Polmic - FB

aktualności

Koncert Marcina Zdunika w Filharmonii Narodowej

z25 kwietnia 2017 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Narodowej będzie miał miejsce koncert kameralny z udziałem tegorocznego artysty-rezydenta Filharmonii Marcina Zdunika.

Podczas koncertu, współorganizowanego i współfinansowanego w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Artysta – rezydent”, wiolonczelista Marcin Zdunik, skrzypaczka Anna Maria Staśkiewicz i pianista Paweł Wakarecy wykonają utwory Igora Strawińskiego (Suite Italienne), Wojciecha Ziemowita Zycha (Mikrologia (czule) stosowana), Maurica Ravela (Sonata G-dur na skrzypce i wiolonczelę) i Franza Schuberta (Trio B-dur D. 989).

Sukces baletu Pulcinella (1920) Strawińskiego, pełnej wdzięku stylizacji osiemnastowiecznej muzyki włoskiej, przesądził o dokonaniu przez autora sporej liczby aranżacji na jego kanwie, w tym orkiestrowej suity oraz kilku wersji kameralnych: na skrzypce i fortepian (we współpracy z Pawłem Kochańskim; później w innej wersji z Samuelem Dushkinem) oraz jako Suite italienne na wiolonczelę i fortepian we współpracy z Gregorem Piatigorskim. Ta właśnie wersja z 1933 r. zabrzmi podczas koncertu.

Mikrologia (czule) stosowana na wiolonczelę solo Zycha, dedykowana wiolonczeliście Mikołajowi Pałoszowi, miała premierę w 2014 roku. Tego wieczoru zabrzmi w interpretacji Zdunika.

Swą niezwykłą Sonatę na skrzypce i wiolonczelę (1920) Ravel poświęcił pamięci Debussy’ego; sam kompozytor widział w tej (źle przyjętej w chwili premiery, później ocenianej bardzo wysoko) kompozycji ważną cezurą w swojej twórczości – wyraz poszukiwań nowych rozwiązań harmonicznych (bitonalność) i fakturalnych.

W finale koncertu muzycy wykonają jedno z największych arcydzieł kameralistyki romantycznej – Trio Schuberta.

Dodatkowe informacje dostępne są na stronie: http://filharmonia.pl

Ocalić od zapomnienia

p22 kwietnia 2017 roku o godz. 18:00 w Filharmonii Narodowej będzie miał miejsce koncert symfoniczny z cyklu „Ocalić od zapomnienia", poświęconego obchodom rocznicy powstania w getcie warszawskim, podczas którego zabrzmią dzieła Aleksandra Tansmana, Pawła Kleckiego oraz Romana Palestra.

W roku 2017 przypada 110. rocznica urodzin Palestra. Zaliczany do najbardziej obiecujących twórców swego pokolenia, kompozytor w okresie stalinizmu wybrał los emigranta i nawiązał współpracę z Radiem Wolna Europa (był szefem działu kulturalnego w redakcji polskiej) – to zaś stało się przyczyną dwudziestoletniego zapisu cenzorskiego na jego twórczość. Mimo formalnego cofnięcia go już w roku 1977, niezwykle ciekawa i różnorodna twórczość Romana Palestra niestety nie zdołała trwale zagościć na polskich estradach. Muzyka do baletu Pieśń o ziemi (1937), która zabrzmi podczas koncertu, to jedna z dość nielicznych kompozycji tego twórcy korzystających ze stylizacji (bardzo oryginalnej) polskiego folkloru.

Tego wieczoru Orkiestra Filharmonii Narodowej pod batutą Łukasza Borowicza wykona ponadto Wariacje orkiestrowe op. 20 Pawła Kleckiego oraz II Koncert fortepianowy Aleksandra Tansmana. Klecki po studiach w Berlinie rozpoczął olśniewającą karierę dyrygencką (prowadząc m.in. Berlińską Orkiestrą Filharmoniczną), później rezydował głównie w Szwajcarii i prowadził wiodące światowe orkiestry (m.in. w latach 1966-1970 kierował Orchestre de la Suisse Romande). Był także do czasów II wojny światowej aktywnym i cenionym kompozytorem (później w zasadzie zarzucił twórczość). Efektowne Wariacje orkiestrowe z 1929 r. przypomną o tym niemal zapomnianym dziś aspekcie działalności wielkiego muzyka. Premiera zdumiewającego II Koncertu fortepianowego Tansmana odbyła się w roku 1928 w Hollywood Bowl wobec publiczności liczącej 18 000 słuchaczy. Utwór dedykowany Charliemu Chaplinowi (który po latach pomógł rodzinie kompozytora w ucieczce z Europy przed widmem Holocaustu) zawiera dowcipne aluzje do filmów wielkiego komika. Podczas koncertu 22 kwietnia partię fortepianu w tym utworze wykona Jonathan Plowright.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://filharmonia.pl

Koncert orkiestry Sinfonia Varsovia upamiętniający 74. rocznicę powstania w getcie warszawskim

mW ramach obchodów 74. rocznicy powstania w getcie warszawskim 21 kwietnia 2017 roku o godz. 20:00 w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN odbędzie się koncert orkiestry Sinfonia Varsovia.

W programie koncertu znalazły się utwory Mieczysława Weinberga, Władysława Szpilmana, Richarda Addinsella oraz premierowe wykonanie A Lonely Star over Be’er Sheva (2011/2017) Jerzego Maksymiuka, który poprowadzi orkiestrę. W roli solisty wystąpi pianista Marek Bracha.

Koncert otworzy premiera kompozycji Maksymiuka, która została zainspirowana atmosferą i klimatem największego miasta pustyni Negew w Południowym Dystrykcie Izraela. Po utworze maestro Maksymiuka zabrzmi IV Symfonia warszawianina Mieczysława Weinberga, której premiera odbyła się w 1961 roku: symfonię zaprezentowała wówczas Orkiestra Filharmonii Moskiewskiej pod batutą wybitnego Kiryłła Kondraszyna. Concertino na fortepian i orkiestrę Władysława Szpilmana powstało w roku 1940 w warszawskim getcie. Pracę nad kompozycją autor traktował jako formę samoobrony przed nieludzkim światem zewnętrznym. Prawykonanie utworu miało miejsce w Los Angeles. Warsaw Concerto na fortepian i orkiestrę Richarda Addinsella przyniósł swemu twórcy niebywałą sławę. Został napisany w 1941 roku do filmu Niebezpieczne światło księżyca, przedstawiającym losy polskiego lotnika-pianisty w czasie II wojny światowej.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: www.polin.pl

I Łódzkie Forum Klarnetowo-Fagotowe

kKatedra Instrumentów Dętych Akademii Muzycznej w Łodzi organizuje w dniach 21-23 kwietnia 2017 roku I Łódzkie Forum Klarnetowo-Fagotowe, obejmujące warsztaty i „Koncert premier”. Tematem Forum jest „Kompilacja barwy klarnetu i fagotu w aspekcie najnowszych badań naukowych i ogólnego spektrum zawodu muzyka”.

Pomysłodawcy – fagocistka dr Dorota Cegielska i klarnecista dr Mirosław Kłys – w programie Forum zaplanowali szereg wykładów specjalistycznych. Mistrzowskie lekcje i warsztaty prowadzone będą przez zaproszonych gości, którymi są znakomici instrumentaliści: Lola Descours, prof. Olivier Derbesse, prof. Harri Mäki, dr hab. Artur Kasperek, prof. Meyrick Alexander, Adrian Janda, dr Arek Adamczyk, dr Andrzej Wojciechowski i Ramón Wodkowski. Przedmiotem zajęć warsztatowych będą studia orkiestrowe i kameralistyka na klarnet i fagot. Warsztaty, wykłady i lekcje odbywać się będą w łódzkiej Akademii Muzycznej. Weźmie w nich udział blisko 40 uczestników. Zagadnienia, które zostaną poruszone podczas Forum to m.in. przystosowanie stroika i ustnika do własnych potrzeb, współpraca instrumentalistów w zespołach i orkiestrach oraz kameralistyka i studia orkiestrowe na klarnet i fagot. Uczestnicy Forum zapoznają się i będą korzystać z nowego wydawnictwa Studia orkiestrowe na 2 klarnety i 2 fagoty, opracowanego przez dra Mirosława Kłysa i dr Dorotę Cegielską.

Oprócz wykładów i warsztatów odbędzie się także część artystyczna w postaci „Koncertu premier”. Podczas przedsięwzięcia zabrzmią kompozycje Beniamina Baczewskiego, Daniela Halla, Joshuy Jamesa Hathawaya, Krzysztofa Jaszczaka, Sławomira Kaczorowskiego, Zuzanny Niedzielak, Nathana Pallotta, Astora Piazzolli i Marcina Wernera, w tym utwory skomponowane specjalnie na tę okazję przez polskich i zagranicznych kompozytorów. Wykonawcami koncertu będą uczestnicy i goście Forum. Koncert odbędzie się 22 kwietnia o godz. 19.00 w Sali Kameralnej Akademii Muzycznej w Łodzi, przy al. 1 Maja 4. Wstęp wolny.

Więcej informacji o I Łódzkim Forum Klarnetowo-Fagotowym: www.amuz.lodz.pl

III Konwencja Muzyki Polskiej

kW dniach 15-17 maja 2017 roku w Bibliotece Narodowej odbędzie się III Konwencja Muzyki Polskiej – ogólnopolskie spotkanie przedstawicieli środowiska muzycznego.

Celem III Konwencji Muzyki Polskiej jest dyskusja na temat różnych dziedzin muzyki i infrastruktury polskiej kultury muzycznej, postawienie diagnozy i formułowanie strategii zmian. Ważnym punktem odniesienia będą wnioski i postulaty sformułowane trzy lata temu, które dostępne są w archiwum II Konwencji Muzyki Polskiej z 2014 roku.

Konwencja skierowana jest do przedstawicieli środowiska muzycznego: kompozytorów, artystów wykonawców, muzykologów i teoretyków muzyki, dziennikarzy i krytyków, przedstawicieli instytucji muzycznych i organizacji pozarządowych, a także studentów i melomanów. Uczestnictwo w Konwencji jest bezpłatne. Rejestracja odbywa się poprzez stronę http://www.konwencjamuzyki.pl/pl/2017/rejestracja do 9 maja 2017 roku.

Konwencja zajmie się całokształtem spraw polskiej muzyki od dzieł historycznych do szerokiego spektrum współczesności: od muzyki poważnej, poprzez jazz, alternatywę, muzykę tradycyjną do muzyki popularnej. Przygotowywane analizy będą zawierały dane o uczestnictwie w kulturze, dostępie do muzyki, aktywności artystycznej i kulturoznawczej, wydawnictwach, mediach, instrumentarium kulturowym i infrastrukturze prawnej w tym prawie autorskim.

Cztery panele odbywają się w ramach przygotowań do Ogólnopolskiej Konferencji Kultury (Wrocław, 5 czerwca 2017). Pierwszego dnia wygłoszone zostaną referaty otwierające, a także będą zaprezentowane wybrane projekty muzyczne narodowych instytucji kultury (IMiT, NIFC, IAM, PWM) oraz Polskiej Rady Muzycznej i Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. Odbędzie się także prezentacja wyników badań dotyczących powszechnej edukacji muzycznej w Polsce oraz przedstawione zostaną propozycje działań animacyjnych w tym obszarze. Drugiego dnia odbędą się równoległe, otwarte dla publiczności panele dyskusyjne, prowadzone przez zaproszonych moderatorów. Trzeciego dnia nastąpi podsumowanie dyskusji panelowych, po którym odbędzie się dyskusja plenarna.

Organizatorem Konwencji jest Instytut Muzyki i Tańca we współpracy ze Związkiem Kompozytorów Polskich, Polską Radą MuzycznąZwiązkiem Artystów Wykonawców STOART, Otwartym Forum Muzyki, Stowarzyszeniem Polskich Artystów Muzyków oraz Forum Muzyki Tradycyjnej.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie: www.konwencjamuzyki.pl 

IV Międzynarodowa Studencka Konferencja Naukowa „Wieloznaczność dźwięku”

wW dniach 26-28 kwietnia 2017 roku odbędzie się IV edycja Międzynarodowej Studenckiej Konferencji Naukowej „Wieloznaczność dźwięku”, organizowanej przez Koło Naukowo-Artystyczne Kompozycji i Teorii Muzyki działające na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego.

To kontynuacja projektu, w którym uczestniczą przedstawiciele niemal wszystkich uczelni muzycznych w Polsce, a także młodzi badacze z Wielkiej Brytanii, Słowenii, Bułgarii, Belgii, Czech, Irlandii, Austrii, Australii i Turcji. Wydarzenie to zostało objęte honorowym patronatem JM Rektora Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu – prof. Grzegorza Kurzyńskiego.

Głównym tematem konferencji będzie dyskusja na temat istoty dźwięku – zjawiska, któremu w dalszym ciągu towarzyszą liczne pytania. Dlatego hasłem przewodnim wydarzenia jest wieloznaczność dźwięku, a związane z nią zagadnienia uczestnicy zamierzają zgłębić kompleksowo, uwzględniając nie tylko artystyczny i muzyczny wymiar dźwięku, ale również jego aspekty związane z językiem, kulturą, techniką, akustyką czy psychologią.

W programie przewidziano wykłady specjalne dr. Wojciecha Błażejczyka Obiektofony. Wykorzystanie zużytych przedmiotów jako źródła dźwięku w live electronics i dr. Piotra Klimka W poszukiwaniu metafory i znaku. Rzecz o funkcji muzyki w teatrze oraz studencki koncert kompozytorski (wstęp wolny). Podczas nadchodzącej edycji zostanie omówiona m.in. twórczość Bernadetty Matuszczak, Stanisława Moryty, Pawła Mykietyna, Andrzeja Panufnika, Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, Marty Ptaszyńskiej i Aleksandra Tansmana.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: www.amuz.wroc.pl

Koncerty jubileuszowe Zbigniewa Bargielskiego

bW dniach 23 i 24 kwietnia 2017 roku w Bydgoszczy z okazji Jubileuszu 80. urodzin Profesora Zbigniewa Bargielskiego odbędą się koncerty monograficzne na scenach Filharmonii Pomorskiej oraz Akademii Muzycznej.

Twórczość Zbigniewa Bargielskiego jest swoistym zjawiskiem na polu współczesnej muzyki polskiej – w znacznej mierze autonomiczna, niezależna od trendów. Kompozytor korzysta z różnych zdobyczy nowoczesnego języka kompozytorskiego, ale nie odstępuje radykalnie od tradycji, z dystansem podchodzi zarówno do modernizmu, jak i postmodernizmu. Jest uczniem Tadeusza Szeligowskiego i Bolesława Szabelskiego. W latach 1966-67 odbywał studia uzupełniające u Nadii Boulanger w Paryżu, a w 1972 – w Hochschule für Musik w Grazu. W 1986 był stypendystą Deutscher Akademischer Austauschdienst. Jego utwory były wykonywane w Europie, Stanach Zjednoczonych, Australii i Ameryce Południowej. Zbigniew Bargielski jest laureatem wielu konkursów kompozytorskich. Został odznaczony medalem „Zasłużony dla kultury polskiej” (1990) oraz Krzyżem Oficerskim Polonia Restituta (1995). W 2000 w Wiedniu otrzymał Anton-Benya-Preis, a w 2001 Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich. Dostojny Jubilat od 2002 wykłada kompozycję w bydgoskiej Akademii Muzycznej, w której jest Kierownikiem Katedry Teorii Muzyki i Kompozycji, a od 2003 w krakowskiej Akademii Muzycznej.

23 kwietnia o godz. 17.00 w sali koncertowej Filharmonii Pomorskiej zabrzmią utwory autorstwa Bargielskiego, m.in. Monodia na małą orkiestrę, Nokturn in Blue and Red na saksofon i orkiestrę smyczkową, Hierofania na perkusję i improwizujący saksofon, które wykona Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis pod batutą Wojciecha Michniewskiego; w roli solistki wystąpi Alina Mleczko.

Następnego dnia o godz. 18.00 odbędzie się koncert muzyki kameralnej Bargielskiego, zorganizowany przez Akademię Muzyczną. Znani polscy wykonawcy zaprezentują takie kompozycje Bargielskiego, jak Nokturn-Ballada-Fantazja (Marysia Wezner), Holzknechttanz (Bartłomiej Wezner, Mikołaj Wieremiejczuk, Krystian Wurst), Schizofonia (SURREALISTIC Five), Labirynt (Magdalena Bojanowicz, Paweł Sławiński), List do Mileny (Alina Mleczko, Maria Machowska, Bartłomiej Wezner) oraz Hierofania dla 5 tancerzy (układ choreograficzny Anny Pietrykowskiej).

Paweł Łukaszewski – światowa prapremiera podczas gali wręczenia Pomorskiej Nagrody Artystycznej

l 27 kwietnia 2017 roku o godz. 19:00 w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej podczas Gali Wręczenia Pomorskiej Nagrody Artystycznej odbędzie się światowa prapremiera utworu Wings Concerto Pawła Łukaszewskiego.

Pomorska Nagroda Artystyczna jest wyróżnieniem przyznawanym za wybitne osiągnięcia w dowolnej dziedzinie kultury i sztuki, które zdarzyły się w roku poprzedzającym jej wręczenie. Laureatów tegorocznej odsłony Nagrody poznamy podczas koncertu galowego, który tradycyjnie będzie miał miejsce w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej.

W ramach koncertu odbędzie się prawykonanie Koncertu na dwa flety i orkiestrę kameralną Wings Concerto Pawła Łukaszewskiego. Koncert wykona Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku pod batutą Vladimira Kiradijeva, a partie solowe zostaną powierzone uznanym w Polsce i na świecie interpretatorom muzyki współczesnej flecistom Agacie Kielar-Długosz i Łukaszowi Długoszowi.

Prawykonanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. W programie koncertu, obok prawykonania, znalazły się przepiękne utwory kompozytorów XX wieku: I. Strawiński Divertimento z baletu Pocałunek wróżki i S. Rachmaninow/O. Respighi 5 Études-Tableaux.

Przed koncertem podczas konferencji prasowej Paweł Łukaszewski przedstawi okoliczności powstawania dzieła oraz wprowadzi widzów w tajniki pracy twórczej. Do udziału w konferencji zostaną również zaproszeni studenci Wydziału Kompozycji Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku. Konferencja zakończy się spotkaniem studentów z kompozytorem oraz solistami.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: www.filharmonia.gda.pl

Koncert symfoniczny w Filharmonii Łódzkiej

p21 kwietnia 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej odbędzie się Koncert symfoniczny, podczas którego melomani usłyszą Chantefleurs et chantefables Witolda Lutosławskiego w interpretacji Olgi Pasiecznik.

Wieczór rozpocznie uwertura do opery Czarodziejski flet Wolfganga Amadeusa Mozarta. Następnie Chantefleurs et chantefables – 9 pieśni na sopran i orkiestrę Witolda Lutosławskiego – i Arię koncertową Bella Mia Fiamma KV 528 Mozarta wykona sopranistka Olga Pasiecznik (Pasichnyk). Śpiewaczka urodziła się na Ukrainie, studia podyplomowe odbyła w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Jest laureatką wielu konkursów. Współpracowała z takimi wybitnymi dyrygentami, jak Frans Brüggen, Trevor Pinnock, Marc Minkowski, Jerzy Maksymiuk i Krzysztof Penderecki.

W drugiej części koncertu w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej pod batutą Michała Nesterowicza zabrzmi VI Symfonia d-moll op. 104 Jeana Sibeliusa, o której pisano, że jest „Kopciuszkiem” wśród jego siedmiu symfonii. Dzieło to, mimo wyraźnych odniesień do tradycji (4-częściowy układ), pozostanie nierozwikłaną tajemnicą ze względu muzyczne intencje samego kompozytora. Niewątpliwie jednak odnajdziemy w niej malownicze freski inspirowane fińskimi pejzażami.

Spotkanie przedkoncertowe poprowadzi Marcin Majchrowski.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://filharmonia.lodz.pl