Polmic - FB

news

Małe muzyczne improsceny

n9 września 2017 roku w Nowym Teatrze rozpocznie się cykl koncerto-warsztatów dla dzieci w wieku 6+, którego motywem przewodnim jest improwizacja muzyczna.

Scenariusze, opracowane we współpracy z autorytetami sceny improwizacji współczesnej, będą wzbogacone nagraniami utworów w wykonaniu dzieci. Kontakt dzieci z zaproszonymi do projektu wirtuozami improwizacji oparty na wspólnym muzykowaniu da dzieciom szansę wejścia zarówno w rolę widza, jak i artysty. Warsztaty poprowadzi Dagna Sadkowska – skrzypaczka, solistka i kameralista, członkini i współzałożycielka zespołu muzyki współczesnej Kwartludium, edukatorka, autorka cyklu „Muzyczne Obrazy”, realizowanego we współpracy i w przestrzeni Narodowej Galerii Sztuki Zachęta, autorka „Internetowego Zbioru do Edukacji Muzycznej", kuratorka i pomysłodawczyni „Warszawskiej Jesieni Klubowo", pomysłodawczyni cyklu koncertów dla dzieci i dorosłych „Dzika Klasyka" oraz „Mała Dzika Klasyka", członkini grupy nadzorującej europejski projekt promujący muzykę współczesną „New:Aud", pracowniczka Gimnazjum Przymierza Rodzin nr 2 z 21 letnim stażem pracy w zawodzie nauczyciela.

Podczas pierwszych zajęć uczestnicy znajdą odpowiedzi na pytania: czy kolekcja trójdźwięków z Warzywniaka Pana Darka zabrzmi dobrze przy akompaniamencie szumiastych topoli?; ile alikwotów mieści się w jednym wagoniku warszawskiego metra? Gościem specjalnym będzie Krzysztof Knittel.

Kolejne warsztaty z udziałem Jarosława Siwińskiego, Michała Górczyńskiego i Jerzego Rogiewicza odbęda się 21 października, 4 listopada i 2 grudnia.

Więcej – na stronie: http://www.nowyteatr.org

The September Concert Poland

sW dniach 2–29 września 2017 roku odbędzie się festiwal The September Concert.

The September Concert po raz pierwszy odbył się w 2002 roku w Nowym Yorku jako skromne, jedynie lokalne wydarzenie. Stopniowo jego ranga wzrastała, aż rozwinął się do projektu o zasięgu globalnym. Jest to festiwal, manifestujący poprzez muzykę pokój i humanitaryzm. The September Concert bazuje na trzech podstawowych zasadach: wolności dla organizacji różnego typu wydarzeń artystycznych; jedności ponadkulturowej; organizacji wydarzeń artystycznych o charakterze non-profit. Uczestniczą w nim muzycy i artyści w każdym wieku, każdej płci, narodowości i wyznania. Muzyka rozbrzmiewać będzie w miejscach, w których spotykają się ludzie, od parków, szkół, kościołów, szpitali, domów handlowych, poprzez kawiarnie, restauracje, galerie i księgarnie, aż do sal kameralnych i koncertowych. Wszystkie koncerty są bezpłatne, a wykonawcy i organizatorzy nie pobierają opłaty za wykonanie programu, wypożyczenie sali czy nagłośnienie.

W programie Festiwalu znajdzie się między innymi polska muzyka poważna. Podczas koncertu inaugurującego Festiwal 2 września „Wokół muzyki fletowej i kameralnej” zabrzmią utwory Tadeusza Szeligowskiego. 8 września w sali Urzędu Miasta Poznania odbędzie się koncert kameralny „Szymanowski in memoriam”. Recital przywoła atmosferę ukochanych przez Kompozytora Tatr i wprowadzi poetycki klimat Młodej Polski. Maria Jaskulska-Chrenowicz (sopran) i Elżbieta Spychała (fortepian) wykonają wybór Pieśni Kurpiowskich oraz pieśni do słów Kazimierza Tatmajera i Tadeusza Micińskiego. W poznańskim Salonie Muzycznym Feliksa Nowowiejskiego 20 września będzie miało miejsce wydarzenie „Muzyczna podróż szlakiem Feliksa Nowowiejskiego”.

Szczegółowy program – na stronie Festiwalu.

Turniej Muzyków Prawdziwych – Nowowiejski w 3D

n1 września 2017 roku o godz. 19:00 w ramach III Turnieju Muzyków Prawdziwych 2017 odbędzie się koncert „Nowowiejski w 3D”.

Muzyka tradycyjna, regionalny folklor i miłość do swojej małej ojczyzny to trzy cechy wspólne wszystkich tych, którzy wystąpią podczas Turnieju Muzyków Prawdziwych. W Filharmonii Szczecińskiej spotkają się najlepsi ludowi muzykanci z różnych regionów Polski. Turniej Muzyków Prawdziwych to konfrontacja i zarazem spotkanie twórców muzyki ludowej, czerpiących z różnych źródeł: od rekonstrukcji, przez folk, jazz, aż po muzykę eksperymentalną. W tym roku wystąpi ponad 200 wykonawców, a konkurs odbędzie się w czterech kategoriach: soliści instrumentaliści, soliści wokaliści, zespoły instrumentalne oraz wokalno-instrumentalne, zespoły śpiewacze. Dodatkowo, po raz pierwszy, zaprezentują się zespoły taneczne.

Obchodzona w tym roku 140. rocznica urodzin Feliksa Nowowiejskiego to wyjątkowy pretekst do przyjrzenia się tej części twórczości kompozytora, która czerpie inspiracje bezpośrednio z motywów muzyki ludowej. Nowowiejski chętnie korzystał z bogactwa polskiego folkloru, pisał pieśni i utwory inspirowane melodiami z Górnego Śląska, Wielkopolski, Kujaw i Małopolski, sięgał również po muzykę ludową z rodzimej Warmii. Na program koncertu 1 września w szczecińskiej Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza złożą się wybrane utwory Nowowiejskiego, a także pieśni, które stanowiły materiał źródłowy dla kompozytora. Rekonstrukcje tradycyjnych melodii, klasyczne wykonanie dzieła zgodnie z zapisem kompozytorskim i twórcza interpretacja we współczesnej aranżacji Macieja Prochaski – to trzy wymiary muzyki Nowowiejskiego, przygotowane specjalnie na trzeci Turniej Muzyków Prawdziwych. Koncert będzie transmitowany na żywo w Internecie na kanale YouTube Filharmonii.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://filharmonia.szczecin.pl

Conference of New Music Festivals

kThe Conference of New Music Festivals was held at the University of Warsaw Library (56/66 Dobra Street) on September 16th, 2017.

Celebrating the 60th jubilee edition of the "Warsaw Autumn" International Festival of Contemporary Music Mieczysław Kominek, President of the Polish Composers’ Union, Jerzy Kornowicz, Director of the Warsaw Autumn International Festival of Contemporary Music and Prof. Zbigniew Skowron, Director of the Institute of Musicology of the University of Warsaw were pleased to invite you to the Conference of New Music Festivals, which took place
at the Bogumił Linde Hall on Saturday, between 11 a.m and 4 p.m.

During the conference representatives of European contemporary music festivals presented their projects and signed the “Warsaw Proclamation” – a collective statement of new music festivals, representing their standpoint on the changing world.

Participants of the conference: Cecilia Balestra (director, "Milano Musica" – Associazione per la musica contemporanea), Juriy Bulka (coordinator, "Contrasts" – International Contemporary Music Festival, Lviv), Henk Heuvelmans (director, Gaudeamus Muziekweek, Utrecht), Anna Huuskonen (producer, Musica Nova, Helsinki), Barbora Skálová (manager, Ostrava Center for New Music, Ostrava Days, NODO Festival), Jerzy Kornowicz (director, "Warsaw Autumn" International Festival of Contemporary Music), Martin Q Larsson (managing director Nordic Music Days 2017, London), Remigijus Merkelys (artistic and executive director, International Contemporary Music Festival GAIDA, Wilno), Oleksandr Perepelytsia and Karmella Tsepkolenko (directors, "Two Days and Two Nights of New Music" – International Festival of Modern Art), Krzysztof Pietraszewski (curator, Sacrum Profanum Festival), Miroslav Pudlák (dyrektor Contempuls – Prague Contemporary Music Festival), Krešimir Seletković (artistic director, Music Biennale Zagreb), Oľga Smetanová (ISCM Secretary General, ISCM World New Music Days 2017, Vancouver), and Joanna Wnuk-Nazarowa (general and programme director, Polish National Radio Symphony Orchestra, Festival of World Premieres, Katowice).

Admission was free. Simultaneous Polish / English translation was available during the presentations and discussions. After the conference a reception took place at the University of Warsaw Library.

Organisers: Polish Music Information Centre POLMIC, Institute of Musicology of the University of Warsaw, Warsaw University Library, Institute of Music and Dance.

Cofinanced by the Ministry of Culture and National Heritage.

SEE: Facebook Event.

„Opowiedz mi bajkę” – II Dolnośląskie warsztaty improwizacji dla dzieci 2017

omb9 września 2017 roku w Kłodzku i Międzylesiu rozpoczną się tegoroczne dolnośląskie warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę”, organizowane przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej.

Warsztaty „Opowiedz mi bajkę” będą kontynuacją zajęć, które od 2015 roku są realizowane w Warszawie, a od 2016 również na terenie Ziemi Kłodzkiej. W tym roku zajęcia będą odbywać się w ramach dwóch projektów w Wilanowie, Kłodzku, Domaszkowie i Międzylesiu od września do listopada br. dla 25-osobowych grup dzieci w wieku 3-5 lat oraz dla dzieci w wieku 6-8 lat. Łącznie odbędzie się 25 warsztatów. Główną ideą projektu jest nauka improwizacji oraz rozwijanie wyobraźni i kreatywności dzieci. Warsztaty pomogą w odkrywaniu przez dzieci świata muzyki współczesnej oraz instrumentów i uwrażliwią je na różne aspekty muzyki oraz otoczenia dźwiękowego w nowatorskiej, atrakcyjnej formie. Profesjonalni artyści i wykonawcy zachęcą dzieci do tworzenia własnych opowiadań na podstawie ilustracji z książek. Zajęcia te będą połączeniem improwizacji dziecięcej i improwizacji muzycznych gości.

9 września gośćmi warsztatów będą: flecistka Karina Maria Kamizela oraz kompozytor i pianista Jarosław Siwiński. Warsztaty poprowadzi pochodząca z Kłodzka kontrabasistka Małgorzata Kołcz (absolwentka tutejszej PSM) i aktor Grzegorz Ociepka. Podczas pierwszych zajęć prócz zabaw z improwizacjami i książkami, dzieci poznają różne techniki wydobywania dźwięku, które eksponują jego walory kolorystyczne i dynamiczne, a także będą mogły same zagrać na perkusjonaliach. Zajęcia trwają 90 minut z krótką przerwą; uczestnikom aktywnie towarzyszą ich opiekunowie.

Kolejne warsztaty odbędą się 7 października i 4 listopada br.

Udział w warsztatach jest bezpłatny – liczba miejsc jest ograniczona, dlatego uczestnicy proszeni są o wcześniejszą rejestrację na zajęcia pod numerem telefonu 790 395 228 oraz e-mailem This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: warsztaty w Kłodzku

                 warsztaty w Międzylesiu

Read more: „Opowiedz mi bajkę” – II Dolnośląskie warsztaty improwizacji dla dzieci 2017

The opening of the "60 Warsaw Autumns" Exhibition

zThe opening of the "60 Warsaw Autumns" exhibition, co-organised by the Polish Composers' Union, National Centre for Culture Poland and Institute of Music and Dance, was held in Kordegarda Gallery (Warsaw, 15/17 Krakowskie Przedmieście Street) on Thursday, September 14th at 6 p.m. 

Celebrating the 60th jubilee edition of the "Warsaw Autumn" International Festival of Contemporary Music Mieczysław Kominek, PhD, President of the Polish Composers’ Union, Jerzy Kornowicz, Director of the "Warsaw Autumn" International Festival of Contemporary Music and Rafał Wiśniewski, PhD, Hab. Director of the National Centre for Culture Poland were pleased to invite you to the "60 Warsaw Autumns" – Exhibition of International Festival of Contemporary Music “Warsaw Autumn” posters 1956–2017. The curator of the exhibition was Piotr Dąbrowski. The exhibition ran from September 15th through October 1st, 2017.

During the exhibition, the installation @piacere by Adam Porębski and Dariusz Jackowski were presented and a cycle of meetings entitled "My Warsaw Autumn" was held every day at 6 p.m.: Saturday, September 16th – Jerzy Maksymiuk, Sunday, September 17th – Agata Zubel, Monday, September 18th – Zygmunt Krauze, Tuesday, September 19th – Jerzy Artysz, Wednesday, September 20th – Jolanta Bilińska, Thursday, September 21st – Joanna Wnuk-Nazarowa, Friday, September 22nd – Stanisław Krupowicz, Saturday, September 23rd – Tadeusz Wielecki.

Cofinanced by the Ministry of Culture and National Heritage.

SEE: Facebook Event.

XII Goldberg Festival

gW dniach 8–17 września 2017 roku w Gdańsku odbędzie się XII Goldberg Festival.

Festiwal powstał w 2006 roku, w którym przypadała 250. rocznica śmierci Johanna Gottlieba Goldberga (1727–1756), urodzonego w Gdańsku klawesynisty i kompozytora. Tegoroczna edycja odbywa się w 290. rocznicę urodzin gdańskiego klawesynisty. Nazwisko Goldberga przeszło do historii muzyki dzięki Wariacjom Goldbergowskim Johanna Sebastiana Bacha (BWV 988), których, jako jego uczeń, był pierwszym wykonawcą. Pomysłodawczynią i obecnym dyrektorem Festiwalu jest dr hab. Alina Ratkowska, profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Impreza zrodziła się z chęci przybliżenia szerszej publiczności muzycznego dziedzictwa dawnego Gdańska. Ideą nadrzędną Festiwalu Goldbergowskiego jest prezentacja najciekawszych interpretacji muzyki dawnej z wykorzystaniem oryginalnego instrumentarium, a także ukazywanie zjawisk artystycznych inspirowanych muzyką dawną.

Nawiązana współpraca z Biblioteką Gdańską PAN owocuje wykonaniami najcenniejszych zachowanych dzieł z twórczości gdańskich mistrzów epoki baroku. W finale tegorocznej edycji zabrzmią kantaty ze zbiorów Biblioteki autorstwa gdańskiego kompozytora Johanna Jeremiasa du Graina w interpretacji Goldberg Baroque Ensemble i Goldberg Vocal Ensemble pod dyrekcją Andrzeja Szadejko. Natomiast 10 września w Kościele Św. Trójcy będzie miał miejsce spektakl Teatru Adama Walnego Gould Wariacje. Spektakl nawiązywać będzie do wykonania Wariacji Goldbergowskich Glenna Goulda i historii, związanej z wysłaniem nagrania w kosmos przez NASA. Wydarzenie jest odpowiedzią na jedno z założeń festiwalu, aby w trakcie jego trwania prezentować współczesne zjawiska artystyczne, powstałe z inspiracji muzyką dawną.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: http://goldbergfestival.pl 

XXV Śląski Festiwal im. Ludwiga van Beethovena w Głogówku

gMiędzy 2 a 9 września 2017 roku odbędzie się XXV Śląski Festiwal im. Ludwiga van Beethovena w Głogówku.

Tradycje muzyczne Głogówka sięgają czasów średniowiecza. Z miastem związani byli Mikołaj z Koźla, Bartłomiej Pękiel, Georg Brikner, Johannes Sedlatzek, Gerhard Strecke, Carl Zuschneid i Ludwig van Beethoven. Niemiecki kompozytor występował w Głogówku jesienią 1806 roku. Stało się to za sprawą Franza Joachima Wenzla Oppersdorffa, VIII ordynata rodu władającego głogóweckim zamkiem, któremu Beethoven dedykował IV Symfonię B-dur op. 60.

Wydarzenia tych historycznych już czasów upamiętniane są poprzez coroczne organizowanie Śląskiego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. Pomysłodawcą i głównym organizatorem pierwszych imprez poświęconych pamięci kompozytora był znany muzykolog Zbigniew Pawlicki oraz Towarzystwo Śpiewacze „Harfa” z Warszawy. Od 2008 roku dyrektorem Festiwalu jest dziennikarz muzyczny Jacek Woleński.

W programie tegorocznego wydarzenia znalazły się koncerty iście uroczyste, a dobrany repertuar świadczy o nieprzeciętności tego wydarzenia. Oprócz dzieł Beethovena i kompozytorów zachodnioeuropejskich zabrzmią utwory Mieczysława Karłowicza, Ignacego Jana Paderewskiego, Karola Szymanowskiego, Mikołaja Góreckiego i Roxanny Panufnik. Utwory zaprezentują Aleksandra Bugaj, Jakub Kuszlik, Anna Malesza, Julianna Petzuch, Adam Tomaszewski, Trio 134 K ze Słowenii, NFM Trio Smyczkowe Leopoldinum, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej pod dyrekcją Przemysława Neumanna, NFM Orkiestra Kameralna Leopoldinum pod dyrekcją Tomasza Tomaszewskiego oraz Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus” pod dyrekcją Anny Duczmal-Mróz.

Na wszystkie koncerty wstęp jest wolny.

Więcej – na stronie: http://muzeum.glogowek.pl

New works from Visegrad Group countries

pCentral European Music Forum concert "New works from Visegrad Group countries" took place on September 15th, 2017 at 4 p.n. in the Great Assembly Hall (Ballroom) at the Royal Castle in Warsaw.

Celebrating the 60th jubilee edition of the "Warsaw Autumn" International Festival of Contemporary Music Mieczysław Kominek, President of the Polish Composers’ Union and Jerzy Kornowicz, Director of the Warsaw Autumn International Festival of Contemporary Music were pleased to invite you to the Central European Music Forum concert "New works from Visegrad Group countries".

The concert featured first performances of works commissioned from composers of V4 Group and performed by Orkiestra Muzyki Nowej (New Music Orchestra) conducted by Szymon Bywalec. Programme: Jana Kmiťová (b. 1976, Slovakia) – Gesichtsstudien (2017), Martin Wiesner (b. 1985, Czech Republic) – Raindrops on Plastic Rooftops (2017), András Gábor Virágh (b. 1984, Hungary) – Metamorphosis (2017), Jakub Szafrański (b. 1988, Poland) – Karpaty (2017).

Jakub Szafrański's work was cofinanced by the Ministry of Culture and National Heritage of the Republic of Poland within the programme „Collections” – the priority „Composition Commissions” implemented by the Institute of Music and Dance. Jana Kmiťova's work was commissioned by the Central European Music Forum and Waves Bratislava and cofinanced by the Fond pre umenie (Slovak Arts Council).

Organisers: Polish Composers’ Union / Polish Music Information Centre POLMIC, Central European Music Forum CEMF, Institute of Music and Dance. Partners: Waves Bratislava, Czech Music Information Centre, Hungarian Composers Union. Honorary patronage: Embassy of the Slovak Republic, Embassy of the Czech Republic, Embassy of Hungary.

Cofinanced by the Ministry of Culture and National Heritage.

SEE: Facebook Event.