Polmic - FB

aktualności

Białystok | Koncert wielkopostny

OiFP14 kwietnia 2019 roku o godz. 18.00 w Operze i Filharmonii Podlaskiej – Europejskim Centrum Sztuki w Białymstoku odbędzie się prawykonanie Stabat Mater Marcina Nagnajewicza.

Chór Dziecięcy Opery i Filharmonii Podlaskiej od dawna bierze udział w muzycznym przeżywaniu czasu bożonarodzeniowego i wielkanocnego. Tym razem Chór Dziecięcy z towarzyszeniem Orkiestry smyczkowej Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Ewy Barbary Rafałko wykona najpiękniejsze pieśni wielkopostne w opracowaniu członka ZKP Jacka Glenca – prorektora Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, profesora na Wydziale Kompozycji, Interpretacji, Edukacji i Jazzu.

Kulminacja koncertu będzie prawykonanie Stabat Mater Marcina Nagnajewicza – kompozytora i multiinstrumentalisty związanego z OiFP. Autor jest absolwentem Policealnego Studium Jazzu im. Henryka Majewskiego w Warszawie, Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina i Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. W 2017 Marcin Nagnajewicz otrzymał nagrodę na Festiwalu Małych Prapremier w Wałbrzychu „za współbrzmienie wszystkich przestrzeni spektaklu Straszna piątka” w reż. Marii Żynel, jako autor muzyki.

Informacja o biletach – na stronie https://www.oifp.eu/repertuar/koncert-wielkopostny/ 

Olsztyn | Feliks Nowowiejski „Znalezienie Świętego Krzyża”

FWM14 kwietnia 2019 roku o godz. 20.00, w Niedzielę Palmową rozpoczynającą Wielki Tydzień – czas rozważania Męki Pańskiej, w Bazylice konkatedralnej św. Jakuba w Olsztynie zostanie zaprezentowane monumentalne oratorium Feliksa Nowowiejskiego Znalezienie Świętego Krzyża op. 35 – scena trzecia: Znalezienie, Uwielbienie i Tryumf Krzyża Świętego.

Filharmoników warmińsko-mazurskich z towarzyszeniem solistów: Ewy Biegas (sopran), Sebastiana Szumskiego (baryton), Jarosława Ciecierskiego (organy) i Chóru Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie od pulpitu dyrygenckiego poprowadzi Piotr Sułkowski.

Oratorium Znalezienie Świętego Krzyża op. 35 powstało w latach 1905–1906 i było najważniejszym dziełem berlińskiego okresu twórczości Feliksa Nowowiejskiego. Autorem libretta dzieła był dr Paul Fleischer, ukrywający się pod pseudonimem Arno Herolaska, berliński przyjaciel i współpracownik Nowowiejskiego. Muzyka Nowowiejskiego jest pełna typowego dla niego rozmachu, późnoromantycznego blasku. Wyraźnie słychać w niej nawiązania do Wagnera czy nieustannie powracające echa Mahlera (chór z towarzyszeniem dzwonków przywodzący na myśl III Symfonię), a także wpływy nauczyciela Nowowiejskiego, Maxa Brucha. Jest to muzyka natchniona i pełna silnej pasji.

Oratorium składa się z trzech części-scen, poprzedzonych wstępem, grywanym często jako osobny poemat symfoniczny zatytułowany Jerozolima. Scena trzecia – Znalezienie, Uwielbienie i Tryumf Krzyża Świętego – której w całości wysłuchamy podczas koncertu, ukazuje trud poszukiwania prawdziwego krzyża Jezusa.

Koncert realizowany jest pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Więcej – na stronie https://filharmonia.olsztyn.pl/koncert/feliks-nowowiejski-znalezienie-swietego-krzyza-op-35/ 

Kraków | Wiedeńczycy z Sinfoniettą Cracovią

SCPrzed nami kolejne spotkanie z wyjątkowym gościem wprost ze stolicy Austrii. W tegorocznej odsłonie cyklu „Wiedeńczycy z Sinfoniettą” 14 kwietnia 2019 roku o godz. 19.00 w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach – oddział MNK (Rynek Główny 3) melomani będą mieli szansę spotkać się z Rainerem Honeckiem — koncertmistrzem legendarnych Filharmoników Wiedeńskich.

Gwiazda wieczoru Rainer Honeck to artysta ceniony za niezwykłą wrażliwość i kulturę dźwięku oraz wysublimowane interpretacje mozartowskie. Artysta zasiada w Radzie Programowo-Artystycznej Sinfonietty Cracovii. Gra na skrzypcach Stradivariusa ex-Hämmerle (1709). Podczas najbliższego koncertu krakowskiego Rainer Honeck wystąpi w podwójnej roli: skrzypka solisty prowadzącego orkiestrę od pulpitu koncertmistrza oraz dyrygenta. Maestro Honeck zabierze nas na wyprawę do Wiednia epoki klasyków.

W stylowych wnętrzach krakowskich Sukiennic Sinfonietta Cracovia wykona I koncert skrzypcowy C-dur austriackiego mistrza Josepha Haydna. Obcowanie z Wiedeńczykami będziemy kontynuować XIV Kwartetem smyczkowym cis-moll op. 131 Ludwiga van Beethovena – ostatnim i jednocześnie ulubionym kwartetem smyczkowym kompozytora. Na zakończenie – Verklärte Nacht, pierwszy poemat symfoniczny napisany na zespół kameralny i jedno z pierwszych ważnych dzieł dwudziestopięcioletniego modernisty, przedstawiciela drugiej szkoły wiedeńskiej Arnolda Schönberga.

Patronat medialny nad koncertami Sinfonietty Cracovii objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://sinfonietta.pl/ 

Wrocław | Muzyczne korzenie

NFM13 kwietnia 2019 roku o godz. 18:00 gośćmi Narodowego Forum Muzyki będą Jakub Jakowicz oraz Paweł Wakarecy, którzy wraz z NFM Orkiestrą Leopoldinum wykonają Koncert podwójny d-moll na skrzypce, fortepian i orkiestrę smyczkową MWV O4 Felixa Mendelssohna Bartholdy’ego. W programie znalazły się też kompozycje Béli Bartóka (Divertimento) oraz Andrzeja Panufnika (Arbor cosmica), które poprowadzi od skrzypiec Jakub Jakowicz.

Jakub Jakowicz jest solistą i kameralistą, wirtuozem skrzypiec, którego nikomu nie trzeba przedstawiać. Paweł Wakarecy natomiast to finalista XVI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Koncertuje w kraju i za granicą, występuje z najlepszymi polskimi dyrygentami i orkiestrami, ponadto tworzy ze swoją małżonką Wakarecy Piano Duo. Obaj artyści w NFM wystąpią w roli solistów. Koncert podwójny d-moll Mendelssohna to utwór, w którym partia solowa została podzielona pomiędzy dwa instrumenty. Mendelssohn napisał ten koncert, mając zaledwie czternaście lat – był wtedy dopiero na początku kariery kompozytorskiej.

Również kompozycja polskiego twórcy pojawi się w programie koncertu. Arbor cosmica (z łac. ‘kosmiczne drzewo’) Panufnika zrodziło się z fascynacji naturą i przypisywaniu drzewom magicznych właściwości. Najbardziej interesujące jest podejście kompozytora do struktury utworu – forma została dokładnie przemyślana, a całość kompozycji można przedstawić graficznie w postaci drzewa. Fenomenem Arbor cosmica jest umiejętne połączenie niezwykle precyzyjnej formy z bardzo różnorodną oraz ekspresyjną warstwą brzmieniową i melodyczno-rytmiczną.

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/ 

Łódź | Koncert symfoniczny

FL13 kwietnia 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina podczas koncertu symfonicznego zabrzmi muzyka Mieczysława Karłowicza.

Orkiestra symfoniczna Filharmonii Łódzkiej pod dyrekcja Pawła Przytockiego wykona m.in. poemat symfoniczny Stanisław i Anna Oświecimowie Mieczysława Karłowicza. Adolf Chybiński, biograf kompozytora, pisze, iż między 9 a 14 lutego 1893 r. Karłowiczowie wraz z dziećmi przebywali w Krakowie. Wówczas to 16-letni Mieczysław zobaczył na wystawie w Sukiennicach obraz Stanisława Bergmana Stanisław Oświęcim przy zwłokach Anny Oświęcimówny. Bergman był utalentowanym uczniem Jana Matejki. Urodził się w Krośnie, gdzie od XVII w, w kościele Franciszkanów, w barokowej kaplicy-mauzoleum znajduje się krypta grobowa rodzeństwa Oświecimów. Otoczona lokalnym kultem, stała się na przełomie XVIII i XIX wieku źródłem popularnej, romantycznej legendy o tragicznej miłości brata i siostry. Legenda trafiła w psychice młodzieńca na podatny grunt. Jak wspominały bliskie kompozytorowi osoby, Mieczysław darzył silnym uczuciem swoją cioteczną siostrę Ludwikę Śniadecką; bliski znajomy kompozytora Stanisław Szumowski sugerował, iż ta młodzieńcza miłość odegrała istotną rolę w późniejszej inspiracji poematu.

W wykonaniu pieśni Gustava Mahlera z cyklu Rückert-Lieder na głos solowy i orkiestrę weźmie udział Ewa Wolak, kontralt. Artystka obdarzona jest głosem o niezwykłej ciemnej barwie, dużej skali, a także biegłości. Za swoje osiągnięcia artystyczne została uhonorowana Europejską Nagrodą Kultury. W 2011 artystce nadano prestiżowy tytuł opery niemieckiej: Kammersängerin. Prowadzi klasę wokalną w krakowskiej Akademii Muzycznej i jest profesorem renomowanej Hochschule für Musik Hanns Eisler w Berlinie.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Szczegółowy program – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/koncert-symfoniczny-145 

Toruń | Odwieczne pieśni

TOS12 kwietnia 2019 roku o godz. 19:00 w toruńskiej Sali Koncertowej CKK Jordanki Toruńska Orkiestra Symfoniczna pod dyrekcją Jerzego Salwarowskiego wykona porywającej siły wyrazu dzieła Zygmunta Noskowskiego i Mieczysława Karłowicza.

Należący do późnych romantyków Zygmunt Noskowski w swojej twórczości silnie inspirował się naturą i polskim krajobrazem, czego znakomitym przykładem jest uwertura Morskie Oko. Powstała w 1875 roku, należy do wczesnych, młodzieńczych utworów Noskowskiego. Dzieło świadczy już jednak o dojrzałości artystycznej kompozytora i wyzwoleniu się spod wpływów innych twórców w szczególności Mendelssohna i Schumanna.

Odwieczne pieśni Mieczysława Karłowicza to osobista wypowiedź kompozytora, w której także uzewnętrznia się jego indywidualny styl. Ten symfoniczny tryptyk złożony jest z Pieśni o wiekuistej tęsknocie, Pieśni o miłości i o śmierci oraz Pieśni o wszechbycie. Mimo, że dzieło nie ma dokładnego programu literackiego, to usłyszeć można inspirację, które czerpał z samotnych wędrówek po Tatrach.

W programie koncertu znajdzie się też uwertura Leonora III L. van Beethovena i I Koncert wiolonczelowy a-moll op. 33 C. Saint-Saënsa. Koncert ze względu na swój poziom trudności jest bardzo lubiany przez wirtuozów tego instrumentu, którzy mogą wówczas pokazać swoje niezwykłe umiejętności. Partię solową podczas koncertu w Toruniu wykona koncertmistrz grupy wiolonczel Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej Karol Wroniszewski.

Więcej – na stronie http://tos.art.pl/pl/wydarzenie_735_Odwieczne_piesni.html 

Lublin | Moniuszko i wielka opera romantyczna

Fonie LublinaOddział Lubelski Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków zaprasza na kolejne wydarzenie w ramach cyklu koncertowego „Fonie Lublina”. Koncert 14 kwietnia 2019 roku o godz. 18:00 w Trybunale Koronnym wpisuje się w ogólnopolskie obchody Roku Stanisława Moniuszki.

Publiczność lubelska, licznie gromadząca się co miesiąc w Trybunale Koronnym, wysłuchała już, jak muzyka kompozytorów Młodej Polski korespondowała z twórczością Moniuszki. W kwietniu przyjdzie pora, gdy muzyka operowa Moniuszki zabrzmi obok utworów ze światowego repertuaru wielkich scen Europy.

W programie znajdą się fragmenty Halki i Hrabiny, przedstawione w kontekście najbardziej cenionych arii i duetów z oper G. Verdiego, G. Bizeta, G. Pucciniego, P. Czajkowskiego i R. Wagnera. Z jednej strony będzie więc można poznać to, co w spuściźnie Moniuszki odróżnia go od wielu współczesnych mu kompozytorów, a z drugiej przekonać się, że jego utwory wcale nie odstawały od europejskich scen muzycznych. Źródeł inspiracji dla scenicznych opusów Moniuszki można poszukiwać również wśród małych form solowych i kameralnych. Dlatego też program koncertu uzupełnią miniatury fortepianowe J. Brahmsa i F. Chopina.

W koncercie wezmą udział sopranistka Anna Barska, tenor Robert Mojsa i pianistka Marta Misztal. Słowo o muzyce wygłosi Ewa Starownik-Kuszewska.

Projekt realizowany jest dzięki wsparciu finansowemu Miasta Lublin. Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Poznańscy kompozytorzy elektroakustyczni w Krakowie

GlospatPierwszy koncert wymienny muzyki elektroakustycznej, zorganizowany przez SMEAMuz Poznań, odbędzie się 13 kwietnia 2019 roku o godz. 18:00 w CSW Solvay w Krakowie (ul. Zakopiańska 62).

Wydarzenie to jest otwarciem współpracy akademickiej, zainicjowanej przez prof. Lidię Zielińską (Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu) i prof. Marka Chołoniewskiego (Akademia Muzyczna i ASP w Krakowie). Kompozytorzy krakowscy zagrają w Poznaniu już 18 maja.

W krakowskim koncercie wystąpią studenci i pedagodzy poznańscy jako wykonawcy własnych projektów elektroakustycznych. Zaplanowana jest też wspólna improwizacja poznańskich muzyków i krakowskich gospodarzy z udziałem liry korbowej, śpiewu, magnetofonów analogowych i różnych mediów elektronicznych.

Kompozytorzy z Poznania są szczególnie oczekiwanymi gośćmi. W poznańskiej Akademii od trzech lat można podjąć studia kompozytorskie na nowatorskiej specjalności „Kompozycja elektroakustyczna”, jedynej w akademiach muzycznych w Europie. Późną wiosną po raz pierwszy doczekamy się absolwentów. Studia są trzyletnie, zapraszają co roku kandydatów bez formalnego wykształcenia muzycznego, oferując im zajęcia zarówno dotyczące dźwiękowych technologii komputerowych, jak też klasycznej i współczesnej muzyki profesjonalnej.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program koncertu: https://www.facebook.com/events/537928763398878 

Informacja o studiach: https://amuz.edu.pl/dla-kandydata/ 

Szczecin | Pieśni Karłowicza w interpretacji Małgorzaty Walewskiej

FSzJedna z najbardziej uznanych mezzosopranistek z charakterystyczną ciemną barwą głosu, występująca w prestiżowych salach Małgorzata Walewska 12 kwietnia 2019 roku o godz. 19:00 pojawi się na scenie Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie.

Małgorzata Walewska, odznaczona Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, wykona Pieśni Karłowicza w nowej odsłonie. Pierwotnie napisane na fortepian i głos solowy teraz zabrzmią w orkiestracji Piotra Mossa – kompozytora, który doskonale oddał ducha epoki oraz styl kompozytorski Karłowicza. 

Mieczysław Karłowicz, który zapisał się w historii muzyki głównie jako twórca dzieł orkiestrowych, pisał też pieśni na głos z fortepianem. We wczesnym okresie twórczości powstały niemal wszystkie jego pieśni (op. 1, 3 i 4). Najchętniej wybieranym przez Karłowicza poetą był Kazimierz Tetmajer, choć inspirowała kompozytora też poezja Heinricha Heinego, Adama Asnyka, Juliusza Słowackiego, Zygmunta Krasińskiego. Wczesny okres w dorobku twórcy zamyka Symfonia „Odrodzenie” e-moll op. 7. Utwór uzupełniony został szczegółowym programem literackim, opisującym młodzieńcze marzenia, zmagania z szarą codziennością, niespełnione pragnienia i walczącą ze zniechęceniem duszę, która w finale dostępuje ostatecznie tytułowego „odrodzenia”. Utwory wykona Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie, którą poprowadzi dyrektor artystyczny Rune Bergmann.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Więcej – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl