Polmic - FB

aktualności

II Festiwal Kwidzyńska Wiosna Muzyczna

KWII Festiwal Kwidzyńska Wiosna Muzyczna odbędzie się w dniach 4–8 czerwca 2018 roku.

Pięciodniowy Międzynarodowy Festiwal organizowany jest przez fundację Phasma-Music w kościele oo. Franciszkanów Św. Trójcy w Kwidzynie i w Auli Kwidzyńskiego Centrum Kultury. Pomysłodawczynią Festiwalu jest kwidzynianka dr Iwona Glinka, solistka, pedagog, artystka nagraniowa i wykonawczyni nowej i eksperymentalnej muzyki. Ideą nadrzędną Międzynarodowego Festiwalu Kwidzyńska Wiosna Muzyczna jest prezentacja najciekawszych interpretacji muzyki od dawnej aż po dzisiejszą z wykorzystaniem oryginalnego instrumentarium, a także propagowanie muzyki klasycznej i nie tylko wśród mieszkańców miasta Kwidzyna i powiatu kwidzyńskiego. W czasie festiwalu zostanie nawiązana współpraca z lokalnymi artystami, młodzieżą i dziećmi. Festiwal przyczyni się do promocji miasta Kwidzyna i jego dziedzictwa kulturowego.

Zainauguruje Festiwal koncert laureatów I Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Witolda Szalonka; zabrzmi m. in. White Hole na flet, obój, klarnet i fagot autorstwa Franciszka Araszkiewicza. W kolejnych dniach odbędą się koncerty „Barokowo i romantycznie na skrzypcach i organach”, „aḗr+phōnḗ”, „Barok vs Współczesność” oraz „Projekcja Muzyki Wizualnej”. 8 czerwca w interpretacji Duo Sopot usłyszymy utwory Krzysztofa Naklickiego na wiolonczelę i akordeon: Hej, morze! i Toccata.

Wstęp na koncerty jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program dostępny jest na stronie: http://www.phasma-music.com

Warszawa | Koncert pamięci Elżbiety Chojnackiej

ECPolska Rada Muzyczna i Związek Kompozytorów Polskich zapraszają na Koncert pamięci Elżbiety Chojnackiej w pierwszą rocznicę śmierci, który będzie miał miejsce 6 czerwca 2018 roku o godz. 20.00 w Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski.

Wystąpi Aleksandra Gajecka-Antosiewicz – klawesynistka i pianistka, doktor sztuki muzycznej, absolwentka Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. Ewy Piaseckiej (1999) oraz w klasie prof. Marka Drewnowskiego (2000). W latach 2001–2003 odbyła studia mistrzowskie na Uniwersytecie Mozarteum w Salzburgu pod kierunkiem wybitnej klawesynistki prof. Elżbiety Chojnackiej, która uznała A. Gajecką-Antosiewicz za swoją następczynię (jest ona również spadkobierczynią Artystki: unikatowego klawesynu A. Sidey’a oraz wszystkich nut). W 2015 roku – po ukończeniu studiów doktoranckich u prof. Ewy Piaseckiej – obroniła pierwszą w Polsce pracę doktorską dotyczącą wykonawstwa współczesnej muzyki klawesynowej. W marcu 2018, w Pałacu w Rybnej, założyła Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej. Klawesynistka zaprezentuje utwory György'ego Ligetiego, Zygmunta Krauzego, Pawła Szymańskiego, Jerzego Kornowicza i Granta McLachlana.

W programie wydarzenia również: pokaz filmu Elżbieta Chojnacka. Klawesynistka w reżyserii Jana Hryniaka (TVP, 2000) i wspomnienia zaproszonych gości: Zygmunta Krauze, Pawła Szymańskiego, Jerzego Kornowicza i Pawła Mykietyna. Przedsięwzięcie poprowadzi Grzegorz Michalski, prezes Polskiej Rady Muzycznej.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Nie żyje Stanisław Moryto

SM5 czerwca 2018 roku w wieku 71 lat zmarł wybitny współczesny kompozytor, organista i pedagog Stanisław Moryto, profesor zwyczajny Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.

Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie, uzyskując dwa dyplomy: w zakresie gry na organach u Feliksa Rączkowskiego (1971) i kompozycji w klasie Tadeusza Paciorkiewicza (1974). W latach 1973-81 był przewodniczącym Stowarzyszenia Polskiej Młodzieży Muzycznej „Jeunesses Musicales de Pologne”, od 1981 do 1997 – prezesem Polskiego Instytutu Muzycznego, członkiem Narodowej Rady Kultury (1984–1990) i Rady Programowej Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina (2007–2010). Był inicjatorem i dyrektorem artystycznym festiwalu „Conversatorium Muzyki Organowej” w Legnicy. Stanisław Moryto w latach 1996-2002 pełnił funkcję prorektora Akademii Muzycznej w Warszawie, w latach 2002-2005 – dziekana Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki, a następnie rektora warszawskiej uczelni (2005-2012). Ponadto uczył w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Józefa Elsnera w Warszawie. W 2011 nadano mu tytuł doctor honoris causa Keimyung University w Daegu (Korea Południowa). Za swoją twórczość otrzymał szereg nagród i wyróżnień, m.in.: Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski (2001), Nagrodę Akademii Fonograficznej „Fryderyk” w kategorii Kompozytor Roku (2010). W 2007 roku Wielki Mistrz Zakonu Maltańskiego odznaczył kompozytora Crucem Magni Officialis, a w 2012 Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej – Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski „za wybitne zasługi w upowszechnianiu kultury muzycznej, za osiągnięcia w twórczości artystycznej i działalności dydaktycznej”.

Warszawa | Plenerowy Koncert Laureatów Nagrody im. Oskara Kolberga 2018 oraz „Wieczór tańca”

IMiTKaszubskie i podkarpackie pieśni i tańce, oraz mazurki i oberki z Radomskiego to tylko niektóre atrakcje plenerowego Koncertu laureatów Nagrody Kolberga, który odbędzie się 6 czerwca 2018 roku o godz. 19.00 na Dziedzińcu Zamku Królewskiego w Warszawie.

Po sukcesie koncertów w ubiegłych latach, po raz trzeci w 43-letniej historii Nagrody im. Oskara Kolberga „Za zasługi dla kultury ludowej”, którą funduje Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, nagrodzeni laureaci zaprezentują się podczas wyjątkowego plenerowego koncertu w specjalnym repertuarze. W regionalnych strojach i z tradycyjnymi instrumentami wystąpią muzykanci z Wielkopolski i z Kaliskiego, członkowie Kapeli Lipców z Wygnanowa, Kaszubski Zespół Pieśni i Tańca „Sierakowice” oraz Regionalny Zespół Pieśni i Tańca „Markowianie”. W trakcie koncertu, którego wodzirejem będzie znany podhalańczyk Krzysztof Trebunia-Tutka, odbędzie się wspólny „Wieczór tańca”, podczas którego na specjalnej, drewnianej podłodze będzie można nauczyć się regionalnych tańców i zabaw.

Koncert organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Muzyki i Tańca. Partnerem wydarzenia jest Zamek Królewski w Warszawie.

Wstęp na koncert i potańcówkę jest bezpłatny.

Więcej informacji o Nagrodzie znajduje się na stronie www.nagrodakolberg.pl 

Kraków | Święto perkusji w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego

FKRaz w roku Filharmonia Krakowska zamienia się w świątynię muzyki perkusyjnej. Dzieje się tak za sprawą Ryszarda Haby – spiritus movens Spotkań z Muzyką Perkusyjną, organizowanych za jego sprawą od dziesięciu lat. Jubileuszowa edycja zgromadzi wielbicieli bogatego instrumentarium perkusyjnego, rytmów i niespotykanych brzmień 3 czerwca 2018 roku o godz. 18.00.

Ideą Spotkań jest popularyzacja muzyki perkusyjnej, próba zaprezentowania nowych pomysłów oraz zaangażowanie młodego pokolenia perkusistów do tworzenia wspólnych projektów. Jubileuszowa 10. edycja jest próbą połączenia dotychczasowych wysiłków artystycznych podjętych przez twórców cyklu na przestrzeni ostatniej dekady.

Program obfituje w rzadko grywane oraz całkiem nowe kompozycje wykorzystujące instrumenty perkusyjne. Jubileusz Spotkań zbiega się z 10. rocznicą śmierci prof. Krystyny Moszumańskiej-Nazar i dedykowany jest jej pamięci. „Perkusja jest znakiem rozpoznawczym dla tej kompozytorki, zaś jej pomysłowe wykorzystanie perkusji do dziś fascynuje i inspiruje zarówno twórców, jak i wykonawców. Osobista znajomość z panią profesor i dług wdzięczności pozostaną na zawsze w mojej pamięci” – mówi Ryszard Haba, pomysłodawca cyklu, twórca Haba Percussion Group, na co dzień kierownik grupy perkusji w Orkiestrze Filharmonii Krakowskiej.

Wśród bogatej i różnorodnej prezentacji możliwości instrumentów perkusyjnych, opartej o utwory XX i XXI wieku, ale także z pogranicza jazzu i rocka, w drugiej części koncertu pojawią się kompozycje latynoamerykańskie. Po raz pierwszy w historii publiczność Spotkań poczuje energię prawdziwej brazylijskiej samby wykonywanej na oryginalnych instrumentach, także we własnej, zespołowej improwizacji batucady.

Głównym bohaterem koncertu będzie zespół Haba Percussion Group, który poprowadzi charyzmatyczny dyrygent młodego pokolenia – Sebastian Perłowski. W charakterze specjalnego solisty wieczoru wystąpi organista Michał Białko, na potrzeby tego projektu grający także na instrumentach perkusyjnych.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.filharmonia.krakow.pl

Warszawa | Koncert kameralny dyplomantów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina

UMFC5 czerwca 2018 roku o godz. 19.00 w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej (ul. Moniuszki 5) odbędzie się Koncert Kameralny Dyplomantów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Będzie to tradycyjne już podsumowanie wielu lat kształcenia artystycznego najlepszych absolwentów największej uczelni muzycznej w Polsce.

W roli solistów wystąpią Kaludia Grad i Anita Kander-Marchewka (flet), Konrad Gzik (saksofon), Bartłomiej Słojewski (klarnet), Karolina Gutowska i Karolina Miśkowiec (skrzypce), Toshiki Ishii i Piotr Kozłowski (fortepian), Weronika Rabek i Meitian Zhao (sopran).

W programie koncertu pojawią się m.in. utwory współczesnych polskich kompozytorów. Ein Traum Pawła Szymańskiego z cyklu Trzech pieśni do słów Georga Trakla swoją premierę miało w wersji na fortepian i orkiestrę. Wersja na głos i fortepian została opracowana dla Jadwigi Rappé. Podczas koncertu zostanie ona wykonana przez jej uczennicę – Weronikę Rabek. Usłyszymy również Cztery preludia na fortepian Pawła Mykietyna, których prawykonanie odbyło się 26 kwietnia 1993 roku w Warszawie. Własną interpretację Czterech preludiów zaprezentuje podczas koncertu Piotr Kozłowski. Dyplomanci wykonają także utwór Wiatr i Zima z cyklu 5 Pieśni do słów Kazimiery Iłłakowiczówny Witolda Lutosławskiego w autorskiej wersji na głos żeński i fortepian oraz Ballade vom Telefon z cyklu Cztery pieśni do słów Manfreda Wolffa na sopran i fortepian autorstwa Prasquala.

Współorganizatorem koncertu jest Filharmonia Narodowa. Bilety do nabycia w kasach Filharmonii.

Katowice | Z Kurpiami w tle

CPR3 czerwca o godz. 18.00 w siedzibie NOSPR w Katowicach odbędzie się koncert w wykonaniu Chóru Polskiego Radia i Adama Struga w 90. rocznicę powstania Pieśni kurpiowskich Karola Szymanowskiego.

Program tego niezwykłego koncertu uzupełnią inspirowane folklorem kurpiowskim dzieła Stanisława Moryto oraz zamówione specjalnie na tę okazję nowe utwory młodych polskich twórców.

Cykl chóralnych Pieśni kurpiowskich Szymanowskiego do dziś uważany jest za perłę polskiej literatury chóralnej. O inspiracjach do napisanego przez Stanisława Moryto niemal siedemdziesiąt lat później cyklu Pięć pieśni kurpiowskich tak opowiadał w jednym z wywiadów kompozytor: „Sięgnąłem do tradycji muzycznych daleko na północ Polski, daleko od rodzinnych stron. Jestem bowiem przekonany, że muzyka Kurpiowszczyzny jest bardziej urozmaicona, bardziej oryginalna niż muzyka góralska, podhalańska, a nawet łąckich górali białych”.

Program koncertu uzupełnią dwa prawykonania utworów zamówionych przez Chór Polskiego Radia u Adriana Robaka i Dariusza Przybylskiego. Pierwsza z tych kompozycji – O dziwcynie – muzyczny obrazek kurpiowski – napisana została przez Adriana Robaka w 2018. „Jest to kompozycja, do której napisania przygotowywałem się kilka miesięcy poszukując melodycznych inspiracji w zbiorach ludowych pieśni z regionu Kurpi. Meliczną strukturę oparłem na dwóch pieśniach. Pierwszą z nich usłyszałem w Polskim Radio i pośpiesznie spisałem. Urzekło mnie wykonanie śpiewaczki ludowej dysponującej pięknym białym głosem. Drugą pieśń znalazłem w jednym z kilkunastu zbiorów pieśni z regionu kurpiowskiego” – wyjaśnia genezę powstania utworu kompozytor. Drugi utwór napisany został przez uhonorowanego kilka tygodni temu Nagrodą „Fryderyk” w kategorii Album Roku kompozytora i organisty Dariusza Przybylskiego. Jak zaznacza sam twórca „Zachodzi słoneczko jest kompilacją kilku fragmentów kurpiowskich pieśni ludowych, których prostota i urok przekazywania emocji zawsze inspiruje do tworzenia”.

W niedzielnym koncercie, podczas którego zabrzmią również tradycyjne pieśni kurpiowskie, Chórowi Polskiego Radia towarzyszyć będzie śpiewak, instrumentalista, kompozytor i badacz muzyki tradycyjnej Adam Strug.

Szczegóły: www.chorpolskiegoradia.pl 

XXII Letni Festiwal Opery Krakowskiej

OKW dniach 2 czerwca – 8 lipca 2018 roku odbędzie się XXII Letni Festiwal Opery Krakowskiej.

Zespół Opery Krakowskiej spotka się z publicznością zarówno w najpiękniejszych miejscach Krakowa i Małopolski, jak i na scenie przy ul. Lubicz 48. Patronat nad Festiwalem objął Marszałek Województwa Małopolskiego Jacek Krupa.

Jednym z ważniejszych punktów Festiwalu są plenery, w ramach których odbędą się tradycyjne galowe wieczory na Dziedzińcu Arkadowym Zamku Królewskiego na Wawelu. 29 czerwca w koncercie „Arie Oper Świata” zaśpiewa światowej sławy sopranistka Aleksandra Kurzak. Na Wawelu zostanie zaprezentowany Straszny dwór Stanisława Moniuszki (23, 25.06) w reż. Laco Adamika. Wybór tytułu wiąże się z obchodami 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Oprócz plenerów w Krakowie, Opera zaprosi publiczność także do Niepołomic, Nowego Wiśnicza oraz do Miechowa. Opera Krakowska zaprezentuje także Króla Rogera Karola Szymanowskiego w reż. Michała Znanieckiego (8.06). Reżyser osadzając akcję we współczesności skupił się na uwypukleniu „ludzkiego” wymiaru dzieła Szymanowskiego.

Podczas Festiwalu swoją kontynuację będzie miał projekt „Pieśń – Teatr Słowa”, którego pomysłodawczynią i kierownikiem artystycznym jest solistka Opery Krakowskiej Katarzyna Oleś-Blacha. Jego ideą jest prezentacja arcydzieł rodzimej liryki wokalnej. W trakcie Letniego Festiwalu w ramach tego projektu zostanie wystawiony spektakl dla dzieci (6-10 lat) Pan Tralaliński (3, 5, 6.06). Usłyszymy napisane z myślą o najmłodszych melomanach pieśni S. Moniuszki, K. Szymanowskiego, L. Różyckiego, W. Lutosławskiego i T. Bairda.

Więcej – na stronie: http://www.opera.krakow.pl 

Katowice | Piękno i perfekcja

S3 czerwca 2018 roku o godz. 18.00 w katowickim Studiu Koncertowym Polskiego Radia (ul. Ligonia 29) będzie miał miejsce koncert „Piękno i perfekcja” w wykonaniu kontratenora Jakuba Józefa Orlińskiego i pianisty Michała Biela.

Jakub Józef Orliński i Michał Biel w czerwcu wystąpią w Polsce dwukrotnie: na zaproszenie Instytucji Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” 3 czerwca w Katowicach i 8 czerwca w Warszawie, w ramach cyklu „Akademia Operowa zaprasza”. Później, za niespełna tydzień, odbędzie się ich koncert w londyńskiej Wigmore Hall, na który bilety wyprzedane są od dawna.

Od dwóch lat trwa imponująca passa tych wybitnych młodych artystów. Są laureatami 9. Konkursu Moniuszkowskiego w Warszawie, na którym Jakub Józef Orliński otrzymał II nagrodę w kategorii głosów męskich, a Michał Biel – nagrodę dla wyróżniającego się młodego pianisty. Po ukończeniu studiów na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina (J. J. Orliński) i Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego (M. Biel) doskonalili swoje umiejętności w słynnej nowojorskiej Juilliard School. Ostatnia seria spektakularnych sukcesów Jakuba Jana Orlińskiego to zdobycie Grand Prix 2016 Metropolitan Opera National Council Auditions i zwycięstwo w Marcella Sembrich International Vocal Competition. Z wielkim aplauzem przyjmowane są również wspólne występy artystów, którzy koncertowali m.in. w słynnej Carnegie Hall i podczas Festiwalu w Aix-en-Provence.

W programie katowickiego koncertu znalazły się utwory Georga Friedricha Händla, Henry’ego Purcella, Franza Schuberta, Reynalda Hahna, a także polskich kompozytorów: Pieśni kurpiowskie Karola Szymanowskiego, Cztery sonety miłosne Tadeusza Bairda i Jesień z cyklu Haiku Pawła Łukaszewskiego.

Bezpłatne wejściówki dostępne są w biurze IPiUM Silesia (pl. Sejmu Śląskiego 2, parter, pokój 20) lub telefonicznie 32 / 219 33 44 wew. 21.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.