Polmic - FB


from the world

Warsaw Philharmonic Orchestra & Seong-Jin Cho: 2016 United States tour

wInstytut Kultury Polskiej w Nowym Jorku zaprasza na koncert warszawskiej Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej pod batutą maestro Jacka Kaspszyka z udziałem Seong-Jin Cho, który odbędzie się w Nowym Jorku 24 października 2016 roku o godz. 20:00.

Amerykańskie tournée warszawskich filharmoników obejmie 14 miast. Podczas koncertu w nowojorskim Alice Tully Hall Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej oraz zwycięzca Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina 2016 Seong-Jin Cho wykonają I Koncert fortepianowy Chopina.

Warto podkreślić, że będzie to pierwszy występ pianisty w Stanach Zjednoczonych. Szczególnym wydarzeniem będzie także nowojorska premiera takiego ważnego dzieła, jak IV Symfonia Mieczysława Weinberga, której nagranie właśnie przygotowuje Filharmonia Narodowa. Podczas koncertu zostanie również wykonana Uwertura Tragiczna Johannesa Brahmsa.

Więcej informacji – na stronie: www.PolishCulture-NYC.org

Marian Sawa – Weg & Inspiration

s24 października 2016 roku o godz. 19:00 w Instytucie Polskim w Wiedniu będzie mieć miejsce recital pt. „Marian Sawa – Weg & Inspiration” w wykonaniu polskich artystek: skrzypaczki Jolanty Sosnowskiej i pianistki Marii Ludwiki Gabryś.

Oprócz znanych utworów, takich jak Tańce Rumuńskie Bartoka, Mazurki Szymanowskiego czy Oberek Bacewicz, w centrum programu „Marian Sawa – Weg & Inspiration” znajdą się przede wszystkim niedawno odkryte kompozycje skrzypcowe Sawy, a kulminacją koncertu będzie z pewnością odnaleziona po śmierci kompozytora przez skrzypaczkę Jolantę Sosnowską jego Sonata (1967) na skrzypce i fortepian, pozostawiona w niedokończonym brudnopisie. Utwór ten skomponowany w skordaturze, wymagający przestrojenia strun skrzypiec, jest niezwykłym eksperymentem, a dzieło to zdaje się być jedyną wirtuozowską sonatą skrzypcową po XIX wieku i jedyną polską sonatą skrzypcową, w której na tak ogromną skalę zastosowana jest ta metoda, zwana fachowo skordaturą.

Więcej informacji – na stronie: http://polnisches-institut.at

„Chopin and Beyond”

Chopin16 października 2016 roku w Carnegie Hall w Nowym Yorku o godz. 13.00 rozpocznie się cykl koncertów „Chopin and Beyond”.

The New York Conservatory of Music i Marymount College organizują serie koncertów pt. „Chopin and Beyond”, których współorganizatorem jest polski kompozytor Jakub Polaczyk, wykładowca Marymount College.

Podczas koncertu inaugurującego tę inicjatywę wystąpi legendarna wiolonczelistka Christine Walevska, a także dyrektor Chopin Society of New York - Jerzy Stryjniak. Ponadto w pierwszej części przedsięwzięcia wezmą udział uczniowie z The New York Conservatory of Music i Marymount Manhattan College. Muzycy zaprezentują dzieła Bacha, Mozarta, Chopina, Granadosa, a także nowe kameralne kompozycje Jakuba Polaczyka.

Celem kolejnych wydarzeń cyklu będzie promocja muzyki polskiej; planowany jest również konkurs dla kompozytorów polskich.

„Exodus 2016" Zygmunta Krauzego

k22 października 2016 roku w Croatian Music Institute Hall w Zagrzebiu (Chorwacja) odbędzie się premiera kompozycji Exodus 2016 Zygmunta Krauzego w wykonaniu połączonych zespołów Zagreb Soloists oraz Cantus Ensemble pod dyrekcją Berislava Sipusa.

Tak Zygmunt Krauze mówi o najnowszym utworze:
„Kompozytor tworząc utwór myśli tylko o muzyce. To jest naturalne i tak jest prawie zawsze. Jednak zdarza się również, że nie muzyka, a realny świat zewnętrzny jest głównym przedmiotem kompozycji. Tak właśnie jest w przypadku Exodus 2016. Wypędzeni, bezdomni, czekający na pomoc, wystraszeni, bez nadziei, którzy nie mają przyjaciół, którzy spotykają się z wrogością, odrzuceni. Exodus 2016 jest o tych ludziach.

Exodus 2016 nie jest pierwszym utworem, w którym wyraziłem swój sprzeciw wobec otaczającego świata. W 1982 roku powstało Tableau Vivant na orkiestrę kameralną – utwór wyrażający strach, gniew i ból wobec narzucenia w Polsce stanu wojennego. W roku 2007 powstał Hymn do Tolerancji na orkiestrę, symfoniczną, wykonany w Jerozolimie na wzgórzu Armon Hanatziv. Wśród publiczności znaleźli się prezydenci i merowie ponad pięćdziesięciu stolic z całego świata.

Exodus 2016 składa się z dwóch części. Pierwsza wyraża stan emocjonalny przy pomocy wyłącznie narracji muzycznej. Druga część zawiera słowa wypowiadane przez muzyków. Są to słowa–hasła odzwierciedlające beznadziejną sytuację ludzi wypędzonych".

 

Elbląska Orkiestra Kameralna w Estonii

EOKElbląska Orkiestra Kameralna w dniach 21 – 22 października 2016 roku koncertować będzie na XV Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej AFEKT, odbywającym się w Tallinie i Tartu. Jednym z ważnych celów koncertu będzie promocja polskiej muzyki współczesnej.

Kameraliści zaprezentują się wraz z kompozytorką i sopranistką – Agatą Zubel oraz jedną z najbardziej utalentowanych estońskich pianistek - Kadri-Ann Sumerą a także Chórem Kameralnym Estońskiej Filharmonii Narodowej. Za pulpitem dyrygenckim stanie Marek Moś.

Koncerty są wynikiem realizacji przez Orkiestrę projektu, który zakłada popularyzację polskiej muzyki współczesnej i jej twórców poza granicami naszego kraju. Elbląska Orkiestra Kameralna zaprosiła do współpracy Agatę Zubel, zaliczaną do grona najlepszych kompozytorów współczesnych w Europie. Podczas koncertu na Festiwalu Muzyki Współczesnej AFEKT będzie można usłyszeć jej kompozycję Pomiędzy odpływem myśli a przypływem snu, inspirowaną wierszami Tadeusza Dąbrowskiego, poety urodzonego w Elblągu. W repertuarze znajdzie się także Litania do św. Klemensa Pawła Łukaszewskiego oraz Naninana Aleksandra Nowaka. Elbląska Orkiestra Kameralna i Chór Kameralny Estońskiej Filharmonii Narodowej prawykonają utwór estońskiej kompozytorki Liisy Hirsch pt. Wings. Nie zabraknie kompozycji jednej z najciekawszych postaci muzyki współczesnej, Enno Poppe.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej AFEKT już od 15 lat odbywa się na południu Estonii w Tartu, a od kilku lat ma również swoją edycję w stolicy, w Tallinie. Do udziału w tegorocznej edycji festiwalu, organizatorzy zaprosili uznanych wykonawców i twórców muzyki współczesnej m.in. Georga Friedrlicha Haasa, Klangforum Wien, Ensemble Adapter. Ideą festiwalu jest ukazanie publiczności aktualnej, współczesnej sceny muzycznej Europy. 

Read more: Elbląska Orkiestra Kameralna w Estonii