Polmic - FB

aktualności

Lublin | XI Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej „Kody”

KodyW dniach 8―10 maja 2019 roku w Lublinie odbędzie się XI Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej „Kody”.

Festiwal jest najważniejszym, cyklicznym przedsięwzięciem organizowanym przez Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych "Rozdroża" oraz jednym z najbardziej oryginalnych wydarzeń w Polsce. Podczas festiwalu dochodzi do spotkania między wybitnymi kompozytorami muzyki współczesnej, znakomitymi instrumentalistami a twórcami rekonstruującymi archaiczne tradycje muzyczne, aby zgodnie poszukiwać nowych muzycznych sensów i razem podejmować artystyczne ryzyko. Planowane w tym roku koncerty muzyczne ukazywać będą zróżnicowany krajobraz muzyczny i napięcia między tym, co globalne a lokalne, między centrum a peryferiami, kulturowym mainstreamem a estetycznymi mniejszościami.

Większość propozycji festiwalowych to przedsięwzięcia premierowe. Będziemy świadkami premiery zamówionych przez Festiwal koncertu-misterium Wibracje i głosy w wykonaniu The Stone Alphabet przy pomocy i w kręgu kamieni, monodramu instrumentalnego Nadir–Kenosis Marcina Krzyżanowskiego, La Mer Artura Zagajewskiego, oraz 5 Secrets to Making New Music Niny Fukuoka.

Szczegółowy program – na stronie http://kody-festiwal.pl/ 

Kraków | IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Iluminacje: Performer 2019”

IluminacjeW dniach 9–10 maja 2019 roku Koło Naukowe Studentów Psychologii Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie zaprasza na IV Ogólnopolską Konferencję Naukową „Iluminacje: Performer 2019”.

Tegoroczna edycja będzie dotyczyła tematu wykonawcy i wykonawstwa muzycznego, ujętego z wielu różnych perspektyw. Wykład inauguracyjny pt. Pamięć i inteligencja emocjonalna w teorii muzyki i praktyce muzycznej wygłosi dr hab. Małgorzata Janicka-Słysz, prof. AM w Krakowie. Kilka referatów będzie poświęconych współczesnej twórczości kompozytorskiej, m. in. Krótki opis neuropsychologicznego odbioru i tworzenia muzyki (Bartosz Wójtowicz), Neuro-performer jako specyficzne medium do odzwierciedlania tożsamości kompozytora (Monika Kozakiewicz), Cechy temeramentalno-osobowościowe a nastrój wykonawców utworów kompozytorów XXI wieku (Magdalena Pyrek).

W ramach Konferencji 9 maja o godz. 20:00 w Klubie „Bakałarz” Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie (ul. Ingardena 4) odbędzie się „Koncert kompozytorski”. Podczas Koncertu zostaną prawykonane najnowsze utwory polskich kompozytorów XXI wieku: Roberta Prokopowicza, Pawła Sieka, Moniki Wiktorii Kozakiewicz. Będzie to również okazja do zapoznania się z twórczością młodych kompozytorów nie tylko z Polski, ale także z Włoch i USA.

Wstęp na koncert jest wolny!

Patronat medialny nad Konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenia na FB.

Łódź | 74. sesja Musica Moderna

Musica ModernaW ramach wiosennej sesji Musica Moderna zaplanowano osiem koncertów, które będą odbywać się codziennie od 6 do 9 maja 2019 roku w łódzkiej Akademii Muzycznej.

74. sesję Musica Moderna rozpocznie koncert finałowy V Konkursu Kompozytorskiego dla młodzieży „Moja (mi)nuta” 6 maja o godz. 13.00. Wieczorem, o godz. 18.15 organizatorzy zapraszają na „Fletowe oblicza” w wykonaniu Orkiestry Fletowej Akademii Muzycznej w Łodzi. Dwudziestoosobowy zespół przygotowany przez dr hab. Ewelinę Zawiślak i mgr. Mateusza Wojtkiwa zaprezentuje utwory Krzysztofa Grzeszczaka, Agnieszki Zdrojek-Suchodolskiej, Borisa Alvarado i Jolanty Smolskiej.

Pierwszy koncert dyplomowy studentów klas kompozycji odbędzie się 7 maja o godz. 12.00. Program wypełnią utwory instrumentalne i elektroniczne autorstwa Mateusza Bogdalina i Romana Hyli. Zostaną także wyświetlone filmy, do których studenci stworzyli ścieżkę dźwiękową. O godz. 18.15 młodzi wykonawcy zinterpretują muzyczne dokonania studentów klas kompozycji podczas koncertu „Młodzi kompozytorzy, młodzi wykonawcy”. W południe 8 maja na swój dyplom zapraszają Aleksander Brych i Jakub Kaczmarek. Na godz. 18.00 zaplanowano prezentację utworów solowych i kameralnych zakwalifikowanych do III edycji programu Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego „Muzyka Naszych Czasów”.

Ostatniego dnia sesji o godz. 14.00 odbędzie się koncert dyplomowy Rafała Bryły i Kosmy Szusta. Sesję zakończy prezentacja o godz. 18.00 utworów studentów kompozycji, kompozycji muzyki filmowej oraz muzyki w mediach, nad którymi pracowali w Studiu Komputerowym Muzyki Elektroakustycznej. Warstwie muzycznej towarzyszyć będą projekcje audiowizualne, interakcje z publicznością i nie tylko…

Obowiązuje wstęp wolny!

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/74-sesja-musica-moderna 

Katowice | Wajnberg w Polsce

NOSPR4 maja 2019 roku o godz. 18:00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się koncert kameralny z cyklu „Wajnberg w Polsce”.

Podczas koncertu usłyszymy utwory kameralne sławnych warszawian - Zygmunta Noskowskiego, Mieczysława Wajnberga i Szymona Laksa - w wykonaniu Kwartetu Śląskiego – laureatów tegorocznej nagrody Akademii Fonograficznej „Fryderyk”.

XIV Kwartet smyczkowy op. 122 (1978) Wajnberga jest dziełem enigmatycznym: kompozytor nie podaje zwyczajowych określeń charakteru następujących po sobie bezpośrednio pięciu części utworu (są tylko „obiektywne” wskazówki metronomiczne), każe muzykom używać tłumików ponad „zwykłą” miarę, a nade wszystko prowadzi narrację meandrującą, która sprawia, że mamy wrażenie wędrowania po labiryncie w poszukiwaniu drogi wyjścia.

Szymon Laks podczas wojny został wywieziony do Auschwitz (był tam wpierw skrzypkiem, potem dyrygentem obozowej orkiestry), następnie do Sachsenhausen i Dachau. Doświadczenia te opisał w książce Gry oświęcimskie. Po wojnie wrócił do Paryża. Tam powstał III Kwartet „na polskie tematy ludowe” (1945) – osobliwie wolny od ciężaru doświadczeń wojennych, wyraz nostalgii i powrotu do życia.

Zygmunt Noskowski był najwybitniejszym symfonikiem polskim 2 poł. XIX wieku. Dysponował doskonałym warsztatem kompozytorskim, który pozwalał mu budować niezwykle szerokie łuki narracyjne, znakomicie słyszalne także w twórczości kameralnej. Kwartet fortepianowy d-moll op. 8 (przed 1879) trafia wprost „do serca”, ale nie za pomocą sentymentalnych chwytów, lecz kaligraficznie czystego artyzmu.

Marcin Trzęsiok

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęlo Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl 

Przesłuchania do Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa

POSIPolska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa ogłasza przesłuchania dla muzyków do 30 roku życia na stanowiska: kontrabasy tutti, skrzypce tutti, altówki tutti.

Przesłuchania odbędą się w stolicy, w Zespole Szkół im. inż. S. Wysockiego d. „Kolejówka” (ul. Szczęśliwicka 56). Terminy przesłuchań: 3 czerwca 2019 o godz. 15.00 – kontrabasy tutti; 6 czerwca 2019 o godz. 10.00 – skrzypce tutti, 6 czerwca 2019 o godz. 15.00 – altówki tutti.

Osobom, które pomyślnie przejdą przesłuchania, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa może zaoferować: umowę o pracę, atrakcyjne wynagrodzenie, pracę pod kierunkiem wybitnych dyrygentów, szeroko zakrojoną edukację artystyczną oraz zdobycie doświadczenia pracy w orkiestrze.

Kartę zgłoszeniową (do pobrania na stronie www.sinfoniaiuventus.pl/przesluchania) wraz z życiorysem artystycznym należy przesyłać na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. w nieprzekraczalnym terminie do 28 maja 2019 roku.

Kandydat, w przypadku odwołania swojej obecności na przesłuchaniu, zobowiązany jest do poinformowania instytucji drogą e-mailową lub telefonicznie najpóźniej na 2 dni przed terminem przesłuchania.

Warunkiem przyjęcia zgłoszenia jest załączenie do dokumentacji informacji: „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb rekrutacji w Polskiej Orkiestrze Sinfonia Iuventus zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)”.

Szczegóły na www.sinfoniaiuventus.pl/przesluchania 

Kraków | Filharmonia świętuje dwusetne urodziny Stanisława Moniuszki

FKW 200-lecie urodzin Stanisława Moniuszki Filharmonia Krakowska przygotowała dwa jubileuszowe koncerty chóralne, prezentujące twórczość tego wybitnego polskiego kompozytora. Pierwszy z nich odbędzie się 5 maja 2019 roku o godz. 15.00, w ramach projektu „Akademia Chóralna – Śpiewająca Polska”. Podczas drugiego koncertu – 15 maja o godz. 19.30 – pieśni Moniuszki wykonają Chór Instytutu Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki Akademii Muzycznej w Krakowie oraz filharmoniczny Chór Chłopięcy pod kierunkiem młodych adeptów sztuki dyrygenckiej z krakowskiej Akademii.

Stanisław Moniuszko pozostawił po sobie ponad 300 dzieł, w tym liczne pieśni. Te właśnie utwory stały się fundamentem repertuarowym obu koncertów, a także tematem przewodnim tegorocznej pracy z chórami w ramach dofinansowanego ze środków MKiDN projektu „Akademia Chóralna – Śpiewająca Polska”. W ramach projektu organizowane są warsztaty, konkursy i koncerty – w tym roku poświęcone twórczości Moniuszki. Koncert w dniu 5 maja umożliwia prezentację swoich umiejętności 11 małopolskim chórom dziecięcym zrzeszonym w projekcie. W programie koncertu znalazły się najbardziej znane pieśni Moniuszki (Prządka, Złota rybka, Dziad i baba, Chochlik czy Kum i kuma), ale także utwory Witolda Lutosławskiego, Jerzego Wasowskiego i innych.

Koncert chóralny, jaki odbędzie się w środę 15 maja, przygotowany został przez studentów i pedagogów Instytutu Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki Akademii Muzycznej w Krakowie. Zespół chóralny tego wydziału wykona pieśni Stanisława Moniuszki, opracowane na chór przez Franciszka Rylinga, pod dyrekcją studentów-dyrygentów, dla których wydarzenie będzie dyplomem licencjackim. Podczas wieczoru zaśpiewają również dzieci z Chóru Chłopięcego Filharmonii oraz zaproszeni soliści: Jolanta Kowalska-Pawlikowska (sopran) i Sebastian Szumski (baryton).

Małgorzata Koch-Butryn

Szczegółowy program – na stronie http://www.filharmonia.krakow.pl/Home/8376-KONCERT_Z_OKAZJI_ROKU_MONIUSZKOWSKIEGO.html 

Częstochowa | 29. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”

Gaude MaterTegoroczna edycja festiwalu „Gaude Mater” odbędzie się w dniach 4–6 maja 2019 roku. Program wydarzenia obejmuje wystawy oraz koncerty muzyki sakralnej.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” został zainicjowany przez Krzysztofa Pośpiecha, dyrygenta, pedagoga i pierwszego dyrektora Ośrodka Promocji Kultury „Gaude Mater” i jest obecnie największym w Polsce projektem, promującym muzykę różnych religii i kultur. Prowadzenie dialogu międzykulturowego oraz pokazanie piękna muzyki z różnych stron świata otwiera słuchacza na inne wyznania i uczy tolerancji.

W tym roku zaproszeni do udziału w Festiwalu artyści skoncentrowali się na muzyce polskiej. W ramach wydarzenia prezentowana będzie muzyka ze średniowiecznych zbiorów jasnogórskich, utwory chóralne Stanisława Moniuszki. Festiwal jest otwarty także na muzykę współczesną. Podczas koncertu finałowego Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej i Chór Filharmonii Częstochowskiej „Collegium Cantorum” pod dyrekcją Adama Klocka wykonają „Symfonię pieśni żałosnych” op. 36 Henryka Mikołaja Góreckiego i Angelus Wojciecha Kilara.

Szczegółowy program – na stronie http://gaudemater.pl/festiwal2019/ 

Katowice | W Moniuszkowskim dworku

SilesiaW dniu urodzin Stanisława Moniuszki 5 maja 2019 roku Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza małych melomanów wraz z ich opiekunami do wspólnego świętowania wyjątkowej rocznicy. Koncert z cyklu „Moniuszko od serca” odbędzie się w sali koncertowej katowickiej Państwowej Szkoły Muzycznej im. Mieczysława Karłowicza (ul. Teatralna 16) o godz.16.00.

W niedzielę 5 maja upłynie dokładnie 200 lat od chwili narodzin naszego wielkiego kompozytora. Dlatego należy zarezerwować trochę więcej czasu niż zazwyczaj. Zanim rozpocznie się koncert, organizatorzy proponują spotkać się o godz. 15.00 przy pomniku Stanisława Moniuszki na katowickim Placu Karola Miarki, aby złożyć Jubilatowi bukiet kwiatów.

Potem artyści, którzy tego dnia przebiorą się w stroje z epoki, staną się prawdziwymi szlachcicami i szlachciankami i zaproszą nas na spotkanie w Moniuszkowskim dworze, w którym będzie można spotkać wiele niezwykłych postaci – bohaterów pieśni i oper Halka, Verbum nobile i Straszny dwór. W roli solistów wystąpią Anna Ogińska (sopran), Katarzyna Ćwiek (mezzosopran) i Stanisław Duda (baryton). śpiewakom będzie towarzyszyć przy fortepianie Mateusz Lasatowicz. Koncert poprowadzi Alicja Kotyl. Na koniec tego obfitującego w różne wydarzenia niedzielnego popołudnia artyści zaproszą w imieniu Stanisława Moniuszki na słodkie urodzinowe przyjęcie.

Bezpłatne wejściówki dostępne są w biurze IPiUM Silesia (pl. Sejmu Śląskiego 2, parter, pokój 20) lub telefonicznie 32 219 33 44 w. 21.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://www.silesia.art.pl/ 

Toruń | V Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Karola Lipińskiego

TOSV Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Karola Lipińskiego organizowany jest przez Toruńską Orkiestrę Symfoniczną w dniach 4–13 października 2019 roku.

V Międzynarodowy Festiwal i Konkurs Skrzypcowy im. Karola Lipińskiego składa się z 20 wydarzeń: koncertów i recitali wybitnych skrzypków, pokazów filmowych, lutniczych i wykładów. Głównym wydarzeniem będzie Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy, którego celem jest promocja młodych artystów i polskich kompozytorów. Uczestników Konkursu oceniać będzie międzynarodowe jury z prof. Ilya Kalerem w roli przewodniczącego.

Uczestnikami Konkursu mogą zostać skrzypkowie wszystkich narodowości urodzeni po 4 października 1986 roku. Żeby wziąć udział w Konkursie należy przesłać nagranie video wymienionych w Regulaminie utworów J. S. Bacha, N. Paganiniego i W. A. Mozarta oraz wypełnioną kartę zgłoszenia nie później niż do 30 kwietnia 2019 roku.

Kwalifikacja kandydatów dokonana będzie przez Organizatora na podstawie przesłanych nagrań. Komisja spośród kandydatów zakwalifikuje do konkursu nie więcej niż 24 uczestników i wskaże nie więcej niż 5 kandydatów rezerwowych. Program Konkursu składa się z trzech etapów otwartych dla publiczności, transmitowanych na żywo. Wśród obowiązkowych utworów w programie Konkursu znalazły się dzieła Karola Lipińskiego, Henryka Wieniawskiego i Karola Szymanowskiego. Koncert Laureatów odbędzie się 13 października 2019 roku. Poza nagrodami regulaminowymi (I –20 000 EUR, II –15 000 EUR, III –10 000 EUR) Jury przyzna także nagrody fundowane przez instytucje i osoby prywatne, m.in. w formie koncertów. Zdobywcy trzech pierwszych nagród otrzymują tytuł Laureata Konkursu. Pozostałych trzech uczestników finału otrzyma wyróżnienia w wysokości po 2000 EUR każdy.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.lipinski-competition.com/