Polmic - FB

news

MUZYCZNY ŚWIAT W WARSZAWIE!

Kościelec i Kozi WierchJuż za kilka dni, 22 września 2010 roku rozpocznie się III Konwencja Muzyki Nowej ArtMusFair. Warszawa na cztery dni stanie się stolicą europejskiej muzyki współczesnej. Do stolicy Polski przyjedzie ponad 200 najwybitniejszych twórców oraz organizatorów wydarzeń muzycznych z 35 krajów i 80 instytucji muzycznych z całego świata. – Warszawa jako miejsce „światowego muzycznego szczytu” wybrana została trzy lata temu podczas zjazdu European Composers’ Forum, instytucji zrzeszającej 29 narodowych związków kompozytorów z całej Europy – wspomina Mieczysław Kominek, Dyrektor Polskiego Centrum Informacji Muzycznej. – Spotkanie to miało miejsce również w Warszawie, tym samym idea ArtMusFair wraca w tym roku do miejsca, gdzie się narodziła.

W ramach ArtMusFair 2010 odbędą się koncerty, wystawy wydawnictw muzycznych, spotkania i dyskusje. Większość z nich będzie miała miejsce na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, który wraz ze Związkiem Kompozytorów Polskich i Polskim Centrum Informacji Muzycznej będzie ich organizatorem. – Poprzednie edycje ArtMusFair odbyły się w Helsinkach i w Glasgow, warszawską zorganizowaliśmy z największym rozmachem – podkreśla Mieczysław Kominek. – Sama multimedialna instalacja o wymownym tytule qub, która powstaniena dziedzińcu Uniwersytetu, stanowi jedyny w swoim rodzaju, niepowtarzalny i pionierski projekt. W centralnym miejscu placu staną trzy „harfy” skonstruowane przez Piotra Sycha z Melbourne – ramy generujące wirtualne, niewidzialne struny. Muzykę dla nich skomponowali Krzysztof Knittel i Marek Chołoniewski, czołowe postacie polskiej sceny elektroakustycznej. Jej wizualizacja video, którą kierować będzie Maciej Walczak, wyświetlana będzie na ogromnym dachu, zamykającym przestrzeń akustyczną w tytułowy sześcian. Warto podkreślić, że codziennie od środy do soboty w godz. 10-22 (z wyjątkiem wernisażu w środowy wieczór, 22 września) instalacja będzie dostępna dla wszystkich. Na dziedziniec Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina warto przyjść z dziećmi. Będą się dobrze bawić, grając na niewidzialnych strunach!

Czołowymi postaciami ArtMusFair będą wybitni twórcy najnowocześniejszej muzyki światowej. Do Warszawy przyjedzie Andrey Smirnow – założyciel, dyrektor i profesor Centrum Muzyki Elektroakustycznej w słynnym Moskiewskim Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego, gdzie uczy historii i estetyki muzyki elektroakustycznej, kompozycji, sound designu oraz muzycznych technologii sensorycznych. Interesuje się szczególnie thereminovoxem, elektronicznym instrumentem, w którym dźwięk uzyskiwany jest bezdotykowo, poprzez zbliżanie ręki do anteny dwóch generatorów. Na ArtMusFair Andrey Smirnov wystąpi z thereminovoxem podczas koncertu„Electroacoustic Free Improv” w środę 22 września o godz. 18 w Audytorium Szymanowskiego, razem z Franziską Baumann, Krzysztofem Knittlem i Markiem Chołoniewskim. Weźmie też udział w „Panelu Kompozytorów” dyskutujących o swoich utworach w czwartek, 23 września o godz. 10 i w sesji „Electronics in music education” w sobotę, 25 września o godz. 14. ArtMusFair gościć będzie również Clarence’a Barlowa – światowej sławy specjalistę w dziedzinie zastosowań komputera w muzyce, profesora i szefa Departamentu Muzyki na Uniwersytecie Kalifornijskim w Santa Barbara. Dwa jego utwory z bardzo specyficznym użyciem komputera, maszyna steruje bowiem fortepianem zwanym disklavierem, zabrzmią w środę 22 września o godzinie 19.30 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Clarence Barlow weźmie jeszcze udział w „Panelu kompozytorów” objaśniając swoje utwory i odpowiadając na pytania publiczności (czwartek 23 września, godz. 12, Audytorium Szymanowskiego), a także poprowadzi sesję“Musical innovation and the changing role of studios and festivals” (sobota 25 września, godz. 10, Audytorium Szymanowskiego). Ważną postacią ArtMusFair będzie również Xavier Serra – profesor Wydziału Technologii Informacyjnych i Komunikacyjnych oraz dyrektor Zespołu Technologii Muzycznych na Universitat Pompeu Fabra w Barcelonie. W Warszawie będzie przewodniczył sesji zatytułowanej „Technological innovation”, podczas której jego partnerami będą przedstawiciele głównych ośrodków badawczych „Sound and Music Computing” w Europie – Institut de Recherche et Coordination Acoustique/Musique (IRCAM), Groupe de Recherches Musicales (GRM) z Paryża oraz Centre National de Création Musicale (Grame) z Lyonu (piątek, 24 września o godz. 14 w Audytorium Szymanowskiego).
 

 

Franziska BaumannW programie ArtMusFair znajdzie się 6 koncertów. Przegląd klasycznej muzyki elektroakustycznej z Norwegii odbędzie się w środę, 22 września o godz. 16.00. W jego programie znajdzie się utwór Solitaire zmarłego niedawno Arne Nordheima, najsłynniejszego bodaj – po Edwardzie Griegu – norweskiego kompozytora, mocno związanego z Polską poprzez wieloletnią pracę w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia w Warszawie (tam właśnie powstał Solitaire). To ważne niegdyś centrum nowej muzyki już nie istnieje, za to w Oslo wciąż działa prężny ośrodek muzyki elektroakustycznej – NOTAM. Joran Rudi, dyrektor NOTAM-u zaprezentuje na warszawskim koncercie swój utwór Concrete Bet na głośniki stereo i wideo. Tego samego dnia o godz. 18.00 Krzysztof Knittel i Marek Chołoniewski wraz z Franziską Baumann z Uniwersytetu Muzycznego w szwajcarskim Bernie i Andrei Smirnov będą improwizować, używając takich niezwykłych instrumentów, jak cyberrękawice, thereminovox, sensory optyczne czy ISA harfa bez strun. Wieczorem, o godz. 19.30 w Sali Koncertowej Uniwersytetu odbędzie się główny koncert polsko-norweskiego projektu “Elektronika wobec wyzwań XXI wieku”. Zacznie się od Galiardy Johna Dowlanda, angielskiego kompozytora z przełomu XVI i XVII wieku, granej przez znakomitego szwedzkiego gitarzystę Stefana Östersjö, który potem będzie ową galiardę „dekonstruował” w utworze Natashy Barrett Deconstructing Dowland. Natasha Barrett, choć pochodzi z Anglii, jest czołową postacią współczesnej sceny elektroakustycznej w Norwegii. Tę scenę będzie reprezentował jeszcze jeden wybitny kompozytor norweski – Rolf Wallin. Potem wjadą na estradę fortepiany, pozornie zwykłe Yamahy, a jednak z ukrytą elektroniką, czy raczej z komputerowym oprogramowaniem. Komputery będą grały na nich utwory Clarence’a Barlowa oraz Krzysztofa Czaji, Andrzeja Kopcia i Szabolcsa Esztény’ego, a koncert zakończy prawykonanie komputerowego utworu Lidii Zielińskiej In the rear. W nocy, o godz. 22.30 miłośnicy muzyki Fryderyka Chopina będą mieli okazję ją usłyszeć, jakkolwiek w wersji z didżejem i widżejem, w klubie „Skwer” podczas koncertu „Chopin Mix”. Czwartkowy i piątkowy wieczór, o godz. 19.30 wypełnią koncerty w ramach projektu „Re:New Music”. Dnia 23 września wystąpi zespół „Kwartludium”, powiększony o kilku muzyków spoza zasadniczej czwórki, a 24 września – Orkiestra Muzyki Nowej Aleksandra Lasonia z Katowic. Na koncercie „Kwartludium+” usłyszymy utwory kompozytorów ze Szkocji, Belgii i z Norwegii. Młodzi muzycy Orkiestry Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca przedstawią z kolei interesujący program z utworami chorwackiego kompozytora Berislava Šipuša, Fina OsmoTapio Räihäli oraz Arne Nordheimai Romana Bergera. W koncercie wiolonczelowym Nordheima partię solową zagra duński wiolonczelista Jakob Kullberg. Każdy będzie miał okazję spotkać się z kompozytorami podczas otwartych prób połączonych z rozmowami: z Gillesem Gobertem, Jean-Pierrem Deleuzem, Berislavem Šipušem i OsmoTapio Räihälą. Cykl „artmusfairowych” koncertów zakończy „Norwegian Noise” – w piątek, 24 września 2010 roku o godz. 22.30 w Klubie „Skwer”. – Tytuł koncertu mówi wszystko, a grać będzie norweska grupa Golden Serenades, wsławiona zniszczeniem na jednym ze swoich koncertów gitary za 5 tys. euro – mówi Mieczysław Kominek. – Instrumentarium koncertu w „Skwerze” (mamy nadzieję, że przetrwa!) to przede wszystkim organy i taśmowe magnetofony, a w dźwięku znajdziemy elementy muzyki konkretnej i rocka. Będzie głośno!
 
New Music for New PlayersOprócz koncertów w ramach ArtMusFair odbęda się spotkania i dyskusje, związane przede wszystkim z głównym tematem „Elektronika wobec wyzwań XXI wieku” Podczas ArtMusFair w Warszawie zawiąże się nowa organizacja twórców współczesnej kultury – „Creators Network” (środa 22 września godz. 15.30 Sala Melcera). Inne spotkania – otwarte dla wszystkich – będą dotyczyły różnorodnych problemów związanych z muzyką współczesną, a budzących nie tylko zainteresowanie, ale i gorące spory, jak choćby nowe propozycje Komisji Europejskiej w zakresie prawa autorskiego (czwartek 23 września godz. 14.30 Sala Melcera), albo sposób funkcjonowania mediów publicznych (piątek 24 września godz. 10.00 Sala Melcera). Niezwykle interesująco zapowiada się przygotowywany przez Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC projekt „New Music for New Players – Contemporary Works for Beginners”. Chodzi o zebranie interesujących utworów kompozytorów współczesnych, przeznaczonych do wykonania przez dzieci i innych początkujących muzyków. Z utworów nadesłanych przez wydawców oraz indywidualnych twórców powstanie multimedialna antologia, a w roku 2011 planowany jest festiwal, na którym obok koncertów odbywać się będą warsztaty, spotkania z kompozytorami i dyskusje. W czwartek, 23 września o godz. 14.30 w Audytorium Szymanowskiego projekt zostanie przedstawiony uczestnikom oraz publiczności ArtMusFair i poddany dyskusji. Współczesny teatr muzyczny to temat jeszcze jednego spotkania, które odbędzie się w czwartek, 23 września o godz. 16.00 w Sali Melcera. To zjawisko jest niezmiernie popularne w Szkocji i w Belgii, stamtąd też przyjadą główni dyskutanci i przywiozą „żywe” przykłady swoich działań artystycznych.

Ponad dwadzieścia stoisk wystawowych wypełni prawie całą przestrzeń Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Publikacje muzyczne – książki, nuty, płyty oraz wydawnictwa informacyjne prezentować będą m.in. IAMIC International Association of Music Information Centres (www.iamic.net), European Composers Forum (www.composersforum.eu), ECSA European Composer & Songwriter Alliance (www.composeralliance.org), Creators Network, mica – music Austria (www.musicaustria.at), Donemus - Muziekcentrum Nederlands (www.muziekcentrumnederland.nl), Polskie Wydawnictwo Muzyczne SA (www.pwm.com.pl), Ricordi (www.ricordi.it), U.N.C.L.A. Unione Nazionale Compositori Librettisti Autori(www.uncla.it), Sentieri Selvaggi (www.sentieriselvaggi.org), Musica Baltica (www.musicabaltica.com), Creative Scotland (www.creativescotland.com), Forum des Compositeurs (www.compositeurs.be), Związek Kompozytorów Austriackich (www.komponistenbund.at), związki kompozytorów - niemieckich (www.komponistenverband.de), serbskich (www.serbcompo.org.rs), słoweńskich (www.dss.si) i polskich (www.zkp.org.pl) oraz Polskie Nagrania (www.polskienagrania.com.pl). Stoiska wystawowe będą otwarte w dniach 22-24 września w godz. 10-18 i 25 września w godz. 10-16, na wszystkie wstęp jest wolny.
– Mamy nadzieję stworzyć na Uniwersytecie Muzycznym idealną przestrzeń także do indywidualnych spotkań z zaproszonymi artystami – podkreśla Mieczysław Kominek. – Codziennie, od 10 do późnych godzin wieczornych kompozytorzy, muzycy, przedstawiciele światowych organizacji muzycznych będą nie tylko brać udział w zaplanowanych imprezach, ale z każdym z nich będzie można również porozmawiać, spotkać się osobiście, czy to w „artmusfairowym” klubie, czy po prostu na korytarzach. Miejmy świadomość, że to wyjątkowa okazja do poznania twórców, których muzykę niejednokrotnie podziwiamy w radiu czy w salach koncertowych.
 
 ArtMusFair 2010
Organizatorzy: European Composers’ Forum, Polskie Centrum Informacji Muzycznej Polmic.pl, Związek Kompozytorów Polskich, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina
Termin: 22-25 września 2010
Miejsce: Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina
Patroni Medialni: Program 2 Polskiego Radia, TVP Kultura, „Twoja Muza”
Informacje w języku polskim w serwisie www.polmic.pl w zakładce ARTMUSFAIR 2010:
Wstęp na większość wydarzeń ArtMusFair: WOLNY!!!