Polmic - FB

aktualności

Katowice | Klasyka w filmie

FŚNa kolejne wakacyjne spotkanie z muzyką 25 sierpnia 2018 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Śląskiej zaprasza Śląska Orkiestra Kameralna pod batutą Krzysztofa Dobosiewicza.

Wielokrotnie, m.in. do Bez lęku Petera Weira, włączano do ścieżek dźwiękowych filmów najsłynniejszą – III Symfonię „Symfonię pieśni żałosnych” Henryka Mikołaja Góreckiego. Muzykę patrona filharmoników słyszymy w filmach fabularnych i dokumentalnych, m.in. w Dowcipie Mike’a Nicholsa, Hazardzie, Bogach i LSD Petera Mettlera, Krystynie, córce Lavransa Liv Ullmann czy Wypadku Lecha Majewskiego. Nie zawsze pamiętamy, jak często muzyczne arcydzieła wykorzystane zostają w filmie. Czasem znacząco, czasem bez sensu. Orkiestra przypomni niektóre z takich prób. Podczas koncertu zabrzmią również słynne utwory symfoniczne, wykorzystane w takich filmach, jak Oczy szeroko zamknięte, Pluton, Star Trek, Prometeusz czy Mechaniczna pomarańcza.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.filharmonia-slaska.eu

Kraków | Koncert finałowy XI Festiwalu „Wawel o zmierzchu”

Wawel25 sierpnia 2018 roku o godz. 19:00 na Dziedzińcu Arkadowym Zamku Królewskiego na Wawelu podczas koncertu finałowego XI Festiwalu „Wawel o zmierzchu” zabrzmi muzyka Ignacego Jana Paderewskiego i Wojciecha Kilara.

Podczas finału międzynarodowej publiczności przedstawią się dyrygent – Maestro Marek Moś, a także młodzi utalentowani artyści: pianista Szymon Nehring oraz orkiestra CORda Cracovia, związana z festiwalem od roku 2011. Muzyka rozbrzmiewać będzie w scenerii zapadającego zmierzchu, zmieniających się kolorów Dziedzińca Arkadowego – symbolicznego i historycznie nacechowanego serca Polski.

W programie koncertu finałowego znajdą się utwory Fryderyka Chopina, Edwarda Elgara, Ignacego Jana Paderewskiego i Wojciecha Kilara. Szymon Nehring, zwycięzca Międzynarodowego Mistrzowskiego Konkursu Pianistycznego im. Artura Rubinsteina w Tel Awiwie (2017), wykona Poloneza fis-moll op. 44 Fryderyka Chopina oraz – wraz z CORdą Cracovia pod dyrekcją Marka Mosia – Koncert fortepianowy a-moll op. 17 Ignacego Jana Paderewskiego – kompozytora, polityka i dyplomaty. Zabrzmią także dwa poematy symfoniczne: Polonia Edwarda Elgara (z cytatami z Mazurka Dąbrowskiego) oraz Krzesany Wojciecha Kilara.

Rzeszów | Międzynarodowy Festiwal Sztuk Trans/Misje

Trans/MisjeW dniach 25–31 sierpnia 2018 roku Teatr im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie zaprasza na Międzynarodowy Festiwal Sztuk Trans/Misje.

Trans/Misje czyli Międzynarodowy Festiwal Sztuk Rzeszów–Koszyce–Ostrawa–Debreczyn–Lwów–Troki to wydarzenie artystyczne, którego fundamentem jest międzynarodowa współpraca krajów Grupy Wyszehradzkiej oraz Ukrainy i Litwy. Tytuł pierwszej odsłony, którą przygotowuje Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie to „1918. Koniec i początek”. Jako datę rozpoczęcia pierwszego festiwalu przyjęto przełom sierpnia i września 2018 roku. „Rok 2018 jest bowiem rokiem bardzo znaczącym dla Europy Środkowej i Wschodniej. Przypada w nim setna rocznica ustanowienia nowego porządku. Poszczególne państwa odzyskały swoją niepodległość, suwerenność. Od tego momentu rozpoczął się ich znaczący rozwój – nie tylko gospodarczy, ale także kulturowy” – mówi dyrektor rzeszowskiego teatru, Jan Nowara w wywiadzie z Jackiem Cieślikiem. Program pierwszej edycji festiwalu w sposób bezpośredni i pośredni odnosi się do tego przełomu historycznego. Wszyscy partnerzy spojrzą na datę 1918 z perspektywy własnych doświadczeń historycznych i kulturowych.

Podczas uroczystej inauguracji w Sali Koncertowej Filharmonii Podkarpackiej odbędzie się premiera oratorium Sławomira Kupczaka Cud niedokonany, czyli Wielki Odpust w Kalwarii Pacławskiej '39 na sopran, kontratenor, dwóch recytatorów, chór, orkiestrę i elektronikę do libretta Szymona Bogacza. Oratorium powstało na zamówienie Teatru im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie w ramach I Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Trans/Misje. Utwór zaprezentują Chór i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej im. A. Malawskiego w Rzeszowie pod dyrekcją Łukasza Wódeckiego. W roli solistów wystąpią Naira Ayvazyan i Michał Sławecki.

Więcej informacji na: www.trans-misje.pl 

Kraków | Spółdzielnia Muzyczna – Gromadzka 46 – otwarcie dla nowej muzyki

Spoldzielnia24 sierpnia 2018 roku o godz. 18.00 swoje podwoje otwiera Spółdzielnia Muzyczna – długo wyczekiwana siedziba krakowskiego ansamblu muzyki współczesnej o tej samej nazwie.

Grupa muzyków, których połączyły studia na krakowskiej Akademii Muzycznej oraz kursy mistrzowskie za granicą, ma za sobą sezon szczególnie bogaty w propozycje kulturalne we własnym mieście. Członkowie zespołu bowiem, oprócz wspólnych koncertów na festiwalu Audio Art i konferencji „Elementi”, zapraszali w minionych kwartałach na filmy nieme z muzyką na żywo – na szeregu miejscowych scen, a także opowiadali widowni o powojennej oraz najnowszej sztuce muzycznej – w kilku Ośrodkach Kultury na terenie Krakowa. Na inaugurację czwartego roku swej działalności Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble zaprasza natomiast wreszcie do siebie, pod adres Gromadzka 46.

W programie wydarzenia występy licznych przyjaciół Spółdzielni z kraju, jak i z zagranicy. Obok samych gospodarzy, zagrają Hashtag Ensemble (Warszawa), Ensemble Kompopolex (Wrocław) i Krakow Improvisers Orchestra oraz Marlies Debacker i Salim Javaid (Kolonia). To jednak dopiero pierwsze słowo z oferty nowego miejsca na muzycznej mapie miasta – polecamy uważnie śledzić kalendarium Spółdzielni Muzycznej.

Wstęp wolny!

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje na stronie internetowej zespołu: www.spoldzielniamuzyczna.com 

Kąśna Dolna | XII Festiwal Muzyki Kameralnej „Bravo Maestro”

Bravo23 sierpnia 2018 roku koncertową wersją opery Carmen George’a Bizeta zostanie zainaugurowana dwunasta edycja odbywającego się od 1996 roku Festiwalu Muzyki Kameralnej Bravo Maestro. Podczas trzech festiwalowych wieczorów tradycyjnie wystąpią wybitni polscy artyści.

W drugim dniu koncertowym, 24 sierpnia, na melomanów czeka mistrzowski recital fortepianowy Szymona Nehringa – jedynego polskiego finalisty XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Spod jego palców wypłynie przepełnione polskością dzieło – Koncert fortepianowy e-moll op. 11 Fryderyka Chopina. Wraz z artystą wykona je Kwintet Śląskich Kameralistów. Koncert rozpocznie występ klarnecisty Macieja Łuszczewskiego – laureata Nagrody im. Anny Knapik w ramach tegorocznego Festiwalu Tydzień Talentów.

Finał wydarzenia to tradycyjnie Maraton Muzyczny. W roku jubileuszu odzyskania niepodległości odbędzie się w wyjątkowej odsłonie, pod hasłem „Maraton niepodległy. 100 lat polskiej muzyki”. Znakomici soliści i kameraliści zaprezentują się w repertuarze złożonym z polskich kompozycji ostatniego stulecia. Wystąpią: Iwona Socha (sopran), Klaudiusz Baran (akordeon / bandoneon), Robert Morawski (fortepian), Katarzyna Duda (skrzypce), Janusz Wawrowski (skrzypce), Celina Kotz (skrzypce), Michał Zaborski (altówka) i Marcin Zdunik (wiolonczela).

Wraz ze skrzypkiem Januszem Wawrowskim w finale festiwalu pojawi się instrument zbudowany w 1685 roku przez legendarnego lutnika Antonio Stradivariego. To pierwszy w powojennej Polsce Stradivarius. Drogocenny instrument jest przechowywany w skarbcu i eksponowany na Zamku Królewskim w Warszawie, a Wawrowski może na nim grać dzięki decyzji mecenasa sztuki, który – pragnąć pozostać anonimowy – zdecydował się na zakup instrumentu również po to, aby uczcić stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości.

Cena biletu na wszystkie koncerty – 30 zł, w sprzedaży od 30 lipca. Wyjazdy autokarami w poszczególne dni koncertowe o godz. 16.30 sprzed Teatru im. Ludwika Solskiego w Tarnowie – konieczna wcześniejsza telefoniczna rezerwacja miejsc (14 600 00 16).

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.paderewski.tarnow.pl

Koncert z muzyką polską we Włoszech „_like a polish sunny day”

ItaliaWłoskie stowarzyszenie Anomalia oraz polska fundacja Pole do popisu zapraszają na koncert wypełniony polską muzyką współczesną. Wydarzenie odbędzie się 26 sierpnia 2018 roku o godz. 20.00 w Centro Congressi Piné w Baselga di Piné na terenie włoskiej prowincji Trydent. Kompozycje Aleksandra Nowaka, Anny Sowy i Weroniki Ratusińskiej wykonają artyści z Polski i Włoch.

Obchody stulecia niepodległości Polski to również dobra okazja do promocji współczesnej kultury i sztuki polskiej. Fundacja Pole do popisu i włoskie stowarzyszenie Associazione Culturale Anomalia ETS, idąc tym tropem, zorganizowały wspólnie koncert „_like a polish sunny day”. Wydarzenie współtworzy la Biblioteca Archivo CSSEO di Levico Terme, która specjalnie na tę okazję przygotuje prezentację dokumentacji zdjęciowej, tekstowej i filmowej, ilustrującą stuletnią historię wolnej Polski.

Koncert „_like a polish sunny day”, jak podkreślają organizatorzy, to wydarzenie interdyscyplinarne. Prezentuje bowiem nie tylko muzykę polskich kompozytorów XX i XXI wieku, ale ponadto w przystępny sposób przedstawia włoskiemu odbiorcy kontekst historyczny, tak przecież istotny dla powstania wielu utworów.

W programie koncertu będzie można usłyszeć kompozycje uznanych polskich twórców XX-wiecznych – Mieczysława Karłowicza i Grażyny Bacewicz, jak i współczesnych kompozytorów młodego pokolenia – Aleksandra Nowaka, Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko oraz Anny Sowy.

Wykonawcami są Dorota Jasińska (skrzypce), Margherita Berlanda (akordeon), Nicolo Nigrelli (wiolonczela) oraz Anna Sowa (live electronics).

Więcej informacji – na stronie FB.

Premiera „Bildbeschreibung" Agaty Zubel

AZ6 września 2018 roku podczas TransArt Festival Bolzano odbędzie się prawykonanie Bildbeschreibung – formy operowej na dwa głosy, zespół instrumentalny i elektronikę, którą Agata Zubel skomponowała w 2016 roku do tekstu Heinera Müllera.

Utwór został zamówiony przez Klangforum Wien i Instytut Adama Mickiewicza. Agata Zubel za pomocą dźwięków stara się opisać zdjęcie – dramatyczną sytuację, uwiecznioną przez aparat fotograficzny. Jedynie analizując tę chwilę uwiecznioną w fotografii, autor może wyobrazić sobie możliwą historię osób na zdjęciu, i wydarzenia, które mogły doprowadzić do tego momentu, oraz skonfrontować to z naszą rzeczywistością i ponadczasowymi pytaniami egzystencjalnymi. Muzycy są również częścią obrazu. Zespół – około dwunastu instrumentalistów – gra rolę solistów, muzyków kameralnych lub aktorów. Wszystko to jest osadzone w elektronicznych dźwiękach pochodzących z głośników umieszczonych w pokoju. W pierwszej fazie utworu goście przechodzą, jeden po drugim, obok tych fragmentów „zamrożonego” czasu. Przejście przez muzycznie zaaranżowaną przestrzeń przypomina wędrówkę po obrazie; zapewnia słuchaczom bezpośredni kontakt z przedmiotami, postaciami, muzykami i aktorami. Słuchacze doświadczają własnego udziału w przedstawianej historii. Po tej starannie zaprojektowanej podróży może rozpocząć się kolejna faza, która ma już miejsce w klasycznej sytuacji między publicznością a sceną. Muzyka ożywa ... tak samo jak obraz.

Bildbeschreibung prawykona Klangforum Wien pod dyrekcją Titusa Engela. Główną partię wykona sama kompozytorka. Kolejne wykonania odbędą się 27 września na festiwalu „Warszawska Jesień” (polska premiera) i 29 września w wiedeńskim Konzerthaus.

Agata Zubel otrzymała Europäischer Komponistenpreis za „Fireworks”

AZ19 sierpnia 2018 roku Agata Zubel otrzymała Europejską Nagrodę Kompozytorską za swoją najnowszą kompozycję Fireworks, która miała swoją premierę w Warszawie, Berlinie i Londynie.

Utwór na wielką orkiestrę symfoniczną został zamówiony wspólnie przez Instytut Adama Mickiewicza w ramach programów „Polska Music” i „Polska 100” z okazji 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, oraz przez EUYO – The European Union Youth Orchestra w ramach programu „2018 European Year of Cultural Heritage”.

Prawykonanie utworu odbyło się w Warszawie, 13 sierpnia podczas festiwalu „Chopin i jego Europa”. Następnego dnia utwór został wykonany w berlińskim Konzerthaus, zaś 19 sierpnia zaprezentowano go w Royal Albert Hall w Londynie podczas słynnego festiwalu BBC Proms.

Europäischer Komponistenpreis to nagroda ustanowiona przez burmistrza Berlina dla najciekawszej festiwalowej premiery odbywającej się w Niemczech albo na świecie. Jury Europejskiej Nagrody Kompozytorskiej pod przewodnictwem Manolisa Vlitakisa, kompozytora i teoretyka muzyki, profesora wizytującego Uniwersytetu Sztuk, podkreśliło w laudacji: „Agata Zubel wykazuje ogromną moc wyobraźni i bardzo wysoki poziom kompozytorski, a ponadto odzwierciedla aktualny stan sztuki kompozycji. Nie tylko z wyczuwalną pasją, ale i bardzo umiejętnie potrafi wyzwolić „demoniczne” moce wielkiej orkiestry”.

Wydawcą kompozycji jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Dyrektor i Redaktor Naczelny PWM Daniel Cichy odebrał nagrodę w imieniu kompozytorki.

The Met: letnie powtórki | „Turandot” w kinach w całej Polsce

Met

nazywowkinach.pl – dystrybutor transmisji i retransmisji operowych, baletowych i teatralnych do kin – zaprasza na pokazy opery Turandot Giacomo Pucciniego w słynnej inscenizacji Franca Zeffirellego zarejestrowanej na scenie The Metropolitan Opera w Nowym Jorku. Monumentalny spektakl Turandot na wielkim ekranie warszawskiego Kina Praha można będzie obejrzeć 22 sierpnia 2018 roku o godz. 18.30.

Inscenizację Turandot przygotowaną dla Met przez Franca Zeffirellego w 1987 roku już dawno okrzyknięto wizytówką nowojorskiej sceny. Sławny reżyser tej inscenizacji zaprojektował także prawdziwie baśniową scenografię, która nieustannie zachwyca widownię. Olśniewający scenograficznie spektakl w rejestracji z 2016 roku zostanie powtórzony w ramach cyklu „The Met: live in HD”.

Partytura Pucciniego obfituje w wielkie przeboje muzyki operowej; każdy zna choćby słynną arię Kalafa Nessun dorma. Jednak największe wymagania stawia partia wykonawczyni roli tytułowej: na premierze śpiewała ją Rosa Raisa, urodzona jako Róża Burchstein w Białymstoku, która ponoć straciła po tym występie głos. Nie grozi to Ninie Stemme, wykonującej z powodzeniem wielkie partie dramatyczne na największych scenach świata. Popisową tenorową partię Kalafa wykonuje Marco Berti, zakochaną w nim niewolnicą Liu będzie Anita Hartig, a basową partię Timura wykona Alexander Tsymbalyuk. Dyryguje Paolo Carignani.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Lista kin, terminy pokazów oraz obsada – tutaj.

Dodatkowe informacje – na stroniehttp://www.kinopraha.pl