Polmic - FB


patronaty

Sułkowice | Koncert laureatów Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypiec i Altówki Antoniego Cofalika

Cofalik9 czerwca 2018 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej w Sułkowicach (ul. 1 Maja, 66) odbędzie się Koncert laureatów Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypiec i Altówki Antoniego Cofalika dla uczniów Szkół Muzycznych I stopnia.

Celem Konkursu jest rozwój talentu muzycznego dzieci, prezentacja osiągnięć artystycznych i promocja najzdolniejszych uczniów, podnoszenie kompetencji i umiejętności metodyczno-pedagogicznych nauczycieli oraz popularyzacja twórczości profesora Antoniego Cofalika, wybitnego pedagoga i kompozytora, autora licznych utworów dla dzieci i młodzieży.

Otwarte przesłuchania odbędą się w dniach 8–9 czerwca 2018 roku w Sali Koncertowej mieszczącej się w budynku internatu ZSZiO w Sułkowicach. W programie obowiązkowym Konkursu znalazły się utwory ze zbiorów autorstwa Antoniego Cofalika: W zoo, W cyrku i Ptaszarnia.

Wszyscy uczestnicy Konkursu otrzymają pamiątkowe dyplomy, a laureaci również nagrody rzeczowe. Dla najlepszego uczestnika Konkursu przewidziana jest nagroda specjalna Profesora Antoniego Cofalika. Laureaci i wyróżnieni zobowiązani są do wzięcia udziału w Koncercie Laureatów, który odbędzie się po ogłoszeniu wyników w sali koncertowej w Sułkowicach.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Ostatnia transmisja sezonu – „Coppelia” na żywo z Teatru Bolszoj w kinach 10 czerwca

BolszojZbliża się transmisja baletu komicznego „Coppelia” z muzyką Léo Delibesa na żywo z Moskwy. Widzowie w 20 kinach obejrzą spektakl 10 czerwca, a w wielu innych ośrodkach zaplanowano późniejsze powtórki. Kino Praha zaprasza na transmisję o godz. 17.00.

Coppelia to jeden z nielicznych baletów klasycznych o komediowej fabule, który przetrwał w repertuarze scen tanecznych do naszych czasów i wciąż cieszy się niesłabnącą popularnością. Akcja baletu (naszkicowana wg noweli Ernsta Theodora Amadeusa Hoffmanna) rozgrywa się w prowincjonalnym galicyjskim miasteczku. Nawet atmosfera niesamowitości wykreowana w pracowni twórcy „żywych” lalek Coppeliusa potraktowana jest z przymrużeniem oka. W miasteczku pojawia się tajemniczy wynalazca ze swoją piękną córką, która nieruchomo przesiaduje w oknie jego domu. Młody Franz zakochuje się w domniemanej Coppelii i nocą zakrada się do mieszkania wynalazcy. Za nim podąża zazdrosna narzeczona, Swanilda.

Drugim walorem Coppelii jest muzyka Léo Delibesa. Partytura skrzy się bogactwem melodii i różnorodnych rytmów, zwłaszcza tańców ludowych krajów słowiańskich i Węgier. Coppelia jest uważana za jeden z pierwszych baletów, które zawierają słowiańskie motywy muzyczne. Dzieło miało swoją premierę w 1870 roku w Théâtre National de l'Opéra de Paris. Jej pierwszym choreografem był Arthur Saint-Léon, baletmistrz, po którym kierownictwo petersburskiego baletu objął Marius Petipa (i którego balety Petipa wystawiał potem we własnych wersjach – tak uczynił i z Coppelią).

W 2009 roku druga petersburska wersja Coppelii (w choreografii Mariusa Petipy opracowanej przez włoskiego baletmistrza Enrico Cecchettiego) została zrekonstruowana w Teatrze Bolszoj przez historyka baletu Pawła Gerszenzona i Siergieja Wichariewa, słynnego tancerza Teatru Maryjskiego i cenionego pedagoga. W trwającym sezonie 2017–18 w moskiewskim teatrze planowano zaprezentować nową, zaktualizowaną wersję tej rekonstrukcji, niestety Siergiej Wichariew nieoczekiwanie zmarł w ubiegłym roku. Podczas transmisji satelitarnej 10 czerwca zobaczymy zatem pieczołowicie wznowioną wersję z 2009 roku. W głównych partiach wystąpią: Margarita Szrajner jako Swanilda, Artiom Owczarenko jako Franz i Aleksiej Łoparewicz w roli Coppeliusa.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Lista kin, terminy pokazów oraz obsada – tutaj.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

II Festiwal Kwidzyńska Wiosna Muzyczna

KWII Festiwal Kwidzyńska Wiosna Muzyczna odbędzie się w dniach 4–8 czerwca 2018 roku.

Pięciodniowy Międzynarodowy Festiwal organizowany jest przez fundację Phasma-Music w kościele oo. Franciszkanów Św. Trójcy w Kwidzynie i w Auli Kwidzyńskiego Centrum Kultury. Pomysłodawczynią Festiwalu jest kwidzynianka dr Iwona Glinka, solistka, pedagog, artystka nagraniowa i wykonawczyni nowej i eksperymentalnej muzyki. Ideą nadrzędną Międzynarodowego Festiwalu Kwidzyńska Wiosna Muzyczna jest prezentacja najciekawszych interpretacji muzyki od dawnej aż po dzisiejszą z wykorzystaniem oryginalnego instrumentarium, a także propagowanie muzyki klasycznej i nie tylko wśród mieszkańców miasta Kwidzyna i powiatu kwidzyńskiego. W czasie festiwalu zostanie nawiązana współpraca z lokalnymi artystami, młodzieżą i dziećmi. Festiwal przyczyni się do promocji miasta Kwidzyna i jego dziedzictwa kulturowego.

Zainauguruje Festiwal koncert laureatów I Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Witolda Szalonka; zabrzmi m. in. White Hole na flet, obój, klarnet i fagot autorstwa Franciszka Araszkiewicza. W kolejnych dniach odbędą się koncerty „Barokowo i romantycznie na skrzypcach i organach”, „aḗr+phōnḗ”, „Barok vs Współczesność” oraz „Projekcja Muzyki Wizualnej”. 8 czerwca w interpretacji Duo Sopot usłyszymy utwory Krzysztofa Naklickiego na wiolonczelę i akordeon: Hej, morze! i Toccata.

Wstęp na koncerty jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program dostępny jest na stronie: http://www.phasma-music.com

Warszawa | IV Festiwal Kwadrofonik

KwadrofonikMotywem koncertów i wydarzeń czwartego Festiwalu Kwadrofonik, który odbędzie się w dniach 11 czerwca – 2 lipca 2018 roku, będzie szeroko pojęta tradycja. Zaproszeni w tym roku artyści znajdują w niej inspirację i przedstawiają ją współczesnym językiem.

Na tegoroczny program festiwalu składają się cztery koncerty i jeden dzień warsztatów dla dzieci, prowadzonych przez Kapelę Niwińskich. Jak co roku program wydarzenia ma w pełni autorski charakter, a wszystkim wydarzeniom przewodzi wspólny temat. Na scenie wraz z zespołem Kwadrofonik pojawią się Adam Strug, a także Agata Zubel i Cezary Duchnowski tworzący zespół ElettroVoce. Ponadto w ramach festiwalu odbędą się koncerty wybitnej wiolonczelistki Anji Lechner oraz zespołu Bardo (Bartłomiej Wąsik i Barbara Kinga Majewska). Zespół Kwadrofonik, a także zaproszeni przez nich goście, w swojej muzyce pozostają wierni temu, co dawne, jednocześnie mówiąc językiem swoich rówieśników.

Wszystkie wydarzenia są bezpłatne – mają na celu popularyzację muzyki zakorzenionej w tradycji. Uczestnicy festiwalu będą mieli okazję doświadczyć współczesnych brzmień w najpopularniejszych warszawskich przestrzeniach kulturalnych.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostęny jest na stronie https://kwadrofonik.com.pl 

Warszawa | XIV festiwal Kwartesencja

KwartesencjaRoyal String Quartet zaprasza na osiem koncertów w ramach XIV edycji festiwalu Kwartesencja, który odbędzie się w dniach 1 czerwca – 9 lipca 2018 roku.

Tegoroczny program jest podsumowaniem dorobku zespołu, który w tym roku obchodzi 20-lecie działalności. Festiwal ma oddolny, autorski charakter, a za jego program w całości odpowiadają członkowie Royal String Quartet, którym po raz kolejny na scenie towarzyszy czołówka polskich muzyków. Koncerty RSQ odbywają się zawsze w nieformalnej atmosferze, w najpopularniejszych przestrzeniach w Warszawie. Ich wspólną ideą jest przybliżenie muzyki współczesnej oraz nowoczesnych aranżacji jak najszerszemu gronu odbiorców, czemu służy także bezpłatna możliwość udziału w siedmiu spośród ośmiu wydarzeń.

Szczególny charakter tej edycji nadaje przypadający w tym roku jubileusz istnienia zespołu. W tym roku zaproszenie artystów przyjęli m. in. wiolonczeliści Andrzej Bauer (1.06) i Marcin Zdunik (26.06), wokalistka Barbara Kinga Majewska (14.06), altowiolista Paweł Czarny (26.06), pianista oraz kompozytor Bartek Wąsik (17.06), a także Stanisława Celińska (17.06) i Kayah (9.07).

4 czerwca w interpretacji Royal String Quartet usłyszymy utwory napisane specjalnie dla zespołu: Liminal Studies Wojtka Blecharza, Luci Nella Notte V Andrzeja Kwiecińskiego oraz Cztery Utwory na kwartet smyczkowy Pawła Szymańskiego. Natomiast 8 czerwca zespół wykona Kwartety smyczkowe nr 1, 2, 3 Henryka Mikołaja Góreckiego. Łączy je wszystkie skłonność kompozytora do ostrych kontrastów ekspresyjnych: brutalizmu ciężkich bloków dźwiękowych i modlitewnej medytacji, a także nawiązania do muzyki tradycyjnej.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie https://kwartesencja.com 

Elbląg | Pod biało-czerwoną flagą z Herdzinem

EOK8 czerwca 2018 roku o godz. 19:00 w sali głównej Biblioteki Elbląskiej im. Cypriana Norwida będzie miał miejsce koncert w ramach XV Letnich Ogrodów Polityki w Elblągu z udziałem Krzysztofa Herdzina, Krakowskiego Tria Stroikowego i Elbląskiej Orkiestry Kameralnej.

Podobno nie wchodzi się dwa razy do tej samej rzeki, ale na szczęście ta zasada nie obowiązuje Elbląskiej Orkiestry Kameralnej i Krzysztofa Herdzina. EOK i jeden z najwszechstronniejszych polskich muzyków po raz kolejny połączą siły. Tym razem po to, aby ukazać ponadczasowe piękno rodzimych melodii. Sekundować im będzie Krakowskie Trio Stroikowe. Melomani zebrani w sali głównej Biblioteki Elbląskiej będą tym razem mogli podziwiać Krzysztofa Herdzina w podwójnej roli: dyrygenta i pianisty. A nawet potrójnej, ponieważ kompozycje, które zostaną wykonane w trakcie koncertu, zostały opracowane przez dziewięciokrotnego laureata nagrody „Jazz Top”.

W programie znalazły się takie utwory, jak Trzy korony – poemat poświęcony górom i stanowiący rodzaj muzycznego hołdu złożonego Wojciechowi Kilarowi, Concertino na trio stroikowe i smyczki, Chopiniana Con Delizia na fortepian i smyczki, a także Suita na tematy polskie, w której Krzysztof Herdzin nawiązał do tradycyjnych melodii – polki, olendra, mazurka, zbójnickiego, poloneza i krakowiaka. Wszystko po to aby, jak stwierdził pianista i aranżer, oddać „rytmikę, liryzm i […] taneczność polskiej muzyki”.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.eok.elblag.eu

Kraków | Sinfonietka na dzień dziecka

SCSinfonietta Cracovia zaprasza najmłodszych melomanów 31 maja 2018 roku o godz. 16.00 do Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha” na koncert „Sinfonietka na dzień dziecka!”

W programie koncertu z okazji Międzynarodowego Dnia Dziecka znajdzie się prezentacja dzieł polskich kompozytorów (Krzysztofa Pendereckiego, Witolda Lutosławskiego, Władysława Szpilmana, Jerzego Wasowskiego) pisanych z myślą o dzieciach, a także konkursy i interaktywne zabawy. Do tego występy solistów, Sinfonietkowego Chóru Dziecięcego oraz Krakowskiego Teatru Ulicznego.

Na deser – premiera utworu Farewell na orkiestrę smyczkową  Macieja Bałenkowskiego, kompozytora-rezydenta orkiestry Sinfonietta Cracovia. Wykonanie utworu Macieja Bałenkowskiego odbywa się i jest współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor ‒ rezydent”.

Koncert poprowadzi Danuta Augustyn. Sinfoniettą zadyryguje Jurek Dybał. Przed koncertem o godz. 15.00 odbędzie się piknik w ogrodach muzeum.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie: http://sinfonietta.pl/ 

Warszawa | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus: Mozart

SI10 czerwca 2018 roku o godz. 19.00 w Centralnej Bibliotece Rolniczej im. M. Oczapowskiego w Warszawie (Krakowskie Przedmieście 66) Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Marka Wroniszewskiego wykona dzieła Wolfganga Amadeusa Mozarta.

Serenada, divertimento i symfonia – trzy ważne gatunki muzyki XVIII wieku. Czym były, czym się różniły, jakie pełniły funkcje? Program koncertu ukaże to na przykładzie trzech arcydzieł Mozarta: Serenada c-moll KV 388, Divertimento D-dur KV 131 i 36. Symfonia „Linzka” KV 425.

Rokokowe ogrody i salony nieustannie rozbrzmiewały muzyką, a ulubionymi jej gatunkami były serenady i divertimenta oraz liczne formy pokrewne, trudne czasem do terminologicznego rozróżnienia. Zwłaszcza Mozart często używał tych nazw dość swobodnie, określając nimi kilkanaście swych dzieł o bardzo różnej obsadzie, w tym na instrumenty dęte, jak np. sławną, niezwykle piękną Serenadę c-moll KV 388. Kilka pełnych wdzięku i lekkości dzieł Mozarta określonych mianem divertimenta pochodzi z lat jego wczesnej, spędzanej w Salzburgu młodości.

Dzięki geniuszom, takim jak wielcy klasycy Haydn, Mozart i Beethoven, zwłaszcza symfonia stała się jedną z najważniejszych i najpoważniejszych form kompozytorskiej wypowiedzi. Symfonia C-dur KV 425 to z kolei przykład dojrzałego (wykazującego jeszcze silne wpływy uwielbianego Josepha Haydna) dzieło dwudziestosiedmioletniego Mozarta, powstała w ciągu zaledwie czterech dni, podczas krótkiej wizyty w Linzu. Zamówił ją hrabia Joseph Anton von Thun i pod jego patronatem doszło do premiery. Odtąd symfonia nosi przydomek „Linzka”.

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej na: www.sinfoniaiuventus.pl 

Katowice | Orkiestra Muzyki Nowej: „Ptasie niebo nad jeziorem”

NOSPR27 maja 2018 roku w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia o godz. 18:00 odbędzie się koncert Orkiestry Muzyki Nowej „Ptasie niebo nad jeziorem”.

Zespół zaprezentuje utwory Oliviera Messiaena i jego uczniów: Tristana Muraila i Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil.

Olivier Messiaen został zapamiętany jako twórca, który zbudował system nowych skal dźwiękowych i dokonał transkrypcji ptasich śpiewów na instrumenty muzyczne. Ptaki nazywał swoimi najlepszymi nauczycielami, mistrzami i przyjaciółmi. Do utworów reprezentujących „ptasi” nurt należy m.in. trwający trzy godziny cykl Katalog ptaków. Ptaki egzotyczne (1956) to cykl napisany na fortepian solo i orkiestrę kameralną. Jest muzyczną prezentacją śpiewu 48 ptaków egzotycznych z obu Ameryk, Azji, Malezji i Wysp Kanaryjskich. Podczas koncertu majowego partię fortepianu w tym utworze wykona Stanisław Bromboszcz.

W muzyce Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil również wyczuwalna jest inspiracja, płynąca z natury i otaczającego świata. Ocean, morze, las i ptaki wielokrotnie powracają w tytułach i komentarzach do utworów Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil. Utwór …como el sol e la mar… (...jak słońce i morze... ) na flet, flet altowy i orkiestrę kameralną z cyklu Myśląc o Vivaldim cechuje wyjątkowe podejście do barwy muzycznej, co jest rozpoznawalną cechą tej kompozytorki.

Kompozycja Le lac (Jezioro) Tristana Muraila powstała z inspiracji pięknem jeziora, jego barwą, zmieniającą się ze względu na porę dnia i roku. Jest to próba ukazania uniwersalnego modelu natury, ruchu i bezruchu, stałości i nietrwałości, poprzez złożone procesy muzyczne.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: http://www.nospr.org.pl

Kraków | „Muzyka bez poklasku” — premiera „Sinfonietty” Macieja Bałenkowskiego

SCKolejna odsłona „Muzyki bez poklasku”, eksperymentalnego cyklu koncertowego Sinfonietty Cracovii, odbędzie się 27 maja 2018 roku o godz. 18.00 w MOCAK Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie.

Tym razem naszym muzycznym przewodnikiem będzie Kryštof Mařatka ‒ cieszący się międzynarodowym uznaniem praski kompozytor, dyrygent, pianista i reżyser. Podczas koncertu orkiestra wykona jego utwory In Front Of The Hungry Cage (wokół aforyzmów Franza Kafki) na fortepian i recytatora, oraz Astrophonia na altówkę, fortepian i orkiestrę smyczkową. W roli solistów wystąpią Karine Lethiec (altówka) i Piotr Sałajczyk (fortepian).

Wieczór uświetni światowa premiera Sinfonietty nr 2 „Polonia” – hommage à Wojciech Kilar autorstwa Macieja Bałenkowskiego, kompozytora-rezydenta Sinfonietty Cracovii oraz laureata I Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Sinfonietta per Sinfonietta”, organizowanego przez orkiestrę. Wykonanie utworu Macieja Bałenkowskiego odbywa się i jest współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor ‒ rezydent”.

Kilka dni później, 31 maja o 16.00 w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej MANGGHA, będzie miała miejsce prezentacja nowej wersji kompozycji Bałenkowskiego Farewell na orkiestrę smyczkową, również z udziałem Sinfonietty Cracovii.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji o wydarzeniu – na stronie: http://sinfonietta.pl/koncerty/ 

Katowice | Piękno i perfekcja

S3 czerwca 2018 roku o godz. 18.00 w katowickim Studiu Koncertowym Polskiego Radia (ul. Ligonia 29) będzie miał miejsce koncert „Piękno i perfekcja” w wykonaniu kontratenora Jakuba Józefa Orlińskiego i pianisty Michała Biela.

Jakub Józef Orliński i Michał Biel w czerwcu wystąpią w Polsce dwukrotnie: na zaproszenie Instytucji Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” 3 czerwca w Katowicach i 8 czerwca w Warszawie, w ramach cyklu „Akademia Operowa zaprasza”. Później, za niespełna tydzień, odbędzie się ich koncert w londyńskiej Wigmore Hall, na który bilety wyprzedane są od dawna.

Od dwóch lat trwa imponująca passa tych wybitnych młodych artystów. Są laureatami 9. Konkursu Moniuszkowskiego w Warszawie, na którym Jakub Józef Orliński otrzymał II nagrodę w kategorii głosów męskich, a Michał Biel – nagrodę dla wyróżniającego się młodego pianisty. Po ukończeniu studiów na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina (J. J. Orliński) i Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego (M. Biel) doskonalili swoje umiejętności w słynnej nowojorskiej Juilliard School. Ostatnia seria spektakularnych sukcesów Jakuba Jana Orlińskiego to zdobycie Grand Prix 2016 Metropolitan Opera National Council Auditions i zwycięstwo w Marcella Sembrich International Vocal Competition. Z wielkim aplauzem przyjmowane są również wspólne występy artystów, którzy koncertowali m.in. w słynnej Carnegie Hall i podczas Festiwalu w Aix-en-Provence.

W programie katowickiego koncertu znalazły się utwory Georga Friedricha Händla, Henry’ego Purcella, Franza Schuberta, Reynalda Hahna, a także polskich kompozytorów: Pieśni kurpiowskie Karola Szymanowskiego, Cztery sonety miłosne Tadeusza Bairda i Jesień z cyklu Haiku Pawła Łukaszewskiego.

Bezpłatne wejściówki dostępne są w biurze IPiUM Silesia (pl. Sejmu Śląskiego 2, parter, pokój 20) lub telefonicznie 32 / 219 33 44 wew. 21.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

XXI Łódzki Festiwal Chóralny „Cantio Lodziensis”

CLXXI Łódzki Festiwal Chóralny „Cantio Lodziensis” odbędzie się w dniach 17–18 listopada 2018 roku w Łódzkim Domu Kultury (ul. Traugutta 18). Festiwal Chóralny ma formułę konkursu. Organizatorzy zapraszają do udziału amatorskie chóry i zespoły wokalne.

Celem Festiwalu jest prezentacja dorobku artystycznego chórów i zespołów wokalnych oraz doskonalenie ich poziomu wykonawczego, popularyzacja wartościowej literatury chóralnej polskiej i zagranicznej, a także promocja dokonań artystycznych łódzkiego środowiska kompozytorskiego. Partnerem wydarzenia jest Związek Kompozytorów Polskich.

Warunkiem zgłoszenia jest przesłanie wypełnionej karty zgłoszenia na adres biura organizacyjnego do 30 września 2018 roku

Zakwalifikowane chóry i zespoły wokalne zobowiązane są do przygotowania programu konkursowego złożonego z dowolnie wybranych, co najmniej trzech utworów, nie wykonywanych przez chór podczas poprzedniego Festiwalu. Organizatorzy Festiwalu zachęcają do uwzględnienia w repertuarze utworu współczesnego kompozytora łódzkiego. Jego wykonanie zostanie uhonorowane przez jury dodatkową nagrodą. Chóry i zespoły wokalne mogą wystąpić wyłącznie w jednej kategorii. Ubiegłoroczni laureaci I miejsc Festiwalu mogą wystąpić jedynie poza konkursem.

Występy oceniać będzie jury złożone ze specjalistów – muzyków, chórmistrzów. 17 listopada odbędzie się spotkanie dyrygentów z członkami jury Festiwalu oraz przedstawicielami łódzkiego środowiska kompozytorskiego. Tematem spotkania będą propozycje repertuarowe oraz sprawy warsztatowe dotyczące wykonawstwa współczesnej muzyki chóralnej.

Uczestnicy otrzymają nagrody i wyróżnienia w poszczególnych kategoriach, a także nagrodę za najlepsze wykonanie utworu współczesnego kompozytora. Najlepszemu chórowi Festiwalu zostanie przyznany Grand Prix.

W ramach festiwalu organizatorzy przewidują dla uczestniczących chórów dodatkowe koncerty pozakonkursowe w Łodzi i na terenie województwa łódzkiego.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Regulamin i Karta zgłoszeniowa znajdują się na stronie: http://www.ldk.lodz.pl

XII Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Michała Spisaka

Konkurs SpisakaW dniach 14–23 września 2018 roku w Pałacu Kultury Zagłębia odbędzie się XII Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej.

W roku ubiegłym rywalizowało ze sobą 143 młodych muzyków z całego świata, czego wynikiem było międzynarodowe podium w specjalnościach skrzypce, altówka i obój. Rok 2018 będzie należał do muzyków, którzy nie przekroczyli 30. roku życia, grających na fagocie, rogu i kontrabasie.

Młodzi muzycy chętni do wzięcia udziału w 12. Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Michała Spisaka mogą nadsyłać swoje zgłoszenia do 15 czerwca 2018 roku, później konkurs zostanie tradycyjnie zainaugurowany koncertem 14 września. Dzień później rozpocznie się wielka rywalizacja, która z dniem 23 września wyłoni młodych mistrzów instrumentu. Podczas wszystkich trzech etapów przesłuchań uczestnicy będą oceniani przez międzynarodowe jury, składające się z wybitnych muzyków i pedagogów z polskich i zagranicznych uczelni. Podczas ostatniej, trzeciej części przesłuchań, dwunastu najlepszych zagra na scenie z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Zabrzańskiej pod batutą Sławomira Chrzanowskiego, a całość zakończy się galą wręczenia nagród oraz koncertem laureatów.

Na przestrzeni lat konkurs stał się kuźnią młodych talentów, popularyzując jednocześnie najwybitniejsze osiągnięcia dziedzictwa kultury z obszaru muzyki klasycznej oraz czcząc pamięć urodzonego w Dąbrowie Górniczej Michała Spisaka. Głównym organizatorem konkursu jest Pałac Kultury Zagłębia, współorganizatorami natomiast Urząd Miasta Dąbrowy Górniczej oraz Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, która sprawuje również nadzór merytoryczny.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji: www.spisakkonkurs.pl 

Gdańsk | Festiwal ORGANy PLUS+ 2018: Wiosna

Organy PlusWiosenna edycja festiwalu ORGANy PLUS+ 2018 odbędzie się w gdańskim kościele franciszkanów p.w. Św. Trójcy w dniach 3–7 czerwca. Będzie to szczególna edycja, poświęcona jubileuszowi 400-lecia organów Mertena Friese w kościele Św. Trójcy w Gdańsku.

Festiwal ORGANy PLUS+ to światowej sławy artyści prezentujący muzykę na dawnych instrumentach z towarzyszeniem unikatowych organów z jedynego w Polsce lectorium w nie zmienionej od stuleci akustyce gotyckiego kościoła Św. Trójcy w Gdańsku. Po siedemdziesięciu pięciu latach od zakończenia drugiej wojny światowej, po piętnastu latach starań i dziesięciu latach wytężonych prac konserwatorskich i organmistrzowskich, po raz pierwszy będziemy mogli podziwiać pełne możliwości brzmieniowe zrekonstruowanego instrumentu we franciszkańskim kościele pw. Św. Trójcy na gdańskim Starym Przedmieściu. Tak się szczęśliwie złożyło, że rok 2018 to także jubileusz czterechsetlecia powstania tych niezwykłych unikatowych na skalę światową organów. Wielkie historyczne organy Mertena Friese (1618) jak wehikuł czasu pozwolą nam przenieść się do różnych epok i miejsc wraz z muzyką przygotowaną specjalnie na festiwal przez znakomitych artystów z Polski i zagranicy.

Festiwal ORGANy PLUS+ artystycznie nawiązuje do idei rekonstrukcji. Koncerty tylko z nazwy będą wydarzeniami, do których przyzwyczaiły nas sale koncertowe. W rzeczywistości będą artystycznym eksperymentem, próbą odtworzenia nie tylko samej muzyki w kształcie jak najbardziej zbliżonym do pierwowzoru, ale również próbą odtworzenia pewnej tradycji muzycznej i sytuacji estetycznej, które miały miejsce w Polsce i Europie doby renesansu i baroku. Usłyszymy muzykę klasztorów i dworów niemieckich, utwory, które brzmiały na wiedeńskim dworze, a także improwizacje wykonawców i kompozytorów Bogusława Grabowskiego (organy) i Macieja Sikały (saksofon). W trakcie koncertu 6 czerwca spotkają się dwa, zdawałoby się odległe, a jednak bardzo sobie bliskie światy – improwizacji sakralnej i jazzowej. Bądźmy przygotowani na niezbadane, nieprzeciętne i nieoczekiwane konteksty i dialogi dawnego z nowym.

Projekt dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminy Miasta Gdańska i Samorządu Województwa Pomorskiego.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: www.organyplus.com 

II Bałtyckie Spektrum Muzyki Nowej

NeoQuartetDruga edycja Bałtyckiego Spektrum Muzyki Nowej to cykl siedmiu koncertów polskiego kwartetu smyczkowego NeoQuartet, które odbędą się w Rosji, Danii, Niemczech, Litwie, Finlandii, Polsce i Estonii między majem a listopadem 2018 roku.

Ideą projektu jest prezentacja bogactwa form współczesnej muzyki na kwartet smyczkowy, jej multidycsyplinarności oraz prezentacji w kontekstach innych dziedzin sztuki, takich jak teatr, videoart, czy taniec. Utwory zostały tak dobrane, by prezentować szerokie spektrum możliwości współczesnej muzyki kameralnej i jej najnowszych trendów. Forma prezentacji, w której wykonawca oprócz grania na instrumencie obsługuje również elektronikę, video, a często ma wpisane w partyturze zadania aktorskie, to kwintesencja współczesnej muzyki na kwartet smyczkowy.

Wywodzący się z Gdańska NeoQuartet, pomysłodawca serii koncertów, zaprosił do udziału w projekcie siedmiu znakomitych kompozytorów: Olega Paiberdina z Rosji, Simona Christensena z Danii, Petera Helmuta Langa z Niemiec, Juste Janulyte z Litwy, Annę Huuskonen z Finlandii, Wojtka Blecharza z Polski oraz Märt-Matisa Lill z Estonii. Każdy z wybranych kwartetów jest dziełem, które wychodzi poza schemat klasycznego wykonawstwa muzyki kameralnej. To bogactwo brzmień, technik kompozytorskich, kreatywności i osobistych doświadczeń twórców.

Patronat medialny nad projektem Bałtyckie Spektrum Muzyki Nowej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Harmonogram koncertów – na stronie: http://neoarte.pl/baltic-new-music-spectrum/