Polmic - FB

aktualności

Muzyka polska dla dzieci w dźwiękach klarnetu i fortepianu

PianoClassicStowarzyszenie Artystyczne PianoClassic zaprasza w grudniu 2018 roku i w marcu 2019 roku na koncerty w ramach projektu „Muzyka polska dla dzieci w dźwiękach klarnetu i fortepianu”.

Projekt klarnecistki Barbary Borowicz i pianistki Anny Miernik „Muzyka polska dla dzieci w dźwiękach klarnetu i fortepianu” realizowany jest przez krakowskie Stowarzyszenie Artystyczne PianoClassic przy współpracy z Fundacją Life&Art. Obie artystki zaangażowane są w promocję polskiej muzyki w kraju i za granicą. Chcą swoją misję realizować także w najbliższym otoczeniu. Celem ich najnowszego projektu jest zapoznanie uczniów szkół muzycznych I stopnia z muzyką kameralną kompozytorów polskich.

Wydarzenie odbywać się będzie w grudniu 2018 i w marcu 2019 roku w szkołach muzycznych w Domosławicach (04.12.18), Korzennej (06.12.18), Lubaczowie (11.12.18), Skawinie (marzec 2019) i w Wadowicach (marzec 2019).

W programie zadania znalazły się kursy interpretatorskie dla uczniów, wykład wprowadzający w świat muzyki polskiej ze szczególnym uwzględnieniem roli klarnetu i fortepianu, wystawa klarnetów wraz z akcesoriami oraz wykład na temat pielęgnacji klarnetu przeprowadzony przez Tomasza Cyzowskiego – pracownika renomowanego Serwisu Instrumentów Dętych Piotra Śmietany. Finałem każdego dnia projektu w danej szkole jest koncert z muzyką polską w wykonaniu duetu – klarnecistki Barbary Borowicz i pianistki Anny Miernik.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie www.pianoclassic.pl 

Polska muzyka chóralna zabrzmi w Argentynie

Collegium CantorumPolska muzyka chóralna zabrzmi w listopadzie 2018 roku w jednym z największych miast Ameryki Południowej, stolicy Argentyny – Buenos Aires.

Wykonawcą koncertów zorganizowanych przez Instytut Rozwoju Sztuki będzie Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pod dyrekcją maestro Janusza Siadlaka. Zespół zaprezentuje publiczności w Buenos Aires perły naszego dziedzictwa muzycznego. W repertuarze Collegium Cantorum, przygotowanego na tournée, znalazło się miejsce dla utworów Wacława z Szamotuł, Szymanowskiego, Wiechowicza, Pendereckiego czy też Łukaszewskiego i Widłaka. Polski zespół da koncerty między innymi w Kongresie Narodowym, a także w najważniejszej świątyni Buenos Aires – Catedral Metropolitana.

„Polska muzyka chóralna zasługuje na sławę na całym świecie, a szczególnie w Argentynie, która jest domem dla wielu naszych rodaków. Tym bardziej cieszy nas, że zespół będzie mógł zaprezentować ją w prestiżowych przestrzeniach” , mówi Janusz Siadlak, dyrektor chóru Collegium Cantorum. Podczas intensywnych dni, jak zapewniają organizatorzy, artyści nie zapomną o argentyńskiej Polonii.

Podczas wizyty organizatorzy i artyści spotkają się z przedstawicielami największych organizacji polonijnych w Argentynie (Związek Polaków w Argentynie, Polska Misja Katolicka, Argentyńsko-Polskie Stowarzyszenie Kulturalne), a także z członkami klubów i domów polskich w Buenos Aires i Santa Fe.

Sponsorem projektu „Patriotyzm Nieśmiertelny” jest PKN Orlen. Zadanie współfinansowane w ramach sprawowania opieki Senatu Rzeczypospolitej Polskiej nad Polonią i Polakami za granicą w 2018 roku.

Kolonia | Koncert Jubileuszowy Zygmunta Krauzego

Unless28 listopada 2018 roku w kolońskiej Kunststation St. Peter o godz. 18.00 odbędzie się Koncert Jubileuszowy Zygmunta Krauzego związany z 80-tą rocznicą urodzin kompozytora.

W programie znajdą się utwory jubilata (Poemat Apollinaire’a, Quatuor pour la naissance), temA Helmuta Lachanmanna oraz nowy utwór Marcina Stańczyka pt. Unseen (2018) na głos, zespół i elektronikę.

Utwór Unseen jest trzecim z kolei, w którym kompozytor proponuje publiczności założenie opasek na oczy i doświadczanie dźwięków bez udziału zmysłu wzroku. Letnie przesilenie, równonoc, to szczególny czas, z którym od wieków wiąże się wiele mitów i wierzeń. W całej niemal Europie obchodzono dawniej święto natury, ognia, wody, równowagi żywiołów i miłości. Kulminacją obrzędów związanych z równonocą był rytuał poszukiwania magicznego kwiatu, w Polsce zwanego „kwiatem paproci”. Zerwanie go miało zapewnić znalazcy szczęście, bogactwo i powodzenie, a w razie niebezpieczeństwa – niewidzialność. Tytuł utworu odzwierciedla więc jego program. Unseen został zamówiony przez E-Mex Ensemble i Ministerstwo Kultury i Nauki Nadrenii Północnej-Westfalii.

Kompozycje zaprezentuje wspomniany niemiecki zespół E-Mex Ensemble, zaś partię solową wykona znakomita Agata Zubel.

Koncert organizowany jest przy współpracy z Instytutem Polskim w Düsseldorfie, niemieckim radiem Deutschlandfunk oraz Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Wstęp na koncert jest wolny.

Warszawa | XIV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych Mózg Festival

MozgXIV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych „Mózg Festival” odbędzie się w dniach 21–24 listopada 2018 roku w Warszawie.

Mózg Festival jest spotkaniem artystów tworzących i poruszających się we wszystkich rejonach muzyki współczesnej, sztuki performance, audio i wideo instalacji, w których muzyka odgrywa istotną rolę. W latach 2016–2018 realizacji kolejnych edycji towarzyszą hasła zwracające uwagę na problemy pojawiające się we współczesnym świecie. Hasło obowiązujące w roku 2018 to „Duchowość jest powszechna”.

Warszawską część Festiwalu, który rozpoczął się 22 września w Bydgoszczy, otworzy 21 listopada projekcja dwóch filmów: Sherlock Holmes i ludzie jutra, który został zrealizowany przez ucznia Bogusława Schaeffera, kompozytora muzyki współczesnej Tomasza Gwincinskiego, oraz Zen for nothing, w reżyserii Werner’a Penzel’a, z muzyką znakomitego Freda Fritha – twórcy od lat współpracującego z reżyserem i będącego inspiracją dla wielu wydarzeń w historii Mózgu.

Następnie, 22 listopada, Krzysztof Gruse otworzy swoją instalację w Klubie DZiK. 23 listopada odbędzie się performance Duchowość jest powszechna (John von Sturmer / Krzysztof Gruse / Sławek Janicki), tam również wystąpią Szymon Gąsiorek & Kresten Osgood oraz wybitni Eli Keszler & Rashad Becker – mistrzowie współczesnej elektroniki i awangardy, legendy sceny eksperymentalnej.

Festiwal zakończy prezentacja muzyczna wybranych artystów związanych z gorzowskim wydawnictwem Dym Records. Zaprezentowane dzieła będą osobistą próbą zinterpretowania zjawiska duchowości poprzez dźwięk.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły: http://festiwal.mozg.pl/warszawa 

Wodynie | Piękno muzyki kwartetowej

Czas sztuki17 listopada 2018 roku w Gminnym Ośrodku Kultury w Wodyniach o godz. 18.00 odbędzie się piąty koncert cyklu „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier”.

Podczas tego spotkania zostaną zaprezentowane utwory kameralne, romantyczne i dwudziestowieczne. Program koncertu obejmuje kwartety smyczkowe z różnych epok:  II Kwartet smyczkowy a-moll op. 13 Felixa Mendelssohna-Bartholdy'ego, VIII Kwartet smyczkowy c-moll op. 110 Dymitra Szostakowicza oraz wybrane utwory na kwartet smyczkowy Ignacego Jana Paderewskiego.

Utwory zaprezentuje The Time Quartet, który tworzą absolwenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie: Maksymilian Grzesiak (I skrzypce), Katarzyna Boniecka (II skrzypce), Aleksandra Demowska-Madejska (altówka), Małgorzata Duź (wiolonczela). Zespół aktywnie uczestniczy w życiu muzycznym, współpracuje z wieloma znakomitymi zespołami i artystami. Uczestniczy w polskich i międzynarodowych festiwalach. Kwartet wykonał ponad kilkaset koncertów w kraju i za granicą.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Wstęp na koncert jest wolny.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

VI Katowickie Dni Henryka Mikołaja Góreckiego

FSPomiędzy 16 listopada a 1 grudnia 2018 roku w programie VI Katowickich Dni Henryka Mikołaja Góreckiego odbędzie się sześć różnorodnych koncertów wszystkich trzech artystycznych zespołów Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego i specjalnie zaproszonych gości.

Koncerty przywołują pamięć patrona Festiwalu, który w tym roku skończyłby 85 lat. Mottem wydarzenia są słowa Pawła VI: „Świat, w którym żyjemy, potrzebuje piękna aby nie pogrążyć się w rozpaczy”.

Otwierającą Dni (16 listopada) Wyspę umarłych Siergieja Rachmaninowa odbierzemy tylko jako utwór posępny, przygnębiający czy też wzruszy nas to, że w tej muzycznej konfrontacji ze śmiercią kompozytor znalazł też miejsce na odwagę i męstwo? Jak w tym samym koncercie odbierzemy dziś najsłynniejszy utwór Henryka Mikołaja Góreckiego - III Symfonię? Niepisaną tradycją Katowickich Dni stają się wykonania nowych utworów Mikołaja Góreckiego. Jego nowy Koncert na klarnet i orkiestrę, który powstał w ramach ministerialnego programu „Zamówienia kompozytorskie”, wykona profesor Roman Widaszek. Klarneciście, któremu utwór jest dedykowany, towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Jacka Rogali.

24 listopada Trzy utwory w dawnym stylu i Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową H. M. Góreckiego zestawione zostaną z utworami Jemu równych – Karola Szymanowskiego, Ericha Korngolda i o 13 dni starszego Krzysztofa Pendereckiego. Specjalny koncert z okazji 85. urodzin Pendereckiego (25 listopada) również włączony jest w program VI Dni.

Potem jeszcze w hołdzie Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu zabrzmi Verdiowskie Requiem (30 listopada), a na finał (1 grudnia) w Filharmonii Konesera góralskie nuty z ukochanych przez Góreckiego Tatr przywoła kapela Jana Karpiela Bułecki.

Szczegółowy program – na stronie https://www.filharmonia-slaska.eu/ 

Rusza I Festiwal Polskiego Radia Chopin

Radio ChopinW dwa listopadowe weekendy: 16–18 listopada oraz 24–25 listopada 2018 roku, odbędzie się Festiwal Polskiego Radia Chopin. Wydarzenie organizowane jest we współpracy z poznańskim Teatrem Muzycznym, w ramach projektu „Chop(in) Poznań&Wielkopolska”.

Na Festiwal złoży się pięć koncertów. Trzy z nich (16, 24, 25 listopada) odbędą się w Poznaniu, natomiast dwa pozostałe (17 i 18 listopada) - w Pałacu Myśliwskim Książąt Radziwiłłów w Antoninie, w którym Chopin spędził wakacje 1827 i 1829 roku. To właśnie w tym miejscu kompozytor skomponował Polonez na wiolonczelę i fortepian op. 3.

Festiwal Polskiego Radia Chopin otworzy recital Jana Krzysztofa Broi. W recitalu pianistycznym „Rondo alla polacca” zaprezentuje się Marek Bracha, który wykona dzieła Bacha, Mozarta i Beethovena, a także kompozycje Chopina, Tansmana i Szpilmana. W trzecim koncercie – „Czarodziejskie flety: od Vivaldiego do Góreckiego” - wystąpi duet polskich flecistów: Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz z towarzyszeniem znakomitego pianisty Andrzeja Jungiewicza. Koncert „Między Warszawą, a modernistycznym Poznaniem” poświęcony będzie polskiej liryce wokalnej zogniskowanej wokół Chopina, Moniuszki, Karłowicza, Paderewskiego i Nowowiejskiego. W koncercie finałowym utwory Beethovena i Schumanna - kompozytorów, których Chopin wysoko cenił - usłyszymy w interpretacji Huberta Rutkowskiego. Podczas tego recitalu po raz pierwszy zabrzmią Dwie arabeski na fortepian Pawła Mykietyna, skomponowane specjalnie na zamówienie Polskiego Radia.

Na cztery z pięciu koncertów wstęp jest bezpłatny.

Wszystkie koncerty będą transmitowane na antenie Polskiego Radia Chopin.

Dodatkowe informacje – na stronie: https://www.polskieradio.pl/326/6378/Artykul/2213772,Festiwal-Radia-Chopin 

Warszawa | Festiwal Krzysztofa Pendereckiego

PendereckiW dniach 16–23 listopada 2018 roku odbędzie się Festiwal Krzysztofa Pendereckiego z okazji 85. urodzin kompozytora, będącego jedną z najbardziej znaczących postaci polskiej i światowej sceny muzycznej.

Podczas 7 koncertów symfonicznych i 3 kameralnych usłyszeć będzie można dzieła reprezentujące drogę twórczą mistrza: od awangardowych utworów z lat 1960-tych po utwory z lat ostatnich (IV Kwartet smyczkowy, VI Symfonia „Chinesische Lieder”). W czasie koncertów festiwalowych odbędzie się prawykonanie nowego utworu – Tria fortepianowego napisanego dla zespołu Penderecki Trio – oraz przedstawiona zostanie nowa „odsłona” Koncertu podwójnego w wersji na flet i klarnet (w aranżacji Michela Lethieca).

Do udziału w Festiwalu zaproszone zostały czołowe polskie zespoły: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Sinfonia Varsovia, Orkiestra Sinfonia Iuventus, Polska Orkiestra Radiowa, Sinfonietta Cracovia, Chór Filharmonii Narodowej, Chór Teatru Wielkiego i Opery Narodowej, Chór Filharmonii Krakowskiej, Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej, Polski Chór Kameralny, Warszawski Chór Chłopięcy. Za pulpitem staną mistrzowie batuty, m.in.: John Axelrod, Rolf Beck, Christoph Eschenbach, Lawrence Foster, Jacek Kasprzyk, Jerzy Maksymiuk, Andres Mustonen, Alexander Liebreich, Rafael Payare, Leonard Slatkin, Tadeusz Strugała, Maximiano Valdés. Wśród wybitnych polskich i zagranicznych solistów biorących udział w Festiwalu znajdują się nazwiska wschodzących gwiazd sal koncertowych, jak i światowej sławy muzyków – przyjaciół kompozytora, którzy byli pierwszymi wykonawcami utworów pisanych z myślą o ich sztuce wykonawczej, takich jak: Anne-Sophie Mutter, Arto Noras, Ivan Monighetti, Yuri Bashmet, Danjulo Ishizaka, Gábor Boldoczki, czy zespół Shanghai Quartet.

W dzień urodzin Pendereckiego, 23 listopada w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej odbędzie się koncert urodzinowy, podczas którego Orkiestrę Sinfonia Varsovia poprowadzi sam kompozytor.

Szczegółowy program – na stronie http://beethoven.org.pl

Premiera „Manru” Paderewskiego w Operze Krakowskiej

OK16 listopada 2018 roku o godz. 18.30 w operze Krakowskiej będzie miała miejsce premiera jedynej opery Ignacego Jana Paderewskiego w reżyserii Laco Adamika.

Manru ze względu na intensywną karierę pianistyczną wybitnego instrumentalisty powstawała przez 8 lat. To historia nieszczęśliwej miłości, nakreślająca też temat różnic społecznych i braku tolerancji. Jedna z głównych bohaterek – Ulana – cierpi z powodu odrzucenia ze strony matki, jak i całej wsi, którego powodem jest brak akceptacji jej małżeństwa z Cyganem Manru. Jest także niepewna miłości własnego męża, w którym powoli zaczyna budzić się tęsknota do „cygańskiego” trybu życia oraz dawne uczucie do Cyganki Azy. Najbardziej poruszającym momentem dzieła nie jest tragiczny finał III aktu, a akt II, kiedy obserwujemy głównych bohaterów: tęskniącego za wolnością Manru i oddaną mu i poświęcającą się dla niego Ulanę oraz towarzyszące im emocje.

Podczas premierowego spektaklu wystąpią znakomici soliści z towarzyszeniem Chóru i Orkiestry Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka. Spektakl dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Wydarzenie objęte jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Opera Krakowska zaprasza również do udziału w konkursie na najlepszą recenzję ze spektaklu Manru w reż. Adamika (regulamin dostępny jest na stronie OK w zakładce „Aktualności").

Informacja o biletach – na stronie https://www.opera.krakow.pl