Polmic - FB

calendar of events

2009 2010 2011 2012 2013
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Koncert pamięci profesora Antoniego Karużasa - wielkiego humanisty, znawcy sztuki, muzyka, pianisty (był uczniem Stanisława Szpinalskiego), reżysera muzycznego, profesora zwyczajnego Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, współtwórcy Wydziału Reżyserii Muzycznej UMFC w Warszawie i twórcy estetyki dzieła fonograficznego - z okazji 100. rocznicy jego urodzin odbędzie się w środę, 19 października 2011 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Wystąpi skrzypaczka Kaja Danczowska, wiolonczelista Andrzej Bauer oraz pianiści: Janusz Olejniczak, Justyna Danczowska, Szabolcs Esztényi i Wojciech Świtała.


XII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Bielsku-Białej – dwumiesięczne święto muzyki klasycznej z organami w tle – zostanie zainaugurowany już 15 września 2011 roku w Domu Muzyki Bielskiego Centrum Kultury. W tym roku wśród znakomitych artystów znalazł się między innymi Adam Makowicz (na zdjęciu), który wystąpi z improwizacjami fortepianowymi.

W ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej (wcześniej Festiwal Muzyki Jana Sebastiana Bacha) od września do grudnia odbywają się wielkie koncerty, w czasie których znani artyści prezentują się w klasycznym repertuarze, przede wszystkim z towarzyszeniem organów. W tym roku zaplanowano cztery takie wydarzenia, które odbędą: 15 września, 20 października, 24 listopada oraz 15 grudnia w Domu Muzyki Bielskiego Centrum Kultury.

Podczas wrześniowej inauguracji festiwalu zabrzmią w wykonaniu Bielskiej Orkiestry Kameralnej klasyczne utwory Franciszka Liszta, Jana Sebastiana Bacha oraz Henryka Mikołaja Góreckiego. Z kolei 20 października z improwizacjami fortepianowymi wystąpi Adam Makowicz, a z recitalem organowym – Andrzej Chorosiński. W programie m.in. utwory Roberta Schumana, Fryderyka Chopina oraz Wolfganga Amadeusza Mozarta. Dnia 24 listopada będzie można posłuchać utworów klasycznych zagranych na organach oraz cymbałach węgierskich, talince i fletni pana. Festiwal zakończy się 15 grudnia dwuczęściowym koncertem, w czasie którego zabrzmią m.in. najpiękniejsze kolędy polskie oraz góralskie.

Więcej informacji o festiwalu - na stronie www.bck.bielsko.pl


W piątkowym koncercie – 21 października 2011 roku o godz. 19.00 filharmoników śląskich spotykamy się z dziełami niemal równolatków, którzy byli wybitnymi przedstawicielami dwóch szkół narodowych, czeskiej i rosyjskiej. Antonín Dvořák (1841-1904) i Piotr Czajkowski (1840-1893) należą do kompozytorów ogromnie lubianych przez słuchaczy na całym świecie. Filharmonicy pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka wykonają Koncert wiolonczelowy h-moll op. 104 Czecha i IV Symfonię f-moll op. 36 Rosjanina. Solistą będzie znakomity wiolonczelista Tomasz Strahl (na zdjęciu).
Koncert w sali widowiskowej w Katowicach Giszowcu dedykowany będzie pamięci prof. Bernarda Poloka, zmarłego przed trzema laty cenionego nie tylko wśród muzyków Filharmonii Śląskiej wiolonczelisty i koncertmistrza, przez wiele kadencji – prorektora katowickiej uczelni muzycznej. W grupie pierwszych skrzypiec orkiestry pojawi się w tym koncercie słoweński skrzypek Ols Cinxo. Simfonični Orkester RTV Slovinija (Lublana, Słowenia) jest stałym miejscem pracy tego muzyka, który do Katowic przyjechał w ramach europejskiego projektu ONE (An Orchestra Network for Europe) – goes places.


W piątek, 21 października 2011 roku o godz. 19.30 oraz w sobotę, 22 października o godz. 18.00 w ramach współpracy Filharmonii im. Karola Szymanowskiego z Instytutem Kultury Włoskiej w Krakowie na estradzie Filharmonii Krakowskiej wystąpi dyrygent włoskiego pochodzenia - Massimiliano Caldi (na zdjęciu), od lat współpracujący ze Śląską Orkiestrą Kameralną, oraz Maurizio Baglini - wirtuoz fortepianu, któremu towarzyszyć będzie Orkiestra Filharmonii Krakowskiej. Program koncertów wypełni twórczość Nino Roty - jednego z najwybitniejszych kompozytorów muzyki filmowej, którego 100. rocznica urodzin przypada w tym roku. Podczas wieczorów zabrzmi zatem bijąca rekordy popularności muzyka z tryptyku filmowego Ojciec chrzestny (wybór) w aranżacji Janusza Powolnego, Concerto Soirèe na fortepian i orkiestrę oraz suita z baletu La Strada na orkiestrę.


„Dyrygent ma głos” to tytuł kolejnego koncertu-spotkania z melomanami pt. „Filharmonia: o co tyle hałasu?!”, które odbędzie się w Filharmonii Łódzkiej w dniu 21 października 2011 roku o godz. 18.30. Jej bohaterem będzie właśnie osoba prowadząca orkiestrę. Rolę dyrygenta będzie można lepiej poznać, słuchając dwóch skrajnie różnych utworów. Pierwszy z nich, V Symfonia „Losu” Ludwiga van Beethovena, pozwoli zobrazować klasyczny sposób dyrygowania. Klasyczny, choć niełatwy, bo początek tego utworu uchodzi za wyjątkowo „podstępny”. Up&Down Karola Nepelskiego, kompozycja powstała w tym roku, wymaga innego niż tradycyjny sposobu dyrygowania oraz stawia na interakcję z publicznością. Gospodarzem wieczoru i dyrygentem będzie Grzegorz Wierus.


Koncert w ramach Dni Muzyki Ryszarda Bukowskiego odbędzie się 21 października 2011 roku o godz. 19:00 w Sali Koncertowej Filharmonii we Wrocławiu. W programie Serenada na smyczki Patrona Festiwalu, Uwertura koncertowa Karola Szymanowskiego i suita Cudowny mandaryn Beli Bartóka, a także Koncert na flet i orkiestrę André Joliveta z solistą Janem Krzeszowcem – jednym z najlepszych polskich flecistów. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Wrocławskiej poprowadzi Maestro Jacek Kaspszyk.


Koncert inaugurujący działalność Carlo Montanaro jako nowego Dyrektora muzycznegoTeatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie odbędzie się 22 października 2011 roku o godz. 19.00. W programie Uwertura do opery Sroka złodziejka Gioachino Rossiniego, IX Symfonia e-moll op. 95 "Z Nowego Świata" Antonína Dvořáka i IV Symfonia A-dur op. 90 "Włoska" Felixa Mendelssohna-Bartholdy.

Carlo Montanaro (na zdjęciu) - dyrygent włoski, absolwent Konserwatorium im. Cherubiniego we Florencji, karierę muzyczną rozpoczął w 1991 roku jako skrzypek w zespole Orchestra del Maggio Musicale. Miał wtedy możność współpracy z tej miary dyrygentami, co: Riccardo Muti, Carlo Maria Giulini, Georges Prêtre, Seiji Ozawa i Lorin Maazel. Kiedy „odkrył” go Zubin Mehta, polecił opiece wiedeńskiej Hochschule für Musik, gdzie młody muzyk kształcił się pod kierunkiem takich pedagogów, jak: Leopold Hager, Erwin Acel i Yugi Yuasa. Już jako dyrygent poprowadził w 2000 roku koncert z utworami Schuberta i Mozarta w Palazzo Vecchio we Florencji. Rok później został zaproszony do Hiszpanii, aby zadyrygować Orkiestrą Młodzieżową Walencji. Zadebiutował we florenckim Teatro Comunale z zespołem Orchestra del Maggio Musicale Fiorentino, którą prowadził w sezonach 2001/02 i 2002/03 podczas licznych wspólnych koncertów. W kolejnych latach dyrygował spektaklami operowymi (Łucja z Lammermooru, Nabucco, Aida, Tosca, Lunatyczka, Cyrulik sewilski, Madame Butterfly, Cyganeria) i koncertami na wielu prestiżowych scenach Europy, m.in.: Teatro dell’Opera w Rzymie, Teatro Massimo w Palermo, Fondazione Arena w Weronie, Deutsche Oper w Berlinie, Teatro Comunale we Florencji, Fondazione Arturo Toscanini w Parmie i Teatro Verdi w Trieście. Ta ostatnia współpraca zaowocowała tournée po Japonii. Kolejne sezony przyniosły mu występy we florenckim Teatro Comunale, koncerty symfoniczne z zespołami Fondazione Arena Verona i Orchestra Filarmonica Marchigiana, Teatro Cilea w Reggio Calabria i Orchestra del Maggio Musicale Fiorentino.


W sobotę, 22 października 2011 roku o godz. 17.00 w Zamku w Dębnie rozpocznie się kolejne wydarzenie realizowane w ramach projektu „Jesień średniowiecza – wiosna renesansu” – cykl wydarzeń kulturalno-naukowych. Zespół Ars Cantus wykona program Muzyka dworu i kaplicy Jagiellonów – utwory z XV-wiecznych rękopisów krakowskich.
Ars Cantus powstał w roku 2000 jako grupa wokalna związana z Wrocławskimi Kameralistami, pracująca pod kierownictwem artystycznym Tomasza Dobrzańskiego. Ars Cantus wykonuje muzykę dawnych epok od średniowiecza do wczesnego baroku. Istotną część repertuaru zespołu stanowią muzyczne zabytki Dolnego Śląska sięgające XIV wieku, często prezentowane słuchaczom po raz pierwszy od stuleci („Uczta na Ratuszu" – utwory z wrocławskich i śląskich druków muzycznych z wieków XVI i XVII, „Serena mente jubilo" – utwory z XIV i XV-wiecznych rękopisów z Wrocławia, Żagania i Zielonej Góry).


Przedostatni recital z tegorocznego cyklu międzynarodowych koncertów organowych w Kościele Ewangelicko-Reformowanym w Warszawie (Al. Solidarności 74) odbędzie się 23 października 2011 roku o godz. 19.00. Na zabytkowych organach firmy Schlag und Sohne z 1900 roku zagra Rolf Müller. Wstęp wolny.

szczegółowe informacje na stronie: www.festiwal.reformowani.pl


Koncert W hołdzie ks. Władysławowi Skierkowskiemu w 70. rocznicę śmierci etnografa Kurpiowszczyzny odbędzie się w niedzielę, 23 października 2011 roku o godz. 17.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Wystąpią: Apolonia Nowak - kurpiowska śpiewaczka ludowa, Olga Pasiecznik – sopran, Natalia Pasiecznik – fortepian, Zespół harmonistów Jana Kani z Lelisa, Open Mind Orchestra pod kierunkiem Moniki Wolińskiej, Zespół folklorystyczny Kurpiowszczyzna z Myszyńca, Zespół Instrumentów Dawnych Ars Nova pod kierunkiem Jacka Urbaniaka, Strug Kompania pod kierunkiem Adama Struga i Janusza Prusinowskiego oraz Chór Katedry Warszawsko-Praskiej Musica Sacra pod kierunkiem Pawła Łukaszewskiego. W programie utwory K. Szymanowskiego, H. M. Góreckiego, St. Moryto, P. Łukaszewskiego, inspirowane pieśnią kurpiowską (według zapisów ks. Wł. Skierkowskiego) oraz kurpiowskie pieśni ludowe i tańce.


Koncert muzyki Witolda Szalonka (1927 – 2001) z okazji 10. rocznicy śmierci kompozytora w dniu 23 października 2011 roku o godz. 19.00 zainauguruje w Filharmonii Łódzkiej cykl koncertów muzyki współczesnej „contem.ucha”. Wydarzenie realizowane jest w ramach projektu „Dekada Szalonka”, we współpracy z Fundacją 4.99. Wystąpi Trio Soli Sono w składzie: Natalie Becker – flet, Johanna Dalke – flet i Olaf Futyma – flet, które przedstawi Tryptyk o Meduzie (Posejdon i Meduza, Meduzy sen o Pegazie, Głowa Meduzy) Witolda Szalonka w wersji kostiumowej.
Godzinę przed koncertem, o 18.00, rozpocznie się spotkaniem z Aleksandrem Laskowskim, dziennikarzem muzycznym i tłumaczem książki Alexa Rossa Reszta jest hałasem. Słuchając XX wieku. Amerykański krytyk muzyczny podjął się heroicznego zadania – kompleksowego spojrzenia na całokształt zjawisk akustycznych w muzyce minionego stulecia, stulecia, które swą barwnością i różnorodnością nie ma sobie równych. Autor opisuje nie tylko kolejne style muzyczne czy techniki kompozytorskie, ale także osobowość twórców, którzy stają przed trudnym wyborem: komponować głównie dla publiczności czy przede wszystkim dla siebie? Książka zdobyła znakomite recenzje nowojorskiego „New York Timesa” i brytyjskiego „Guardiana”. W Polsce wydał ją Państwowy Instytut Wydawniczy. Na spotkanie wstęp jest wolny.


Dla wszystkich miłośników muzyki klasycznej oraz dla tych, którzy dopiero rozpoczną swoją muzyczną przygodę, warszawska Fundacja NOK przygotowała niezwykłą atrakcję – cykl koncertów „Warsaw Camerata à la carte”. Dnia 23 października 2011 roku o godz. 14.00 w bazylice NSJ (przy ulicy Kawęczyńskiej 53) w Warszawie odbędzie się pierwszy z trzech koncertów nowego cyklu. Po raz pierwszy w Polsce to publiczność ułoży programy kolejnych muzycznych wieczorów za pomocą głosowania, które odbywa się na stronie internetowej orkiestry Warsaw Camerata – www.warsawcamerata.pl

Jest to jedyne tego rodzaju wydarzenie muzyczne z dziedziny muzyki klasycznej w naszym kraju. Do wyboru są kompozycje m.in.: J. S. Bacha, A. Vivaldiego, T. Albinioniego, W. A. Mozarta, G. Bizeta, F. Mendelssohna, J. Elsnera i H. Wieniawskiego. Warto wziąć udział w głosowaniu i posłuchać swojej „playlisty” na żywo.

Dodatkową atrakcją wydarzenia będą spotkania koktajlowe z artystami, odbywające się tuż po koncertach. Będzie można osobiście spotkać artystów i porozmawiać z nimi o muzyce, ulubionych utworach oraz zadać pytania i oczywiście zagłosować na kolejny program.

Koncerty „Warsaw Camerata à la carte” będą odbywać się raz w miesiącu. Wystąpi orkiestra Warsaw Camerata pod dyrekcją Pawła Kos-Nowickiego oraz świetni polscy soliści: Leszek Wachnik – fagot (23 października 2011), Katarzyna Duda – skrzypce (20 listopada 2011) i Tytus Wojnowicz – obój (18 grudnia 2011).

Wstęp na wszystkie koncerty i spotkania koktajlowe - wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej

ZOBACZ: szczegółowy opis projektu – plik pdf


W niedzielę, 23 października 2011 roku Chór Akademicki Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza na koncert a cappella z okazji obchodów jubileuszu 90-lecia działalności Chóru. Jeden z najstarszych zespołów akademickich w Polsce zaprezentuje utwory sakralne i świeckie od renesansu do współczesności, od Wacława z Szamotuł i Mikołaja Gomółki przez Ignacego Jana Paderewskiego, Stanisława Wiechowicza, Tadeusza Maklakiewicza, Pawła Łukaszewskiego i Miłosza Bembinowa po współczesne utwory rozrywkowe A. Piazzolli, S. Asmussena. Chórem dyrygować będzie Irina Bogdanovich. Organizatorem koncertu jest Chór Akademicki UW przy wsparciu finansowym Biura Promocji UW i Samorządu Studentów UW.

Koncert odbędzie się w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie (ul. Dobra 56/66) o godz. 20.30. Wstęp wolny.


Koncert finałowy obchodów Jubileuszu 40-lecia Zespołu Muzyki Cerkiewnej pod dyrekcją ks. Jerzego Szurbaka odbędzie się w niedzielę, 23 października 2011 roku o godz. 16.00 w Muzeum im. Jana Pawła II przy Placu Bankowym 1 (dawne Muzeum Porczyńskich) w Warszawie. Wraz z chórem wystąpią soliści: Aleksander Kunach, Bogdan Kuźmiuk, Tomasz Michalski, Mateusz Zajdel (tenor), Andrzej Chrostowski, Wiesław Ślimkowski, Tadeusz Szyluk (baryton), Mariusz Szczepanowski, Jerzy Cieślawski (bas), Bogdan Żywek (gitara, akordeon, organy). Wstęp wolny.

Zespół Muzyki Cerkiewnej we wrześniu 1971 roku nagrał śpiewy cerkiewne dla Teatru Dramatycznego w Szczecinie jako muzykę ilustracyjną do spektaklu Rewizor Mikołaja Gogola. Ten właśnie moment stanowi początek działalności artystycznej chóru, który zaproszony do stałej współpracy przez Stefana Sutkowskiego, dyrektora Warszawskiej Opery Kameralnej, stał się jednym z często koncertujących zespołów chóralnych w kościele Ewangelickim św. Trójcy w Warszawie. Muzyka cerkiewna, będąca swoistą syntezą elementów bizantyjsko-greckich oraz staroruskich, w interpretacjach Zespołu ukazuje swój specyficzny charakter. Na przestrzeni owych 40 lat istnienia, w kronice zespołu odnotowano ponad 1600 koncertów, wiele nagrań radiowych, telewizyjnych i filmowych. Zespół Muzyki Cerkiewnej, oprócz ogromnej liczby koncertów w kraju, występował w: Austrii, Belgii, Brazylii, Finlandii, Francji, Holandii, Japonii, Korei Płd., Niemczech, Szwajcarii, Szwecji, Ukrainie i Senegalu; uczestniczył w licznych festiwalach muzyki sakralnej i oratoryjnej w kraju i za granicą. W swoim dorobku artystycznym posiada 8 płyt analogowych, 24 kompaktowe oraz 24 kasety audio.


VIII Festiwal Witolda Lutosławskiego „Łańcuch” odbędzie się w dniach 23-26 października 2011 roku w Warszawie. Organizatorem wydarzenia jest Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego, a honorowy patronat nad obecną edycją objął Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdan Zdrojewski.

 "Łańcuch" to najważniejsze wydarzenie w Polsce, upowszechniające dorobek Witolda Lutosławskiego. Powołane zostało w 2004 roku, który ze względu na przypadającą wówczas 10. rocznicę śmierci kompozytora, ogłoszony był przez Sejm RP „Rokiem Lutosławskiego”. Festiwal odbywa się co roku i prezentuje znakomite wykonania dzieł kompozytora.

Na tegoroczną edycję złożą się cztery koncerty (symfoniczne i kameralne) w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego oraz – po raz pierwszy – dwa specjalnie przygotowane koncerty dla dzieci minifestiwalu „Łańcuszek”, które odbędą się w Kinie "Muranów" w sobotnie przedpołudnie.

Do ważnych akcentów festiwalu należą zaplanowane wykonania dzieł istotnych oraz dedykowanych Witoldowi Lutosławskiemu – w programie znajdą się zatem nazwiska twórców cenionych przez Kompozytora: Debussy, Strawiński, Messiaen, Dutilleux, a także tych, którzy swoimi utworami składali hołd Lutosławskiemu: Kurtág, Carter, Krzysztof Meyer, Roman Berger.

Podczas Festiwalu zaplanowano także koncert w sposób szczególny dedykowany przyjacielowi i znakomitemu wykonawcy dzieł Lutosławskiego – Janowi Krenzowi, z okazji obchodzonego w tym roku jubileuszu 85-lecia jego urodzin.

Wśród wykonawców koncertów znajdą się tacy artyści, jak: Maciej Grzybowski, Tomasz Daroch, Anna Sikorzak-Olek, Łukasz Długosz, Magdalena Rezler, Aziz Kortel, Julien Laffaire, Antoine Billet i Bartosz Koziak oraz orkiestry Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka, Amadeus pod dyrekcją Agnieszki Duczmal i Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Urlicha Windfuhra.

Read more


W dniach 24 października, 3 listopada oraz 14 listopada 2011roku odbędą się w Katowicach kolejne koncerty z cyklu "Śląskie Trybuny Kompozytorów". Tegoroczna edycja poświęcona jest pamięci Henryka Mikołaja Góreckiego w pierwszą rocznicę jego śmierci. W programie utwory zmarłego kompozytora, a także jego syna - Mikołaja Góreckiego (w tym prawykonanie Sonaty na fortepian i Uwertury na kwartet smyczkowy) oraz Piotra Radko, którego kompozycja Henryk Mikołaj Górecki im memoriam. Largo na klarnet i kwartet smyczkowy będzie miała swoją premierę podczas pierwszego z listopadowych koncertów.

Wśród wykonawców znajdzie się córka Henryka Mikołaja Góreckiego - pianistka Anna Górecka, a także uznani artyści: Aneta Pawlik (flet), Joanna Piszczelok (fortepian), Anna Szabelka (skrzypce), Roman Widaszek (klarnet), Kwartet Śląski i Orkiestra Muzyki Nowej pod batutą Szymona Bywalca.

Read more


Dni Muzyki Organowo-Klawesynowej odbędą się w Krakowie w dniach 25-28 października 2011 roku pod hasłem Creatio mundi, finis mundi. Cztery koncerty to zarazem cztery dni doświadczania procesu stwarzania różnych muzycznych światów. Kiedy Gustav Mahler skonstatował, że symfonia znaczy dla niego „budowanie świata środkami wszelkich dostępnych technik” stało się jasne, że wyartykułował to, co w muzyce od jej pradziejów zostało głęboko zakodowane - budowanie świata. Świata człowieka – człowieka pełnego, od jego początku do końca.
Obecna edycja Dni Muzyki Organowo-Klawesywej jest trzecią juz z kolei odsłoną tego wydarzenia, którego formuła rozszerzona została (a przez to także wzbogacona) przez zestawienie organów z klawesynem; formalnie jednak odwołuje się nadal do pierwotnego kształtu sprzed czterdziestu lat, tj. koncertów prezentujących organy (tu również klawesyn – koncert 25 października) jako instrument solo (maraton organowy 27 października), czy element składowy większego dzieła orkiestrowego, najczęściej o charakterze oratoryjnym (28 października).
Finał Dni Muzyki Organowo-Klawesynowej przyniesie wykonanie monumentalnego oratorium Stworzenie świata Krzysztofa Meyera (z 1999 roku). Jego charakter wyjaśnił kompozytor następująco: «Stworzenie świata» jest utworem, w którym przede wszystkim uwypukliłem element dramatyczny i liryczny, mało w nim natomiast epickości, jaką mógłby sugerować tytuł, a już w żadnym wypadku nie ma w nim ilustracyjności”. I dodał, że chciał nadać kompozycji „postać historii narodzin duchowego wymiaru człowieka, w którym refleksja – także nad samym sobą – jest motywem decydującym. Autorem libretta jest ewangelicki pastor Gerhard Engelsberger, który w tekście skorzystał z Ewangelii według św. Jana, Koranu, hinduskiej Bhagavadgity oraz wiersza Alberta Schweitzera.

Read more


Aleksander Tansman (1897-1986), urodzony w Łodzi kompozytor pochodzenia żydowskiego, za życia cieszył się wielkim uznaniem za granicą, zarówno w Europie, jak i w USA, znacznie mniejszym jednak w rodzinnym kraju. Od 1996 roku jego twórczość promuje Stowarzyszenie Promocji Kultury im. Aleksandra Tansmana. Jest ono współorganizatorem koncertu Hommage à Aleksander Tansman – z okazji obchodów 25. rocznicy śmierci kompozytora, który odbędzie się w środę, 26 października 2011 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej. W programie Tarantos Leo Brouwera, Julia Florida (Barcarola) Agustína Barrios Mangoré, Concertino na gitarę i smyczki Jerzego Bauera i Divertimento na orkiestrę smyczkową Mikołaja Góreckiego oraz utwory Tansmana – usłyszymy m.in. Cavatinę, Variations sur un theme de Frescobaldi na orkiestrę smyczkową i premierę światową Hommage à Manuel de Falla na gitarę i orkiestrę kameralną. Wystąpią: Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus” pod batutą Agnieszki Duczmal oraz gitarzyści Waldemar Gromolak i Łukasz Kuropaczewski.


Dnia 27 października 2011 roku o godz. 19:00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus zagra pod batutą wybitnego dyrygenta Maestro Jana Krenza, który poprowadzi wykonanie m.in. własnej Rapsodii. Ponadto w programie koncertu znajdą się: Kaprys hiszpański op. 34 Nikołaja Rimskiego-Korsakova oraz Uwertura do opery Wesele Figara i Koncert skrzypcowy A-dur K. 219 Wolfganga Amadeusza Mozarta, z Wojciechem Proniewiczem - koncertmistrzem Sinfonii Iuventus w roli solisty.

Sinfonia Iuventus jest instytucją państwową wpisaną do rejestru MKiDN (numer 79/07). Jest to jedyna państwowa orkiestra młodzieżowa skupiająca najlepszych absolwentów wszystkich akademii muzycznych w kraju, którzy nie ukończyli 30 roku życia. Patronem orkiestry oraz inicjatorem jej powstania jest jeden z najwybitniejszych dyrygentów polskich – Maestro Jerzy Semkow. Koncert jest podstawową formą promocji młodej orkiestry, szansą zaprezentowania efektów ciężkiej pracy.

Patronat medialny nad koncertem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


W październiku uroczyście obchodzimy 33. rocznicę rozpoczęcia pontyfikatu Papieża Jana Pawła II. Z tej okazji w czwartek, 27 października 2011 roku o godz.19.00 w Bazylice Archikatedralnej św. Stanisława Kostki w Łodzi (przy ulicy Piotrkowskiej 265) odbędzie się Koncert Papieski. Wieczór wypełni monumentalne oratorium Stworzenie świata Josepha Haydna. Podczas koncertu partie solowe wykonają Aleksandra Kubas (sopran), Nicholas Mulroy (tenor) oraz Bogdan Makal (bas). Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Łódzkiej oraz połączone chóry Filharmonii Wrocławskiej im. Witolda Lutosławskiego i Filharmonii Łódzkiej poprowadzi Andrzej Kosendiak.

Nad partyturą oratorium Haydn pracował w latach 1796–1798. Efekty pracy – rozmach, niesamowita inwencja melodyczna, wzruszające chóry oraz znakomite partie solowe – sprawiają, że dzieło to do dziś zachwyca słuchaczy na całym świecie. Wstęp wolny.


W dniach 27 i 28 października 2011 roku w Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu dwukrotnie zaprezentowana zostanie Litania do Polskich Świętych Włodzimierza Szomańskiego. Utwór ten usłyszymy w wykonaniu Spirituals Singers Band, Chóru Politechniki Wrocławskiej i Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Wrocławskiej pod dyrekcją kompozytora.
Litania w tradycji kościołów chrześcijańskich stanowiła formę modlitwy wyrażającej błaganie i prośbę o wstawiennictwo świętych. Na przestrzeni wieków często stawała się inspiracją dla kompozytorów, którzy opierali się na tekstach liturgicznych bądź tych napisanych przez współczesnych poetów. Litania do Polskich Świętych Włodzimierza Szomańskiego – założyciela zespołu Spirituals Singers Band – jest zbiorem inwokacji pochwalnych i błagalnych napisanych do tekstów Dariusza Czajkowskiego, a skierowanych m.in. do św. Wojciecha, św. Andrzeja Boboli, św. Faustyny czy św. Maksymiliana Kolbe. Część ostatnia – Santo subito – stanowiła muzyczną prośbę kompozytora o rychłą beatyfikację papieża Jana Pawła II. W utworze tym Szomański w interesujący sposób połączył tradycję europejskiej muzyki klasycznej z liturgią kościoła katolickiego i emocjonalnym wyrazem muzyki gospel.


W Jeleniej Górze brakowało do niedawna festiwalu muzycznego, koncentrującego się na zjawiskach XX-wiecznej i najnowszej kultury muzycznej z obszaru muzyki klasycznej. Brakowało festiwalu, który w sposób popularyzatorski, z silnym akcentem położonym na edukację muzyczną, prezentowałby współczesną kulturę muzyczną w jej różnorodnych odmianach. Tę znaczącą lukę postarali się wypełnić inicjatorzy i organizatorzy Festiwalu „Laboratorium Myśli Muzycznej”, którego pierwsza edycja odbędzie się w dniach 28-29 października 2011 roku w Filharmonii Dolnośląskiej.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: folder Festiwalu - plik PDF

Read more


Nowy obieg kultury kształtowany przez doświadczenie korzystania z mediów cyfrowych wpływa również na twórców. O tym, jak wyglądać może muzyka interaktywna i gestykularna będzie można się przekonać w piątek, 28 października 2011 roku o godz. 20.00 w siedzibie Narodowego Instytutu Audiowizualnego podczas koncertu na nowostworzonym instrumencie, jakim jest Dodecaudion.

W ramach konferencji Kultura 2.0 (27-29 października) naukowcy, teoretycy i praktycy dyskutować będą nad kształtem edukacji w świecie zmienionym przez nowoczesne technologie. Obradom towarzyszyć będzie niecodzienny koncert na Dodecaudionie - instrumencie stworzonym przez artystów panGeneratora i producenta Hedoco, oraz spacer w technologii 3D grupy CREW. Oba wydarzenia odbędą się w specjalnie zaprojektowanej przestrzeni Poziomu 2.0, czyli pofabrycznej sali jednego z budynków siedziby NInA przy ul. Wałbrzyskiej 3/5 w Warszawie.

Dodecaudion to muzyczny interfejs, pozwalający wykonywać muzykę elektroniczną na żywo, będący jednocześnie opozycją dla tradycyjnych pokręteł, strun, guzików. To zupełnie nowy instrument skrojony na miarę XXI wieku. Autorzy projektu, grupa artystyczna panGenerator i producent Hedoco, przy współpracy programistów, inżynierów i artystów stworzyli instrument zamknięty w bryle 12-ścianu foremnego. Każda z jego ścian posiada samodzielny czujnik ruchu, zbiera informacje o odległości dłoni od instrumentu i za pomocą Bluetooth’a przesyła je do komputera, gdzie są przetwarzane przez specjalne aplikacje, a następnie odtwarzane w formie dźwięku. Dodecaudion jest instrumentem gestykularnym, wymagającym od użytkownika poruszania się, wymachiwania dłońmi, grania całym ciałem. Nie ma właściwego sposobu gry na instrumencie, a użytkownicy - amatorzy są jednocześnie jego twórcami.
Podczas piątkowego koncertu Dodecaudion zostanie zaprezentowany w dwóch odsłonach: zagra na nim Krzysztof Cybulski, a następnie Szymon Kaliski w duecie ze skrzypkiem Stefanem Wesołowskim. W sobotę, 29 października Dodecaudion zostanie udostępniony publiczności.

Kluczowym hasłem konferencji Kultura 2.0 jest nowy, kształtowany przez technologie, model partycypacji w kulturze. Idea uczestnictwa nabierze nowego znaczenia m.in. w świetle performensu grupy CREW zatytułowanego C.A.P.E Brusells. Artyści, dzięki specjalnie zaprojektowanej instalacji multimedialnej, wideo-goglach, słuchawkach oraz przenośnemu komputerowi montowanemu na plecach, zaproszą publiczność do spaceru po alternatywnych światach projektowanych w technologii 3D. Performens odbędzie się w piątek, 28 października między godz. 14.30 a 20.30.

Na koncert i performens grupy można się rejestrować na stronie: www.kultura20.pl Wstęp wolny.


W piątek, 28 października 2011 roku o godz. 19 w Sali widowiskowej w Katowicach Giszowcu Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Śląskiej pod batutą Jerzego Koska wraz z Elżbietą Grodzką-Łopuszyńską i Adamem Szerszeniem przedstawią Requiem d-moll op. 48 Gabriela Fauré (1845-1924, na zdjęciu).

To dzieło, nie trzymające się ściśle liturgii, od innych mszy za zmarłych wyróżnia je jasność i nadzieja, jakie promieniują m.in. z Santctus i In Paradisum. Oparte są na wizji Bożego miłosierdzia, silnie kontrastującej ze smutkiem uroczystości żałobnej. Przepełnione poezją, finezyjne Requiem Gabriela Faure intrygująco różni się od dramatycznych, często i ogromnie patetycznych, innych dzieł tego gatunku. O najsławniejszej jego części wielki kompozytor francuski Camille Saint-Saëns powiedział: Tak, jak jest tylko jedno Ave verum – Mozarta, tak jest tylko jedno Pie Jesu – Faure’go.

Dzieło nawiązujące do zbliżającego się Święta Zmarłych w piątkowym koncercie filharmoników poprzedzi Symfonia g-moll KV 550 Wolfganga Amadeusa Mozarta.


Filharmonia im. Romualda Traugutta zaprasza na inaugurację Alei Tadeusza Kaczyńskiego w Parku Romualda Traugutta w Warszawie (pomiędzy ul. Zakroczymską, a Krzyżem Traugutta - miejscem stracenia ostatniego Dyktatora Powstania Styczniowego i 4 członków Rządu Narodowego w dniu 5 sierpnia 1864 roku). Uroczystość odbędzie się w piątek, 28 października 2011 roku o godz. 16.00. Tego samego dnia o godz. 17.00 w Kościele Środowisk Twórczych (Pl. Teatralny 18) sprawowana będzie msza św. w intencji śp. Tadeusza Kaczyńskiego (1932-1999, na zdjęciu) - szlachetnego człowieka, warszawiaka, muzykologa, pisarza, krytyka i działacza muzycznego, autora koncertów polskich pieśni patriotycznych, twórcy Filharmonii im. Romualda Traugutta.
Nazwa Aleja Tadeusza Kaczyńskiego została nadana przez Radę Miasta Stołecznego Warszawy uchwałą Nr XXI/433/2011 z 25 sierpnia 2011 roku.


Dla uświetnienia 45-lecia pracy artystycznej Emila Wesołowskiego, 28 października 2011 roku na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie wystawiony zostanie po raz setny spektakl Romea i Julii Prokofiewa w inscenizacji Jubilata.

Emil Wesołowski (na zdjęciu) - choreograf-rezydent Polskiego Baletu Narodowego obchodzi w 2011 roku 45-lecie pracy artystycznej. Debiutował jako artysta baletu Opery Poznańskiej w 1966 roku, był jednym z czołowych solistów Polskiego Teatru Tańca pod dyrekcją Conrada Drzewieckiego, a potem kierował zespołami baletowymi Opery Wrocławskiej, Teatru Wielkiego w Poznaniu i Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Był także krótko dyrektorem artystycznym poznańskiego Teatru Wielkiego. Jest wykładowcą Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza i przewodniczącym Sekcji Autorów Dzieł Choreograficznych ZAiKS-u. Odznaczony m.in. Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski, Srebrnym Krzyżem Zasługi, Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze - Gloria Artis”, Medalem Komisji Edukacji Narodowej i Nagrodą ZAiKS-u za całokształt pracy artystycznej.
Główną dziedziną aktywności twórczej Emila Wesołowskiego jest praca choreograficzna – dla baletu i szkół baletowych, dla opery, teatrów dramatycznych, filmu i telewizji. Jest autorem kilkunastu choreografii na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej; były to kolejno: Trytony, Gry, Legenda o Józefie, Dies irae, Święto wiosny, Romeo i Julia, Harnasie, Powracające fale, Krzesany, Cudowny mandaryn, Spartakus i Pocałunki. Realizował balety na scenach operowych Poznania, Wrocławia, Łodzi, Gdańska i Waszyngtonu. Współpracował jako choreograf z wieloma wybitnymi reżyserami przedstawień operowych i dramatycznych, w kraju i za granicą; szczególnie często i owocnie z Mariuszem Trelińskim (Madame Butterfly, Król Roger, Otello, Oniegin, Don Giovanni, Dama pikowa, Andrea Chénier, La Bohème) oraz z Januszem Wiśniewskim (Panopticum á la Madame Tussaud, Koniec Europy, Modlitwa chorego przed nocą, Burza, Arka Noego, Lobotomobil). Sam również reżyserował: Semiramidę Rossiniego w Operze Narodowej, Straszny dwór Moniuszki i musical Skrzypek na dachu w poznańskim Teatrze Wielkim oraz Barona cygańskiego Johanna Straussa w Operze Bałtyckiej.

Jego nową pracą choreograficzną będzie natomiast w tym sezonie balet Kain i Abel z muzyką Andrzeja Panufnika, realizowany na zamówienie Polskiego Baletu Narodowego w ramach wieczoru Opowieści biblijne (premiera: 14 kwietnia 2012).

W 45-lecie pracy artystycznej Emila Wesołowskiego minister kultury i dziedzictwa narodowego uhonorował jubilata Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze - Gloria Artis” za jego dorobek artystyczny.


Dnia 30 października 2011 mija 25 lat od śmierci wybitnego polskiego artysty Andrzeja Markowskiego, dyrygenta Filharmonii Narodowej w latach 1971-1977 i zastępcy ówczesnego jej dyrektora artystycznego - Witolda Rowickiego. Rocznicę tę Filharmonia Narodowa pragnie uczcić koncertami poświęconymi jego pamięci.
W piątek, 28 października (godz. 19.30) oraz w sobotę, 29 października (godz. 18.00) Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej pod batutą chilijskiego dyrygenta Maximiano Valdesa - dyrektora muzycznego i pierwszego dyrygenta Orquesta Sinfonica de Puerto Rico (San Juan) zagra cztery utwory muzyki współczesnej, tak lubianej i promowanej przez Andrzeja Markowskiego. Usłyszymy kolejno: Symfonię w kwadracie Stefana Kisielewskiego, Koncert skrzypcowy D-dur Ericha Wolfganga Korngolda (solistą będzie Boris Brovstyn, rosyjski skrzypek, laureat licznych międzynarodowych konkursów m.in. Tibor Varga Violin Competition czy Yehudi Menuhin Competition), Redes Silvestre Revueltasa oraz Nokturny Claude'a Debussy'ego.


Koncert dedykowany rosyjskiej kompozytorce Sofii Gubaidulinie z okazji jej 80-tych urodzin odbędzie się 28 października 2011 roku (piątek) o godz. 20.00 w Kościele św. Katarzyny w Gdańsku (ul. Profesorska 3). Wystąpią: Andrzej Bauer – wiolonczela, Michał Jastrzębski – perkusja, Joanna Bułło – perkusja, Aleksandra Mozgiel – celesta i Polski Chór Kameralny pod dyrekcją Jerzego Swobody. W programie: Lulling the sun [2008] Giy'i Kancheli’ego i Sonnengesang [1997] Sofii Gubaiduliny.

Sofia Gubaidulina należy do grona najwybitniejszych kompozytorów współczesnych na świecie. Laureatka najbardziej prestiżowych nagród muzycznych: Praemium Imperiale oraz Polar Music Prize. Członkini m.in. Akademie der Künste w Berlinie, Freie Akademie der Künste w Hamburgu, Royal Music Academy w Sztokholmie. Urodzona 24 października 1931 roku w Republice Tatarstanu (b. ZSRR) studiowała fortepian i kompozycję w konserwatorium w Kazaniu, a następnie w Konserwatorium Moskiewskim. Od 1963 roku była kompozytorem niezależnym, mieszkała w Moskwie. W 1992 roku emigrowała do Niemiec, mieszka niedaleko Hamburga.

Read more


W dniach 28-30 października 2011 roku w Kościele Ewangelicko-Reformowanym w Warszawie odbędzie się, współorganizowany przez Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu „Nowe interpretacje”, cykl koncertów z okazji 400-lecia weneckiego wydania Offertoria et Communiones Mikołaja Zieleńskiego.
Trzydniowy cykl koncertów poświęcony jest, przede wszystkim, muzyce Mikołaja Zieleńskiego (ok. 1550 - ok. 1616), którego dzieła zabrzmią w wykonaniu trzech polskich zespołów specjalizujących się w wykonawstwie muzyki dawnej - Sabionetta, Le Passioni dell’Anima i La Tempesta. Do programu koncertów zostały włączone ponadto dzieła innych wybitnych twórców komponujących w podobnym czasie i stylu, m.in. Claudio Monteverdiego, Stefano Landiego i Lodovico Viadany.
Dnia 28 października, pod dyrekcją Agnieszki Obst-Chwały wystąpi zespół Sabionetta , który wykona dzieła ze zbioru Communiones totius anni 1611: Motetto de Santa Cruce, In festo Dedicationis Ecclesiae, In Nativitate Domini ad tertiam Missam, In festo Dedicationis St. Michelis Archangeli, In Festo Sanctissimae Trinitatis i In Festo Omnium Sanctorum. Dzień później w wykonaniu zespołu Le Passioni dell’Anima pod kierownictwem Jakuba Dmeńskiego zabrzmią Fantazja I a 2, Fantazja II a 3 i Fantazja III a 3 ze zbiorów Offertoria totius anni i Communiones totius anni 1611. Zwieńczeniem cyklu będzie występ zespołu La Tempesta, kierowanego przez Jakuba Burzyńskiego. W koncercie usłyszymy 4- i 5-głosowe motety Mikołaja Zieleńskiego: Gustate et videte, Gloriabuntur omnes Domino, Ecce virgo concipiet, Adoramus te Christe, Vox in Rama, Surrexit Dominus i O gloriosa Domina.
Wszystkie koncerty rozpoczynają się o godzinie 18.00. Wstęp wolny.
Organizatorem cyklu koncertów jest Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków oraz Stowarzyszenie Musica Humana.


W poniedziałek, 31 października 2011 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się koncert zatytułowany Od Wieniawskiego do Lutosławskiego. W programie znajdą się cztery kompozycje: Fantazja na tematy z opery „Faust” Gounoda op. 20 w wersji na skrzypce i fortepian H. Wieniawskiego, Paganiniana na skrzypce solo N. Milsteina, I Sonata f-moll op. 80 na skrzypce i fortepian S. Prokofiew oraz Koncert na wiolonczelę i orkiestrę W. Lutosławskiego. Wystąpią: Maciej Strzelecki – skrzypce (Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego w Poznaniu, laureat II nagrody w Koncercie Roku 2011, Katowice), Marcin Sikorski – fortepian i Michał Zieliński – wiolonczela oraz Unplugged Orchestra pod batutą Michała Śmigielskiego.