Polmic - FB

aktualności

Jan Krenz w cyklu „Muzyka pod Liberatorem”

Jan Krenz pod Liberatorem24 maja 2016 roku o godz. 19.00 w Muzeum Powstania Warszawskiego odbędzie się kolejny koncert z cyklu „Muzyka pod Liberatorem”. Wieczór wypełnią utwory Jana Krenza – wybitnego polskiego kompozytora i wszechstronnego dyrygenta. Wykona je jeden z najbardziej interesujących i utalentowanych kwartetów smyczkowych: Royal String Quartet. Wstęp wolny!

Obchodzący w tym roku 90. urodziny Jan Krenz najpierw debiutował jako kompozytor, a później jako dyrygent. W okresie okupacji niemieckiej był uczniem Zbigniewa Drzewieckiego (fortepian) i Kazimierza Sikorskiego (kompozycja). W 1943 roku na koncercie konspiracyjnym w Warszawie wykonano jego I Kwartet smyczkowy. W dorobku kompozytora znajdują się utwory solowe, kameralne, wokalno-instrumentalne, chóralne i orkiestrowe.

Jako dyrygent już w pierwszych latach po wojnie przyczynił się do animacji życia muzycznego w Polsce. W latach 1949-1968 był związany z Wielką Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, a od 1968 roku pełnił funkcję dyrektora artystycznego i pierwszego dyrygenta Teatru Wielkiego, współpracował również z Filharmonią Narodową i Sinfonią Varsovią. Gościnnie występował z orkiestrami na całym świecie i jako wszechstronny mistrz batuty poprowadził prawykonania wielu utworów współczesnych. Wielkie uznanie szerokiej publiczności zyskał także jako autor muzyki teatralnej i filmowej (m.in. Kanał Andrzeja Wajdy, Eroica czy Zezowate szczęście Andrzeja Munka).

Podczas koncertu z cyklu „Muzyka pod Liberatorem” muzykę Jana Krenza wykona Royal String Quartet. W Sali Pod Liberatorem zabrzmi utwór z roku 1983 Musica da camera per quartetto d’archi. Zespół Royal String Quartet, nominowany do prestiżowej nagrody Royal Philharmonic Society, to jeden z najbardziej dynamicznie działających kwartetów smyczkowych na świecie. W swoim repertuarze łączy wybitne dzieła przeszłości i muzykę współczesną, odważnie przekraczając granice gatunków. Royal String Quartet regularnie bierze udział w wielu renomowanych festiwalach w Polsce i za granicą, nagrywa i koncertuje z wybitnymi artystami oraz jest laureatem szeregu nagród i wyróżnień na krajowych i międzynarodowych konkursach.

Organizatorami cyklu „Muzyka pod Liberatorem” są Muzeum Powstania Warszawskiego, Program 2 Polskiego Radia oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne, zaś partnerem TVP Kultura.

Koncert pamięci prof. Józefa Świdra

Koncert Aleksandry GarbalKoncert kompozytorski Alaksandry Garbal, poświęcony pamięci profesora Józefa Świdra w drugą rocznicę śmierci, odbędzie się 22 maja 2016 roku o godz. 16.00 w Auli Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Mieczysława Karłowicza w Katowicach.

Wystąpią profesorowie Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego, Filharmonicy Śląscy, zaproszeni goście oraz absolwenci i uczniowie PSM I i II st. im. M. Karłowicza w Katowicach, która jest organizatorem wydarzenia. Wśród wykonawców znajdą się: Elżbieta Grodzka-Łopuszyńska i Aleksandra Garbal – sopran, Kamil Zdebel – baryton, Julian Gembalski, Gabriela Szendzielorz, Andrzej Jungiewicz i Iwona Blacha-Durczok – fortepian, Jerzy Sojka – flet, Jacek Gwizdon – wiolonczela. Zabrzmią zarówno kompozycje Aleksandry Garbal, jak i jej profesora Józefa Świdra, którego druga rocznica śmierci przypada w dniu koncertu. Wydarzenie poprowadzi Oskar Jasiński.

Józef Świder od 1952 roku pracował jako wykładowca kompozycji i teorii muzyki w katowickiej Akademii Muzycznej (od 1979 na stanowisku profesora), gdzie przez wiele lat pełnił także funkcję dziekana i prorektora. Ponadto był profesorem Uniwersytetu Śląskiego – Filii w Cieszynie (przez 15 lat kierował Instytutem Pedagogiki Muzycznej), a także Podyplomowego Studium Chórmistrzowskiego przy Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Pod jego kierunkiem studiowali także m.in.: Aleksander Lasoń, Andrzej Dziadek oraz Wiesław Cienciała.

ZOBACZ: Program koncertu

XX versus XXI wiek

XX versus XXI wiekW sobotę 21 maja 2016 roku w ramach Trójmiejskiej edycji Europejskiej Nocy Muzeów 2016 odbędzie się koncert współczesnej muzyki perkusyjnej – XX versus XXI wiek. Wydarzenie będzie miało miejsce w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Gdańsku w godz. 22.22-23.23.

W ramach koncertu zaprezentowane zostaną kompozycje elektro-akustyczno-graficzne — modernistyczne i awangardowe — wykorzystujące bogate spektrum instrumentów perkusyjnych i nowe sposoby wydobycia z nich brzmienia, a ponadto środki multimedialne i projekcje dźwięku w systemie wielokanałowym. Będzie to swoista twórcza konfrontacja, prezentująca dzieła powstałe jeszcze w XX wieku oraz aktualne, XXI-wieczne osiągnięcia w dziedzinie kompozycji.

Utwory składające się na program wieczoru zostały napisane przez zastosowanie odmiennych technik kompozytorskich, z wykorzystaniem bogatego spektrum instrumentarium akustycznego. Nieidiomatyczne eksplorowanie właściwości brzmieniowych oraz korzystanie z środków multimedialnych (m.in. kwadrofoniczna projekcja dźwięku i live electronics) wpływają na atrakcyjność koncertu, który z pewnością będzie ciekawą i merytorycznie wartościową propozycją również dla tych odbiorców, którzy nie są związani z muzyką współczesną. Udział w koncercie wymaga od odbiorców przede wszystkim otwartości umysłu oraz gotowość na nowe doznania słuchowe, które można wręcz poczuć!

W programie: Marian BorkowskiSpektra (1980) na perkusje solo, Marta Ptaszyńska Mobile (1976) na dwóch perkusistów, Krystyna Moszumańska-NazarFantazja (1987) na marimbę, Jarosław DrozdX=Y (2014) na trzy zestawy multipercussion i projekcje graficzną oraz Fonolog (2016) na dwa zestawy multipercussion, projekcje czterokanałową, taśmę i live electronics (wer. II), Mikołaj Laskowski 1 na 1 (2011) na wibrafon. Kompozycje wykonają: Jarosław Drozd, Maciej Lange oraz Łukasz Świerkosz.

Główną ideą przedsięwzięcia jest promocja na obszarze Trójmiasta muzyki modernistycznej, nowych zjawisk w estetyce współczesnej kultury dźwięku oraz eksperymentowanie w zakresie sposobów prezentacji dzieła muzycznego, które to prezentacje jednocześnie uwzględniają obecnie obowiązujący model intermedialnej komunikacji z odbiorcą dóbr sztuki. Ponadto organizatorzy pragną również efektywnie rozszerzać dotychczasowe kanony repertuaru wykonywanego przez perkusjonalistów na recitalach o dzieła polskich twórców.

Organizatorzy: Katedra Instrumentów Dętych i Perkusyjnych Akademii Muzycznej w Gdańsku, Oddział Gdański Związku Kompozytorów Polskich.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Alexandre Desplat kolejnym laureatem Nagrody Kilara

Alexandre DesplatZnamy laureata drugiej edycji Nagrody Kilara. Rada merytoryczna jednogłośnie zdecydowała o uhonorowaniu tym prestiżowym wyróżnieniem wybitnego francuskiego kompozytora, dyrygenta, zdobywcę Oscara, Złotego Globu i dwóch nagród BAFTA – Alexandre’a Desplata.

Autor muzyki do takich filmów jak: Grand Budapest Hotel, Operacja Argo, Gra tajemnic, Jak zostać Królem, Drzewo życia, a w sumie do ponad 140 soundtracków światowego kina, w tym trzech produkcji filmowych Romana Polańskiego, odwiedzi Polskę po raz pierwszy. Kompozytor odbierze nagrodę podczas gali Scoring4Polanski, organizowanej w ramach 9. Festiwalu Muzyki Filmowej. Rada merytoryczna Nagrody Kilara, którą tworzą przedstawiciele najważniejszych polskich instytucji kultury, jednogłośnie zdecydowała uhonorować francuskiego kompozytora. Kapitułę honorową ustanowionej w 2014 roku przez Prezydentów Miast Krakowa i Katowic Nagrody Kilara tworzą wybitni polscy twórcy muzyki i filmu: prof. Krzysztof Penderecki, Andrzej Wajda, Roman Polański oraz Krzysztof Zanussi.

Nie mieliśmy żadnych wątpliwości. To rzadka sytuacja, kiedy grono tak różnorodne, reprezentujące różne obszary kultury i biznesu muzycznego decyduje tak jednogłośnie. Spośród nazwisk kompozytorów przedstawionych do Nagrody przez FMF, Alexandre Desplat był absolutnie oczywistym wyborem dla wszystkich. Jego muzyka posiada własną, kunsztowną dramaturgię, jest troskliwie dopasowana do charakterów aktorów, podkreśla ich grę, dodaje im nowego wymiaru, a przy tym pozostaje na wskroś klasyczna, wskazując na wybitne wyczucie rzemiosła — mówi Robert Piaskowski, przewodniczący Rady merytorycznej Nagrody i dyrektor artystyczny FMF.

Alexandre Desplat jest jednym z najpłodniejszych i najbardziej wczechstronnych kompozytorów europejskiego i światowego kina. Po stworzeniu muzyki do ponad pięćdziesięciu filmów kina europejskiego udało mu przebić się w Hollywood. Przełomem w jego karierze była ścieżka dźwiękowa do filmu Petera Webbera Dziewczyna z perłą (2003), za którą otrzymał nominacje do: Złotego Globu, nagrody BAFTA i Europejskiej Nagrody Filmowej. Pracował u boku tak wybitnych filmowców jak: Roman Polański, David Fincher, Wes Anderson, Tom Hooper, Stephen Frears, David Yates, Terence Malik, Philippe de Broca, Francis Girod. Jest autorem muzyki do niemal stu czterdziestu filmów, w tym także trzech filmów Romana Polańskiego — Rzeź, Wenus w futrze i Autor widmo.

Czytaj więcej: Alexandre Desplat kolejnym laureatem Nagrody Kilara

Premiera „Suity etnicznej” Marcina Gumieli

Suita etnicznaW piątek 20 maja 2016 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Orkiestry Symfonicznej im. Karola Namysłowskiego w Zamościu odbędzie się koncert na orkiestrę, głos biały i dźwięki elektroniczne, podczas którego prawykonana zostanie Suita etniczna Marcina Gumieli.

Orkiestrę Symfoniczną im. Karola Namysłowskiego poprowadzi Tadeusz Wicherek. Jako solistka wystąpi Helena Bregar, natomiast partię elektorniki zrealizuje sam kompozytor. W programie koncertu znajdzie się ponadto opera Złoty Kogucik Nikołaja Rimskiego-Korsakowa.

Koncert współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent – rezydent” oraz „Kompozytor – rezydent”.

Więcej informacji – na stronie: www.namyslowiacy.pl

Premiera podwójnego koncertu Pawła Mykietyna

Premiera Koncertu Mykietyna20 maja 2016 roku o godz. 19.00 w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku odbędzie się światowe prawykonanie Podwójnego koncertu na dwa flety i orkiestrę Pawła Mykietyna, jednego z najbardziej znanych polskich kompozytorów muzyki współczesnej, teatralnej i filmowej.

Partie solowe wykonają uznani w Polsce i na świecie fleciści młodego pokolenia: Łukasz Długosz oraz Agata Kielar-Długosz. Solistom towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod batutą Ernsta van Tiela. Program uzupełni Uwertura do opery Czarodziejski flet Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz III Symfonia F-dur op. 90 Johannesa Brahmsa. Koncert poprowadzi Konrad Mielnik.

Paweł Mykietyn (ur. 1971) w wieku 22 lat zadebiutował na festiwalu „Warszawska Jesień” utworem La Strada. Współpracował z wybitnymi dyrygentami m. in. Jean Paulem Dessym, Jackiem Kaspszykiem, Jerzym Maksymiukiem, Diego Massonem, Wojciechem Michniewskim czy Reinbertem de Leeuwem. W styczniu 2000 otrzymał „Paszport Polityki”. W kolejnym roku został uhonorowany Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, a w następnym został nagrodzony prestiżową nagrodą Prix France Musique Sacem za muzykę do filmu Essential Killing Jerzego Skolimowskiego. Począwszy od 1996 skomponował muzykę do większości spektakli teatralnych w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego. Jest autorem muzyki do wielu filmów fabularnych, za które był nagradzany między innymi podczas Festiwalu Filmowego w Gdyni.

Utwór Pawła Mykietyna został stworzony na specjalne zamówienie Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. Prawykonanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Bilety do nabycia w kasach Filharmonii oraz poprzez stronę: www.filharmonia.gda.pl

Platypus Ensemble w Studiu im. Witolda Lutosławskiego

Platypus Ensemble

Program 2 Polskiego Radia oraz Austriackie Forum Kultury zapraszają 19 maja 2016 roku o godz. 20.00 do Muzycznego Studia Polskiego Radia im. Władysława Szpilmana na koncert Platypus Ensemble – wiedeńskiego zespołu, który zamawia i wykonuje utwory młodych kompozytorów z całego świata.

Zespół w składzie: Kaoko Amano – sopran, Doris Nicoletti – flet, Teresa Doblinger – klarnet, Sophia Goidinger-Koch – skrzypce, Tomasz Skweres – wiolonczela, Frederik Neyrinck – fortepian poprowadzi Jaime Wolfson. W programie koncertu: Roman Haubenstock-RamatiDécisions, part 1-8 graphic score for „unspecified sound sources“, Joanna WoźnyVom Verschwindeneiner Landschaft, Tomasz Skweres – Sakubel Osil, Jagoda Szmytkasky-me, type-me, Gerald Resch – lettura/rilettura, Agata ZubelWhat is the Word, Beat Furrer – Presto con fuoco, Mateusz RyczekNew Piece.

Platypus Ensemble powstał w 2009 roku jako konsekwencja wcześniej rozwijającej się współpracy między Platypus New Music Group i muzykami Ensemble-to-be. Ambicją zespołu jest wspieranie twórczości młodych kompozytorów na całym świecie. Od chwili rozpoczęcia działalności zespół wykonał dzieła ponad 200 kompozytorów, przy czym wiele z tych utworów zostało zamówionych i napisanych specjalnie dla Platypus.

Muzycy goszczą regularnie na festiwalach Wien Modern, Klangspuren Schwaz i Biennale of New Music in Curitiba (BR). Koncertowali w Austrii, Meksyku, Niemczech, Czechach, Brazylii i Japonii i na Ukrainie. Współpracują z MICA (Music Information Centre Austria), Jeunesse Musicale, Austrian Society for Contemporary Music, IGNM / ISCM oraz Wiedeńskim Konzerthaus i Universitätfür Musik und darstellende Kunst Wien.

W 2014 roku zespół wydał w prestiżowej wytwórni col legno cztery płyty, składające się z tematycznie pogrupowanych utworów wybranych z bogatego repertuaru zamówień. Platypus był również pomysłodawcą i wykonawcą maratonu 19 utworów młodych kompozytorów z całego świata (Composer’s Marathon Festiwal) w Wiener Konzerthaus w 2013 roku.

Bilety do kupienia na stronie: www.sklep.polskieradio.pl

Copernicus Festival 2016

Copernicus FestivalTrzecia edycja Copernicus Festival, która odbędzie się w dniach 17-22 maja 2016 roku w Krakowie, poświęcona będzie fenomenowi piękna. Wydarzenie zainauguruje koncert Od Bacha do Banacha w wykonaniu Capelli Cracoviensis.

Piękno to jeden z najważniejszych komponentów naszego świata. Bez niego życie byłoby szare, mdłe i bez wyrazu. Jednak piękno nie przynależy wyłącznie do świata sztuki – doświadczamy go codziennie, zarówno podczas dalekich podróży, jak i spacerując w pobliskim parku. Każdy z nas bez problemu umie je dostrzec i niepotrzebne są nam do tego żadne definicje. Czasem jednak kusi, żeby zadać proste pytanie: czym ono jest? Co decyduje o tym, że jedne rzeczy wydają nam się piękne a inne odrażające? I dlaczego tak często różnimy się w naszych opiniach?

Tegoroczna edycja Copernicus Festival obracać się będzie wokół tych właśnie pytań. Jak co roku zaproszeni goście będą reprezentować najrozmaitsze dyscypliny nauki i obszary sztuki – od neurobiologii i fizyki, przez filozofię, aż po rzeźbę i literaturę. Próba rozwiązania zagadki piękna, jak chyba żadnego innego pojęcia w historii ludzkości, pokazuje, że nauka i humanistyka są sobie niezwykle potrzebne.

Nie da się opowiedzieć o pięknie, jeśli nie włączy się w to muzyki – nie inaczej będzie w przypadku tegorocznej edycji Festiwalu. Podczas trwania imprezy odbędzie wiele wydarzeń muzycznych – całość zostanie zainaugurowana koncertem Od Bacha do Banacha, któremu towarzyszyć będzie krótki wykład wybitnego matematyka, profesora Jarosława Grytczuka, poświęcony matematycznym strukturom w muzyce. W ramach tegorocznej edycji wystąpi także Julia Marcell – niezwykle oryginalna piosenkarka, pianistka i gitarzystka. Z kolei w Auli Kameralnej krakowskiej Akademii Muzycznej odbędzie się koncert prof. Anny Brożek, dla którego tłem będzie wykład artystki i akademiczki. Jak przejawia się symetria w muzyce? Czy ją słyszymy? A jeśli tak, to czy właśnie dlatego muzyka nam się podoba? – być może uda nam się uzyskać odpowiedzi na te podstawowe, ale niezwykle trudne pytania.

Festiwal organizują Centrum Kopernika Badań Interdyscyplinarnych i Fundacja Tygodnika Powszechnego przy wsparciu Gminy Miejskiej Kraków i licznego grona współorganizatorów oraz partnerów. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny.

Szczegółowy program – na stronie: www.copernicusfestival.com

René Staar w cyklu „Muzyka bez poklasku”

Rene Staar18 maja 2016 roku Sinfonietta Cracovia, w trakcie koncertu zorganizowanego w ramach pionierskiego cyklu „Muzyka bez poklasku”, udowodni słuchaczom, że Wiedeń to nie tylko perła w koronie muzyki klasycznej, lecz także (a może przede wszystkim) kolebka dodekafonii. Gościem koncertu w Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie będzie artysta totalny – kompozytor-dodekafonista, skrzypek, pianista, dyrygent, ceniony pedagog i ikona muzyki współczesnej – René Staar.

„Muzyka bez poklasku” powraca w kolejnej odsłonie, opatrzonej wymownym podtytułem Tajniki dodekafonii. To właśnie tę kluczową dla muzyki XX wieku technikę kompozytorską uczyni głównym „bohaterem” koncertu. A wszystko zaczęło się od klasyków wiedeńskich… Nie są to jednak Haydn, Mozart i Beethoven, jak mogłoby się w pierwszej chwili wydawać, lecz dwaj „ojcowie chrzestni” muzycznej awangardy: Webern i Schönberg – „nowi klasycy” współtworzący tzw. drugą szkołę wiedeńską. Dokonała ona w muzyce nie mniejszej rewolucji niż jej słynna poprzedniczka, dając podstawy rozwoju najważniejszym współczesnym nurtom muzycznym, w tym właśnie dodekafonii.

René Staar to bez wątpienia postać nietuzinkowa – dodekafonista i duchowy spadkobierca XX-wiecznych klasyków; artysta, któremu z powodzeniem udało się połączyć różne drogi muzyczne. Gość Sinfonietty to koncertujący skrzypek-solista, członek Orkiestry Filharmoników Wiedeńskich, kompozytor i dyrygent, a także ceniony pedagog i popularyzator muzyki współczesnej. Podczas koncertu znanym ze znakomitych wykonań dzieł najnowszych muzykom Sinfonietty Cracovii towarzyszyć będzie bas/baryton Andreas Jankowitsch oraz pianista Piotr Sałajczyk.

Pod batutą Staara publiczność usłyszy krótką w czasie, acz bliską doskonałości w formie Symfonię op. 21 Antona Weberna; Schönbergowski muzyczny protest przeciwko tyranii i dyktaturze, czyli Odę do Napoleona Bonaparte op. 41, a także polską premierę Etiud na orkiestrę smyczkową nr 7, 8, 9, 10 op. 54 Zdzisława Wysockiego. Wyjątkowości owej premierze dodaje fakt, że uświetnić ją swoją obecnością zdecydował się sam kompozytor, który na stałe mieszka w Austrii. Nie zabraknie również autorskiej kompozycji samego René Staara – Movimientos para Don José Haydn op 8.

ZOBACZ: Szczegółowy program

Oficjalna strona organizatorów: www.sinfonietta.pl