Polmic - FB

aktualności

Jesienny nabór drugiej edycji TUTTI.pl

TuttiPolskie Wydawnictwo Muzyczne ogłasza dodatkowy nabór w ramach drugiej edycji projektu wspierającego wykonawstwo muzyki polskiej – TUTTI.pl. Termin składania wniosków: od 1 września do 1 października 2018 roku.

Wiosną 2018 roku jury rozpatrzyło 169 wniosków (!), z których aż 120 zostało rozpatrzonych pozytywnie. W obliczu takiej liczby ciekawych pomysłów i świetnych zespołów Polskie Wydawnictwo Muzyczne postanowiło ogłosić dodatkowy nabór w ramach drugiej edycji projektu. Pula środków dostępnych w jesiennym rozdaniu wynosi 150 tysięcy złotych. Jest zatem o co walczyć!

Zasady pozostają bez zmian: po wypełnieniu i przesyłaniu do PWM-u wymaganych dokumentów (dostępnych w zakładce „Do pobrania”), Jury dokona oceny merytorycznej zaakceptowanych formalnie wniosków. Instytucje, których wnioski otrzymają punktację pozwalającą na dofinansowanie, otrzymają 70% rabat na wypożyczenia materiałów wykonawczych do wskazanych utworów. W skład Jury wchodzą wybitni specjaliści: Agnieszka Duczmal, dr hab. Iwona Lindstedt, dr Mieczysław Kominek, dr hab. Piotr Sułkowski oraz dr Daniel Cichy – Dyrektor i Redaktor Naczelny PWM.

Wnioski można składać w ciągu miesiąca: od 1 września do 1 października 2018 roku. Lista rankingowa ze szczegółami zostanie opublikowana w zakładce „Bieżące komunikaty” 31 października, a termin realizacji projektów to 1 stycznia – 31 sierpnia 2019 roku.

Szczegółowe informacje – na stronie przedsięwzięcia: https://pwm.com.pl/pl/page/tutti.html 

Elbląg | Kinowe brzmienia z Tomaszem Stockingerem i Elbląską Orkiestrą Kameralną

EOKNa koniec tegorocznych wakacji Elbląska Orkiestra Kameralna zaprosi melomanów do udziału w muzycznej uczcie, okraszonej słowem i obrazem. 31 sierpnia 2018 roku o godz. 19:00 w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu przypomnimy sobie bowiem szlagiery, które wywarły największy wpływ na kinematografię XX wieku. Zrobimy to w doborowym towarzystwie Stefana Gąsieńca, Sebastiana Perłowskiego i Tomasza Stockingera.

Orkiestra nie po raz pierwszy zmierzy się z repertuarem, który większość osób kojarzy z salą kinową. Tym razem elbląscy instrumentaliści zaprezentują utwory, które łączyły świat muzyki i świat filmu na przestrzeni kilku dekad. Najpierw, w rytmie tanga Por Una Cabeza z filmu Zapach kobiety, odkryjemy historię pewnego niewidomego podpułkownika i jego młodego opiekuna. Później, za sprawą ragtime’u The Entertainer z filmu Żądło, przeniesiemy się do Stanów Zjednoczonych lat 1930-tych i środowiska przedsiębiorczych złodziejaszków. Nie zabraknie także polskich akcentów. Na scenie zabrzmią walce Waldemara Kazaneckiego i Wojciecha Kilara z filmów Noce i dnie i Trędowata, Cantabile Krzesimira Dębskiego, W starym kinie Władysława Szpilmana i muzyka autorstwa Mirosława Gąsieńca do filmu Strachy.

Przewodnikami po świecie kinowych szlagierów będą uznani artyści. Koncert poprowadzi znany aktor serialowy, filmowy i teatralny, Tomasz Stockinger. Nad grą elbląskich kameralistów będzie czuwał Sebastian Perłowski, który dotychczas współpracował z takimi orkiestrami, jak Sinfonia Varsovia, Metropolitana de Lisboa czy Sevilla Symphony Orchestra. Wtórował im zaś będzie ceniony kompozytor i pianista jazzowy, Stefan Gąsieniec.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.eok.elblag.eu

Lublin | Festiwal „Europa – mała ojczyzna braci Wieniawskich”

FLW dniach 31 sierpnia – 3 września 2018 roku Filharmonia Lubelska zaprasza na tegoroczny Festiwal „Europa – mała ojczyzna braci Wieniawskich”.

Przedsięwzięcie rozpocznie się odsłonięciem tablicy poświęconej Józefowi Wieniawskiemu. Z tej okazji w Sali koncertowej Filharmonii Lubelskiej 31 sierpnia 2018 o godz. 19:00 odbędzie się koncert kameralny, podczas którego Katarzyna Ćwiek (mezzosopran) i Kamil Turczyn (fortepian) wykonają utwory Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego i samego Józefa Wieniawskiego, którego 180. rocznica urodzin przypadła na zeszły rok. Słowo o muzyce wygłosi Karol Rzepecki.

2 września historyczne wnętrza lubelskiej Bazyliki oo. Dominikanów wypełnią dźwięki skrzypiec. W kaplicy Matki Boskiej Paryskiej będzie miał miejsce recital w wykonaniu Roberta Bachary. Podczas koncertu finałowego tamże wystąpi Męski Kwartet Wokalny, który zaprezentuje utwory dawnych mistrzów: J. Dunstable’a, Cl. Janequina, G.M. Nanina, G.P. da Palestriny, H. de Salinisa, Wacława z Szamotuł i M. Zieleńskiego.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Dodatkowe informacje – na http://www.filharmonialubelska.pl/

Rozpoczęła się sprzedaż biletów na 61. Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”

WJSprzedaż biletów na Festiwal rozpoczęła się 27 sierpnia i prowadzona będzie poprzez strony: www.biletomat.pl i www.filharmonia.pl (wyłącznie na koncert inauguracyjny w Filharmonii Narodowej) oraz www.trwarszawa.pl (na koncerty 25 września o 19.30 i 22.30). Festiwal, który właśnie rozpoczyna drugie sześćdziesięciolecie swojego istnienia, odbędzie się w dniach 21–29 września 2018 roku.

„Warszawska Jesień” od ponad pół wieku jest jednym z największych i najważniejszych festiwali muzyki współczesnej w Europie. W tej edycji weźmie udział około 1200 artystów z różnych obszarów sztuki, nie wyłącznie muzyki. Główny temat tegorocznej edycji festiwalu: „res publica” nawiązuje do 100-lecia polskiej niepodległości. 61. „Warszawska Jesień” bada relacje muzyki współczesnej z rozpoznawaną przez nią rzeczywistością, postawy twórcze wobec sprawy publicznej.

Program tegorocznej „Warszawskiej Jesieni” rozpocznie się słowami Ignacego Jana Paderewskiego i Józefa Piłsudskiego w kompozycji tekstowo-dźwiękowej Rafała Augustyna i Cezarego Duchnowskiego na inaugurację festiwalu. Swoje szczególne miejsce w programie festiwalu zajmie też sztuka obywatelska Andrzeja Bieżana – zmarłego przedwcześnie polskiego twórcy. Tegoroczna edycja zaoferuje słuchaczom cztery dzieła sceniczne: polską premierę opery Agaty Zubel Bildebeschreibung, Herr Thaddäus – multimedialny spektakl na elektronikę i orkiestrę symfoniczną Pawła Mykietyna, The Artist’s way – kompozycję multimedialną Piotra Peszata i legendarną Audycję V Andrzeja Krzanowskiego. Jednym z ciekawszych wydarzeń z pogranicza sztuk performatywnych i muzyki będzie również prawykonanie REICHNITZ.OPERA (Anioł Zagłady) Wojtka Blecharza.

Festiwalowi towarzyszyć będą tradycyjnie od kilku już lat dwa główne nurty towarzyszące: Mała Warszawska Jesień i Warszawska Jesień Klubowo.

Więcej informacji na stronie Festiwalu: www.warszawska-jesien.art.pl 

Jubileuszowy Festiwal Kultury Żydowskiej Warszawa Singera – XV edycja

Warszawa SingeraDo 2 września 2018 roku potrwa XV Festiwal Kultury Żydowskiej „Warszawa Singera”.

Festiwal Singera to już renomowana marka i kulturalna wizytówka Warszawy. Co roku teatry, sale koncertowe, centra muzyczne, klubokawiarnie, plenery – od Pragi po Wolę – wypełniają koncerty, spektakle, projekcje filmowe, warsztaty tańca, spacery, spotkania literackie. Jubileuszowa 15. odsłona festiwalu kultury żydowskiej jest wyjątkowo bogata, pełna gwiazd oraz młodych wykonawców. Wielość gatunków muzycznych i teatralnych, przemieszanie stylów i trendów – a wszystko pod wspólnym mianownikiem: inspirowane kulturą żydowską, zarówno tradycyjną, jak i współczesną.

Pomiędzy inauguracją a finałem 9 dni koncertów znakomitych muzyków z Polski i zagranicy. Podczas koncertu muzyki i poezji żydowskiej „Kadisz” 31 sierpnia zabrzmią kompozycje Rafała Grząki, Janusza Senta, Andrzeja Seroczyńskiego. Tego samego dnia odbędzie się koncert „Jerzy Petersburski, Władysław Szpilman. Nowe pokolenie Polska 100”: Orkiestra Adria zaprezentuje utwory Szpilmana i Petersburskiego – legendarnych kompozytorów, twórców wielu niezapomnianych piosenek, które na stałe wpisały się w historię kultury XX wieku Polski i świata. Natomiast 2 września znakomici artyści – skrzypkowie Katarzyna Duda i Mariusz Patyra oraz altowiolista Krzysztof Chorzelski i wiolonczelista Marcin Sieniawski –wykonają w Synagodze im. Nożyków kwartety smyczkowe Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego i Mieczysława Wajnberga.

Szczegółowy program na www.festiwalsingera.pl 

Warszawa | I Międzynarodowy Konkurs Chopinowski na Instrumentach Historycznych

ChopinI Międzynarodowy Konkurs Chopinowski na Instrumentach Historycznych, organizowany przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, odbędzie się w Warszawie w dniach 2–14 września 2018 roku.

W stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości NIFC we współpracy z Telewizją Polską i Polskim Radiem organizują wydarzenie o wyjątkowym charakterze. Bezprecedensowy na skalę światową Międzynarodowy Konkurs Chopinowski na instrumentach historycznych jest krokiem milowym w przywracaniu autentycznego brzmienia dzieł Chopina i jemu współczesnych polskich kompozytorów. Zbliżenie do oryginalnej barwy i mechaniki instrumentów, jakimi dysponował kompozytor, pozwala uchwycić niepowtarzalną specyfikę muzyki Chopina. Uczestnikami Konkursu będą pianiści z całego świata w wieku od 18 do 35 lat. Jury Konkursu tworzą znakomici przedstawiciele świata muzycznego, których działalność artystyczna i zawodowa sytuuje w kręgu najwybitniejszych specjalistów z zakresu wykonawstwa historycznego. Harmonogram Konkursu przewiduje trzy etapy. W trzecim sześciu finalistów wykona wybrane przez siebie utwory Chopina z orkiestrą, a towarzyszyć im będzie doskonale znana polskiej publiczności legendarna Orkiestra XVIII Wieku.

Orkiestra ta pod batutą wybitnego maestro Grzegorza Nowaka podczas dwóch koncertów inauguracyjnych wykona koncerty Fryderyka Chopina, a także À la recherche de la symphonie perdue autorstwa Pawła Szymańskiego.

Szczegółowe informacje – na stronie Konkursu.

„WarszeMuzik”: Koncert finałowy

Warsze„WarszeMuzik” to cykl interwencji w przestrzeń publiczną Warszawy, polegający na realizacji mikro-koncertów kameralnych w wybranych ocalałych przedwojennych podwórkach na obszarze getta warszawskiego. Koncert finałowy tego projektu odbędzie się 27 sierpnia 2018 roku przy ul. Złotej 62 o godz. 18:00.

Obszar byłego getta, znajdujący się w ścisłym centrum współczesnej Warszawy, jest krzyczącym znakiem, materialną i kulturalną wyrwą w środku miasta. Znak ten dla wielu Warszawian pozostaje wyparty lub zapomniany. Rozpadające się żydowskie kamienice ustępują miejsca biurowcom warszawskiego „city”, ginące ślady dawnej Warszawy znikają wraz z rozwojem nowoczesnej metropolii. Koncerty z cyklu „WarszeMuzik” są gestem pamięci, ale także lokalnym świętem kamienicy, podczas którego mieszkańcy mogą nawiązać lub umocnić wzajemne relacje. Odbiorcy koncertów mieszkający w nielicznych ostańcach getta, a także w ich sąsiedztwie, mogą odczytać swoją codzienną przestrzeń jako znak i określić siebie w tej przestrzeni.

W programie znajdą się zapomniane utwory kompozytorów polskich pochodzenia żydowskiego, tworzących w okresie 20-lecia międzywojennego i związanych z Warszawą: Władysława Szpilmana, Mieczysława Wajnberga i Aleksandra Tansmana. Ponadto zostanie zaprezentowany Phantom of a Fugue izraelskiej kompozytorki Aviyi Kopelman.

Kuratorami cyklu są flecistka Ania Karpowicz i pianista Marek Bracha, którzy wezmą również udział w koncertach. Wystąpi zespół Hashtag Ensemble.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: stronę wydarzenia na FB.

Nagrania Chopin University Press 2018

ChopinWydawnictwo Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina Chopin University Press przekazało do fonoteki Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC swoje najnowsze płyty:

 

Marta Ptaszyńska: Missa solemnis ad honorem Sancti Joannis Pauli II (2014–2015) (UMFC DVD 101)

Ars Paschalis (UMFC CD 104)

Roman Maciejewski: Suita hiszpańska (UMFC CD 105)

Organy miasta Siedlce (UMFC CD 106)

AVE - Aldona Nawrocka ( UMFC CD 108)

Paweł Gusnar. Saxophone Varie vol. 3 (UMFC CD 110–111)

Johann Sebastian Bach 6 Sonat na skrzypce i klawesyn - Paweł Łosakiewicz, Lilianna Stawarz (UMFC CD 112–113)

Zygmunt Stojowski, Ludomir Różycki: Sonaty / Sonatas (UMFC CD 117)

Młodzi kompozytorzy warszawscy (UMFC CD 118)

Dziękujemy!

Muzyka w Świątyniach: odkryj historię Częstochowy

CzestochowaW dniach 13–18 września 2018 roku Instytut Rozwoju Sztuki oraz Filharmonia Częstochowska zapraszają na cykl trzech wyjątkowych koncertów historycznych.

Podczas koncertów kierownik Ośrodka Dokumentacji Dziejów Częstochowy dr Juliusz Sętowski opowie słuchaczom o dziejach częstochowskich świątyń i zaprezentuje m.in. stare fotografie ze zbiorów częstochowskiego archiwum. Przybliży publiczności niezwykłe historie, a także zwróci uwagę na detale architektury, które stanowią o wyjątkowości Kościołów. W trzech świątyniach, które skrywają dusze artystów tworzących ich piękne wnętrza, zabrzmią perły polskiej i europejskiej muzyki a cappella w wykonaniu Chóru Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pod dyrekcją Janusza Siadlaka.

W programach usłyszymy przejmujące utwory Juliusza Łuciuka, Pawła Łukaszewskiego, Krzysztofa Pendereckiego, czy też Wojciecha Widłaka. „Muzyka w Świątyniach” to wyjątkowa, mistyczna podróż w czasie, odbywająca się przy kojących dźwiękach muzyki chóralnej. Każdy z koncertów będzie unikatowy i niepowtarzalny i stanowić będzie swoiste kompendium wiedzy o architekturze i historii częstochowskich Kościołów.

Wstęp wolny!

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: https://www.filharmonia.com.pl