Polmic - FB

aktualności

Kraków | Ile przeszłości w teraźniejszości? „Elementi 7: retro” – konferencja naukowa i koncerty

Elementi„Elementi 7: retro” to trzy dni intensywnych spotkań i koncertów, trzy dni dedykowane muzyce i refleksji o niej. Podczas tegorocznej edycji, która odbędzie się w dniach 1-3 marca 2019 w murach Akademii Muzycznej w Krakowie, gośćmi specjalnymi będą m.in. Olga Drenda oraz Artur Zagajewski.

Zainicjowana siedem lat temu studencka konferencja naukowa „Elementi” szybko rozrosła się do cyklicznego wydarzenia, obejmującego nie tylko referaty i dyskusje, ale również koncerty, wykłady i spotkania oraz warsztaty kompozytorskie. Hasło „retro” – temat tegorocznej edycji – prowokuje do stawiania pytań o obecność tego, co minione we współczesnej sztuce, stanowiąc przy tym pretekst do podjęcia problemu nostalgii, widmontologii czy duchologii. To właśnie te zagadnienia poruszane będą w referatach w ramach dwudniowej konferencji naukowej (1-2.03), podczas której można będzie wysłuchać także wykładów specjalnie zaproszonych gości: Olgi Drendy, Romana Dziadkiewicza, Andrzeja Mądry oraz Artura Zagajewskiego.

Ważną część „Elementi 7” stanowią koncerty muzyki nowej. Podczas pierwszych dwóch dni wystąpią Gośka Isphording oraz Erik Bosgraaf (1.03), Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble (2.03), ostatniego dnia odbędzie się zaś koncert studentów kompozycji Akademii Muzycznej w Krakowie (3.03).

Karolina Dąbek

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program - na stronie wydarzenia https://www.facebook.com/events/827272524282015/?event_time_id=827272534282014

Konkurs o Nagrodę im. Ks. Prof. Hieronima Feichta za rok 2018 rozstrzygnięty!

FeichtDnia 20 lutego 2019 roku w Warszawie zebrało się Jury Konkursu o Nagrodę im. Ks. Prof. Hieronima Feichta w składzie: dr hab. Paweł Gancarczyk, prof. IS PAN (przewodniczący), dr hab. Katarzyna Dadak-Kozicka, prof. UMFC, prof. dr hab. Zbigniew Skowron, prof. dr hab. Małgorzata Woźna-Stankiewicz, prof. dr hab. Remigiusz Pośpiech, dr hab. Agnieszka Leszczyńska i dr Beata Bolesławska-Lewandowska.

Jury konkursu jednogłośnie postanowiło przyznać Nagrodę im. Ks. Prof. Hieronima Feichta ex aequo następującym autorom:

1) Wojciechowi Karasińskiemu (Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego) za pracę pt. Poglądy estetyczno-artystyczne Beli Bartóka.

2) Michałowi Klubińskiemu (Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego) za książkę pt. Bohdan Wodiczko. Dyrygent wobec nowoczesnej kultury muzycznej, Kraków 2017.

Jednocześnie Jury Konkursu postanowiło przyznać wyróżnienie panu Kwen-Yin Li za pracę pt. Polonez po Chopinie. Utwory fortepianowe kompozytorów polskich z lat 1850–1918.

Wszystkim laureatom serdecznie gratulujemy!

Gorzów | Pięć twarzy wiolonczeli

FGKoncert kameralny w Filharmonii Gorzowskiej 1 marca 2019 roku o godz. 19.00 będzie okazją, by posłuchać pięknego brzmienia kwintetu wiolonczelowego. Program skomponowany został tak, by pokazać wielowymiarowość i różnorodność brzmienia instrumentu.

Koncert rozpocznie muzyka barokowa i spopularyzowana przez tę epokę Passacaglia skomponowana przez Georga Friedrchicha Händla jako jedna z części jego VII Suity (1720). Medytacyjny utwór Fratres (1977) Arvo Pärta to przykład muzycznego minimalizmu. Dzieło napisane zostało w stworzonym przez estońskiego kompozytora stylu tintinnabuli (łac. dzwonek). Wrażenie grających dzwonków ma dać słuchaczowi poczucie spokoju, harmonii i wewnętrznego wyciszenia. Dla wykonawcy nadrzędną ideą ma być odkrywanie nieskończoności muzyki w najprostszych elementach – w pięknie zagranej nucie, cichym rytmie lub w ciszy.

Za to w utworze Deux mouvements (1935) Aleksandra Tansmana – współtwórcy neoklasycyzmu w muzyce światowej – głosy wiolonczel mienią się całą gamą barw i emocji za sprawą licznych kontrastów dynamicznych i rytmicznych. Nastrojów i kolorów nie brakuje również utworowi Hommage a Maurice Ravel Mahira Cetiza nawiązującemu do twórczości jednego z największych kolorystów w historii muzyki klasycznej. Program dopełnią dwie kompozycje: inspirowana muzyką hebrajską Kol Nidrei (1880) Maxa Brucha oraz jedna z suit cyklu Bachianas Brasileiras (1930-1945) Heitora Villa-Lobosa.

Urszula Śliwińska

Więcej – na stronie https://www.filharmoniagorzowska.pl/pl/calendar/event/1211/2019-03-01/19:00 

Kraków-Wieliczka | II Festiwal i Konkurs Pianistyczny „Piano e Forte” 2019

SfogatoZespół Szkół Muzycznych w Wieliczce oraz Towarzystwo Muzyczno-Artystyczne Sfogato mają zaszczyt zaprosić na II Festiwal i Konkurs Pianistyczny „Piano e Forte”. Druga edycja Festiwalu i Konkursu odbędzie się w dniach 1-9 marca 2019 roku.

Celem Festiwalu i Konkursu „Piano e Forte” jest ukazanie historii ewolucji fortepianu w kontekście rozwoju repertuaru fortepianowego. Badanie wzajemnych relacji, oddziaływań oraz wpływu nowych zdobyczy w zakresie mechanizmu fortepianowego na repertuar, a także nowatorskich technik kompozytorskich na rozwój instrumentu. Zadaniem Konkursu jest inspirowanie młodych pianistów do pogłębiania wiedzy z zakresu historii instrumentu, zwiększanie świadomości dotyczącej praktyk wykonawczych różnorodnego repertuaru na fortepianach współczesnych i historycznych, a także poznawanie nurtów interpretacyjnych oraz literatury fortepianowej różnych epok. Festiwal i Konkurs „Piano e Forte”, którego pomysłodawcą i kierownikiem artystycznym jest pianistka Marta Polańska, jest innowacyjnym projektem ujmującym problematykę w sposób holistyczny. 

Przedsięwzięcie będzie przebiegać w rytmie rocznic wybitnych polskich kompozytorów:
Stanisława Moniuszki z okazji 200. rocznicy urodzin kompozytora,
Marii Szymanowskiej z okazji 230. rocznicy urodzin kompozytorki,
Fryderyka Chopina w 170. rocznicę śmierci kompozytora
oraz Grażyny Bacewicz z okazji 110. rocznicy urodzin i 50. rocznicy śmierci kompozytorki.

W programie Festiwalu znajdą się warsztaty dotyczące budowy fortepianu i jednego z jego prototypów, czyli klawesynu, oraz organów – instrumentu, na którym także grał Fryderyk Chopin i Stanisław Moniuszko, wykłady dotyczące historii instrumentów, a także dzieł fortepianowych ww. polskich kompozytorów oraz koncert galowy młodych mistrzów fortepianu.

Regulamin Konkursu oraz wszelkie informacje znajdują się na stronie: www.PianoeForte.pl

Patronat medialny nad wydarzeniami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Olsztyn | Mistrzowski recital fortepianowy: Paweł Kubica

FWMKolejny mistrzowski recital fortepianowy 28 lutego 2019 roku o godz.19.00 w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w całości wypełni muzyka polska. Tak zdecydował Paweł Kubica, pianista, który spróbuje zachwycić słuchaczy tego wieczoru swoim talentem i wirtuozerią.

Paweł Kubica, jeden z najciekawszych polskich pianistów, uczestnik dwóch Konkursów Chopinowskich, przywiezie do Olsztyna swoją subiektywną, małą antologię polskiej literatury fortepianowej XIX i początków XX stulecia. W programie recitalu usłyszymy kompozycje: Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego, Karola Szymanowskiego i Juliusza Zarębskiego.

Pianista ukończył z wyróżnieniem krakowską Akademię Muzyczną w 1996 roku w klasie Janusza Olejniczaka. Swoje umiejętności doskonalił na licznych kursach mistrzowskich w kraju i za granicą. Jest laureatem konkursów krajowych i zagranicznych, m.in. II Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie (1998, I nagroda w kategorii solistów oraz nagroda specjalna). Pianista prowadzi ożywioną solową działalność artystyczną, zdobywając uznanie publiczności i krytyki zarówno w kraju, jak i za granicą. Od wielu lat zajmuje się także działalnością pedagogiczną – prowadzi klasę kameralną w Katedrze Kameralistyki krakowskiej Akademii Muzycznej.

Szczegółowy program – na stronie https://filharmonia.olsztyn.pl/koncert/mistrzowskie-recitale-fortepianowe-7/ 

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski im. Stanisława Moniuszki na mikrooperę „12 minut dla Moniuszki”

ZKPW związku z ustanowieniem Uchwałą Sejmu RP roku 2019 Rokiem Stanisława Moniuszki Związek Kompozytorów Polskich oraz Teatr Wielki – Opera Narodowa ogłaszają Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski im. Stanisława Moniuszki na mikrooperę.

Dzieła sceniczne Moniuszki podejmowały wątki obyczajowe i społeczne, odnosząc się także do ówczesnych ważnych dla Polaków wydarzeń. Ich dramatyczny wymiar splatał się z elementami komediowymi. Służąc dobrze pojętej rozrywce, nie rezygnowały z wartości estetycznych. Znakomicie oddawały stany emocjonalne osób i koloryty sytuacji, kapitalnie operowały zarysowanymi postaciami i typowymi dla teatru wątkami dramatycznymi. Moniuszko celnie wyrażał je za pomocą środków muzycznych, w tym melodyki czy instrumentacji. Ideą Konkursu jest próba realizacji tych celów w czasach obecnych, za pomocą adekwatnych, współczesnych środków artystycznych. Chcemy, aby w tych warunkach odrodziła się swoista idea opery Moniuszki – dramat muzyczny na kanwie problemów społecznych.

Udział w Konkursie mogą wziąć udział twórcy wszystkich narodowości, bez ograniczeń wiekowych. Zgłoszenie konkursowe jest bezpłatne. Utwór zgłaszany do Konkursu należy przesłać wyłącznie drogą elektroniczną w terminie do dnia 31 lipca 2019 r. Konkurs składa się z dwóch Etapów: w I Etapie zostanie wybranych do sześciu Utworów; w II Etapie Utwory wybrane do inscenizacji zostaną wykonane publicznie podczas wspólnego Wieczoru Prawykonań 14 grudnia 2019 roku w Sali Kameralnej im. Emila Młynarskiego Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, po czym nastąpi wyłonienie zwycięzców Konkursu.

Zwycięzca otrzyma Nagrodę Główną w wysokości 40 000 złotych. Pozostali kompozytorzy Utworów wystawionych podczas Wieczoru Prawykonań otrzymają Nagrody w wysokości po 20 000 złotych oraz tytuły Laureata Konkursu. Niezależnie od w/w nagród przyznana zostanie Nagroda Publiczności Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w wysokości 10 000 złotych wraz z tytułem Laureata Nagrody Publiczności.

POBIERZ: Regulamin Konkursu.

Katowice | Moniuszko od serca: wokaliści w Bibliotece Śląskiej

IPIUM Silesia26 lutego 2019 roku o godz. 17.00 w sali „Parnassos” Biblioteki Śląskiej odbędzie się specjalny koncert z okazji obchodów 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki.

Koncert arii i pieśni Stanisława Moniuszki w Bibliotece Śląskiej to jedna z pierwszych propozycji dla melomanów, jakie przygotowała Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” na trwający Rok Moniuszkowski w ramach cyklu koncertowego „Moniuszko od serca”.

Na początek zaśpiewają wybitni młodzi wokaliści kształcący się w katowickiej i krakowskiej Akademii Muzycznej, laureaci wielu konkursów wokalnych. Jednym z ostatnich był Międzynarodowy Konkurs Solowej Wokalistyki Sakralnej „Ars et Gloria”, na którym wszyscy uczestnicy zobowiązani byli regulaminowo do wykonania utworu Stanisława Moniuszki. Laureatka III nagrody Justyna Bujak zaprezentowała recytatyw i arię Halki Ha! Dzieciątko nam umiera... O mój maleńki..., Patryk Wyborski – arię Miecznika Kto z mych dziewek serce której, a Piotr Kalina – arię Jontka Szumią jodły, za interpretację której został również wyróżniony na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Wokalnej im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju. Jakub Schmidt, zdobywca I nagrody „Ars et Gloria” w swojej kategorii wiekowej, zaśpiewał na konkursie m.in. słynną basową arię Skołuby.

Program koncertu obejmował będzie jednak nie tylko arie i pieśni konkursowe, zostanie wzbogacony o inne utwory Stanisława Moniuszki z jego twórczości pieśniarskiej i operowej.

Wstęp na wydarzenie jest wolny! Bezpłatne wejściówki dostępne są w biurze IPiUM Silesia (pl. Sejmu Śląskiego 2, parter, pokój 20) lub telefonicznie 32 219 33 44 w. 33.

Ze względu na ogromne zainteresowanie melomanów koncert w nieco zmienionej obsadzie zostanie powtórzony 31 marca 2019 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia przy ul. Ligonia 29 w Katowicach.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.silesia.art.pl/strona-glowna/koncerty/362_moniuszko-od-serca-wokalisci-w-bibliotece-slaskiej 

Warszawa | Polska muzyka romantyczna XIX wieku

WOK24 lutego 2019 roku o godz. 17:00 w przepięknym Muzeum Pałacu Króla Jana III odbędzie się koncert Warszawskiej Opery Kameralnej z cyklu „Koncerty kameralne w Wilanowie”.

Muzyka romantyzmu przepełniona jest uczuciami. Kompozycje tego okresu ukazują cały wachlarz emocji. Rozedrgane uczucia, apoteoza uniesień, porywy serca, tęsknota – wszystkie one stanowiły inspirację dla twórców: poetów, dramatopisarzy, malarzy i wreszcie kompozytorów. W wypadku kompozytorów polskiego Romantyzmu, do głosu dochodził jeszcze jeden, kto wie czy nie najistotniejszy aspekt. Była to tęsknota za utraconą ojczyzną. Najodpowiedniejszym gruntem do ukazania wszystkich tych emocji, czasem bardzo osobistych jest muzyka kameralna. Polski dorobek kompozytorski jest w tej mierze niebywale bogaty.

Pieśń romantyczna, pełna emocjonalnej afektacji, w wypadku Polski rozbiorowej, pełniła jeszcze jedną, szczególną rolę: była nośnikiem patriotycznych treści. W tym gronie szczególne znaczenie zdają się mieć pieśni Moniuszki i Chopina. Pierwsze, być może lżejsze, interpretacyjnie mniej skomplikowane (z założenia miały być wykonywane w szlacheckich dworach z dala od scen koncertowych), drugie, pełne wyważenia pomiędzy pianistyczną wirtuozerią a ulotnością wokalnej frazy. Podczas najbliższego koncertu dopełnią je może ciut bliższe naszym czasom choć wciąż osadzone w stylistyce romantyzmu dzieła Mieczysława Karłowicza. Zabrzmią także dzieła Michała Kleofasa i Franciszka Ksawerego oraz Michała Kazimierza Ogińskich, czy perły z dorobku Henryka Wieniawskiego, Stanisława Niewiadomskiego i Ignacego Jana Paderewskiego.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie http://repertuar.operakameralna.pl/event/polska-muzyka-romantyczna-xix-w-warsaw-opera-quartet-i-marek-bracha-koncerty-kameralne-w-wilanowie-2/ 

Katowice | Koncert z okazji 110. rocznicy urodzin Grażyny Bacewicz i 110. rocznicy śmierci Mieczysława Karłowicza

NOSPR24 lutego 2019 roku o godz. 12:00 Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą Františeka Maceka wykona utwory Mieczysława Karłowicza, Grażyny Bacewicz, i Wojciecha Kilara.

Mieczysław Karłowicz przyszedł na świat w ojcowskim dworku w Wiszniewie, na wchłoniętych przez Litwę ziemiach białoruskich. Jego litewskie dzieciństwo trwało krótko: rodzina sprzedała majątek, kiedy miał zaledwie pięć lat, i przeprowadziła się do Heidelbergu. W listopadzie 1906 kompozytor donosił w liście do Adolfa Chybińskiego: „Dziś […] wykończyłem kompozycję, którą nazwę prawdopodobnie Rapsodią litewską. Starałem się zakląć w nią cały żal, smutek i niewolę wiekuistą tego ludu, którego pieśni w mym dzieciństwie brzmiały. Czy i o ile mi się udało choć cząstkę tego, co wisi roztopione w powietrzu każdego kątka tych stron, wlać w formy utworu orkiestrowego, tego osądzić nie mogę”.

W dorobku Grażyny Bacewicz pierwszorzędną rolę odgrywają kompozycje skrzypcowe, nie sposób jednak zlekceważyć utworów na fortepian – wśród nich wyróżnionego nagrodą ZKP Koncertu z roku 1949. Partię fortepianu w tym utworze wykona Piotr Sałajczyk.

Kościelec 1909, kolejny po Krzesanym poemat symfoniczny Wojciecha Kilara, tym razem nawiązujący nie tylko do folkloru tatrzańskiego, ale też do spuścizny Mieczysława Karłowicza. Trzy kompozycje powstałe na przestrzeni siedemdziesięciu lat, a zarazem trzy dowody na uwodzicielską moc stylizacji i odniesień do tradycji formy. Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Dorota Kozińska

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1238/nospr-frantisek-macek-piotr-saajczyk