Polmic - FB

aktualności

Kraków | Olivier Messiaen i kompozytorzy krakowscy

MessiaenZwiązek Kompozytorów Polskich – Oddział w Krakowie serdecznie zaprasza na koncert towarzyszący otwarciu wystawy „Obecność muzyki Oliviera Messiaena w Polsce”. Wydarzenie odbędzie się 10 grudnia 2018 o godz. 18.00 w Bibliotece Jagiellońskiej, al. Mickiewicza 22 (wejście od ul. Oleandry 3).

Kuratorem wystawy, która czynna będzie od 11 grudnia 2018 do 25 stycznia 2019, jest dr h.c. Jerzy Stankiewicz – wybitny polski znawca muzyki i życia Oliviera Messiaena. Podczas wernisażu wystawy odbędzie się spotkanie kompozytorów, wykonawców, muzykologów, promotorów, malarzy, rodzin jenców z Görlitz oraz miłośników muzyki Messiaena z całej Polski. Następnie odbędzie się koncert „Olivier Messiaen i kompozytorzy krakowscy: Krzysztof Penderecki, Zbigniew Bujarski i Marek Stachowski”, organizowany w dniu 110. rocznicy urodzin Oliviera Messiaena przez dra hab. Marcela Chyrzyńskiego – prezesa zarządu ZKP Oddziału w Krakowie.

Po raz pierwszy w Polsce wykonany zostanie utwór francuskiego kompozytora La Fauvette passerinette (Pokrzewka wędrowniczka) na fortepian (1961), zrekonstruowany przez Petera Hilla i wydany przez Faber Music, London w 2015 roku. Wykonawcą będzie prof. Andrzej Tatarski, który już od lat 60. propaguje muzykę francuskiego Mistrza. Usłyszymy także takie kompozycje jak: La Colombe (Gołąbka) z cyklu Preludia na fortepian (1928-1929), Fantazja na skrzypce i fortepian (1933) oraz Poèmes pour Mi (Poematy dla Mi) – cztery wybrane z cyklu pieśni na sopran i fortepian do słów kompozytora (1936): Paysage (Pejzaż), Les deux guerriers (Dwaj wojownicy), Le Collier (Naszyjnik), Prière exaucèe (Wysłuchana modlitwa).

Program koncertu uzupełnią utwory kompozytorów krakowskich: Krzysztofa Pendereckiego – Trzy miniatury na klarnet i fortepian (1956), Zbigniewa Bujarskiego – Lęk ptaków I na skrzypce, altówkę i perkusję (1993) oraz Marka StachowskiegoMiroir du Temps (Zwierciadło Czasu) na skrzypce, klarnet, wiolonczelę i fortepian (2002-2003), cz. IV. Mystère du Temps (Tajemnica Czasu). Wystąpią: Aleksandra Zamojska (sopran), Dominika Peszko (fortepian), Agnieszka Bugla (skrzypce), Natalia Warzecha-Karkus (altówka), Pola Benke (wiolonczela), Barbara Borowicz (klarnet), Bartosz Sałdan (perkusja).

Wstęp wolny!

ZOBACZ: Wydarzenie na FB

Rodzinna płyta na 85. rocznicę urodzin Henryka Mikołaja Góreckiego

GóreccyHenryk Mikołaj Górecki kończyłby 6 grudnia 85 lat. Z okazji rocznicy jego urodzin Warner Classics prezentuje album, w którym muzycy Sinfonii Varsovii wraz z Jerzym Maksymiukiem, a także dziećmi kompozytora, Mikołajem i Anną połączyli siłę swojego talentu i pasji. Płyta Góreccy to międzypokoleniowy pomost, który łączy działania artystyczne dwóch generacji rodziny Góreckich.

Na płycie znajduje się zapis wyjątkowego koncertu, który odbył się 16 października 2016 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie w ramach Tansman Festival. Sinfonia Varsovia pod batutą Jerzego Maksymiuka dokonała wówczas światowego prawykonania ostatniego z niewykonanych dzieł Henryka Mikołaja Góreckiego, Dwóch Postludiów Tristanowskich i Chorału, dokończonych pośmiertnie przez jego syna, Mikołaja. Swoją premierę miał wówczas również utwór Mikołaja Góreckiego Orfeusz i Eurydyka. Program koncertu, a zarazem płyty, dopełniło Małe requiem dla pewnej Polki Henryka Mikołaja Góreckiego z udziałem córki Anny Góreckiej, jako solistki.

Płyta ukaże się w sprzedaży 7 grudnia 2018. Muzyka Góreckich w koncertowym wykonaniu Sinfonii Varsovii i Jerzego Maksymiuka zachwyca barwnymi kontrastami i szczerością przekazu. Zarówno utwory, które zabrzmiały wtedy po raz pierwszy, jak też pozycje tak znane, jak Małe requiem dla pewnej Polki, składają się na niezwykle autentyczny i wielowymiarowy portret Henryka Mikołaja, Anny i Mikołaja Góreckich.  

Patroni medialni płyty: TVP Kultura, Dwójka Polskie Radio, Presto.

Łódź | 73. Sesja „Musica Moderna”

Musica modernaDo 6 grudnia 2018 roku potrwa 73. sesja „Musica Moderna”, czyli organizowana od ponad 30 lat przez Akademię Muzyczną w Łodzi seria wydarzeń poświęconych muzyce współczesnej.

Polską muzykę współczesną usłyszymy w wykonaniu belgijskiego zespołu Exprezz Duo, Agaty Zubel, Cezarego Duchnowskiego, Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz i młodych artystów łódzkich.

Exprezz Duo prawykona 3 grudnia Quasi alla tango Sławomira Kaczorowskiego, które powstało na zamówienie Fundacji „TAK – Temat Aktualny Kultura” w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zamówienia Kompozytorskie” 2018, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Tradycyjnie młodzi wykonawcy przedstawią utwory studentów klas kompozycji Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Będziemy mieli również okazję poznać utwór Yihan Chen Little Rituals Here and There, który otrzymał II nagrodę na amerykańskim konkursie młodych kompozytorów – 39th Annual Young Composers̕ Competition 2017, National Association of Composers/USA, NACUSA. Polecamy także prezentacje Studia Komputerowego Muzyki Elektronicznej – utworów, które powstały pod kierunkiem mgra Jacka Partyki.

W bieżącym roku Zygmunt Krauze obchodzi 80. urodziny. Z tej okazji w ramach Sesji odbędzie się spotkanie z Jubilatem „O sztuce, kompozycji, podróżach i nie tylko” oraz koncert monograficzny. Finałowym akcentem sesji będzie prezentacja twórczości kompozytorów wrocławskich. W koncercie zatytułowanym „Słowo w dialogu z muzyką…” wystąpi zespół ElettroVoce.

Wszystkie wydarzenia odbędą się w Akademii Muzycznej w Łodzi. Wstęp na koncerty jest wolny.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/73-sesja-musica-moderna 

Wałbrzych | Paweł Pudło „Żywioły – Muzyka, Natura, Przyszłość”

Zywioly8 grudnia 2018 roku o godz.18:00 w Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu będzie miał miejsce koncert symfoniczny, podczas którego odbędzie się premiera utworu Pawła Pudło Żywioły w piętnastu częściach na wielką orkiestrę, instrumenty etniczne oraz recyklingowe.

Żywioły to projekt łączący muzykę i edukację ekologiczną, którego podstawą jest godzinny poemat symfoniczny autorstwa Pawła Pudło. To muzyczna opowieść o siłach natury, które od wieków tworzą świat wokół nas. Ziemia, woda, powietrze, ogień i ludzkość. Symbolika żywiołów została użyta w projekcie ze względu na jej uniwersalną rozpoznawalność, proste skojarzenie z naturą i możliwość metaforycznego, artystycznego oddania procesów zachodzących w środowisku. Utwór wykona Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Sudeckiej i multiinstrumentalista Kamil Rogiński pod dyrekcją Bartosza Żurakowskiego.

Artystyczne elementy projektu są punktem wyjścia do rozmów na temat aktualnych problemów świata, dotyczących kwestii szeroko rozumianej ekologii, recyklingu, gospodarowania zasobami naturalnymi, problemu smogu i jakości powietrza - słowem, świadomego funkcjonowania społeczeństw w środowisku naturalnym, dziś i w przyszłości. Wydarzeniem towarzyszącym premierze utworu będą wykłady i warsztaty w Zamku Książ w dniach 6-7 grudnia, prowadzone przez naukowców z Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego Uniwersytetu Wrocławskiego. 5 grudnia w Bibliotece pod Atlantami ekodesigner Tytus Presiński poprowadzi warsztat „ekologia i design”.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia-sudecka.interticket.pl/

Warszawa | Koncert finałowy konkursu kompozytorskiego JP2

JPII8 grudnia 2018 na Zamku Królewskim w Warszawie odbędzie się uroczysty koncert prawykonań utworów inspirowanych nauczaniem Jana Pawła II. Wydarzenie jest zwieńczeniem pierwszej edycji konkursu kompozytorskiego organizowanego przez Centrum Myśli Jana Pawła II pod hasłem „Jan Paweł II – syn polskiej ziemi”.

Celem projektu było zachęcenie młodych twórców do czerpania z nauczania Jana Pawła II. Do konkursu zgłoszonych zostało 49 kompozycji chóralnych. W jury konkursu zasiedli czołowi polscy kompozytorzy i chórmistrzowie: Paweł Łukaszewski, Agnieszka Franków-Żelazny, Miłosz Bembinow, Bartosz Michałowski i Szymon Godziemba-Trytek. Nagrodzone utwory zostaną wydane nakładem Wydawnictwa Chopin University Press, dzięki czemu mają szansę wzbogacić repertuar wielu chórów w Polsce i zagranicą. Prawykonań utworów podczas uroczystej gali na Zamku Królewskim dokona Chór Centrum Myśli Jana Pawła II pod kierunkiem Jana Krutula – dyrektora konkursu.

I nagrodę za utwór Prayer to our Lady of the Divine Love otrzymała Katarzyna Danel – utytułowana już wieloma nagrodami kompozytorka młodego pokolenia, absolwentka Akademii Muzycznej w Poznaniu. II nagrodę za utwór o takim samym tytule otrzymał Michał Malec – kompozytor pochodzący z Lublina, student Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. III nagroda została przyznana kompozytorowi warszawskiemu, Jakubowi Szafrańskiemu, za utwór Hail, oh Mother. Przyznano także trzy wyróżnienia, które otrzymali: Aleksandra Chmielewska (Warszawa), Michał Sołtysik (Warszawa) oraz Ivan Vryublevskyi (Kraków).

Szczegółowe informacje o konkursie: www.kompozytorzyjp2.pl 

Warszawa | BMW Art Club

BMW Art Club9 grudnia 2018 o godz. 19.00 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej zabrzmią kompozycje Krzysztofa Pendereckiego, Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego i Andrzeja Panufnika, którym towarzyszyć będą ściśle współgrające z ich strukturą wizualizacje autorstwa Witka Orskiego. Wydarzenie odbędzie się w ramach projektu BMW Art Club 2018.

Rewolucja cyfrowa sprawiła, że prezentowane w mediach obrazy tworzą alternatywny świat i zmieniają naszą percepcję rzeczywistości. Projekt BMW Art Club komentuje to zjawisko, ukazując fascynujący proces tworzenia równoległej rzeczywistości. Narzędzia cyfrowej obróbki obrazu, zakłócenia i przesunięcia, stają się dla Witka Orskiego źródłem inspiracji i rozwagi nad naturą otaczającego nas świata.

Program koncertu to swoisty kalejdoskop utworów najważniejszych polskich kompozytorów współczesnych: Krzysztofa Pendereckiego (Koncert na róg i orkiestrę "Winterreise", Concertino na trąbkę i orkiestrę), Witolda Lutosławskiego (Mi-parti  na orkiestrę), Henryka Mikołaja Góreckiego (Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową, Trzy tańce na orkiestrę) i Andrzeja Panufnika (Kołysanka na orkiestrę smyczkową i dwie harfy). Ich twórczość – budząca zachwyty na całym świecie, niezwykle nowoczesna, awangardowa – nieustannie inspiruje i wyznacza trendy przedstawicielom różnych gatunków sztuk, w tym artystów operujących nowymi mediami, video-artem.

Wykonawcy: Gábor Boldoczki – trąbka, Piotr Orzechowski ‘Pianohooligan’ – klawesyn, Krzysztof Tomczyk – róg, Witek Orski – video art, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach pod batutą Alexandra Humali.

Więcej informacji – na stronie: https://teatrwielki.pl/

 

Warszawa | Perkusja i akordeon w muzyce nowej – źródła, konteksty, inspiracje

UMFC9 grudnia 2018 roku o godz. 17.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (ul. Okólnik 2) odbędzie się koncert Studium Muzyki Nowej wieńczący obrady Międzynarodowej Konferencji „Perkusja i akordeon w muzyce nowej – źródła, konteksty, inspiracje”.

Wydarzenie, o którym mowa, poświęcone będzie prezentacji wspólnych dróg artystycznych akordeonu i perkusji – instrumentów przeżywających obecnie swój renesans. Drogi te skrzyżowały się po raz pierwszy w wieku XX, kiedy obydwa instrumenty zyskały rangę instrumentów solowych, zdolnych do niezależnej, samodzielnej, pełnej kreacji artystycznej. Podczas koncertu zaprezentowane zostaną różne oblicza współczesnego akordeonu i perkusji – zarówno w solowej, kameralnej jak i orkiestrowej odsłonie. Z tego właśnie powodu koncert obfitował będzie zarówno w dzieła należące już do tzw. klasyki gatunku, naznaczone nazwiskami wielkich twórców, jak choćby Zbigniew Bargielski, jak również w dzieła powstałe w ciągu ostatnich miesięcy.

Podczas koncertu zostanie prawykonany utwór Marty Ptaszyńskiej SE-TA, przeznaczony na dwie perkusje i dwa akordeony (prawykonanie światowe), oraz nowe wersje dzieł twórców związanych z UMFC – Dariusza Przybylskiego i Ignacego Zalewskiego (utwory na perkusję, akordeon i orkiestrę smyczkową). Gościem specjalnym koncertu będzie Scotty Horey (USA), który zaprezentuje półrecital perkusyjny złożony m.in. z własnych kompozycji.

Konferencji towarzyszyć będzie wystawa „Perkusja i akordeon w historii muzyki” autorstwa Ludmili Bubanovej w Foyer Sali Koncertowej.

Na koncerty niedzielne obowiązują bezpłatne karty wstępu, które można pobrać najwcześniej na dwa tygodnie przez koncertem. Ich dystrybucja odbywa się w Chopin University Press od poniedziałku do środy oraz w piątki w godz. 16-19 oraz na pół godziny przed koncertem.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Warszawa | Gala IV Edycji Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych „Kropka”

Kropka5 grudnia 2018 roku w warszawskiej siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego o godz. 17.00 odbędzie się uroczyste wręczenie nagród dla laureatów IV Edycji Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych „Kropka”.

Powołany do życia i organizowany przez Fundację Meakultura Konkurs Polskich Krytyków Muzycznych „Kropka” odbył się już po raz czwarty. Jurorzy tegorocznej edycji – dr Daniel Cichy (Przewodniczący), dr hab. Joanna Maleszyńska, dr Anna Ignatowicz-Glińska, Agata Kwiecińska, dr hab. Mirosław Pęczak, Rafał Księżyk, Remigiusz Mazur-Hanaj – przeczytali ponad 200 tekstów o muzyce opublikowanych w minionym roku zarówno w branżowych czasopismach, jak też na portalach czy blogach muzycznych. Jury wyłoniło laureatów w czterech kategoriach konkursowych. Do rąk autorów trafi także nagroda ufundowana przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina oraz Nagroda Indywidualna Piotra Metza.

Laureatami Konkursu zostali: Rafał Wawrzyńczyk, Aleksandr Przybylski, Karolina Dąbek, Przemysław Górecki, Dirk Wieschollek, Adam Wiedemann i Olga Drenda.

Głównym Współorganizatorem Konkursu i Fundatorem Grand Prix jest Instytut Muzyki i Tańca. Konkurs otrzymał również wsparcie Funduszu Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAIKS.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie http://www.konkurskropka.pl/ 

Nie żyje ks. prałat dr hab. Jan Chwałek

ChwalekZ żalem informujemy, że 30 listopada 2018 roku odszedł do wieczności ks. prof. KUL dr hab. Jan Chwałek (88), muzykolog, organmistrz, członek Lubelskiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich.

Jan Chwałek był absolwentem Wyższego Seminarium Duchownego w Sandomierzu i katedry muzykologii KUL. Wybitny znawca problematyki organów od 1961 roku wykładał w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. W latach 1982–1985 pełnił funkcję dyrektora Instytutu Muzykologii, następnie kierownika Katedry Instrumentologii tegoż Instytutu (1984–2005). Był etatowym pracownikiem Krakowskiego Oddziału Pracowni Konserwacji Zabytków, zbudował dziewięć instrumentów organowych. Był członkiem Związku Kompozytorów Polskich (Sekcja Muzykologów), Towarzystwa Naukowego KUL, International Musicological Society, Gesellschaft der Orgelfreunde. Został odznaczony medalem Signum Universitatis oraz medalem Per Musicam ad fidem.

Msza św. i uroczystości pogrzebowe odbędą się we wtorek 4 grudnia 2018 roku o godz. 13.00 w kościele parafialnym w Woli Baranowskiej.

Cześć Jego Pamięci!