Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Festiwal Krzysztofa Pendereckiego

PendereckiW dniach 16–23 listopada 2018 roku odbędzie się Festiwal Krzysztofa Pendereckiego z okazji 85. urodzin kompozytora, będącego jedną z najbardziej znaczących postaci polskiej i światowej sceny muzycznej.

Podczas 7 koncertów symfonicznych i 3 kameralnych usłyszeć będzie można dzieła reprezentujące drogę twórczą mistrza: od awangardowych utworów z lat 1960-tych po utwory z lat ostatnich (IV Kwartet smyczkowy, VI Symfonia „Chinesische Lieder”). W czasie koncertów festiwalowych odbędzie się prawykonanie nowego utworu – Tria fortepianowego napisanego dla zespołu Penderecki Trio – oraz przedstawiona zostanie nowa „odsłona” Koncertu podwójnego w wersji na flet i klarnet (w aranżacji Michela Lethieca).

Do udziału w Festiwalu zaproszone zostały czołowe polskie zespoły: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Sinfonia Varsovia, Orkiestra Sinfonia Iuventus, Polska Orkiestra Radiowa, Sinfonietta Cracovia, Chór Filharmonii Narodowej, Chór Teatru Wielkiego i Opery Narodowej, Chór Filharmonii Krakowskiej, Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej, Polski Chór Kameralny, Warszawski Chór Chłopięcy. Za pulpitem staną mistrzowie batuty, m.in.: John Axelrod, Rolf Beck, Christoph Eschenbach, Lawrence Foster, Jacek Kasprzyk, Jerzy Maksymiuk, Andres Mustonen, Alexander Liebreich, Rafael Payare, Leonard Slatkin, Tadeusz Strugała, Maximiano Valdés. Wśród wybitnych polskich i zagranicznych solistów biorących udział w Festiwalu znajdują się nazwiska wschodzących gwiazd sal koncertowych, jak i światowej sławy muzyków – przyjaciół kompozytora, którzy byli pierwszymi wykonawcami utworów pisanych z myślą o ich sztuce wykonawczej, takich jak: Anne-Sophie Mutter, Arto Noras, Ivan Monighetti, Yuri Bashmet, Danjulo Ishizaka, Gábor Boldoczki, czy zespół Shanghai Quartet.

W dzień urodzin Pendereckiego, 23 listopada w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej odbędzie się koncert urodzinowy, podczas którego Orkiestrę Sinfonia Varsovia poprowadzi sam kompozytor.

Szczegółowy program – na stronie http://beethoven.org.pl

Premiera „Manru” Paderewskiego w Operze Krakowskiej

OK16 listopada 2018 roku o godz. 18.30 w operze Krakowskiej będzie miała miejsce premiera jedynej opery Ignacego Jana Paderewskiego w reżyserii Laco Adamika.

Manru ze względu na intensywną karierę pianistyczną wybitnego instrumentalisty powstawała przez 8 lat. To historia nieszczęśliwej miłości, nakreślająca też temat różnic społecznych i braku tolerancji. Jedna z głównych bohaterek – Ulana – cierpi z powodu odrzucenia ze strony matki, jak i całej wsi, którego powodem jest brak akceptacji jej małżeństwa z Cyganem Manru. Jest także niepewna miłości własnego męża, w którym powoli zaczyna budzić się tęsknota do „cygańskiego” trybu życia oraz dawne uczucie do Cyganki Azy. Najbardziej poruszającym momentem dzieła nie jest tragiczny finał III aktu, a akt II, kiedy obserwujemy głównych bohaterów: tęskniącego za wolnością Manru i oddaną mu i poświęcającą się dla niego Ulanę oraz towarzyszące im emocje.

Podczas premierowego spektaklu wystąpią znakomici soliści z towarzyszeniem Chóru i Orkiestry Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka. Spektakl dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Wydarzenie objęte jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Opera Krakowska zaprasza również do udziału w konkursie na najlepszą recenzję ze spektaklu Manru w reż. Adamika (regulamin dostępny jest na stronie OK w zakładce „Aktualności").

Informacja o biletach – na stronie https://www.opera.krakow.pl

Kraków | 26. Audio Art Festival

AudioArtW dniach 16–25 listopada 2018 roku w Krakowie odbędzie się 26. Audio Art Festival.

Audio Art jest eksperymentalną i postmodernistyczną sztuką przełomu wieków. To integracja sztuk wizualnych z dźwiękowymi. Festiwal obejmuje koncerty, performance i instalacje. Audio Art tworzy nową koncepcję źródła dźwięku: obiektu i instrumentu muzycznego w określonej przestrzeni i czasie. Kompozytor, konstruktor i wykonawca unifikują cały proces tworzenia i wykonania dzieła. Festiwal Audio Art prezentuje artystów z całego świata oraz ich premierowe projekty. W ramach festiwalu odbywają się także prezentacje spoza nurtu Audio Art.

Podczas Festiwalu zostanie zaprezentowana instalacja Percepcja sfer Piotra Madeja, wykonana pod kierownictwem Marka Chołoniewskiego. W interpretacji Małgorzaty Walentynowicz usłyszymy kompozycje Jagody Szmytki. 23 listopada w krakowskiej Akademii Muzycznej wystąpi Krzysztof Cybulski, który wykona swoje najnowsze utwory, a także wygłosi wykład pt. Acoustic Harmonic Synthesizer. Następnego dnia w roli prelegentów wystąpią Martyna Kosecka i Idin Samimi Mofakham (Sound Walk – an open form) oraz wykonają swoje utwory. Udział w tymże koncercie weźmie mobile orchestra Krzysztofa Gawlasa. Członkowie orkiestry tworzą instrumenty programowe na urządzenia mobilne. Każdy wykonawca posiada również własny zestaw głośników stereo ze wzmacniaczem, który pozwala wirtualnym instrumentom emitować dźwięk w sposób zbliżony do instrumentów akustycznych.

Wydarzenia festiwalu Audio Art będą transmitowane na żywo przez Internet.

Szczegółowy program – na stronie http://www.audio.art.pl/ 

Katowice | Alexander Liebreich i Szymon Nehring w NOSPR

NOSPRSzymon Nehring, uznany polski pianista młodego pokolenia, i Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą Alexandra Liebreicha wystąpią 15 listopada 2018 roku o godz. 19.30 w siedzibie NOSPR.

To kolejne, po znakomicie przyjętym koncercie w Elbphilharmonie Hamburg, spotkanie NOSPR i Szymona Nehringa. Koncert rozpocznie Uwertura do opery Halka – pierwszej opery Stanisława Moniuszki, która zyskała szerokie uznanie już za życia kompozytora. Uwertura zapowiada myśli muzyczne, które pojawią się w operze. Stanowi zarazem zamkniętą całość, dlatego bywa wykonywana jako uwertura koncertowa.

Szymon Nehring wystąpi w roli solisty, wykonując Koncert fortepianowy a-moll Ignacego Jana Paderewskiego. Ten utwór należy do nurtu późnoromantycznego koncertu wirtuozowskiego. Nie brak też kolorytu polskiego, który przejawia się w nawiązaniach do tańców ludowych oraz w nucie melancholijnej, w której słychać echo Chopina (zwłaszcza w Romanzy). O Koncercie a-moll jeszcze przed premierą z entuzjazmem wypowiadał się Camille Saint-Saëns. Paderewski dedykował tę kompozycję swemu wiedeńskiemu mentorowi – polskiemu pianiście i pedagogowi Teodorowi Leszetyckiemu. Jako ostatni tego wieczoru usłyszymy utwór, który uznać można za stały repertuar wszystkich orkiestr – I Symfonię Johannesa Brahmsa.

Ten sam program artyści zaprezentują dwa dni później w Wiedniu.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1218/nospr-alexander-liebreich-szymon-nehring 

Warszawa | SuperSam +1: Stian Westerhus & Jerzy Przeździecki

SuperSam15 listopada 2018 roku o godz. 20:00 w warszawskim klubie DZiK (Belwederska 44A) będzie miał miejsce koncert z cyklu „SuperSam + 1”, podczas którego wystąpią Stian Westerhus i Jerzy Przeździecki.

„SuperSam +1” to jeden z projektów realizowanych przez Fundację Muzyki Współczesnej i Form Interdyscyplinarnych „Mózg Foundation” we współpracy z klubem DZiK, cykl wystąpień mistrzowskich. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak performance, multimedia, monodram. W listopadzie po raz pierwszy na jednej scenie wystąpią Stian Westerhus i Jerzy Przeździecki.

Ekspresywne granie Stiana Westerhusa burzy ramy gry na instrumencie, jakim jest gitara elektryczna, zarówno podczas występów solowych, jak i w zespole. Jego poszukiwania nowych dźwięków polegają na odnajdywaniu kolejnych sposobów wyrazu. Kiedy szarpie struny, jego instrument śpiewa przeszywając powietrze tak, jak światło księżyca przenika mrok.

Warszawski producent elektroniki Jerzy Przeździecki zawsze trzyma się z dala od utartych formuł i zaskakuje swoim brzmieniem. Występował na "Warszawskiej Jesieni" i na największych festiwalach muzyki elektronicznej. Balansując na styku gatunków, od lat szlifuje swój oryginalny muzyczny język. W jego twórczym procesie zawsze pierwsza jest improwizacja, z której wyłania się esencja muzycznej struktury. Eksperymentuje i nie stroni od pracy z innymi artystami. Grał wspólnie z Krzysztofem Knittlem, Jerzym Mazzollem czy Andrzejem Karałowem, z którym ostatnio nagrał album dla warszawskiej wytwórni Requiem Records. Jest pierwszym polskim artystą, którego utwór został wykorzystany przez Depeche Mode w ich światowym turnee. Jest drugim polskim artystą, którego utwory ukazału się nakładem legendarnej wytwórni Cocoon Records prowadzonej przez Svena Vatha.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.supersam.mozg.pl/ 

Katowice | 18. Śląskie Dni Muzyki Współczesnej

ZKPZwiązek Kompozytorów Polskich, oddział Katowice, zapraszają na koncert w ramach 18. Śląskich Dni Muzyki Współczesnej, który odbędzie się 14 listopada 2018 roku o godz. 19:00 w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (Aula im. Bolesława Szabelskiego).

Podczas koncertu zabrzmią Trzy fragmenty na flet i harfę Witolda Lutosławskiego, Widnokręgi na 2 flety i fortepian Wojciecha Widłaka i Eco na dwa flety Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil. Prawykonana zostanie kompozycja Justyny Kowalskiej-Lasoń Zmień moje plany i wydobądź dźwięki na dwa flety i fortepian. Ponadto będzie miała miejsce druga prezentacja Sonaty na flet i harfę Przemysława Schellera, zamówionej w tym roku przez Towarzystwo Szymanowskiego.

Te utwory instrumentalne wykonają tak znakomici muzycy, jak fleciści Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz, harfistka Anna Scheller i pianista Andrzej Jungiewicz.

Wstęp na koncert jest wolny. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Katowice | Niepodległa 2018. Co mi w duszy gra? Muzyka polska

IPiUMInstytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki Silesia zaprasza na koncert „Niepodległa 2018. Co mi w duszy gra? Muzyka polska”, który odbędzie się 18 listopada 2018 roku o godz. 12.00 i 17.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia Katowice.

Dzięki współpracy Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” z Akademią Muzyczną w Krakowie 18 listopada będzie miała w Studiu Radia Katowice niezwykła seria koncertów poświęcona prezentacji twórczości Ignacego Jana Paderewskiego.

Wezmą w niej udział studenci Katedry Fortepianu, którzy pod kierunkiem swoich pedagogów i profesorów krakowskiej uczelni przygotowali program, jaki złoży się na maraton koncertowy obejmujący dwa koncerty, z których każdy również składał się będzie z dwóch części przedzielonych przerwą. W programie przewidziane jest wykonanie wielu kompozycji fortepianowych Paderewskiego, nie tylko miniatur, ale również Sonaty es-moll op. 21 i Wariacji i fugi es-moll op. 23 - utworów ukończonych w 1903 roku i należących do ostatnich, jakie stworzył. Nie zabraknie w nim jednak tak słynnych pozycji, jak Menuet G-dur, czy Krakowiak fantastyczny, który pojawi się kilkakrotnie w interpretacjach kilku pianistów, stanowiąc swoisty „leitmotiv” wydarzenia.

Bezpłatne wejściówki dostępne są w biurze IPiUM Silesia (pl. Sejmu Śląskiego 2/20) lub telefonicznie 32 219 33 44.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.silesia.art.pl

Warszawa | Pierwsza premiera baletowa tego sezonu w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej

TW-ON17 listopada 2018 roku o godz. 19.00 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości odbędzie się premiera wieczoru baletowego w dwóch częściach Nasz Chopin.

Kiedy na początku listopada 1830 roku dwudziestoletni Chopin wyjeżdżał z Warszawy, wręczywszy pierścień swojej ukochanej Konstancji, żegnał za rogatkami wolskimi kolegów z konserwatorium muzycznego, nie miał pojęcia, że rozstaje się z Polską na zawsze. Wiadomość o powstaniu dotarła do niego już w Wiedniu. Tęsknota i strach o to, co dzieje się z rodziną, wstrzymały jego pęd twórczy na długie miesiące. Jednak w kilka lat później echo jego geniuszu zaczęło krążyć po świecie. Któż inny, jeśli nie Chopin, największy z wielkich, mógłby stać się muzycznym bohaterem tego wspaniałego artystycznego wydarzenia?

Nasz Chopin to hołd złożony polskiej niepodległości przez dwóch uznanych choreografów: dyrektora PBN Krzysztofa Pastora i Brytyjczyka Liama Scarletta, związanego na stałe ze słynnym Royal Ballet w Londynie, gdzie stworzył już kilkanaście autorskich baletów. Pracował także dla znanych zespołów baletowych w Stanach Zjednoczonych, Japonii, Norwegii i Nowej Zelandii, zyskując opinię jednego z najbardziej kreatywnych twórców współczesnego baletu. Tego wieczoru artyści Polskiego Baletu Narodowego zatańczą do dźwięków Koncertu fortepianowego e-moll (balet Liama Scarletta) i Koncertu fortepianowego f-moll w choreografii Krzysztofa Pastora. Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej wystąpi pod dyrekcją wybitnego Grzegorza Nowaka, a partię fortepianu wykona Krzysztof Jabłoński.

Przed spektaklem Maciej Krawiec będzie rozmawiał z twórcami i wykonawcami baletów Nasz Chopin, m.in. z choreografem Liamem Scarlettem. Wyjątkowe spotkanie z artystami odbędzie w Foyer Głównym 45 minut przed przedstawieniem. Wstęp za okazaniem biletu na spektakl.

Następne przedstawienia odbędą się na dużej scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej 18, 20 i 21 listopada 2018 roku oraz 27, 28 i 30 kwietnia 2019.

Informacje o biletach – na stronie https://teatrwielki.pl/

Warszawa | Konferencja naukowo-artystyczna „Polska Sonata skrzypcowa — geneza, interpretacja, recepcja”

UMFCW dniach 15-17 listopada 2018 roku Katedra Instrumentów Smyczkowych Wydziału Instrumentalnego UMFC zaprasza na I Ogólnopolską Konferencję Naukowo-Artystyczną „Polska Sonata skrzypcowa – geneza, interpretacja, recepcja”, która odbędzie się w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina i Dziekance.

Konferencja obejmie wykłady, panele dyskusyjne, prezentacje oraz koncerty związane z tematem przewodnim. Wydarzeniu przyświeca cel nadrzędny: prezentacja szeroko pojętych zagadnień związanych z polskim repertuarem skrzypcowym poprzez zbudowanie naukowej i artystycznej platformy wymiany poglądów i doświadczeń, oraz działań praktycznych, które przyczynią się do podniesienia wiedzy o rodzimym repertuarze, jak też poprawy jakości kształcenia w dziedzinie wiolinistyki i kameralistyki. Wygłoszone podczas konferencji referaty będą zamieszczone w publikacji Katedry Instrumentów Smyczkowych UMFC.

Do udziału w konferencji zaproszono pedagogów i studentów wszystkich wydziałów UMFC oraz gości z innych ośrodków muzycznych w Polsce, a także pedagogów polskich działających za granicą.

 W ramach konferencji odbędą się koncerty kameralne, podczas których zabrzmi muzyka Grażyny Bacewicz, Haliny Krzyżanowskiej, Czesława Marka, Ignacego Jana Paderewskiego, Romana Palestra, Krzysztofa Pendereckiego i Ryszarda Sielickiego.

POBIERZ: program Konferencji.