Polmic - FB

news

BEETHOVEN extreme

alt

Łącząc odwagę z pięknem oraz pełną rozmachu wizję z doskonałą techniką, krakowski zespół Capella Cracoviensis jednego dnia zaprezentuje komplet symfonii Ludwiga van Beethovena. To bezprecedensowe wydarzenie, zatytułowane BEETHOVEN extreme, odbędzie się 27 sierpnia 2016 roku w Sali Audytoryjnej Centrum Kongresowego ICE Kraków i potrwa od godz. 11.00 do 22.00.

Capellę Cracoviensis poprowadzi w dziewięciu symfoniach pięciu wybitnych dyrygentów: Paul Goodwin (I i II), Christophe Rousset (III i IV), Eivind Gullberg Jensen(V i VI), Evelino Pidò (VII i VIII) oraz szef CC Jan Tomasz Adamus (IX). Należy zaznaczyć, że dotychczas żadna współcześnie istniejąca orkiestra nie podjęła się podobnego wyzwania, angażującego w takim stopniu siły muzyków oraz uwagę publiczności.

Symfonie Beethovena to kamienie milowe na drodze rozwoju ludzkości – zrewolucjonizowały one bowiem spojrzenie na możliwości twórcze, harmonię, kolorystykę czy nasycenie emocjami. Każda z nich ukazuje spektrum uczuć, daje świadectwo kompozytorskiego kunsztu, tchnie artystyczną wolnością. Wszystkie zaś kolejno prowadzą odbiorcę ścieżką, która swój początek znajduje w klasycystycznych dziełach Haydna i Mozarta, biegnie przez nieznane ówcześnie meandry pomysłów, by dotrzeć w nieznane wcześniej romantyczne rejony, gęste i fascynujące, porywające i wciągające bez reszty.

Koncert jest realizowany w ramach Theatrum Musicum Kraków 2016.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.capellacracoviensis.pl

III Krakowski Festiwal Akordeonowy

KFAW dniach 9-16 października 2016 roku odbędzie się trzecia edycja Krakowskiego Festiwalu Akordeonowego, który jest międzynarodowym i ogólnopolskim świętem muzyki akordeonowej.

Festiwal ma za zadanie zaprezentować możliwości tego wyjątkowego instrumentu poprzez wykonanie muzyki rozmaitych gatunków, nurtów i kierunków. Prócz koncertów wykonawców i kompozytorów różnych generacji w ramach festiwalu przewidzianych jest wiele wydarzeń towarzyszących związanych z akordeonem, takich jak warsztaty, wykłady, wystawa i konkurs filmowy.

Jednym z celów Festiwalu jest rozpowszechnianie muzyki akordeonowej wśród osób w każdym wieku o rozmaitych zainteresowaniach. Podczas koncertów zabrzmi m. in. muzyka poważna, klezmerska, jazzowa, etniczna i improwizowana w wykonaniu takich znanych artystów, jak Maciej Frąckiewicz, Paweł Zagańczyk, Jarosław Bester, a także Kazimierz Pyzik, Łukasz Kuropaczewski i Marek Chołoniewski. Organizatorem wydarzenia, które w tym roku odbędzie się w Krakowie i Nowym Sączu, jest Fundacja Art Forum.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej szczegółów – na stronie festiwalu i FB: http://www.krakowskifestiwalakordeonowy.pl/  https://www.facebook.com/krakowskifestiwalakordeonowy

Read more: III Krakowski Festiwal Akordeonowy

Polish Baltic Orchestra at the Baltic Sea Festival

Festiwal Morza Bałtyckiego Polish Baltic Philharmonic Orchestra will perform under the baton of Ernst van Tiel at the Baltic Sea Festival in Stockholm on August 29, 2016.

The Baltic Sea Festival, founded in 2003 and directed by Esa-Pekka Salonen, operates in three main areas in order to create a better future for the Baltic Sea region. Its organizers believe that music can serve as a good platform, and that it can initiate discussions that can solve large and difficult questions, including environmental issues.

Polish Baltic Philharmonic will perform at the Festival for the first time. The aritst will present Divertimento by Grażyna Bacewicz, Violin Concerto No. 1 by Dmitri Shostakovich (with Alena Baeva as soloist) and Symphony No. 4, Tansman Episodes by Henryk Mikołaj Górecki, the latter of which will have its first performance in Sweden.

The concert will be broadcast at Radio Culture.

More information: www.sverigesradio.se

59th Warsaw Autumn

59th edition of the International Festival of Contemporary Music "Warsaw Autumn" will be held from September 16-24, 2016. This year, the audience’s eyes, ears and attention will be directed to the stage, understood both literally and symbolically.

Opera will be the main theme (or perhaps the sound space) of this year’s Warsaw Autumn. The para- and operatic events will include the Warsaw premiere of The Magic Mountain, an opera by Paweł Mykietyn staged in the Nowy Theatre; the children (and family) microopera Silent Fish by Jarosław Siwiński (within the Little Warsaw Autumn programme); and the multimedia opera Aaron S by Sławomir Wojciechowski. In the latter work, the tragic character of Aaron Swartz, American programmer, columnist, political activist and hactivist becomes a symbol of protest against capitalist attempts to limit universal access to knowledge and information. At the same time, the eponymous Aaron S is an example of nonconformism in terms of timbre, language, ideas, and even instrumentation. Those listeners sensitive to new media will enjoy Olga Neuwirth’s opera Lost Highway, composed to a libretto by controversial Nobel Prize winner Elfriede Jelinek. Besides the schizophrenic Fred/Pete, music and video image are also the work’s main protagonists. The operatic thread of the festival will culminate in two works by Salvatore Sciarrino: Infinito Nero and Luci mie traditrici, each staged twice (similarly to Mykietyn’s The Magic Mountain and Fabián Panisello’s chamber opera Le malentendu after Albert Camus).

The Festival events will take place in both highly popular and lesser-known concert venues throughout Warsaw: the Warsaw Philharmonic, Witold Lutosławski Polish Radio Concert Studio, University of Music, Basen Artystyczny, Królikarnia, Centre for Contemporary Art, Zachęta, Nowy Theatre, IMKA Theatre, and other venues. Many first performances will be presented by artists both well-established and debuting in Poland, including GrauSchumacher Piano Duo, Spółdzielnia Muzyczna, SCENATET, and Berlin’s lux: NM. Featured composers will include Mark Andre, Marcin Bortnowski, Ondřej Adámek, Brigitta Muntendorf, Zofia Dowgiałło, and others. The central character of the Festival is Salvatore Sciarrino, with not only two operas but also instrumental works, including this year’s final performance, Shadow of Sound.

Source: www.warszawska-jesien.art.pl

Detailed information available at the Festival’s website and Facebook profile.

Quo Vadis op. 30 by Feliks Nowowiejski

Quo vadis Warmia and Mazury Philharmonic Orchestra and Choir will perform oratorio Quo Vadis by Feliks Nowowiejski on August 28, 2016 in St. Anne’s and St. Stephen’s Church in Barczewo (composer’s hometown).

The work, written in 1903, is based on a storyline from Henryk Sienkiewicz’s novel. It was premiered in 1907 in Ústí nad Labem (Czech Republic). The revised version of the oratorio was then performed in 1909 by the Concertgebouw Orchestra under the baton of Johan Schoonderbeek. On August 28, it will be interpreted by Olga Rusin (soprano), Sebastian Szumski (baritone), Jacek Ozimkowski (bass), Arkadiusz Bialic (organ), Górecki Chamber Choir, and Warmia and Mazury Philharmonic Orchestra and Choir under the baton of Piotr Sułkowski.

The concert is co-financed by the National Cultural Centre and the Marshal’s Office of the Warmia and Mazury Province.

Admission free.

8th "Music on the Heights" International Chamber Music Festival

Muzyka na szczytach 2016 edition of the "Music on the Heights" International Chamber Music Festival will be held from September 3 to 10 in Zakopane.

The main theme of this year’s programme is related to the concept of time in the widest possible sense. For this reason, it combines the compositions from different era, works in which time itself affects the form, and also the works which address time in its metaphysical aspects. For the first time in the Festival’s history, early music will be presented alongside contemporary music, both in their original versions (as so-called Historically Informed Performances) as well as modern arrangements.

The concerts will be performed by Polish and foreign chamber musicians, including Israeli clarinetist Shirley Brill, pianist Jonathan Aner, soprano Olga Pasiecznik, and the Royal String Quartet. The Festival’s artistic director is Paweł Mykietyn.

More information: www.muzykanaszczytach.com

„Super Sam +1” w Mózgu Powszechnym

Super Sam + 1„Super Sam + 1” to cykl wystąpień solo bądź w duetach, który zostanie zainaugurowany 8 września 2016 roku w siedzibie Mózgu Powszechnego w Teatrze Powszechnym w  Warszawie. Projekt, który potrwa niemalże do końca grudnia, koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje także udział innych form wyrazu, takich jak: performance, multimedia czy monodram. Podczas „Super Sam + 1” zaprezentują się uznani artyści polscy i zagraniczni, nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne.

„Super” w tytule oznacza, że program budowany będzie w oparciu o artystów uznanych – mistrzów, „Sam” mówi oczywiście o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „Plus 1” w tytule oznacza, że występy planowane będą w taki sposób, iż podczas każdego z nich prezentowane będą dwa akty solowe, a wieczór wieńczyć będzie wspólny występ w duecie. Każdy wieczór przewiduje udział jednego artysty warszawskiego. Wszyscy uczestnicy zaproszeni zostaną do przedstawienia dzieł premierowych, nigdy wcześniej nie wykonywanych. Sama idea duetów będzie premierowa, gdyż artyści występować będą ze sobą na scenie po raz pierwszy, budując innowacyjne dzieła.

Pobyt każdego artysty w stolicy planowany będzie w taki sposób, aby miał możliwość spotkania się ze środowiskiem lokalnym i publicznością. Wspólne spotkania będą odbywać się w formie warsztatów. Dodatkową częścią projektu będzie rejestracja wideo wszystkich działań oraz produkcja filmów dokumentalnych przybliżających postaci artystów oraz ich prace warsztatową ze środowiskami lokalnymi. Lista wykonawców, którzy wezmą udział w projekcie, przedstawia się następująco: Kevin Drumm & Krzysztof Knittel, Sylvie Courvoisier & Szabolcs Esztenyi, Barry Guy & Marcin Masecki, Vitold Rek & Paweł Szamburski, Evan Parker & Jerzy Mazzoll, Toshinori Kondo & Marek Chołoniewski, Kazuhisa Uhichashi & Jerzy Rogiewicz, Steven Buchan an & Qba Janicki.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej informacji – na stronie: www.mozg.pl

59. „Warszawska Jesień” – W oparach opery

59. Warszawska JesieńRytuał, misterium, opowieść, narracja, dźwięk w przestrzeni, przestrzeń dźwięku, obszar brzmienia, strefa multimediów, a może najprościej  scena? Tegoroczna „Warszawska Jesień” skieruje wzrok, słuch i uwagę publiczności ku dosłownie i symbolicznie rozumianemu obszarowi „sceny”. 59. edycja Festiwalu, który odbędzie się w dniach 16-24 września, za punkt wyjścia obrała „operę”.

Ten „punkt wyjścia”, kojarzący się odbiorcy z pewną specyficzną przestrzenią teatralną i wieloaktowym dziełem, powiedzie słuchaczy przez meandry tradycji i współczesności ku całej obfitości form multimedialnych, parateatralnych i parascenicznych, począwszy od miniopery, poprzez teatr instrumentalny, monodramy obiektofonów aż po najbardziej skomplikowane i nowatorskie, zarówno w treści jak i w formie, dzieła multimedialne.

Wśród para- i -operowych wydarzeń 59. „Jesieni”: warszawska premiera Czarodziejskiej Góry – opery Pawła Mykietyna w Teatrze Nowym, mikroopera dla dzieci (a nawet dla rodzin) Milcząca rybka Jarosława Siwińskiego w ramach Małej WJ i multimedialna opera Aaron S Sławomira Wojciechowskiego. W tej ostatniej tragiczna postać Aarona Swartza – amerykańskiego programisty, publicysty, działacza politycznego i haktywisty staje się symbolem sprzeciwu wobec kapitalistycznych dążeń do ograniczenia powszechnej dostępności do wiedzy i informacji. Tytułowy Aaron S jest tu jednocześnie wzorem nonkonformizmu w podejściu do brzmieniowości, warstwy językowej, ideowej a nawet konstrukcji instrumentów.

Dla tych, którzy wyczuleni na nowe media: Zagubiona autostrada (Lost Highway) – opera Olgi Neuwirth z librettem kontrowersyjnej noblistki Elfriede Jelinek. Tu głównym bohaterem, obok schizofrenicznego Freda/Pete’a jest w równym stopniu muzyka, jak i obraz video. Kulminacją operowego nurtu festiwalu będą dwa dzieła Salvatore Sciarrino: Infinito Nero oraz Luci mie traditrici, a każde z nich dwukrotnie (podobnie jak w przypadku Czarodziejskiej Góry Pawła Mykietyna oraz kameralnej opery Le Malentendu Fabiána Panisello wg Alberta Camusa), by zapewnić możliwość ich wysłuchania jak największej liczbie osób. Opera będzie główną bohaterką (a może przestrzenią dźwięku?) tegorocznej Jesieni.

Zanim jednak przemówi opera, festiwal zainauguruje utwór, który przypomni, że sztuka była najpierw naturą, zanim stała się częścią kultury. Dźwiękową opowieść o przemianie drzewa w muzykę, a może raczej o muzyce zainspirowanej drzewami, opowiedzą flety Łukasza i Agaty Długosz podczas wykonania Lasów deszczowych Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil. Tego samego dnia, a właściwie nocą, pierwsza muzyczna gratka dla wielbicieli teatru instrumentalnego, trash music i brzmiących obiektów „dziwnych”: Angel View Juliany Hodkinson. „Warszawska Jesień” jak zwykle skupi się na nowych brzmieniach, niespotykanych narracjach, improwizowanych opowieściach, blaskach, cieniach i przestrzeniach współczesnej sonosfery, fonosfery i audiosfery.

Oficjalna strona Festiwalu: www.warszawska-jesien.art.pl

Read more: 59. „Warszawska Jesień” – W oparach opery

International Early Music Festival in Jarosław

Piśń naszych korzeni 24th edition of the "Song of Our Roots" International Early Music Festival will be held in Jarosław in August 21-28, 2016. The programme offers 7 concerts, seminars, workshops and other fringe events.

This year, a "myth" has been chosen as the Festival’s main theme. However, it does not refer to literary texts associated with ancient Greece or other historic cultures, but rather to the term defined from an anthropological point of view, a concept of an archetypical figure, an instrument of cognition, which transfers contents related to identity, forms a vehicle of collective memory, and conveys a conceptualization of fundamental aspects of human existence and its sense.

The programme of this year’s edition includes also a series of presentations and seminars that will underline celebrations of 60th birthday of Marcel Pérès – musicologist, composer, singer, expert in the field of liturgical chant tradition and an honorary citizen of Jarosław.

The Festival’s highlights:

- L’Orfeo by Claudio Monteverdi - masterpiece of European music, regarded as the first opera in the history;

- Descensus ad inferos - Rafał Augustyn, Cantores Minores Wratislavienses, Schola Gregoriana Silesiensis and Schola Cantorum Minorum Chosoviensis - apocryphal oratorio commissioned by the Festival and written by contemporary composer Rafał Augustyn;

- Missa Ex Tempore - Marcel Pérès and Camerata Silesia - composition that refers to early forms of sacred music, however uses contemporary compositional techniques;

- Voie des songes - Ensemble Organum - repertoire presenting Corsican polyphony, Mozarabic chant, Morrocan Samaa tradition, Beneventan chant, works of Ockeghem and Machaut as well as the ensemble leader’s own compositions;

- Sulla Lira - Le Miroir de Musique - a myth of Orfeo and his Lyre presented in different musical forms that have emerged throughout centuries, from ancient Greek hymns to late Renaissance works of Italian composers.

 

More information: www.festiwal.jaroslaw.pl