Polmic - FB

aktualności

Bortkiewicz – podwójny debiut

fkW programie najbliższych koncertów symfonicznych w Filharmonii Krakowskiej – 1 grudnia o godz. 19.30 i 2 grudnia o godz. 18.00 znajduje się utwór kompozytora, którego historia jest odzwierciedleniem niezwykle skomplikowanych losów naszego narodu w obliczu braku swojego państwa. Mowa o Siergieju Bortkiewiczu, którego II Koncert fortepianowy na lewą rękę wykona występujący po raz pierwszy w Filharmonii Krakowskiej fiński pianista Henri Sigfridsson.

Urodzony w Charkowie w roku 1877, zmarły w Wiedniu w 1952 Siergiej Bortkiewicz – obywatel austriacki – miał polskie korzenie szlacheckie. Był pianistą, kompozytorem i dyrygentem. Bortkiewicz inspirował się tradycją rosyjską w wydaniu Czajkowskiego i Rachmaninowa, entuzjazmował Chopinem, Schumannem oraz Lisztem. II Koncert na lewą rękę napisał w roku 1923 na zamówienie austriackiego pianisty Paula Wittgensteina, który w pierwszej wojnie światowej stracił prawą rękę (z myślą o tym wybitnym pianiście koncerty na lewą rękę napisali również Ravel, Korngold, Hindemith czy Prokofiew). Koncert ujęty został w tradycyjną formę tryptyku: po burzliwym, efektownym Allegro dramatico następuje liryczne i delikatne Allegretto oraz Finał o ludowym charakterze. Siergiej Bortkiewicz niesłusznie zapomniany przez historię, dzięki m.in. Filharmonii Krakowskiej wraca do repertuaru instytucji muzycznych. Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej poprowadzi Charles Olivieri-Munroe, szef artystyczny i I dyrygent Filharmonii.

Zanim jednak zaprezentowane zostanie to dzieło, zabrzmi uwertura Rob Roy Hectora Berlioza, francuskiego romantyka kolorysty, zafascynowanego Szekspirem i angielskimi romansami grozy. Koncerty otwarte uwerturą skomponowaną na kanwie powieści Waltera Scotta zamknie natomiast I Symfonia g-moll Piotra Czajkowskiego zatytułowana Зимние грёзы (Marzenia zimowe). Dzieło powstałe z inspiracji wycieczką kompozytora po zamarzniętym, malowniczym jeziorze Ładoga, niech będzie dla nas muzyczną inauguracją zimy.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://filharmonia.krakow.pl

Koncert z cyklu „Muzyczne Pory Roku – Zima”

zZwiązek Kompozytorów Polskich – Oddział Warszawski zaprasza na koncert z cyklu „Muzyczne Pory Roku – Zima”, który odbędzie się 2 grudnia 2017 roku o godz. 18.00 w Polskim Wydawnictwie Muzycznym przy ul. Fredry 8.

Podczas koncertu zabrzmią utwory prezesa Oddziału Warszawskiego ZKP Sławomira CzarneckiegoStacje XIII i XIV z Drogi Krzyżowej na organy Hammonda (1993), prorektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina Aleksandra Kościowa Steam Punk Gear na organy Hammonda i perkusję (2014), profesora UMFC Stanisława MorytoVers Libre na perkusję (1985), prodziekana Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki tejże uczelni Dariusza Przybylskiego Phoenix na perkusję (2017), wirtuoza akordeonu i kompozytora Andrzeja Krzanowskiego Relief II na organy Hammonda (1985) oraz koreańskiego kompozytora Eunho Changa – Illusion na organy Hammonda i perkusję (2017).

Utwory zaprezentują: kierownik Studium Muzyki Nowej UMFC dr hab. Leszek Lorent (perkusja) i dr hab. Dariusz Przybylski (organy Hammonda), który jest autorem koncepcji artystycznej koncertu.

Koncert zorganizowany przez Związek Kompozytorów Polskich – Oddział Warszawski przy współpracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka”. Wstęp na koncert jest wolny.

Dwa prawykonania pod gwiazdą Henryka Mikołaja Góreckiego

fs1 grudnia 2017 roku w Filharmonii Śląskiej im. H. M. Góreckiego o godz. 19.00 w ramach V Katowickich Dni Henryka Mikołaja Góreckiego poznamy nowe utwory Mikołaja Góreckiego i Piotra Mossa.

Prezentacja obecnie powstających dzieł staje się dobrą tradycją Dni. Tym cenniejszą, że Śląska Orkiestra Kameralna wykonuje nowe kompozycje, które potem wchodzą do repertuarów innych zespołów.

Musique pour cordes Piotra Mossa powstała w 2016 roku. Utwór zamówił u kompozytora berliński mecenas sztuki Johannes Honigmann. W rok później nagrała go Orkiestra Amadeus pod dyrekcja Agnieszki Duczmal. W Katowicach utwór będzie prawykonany estradowo. Składa się z pięciu części, które mogą być wykonywane albo attaca, albo oddzielnie: Prologue – Intermède I – Air –Intermède II – Epilogue.

Śledząc twórczość Mikołaja Góreckiego, wydaje się, że – pomimo różnorodnych zainteresowań – szczególnie upodobał sobie brzmienie orkiestry smyczkowej, czego przykładem może być Concerto-Notturno na skrzypce i orkiestrę smyczkową z 2009 roku czy Elegia na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową z roku 2015. W przypadku II Koncertu na flet brzmienie orkiestry smyczkowej pozwala dodatkowo wyeksponować partię solisty. Kompozycja pokazuje wielość barw i możliwości artykulacyjne tego instrumentu. II Koncert na flet i orkiestrę smyczkową Góreckiego prawykona Jadwiga Kotnowska, której Koncert jest dedykowany. Solistce towarzyszyć będzie Śląska Orkiestra Kameralna kierowana przez Roberta Kabarę.

Te nowości w programie spuentuje III Kwartet smyczkowy es-moll op. 30 Piotra Czajkowskiego w opracowaniu na orkiestrę smyczkową Jana Wincentego Hawela.

Więcej – na stronie: http://www.filharmonia-slaska.eu

Koncert Laureatów XV Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Kazimierza Serockiego

s10 grudnia 2017 roku o godz. 18.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego (ul. Modzelewskiego 59, Warszawa) będzie miał miejsce Koncert Laureatów XV Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Kazimierza Serockiego.

W dniach 29 września – 1 października 2017 roku w Radziejowicach odbyło się posiedzenie Jury XV Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Kazimierza Serockiego 2017. Na konkurs nadesłano 149 partytur. Jury obradowało w składzie: Paweł Łukaszewski (Polska), Paul Patterson (Wielka Brytania) i Dariusz Przybylski (Polska).

Nagrody zostały ufundowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stowarzyszenie Autorów ZAiKS oraz Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego. Pierwszą Nagrodę w wysokości 16.000 PLN otrzymał Satoshi Ohmae – kompozytor z Japonii – za utwór Fancy Five. Drugą Nagrodę w wysokości 10.000 PLN zdobył Manuel Martínez Burgos – kompozytor z Hiszpanii – za kompozycję Initations. Trzecią Nagrodę w wysokości 5.000 PLN otrzymał Hyunwook Tak z Korei Południowej za utwór Umbau. Nagrodę Specjalną Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dla najmłodszego laureata – komplet polskich partytur współczesnych – otrzymał również Hyunwook Tak.

Podczas koncertu nastąpi uroczystość wręczenia nagród oraz zabrzmią kompozycje laureatów i A piacere Kazimierza Serockiego w wykonaniu Hashtag Ensemble pod dyrekcją Lilianny Krych.

Dodatkowe informacje - na stronie: https://ptmw.art.pl

Ogólnopolska Konferencja „Słuch absolutny Romana Palestra”

palesterW dniach 29 listopada – 2 grudnia 2017 roku w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina odbędzie się Ogólnopolska Konferencja „Słuch absolutny Romana Palestra”.

Konferencję organizuje Katedra Teorii Muzyki UMFC we współpracy w Gabinetem Zbiorów Muzycznych BUW oraz Polskim Towarzystwem Analizy Muzycznej. Kierownictwo sprawuje prof. UMFC dr hab. Alicja Gronau-Osińska, a w skład komitetu organizacyjnego wchodzą: dr Katarzyna Ewa Sokołowska, kierownik GZM BUW Piotr Maculewicz oraz Magdalena Borowiec, prof. UMFC dr hab. Maria Pokrzywińska, dr Iwona Świdnicka i dr Małgorzata Waszak.

Konferencję zainauguruje koncert „Środa na Okólniku” 29 listopada, podczas którego zabrzmi m.in. Mały koncert Romana Palestra (1958). 30 listopada w Sali Senatu Konferencję rozpocznie wykład inauguracyjny prof. Zofii Helman, po którym nastąpią pierwsze dwa panele dyskusyjne Pamięć gatunku (11.00) oraz Problematyka wykonawcza w zakresie instrumentalistyki (13.00). O 16.00 rozpocznie się panel – warsztat znakomitego Apollon Musagète Quartett, w składzie: Paweł Zalejski (skrzypce I), Bartosz Zachłod (skrzypce II), Piotr Szumieł (altówka), Piotr Skweres (wiolonczela), poświęcony kwartetom smyczkowym Palestra; rozmowę poprowadzi Lech Dzierżanowski. Pierwszy dzień ukoronuje I Koncert Kameralny utworów Romana Palestra (Sala Koncertowa UMFC).

Drugi dzień konferencji 1 grudnia odbędzie się w BUWie, a tematyka oscylować będzie wokół kontekstów twórczości i działalności Romana Palestra. Poznamy także spuściznę Twórcy przekazaną Gabinetowi Zbiorów Muzycznych, portal jemu poświęcony i korespondencję z wątkami muzycznymi. Referentami będą: Piotr Maculewicz, Lech Dzierżanowski, Beata Bolesławska-Lewandowska, Iwona Lindstedt i Joanna Cieślik. Tego dnia usłyszymy w UMFC II Koncert Kameralny twórczości Palestra (Sala Koncertowa UMFC).

Trzeci dzień konferencji ponownie odbędzie się w UMFC. W dyskusjach panelowych poznawać będziemy wybrane utwory, techniki i tajniki warsztatu kompozytorskiego Palestra. Panel III (10.00) nosi tytuł Zagadnienia wykonawcze z zakresu wokalistyki, słowo a muzyka, panel IV (11.30) – Zwroty w twórczości Romana Palestra, relacja z przeszłością i współczesnością, panel V (14.00) – W kręgu muzyki orkiestrowej i kameralnej, instrumentacja – faktura – ekspresja – poliwersyjność.

POBIERZ: program Konferencji.

Nowatorskie „Poskromienie złośnicy” z Bolszoj

bTeatr Bolszoj przyzwyczaił nas podczas swych transmisji kinowych do prezentowania dzieł baletu klasycznego, ewentualnie XX-wiecznych arcydzieł swych najbardziej znanych choreografów. Ponad rok temu Poskromienie złośnicy w nowym ujęciu choreograficznym Jeana-Christophe’a Maillota transmitowane na cały świat wzbudziło prawdziwą sensację. Już 26 listopada 2017 roku balet powróci na ekrany kin. W Kinie Praha transmisję można będzie obejrzeć o godz. 16.00.

Dyrektor i główny choreograf Baletu Monte Carlo Jean-Christophe Maillot specjalnie dla baletu Teatru Bolszoj stworzył swoją taneczną wersję Szekspirowskiej komedii Poskromienie złośnicy. To nowość, żeby Maillot zrealizował swój nowy balet na zamówienie obcej sceny, nie wystawiając go najpierw w prowadzonym przez siebie Ballet de Monte Carlo. Ryzyko się opłaciło – premiera w lipcu 2014 roku została przyjęta owacyjnie, a spektakl i jego wykonawców nagrodzono aż trzema prestiżowymi rosyjskimi nagrodami teatralnymi Złotej Maski. Transmisja satelitarna w styczniu 2016 zachwyciła baletomanów na całym świecie. Później balet Teatru Bolszoj pokazał ten spektakl podczas występów gościnnych w Londynie i Nowym Jorku.

Treść jest dość wiernie osnuta na kanwie komedii Szekspira. Bogaty mieszczanin Baptista ma dwie córki na wydaniu: miłą i dobrze wychowaną Biankę oraz pełną temperamentu złośnicę Katarzynę. Liczni wielbiciele chętnie wzięliby Biankę za żonę, ale ojciec stawia warunek – najpierw musi się znaleźć mąż dla Katarzyny. Tymczasem panna swoimi fochami potrafi zniechęcić każdego. Czy Petruchio z Werony poradzi sobie z nieznośną Kasią? Wszyscy wiemy, że tak, ale zanim to nastąpi, oglądamy ciąg dramatycznych i komicznych wydarzeń – od ślubu Katarzyny z pijanym Petruchiem, przez jego fizyczne i psychiczne gnębienie krnąbrnej żony, aż po narodziny ich wzajemnej miłości.

Maillot przenosi historię miłości i walki o dominację w związku w czas nieokreślony, a dzięki uwspółcześnionym kostiumom podkreśla uniwersalną wymowę komedii Szekspira. Choreograf, nie porzucając zasady „uczyć i bawić”, bardziej współcześnie i drapieżnie ukazuje zawiłości ludzkiej psychiki i kontaktów damsko-męskich. Dzięki temu artyści baletu Teatru Bolszoj mogli stworzyć wielowymiarowe kreacje nie tylko taneczne, ale i aktorskie. Para głównych bohaterów: Jekaterina Krysanowa (Katarzyna) i Władisław Łantratow (Petruchio) otrzymali za swe role Złote Maski. Podziwiać będziemy także Siemiona Czudina jako Lucentia i Olgę Smirnową jako słodką Biankę, siostrę Katarzyny. Atutem spektaklu jest także zmieniająca się w okamgnieniu prosta, mobilna i uniwersalna scenografia.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

BASSO 2. Biennale Dźwięków Niskich: „BASSOwo w Podziemiu” i „AUKSO z basami”

bZapraszamy na interdyscyplinarne przedsięwzięcie muzyczne BASSO 2. Biennale Dźwięków Niskich, które po raz drugi odbędzie się w Warszawie i potrwa do 30 listopada 2017 roku.

BASSO to wyjątkowe biennale, głównie ze względu na swoją oryginalność i pionierski w skali kraju charakter. Ideą Biennale jest wykraczanie poza ramy klasycznego festiwalu muzyki poważnej. W jego programowym centrum są muzyka i instrumenty basowe. Źródła tego pomysłu leżą w specyfice i bogactwie możliwości instrumentów basowych, ze szczególnym uwzględnieniem wiolonczeli, violi da gamba i kontrabasu, ale także instrumentów dętych i elektronicznych (tuba, fagot, gitara basowa) oraz ludowych (basy). Nazwa Biennale nawiązuje do barokowej praktyki realizacji basso continuo (stały bas, bas generalny) tj. najniższego głosu w muzyce poważnej, w którym zapisywano harmonię całości i który był zasadniczym elementem każdego utworu.

Biennale BASSO jest interdyscyplinarnym wydarzeniem, ukazującym różne dziedziny muzyczne, eksponującym pięć nurtów i kierunków brzmieniowych, w tym nurt klasyczny i współczesny, w którego programie znalazły się kompozycje polskich twórców XX–XXI wieku, a także nurt muzyki ludowej.

26 listopada w niezwykłej przestrzeni Podziemia Kamedulskiego wystąpi duet znakomitych artystów: śpiewaczka, dziennikarka Programu 2 Polskiego Radia, polonistka, animatorka kultury Justyna Piernik oraz jej ojciec – legenda polskiej muzyki, tubista wirtuoz Zdzisław Piernik. Koncert rodzinnego duetu przywróci pamięci zapomnianą muzykę ich kujawskich przodków. Muzyczne spotkanie uzupełni wykład muzykologa, instrumentalisty i śpiewaka Macieja Kazińskiego na temat roli instrumentów basowych w polskiej muzyce tradycyjnej. Będzie także okazja do poznania jednego z takich instrumentów – tubmaryny, którą przybliży muzyk, animator i budowniczy instrumentów Dominik Dembiński.

W tym też duchu będzie utrzymany program koncertu finałowego 30 listopada, w którym wystąpi AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod dyrekcją swego założyciela i dyrektora artystycznego Marka Mosia. Zespół, który przyzwyczaił nas już do nietypowych propozycji repertuarowych, zaprezentuje się tym razem z Kapelą Maliszów pochodzącą z Męciny Małej w Beskidzie Niskim. Rodzinna kapela wykona na skrzypcach, lirze korbowej, akordeonie, nyckelharpie, bębnie i basach tańce z okolic powiatu gorlickiego oraz przyśpiewki.

Patronat medialny nad biennale objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły: na stronie organizatora.

Poznańskie Koncerty Muzyki Kameralnej

pkkW dniach 26 i 29 listopada 2017 roku w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego i Salonie Muzycznym Feliksa Nowowiejskiego będą miały miejsce VI i VII Poznański Koncert Muzyki Kameralnej, podczas których odbędą się prawykonania najnowszych dzieł poznańskich kompozytorów.

Fundacja Akademii Muzycznej w Poznaniu wraz z Akademią Muzyczną im. I. J. Paderewskiego w ramach kultywowania pamięci o zasłużonych dla miasta osobistościach oraz popularyzacji tradycji kulturowych Poznania zaplanowała koncerty poświęcone twórczości wybitnych kompozytorów, których sylwetki są związane z Poznaniem: Floriana Dąbrowskiego, Andrzeja Koszewskiego, Feliksa Nowowiejskiego, Tadeusza Szeligowskiego oraz Stanisława Wiechowicza. Koncerty mają na celu przypomnienie, iż te wybitne postaci przez całe swoje życie artystyczne związane były z Poznaniem.

Dodatkowym walorem organizowanych koncertów jest także prezentacja utworów współczesnych poznańskich kompozytorów: Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Barbary Kaszuby, Moniki Kędziory, Zbigniewa Kozuba, Artura Kroschla, Aliny Kubik, Katarzyny Kwiecień-Długosz, Radosława Matei, Janusza Stalmierskiego, Katarzyny Taborowskiej-Kaszuby, Agnieszki Zdrojek-Suchodolskiej oraz Lidii Zielińskiej. Podczas koncertów zostaną zaprezentowane również utwory specjalnie skomponowane z myślą o organizowanym projekcie „Kompozytorzy są wśród nas”: Radosław Mateja Szczęście do poezji Haliny Poświatowskiej, Katarzyna Taborowska-Kaszuba Blue Quote, Artur Kroschel Jak nic, Janusz Stalmierski Thanksgiving, Alina Kubik From over the sea oraz Zbigniew Kozub Harmonia sfer. Zbigniew Kozub tak pisze o swojej kompozycji: „Utwór jest próbą upamiętnienia małżeństwa Niny i Jana Nowowiejskich. Jest luźną, muzyczną adaptacją wiersza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej „Harmonia sfer”, nawiązującego wprost do sztuki skupionej wokół słońca, światła, przestrzeni i muzyki kojarzonej z pięknem, harmonią, intelektem, umiarkowaniem – tak bliskiej dla rodu Nowowiejskich".

Do udziału w koncertach zostali zaproszeni znakomici poznańscy artyści: Joanna Horodko (sopran), Laura Kluwak-Sobolewska (fortepian), Poznańskie Trio Fortepianowe oraz zespół muzyki współczesnej Sepia Ensemble.

Projekt dofinansowany z budżetu Miasta Poznania.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

V Festiwal Oper Współczesnych w Operze Wrocławskiej

mW dniach 25 listopada – 3 grudnia 2017 roku w Operze Wrocławskiej odbędzie się piąta edycja Festiwalu Opery Współczesnej +. Festiwal otworzy premiera opery Leszka Możdżera Immanuel Kant.

Piąta, jubileuszowa, edycja imprezy zawiera w nazwie znak „+”, co oznacza poszerzenie formuły festiwalu. Festiwal otworzy światowa prapremiera sceniczna opery Immanuel Kant. Muzykę do niej skomponował niezwykle ceniony muzyk jazzowy Leszek Możdżer, a za kostiumy odpowiedzialna jest znana projektantka Ewa Minge. Jazz spotyka się z operą, literatura z filozofią. To już dziś wydarzenie o randze światowej. Do dzieł stricte operowych dołączy spektakl baletowy Eufolia | Ambulo. Spektakl z choreografią Jacka Przybyłowicza i Jacka Tyskiego zostanie odegrany do muzyki Henryka Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara, Prasquala i Louisa Andriessena.

Widzowie Opery Wrocławskiej zobaczą gościnne spektakle Opery Śląskiej z Bytomia (Krzysztof Penderecki Krój Ubu) oraz Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie (Francis Poulenc Głos Ludzki). Na publiczność czeka również specjalny koncert 28 listopada, którego główną bohaterką będzie perkusja.

Festiwal Oper Współczesnych+ zrealizowano dzięki wsparciu Gminy Wrocław oraz dofinansowano ze środków Instytutu Muzyki i Tańca w ramach Programu „Muzyka i taniec – Interwencje 2017”.

Bilety i szczegóły: www.opera.wroclaw.pl