. „Pisząc na skrzypce, ulegałem, jak sądzę oddziaływaniu mych dziecięcych wspomnień – zapachu drewna, z którego ojciec budował swe instrumenty, i nieustannego grania mojej matki – tak że ten utwór stał się jakąś pielgrzymką w przeszłość i nieuchronnie wypełnił się polską atmosferą […] Zdecydowałem się, że przede wszystkim muszę wyeksponować skrzypce jako instrument o ciepłym, ekspresyjnym brzmieniu” – pisał o swym dziele. Jego walory i świetna interpretacja Menuhina przyczyniła się do szerokiego spopularyzowania Koncertu, który wszedł do repertuaru wielu skrzypków, doczekał się interesujących nagrań i wciąż należy do najpopularniejszych dzieł Andrzeja Panufnika.

Prześwietny solista wieczoru i zarazem jego dyrygent, Daniel Stabrawa – pierwszy koncertmistrz Filharmoników Berlińskich, od 1995 r. kierownik i dyrygent Capelli Bydgostiensis – dopełni koncertowy program młodzieńczym, urzekającym urodą melodii i klarownością formy I Koncertem skrzypcowym Mozarta (będącym – podobnie jak V Symfonia Schuberta – dziełem nastoletniego geniusza).

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2019 / 2020 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/28wrzesnia/ 

Kraków | 17. Festiwal Muzyki Współczesnej Sacrum Profanum: Sąsiedztwo

Sacrum Profanum17. Festiwal Muzyki Współczesnej Sacrum Profanum potrwa od 27 września do 4 października 2019 roku. Odbędzie się 14 prapremier oraz 29 premier polskich, w tym utworów zamówionych u Wojtka Blecharza, Kasi Głowickiej i Artura Zagajewskiego. W tym roku hasłem przyświecającym Festiwalowi jest „Sąsiedztwo”.

Poznamy przede wszystkim muzykę litewskich kompozytorów (wśród nich Egidija Medekšaitė, Justė Janulytė i Rytis Mažulis), która znajdzie się w programie sześciu koncertów. Cztery z koncertów odbędą się w ramach rezydencji wybitnego wiolonczelisty – Antona Lukoszevieze, który zaprezentuje się w roli solisty, dyrygenta, muzyka i kierownika artystycznego. Koncert „Litewski post-minimalizm” to wydarzenie prezentujące najbardziej charakterystyczny styl w unikalnym, narodowym ujęciu. W programie Festiwalu nie zabraknie również amerykańskiego minimalizmu. Wsłuchamy się też w minimalizm Francuzki Éliane Radigue, a polską przedstawicielką tego nurtu, rezydującą w Holandii, będzie Katarzyna Głowicka.

Podczas 17. edycji Sacrum Profanum po raz pierwszy zagrają Małe Instrumenty, Kwadrofonik, Zespół Wokalny Gęba i ICE Ensemble. Z awangardowych twórców polskich Sacrum Profanum zaprezentuje przede wszystkim twórczość tworzącej w USA Lucii Dlugoszewski (1925–2000). Utwory nieznanej w kraju kompozytorki będzie można usłyszeć w interpretacji Hashtag Ensemble, Arditti Quartet oraz Reinholda Friedla. Odbędzie się też prapremiera Studie in Form – wybitnego utworu Romana Haubenstocka-Ramatiego. Koncert będzie hołdem złożonym kompozytorowi w setną rocznicę urodzin. Poznamy trzy utwory absolwenta krakowskiej Akademii Muzycznej Zbigniewa Karkowskiego. Cały festiwal zostanie w autorski sposób zrelacjonowany i artystycznie skomentowany przez Martę Śniady w formie zamówionego utworu audiowizualnego wykorzystującego nagrania z festiwalu.

Szczegółowy program – na stronie http://sacrumprofanum.com/ 

Jelenia Góra | Pośród odważnych form

FD27 września 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Dolnośląskiej odbędzie się koncert „Pośród odważnych form”. Odważne i śmiałe w swej formie utwory usłyszymy w interpretacji Orkiestry Symfonicznej Filharmonii pod dyrekcją Szymona Makowskiego.

Bolesław Śmiały – drugi z poematów symfonicznych Ludomira Różyckiego, choć stylistyką nawiązuje do wzorów wagnerowskich, inspirowany jest dramatem Stanisława Wyspiańskiego o tym samym tytule i osadzoną w nim tematyką, zaczerpniętą z polskiej historii. Oryginalny w swej formie poemat op. 8 doskonale wprowadzi dwa pozostałe dzieła tego koncertu.

Twórczość Roberta Schumanna i Johannesa Brahmsa na stałe wpisuje się w żelazny repertuar symfoniczny. Koncert wiolonczelowy a-moll Schumanna jest jednym z najchętniej wykonywanych, między innymi dzięki doskonałemu wykorzystaniu potencjału instrumentu solowego. Główną partię utworu wykona tego wieczoru Maciej Kułakowski. IV Symfonia Brahmsa – klasyfikowana jako jedno z największych dzieł orkiestrowych od czasów Ludwiga van Beethovena – doskonale ukazuje potęgę wyrazu tej formy.

Koncert objęty jest programem "filharmonia / ostrożnie, wciąga" realizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca.

Więcej – na stronie http://filharmonia.jgora.pl/ 

Częstochowa | VIII Festiwal Muzyczny Rodziny Bachów

FCW dniach 27–29 września 2019 roku w Filharmonii Częstochowskiej będzie miał miejsce VIII Festiwal Muzyczny Rodziny Bachów.

Festiwal po raz kolejny zachęca do spojrzenia na muzykę klasyczną z szerokiej i elastycznej perspektywy. W ramach VIII edycji odbędą się trzy główne wydarzenia – każde unikatowe i prezentujące muzykę Johanna Sebastiana Bacha i jemu współczesnych w bardzo różnych odsłonach.

Festiwal rozpocznie „Koncert w dawnym stylu” – bogaty repertuarowo i wykonawczo koncert prezentujący tradycję w mistrzowskim stylu. Obok zachwycającej Mszy A-dur Bacha, która w swoim radosnym kolorycie zawiera wszystko co najlepsze w muzyce baroku, zabrzmią również Trzy utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Koncert staropolski i Tryptyk mariacki Romualda Twardowskiego.

Dzień drugi to przygotowany specjalnie na Festiwal performance Seconda Practica, który w formie koncertu-improwizacji połączy przestrzeń muzyki elektronicznej z barokowymi inspiracjami. Występ przygotowany został przez łódzki duet producentów oraz live performerów muzyki elektronicznej: Piotra Matulę i Macieja Milczarka.

Trzecim koncertem będzie powrót do klasyki, ale tym razem rocka i jazzu, które świetnie dogadują się z barokiem. „BaRock&Roll” to zestaw najsłynniejszych motywów baroku w rockowych i jazzowych aranżacjach, które dla publiczności przygotuje Michał Walczak wraz ze swoim zespołem.

Małgorzata Janicka-Słysz

Program Festiwalu – na stronie https://www.filharmonia.com.pl/ 

Opole | Inauguracja 68. sezonu artystycznego Filharmonii Opolskiej „Strefa Gwiazd”

FO68. sezon artystyczny Filharmonii Opolskiej zgodnie z kilkuletnią już tradycją zainauguruje muzyka jej patrona Józefa Elsnera 27 września 2019 roku o godz. 19:00.

Tym razem Orkiestra wraz z dyrektorem, Przemysławem Neumannem, sięgną po uwerturę z opery Jagiełło w Tenczynie – utwór dotychczas pozostający jedynie w rękopisie, nigdy nie nagrany i na pewno nie wykonywany w ciągu ostatniego stulecia. Pierwsze dźwięki sezonu będą więc ukłonem w kierunku Elsnera, w trwającym wciąż roku jubileuszu jego urodzin.

Najmłodszym dziełem w programie (ale wciąż obsadzonym w dziewiętnastowiecznym romantyzmie) będzie II Symfonia Johannesa Brahmsa – kompozycja pogodna, o kojącym brzmieniu, a jednocześnie charakteryzująca się niezwykłym ładunkiem emocjonalnym. W roli solisty tego wieczoru wystąpi Krzysztof Jabłoński – laureat III Nagrody XI Międzynarodowego Konkursu im. F. Chopina w Warszawie w roku 1985, który od ponad 30 lat koncertuje jako solista i kameralista i występuje na estradach Europy, obu Ameryk, Azji, Izraela. W jego interpretacji usłyszymy I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 ucznia Elsnera Fryderyka Chopina.

Koncert organizowany jest w ramach programu "filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!" współprowadzonego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym Filharmonii Opolskiej „Strefa Gwiazd” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/68-sezon-artystyczny-inauguracja-68-sezonu-artystycznego/ 

Warszawa | Szalone Dni Muzyki 2019 „Kartki z podróży”

Szalone DniW dniach 27–29 września 2019 roku festiwal „Szalone Dni Muzyki” odbędzie się już po raz dziesiąty! Pierwszy raz poprzedzi go Preludium (26 września), czyli cztery wydarzenia w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Tematem przewodnim 61 koncertów będą „Kartki z podróży”. Zabrzmią utwory inspirowane dalekimi wyprawami z repertuaru muzyki klasycznej, jazzowej, rozrywkowej i tradycyjnej.

Podróże, do których nawiązuje program tegorocznych „Szalonych Dni Muzyki”, przyjmą formę muzycznych pocztówek, pochodzących nawet z najodleglejszych zakątków świata. Utwory inspirowane dalekimi wyprawami pisali kompozytorzy na przestrzeni wieków. Na festiwalu publiczność będzie mogła usłyszeć dzieła części z nich: Jana Sebastiana Bacha, Wolfganga Amadeusza Mozarta, Karola Szymanowskiego, George’a Gershwina, Astora Piazzolli, Wojciecha Kilara czy Herbie Hancocka. Pojawią się też wątki lokalne – zaprezentowane zostaną utwory warszawskich kompozytorów współczesnych: Aldony Nawrockiej i Aleksandra Kościowa. Bogaty program „Szalonych Dni Muzyki” będzie zróżnicowany, nie tylko pod względem geograficznym, ale także stylistycznym – w programie znajdą się zarówno koncerty symfoniczne, jak i wydarzenia prezentujące muzykę operową, jazzową, musicalową, filmową czy tradycyjną.

Tegoroczną nowością jest Preludium, które odbędzie się dzień przed głównym programem (26 września), w siedzibie organizatora festiwalu przy ulicy Grochowskiej 272 w Warszawie. Na ten czwartkowy wieczór w instytucji organizującej „Szalone Dni Muzyki” zaplanowane zostały cztery koncerty.

Mateusz Purcel

Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie www.szalonednimuzyki.pl