Polmic - FB

aktualności

II Lubomirski Festival

Lubomirski FestivalW dniach 17 października – 8 grudnia 2019 roku w Warszawie, Krakowie, Lublinie, Lwowie, Łańcucie i Wiedniu odbędzie się Festiwal im. księcia Władysława Lubomirskiego pod Patronatem Honorowym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy.

Festiwal im. księcia Władysława Lubomirskiego jest otwartym wydarzeniem muzycznym na cześć mecenasa kultury, który przyczynił się do sukcesu Szymanowskiego, Karłowicza, Szeluto, Różyckiego czy Fitelberga. W dzisiejszych czasach wiemy, jak ważna jest pomoc mecenatu Państwa, sponsoringu czy mecenatu prywatnego, toteż dzięki cyklom otwartych wydarzeń artystycznych, zaprezentowane zostaną niezwykłe postacie, stojące za niezwykłymi Artystami i ich dziełami, szczególnie te, których zasługi ze względu na arystokratyczne pochodzenie zostały wymazane z kart historii w dobie komunizmu.

Cykl otwartych dla publiczności koncertów, recitali, wykonywanych przez wybitnych artystów, poświęcony będzie polskim kompozytorom z rodzin możnowładczych oraz ich protegowanym, jak na przykład Franciszek Lessel, czy właśnie twórcom Młodej Polski, objętych opieką przez Patrona Festiwalu.

Udział w Festiwalu wezmą Sinfonia Varsovia, Polish Art Philharmonic, Orkiestra Filharmonii Lubelskiej, Aukso – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, Orkiestra Filharmonii Lwowskiej, Galicki Chór Kameralny, Junge Kammerphilharmone Freiburg. Poza szesnastoma koncertami symfonicznymi Festiwal wzbogacony będzie recitalami i koncertami kameralnymi.

Przedsięwzięcie ma charakter otwarty, i wszystkie wydarzenia festiwalowe w Polsce oraz we Lwowie są bezpłatne dla publiczności. Funkcjonować będą dwa typy koncertów: „Galowy” oraz „Wieczorowy”, w związku z czym obowiązywać będzie dress code.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://lubomirskifestival.pl/ 

Tychy | Auksodrone 2019

AuksoWartki nurt muzyki współczesnej, meandry jazzu, głębiny elektronicznych poszukiwań, bezpieczne zatoki tradycji – tym wszystkim rozbrzmiewać będzie druga edycja festiwalu Auksodrone, która odbędzie się w tyskiej Mediatece w dniach 4–6 października 2019 roku.

Auksodrone to znowu dziewięć koncertów podzielonych na trzy cykle – Contemporary Opera, New Wave Jazz i Electronics Studies – oraz szereg wydarzeń towarzyszących poświęconych temu, jak rodzi się muzyka i temu, co w nas się rodzi za jej magicznym dotknięciem. Współorganizatorami Auksodrone są Program 2 Polskiego Radia oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Cykl „Contemporary Opera” wypełnią w tym roku trzy akty tryptyku Drach. Dramma per musica – dramatu muzycznego autorstwa Aleksandra Nowaka do libretta Szczepana Twardocha. Za kanwę dzieła, którego premiera będzie miała miejsce na festiwalu, posłużyła oczywiście arcyśląska powieść Twardocha, a w partiach solowych usłyszymy Joannę Freszel, Jana Jakuba Monowida i Sebastiana Szumskiego. Akompaniować będzie orkiestra AUKSO oraz Marcin Świątkiewicz (basso continuo).

Podczas pierwszej edycji Auksodrone cykl koncertów jazzowych poświęcony był rodzimym gigantom gatunku, a tym razem usłyszymy, jak brzmi przyszłość tej muzyki. Leszek Możdżer skonstruuje ją z materiałów odnalezionych w dalszej i bliższej przeszłości.

„Electronics Studies” będzie na tegorocznym Auksodrone bezprecedensową wyprawą do analogowych źródeł elektroniki. Stefan Wesołowski, skrzypek i kompozytor biegle łączący sacrum z profanum, zastąpi elektroniczną warstwę swojej muzyki brzmieniami akustycznymi.

Daria Solecka

Więcej na: www.auksodrone.com 

Wrocław | Inauguracja sezonu symfonicznego NFM

NFMPiąty sezon artystyczny w NFM zacznie się 4 października 2019 roku o godz. 19:00 zgodnie z wrocławską tradycją muzyką Witolda Lutosławskiego, a także młodzieńczym dziełem Karola Szymanowskiego i na wskroś romantycznym koncertem Roberta Schumanna w wykonaniu Barry’ego Douglasa oraz NFM Filharmonii Wrocławskiej.

Koncert fortepianowy a-moll Schumanna powstał z inspiracji kochającej żony. W NFM dzieło wykona Barry Douglas – zwycięzca renomowanego Konkursu Czajkowskiego w 1986 roku, założyciel oraz dyrektor artystyczny Camerata Ireland i dyrektor artystyczny Clandeboye Festival.

W programie koncertu pojawią się również elementy muzyki tradycyjnej – usłyszymy je w pełnym rozmachu Koncercie na orkiestrę patrona NFM, Witolda Lutosławskiego. To utwór zamówiony przez warszawskich filharmoników jako „rozbudowana i wirtuozowska kompozycja oparta na tematach ludowych”. Lutosławski sięgnął po folklor Mazowsza i stworzył koncert, z którego nie był później zadowolony, a który uznano za jedną z najdoskonalszych kompozycji w muzyce polskiej. W wykonaniu wrocławskiej orkiestry usłyszymy także pierwsze dzieło symfoniczne Karola Szymanowskiego, Uwerturę koncertową E-dur, zdradzającą ewidentną fascynację kompozytora twórczością Richarda Straussa.

Pełną polskiej muzyki inaugurację sezonu symfonicznego poprowadzi maestro Giancarlo Guerrero, rozpoczynający już trzeci rok w roli szefa artystycznego NFM Filharmonii Wrocławskiej.

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/ 

Kraków | Inauguracja jubileuszowego 75. sezonu artystycznego Filharmonii Krakowskiej

FKFilharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie otwiera jubileuszowy sezon artystyczny 2019 / 2020. Podczas koncertów inauguracyjnych – 4 października o godz. 19.30 i 5 października o godz. 18.00 w Nowohuckim Centrum Kultury – wystąpią wszystkie zespoły instytucji, czyli Orkiestra, Chór Mieszany oraz Chór Chłopięcy Filharmonii, poprowadzone przez szefa artystycznego instytucji, Charlesa Olivieri-Munroe’a.

Sezon artystyczny 2019 / 2020 Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie determinują dwa istotne konteksty. Przede wszystkim instytucja jako najstarsza spośród polskich filharmonii obchodzi jubileusz 75-lecia swojej działalności. Pierwszy filharmoniczny koncert odbył się w gmachu przy ulicy Zwierzynieckiej w Krakowie już 3 lutego 1945 roku, główne uroczystości związane z jubileuszem będą zatem mieć miejsce w lutym 2020 roku. Zanim jednak to nastąpi, do końca roku kalendarzowego w macierzystym budynku Filharmonii trwać będą prace remontowe i modernizacyjne, co m.in. wpłynie na lokalizację koncertów w pierwszej połowie sezonu. Otwarcie roku koncertowego Filharmonii będzie miało wobec tego miejsce w Nowohuckim Centrum Kultury.

Wieczory inauguracyjne otworzy uwertura do opery Raymond Ambroise’a Thomasa, jak uznał Charles Olivieri-Munroe – rodzaj „cadeau”, prezentu dla publiczności, który wprowadzić ma słuchaczy w radosny i pozytywny nastrój. Podczas inauguracji sezonu, z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej wystąpi skrzypaczka Aleksandra Kuls, laureatka I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Jozsefa Szigetiego w Budapeszcie. W jej wykonaniu usłyszymy Koncert skrzypcowy A-dur op. 8 Mieczysława Karłowicza, utwór zajmujący ważne miejsce między wirtuozowskimi koncertami Wieniawskiego, a całkiem już nowoczesnym typem koncertów Szymanowskiego.

Punkt ciężkości zdecydowanie leży jednak w drugiej części programu. W wykonaniu Orkiestry Filharmonii Krakowskiej oraz obu chórów – mieszanego i chłopięcego, zabrzmi monumentalne Te Deum Hectora Berlioza. Partię tenora solo wykona Erin Caves, wybitny interpretator ról wagnerowskich.

Małgorzata Koch-Butryn

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.krakow.pl/ 

Lusławice | Jesień w Lusławicach

Luslawice„Jesień w Lusławicach” to 6 wyjątkowych wydarzeń muzycznych charakteryzujących się przede wszystkim bogactwem różnorodności stylistycznej prezentowanego repertuaru, a także udziałem znakomitych gwiazd krajowej jak i zagranicznej sceny muzycznej, krórzy wystąpią w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w dniach 5 października – 1 grudnia 2019 roku.

Wśród artystów występujących na lusławickiej scenie pojawią się m.in. Krzysztof Penderecki, Maciej Tworek, NDR Big Band z Monachium, Atom String Quartet, Vladislav Sendecki, Marek Napiórkowski, Mino Cinelu, Krzysztof Meisinger, Poland BaROCK, Olga Pasiecznik, I, CULTURE Orchestra, Orkiestra i chór Akademii Muzycznej w Krakowie, Chór Filharmonii Krakowskiej, Chór Białoruskiej Akademii Muzyki w Mińsku, Stanisław Krawczyński, Rafał Jacek Delekta, Natalia Rubiś, Karolina Sikora, Anna Lubańska, Adam Zdunikowski, Piotr Nowacki i wielu innych.

Podczas pierwszego koncertu w ramach cyklu „Jesień w Lusławicach” wystąpi gitarzysta Krzysztof Meisinger – zdaniem krytyki jeden z najbardziej znanych polskich gitarzystów klasycznych naszych czasów – oraz założona przez niego w 2018 roku orkiestra barokowa Poland baROCK. Ich projekt „Vivaldissimo”, który zaprezentują w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, zawiera bardzo ciekawe propozycje muzyki okresu baroku. Dokładnie jest to przekrój lutniowych koncertów barokowych – od Vivaldiego do Kohauta – oraz najsłynniejsze miniatury barokowe w nowych aranżacjach, w tym Aria na strunie G Johanna Sebastiana Bacha.

Smaku całości dodaje fakt, iż jest to pierwsza taka kooperacja w historii – gitara klasyczna występująca wspólnie z „ortodoksyjnym” zespołem muzyki dawnej. Koncert Krzysztofa Meisingera oraz orkiestry Poland baROCK zapowiada się niezwykle wyjątkowo.

Mateusz Kluza

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie https://penderecki-center.pl/ 

Wręczono Koryfeusze Muzyki Polskiej 2019

Koryfeusz1 października 2019 roku podczas uroczystej Gali w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie ogłoszono laureatów nagrody polskiego środowiska muzycznego Koryfeusz Muzyki Polskiej 2019.

Laureatami zostali:

Odkrycie Roku: skrzypaczka Zuzanna Budzyńska i pianista Szymon Ogryzek – za propagowanie muzyki polskiej, sukcesy na arenie międzynarodowej oraz nagranie płyty Polonaises; Osobowość Roku: Jakub Józef Orliński – kontratenor, za nieprzeciętny talent, osobowość i wyrazistość artystyczną, doskonałe łączenie pięknej barwy głosu z nienaganną techniką wokalną i wyczuciem stylu, a także za swobodne poruszanie się między różnymi gatunkami muzycznymi, od muzyki sakralnej po hip-hop; Wydarzenie Roku: „10/40 Kwartet w Muzeach” – w roku 40-lecia istnienia Kwartet Śląski wystąpił podczas 10 koncertów w 10 muzeach, prezentując najbardziej wartościowe utwory polskich kompozytorów XX wieku; Nagroda Honorowa: Wiesław Ochman – za całokształt działalności artystycznej.

Laureatom wybranym przez polskie środowisko muzyczne wręczono statuetki autorstwa profesora Adama Myjaka. Nagrodom w kategorii Osobowość Roku oraz Nagroda Honorowa towarzyszyły nagrody finansowe ufundowane kolejno przez Związek Artystów Wykonawców STOART oraz Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

Podczas koncertu galowego wystąpili Joanna Freszel i Maciej Grzybowski, The Whoop Group, Marcin Wasilewski Trio oraz AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod dyrekcją Marka Mosia. W programie koncertu znalazły się utwory Mieczysława Karłowicza, Wojciecha Kilara, Pawła Mykietyna, Tomasza Stańko, Mieczysława Wajnberga i Marcina Wasilewskiego. Gospodarzami wieczoru byli Katarzyna Sanocka i Maxymilian Bylicki.

Patronat medialny nad tegoroczną edycją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie www.koryfeusz.org.pl 

Szczecin | Koncert inaugurujący trasę koncertową zespołu Baltic Neopolis Virtuosi po Azji

Baltic Neopolis OrchestraKoncert inaugurujący trasę koncertową zespołu Baltic Neopolis Virtuosi po Azji „Sunrise in Asia” odbędzie się 5 października 2019 roku w Technoparku Pomerania (Sala Castanea) w Szczecinie o godz. 19:00.

Na specjalne zaproszenie National Centre of Performing Arts (Indie), Ho Chi Minh City Conservatory of Music (Wietnam), a także Ambasady Polski w Hanoi muzycy Baltic Neopolis Orchestra (w składzie Baltic Neopolis Virtuosi) w dniach 5–15 października 2019 roku odbędą muzyczną podróż po Indiach i Wietnamie i zaprezentują muzykę polską. Celem trasy jest zwiększenie zainteresowania polską kulturą i świętowanie w krajach, z którymi Polska w roku 2019 będzie świętować rocznicę stulecia nawiązania stosunków dyplomatycznych.

Podczas koncertu inauguracyjnego oprócz szeregu kompozycji polskich twórców zaprezentowany zostanie specjalnie skomponowany przez wietnamskiego kompozytora Phuc Linh utwór Sunrise in Asia. Ponadto zabrzmią kompozycje wielkich i cenionych Rodaków: Mikołaja Góreckiego, Stanisława Moniuszki i Fryderyka Chopina. Projekt otrzymał wsparcie Instytutu Adama Mickiewicza, Konsulatu Polski w Mumbaju, a także Ambasady Polski w Hanoi.

Szczegółowe informacje o trasie – na stronie http://balticneopolis.pl 

Przesłanie na Międzynarodowy Dzień Muzyki

PalecznyJuż od 44 lat na całym świecie 1 października jest Międzynarodowym Dniem Muzyki – świętem, które w 1975 roku zainicjował Yehudi Menuhin. Celem tego szczególnego Dnia jest zwrócenie uwagi na nadzwyczajną wartość, ważność, dobro i miejsce, jakie zajmuje w życiu nas wszystkich Muzyka. Muzyka, bez której wielkiego, choć często niezauważalnego oddziaływania, nasze życie byłoby o wiele uboższe, a ludzie bez dostępu do Muzyki nie byliby sobą. […]

Podstawowym i zarazem niezwykle istotnym przesłaniem Międzynarodowego Dnia Muzyki jest promocja artystów jako tych, którzy poprzez Muzykę tworzą i przekazują piękno. Pomoc, uznanie i docenienie pracy młodych, wybitnie uzdolnionych muzyków jest i powinna być satysfakcją dla nieco starszych, doświadczonych przedstawicieli środowiska muzycznego.

Sam, dopiero po trzydziestu latach nieprzerwanej aktywności koncertowej, postanowiłem połączyć pracę estradową z działalnością pedagogiczną, przekazując swoje doświadczenia młodym pianistom. Zrozumiałem, że zawód artysty muzyka to nie tylko praca indywidualna, koncerty i podróże. Pomimo wielu trudności w połączeniu różnych nurtów swojej działalności, odczuwam olbrzymią satysfakcję z promowania innych artystów.

Wszystkim tegorocznym i poprzednim laureatom Nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej, wręczanej w Międzynarodowym Dniu Muzyki, pragnę przekazać serdeczne gratulacje wraz z życzeniami wspaniałego dalszego rozwoju talentu i osobowości artystycznej. Ale przede wszystkim pragnę życzyć spełnienia w tym trudnym zawodzie oraz prawdziwej, naturalnej, z głębi duszy płynącej radości z możliwości przekazywania piękna Muzyki wszystkim tym, którzy tego pragną, potrzebują i oczekują od nas muzyków!

Piotr Paleczny

Warszawa | Sinfonia Varsovia Kameralnie – sekstet

SVSekstety – popularne w romantyzmie, w XX wieku nieco zapomniane. Choć obecnie są rzadko prezentowane, na koncercie z cyklu Sinfonia Varsovia Kameralnie 2 października 2019 roku o godz. 19.00 (ul. Grochowska 272) publiczność będzie miała okazję wysłuchać dwóch utworów przeznaczonych na sześcioro wykonawców. W programie wydarzenia znalazły się dzieła Krzysztofa Pendereckiego i Ernő Dohnányi’ego.

Orkiestra Sinfonia Varsovia kontynuuje rozpoczęty w styczniu cykl spotkań z muzyką kameralną, które odbywają się pod hasłem „od duetu do oktetu”. Do tej pory w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia zagrały duety, trio, kwartet oraz kwintet, zespoły złożone z muzyków orkiestry i gościnnych artystów. Po wiosenno-letniej przerwie w siedzibie orkiestry wystąpi sekstet: Karol Sikora (klarnet), Stefano Rossi (waltornia), Stanisław Podemski (skrzypce), Adam Siebers (altówka), Piotr Mazurek (wiolonczela) i Agnieszka Kozło (fortepian). Możliwości brzmieniowe sześcioosobowego zespołu stały się kanwą dla poszukiwań XX-wiecznych kompozytorów, dla których kameralistyka stanowiła ważną część twórczego życia. Dobrym przykładem jest pochodzący z 1934 roku Sekstet C-dur op. 37 węgierskiego kompozytora Ernő Dohnányi’ego, który napisał utwór na klarnet, róg, trio smyczkowe i fortepian, odwołując się do późnoromantycznej estetyki i modnej wówczas muzyki filmowej. Jego utwór wprowadza na scenę pianistę, a przy tym wydobywa wszelkie walory barwowe z każdego instrumentu, co jest nie lada sztuką.

Ponad 60 lat później Krzysztof Penderecki sięgnął po ten sam zestaw instrumentów, pisząc jedną ze swych najlepszych kompozycji kameralnych. Sekstet na klarnet, róg, trio smyczkowe i fortepian mimo bogactwa faktur, różnych temp oraz wielu rytmów pozostaje dziełem spójnym i wyjątkowo klarownym, a przy tym niepozbawionym lekkości i charakterystycznej ironii. Utwór dzieli się na dwie części, co według niektórych muzykologów nasuwa skojarzenia z formą dwudzielną znaną z twórczości Witolda Lutosławskiego.

Dodatkowe informacje - na stronie www.sinfoniavarsovia.org