Polmic - FB

aktualności

Szczecin | Sibelius, Lutosławski i Czajkowski

L26 kwietnia 2019 roku w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie o godz. 19:00 podczas koncertu symfonicznego zabrzmi Livre pour orchestre Witolda Lutosławskiego.

Tytuł w tłumaczeniu brzmi dosłownie Księga na orkiestrę i nawiązuje do dawnych idei łączenia w zbiory miniatur na jeden instrument, np. Livres pour clavesin François Couperina czy Orgelbüchlein Bacha. Kompozycja pochodzi z 1968 roku, z aleatorycznego okresu twórczości Lutosławskiego. Utwór został podzielony na dyrygowane – poza ostatnim – Chapitres (Rozdziały) oraz Intermèdes (Intermedia), które podobnie jak ostatni Rozdział grane są przez muzyków niezależnie (ad libitum).

Utwór ten usłyszymy w interpretacji Orkiestry Symfonicznej Filharmonii w Szczecinie pod dyrekcją Jerzego Salwarowskiego. Muzycy zaprezentują też przesyconą silnymi romantycznymi emocjami uwerturę-fantazję Romeo i Julia Piotra Czajkowskiego oraz Koncert skrzypcowy d-moll Jeana Sibeliusa – najczęściej wykonywany i nagrywany koncert XX wieku. W roli solisty wystąpi skrzypek Piotr Pławner.

Więcej – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/1025-Sibelius__Lutoslawski__Czajkowski 

Gorzów | Do trzech razy sztuka

Filharmonia GorzowskaKoncert kameralny 26 kwietnia 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Gorzowskiej to okazja, by posłuchać jednego z najciekawszych zestawień brzmieniowych w muzyce kameralnej, jakim jest klasyczne trio stroikowe (d’anches).

Program skomponowany został tak, by pokazać bogactwo możliwości oboju, klarnetu i fagotu. Złożyły się na niego utwory różne pod względem stylu, charakteru i nastroju.

III Divertimento KV 439b (ok. 1783) pochodzi ze zbioru 5 Divertimentos, którego autorstwo, choć do końca niepotwierdzone, za sprawą typowych dla stylu Wolfganga Amadeusa Mozarta elementów przypisywane jest właśnie jemu. Utwór noszący cechy wykwintnej kameralnej muzyki komnatowej skrzy się pogodnym nastrojem, a poprzez mistrzowsko napisane partie instrumentów dętych – zachwyca wysmakowaną harmonią i kolorystycznym wyrafinowaniem. Inwencje trzygłosowe (1722) Jana Sebastiana Bacha są częścią zbioru krótkich utworów skomponowanych w oryginale na instrument klawiszowy; tego wieczoru zabrzmią w opracowaniu na trio stroikowe.

Pozostałe kompozycje to dwie odsłony nurtu neoklasycystycznego I połowy ubiegłego wieku. Są nimi: taneczny i pełen wdzięku utwór Cinq Pieces en Trio (1935) francuskiego twórcy Jacquesa Iberta oraz nastrojowa i liryczna Suita na trio stroikowe (1949) Aleksandra Tansmana.

Urszula Śliwińska

Więcej – na stronie https://filharmoniagorzowska.pl/pl/calendar/event/1414/2019-04-26/19:00 

Wrocław | Triumf miłości

MarkowiczCzłonkowie Lutosławski Quartet wraz z gośćmi zapraszają 25 kwietnia 2019 roku o godz. 19:00 na spotkanie z twórczością dwóch wyjątkowych kompozytorów w Narodowym Forum Muzyki. Podczas wieczoru usłyszymy najsłynniejsze dzieła autorstwa Ernesta Chaussona – artysty zwanego niekiedy prekursorem francuskiego impresjonizmu. W programie znalazł się także I kwartet smyczkowy Marcina Markowicza.

Marcin Markowicz – koncertmistrz NFM Filharmonii Wrocławskiej, a zarazem założyciel i członek Lutosławski Quartet – jest nie tylko cenionym kameralistą, lecz także kompozytorem. Jego twórczość nierozerwalnie jest związana z brzmieniem kameralnym.

Francuski twórca Ernest Chausson kształcił się muzycznie pod okiem Jules’a Masseneta i Césara Francka w Konserwatorium Paryskim. W jego interesującym dorobku kompozytorskim najpopularniejszym dziełem okazuje się nastrojowy Poème na skrzypce i orkiestrę. Autor opracował go później również w wersji na mniejszy skład instrumentalny, czyli na skrzypce i fortepian z towarzyszeniem kwartetu smyczkowego. Najczęściej wykonywanym dziełem kameralnym kompozytora jest zaś Koncert D-dur op. 21. Prawykonanie tej na wskroś wirtuozowskiej kompozycji Chausson zawdzięcza przychylności Ysaÿe’a, który postanowił zaprezentować Koncert wraz ze swoim kwartetem i pianistą Auguste’em Pierretem. Bohaterem premiery okazał się niewątpliwie Pierret. Był on drugim wirtuozem fortepianu poproszonym o udział koncercie – jego poprzednik zrezygnował, uznając swoją partię za zbyt trudną…

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/6753 

Wielkanoc 2019

POLMIC

Katowice | Miserere mei Deus – Muzyka na Wielki Piątek

Camerata Silesia19 kwietnia 2019 o godz. 23:00 w Kościele pw. Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Katowicach (ul. Mikołowska 32) już po raz ósmy Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” pod dyrekcją Anny Szostak wystąpi z wyjątkowym pasyjnym programem w noc Wielkiego Piątku.

Koncert-misterium „Miserere mei Deus – Muzyka na Wielki Piątek” będzie elementem wielkopiątkowego czuwania. W przestrzeni jednej z największych katowickich świątyń zabrzmi ponownie słynne Miserere Gregoria Allegriego. „Camerata Silesia” przygotowała na ten wieczór także inne muzyczne wyjątkowe propozycje: skomponowany przez Pawła Łukaszewskiego specjalnie dla zespołu i znakomitego wiolonczelisty Marcina Zdunika utwór Siedem ostatnich słów Chrystusa na Krzyżu oraz przejmujące Svyatyi Johna Tavenera, również z solową partią wiolonczeli. Koncert-misterium muzycznie dopełnią także Pater Noster Peterisa Vasksa oraz pieśń Ludu, mój ludu w aranżacji Sabiny Meck. W muzykę wplecione będą też recytacje w wykonaniu aktora Adama Myrczka.

Katowiccy śpiewacy podobnie jak w latach ubiegłych, będąc w średniowiecznych habitach, rozpoczną koncert procesją, wprowadzając wszystkich w odpowiedni nastrój tego wyjątkowego wydarzenia. Transmisję z koncertu w wykonaniu Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice i wiolonczelisty Marcina Zdunika przeprowadzi Radio eM 107,6 FM.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Toruń | Coś więcej niż koncert...

Musica VeraStowarzyszenie Musica Vera zaprasza w Wielki Piątek – 19 kwietnia 2019 roku – na wydarzenie zatytułowane „Muzyka ciszy”, które odbędzie się w Kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Toruniu o godz. 22:00.

Jest to coś więcej niż koncert – to wspólne zatrzymanie przy Grobie Chrystusa, to żywe słowo, które ma poruszyć serca i wreszcie: wyjątkowa muzyka, taka, która jest najdoskonalszym narzędziem do wyrażenia emocji. Kiedy po zakończonych liturgiach wielkopiątkowych wszystkie parafie pogrążą się w głębokiej ciszy, w jednym z najpiękniejszych toruńskich kościołów, przy zabytkowym Grobie Pańskim, rozpocznie się muzyczna adoracja...

Wystąpi Zespół Śpiewaków Schola Cantorum Thorunensis pod dyrekcją Pawła Głowińskiego. Fragmenty Pisma Świętego przeczyta ks. prałat Wojciech Niedźwiecki. Artyści wykonają Stabat Mater Giovanniego Pierluigiego da Palestriny, Miserere Gregoria Allegriego i Spraw, niech płaczę (ze Stabat Mater) Karola Szymanowskiego.

Wydarzenie dofinansowano z budżetu Gminy Miasta Toruń. Wstęp wolny!

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Warszawa | Koncert upamiętniający 76. rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim

Wajnberg18 kwietnia 2019 roku, w przeddzień 76. rocznicy wybuchu powstania w getcie warszawskim, na scenie Muzeum POLIN Orkiestra Sinfonia Varsovia pod batutą Gabriela Chmury złoży hołd muzykom z getta. Zabrzmią utwory Mozarta, Schuberta i Wajnberga.

19 kwietnia 1943 roku warszawskie getto stało się miejscem największego zbrojnego zrywu Żydów podczas II wojny światowej, a zarazem pierwszego powstania miejskiego w okupowanej Europie. Nie była to jednak jedyna forma oporu wobec okupanta. Żyjący w getcie polscy Żydzi każdego dnia walczyli o swoją godność. Jedną z symbolicznych form tej walki była muzyka. Żydowska Orkiestra Symfoniczna koncertowała w getcie w latach 1941-42. W jej składzie znaleźli się żydowscy muzycy, którzy przed wojną występowali m.in. w Filharmonii Warszawskiej, Operze czy orkiestrze Polskiego Radia. 15 marca 1941 roku Żydowska Orkiestra zagrała koncert złożony z utworów Wolfganga Amadeusa Mozarta i Franza Schuberta. Solistką była 11-letnia wówczas pianistka Josima Feldschuh. Podczas kwietniowego koncertu przy fortepianie zasiądzie 16-letnia Lauren Zhang, wyróżniona przez BBC tytułem Young Musician of the Year.

W drugiej części koncertu usłyszymy IV Symfonię kameralną warszawianina Mieczysława Wajnberga – ostatni utwór, jaki zdołał dokończyć przed śmiercią w roku 1994. Koncert jest jednym z wydarzeń cyklu Wajnberg@100, który Muzeum POLIN realizuje wspólnie ze Stowarzyszeniem Żydowski Instytut Historyczny w Polsce. W jego ramach, w roku 100-lecia urodzin kompozytora, przez cały rok w Muzeum POLIN prezentowana jest muzyka Mieczysława Wajnberga.

Więcej – na stronie https://www.polin.pl/pl/wydarzenie/koncert-z-okazji-76-rocznicy-wybuchu-powstania-w-getcie?d=0 

Warszawa | Siedem Ostatnich Słów Chrystusa na Krzyżu

POSI17 kwietnia 2019 roku o godz. 19.30 w Wielką Środę w pięknej i adekwatnej scenerii barokowej Bazyliki św. Krzyża w Warszawie zabrzmi pierwotna wersja orkiestrowa arcydzieła Josepha Haydna Siedem Ostatnich Słów Chrystusa na Krzyżu Hob. XX/1A, a Polską Orkiestrę Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa poprowadzi dyrygent-legenda – Brytyjczyk Paul Esswood.

Ewangelie przekazują siedem wypowiedzi Jezusa umierającego na Krzyżu (nazywanych umownie „siedmioma słowami”) – te szczególnie ważne dla chrześcijan przekazy były często tematem rozważań teologów, a także muzycznych opracowań, przede wszystkim oratoriów lub kantat. W roku 1786 Joseph Haydn otrzymał nietypowe zamówienie aż z krańców Hiszpanii – od duchownego Don José Sáenz de Santa María z andaluzyjskiego Kadyksu. Kompozytor stworzył dzieło bardzo niekonwencjonalne, niemające dotąd precedensu: Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze, złożone z siedmiu orkiestrowych sonat (wszystkie utrzymane w wolnych tempach, jak adagio, largo, grave, lento), poprzedzonych introdukcją i zakończonych żywą częścią finałową, ilustrującą trzęsienie ziemi, które nastąpiło po śmierci Jezusa.

Dzieło Haydna odniosło ogromny sukces – wykonano je nie tylko w Kadyksie, lecz także m.in. w Wiedniu, Paryżu i Berlinie. Uskrzydlony tym sukcesem autor przygotował też wersję oratoryjną. Podczas kwietniowego koncertu zabrzmi zaś pierwotna wersja orkiestrowa dzieła Haydna.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/

Białystok | Koncert z okazji 85. rocznicy urodzin Krzysztofa Pendereckiego

Penderecki17 kwietnia 2019 roku o godz. 19:00 w Operze i Filharmonii Podlaskiej – Europejskim Centrum Sztuki w Białymstoku będzie miał miejsce koncert z okazji 85. rocznicy urodzin Krzysztofa Pendereckiego.

Trzy utwory oratoryjne największego polskiego żyjącego kompozytora mają moc zbliżania nieba do ziemi. W programie wieczoru znajdą się takie kompozycje, jak: Iże Cheruwimy (1986, zwana też Cherubikonem czy Pieśnią Cherubinów) do tekstu staro-cerkiewno-słowiańskiego – utwór będący prezentem dla wiolonczelisty Mścisława Rostropowicza z okazji 60. urodzin; delikatna i prosta Missa brevis, która plasuje się na antypodach jego monumentalnych, wokalno-instrumentalnych fresków, i O gloriosa virginum (O najchwalebniejsza z dziewic) napisane dla wenezuleskiego dyrygenta José Antonio Abreu z okazji 70. urodzin. Są to dzieła na chór mieszany a cappella, co potęguje ich mistyczny i uduchowiony charakter.

Muzyczną klamrą tego wieczoru będzie – nazywana „Wielką” – Msza c-moll KV 427 Wolfganga Amadeusa Mozarta, należąca do najbardziej znanych dzieł muzyki sakralnej. Utwory wykonają Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka. W roli solistów wystąpią: Anna Wolfinger (sopran), Joanna Krasuska-Motulewicz (alt), Paweł Cichoński (tenor), Mateusz Stachura (bas), Andrzej Klepacki (kantor).

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.oifp.eu/repertuar/koncert-z-okazji-85-rocznicy-urodzin-krzysztofa-pendereckiego/