Polmic - FB

aktualności

IV Festiwal Kontrolowany

FKW dniach 24-26 stycznia 2017 roku odbywać się będzie IV Festiwal Kontrolowany, organizowany przez Zespół Szkół Muzycznych im. O. Kolberga w Radomiu, Fundację „Harmonie i Hałasy” oraz Towarzystwo Muzyczne w Radomiu.

Ideą Festiwalu Kontrolowanego jest rozpowszechnianie muzyki współczesnej wśród najmłodszych jej odbiorców na gruncie wykonawczym, interpretacyjnym i teoretycznym oraz poprzez bezpośredni kontakt z wybitnymi osobistościami muzycznymi. Dotychczasowe edycje były poświęcone Roku Lutosławskiego, Roku Kolberga, muzyce kompozytorów Austriackich XX i XXI wieku. Podczas czwartej edycji będzie miało miejsce prawykonanie utworu interaktywnego – instalacji Wiatrofale Marka Chołoniewskiego, skomponowanej specjalnie na ten Festiwal, z myślą o młodych wykonawcach z Orkiestry Symfonicznej ZSM im. O. Kolberga w Radomiu. Tym samym dominantą tegorocznych koncertów stają się zjawiska związane z muzyką elektroniczną i multimediami. Utwór na orkiestrę kameralną i instrumenty audiowizualne został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” - priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Po raz pierwszy również Festiwal Kontrolowany wyrusza poza Radom – utwór Marka Chołoniewskiego zostanie wykonany również w ZPSM im. L. Różyckiego w Kielcach oraz ZSM I i II st. im. M. Karłowicza w Krakowie.

Kompozycja na kameralną orkiestrę dziecięco-młodzieżową oraz wykonawców amatorów, grających na interaktywnych instrumentach audiowizualnych z udziałem odbiorców, jest formą zbliżenia wykonawców i publiczności bez względu na stopień zaawansowania artystycznego i technologicznego. Kompozycja w swojej otwartej formie ma funkcje integracyjne i edukacyjne, pozwala na włączenie publiczności w proces współtworzenia dzieła. W utworze stosowane są elementy interakcji i improwizacji na przygotowanym wcześniej materiale. Rola kompozytora, wykonawcy, a także dyrygenta jest poszerzona o funkcję koordynatora ruchu w przestrzeni wszystkich osób, zaangażowanych do wykonania dzieła. Koordynatorem akcji muzycznej będzie dyrygent (Przemysław Zych) i kompozytor Marek Chołoniewski.

Wstęp na każdy z tych koncertów jest bezpłatny.

ZOBACZ: program Festiwalu PDF.

„Filharmonia ostrożnie wciąga!!!”: Koncert symfoniczny w Filharmonii Lubelskiej

FL27 stycznia 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Lubelskiej będzie miał miejsce Koncert symfoniczny w ramach programu „Filharmonia ostrożnie wciąga!!!”, organizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca ze środków MKiDN.

Wieczór rozpocznie się od najsłynniejszego poloneza Michała Kleofasa Ogińskiego Pożegnanie Ojczyzny w nowym opracowaniu Zygmunta Rycherta.

Następnie w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Lubelskiej pod dyrekcją Rycherta zabrzmią dzieła trzech reprezentantów muzyki francuskiej. Najmłodszy z nich Emmanuel Sejourne jest twórcą doskonale znanym wielbicielom perkusyjnych brzmień. Jako czynny muzyk, Sejourne w pełni wykorzystuje wirtuozowski potencjał melodycznych instrumentów perkusyjnych, łącząc w swej twórczości klasykę, rock i jazz. W takim też stylu utrzymany jest prezentowany przez solistkę Ilonę Drozd Koncert na marimbę i smyczki, który jest jednym z nielicznych utworów przedstawiającym marimbę w romantycznym świetle, z jej ekspresyjnymi możliwościami i zdolnością brzemienia jak fortepian.

Kolejna pozycja programu, choć francuska, korzeniami głęboko tkwią w stylistyce Półwyspu Iberyjskiego. Najbardziej znany utwór Emmanuela Chabriera España to orkiestrowa rapsodia, dedykowana dyrygentowi Charlesowi Lamoureux, w pełni realizuje tytułową zapowiedź i korzystając z autentycznych, hiszpańskich motywów w znakomity sposób oddaje klimat i gorący temperament mieszkańców południa Europy.

W twórczości Ravela formę walca spotykamy kilkakrotnie, jej ukoronowaniem są jednak dwa arcydzieła: Walce szlachetne i sentymentalne oraz poemat choreograficzny La Valse. Skomponowany na zamówienie Siergieja Diagilewa stanowić miał muzyczne tło do baletu na temat Wiednia. George Benjamin analizując dzieło tak je podsumowywał: „Nieważne jaka była intencja, jest to metafora dylematu przed jakim stanęła europejska cywilizacja, jako pokłosie Wielkiej Wojny; to jednoczęściowy plan fabuły narodzin, rozpadu i zniszczenia w formie muzycznej: walca".

Szczegółowe informacje – na stronie: http://filharmonialubelska.pl

Alicja w Krainie Czarów

aW dniach 26 – 29 stycznia 2017 roku w Operze na Zamku odbędą się spektakle baletowe dla dzieci Alicja w Krainie Czarów z muzyką Przemysława Zycha w choreografii Jacka Tyskiego.

Historię Alicji, która przez magiczne lustro trafia do krainy czarów i magii, zna każde dziecko. Inspirująca opowieść o walce dobra ze złem i prawdziwej przyjaźni porusza także dorosłego widza, działa na jego wyobraźnię i sprawia, że przenosimy się w zaczarowane czasy dzieciństwa. Najlepszym sposobem na wykreowanie go na scenie jest taniec, muzyka o bogatej kompozycji z użyciem nowoczesnych technik i instrumentów, stylizowana na tę, którą znamy z filmów, oraz bajkowe, efektowne stroje i scenografia. O zbudowanie krainy ze świata dziecięcej wyobraźni zadbali najzdolniejsi polscy artyści młodego pokolenia. To jedyny w ostatnich latach balet pisany na zamówienie z udziałem pełnej orkiestry symfonicznej. Historia oparta na motywach powieści Lewisa Carolla Alicja w Krainie Czarów i Po drugiej stronie lustra oraz inspirowana filmem Tima Burtona Alice in Wonderland.

Utwór powstał w 2015 roku na zamówienie Opery na Zamku w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Jacek Tyski otrzymał za balet Nagrodę Najlepszego Choreografa roku 2015.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.opera.szczecin.pl

VII edycja Festiwalu „Dni Muzyki Nowej”

dOd 18 do 22 stycznia 2017 roku potrwa VII edycja Festiwalu „Dni Muzyki Nowej” w Gdańsku.

Dni Muzyki Nowej od siedmiu lat stawiają sobie za cel prezentowanie muzyki nieszablonowej. Festiwal chce pokazywać szerokie spektrum sceny eksperymentalnej, muzyki współczesnej i awangardowej. Muzykę nową definiuje jako taką, która szuka nowych rozwiązań na polu formalnym i treściowym, przez specyfikę kompozycji, wykorzystanych instrumentów, ale też pomysłów jak łączyć ze sobą różne, często nie przystające do siebie stylistyki.

Siódma edycja festiwalu Dni Muzyki Nowej buduje program w oparciu o prezentację zjawisk na scenie muzycznej, znajdujących się na dwóch osiach. Pierwsza z nich wyznacza tor programu pomiędzy kolektywną współpracą a indywidualnym komponowaniem. Druga natomiast kreśli szlak pomiędzy erudycją artystów awangardowych i ich złożoną twórczością oraz zabawą z tworzenia muzyki, spojrzeniu na nią z dystansem. To próba obalenia twierdzenia, że muzyka współczesna jest czymś trudnym i poważnym, pozbawionym humoru. Festiwal pragnie ukazać złożoność współczesnej sceny muzycznej, koncentrując się na poszukiwaniach działań awangardowych, które jednocześnie mogą być przystępne i interesujące dla słuchacza nieobeznanego z muzyką współczesną, eksperymentalną i klasyczną. Zaproszeni artyści wyróżniają się skrupulatnie budowanym językiem muzycznym, oryginalną formą tworzonych utworów, ale też pomysłowością w czerpaniu z tradycji oraz przekuwaniu jej w nowoczesny przekaz. Podczas Festiwalu swoje projekty zaprezentują m. in. Artur Zagajewski i Olga Wojciechowska.

Szczegółowe informacje i program dostępne są na stronie: http://klubzak.com.pl

I Konferencja muzykologiczna z cyklu „Muzyka polska za granicą”: „Twórcy – źródła – archiwa”

kW dniach 25-26 stycznia 2017 roku w Instytucie Sztuki PAN (Warszawa, ul. Długa 26, Sala im. Sobieskich) będzie miała miejsce I Konferencja muzykologiczna z cyklu „Muzyka polska za granicą” pt. „Twórcy – źródła – archiwa”.

Cykl konferencji, organizowany przez Zakład Muzykologii Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk, poświęcony jest polskim muzykom, działającym poza krajem, oraz ich spuściźnie, przechowywanej w archiwach i bibliotekach zagranicznych. Konferencja „Twórcy – źródła – archiwa” ma stworzyć możliwość wymiany poglądów, prezentacji rezultatów badań, przeprowadzonych przez znanych polskich naukowców, którzy reprezentują tak ważne instytucje, jak Instytut Sztuki PAN, Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Jagielloński, wrocławska Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego, bydgoska Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego, gdańska Akademia Muzyczna im. S. Moniuszki, Biblioteka Narodowa, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Archiwum Helveto-Polonicum we Fryburgu.

Podczas konferencji zostanie omówiona, między innymi, działalność emigracyjna polskich kompozytorów XX – XXI wieku: Andrzeja Panufnika, Romana Palestra, Mieczysława Weinberga, Romana Statkowskiego, Aleksandra Tansmana, Konstantego Regameya, Witolda Szalonka, Zbigniewa Bargielskiego, Karola Rathausa, Wandy Landowskiej.

Komitet naukowy: dr hab. prof. IS PAN Barbara Przybyszewska-Jarmińska, dr Beata Bolesławska-Lewandowska, dr Jolanta Guzy-Pasiak.

ZOBACZ: program konferencji PDF.

Muzyka filmowa na Dzień Babci i Dziadka

t20 stycznia 2017 roku w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina o godz. 18.00 będzie miał miejsce Koncert Symfoniczny z okazji Dni Babci i Dziadka.

Z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej PFB pod dyrekcją Sławomira Chrzanowskiego wystąpią soliści Ewa Prus i Łukasz Talik. Aktorka i wokalistka Ewa Prus jest studentką dyplomowego roku Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie na Wydziale Aktorskim, stypendystką The Lee Strasberg Theatre and Film Institute w Nowym Jorku (2016), a także laureatką stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia artystyczne (2016). Współpracuje z wieloma teatrami (m.in. Teatr Muzyczny Roma w Warszawie, Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy, Teatr Muzyczny w Łodzi). Łukasz Talik jest absolwentem Państwowego Studium Wokalno-Aktorskiego im. Danuty Baduszkowej przy Teatrze Muzycznym w Gdyni. Występuje w musicalach na warszawskich scenach Teatru Rampa, Studio Buffo, Teatru Muzycznego Roma, w Operze i Filharmonii Podlaskiej. Współpracuje z polskimi orkiestrami i filharmoniami, biorąc udział w koncertach, głównie o tematyce musicalowej.

W wykonaniu artystów zabrzmią między innymi Walc Barbary Wojciecha Kilara z muzyki do filmu Noce i dnie oraz Dumka na dwa serca Krzesimira Dębskiego z muzyki do filmu Ogniem i mieczem. Koncert poprowadzi Krzysztof Dąbrowski.

Nieodpłatne wejściówki będą wydawane w dniach 18-20 stycznia 2017 roku w godzinach czynnej kasy biletowej (10:30-18:00). Jednej osobie przysługują maksymalnie dwie wejściówki.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.filharmonia.gda.pl

Festiwal Witolda Lutosławskiego Łańcuch XIV

lW dniach 28 stycznia – 12 lutego 2017 roku w Warszawie, w Studiu Koncertowym Polskiego Radia, odbędzie się Festiwal Witolda Lutosławskiego Łańcuch XIV.

Ideą festiwali „Łańcuch” było i jest ukazanie muzyki Witolda Lutosławskiego w interesującym, a istotnym dla niej kontekście. Tegoroczna odsłona wydarzenia w całości odbędzie się w studiu imienia tego wybitnego kompozytora. W programie znajdą się nie tylko jego dzieła, lecz także utwory Maurice’a Ravela, Karola Szymanowskiego, Igora Strawińskiego, Antona Weberna i Alexandra Zemlinsky’ego. Utwory zabrzmią w znakomitym wykonaniu Chóru Filharmonii Krakowskiej i Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod batutą Aleksandra Liebreicha, Orkiestry Kameralnej m. Tychy AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia, Orkiestry kameralnej Chain Ensemble pod kierownictwem Andrzeja Bauera, orkiestry Sinfonia Varsovia pod batutą Renato Rivolty. Swoje interpretacje przedstawią Kwartet Śląski i Ravel Piano Duo. W roli solistów wystąpią Iwona Sobotka, Olga Pasiecznik, Joanna Freszel (sopran), Katarzyna Krzyżanowska (mezzosopran), Andrzej Lampert (tenor), Tanja Becker-Bender (skrzypce), Magdalena Bojanowicz, Bartosz Koziak (wiolonczela), Maksymilian Lipień (obój), Giedrė Šiaulytė (harfa).

Wybrane wydarzenia pojawią się też na antenie Dwójki: transmisja koncertu inaugurującego festiwal (28 stycznia) oraz koncertu finałowego (12 lutego). W dniu rocznicy śmierci Witolda Lutosławskiego (7 lutego) w audycji „Filharmonia Dwójki” odbędzie się retransmisja koncertu z 29 stycznia.

Festiwal jest współorganizowany przez Program 2 Polskiego Radia S.A. i współfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Program dostępny jest na stronie Towarzystwa Im. Witolda Lutosławskiego.

Koncert Karnawałowy „Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów"

m26 stycznia 2017 roku Elbląska Orkiestra Kameralna zaprasza do Sali koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu o godz. 19:00 na Koncert Karnawałowy „Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów".

Przed nami niezwykłe wydarzenie artystyczne – projekcja z muzyką na żywo filmu „Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów”. Film przedstawia historię nieszczęśliwej miłości ubogiej pracownicy do utalentowanego kompozytora, wciągniętej w sieć intryg. Dzieło kina niemego z 1918 roku z gwiazdą światowego kina Polą Negri w roli głównej zostało (po odnalezieniu w 2006 roku) zrekonstruowane cyfrowo przez Filmotekę Narodową, a nową muzykę do filmu skomponował Jerzy Maksymiuk.

Maksymiuk miał być pianistą, został dyrygentem. Od 13 roku życia również komponuje. Sławę zdobył jako szef Polskiej Orkiestry Kameralnej, z którą w latach 70. podbijał świat. Jerzego Maksymiuka nie sposób nie kochać. Jest mistrzem batuty, barwnym ptakiem, osobowością przebojową i bezkompromisową, a jego interpretacje niemal zawsze wprawiają w zdumienie.

Podczas zbliżającego się Koncertu Karnawałowego melomani obejrzą niemy film, muzykę „na żywo" zagra EOK pod batutą Jerzego Maksymiuka. W roli solistów wystąpią Jan Krzeszowiec (flet), Jarosław Podsiadlik (klarnet) i Anna Rutkowska-Schock (fortepian).

Dodatkowe informacje dostępne są na stronie: www.eok.elblag.eu

Konieczny? ...Koniecznie!

k22 stycznia 2017 roku o godz. 19.30 w siedzibie NOSPR w Katowicach odbędzie się koncert pt. „Konieczny? ...Koniecznie!”, podczas którego zabrzmią piosenki i muzyka filmowa autorstwa Zygmunta Koniecznego.

Podczas koncertu, inspirowanego znanymi piosenkami i muzyką filmową Zygmunta Koniecznego, wspólnie z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia wystąpią znakomici artyści polscy: Agata Zubel, Andrzej Bauer, Cezary Duchnowski i Bartek Wąsik. Wybrane przez artystów utwory są bardzo cenione za ich wyrafinowanie, wieloplanowość, artystyczną bezkompromisowość - po prostu muzyczną wybitność.

Przez połączenie pięknej poezji z ponadczasową muzyką, piosenki Zygmunta Koniecznego nadzwyczajnie nadają się do twórczej reinterpretacji. Najnowsza technologia kreacji dźwięku oraz komputerowe przetwarzanie i wzbogacanie brzmienia klasycznych instrumentów w połączeniu z unikalnym głosem i interpretacją Agaty Zubel tworzą niezwykły „dźwiękowy pejzaż”. Udział w projekcie Bartka Wąsika, będącego entuzjastą twórczości Zygmunta Koniecznego, wnosi dodatkowo poetycki klimat i blask pianistycznej wirtuozerii. Agata Zubel, Andrzej Bauer i Cezary Duchnowski, po sukcesie nominowanego do nagrody „Fryderyk” projektu elDerwid, dają tu gwarancję nowoczesnego i kreatywnego podejścia, oryginalności brzmienia i pasji muzykowania.

Program koncertu dostępny jest na stronie: www.nospr.org.pl