Polmic - FB

aktualności

Maciej Frąckiewicz – trasa na Ukrainie

MFW dniach 5–9 czerwca 2018 roku odbędzie się trasa koncertowa akordeonisty Macieja Frąckiewicza na Ukrainie.

Trasa obejmować będzie następujące wydarzenia:

05.06, 21:30 – recital solo podczas „Odessa Classics Festival” w Odessie, Urban Music Hall;

07.06, 19:30 – recital solo w Kijowie, Dom Sztuki i Edukacji w Kijowie, ul. B. Chmelnickiego, 57 Б);

08.06, 15:00 – masterclass w Sali Kameralnej Akademii Muzycznej we Lwowie;

09.06, 21:30 – recital solo w Sali Kameralnej Filharmonii Lwowskiej.

Program złożony jest w całości z utworów kompozytorów ukraińskich i polskich. Maciej Frąckiewicz wykona m. in. Sonatę da chiesa Dariusza Przybylskiego, Dyad Mikołaja Majkusiaka i Sinfoniettę Krzysztofa Pendereckiego.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Przesłuchania do Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus

SIPolska Orkiestra Sinfonia Iuventus ogłasza przesłuchania dla muzyków do 30 roku życia na stanowiska: „Skrzypce tutti” i „Wiolonczele tutti”. Termin przesłuchań: 5 września 2018 roku.

Przesłuchania odbędą się w Warszawie, w Zespole Szkół im. inż. S. Wysockiego d. „Kolejówka” (ul. Szczęśliwicka 56). Osobom, które pomyślnie przejdą przesłuchania oraz zostaną zarekomendowane przez Komisję, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus oferuje: umowę o pracę; atrakcyjne wynagrodzenie; pracę pod kierunkiem wybitnych dyrygentów; szerokozakrojoną edukację artystyczną oraz zdobycie doświadczenia pracy w orkiestrze.

Kartę zgłoszeniową (do pobrania na stronie www.sinfoniaiuventus.pl) wraz z życiorysem artystycznym należy przesyłać na adres e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  w nieprzekraczalnym terminie do 17 sierpnia 2018 roku.

Na czas przesłuchań Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus zapewnia akompaniatora.

Kandydat, w przypadku odwołania swojej obecności na przesłuchaniu, zobowiązany jest do poinformowania instytucji drogą e-mailową najpóźniej na 2 dni przed terminem przesłuchania.

Warunkiem przyjęcia zgłoszenia jest załączenie do dokumentacji poniższej informacji:„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb rekrutacji w Polskiej Orkiestrze Sinfonia Iuventus, na podstawie ustawy o ochronie danych osobowych z 10 maja 2018 r Dz.U.2018 poz. 1000 oraz Rozporządzenia nr 2016/679 Parlamentu Europejskiego UE o ochronie danych osobowych (RODO) z 27 kwietnia 2016 r.”

Szczegóły na www.sinfoniaiuventus.pl 

„Warszawski polonez dla Niepodległej” – ogłoszenie wyników

SV4 czerwca 2018 roku Jury pod przewodnictwem Krzysztofa Pendereckiego, spośród 106 nadesłanych prac, wyłoniło laureatów konkursu kompozytorskiego „Warszawski polonez dla Niepodległej”. Zwycięskie utwory zostaną nagrane i uroczyście wykonane podczas tegorocznej edycji festiwalu Szalone Dni Muzyki oraz Warszawskiego Korowodu Poloneza.

Włączając się w obchody 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, Orkiestra Sinfonia Varsovia z inicjatywy Ewy Malinowskiej-Grupińskiej, przewodniczącej Rady Miasta, popartej stanowiskiem Rady m.st. Warszawy, ogłosiła we wrześniu 2017 roku otwarty konkurs kompozytorski. Przedmiotem konkursu było napisanie uroczystego „Warszawskiego poloneza dla Niepodległej”, który wzbogaci polską literaturę symfoniczną, a tym samym podkreśli wagę narodowego święta.

Nadesłane kompozycje 1 i 2 czerwca zostały ocenione przez komisję pod przewodnictwem prof. Krzysztofa Pendereckiego, w składzie: Grażyna Pstrokońska-Nawratil, Agata Zubel, Paweł Mykietyn, Paweł Szymański, Tadeusz Strugała oraz Janusz Marynowski, dyrektor Orkiestry Sinfonia Varsovia, instytucji kultury m.st. Warszawy.

Zwycięzcami konkursu zostali: Emil Wojtacki (Kraków), godło pracy: PELOPONEZ (I nagroda), Paweł Siek (Lublin), godło pracy: ORNANT-RAMENT-20 (II nagroda), Ireneusz Boczek (Kraków), godło pracy: B169164K (III nagroda). Jury zdecydowało również o przyznaniu pozaregulaminowego wyróżnienia dla najmłodszego uczestnika konkursu – Adama Józefa Falenty z Torunia (ur. 17.12.2005 r.), godło pracy: VISTULA.

Nagrody ufundowało m.st. Warszawa – 50 000 zł (I miejsce), 30 000 zł (II miejsce) i 20 000 zł (III miejsce).

Trzy zwycięskie kompozycje zostaną nagrane przez Sinfonię Varsovię w sierpniu tego roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, pod dyrekcją młodego polskiego dyrygenta Pawła Kapuły. Płyty z nagraniem zostaną rozesłane do warszawskich szkół średnich i muzycznych, bibliotek oraz wydziałów muzykologii i uczelni muzycznych w Polsce. Prawykonanie zwycięskich polonezów odbędzie się 29 września o godz. 13.00, podczas 9. edycji festiwalu Szalone Dni Muzyki w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.

Zobacz także: http://www.sinfoniavarsovia.org/pl/

Elbląg | Pod biało-czerwoną flagą z Herdzinem

EOK8 czerwca 2018 roku o godz. 19:00 w sali głównej Biblioteki Elbląskiej im. Cypriana Norwida będzie miał miejsce koncert w ramach XV Letnich Ogrodów Polityki w Elblągu z udziałem Krzysztofa Herdzina, Krakowskiego Tria Stroikowego i Elbląskiej Orkiestry Kameralnej.

Podobno nie wchodzi się dwa razy do tej samej rzeki, ale na szczęście ta zasada nie obowiązuje Elbląskiej Orkiestry Kameralnej i Krzysztofa Herdzina. EOK i jeden z najwszechstronniejszych polskich muzyków po raz kolejny połączą siły. Tym razem po to, aby ukazać ponadczasowe piękno rodzimych melodii. Sekundować im będzie Krakowskie Trio Stroikowe. Melomani zebrani w sali głównej Biblioteki Elbląskiej będą tym razem mogli podziwiać Krzysztofa Herdzina w podwójnej roli: dyrygenta i pianisty. A nawet potrójnej, ponieważ kompozycje, które zostaną wykonane w trakcie koncertu, zostały opracowane przez dziewięciokrotnego laureata nagrody „Jazz Top”.

W programie znalazły się takie utwory, jak Trzy korony – poemat poświęcony górom i stanowiący rodzaj muzycznego hołdu złożonego Wojciechowi Kilarowi, Concertino na trio stroikowe i smyczki, Chopiniana Con Delizia na fortepian i smyczki, a także Suita na tematy polskie, w której Krzysztof Herdzin nawiązał do tradycyjnych melodii – polki, olendra, mazurka, zbójnickiego, poloneza i krakowiaka. Wszystko po to aby, jak stwierdził pianista i aranżer, oddać „rytmikę, liryzm i […] taneczność polskiej muzyki”.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.eok.elblag.eu

II Festiwal Kwidzyńska Wiosna Muzyczna

KWII Festiwal Kwidzyńska Wiosna Muzyczna odbędzie się w dniach 4–8 czerwca 2018 roku.

Pięciodniowy Międzynarodowy Festiwal organizowany jest przez fundację Phasma-Music w kościele oo. Franciszkanów Św. Trójcy w Kwidzynie i w Auli Kwidzyńskiego Centrum Kultury. Pomysłodawczynią Festiwalu jest kwidzynianka dr Iwona Glinka, solistka, pedagog, artystka nagraniowa i wykonawczyni nowej i eksperymentalnej muzyki. Ideą nadrzędną Międzynarodowego Festiwalu Kwidzyńska Wiosna Muzyczna jest prezentacja najciekawszych interpretacji muzyki od dawnej aż po dzisiejszą z wykorzystaniem oryginalnego instrumentarium, a także propagowanie muzyki klasycznej i nie tylko wśród mieszkańców miasta Kwidzyna i powiatu kwidzyńskiego. W czasie festiwalu zostanie nawiązana współpraca z lokalnymi artystami, młodzieżą i dziećmi. Festiwal przyczyni się do promocji miasta Kwidzyna i jego dziedzictwa kulturowego.

Zainauguruje Festiwal koncert laureatów I Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Witolda Szalonka; zabrzmi m. in. White Hole na flet, obój, klarnet i fagot autorstwa Franciszka Araszkiewicza. W kolejnych dniach odbędą się koncerty „Barokowo i romantycznie na skrzypcach i organach”, „aḗr+phōnḗ”, „Barok vs Współczesność” oraz „Projekcja Muzyki Wizualnej”. 8 czerwca w interpretacji Duo Sopot usłyszymy utwory Krzysztofa Naklickiego na wiolonczelę i akordeon: Hej, morze! i Toccata.

Wstęp na koncerty jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program dostępny jest na stronie: http://www.phasma-music.com

Warszawa | Koncert pamięci Elżbiety Chojnackiej

ECPolska Rada Muzyczna i Związek Kompozytorów Polskich zapraszają na Koncert pamięci Elżbiety Chojnackiej w pierwszą rocznicę śmierci, który będzie miał miejsce 6 czerwca 2018 roku o godz. 20.00 w Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski.

Wystąpi Aleksandra Gajecka-Antosiewicz – klawesynistka i pianistka, doktor sztuki muzycznej, absolwentka Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. Ewy Piaseckiej (1999) oraz w klasie prof. Marka Drewnowskiego (2000). W latach 2001–2003 odbyła studia mistrzowskie na Uniwersytecie Mozarteum w Salzburgu pod kierunkiem wybitnej klawesynistki prof. Elżbiety Chojnackiej, która uznała A. Gajecką-Antosiewicz za swoją następczynię (jest ona również spadkobierczynią Artystki: unikatowego klawesynu A. Sidey’a oraz wszystkich nut). W 2015 roku – po ukończeniu studiów doktoranckich u prof. Ewy Piaseckiej – obroniła pierwszą w Polsce pracę doktorską dotyczącą wykonawstwa współczesnej muzyki klawesynowej. W marcu 2018, w Pałacu w Rybnej, założyła Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej. Klawesynistka zaprezentuje utwory György'ego Ligetiego, Zygmunta Krauzego, Pawła Szymańskiego, Jerzego Kornowicza i Granta McLachlana.

W programie wydarzenia również: pokaz filmu Elżbieta Chojnacka. Klawesynistka w reżyserii Jana Hryniaka (TVP, 2000) i wspomnienia zaproszonych gości: Zygmunta Krauze, Pawła Szymańskiego, Jerzego Kornowicza i Pawła Mykietyna. Przedsięwzięcie poprowadzi Grzegorz Michalski, prezes Polskiej Rady Muzycznej.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Nie żyje Stanisław Moryto

SM5 czerwca 2018 roku w wieku 71 lat zmarł wybitny współczesny kompozytor, organista i pedagog Stanisław Moryto, profesor zwyczajny Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.

Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie, uzyskując dwa dyplomy: w zakresie gry na organach u Feliksa Rączkowskiego (1971) i kompozycji w klasie Tadeusza Paciorkiewicza (1974). W latach 1973-81 był przewodniczącym Stowarzyszenia Polskiej Młodzieży Muzycznej „Jeunesses Musicales de Pologne”, od 1981 do 1997 – prezesem Polskiego Instytutu Muzycznego, członkiem Narodowej Rady Kultury (1984–1990) i Rady Programowej Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina (2007–2010). Był inicjatorem i dyrektorem artystycznym festiwalu „Conversatorium Muzyki Organowej” w Legnicy. Stanisław Moryto w latach 1996-2002 pełnił funkcję prorektora Akademii Muzycznej w Warszawie, w latach 2002-2005 – dziekana Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki, a następnie rektora warszawskiej uczelni (2005-2012). Ponadto uczył w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Józefa Elsnera w Warszawie. W 2011 nadano mu tytuł doctor honoris causa Keimyung University w Daegu (Korea Południowa). Za swoją twórczość otrzymał szereg nagród i wyróżnień, m.in.: Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski (2001), Nagrodę Akademii Fonograficznej „Fryderyk” w kategorii Kompozytor Roku (2010). W 2007 roku Wielki Mistrz Zakonu Maltańskiego odznaczył kompozytora Crucem Magni Officialis, a w 2012 Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej – Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski „za wybitne zasługi w upowszechnianiu kultury muzycznej, za osiągnięcia w twórczości artystycznej i działalności dydaktycznej”.

Warszawa | Plenerowy Koncert Laureatów Nagrody im. Oskara Kolberga 2018 oraz „Wieczór tańca”

IMiTKaszubskie i podkarpackie pieśni i tańce, oraz mazurki i oberki z Radomskiego to tylko niektóre atrakcje plenerowego Koncertu laureatów Nagrody Kolberga, który odbędzie się 6 czerwca 2018 roku o godz. 19.00 na Dziedzińcu Zamku Królewskiego w Warszawie.

Po sukcesie koncertów w ubiegłych latach, po raz trzeci w 43-letniej historii Nagrody im. Oskara Kolberga „Za zasługi dla kultury ludowej”, którą funduje Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, nagrodzeni laureaci zaprezentują się podczas wyjątkowego plenerowego koncertu w specjalnym repertuarze. W regionalnych strojach i z tradycyjnymi instrumentami wystąpią muzykanci z Wielkopolski i z Kaliskiego, członkowie Kapeli Lipców z Wygnanowa, Kaszubski Zespół Pieśni i Tańca „Sierakowice” oraz Regionalny Zespół Pieśni i Tańca „Markowianie”. W trakcie koncertu, którego wodzirejem będzie znany podhalańczyk Krzysztof Trebunia-Tutka, odbędzie się wspólny „Wieczór tańca”, podczas którego na specjalnej, drewnianej podłodze będzie można nauczyć się regionalnych tańców i zabaw.

Koncert organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Muzyki i Tańca. Partnerem wydarzenia jest Zamek Królewski w Warszawie.

Wstęp na koncert i potańcówkę jest bezpłatny.

Więcej informacji o Nagrodzie znajduje się na stronie www.nagrodakolberg.pl 

Kraków | Święto perkusji w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego

FKRaz w roku Filharmonia Krakowska zamienia się w świątynię muzyki perkusyjnej. Dzieje się tak za sprawą Ryszarda Haby – spiritus movens Spotkań z Muzyką Perkusyjną, organizowanych za jego sprawą od dziesięciu lat. Jubileuszowa edycja zgromadzi wielbicieli bogatego instrumentarium perkusyjnego, rytmów i niespotykanych brzmień 3 czerwca 2018 roku o godz. 18.00.

Ideą Spotkań jest popularyzacja muzyki perkusyjnej, próba zaprezentowania nowych pomysłów oraz zaangażowanie młodego pokolenia perkusistów do tworzenia wspólnych projektów. Jubileuszowa 10. edycja jest próbą połączenia dotychczasowych wysiłków artystycznych podjętych przez twórców cyklu na przestrzeni ostatniej dekady.

Program obfituje w rzadko grywane oraz całkiem nowe kompozycje wykorzystujące instrumenty perkusyjne. Jubileusz Spotkań zbiega się z 10. rocznicą śmierci prof. Krystyny Moszumańskiej-Nazar i dedykowany jest jej pamięci. „Perkusja jest znakiem rozpoznawczym dla tej kompozytorki, zaś jej pomysłowe wykorzystanie perkusji do dziś fascynuje i inspiruje zarówno twórców, jak i wykonawców. Osobista znajomość z panią profesor i dług wdzięczności pozostaną na zawsze w mojej pamięci” – mówi Ryszard Haba, pomysłodawca cyklu, twórca Haba Percussion Group, na co dzień kierownik grupy perkusji w Orkiestrze Filharmonii Krakowskiej.

Wśród bogatej i różnorodnej prezentacji możliwości instrumentów perkusyjnych, opartej o utwory XX i XXI wieku, ale także z pogranicza jazzu i rocka, w drugiej części koncertu pojawią się kompozycje latynoamerykańskie. Po raz pierwszy w historii publiczność Spotkań poczuje energię prawdziwej brazylijskiej samby wykonywanej na oryginalnych instrumentach, także we własnej, zespołowej improwizacji batucady.

Głównym bohaterem koncertu będzie zespół Haba Percussion Group, który poprowadzi charyzmatyczny dyrygent młodego pokolenia – Sebastian Perłowski. W charakterze specjalnego solisty wieczoru wystąpi organista Michał Białko, na potrzeby tego projektu grający także na instrumentach perkusyjnych.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.filharmonia.krakow.pl