Polmic - FB

aktualności

Karkowski/Xenakis (Extended) w Nowym Teatrze

XOd 17 października do 23 listopada 2016 roku w Nowym Teatrze (Warszawa, ul. Madalińskiego 10/16) potrwa cykl wydarzeni pt. „Karkowski/Xenakis”.

Centralnym wątkiem serii wydarzeń poświęconych Zbigniewowi Karkowskiemu jest próba ukazania twórczości polskiego kompozytora w kontekście wpływów jego mistrza Iannisa Xenakisa. Program przybliża także mało znaną muzykę instrumentalną i wokalną Karkowskiego w wykonaniu jego najbliższych współpracowników. Oprócz koncertów z udziałem m.in. Appartment House, Antona Lukoszevieze, Aleksandra Gabrysia, Kaspra Toeplitza i Chóru Gęba, odbędą się także prezentacje filmów z muzyką Zbigniewa Karkowskiego oraz dyskusje z artystami.

Kuratorką projektu jest Monika Pasiecznik. Programy koncertów zostały ułożone wokół dwóch wątków. Pierwszym z nich jest wpływ muzyki Xenakisa na twórczość Karkowskiego. Drugi to muzyka instrumentalna Karkowskiego – zdecydowanie mniej znana niż jego twórczość czysto elektroniczna.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Czytaj więcej: Karkowski/Xenakis (Extended) w Nowym Teatrze

Koncert muzyki Grażyny Bacewicz

Liberator17 października 2016 w Muzeum Powstania Warszawskiego odbędzie się ostatni w tym roku koncert z cyklu „Muzyka pod Liberatorem”. Kompozycje Grażyny Bacewicz – wybitnej polskiej kompozytorki i skrzypaczki – wykona duet w składzie Jakub Jakowicz (skrzypce) i Bartosz Bednarczyk (fortepian).

Grażyna Bacewicz (1909-1969) nie bez powodu nazwana została damą polskiej kompozycji. W rodzimej historii muzyki uchodzi bowiem za pierwszą kobietę, zaliczaną do grona twórców wybitnych. Zajmuje także ważne miejsce w światowej historii muzyki współczesnej. Katalog jej twórczości obejmuje koncerty na różne instrumenty, utwory symfoniczne, kwartety smyczkowe, utwory kameralne i balety. Pisała także muzykę do filmu i teatru, muzykę do słuchowisk Polskiego Radia oraz piosenki. Bacewicz była nie tylko kompozytorką, ale także wykształconą, koncertującą skrzypaczką, stąd w jej dorobku licznie obecne są kompozycje na ten instrument. Jest autorką m.in. siedmiu koncertów skrzypcowych, pięciu sonat na skrzypce i fortepian oraz dwóch sonat na skrzypce solo.

Na koncercie wieńczącym tegoroczny cykl „Muzyka pod Liberatorem” w najbliższy poniedziałek o godzinie 19.00 będzie okazja posłuchać jej dwóch Sonat na skrzypce z fortepianem, z 1947 i 1949 roku. Zabrzmią one w wykonaniu artystów związanych z Warszawą: skrzypka Jakuba Jakowicza i pianisty Bartosza Bednarczyka, którzy występują w duecie od 2000 roku. Artyści mają na swoim koncie kilka płyt: Subito (Polskie Radio, nominacja do nagrody „Fryderyk 2003”), Beethoven Violin Sonatas (Subito Records) oraz nagranie Partity Witolda Lutosławskiego (CD Accord).

Organizatorami cyklu są Muzeum Powstania Warszawskiego, Program Drugi Polskiego Radia oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Wstęp wolny.

Studencka premiera SOUNDWORK

Soundwork21 października 2016 roku w TR Warszawa odbędzie się studencka premiera spektaklu muzycznego Wojciecha Blecharza SOUNDWORK, którego tematem i bohaterem jest dźwięk, opowiadanie o nim przez pryzmat wybranych aspektów muzyki XX i XXI wieku oraz próba definicji podstawowych elementów muzycznych, takich jak melodyka, rytmika czy dynamika.

Spektakl, którego prapremiera miała miejsce 14 października, pokazuje, że muzyka współczesna jak żadna inna oferuje wyjątkowe bogactwo dźwiękowych kolorów, intensywności, szorstkości, półcieni, szeptów czy szmerów i właśnie to dźwiękowe bogactwo staje się librettem spektaklu. Również to muzyka współczesna, jak żadna inna, umożliwia przygotowanie utworu muzycznego nie-muzykom, pozwala na wspólne tworzenie dźwięku i wspólne muzykowanie, które dziś jest również czynnością praktycznie wymarłą.

Inscenizację z udziałem studentów poprzedzą warsztaty, sprzyjające rozwijaniu słuchowej wyobraźni. Uczestnicy wezmą udział w muzycznym laboratorium, podczas którego zbudują własne instrumenty i będą wydobywać dźwięki z przedmiotów codziennego użytku. Zajęcia posłużą stworzeniu improwizowanej kompozycji i wspólnemu muzykowaniu podczas spektaklu. Na warsztaty może przyjść każdy, bez względu na umiejętności i zdolności muzyczne. SOUNDWORK pomoże pewne dźwięki i zjawiska muzyczne poznać oraz nazwać, pozwoli odkrywać muzykę tam, gdzie jej wcześniej nie dostrzegaliśmy.

Powstanie spektaklu dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

167. rocznica śmierci Fryderyka Chopina

NIFCW ramach obchodów 167. rocznicy śmierci Fryderyka Chopina, 17 października 2016 roku o godz. 20.00 w Bazylice św. Krzyża w Warszawie zabrzmi Requiem d-moll KV 626 Wolfganga Amadeusza Mozarta.

Jak co roku, 17 października Narodowy Instytut Fryderyka Chopina zaprasza na koncert z okazji rocznicy śmierci Fryderyka Chopina. Jego program nawiązuje do uroczystości pogrzebowej Kompozytora, która odbyła się w kościele św. Magdaleny w Paryżu 30 października 1849 roku. Zgodnie z jego życzeniem podczas mszy zabrzmiało Requiem Mozarta.

Podobnie jak w latach poprzednich, tak i w tym roku Requiem zostanie wykonane w Bazylice św. Krzyża, w miejscu gdzie spoczywa serce Kompozytora. Utwór zabrzmi w znakomitej interpretacji Collegium Vocale 1704 i Collegium 1704 pod batutą Václava Luksa oraz solistów: Christina Landshamer – sopran, Ingeborg Danz – alt, Robert Getchell – tenor, Matthew Brook – bas.

Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny.

Szczegółowe informacje o przedsięwzięciu – na stronie: www.chopin.nifc.pl 

12. Festiwal Kwartesencja

KwartesencjaFestiwal Kwartesencja to od 12 lat nie tylko esencja najpiękniejszego, bo kameralnie intymnego muzykowania, lecz także odpowiedź na pytania o to, jak brzmi współczesny świat. W dniach 22 – 23 października 2016 roku nadarzy się znakomita okazja przejrzenia się w dźwiękowym zwierciadle, które stawiają przed nami muzycy najlepszego polskiego kwartetu smyczkowego Royal String Quartet i zaproszeni przez nich goście.

Royal String Quartet zawsze dowodził, że muzykę powinno dzielić wyłącznie na dobrą i złą, a wykonywać tylko tę pierwszą. Ich współpraca z czołówką polskich jazzmanów, Kayah, DJ Lenarem, Kapelą Ze Wsi Warszawa czy Stanisławą Celińską przyniosła zespołowi popularność nie tylko w kręgach filharmonicznych. Choć artyści mają w repertuarze całą klasyczną literaturę kwartetową, to podczas Kwartesencji najchętniej grają dzieła XX wieku oraz utwory nowe, często pisane specjalnie dla nich.

Podczas 12. Kwartesencji w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego odbędzie się prawykonanie zamówionego przez RSQ Kwartetu smyczkowego Zygmunta Koniecznego, żywej legendy Piwnicy pod Baranami. Obok jego delikatnie melodyjnej muzyki zabrzmi intrygujący i mocny w wyrazie Kwintet fortepianowy Mieczysława Weinberga, odkrywanego od kilku lat w Polsce i na świecie polsko-żydowsko-rosyjskiego kompozytora połowy minionego stulecia. Nie zabraknie wielkich klasyków XX wieku: niegdysiejszego czołowego awangardzisty Europy Krzysztofa Pendereckiego (słynna klasycyzująca Sinfonietta w wersji na akordeon solo) oraz buntownika Wolfganga Rihma (cykl intensywnie emocjonalnych, niepokojących miniatur Fetzen na akordeon i kwartet). Wyjątkowo ciekawie zapowiada się wykonanie Musica da camera per quartetto d’archi Jana Krenza, obchodzącego dziewięćdziesiąte urodziny artysty, którego muzyka wciąż pozostaje w cieniu jego wybitnej działalności dyrygenckiej. RSQ zaprosił w tym roku charyzmatycznego Macieja Frąckiewicza, najlepszego polskiego akordeonistę młodego pokolenia, oraz pianistę Mischę Kozłowskiego, cenionego solistę i wybitnego kameralistę.

Royalsi i ich goście przekonują swoją publiczność, że słuchanie muzyki współczesnej – nawet jeśli wymaga od odbiorcy otwartości, skupienia i odrobiny wysiłku – daje ogromną satysfakcję i potrafi odmienić. Pokazują też niezwykłą różnorodność brzmień i stylów kameralistyki. Dowodzą, że Wolfgang Rihm miał rację, gdy twierdził, że muzyka jest wolnością.

Wstęp na koncerty jest wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Czytaj więcej: 12. Festiwal Kwartesencja

Audio Stage 2016

ASPolskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza na Audio Stage 2016. Wieczór preludiów i monodramów audioscenicznych odbędzie się 23 października o godz. 19:00 w Instytucie Teatralnym im. Z. Raszewskiego w Warszawie.

Tegoroczny Audio Stage jest kontynuacją rozpoczętego w roku 2012 cyklu prawykonań utworów audioscenicznych. Projekt jest dedykowany sztukom performatywnym. Jego ideą przewodnią jest integracja muzyki ze sztukami scenicznymi. Formy muzyczno-teatralne – monodramy i preludia do nich, które w jego ramach powstają, funkcjonują jako pozycje repertuaru teatralnego oraz jako elementy wydarzeń muzycznych. Do udziału w Audio Stage są zapraszani kompozytorzy specjalizujący się w muzyce eksperymentalnej, którzy przygotowują utwory we współpracy z aktorami, mimami i tancerzami.

Podczas koncertu zostaną przedstawione prawykonania czterech monodramów audioscenicznych, skomponowanych przez Aldonę Nawrocką, Piotra Roemera, Adama Porębskiego i Andrzeja Kopcia. Wykonawcami oraz współautorami tych kompozycji będą aktorzy i tancerze: Bartosz M. Martyna, Ewa Wojtkiewicz, Krzysztof Boczkowski i Aleksandra Dziurosz.

Ich utwory zostaną poprzedzone preludiami muzycznymi – rodzajami małych uwertur z elementami teatru instrumentalnego. Kompozytorką cyklu preludiów jest Agnieszka Stulgińska, a wykonawcami – klarnecista Michał Górczyński oraz wiolonczelista Robert Jędrzejewski.

Imprezą towarzyszącą o godz. 18:00 będzie spotkanie artystów z publicznością, które poprowadzi dyrektor artystyczny projektu - Małgorzata Kołcz.

Zamówione przez PTMW u kompozytorów utwory, zostały sfinansowane w ramach stypendiów Funduszu Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Projekt jest realizowany ze środków Dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy oraz ZAiKS.

Wstęp na imprezę będzie wolny.

Patronem medialnym wydarzenia jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Marek Stachowski – Isang Yun. Mistrzowie i ich uczniowie

StachowskiZwiązek Kompozytorów Polskich Oddział w Krakowie, Akademia Muzyczna w Krakowie oraz Gmina Miejska Kraków serdecznie zapraszają na wydarzenie „Marek Stachowski – Isang Yun. Mistrzowie i ich uczniowie", które odbędzie się w dniach 18 – 19 października 2016 roku w krakowskiej Akademii Muzycznej.

Ile z mistrza zostaje w jego uczniu? Czy i w jaki sposób osobowość i dzieła tych, którzy byli wcześniej, wpływają na twórczość tych, którzy przyszli później? Odpowiedzi na te pytania można będzie znaleźć podczas wydarzenia Marek Stachowski – Isang Yun. Mistrzowie i ich uczniowie.

Złoży się na niego wykład prof. Michaila Travlosa poświęcony Isangowi Yunowi i jego studentom (18 października) oraz koncert (19 października), podczas którego zabrzmią kompozycje głównych bohaterów: Marka Stachowskiego i Isanga Yuna, a także ich uczniów: Wojciecha Ziemowita Zycha, Macieja Jabłońskiego (prawykonania!) oraz Sukhi Kanga czy Toshio Hosokawy, których dzieła zostaną wykonane po raz pierwszy w Polsce.

Wydarzenie upamiętnia 80. rocznicę urodzin Marka Stachowskiego, kompozytora i pedagoga, rektora Akademii Muzycznej w Krakowie.

Organizatorami przedsięwzięcia są Związek Kompozytorów Polskich Oddział w Krakowie, Akademia Muzyczna w Krakowie oraz Gmina Miejska Kraków.

Wstęp wolny.

Czytaj więcej: Marek Stachowski – Isang Yun. Mistrzowie i ich uczniowie

Górecki, góry i poezja

FKP201613 października rozpoczyna się XXI edycja Festiwalu Kompozytorów Polskich im. prof. Henryka Mikołaja Góreckiego w Bielsku-Białej.

Pierwszy festiwalowy wieczór wypełni 3 Symfonia Henryka Mikołaja Góreckiego. Bielskie wykonanie będzie szczególne z co najmniej dwóch powodów. Odbędzie się w 40. rocznicę powstania Symfonii Pieśni Żałosnych, a orkiestrę poprowadzi wnuk kompozytora Jan Stańczyk. Solistką będzie Iwona Hossa (sopran).

Drugi festiwalowy wieczór (14 października), to Salon Muzyczny. Poezje Norwida, Leśmiana, Mickiewicza, Słowackiego oraz Iwaszkiewicza będzie recytował Daniel Olbrychski. Na skrzypcach zagra znakomity Krzysztof Jakowicz, a na fortepianie Zbigniew Morawski.

Ostatni koncert Festiwalu (15 października) zatytułowano „Muzyka Gór”. Utwory kompozytorów sławiących piękno gór zagrają m.in. górale - kwartet Sebastiana Karpiela-Bułecki, miłośników muzyki fortepianowej usatysfakcjonuje obecność Janusza Olejniczaka, a wykonania Atom String Quartet zadowolą najbardziej wymagających miłośników muzyki.

Szczegółowy program Festiwalu – na stronie: http://www.fkpbb.pl

Tansman Festival 2016

Tansman

W 2016 roku przypada 20-lecie Tansman Festival, którego pierwsza edycja odbyła się w 1996 pod patronatem UNESCO, oraz 30. rocznica śmierci patrona Festiwalu Aleksandra Tansmana

Tansman Festival, organizowany w cyklu biennale, to innowacyjne idee i przestrzeń spotkania, dialogu oraz poszukiwań na styku tradycji i nowoczesności. Dwie dekady Festiwalu to bezprecedensowe polskie i światowe prapremiery wykonawcze oraz fonograficzne, ponad 450 godzin muzyki, 51 koncertów symfonicznych, 10 spektakli operowych, baletowych i multimedialnych, 183 koncerty kameralne, 270 wykonań utworów Aleksandra Tansmana, w tym prapremiery światowe i polskie, ponad 6000 artystów biorących udział w Festiwalu, ponad 1100 zgłoszeń do Konkursu, ponad 70 krajów ze wszystkich kontynentów świata, kilka milionów odbiorców, 4 książki, 16 płyt CD, krajowe i międzynarodowe transmisje oraz retransmisje Polskiego Radia (w tym 18 za pośrednictwem European Broadcasting Union zrzeszającej kilkadziesiąt państw), telewizyjne, filmy TVP dokumentujące Festiwal, sesje naukowe, popularnonaukowe, wystawy w Paryżu, Łodzi, Krakowie, Warszawie, Nałęczowie, utwory inspirowane i pisane specjalnie dla Tansman Festival przez tak wybitnych twórców, jak Henryk Mikołaj Górecki, Michael Nyman czy Krystof Maratka.

Motywem przewodnim tegorocznej edycji jest Muzyka Polska - Odkrycia i Nowości: unikalne i spektakularne rekonstrukcje polskich arcydzieł muzyki XX wieku, ich prapremiery i prawykonania. Celem jubileuszowej edycji jest wzbogacenie dziedzictwa kultury i odkrywanie nieznanych kart jej dwudziestowiecznej historii, poprzez propagowanie nowatorskich dokonań, prezentację dzieł nieznanych, zapomnianych: ukazanie ich rangi w kontekście kultury polskiej i światowej, w dialogu najwybitniejszych artystów, z udziałem historyków i muzykologów zaangażowanych w odkrywanie, rekonstrukcję i wydanie polskich arcydzieł muzyki XX wieku. Jubileusz ukazuje twórczy i oryginalny wkład do światowego dziedzictwa kulturowego przedstawicieli muzyki polskiej.

Program Festiwalu – na stronie: http://tansman.lodz.pl/pl/festiwal-2016