Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2011 2012 2013 2014 2015
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” odbędzie się w Częstochowie w dniach 1-5 maja 2013 roku.

To obecnie największy w Polsce projekt promujący muzykę różnych religii i kultur. Festiwal ma dwie misje: dialog międzykulturowy w ramach trzech największych religii monoteistycznych: Chrześcijaństwa, Judaizmu i Islamu oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno dawnej, jak i współczesnej. Na projekt złoży się kilkanaście wydarzeń, w tym 10 koncertów z udziałem artystów z 14 krajów. Nowością będzie rozszerzenie festiwalu na inne miasta: Gdańsk, Kraków, Katowice, Radomsko i Lubliniec. Tegoroczna, 23. edycja organizowana jest przez Stowarzyszenie Przyjaciół Gaude Mater, we współpracy z Klasztorem Jasnogórskim, Kurią Metropolitalną w Częstochowie oraz partnerami z pięciu polskich miast.

Program „Gaude Mater” wytyczać będą dwa wielkie wydarzenia: 80. rocznica urodzin Henryka Mikołaja Góreckiego, któremu poświęcony będzie koncert w Gdańsku 1 maja 2013 roku w wykonaniu Polskiego Chóru Kameralnego pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego oraz 80-lecie Krzysztofa Pendereckiego - 5 maja 2013 roku w Częstochowie na Jasnej Górze pod batutą kompozytora zabrzmi Credo.
Jednym z ciekawszych wydarzeń festiwalu będzie Koncert z Misa Flamenca z udziałem hiszpańskiego gitarzysty Paco Peña, wybitnego interpretatora muzyki flamenco, któremu towarzyszyć będą muzycy hiszpańscy i Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”. W programie znajdą się również koncerty gospel, muzyki cerkiewnej, muzyki ze zbiorów jasnogórskich i wawelskich, chorału gregoriańskiego oraz światowych prawykonań.

Podczas koncertu finałowego zostaną wręczone nagrody Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Musica Sacra”, którego laureatami zostali:Artur Słotwiński (Polska) - I nagroda za utwór Seven Last Words Of Christ, Douglas Pew (Stany Zjednoczone) - II nagroda za utwór Kyrie i Łukasz Farcinkiewicz (Polska) - III nagroda za utwór Pater noster.

Festiwalowi towarzyszyć będzie projekt „Etno Gaude Mater”, który ma na celu pokazanie wielokulturowości świata w wymiarze „profanum”. Zaprezentowana zostanie kultura Gruzji i Kazachstanu. Projekt realizowany jest we współpracy z Ambasadami: Gruzji i Kazachstanu, Stowarzyszeniem „Most do Gruzji” i Fundacją Wschodnich Inicjatyw.

23. edycji Festiwalu patronują: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdan Zdrojewski i Episkopat Polski w osobach: Abpa Józefa Michalika – Przewodniczącego Konferencji Episkopatu, Abpa Wiktora Skworca – Metropolity Katowickiego, Abpa Wacława Depo – Metropolity Częstochowskiego i Kardynała Stanisława Dziwisza – Metropolity Krakowskiego.
Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” to projekt wyróżniony wieloma nagrodami: nominacją do nagrody TOTUS (2001), nagrodą św. Brata Alberta (2004) i tytułem „Marka Śląskie” (2012).

Więcej


W dniach 1 i 2 maja 2013 roku o godz. 19.00 w Teatrze Warszawskiej Opery Kameralnej odbędą się spektakle inaugurujące nowy projekt – Scenę Młodych Warszawskiej Opery Kameralnej. Wystawione zostanie, we współpracy z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina, przedstawienie operowe Napój Miłosny Gaetano Donizettiego.

Reżyseria, scenografia, kostiumy, ruch sceniczny: Beata Redo – Dobber, kierownictwo muzyczne, dyrygent: Marta Kluczyńska. Wystąpią: Adina (sopran) - Anna Szostek, Ye-Young Sohn, Nemorino (tenor) - Mateusz Zajdel, Sung Min Kang, Belcore (baryton) - Witold Żołądkiewicz, Dawid Dubec, Dulcamara (bas-baryton) - Maciej Falkiewicz, Adam Tomaszewski, Gianetta (sopran) - Anna Koźlakiewicz, Sylwia Mazur, Notaro (rola niema) – Piotr Kędziorek oraz Chór Studentów Wydziału Wokalno-Aktorskiego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina i Orkiestra Symfoniczna Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.

Operę Napój miłosny napisał mistrz belcanta Gaetano Donizetti w najświetniejszym okresie swojej twórczości. W libretcie Felice Romaniego wykorzystany został znany od średniowiecza motyw napoju o mocy łączenia kochanków (Tristan i Izolda), który przez Donizettiego przeniesiony został do włoskiej scenerii. Napój miłosny to nie tylko kwintesencja pięknego śpiewu, lecz również opera ze znakomicie napisaną partią orkiestrową.

Program Scena Młodych Warszawskiej Opery Kameralnej skierowany jest do młodych artystów, absolwentów uczelni artystycznych, kreatywnych twórców, którzy chcą zaistnieć na scenie lub pragną uzyskać pomoc w realizacji autorskich projektów. Scena Młodych to swoisty pomost międzypokoleniowy dający możliwość współpracy młodym twórcom z doświadczonymi, uznanymi artystami. Jej zadaniem jest wspieranie autorskich pomysłów absolwentów uczelni artystycznych oraz inspirowanie do poszukiwań artystycznych wypowiedzi, integrujących środowiska muzyczne z publicznością. Program będzie realizowany przez Warszawską Operę Kameralną w Sezonie 2013/2014.


Europejski Festiwal Akademii Muzycznych odbędzie się w Warszawie w dniach 1-5 maja 2013 roku.

W jego koncertach wezmą udział przedstawiciele Akademii Muzycznych z Litwy, Ukrainy, Białorusi, Węgier, Słowacji, Rosji, Czech, a także laureaci Festiwalu Polskich Akademii Muzycznych. Organizatorami Festiwalu są Podkarpacka Fundacja Rozwoju Kultury i Centrum Promocji Kultury na Pradze Południe, którym wsparcia udzielili Wydawnictwo ARKADY i Stowarzyszenie Edukacja i Rozwój.

Pierwsza edycja Festiwalu dedykowana wyłącznie polskim Akademiom Muzycznym pod patronatem Senatora Marka Borowskiego (1-6 maja 2012) potwierdziła słuszność i potrzebę budowania wielkiej imprezy społeczno-kulturalnej na prawobrzeżnej Warszawie. W Festiwalu tym wzięło udział 8 Akademii Muzycznych, 75 studentów oraz 18 Mistrzów-Profesorów prezentując 750 minut pięknej muzyki w świetnym wykonaniu.

Na drugą edycję, tym razem już Europejskiego Festiwalu Akademii Muzycznych, pod patronatem Małżonki Prezydenta RP Pani Anny Komorowskiej, zaproszone zostały największe gwiazdy z akademickich centrów muzycznych, które prezentując najzdolniejszą młodzież połączą odmienne estetyki, wzorce i tradycje. To jedyny taki projekt łączący kilkuset młodych artystów, twórców i ich profesorów od Moskwy po Mińsk, Tromso, Wilno, Budapeszt, Pragę, Bańską Bystrzycę i Lwów, którego celem jest rozwój dialogu międzykulturowego między europejskimi Akademiami Muzycznymi, rozwój tożsamości europejskiej opartej na popularyzowaniu narodowych tradycji muzycznych oraz zwiększenie aktywności europejskiej młodych muzyków.

Koncert przedstawicieli uczelni artystycznych odbędzie się w Centrum Promocji Kultury na Pradze Południe w Warszawie Wschodniej na ul. Podskarbińskiej 2. Na zakończenie Festiwalu w dniu 5 maja 2013 roku o godz. 21:00 wykonane zostanie wieloczęściowe dzieło - Suita Narodów Europy, która jest nowatorską ideą kompozytorską opierającą się na aleatoryzmie narodowym. Kompozytorzy reprezentujący swoje Akademie Muzyczne stworzą wspólne dzieło, którego elementem wiążącym będzie taneczność i folklor. Połączenie narodowych brzmień folkloru i tańców w jedną całość wraz z różnorodnością kulturową wykonawców to doskonały przykład wzajemnego szacunku i tolerancji.


XX Bydgoski Festiwal Operowy odbędzie się w dniach 27 kwietnia -12 maja 2013 roku. Jubileuszową edycję zainauguruje premiera opery Halka Stanisława Moniuszki, przygotowana przez gospodarzy Festiwalu – Operę Nova w Bydgoszczy.

Łotewska Opera Narodowa z Rygi przedstawi Don Giovanniego Wolfganga Amadeusza Mozarta (1 maja 2013). Śpiewakom, chórowi, dyrygentowi i ekipie technicznej z Łotwy towarzyszyć będzie orkiestra Opery Nova. Opera Krakowska zaprezentuje Ariadnę na Naxos (Ariadne auf Naxos) Richarda Straussa (3 maja 2013). Jest to spektakl, którego premiera odbyła się w ubiegłym roku i została okrzyknięta dużym sukcesem artystycznym - efektowne przedstawienie, kipiące od pomysłów i niespodzianek. Dzieło barokowego twórcy Antonio Literesa Los Elementos zobaczymy 5 maja 2013 roku w wykonaniu katalońskiego „Le Tendre Amour” z Barcelony, zespołu specjalizującego się w wykonywaniu muzyki baroku i w hiszpańskiej zarzueli, a więc gatunku typowym dla Półwyspu Pirenejskiego. Wbrew podtytułowi Los Elementos w interpretacji tej międzynarodowej kompanii nie jest typową operą doby baroku. To rodzaj serenaty , która opisuje rywalizację spotykających się żywiołów - elementów: Powietrza (El Ayre), Ziemi (La Tierra), Wody (El Agua) i Ognia (El Fuego). Część akcji będzie rozgrywała się nawet na widowni, która na tę okoliczność zostanie specjalnie udekorowana. Zespół ten pierwszy raz wystąpi w Polsce. Dnia 7 maja 203 roku zobaczymy musical Lalka do libretta na podstawie powieści Bolesława Prusa - uhonorowane nagrodami przedstawienie Teatru Muzycznego w Gdyni, wyreżyserowane przez Wojciecha Kościelniaka. Dwa dni później, 9 maja 2013 roku Narodowy Akademicki Teatr Wielki Opery i Baletu Republiki Białorusi pokaże niezwykle rzadko w Polsce wystawianą operę Modesta Musorgskiego Chowańszczyzna. To jedna z największych oper tego kompozytora; wymaga jednak ogromnego aparatu wykonawczego. Spektakl ten zawiera znakomite sceny chóralne i wspaniałą inscenizację dzieła.

Na zakończenie przeglądu spektakli festiwalowych na dużej scenie wystąpi zespół Danza Contemporanea z Hawany (11 i 12 maja 2013). Zobaczymy w jego wykonaniu bardzo żywiołowe Mambo3XXi, La Ecuacion i neoklasyczną Folię.


Codziennie od 1 maja do 28 września 2013 roku (oprócz niedziel i świąt), o godzinie 12.00 w Kościele Św. Anny w Warszawie (Trakt Królewski, ul. Krakowskie Przedmieście 68) odbywać się będzie cykl pt. „Barokowe Organy”.

Koncerty na żywo na wspaniałych Barokowych Organach Kościoła św. Anny (ok. 30 minut) wykonuje wybitny polski organista Przemysław Kapituła oraz okazjonalnie Michał Sławecki. Podczas każdego koncertu usłyszymy arcydzieła muzyki baroku m.in.: najsłynniejszy utwór na organy – Toccatę i fugę d-moll Jana Sebastiana Bacha oraz utwór Mieczysława Surzyńskiego, legendarnego organisty Archikatedry Warszawskiej za życia zwanego „polskim Bachem”.

Rekonstrukcję organów z przełomu XVII i XVIII wieku zakończono w Kościele św. Anny w 1992 roku. Brzmienie organów jest kapitalne, przenosimy się w czasie i słuchamy dźwięków sprzed 300 – 400 lat. No i oczywiście wirtuozeria wykonawców oraz przepiękne barokowe wnętrze kościoła. Całość jest najwyższej próby – piękno, wszechobecna harmonia, barokowy przepych. Dlatego warto posłuchać tych koncertów. Kościół św. Anny jest jedną z najpiękniejszych, najstarszych i najlepiej odrestaurowanych świątyń warszawskich. Jest jedną z nielicznych świątyń, tak w znacznym procencie autentyczną, zarówno jeśli chodzi o różnorodność form stylowych samej bryły, kształtowanej w czasie prawie sześciu wieków swego istnienia, jak i wyposażenia wnętrza. Wzniesiony w drugiej połowie XV wieku gotycki kościółek powstanie swe zawdzięcza kniaziównie kijowskiej Annie z Holszańskich księżnej Mazowieckiej. W roku 1515 spłonął, a na jego miejscu zbudowano nowy, większy kościół, którego fundatorką była księżna Anna Radziwiłłówna. Pod koniec XVI wieku obok kościoła postawiono murowaną, wolno stojącą dzwonnicę. Kościół był wielokrotnie niszczony i odbudowywany w różnych stylach. Obecna klasycystyczna fasada kryje bogate barokowe wnętrze. Zwiedzanie kościoła robi na każdym z nas wielkie wrażenie.

Cykl „Barokowe Organy” jest bezposrednią kontynuacją cyklu codziennych koncertów organowych w Archikatedrze Warszawskiej pt. „Wielkie Organy Archikatedry”, które w tym roku nie mogą odbyć się w Archikatedrze św. Jana z powodu remontu świątyni.

Więcej szczegółów – na stronie: www.kapitula.org


Dnia 3 maja 2013 o godz. 20.00 w Teatrze Stanisławowskim w Warszawie odbędzie się kolejny koncert z cyklu Piątki w Łazienkach Królewskich Warszawskiej Opery Kameralnej.
Program koncertu Muzyka z polską duszą wypełni w całości muzyka polska. Oprócz wspaniałej Serenady na orkiestrę smyczkową Mieczysława Karłowicza, Sinfonietta Warszawskiej Opery Kameralnej pod kierunkiem Przemysława Fiugajskiego zaprezentuje dzieła jednych z najbardziej uznanych polskich kompozytorów XX wieku: Grażyny BacewiczKoncert na orkiestrę smyczkową oraz Wojciecha KilaraOrawę.


W niedzielę, 5 maja 2013 roku, w ramach obchodów Dnia Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną szczecińska Filharmonia otworzy drzwi dla wszystkich, którzy chcą poczuć pasję i radość wspólnego muzykowania. Będzie to jednocześnie finał innowacyjnego projektu „Genius Lutos”, który pilotażowo został zrealizowany w Szczecinie, a jako przykład dobrych praktyk będzie upowszechniany w instytucjach kultury na terenie całego kraju.

W niedzielne popołudnie, o godz. 12.00, rozpocznie się wyjątkowy koncert. Na jednej scenie wystąpią: Orkiestra Perkusyjna Gamelan, muzycy szczecińskiej Filharmonii oraz uczestnicy warsztatów, które odbyły się w ramach projektu. Zaprezentowane zostaną utwory oparte na ideach i inspirowane twórczością Witolda Lutosławskiego, przygotowane przez uczestników warsztatów. Przed koncertem odbędzie się premierowy pokaz reportażu, przedstawiającego przebieg projektu. We foyer prezentowany będzie także przewodnik metodyczny po projekcie, a osoby z niepełnosprawnością intelektualną zaprezentują przykłady własnej działalności artystycznej - akcji będzie towarzyszyć także wystawa prac. O godzinie 16.00 rozpoczną warsztaty edukacyjne dla dzieci z autyzmem.

Więcej


Zbigniew Namysłowski na scenie razem z wybitnymi skrzypkami wiejskimi, Targowisko Instrumentów, szwedzka „polska” i wirująca Noc Tańca – to wszystko w programie festiwalu „Wszystkie Mazurki Świata”. Mazurki będzie można grać, śpiewać i tańczyć w Warszawie, w dniach 6-12 maja 2013 roku.

Motywem przewodnim tegorocznej, piątej już edycji festiwalu są tzw. rytmy polskie, które w XVI wieku wyemigrowały z Polski do krajów skandynawskich i weszły do kanonu tamtejszych narodowych tańców. Kujawiaki, mazurki, chodzone zabrzmią na koncertach obok melodii zwanych w Szwecji "polska". Migracje tych rytmów będą też przedmiotem otwierającej festiwal konferencji.

Festiwal „Wszystkie Mazurki Świata” to przede wszystkim niezwykłe spotkania muzyczne. Obok Tadeusza Kubiaka, wybitnego skrzypka z łęczyckiego, zagra jazzowy Quintet Zbigniewa Namysłowskiego oraz szwedzkie Nyckelharpa Trio, wykonujące swoją muzykę na oryginalnym instrumencie, któremu zawdzięcza nazwę. Kolejnym spotkaniem różnych stylów muzycznych będzie koncert wczesnych utworów Witolda Lutosławskiego w wykonaniu Orkiestry Muzyki Nowej z Katowic zestawiony z kreowanymi na żywo kompozycjami Kawalerów Błotnych oraz muzyką z Kurpiów (zaśpiewa m. in. Adam Strug), Rzeszowszczyzny i Mazowsza. Analogii oraz wpływów polskiego stylu w swojej tradycyjnej muzyce skrzypcowej będą również szukać muzycy z Rosji, Ukrainy i Białorusi razem z wykonawcami z Polski. Zabrzmią też zrekonstruowane pieśni do tańca z tych krajów.

W sobotę barwna kulminacja festiwalu. Targowisko Instrumentów będzie działać przez cały dzień w Fortecy przy ul. Zakroczymskiej. Będzie tam można obejrzeć dzieła wytwórców z całej Polski, posłuchać prezentacji gry na tradycyjnych czy też eksperymentalnych instrumentach, a przede wszystkim spróbować samemu na nich zagrać. Targowisku towarzyszyć będą krótkie koncerty festiwalowych gości połączone z warsztatami tańca - polskiego, szwedzkiego, ukraińskiego i innych. Dodatkową atrakcją będzie kino mazurkowe, wystawa fotografii archiwalnych pt. „Tak było” oraz „Muzykanci Tralalanci” - spektakl dla dzieci na podstawie piosenek Witolda Lutosławskiego. I wreszcie, w sobotę wieczorem zawiruje szalona Noc Tańca. Do tańca zagra ponad 20 świetnych kapel z Polski i zagranicy, m. in. kapela Jana Gacy z Przystałowic i Janusz Prusinowski Trio.

Od wtorku do soboty można wziąć udział w warsztatach: tańca, śpiewu kurpiowskiego, gry na skrzypcach (repertuar łęczycki i z radomskiego, grupy początkujące i zaawansowane), na harmonii polskiej, bębnie (baraban i bębenek obręczowy).

Więcej informacji o festiwalu - na www.festivalmazurki.pl


każdy wtorek między 7 maja a 11 czerwca 2013 roku, w Bazylice św. Mikołaja w Gdańsku odbywać się będzie cykl koncertów organowych „Bliżej Bacha”.

Przy organach zasiądą zarówno bardzo doświadczeni, znani słuchaczom muzycy z Polski i zagranicy, jak również dopiero rozpoczynający swą karierę się studenci łódzkiej Akademii Muzycznej. W programie znajdują się utwory Johanna Sebastiana Bacha, barokowego mistrza kompozycji – jednego z najwybitniejszych artystów w historii muzyki, a także innych kompozytorów tworzących od przełomu renesansu i baroku aż do drugiej połowy XIX wieku.

Wszystkie koncerty, zrealizowane dzięki dofinansowaniu Miasta Gdańska, odbywają się pod patronatem Prezydenta Miasta Gdańska Pawła Adamowicza. Na wszystkie koncerty wstęp jest wolny.

więcej...


Robotyczna opera Hermes Karla Heinza Jerona z Niemiec, której libretto, oparte na zasłyszanych w środkach transportu publicznego wykonywane jest przez roboty, nowatorska produkcja Pendulum Choir szwajcarskiej grupy Cod.Act (nagrodzona na Japan Media Arts Festival) oraz monumentalna instalacja Vinyl Rally Lucasa Abeli z Australii, proponująca wyścigi gokartów na płytach gramofonowych – to trzy projekty, które zaprezentowane zostaną po raz pierwszy polskiej publiczności w ramach Biennale Sztuki Mediów WRO we Wrocławiu.

Jubileuszowa edycja Biennale Sztuki Mediów WRO – największego w Polsce międzynarodowego przeglądu sztuki współczesnej – rozpocznie się 8 maja 2013 roku w 18 wrocławskich lokalizacjach. Tegoroczne Biennale, organizowane pod hasłem Pioneering Values, przygotowywane jest w kontekście 50-lecia sztuki elektronicznej. Festiwal przedstawi dzieła renomowanych, jak i młodych, niejednokrotnie debiutujących artystów powstałe w okresie ostatnich 2 lat. Obok prezentacji tych najnowszych dzieł wybranych spośród ponad 1500 propozycji z całego świata, zaplanowane zostały także retrospektywy pionierów sztuki mediów, kształtujących język wypowiedzi artystycznej wykorzystującej nowe technologie.

Szczegóły – na: http://wro2013.wrocenter.pl


Od 1964 Rada Europy celebruje Dzień Europy - jako Dzień Tolerancji, Praw Człowieka i Integracji Europejskiej. W jego trakcie w siedzibie Rady Europy nie odbywają się obrady, a zamiast tego odbywa się koncert, zaczynający się zawsze odegraniem hymnu Europy.

Filharmonia Pomorska w Bydgoszczy uczci Dzień Europy 8 maja 2013 roku jak zawsze muzyką, a gośćmi Capelli Bydgostiensis będą dwie panie, które stale zdobywają publiczność swym nieprzeciętnym talentem. Marzena Diakun jest m.in. laureatką nagrody „Stoart” katowickiego Konkursu Dyrygenckiego Fitelberga w 2007; mistrzyni batuty ukończyła Akademię Muzyczną we Wrocławiu oraz studia podyplomowe na Uniwersität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu. Alina Mleczko porzuciła skrzypce dla saksofonu i jest jedyną kobietą, która ukończyła (z najwyższą oceną) klasę saksofonu w stołecznej uczelni muzycznej. Najsłynniejsza saksofonistka w kraju gra na saksofonie sopranowym i altowym.

W programie koncertu znajdą się cztery kompozycje: Concerto na saksofon sopranowy i smyczki Jacka Grudnia, Differentia specifica (una fantasia quasi tango) na saksofon sopranowy i smyczki Edwarda Sielickiego, Orawa Wojciecha Kilara i Sonata e-moll na saksofon altowy i smyczki Jerzego Derfla.


W październiku Krzesimir Dębski świętował będzie swe 60. urodziny, a 8 maja 2013 roku poprowadzi w Katowicach koncert Filharmonia w starej Bibliotece, którego gościem specjalnym będzie były rektor katowickiej ASP, jeden z najbardziej cenionych plakacistów polskich, prof. Michał Klliś.

Krzesimir Dębski bywalcom Filharmonii Śląskiej dobrze jest znany, choćby z występów z żoną, Anną Jurksztowicz. Wielokrotnie na życzenie melomanów grana była jego muzyka filmowa. Najnowsza – suita z filmu Syberiada polska Janusza Zaorskiego, jednej z największych produkcji ostatnich lat, która z epickim rozmachem przywołuje na ekran dramatyczne losy Polaków deportowanych w latach 40. na Syberię – pojawi się również w koncercie majowym. Pełniej jednak artyści chcą w nim przedstawić jeszcze jedno oblicze niegdyś jednego z najlepszych skrzypków jazzowych na świecie, który u szczytu kariery ograniczył koncertową aktywność, by skupić się na twórczości kompozytorskiej w dziedzinie zwanej poważną. I w tym nurcie proponują nowość – prawykonany niespełna przed rokiem przez kameralistów Filharmonii Narodowej Concerto piccolo na orkiestrę smyczkową. Tuż po nim – Musica per archi – utwór z 1986 roku pisany przez jazzującego skrzypka z myślą o 50. rocznicy śmierci Karola Szymanowskiego. Posłany został na konkurs 25. Poznańskiej Wiosny Muzyki Współczesnej. To był jednak konkurs członków Związku Kompozytorów Polskich, którym Krzesimir Dębski jeszcze nie był. Szybko poczynił odpowiednie starania. Konkurs wygrał, w konsternację wprowadzając jurorów, którzy nie mieli go na liście członków ZKP; po telefonicznej konsultacji z warszawska centralą okazało się, ze dzień wcześniej Krzesimira Dębskiego do związku przyjęto.

Usłyszymy też m.in. Quasi una fantastę, którą zainaugurowano Konkurs Wieniawskiego w 2001 roku, Cantabile in h – utwór napisany na zamówienie Madyar Radio w Budapeszcie. Śląscy melomani zapewne ciekawi będą Trojaka jubileuszowego, innych zapewne zaintryguje Dos lid far jidysze fidl, prawykonany przed czterema laty w warszawskim kościele św. Anny podczas Festiwalu Trzech Religii.


Fundacja Akademia Muzyki Dawnej zaprasza na X Jubileuszowy Szczeciński Festiwal Muzyki Dawnej, który odbędzie się w dniach 10-19 maja 2013 roku.

Szczegóły program - na stronie: www.famd.pl


V Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY odbędzie się w Lublinie w dniach 10-18 maja 2013 roku. Tematami wiodącymi tegorocznej edycji są ceremoniały i nawoływania w historii i współczesności. KODY pokażą tradycję obecną w twórczości dzisiejszej (10 premier!) oraz odwrotnie: nowoczesność istniejącą w tradycji.

Dwa pierwsze dni Festiwalu wypełni Great Learning jednego z najwybitniejszych kompozytorów angielskich XX w., również muzycznego konceptualisty - Corneliusa Cardew. Ten legendarny i monumentalny, trwający siedem godzin utwór budzi skojarzenia ze świecko-obywatelskim ceremoniałem. Został przeznaczony zarówno dla wykonawców będących muzycznymi zawodowcami, jak i nieprofesjonalistów. Kompozytor zawarł w dziele najważniejsze pytania jakie stawiali sobie artyści XX w.: o przyszłość muzyki, funkcję społeczną dzieła, rolę twórcy i status odbiorcy. Specjalnie na festiwal KODY rekonstrukcji dzieła z udziałem kilkudziesięciu wykonawców z Lublina i całej Polski podjął się John Tillbury z Wielkiej Brytanii - wybitny pianista, wykładowca, współzałożyciel Studia Muzyki Eksperymentalnej AMM w Londynie.

Dzień trzeci Festiwalu to święto wiosny. Na KODACH zaprezentowane będą utwory kompozytorów, którzy na pewnym etapie swojej twórczości „świat arche” uczynili tematem swojej twórczości. Do tych artystów należy Igor Strawiński z jego legendarnym Świętem Wiosny, którego setna rocznica premiery tego utworu przypada w tym roku. Wątki baletu mogły zrodzić się w stosunkowo nieodległym geograficznie i kulturowo Uściługu, gdzie Strawiński mieszkał przed I Wojną Światową. Dzieło usłyszymy w wykonaniu zespołu Kwadrofonik. Będzie to premiera opracowania utworu na dwa fortepiany i dwie perkusje oraz premiera choreografii – teatralizacji Święta autorstwa Jacka Łumińskiego. Na dzień Święta Wiosny na Festiwalu złożą się także muzyka sygnałowa trąb huculskich w wykonaniu muzyków z Ukrainy, której ślad wydaje się pobrzmiewać w balecie Strawińskiego, premiera utworu Interactive Landscapes Pierre Jodłowskiego -wybitnego francuskiego kompozytora młodego pokolenia z obecnością elektronicznie przetworzonych brzmień trąb huculskich oraz premierowa kompozycja intuicyjna Rite of Spring Jerzego Mazzolla i Tomasza Sroczyńskiego w ich własnym wykonaniu.

Czwarty dzień zdominują ceremoniały i nawoływania otwarte na wymiar transcendentalny – mistyczny. Nawiązywać będzie do nich koncert norweskiego Oslo Kammerkor prowadzonego przez Håkona Daniela Nystedta. Dyrygenta, który w poszukiwaniu nowych brzmień chóralnych sięga zarówno po tradycyjny śpiew norweski jak i utwory kompozytorów współczesnych. Wśród kolejnych premier jest tego wieczoru znajdą się utwory: Ignacego Zalewskiego Inicjał w błyskawicy w wykonaniu kwartetu perkusyjnego pod kier. Leszka Lorenta, Cezarego Duchnowskiego Sadhana na projekcję 8-kanałową oraz Aleksandra Kościówa Lithaniae na orkiestrę symfoniczną (Filharmonicy Lubelscy pod dyr. Szymona Bywalca) , sopran (Łucja Szablewska) oraz śpiew tradycyjny (Zespół Międzynarodowej Szkoły Muzyki Tradycyjnej pod kier. Jana Bernada). Całość zakończy przywołanie postaci Witolda Lutosławskiego, którego rok właśnie - w stulecie urodzin - obchodzimy. Zabrzmi dedykowany jego pamięci utwór japońskiego kompozytora Toru Takemitsu - Ścieżki.

Piątego dnia Festiwalu wystąpią artyści poruszający się w obszarze eksperymentalnego rocka, którzy w swojej twórczości często przekraczają granice między muzycznymi gatunkami. Do nich należy Glenn Branca, legenda sceny nowojorskiej, kompozytor, twórca tradycji grania progresywnego z wykorzystaniem gitary elektrycznej, którego ekscentryczna twórczość zaliczana jest do najważniejszych trans-gatunkowych dzieł XX wieku. Jego utwory inspirowane gatunkiem „No wave” i minimalizmem mają podważyć tradycyjne rozumienie muzyki. Prezentacja koncertu Twisting In Space w wykonaniu Glenn Branca Ensemble na tegorocznych KODACH będzie jego światową premierą.

Kolejnym wydarzeniem tego wieczoru będzie wspólny koncert polskiej formacji Mitch&Mitch z Macio Morettim - twórcą którego temperament wiedzie w stronę anegdoty, ironii i pastiszu z francuskim zespołem Jukebox. Nastąpi to w Bitwie na szlagierykolejnej premierze Festiwalu.

Wśród dzieł zapisanych w tradycji XX-wiecznej kultury jest transowe Canto Ostinato zmarłego w zeszłym roku holenderskiego repetytywisty Simeona ten Holta. Ponad 2-godzinnego utwór przeznaczonego na 4 fortepiany (!). Dzieło inteligentne, zwiewne i po ludzku ciepłe.

Do artystów, którzy niewątpliwie wpłynęli na kształt rocka był Frank Zappa - amerykański muzyk operujący pomiędzy rockiem a jazzem, wokalista, kompozytor, aktor, reżyser, producent i scenarzysta filmowy, autor tekstów i lider zespołu „The Mothers of Invention”. Finałowy koncert festiwalu nowojorskiego zespołu Project/Object, w którego składzie gra trzech muzyków występujących z Frankiem Zappą stanowi przywołanie tej światowego formatu postaci i podróż w kierunku jej muzyki i idei.

W festiwalowym paśmie „Ceremonie dźwięku” przybliżone zostaną indywidualności sceny elektronicznej i video-muzycznej, wśród nich Eugeniusza Rudnika, Jarosława Kapuścińskiego (premiera video-utworu) i Jean-Claude Aloy. Każdy z nich z wielką uwagą odnosi się do czasu i obserwacji świata w czasie. Do pamięci kultury.

W Kinie Festiwalowym prezentowane będą filmy Franka Zappy oraz filmy dokumentalne o jego twórczości. Z okazji 80. urodzin Jana Gacy wybitny skrzypek wiejski i jego uczniowie będą bohaterami Benefisu na część Jubilata. Przeniesiemy się też w czasie do targowisk z przeszłości w akcjach Targ dźwięków - do podejrzenia w internecie.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program Festiwalu – plik pdf


W piątek, 10 maja 2013 roku o godz. 19.30, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach zadedykuje swój kolejny koncert abonamentowy Witoldowi Lutosławskiemu.

W ramach obchodów Roku Lutosławskiego NOSPR pod dyrekcją znakomitego holenderskiego dyrygenta Huberta Soudanta zaprezentuje dzieła szczególnie cenione przez Witolda Lutosławskiego: Passacaglię na wielką orkiestrę Franka Martina, III Symfonię Alberta Roussela oraz dwa utwory Maurice’a Ravela: Koncert fortepianowy D-dur na lewą rękę i II Suitę Dafnis i Chloe. W partii solowej wystąpi francuski pianista Roger Muraro, absolwent Paris Conservatoire w klasie Yvonne Loriod, niezrównany interpretator dzieł Messiaena, Ravela i Debussy’ego.

Przed koncertem, o godz. 18.45 w sali 411 CCK, odbędzie się spotkanie z Alicją Kotyl, która omówi wykonywane tego wieczoru utwory. Koncert rozpocznie się o godz. 19.30, w siedzibie NOSPR (sala im. Grzegorza Fitelberga, Katowice, plac Sejmu Śląskiego 2).


Filharmonia Krakowska rozpocznie maj w nadzwyczajnym stylu. W piątek, 10 maja 2013 roku o godz. 19.30 wystąpi Cracow Horn Quartet, czyli zespół utworzony przez czterech waltornistów, na co dzień będących członkami sekcji waltorni w Orkiestrze Filharmonii Krakowskiej. Młodych, ale doświadczonych muzyków orkiestrowych połączyła pasja, entuzjazm i chęć stworzenia czegoś odmiennego od ich codziennej pracy. Kwartet to eksplozja nowych pomysłów, możliwości i witalności - eksponuje nowe podejście do brzmienia, wykorzystując jednocześnie spuściznę setek lat. Program koncertu jest prawdziwą muzyczną wyprawą w czasie, rozpocznie go anonimowy utwór pochodzący z okresu wczesnego baroku – Sonata ze zbioru Die Bänkelsängerlieder, po niej zaś nastąpi fuga Cum sancto spiritu z Requiem Wolfganga Amadeusza Mozarta. Dla kontrastu zespół zaprezentuje Nokturn Nikołaja Rimskiego-Korsakowa, wielkiego znawcy możliwości instrumentów, prekursora nowoczesnego myślenia o kolorystyce dźwięku. Całkowicie odmienny nastrój wniesie oryginalny, klasycyzujący Krakowiak Barbary Mikuszewskiej (prawykonanie). Pierwszą część zamkną utwory Eugene'a Bozzy i Kerry Turnera. Druga połowa wieczoru rozpocznie się utworem Bang! (prawykonanie) skomponowanym przez Macieja Jabłońskiego zimą 2012 na zamówienie Cracow Horn Quartet. Następnie zabrzmią dzieła inspirowane kulturą hiszpańską i latynoską, a na zakończenie usłyszymy aranżacje muzyki Klausa Badelta (z uwielbianego przez młodzież filmu Piraci z Karabiów), a także Beatlesów. Wszystkie wymienione tytuły usłyszymy w błyskotliwym opracowaniu artystów Cracow Horn Quartet.

A w sobotę, 11 maja 2013 roku o godz. 18.00 na estradzie Filharmonii Krakowskiej wystąpi zwyciężczyni ostatniego Konkursu Wieniawskiego, okrzyknięta nową gwiazdą światowej wiolinistyki, Soyoung Yoon (na zdjęciu). Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej poprowadzi Michał Klauza. W programie I koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego, Ravela Le tombeau de Couperin oraz La Mer Debussy'ego.


Koncerty XXII edycji Festiwalu "Maj z Muzyką Dawną" odbywać się będą od 10 do 26 maja 2013 roku we Wrocławiu, Kłodzku, Galowicach oraz Łomnicy.

Główną ideą festiwalu jest prezentacja muzyki średniowiecza, renesansu i baroku na kopiach instrumentów z ubiegłych epok i z wykorzystaniem dawnych technik wykonawczych. Wszystkie koncerty festiwalowe odbywają się w zabytkowych wnętrzach budynków Wrocławia i Dolnego Śląska, m.in. w Ossolineum, w Oratorium Marianum i licznych kościołach. Obok utytułowanych artystów i zespołów festiwal promuje także młodych artystów – studentów i absolwentów polskich i zagranicznych uczelni muzycznych, zainteresowanych muzyką dawną. Podczas Festiwalu odbędą się prelekcje prowadzone przez uznanych muzykologów oraz pokazy choreograficzne dawnych tańców i sztuki walki.

Podczas koncertów w czterech polskich miastach słuchacze będą mieli okazję posłuchać między innymi jednego z renomowanych chórów niemieckich Knabenchor Hannover w repertuarze motetów Jana Sebastiana Bacha. Ponadto studenci filologii angielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego zaprezentują publiczności dawną angielską muzykę dworską, a goście z Ukrainy – zespół Lvivski Menestreli – wykonają utwory z tabulatury lwowskiej z XVI wieku. W muzyczną podróż do czasów wypraw krzyżowych oraz walk Powstania Styczniowego publiczność zabierze także Jacek Kowalski – poeta i bard.

Koncerty Międzynarodowego Festiwalu Maj z Muzyką Dawną odbędą się we Wrocławiu - 10 maja i od 15 do 18 maja 2013 roku, w Kłodzku - 19 maja 2013 roku, Galowicach - 25 maja 2013 roku i Kłodzku - 26 maja 2013 roku.


27. Warszawskie Spotkania Muzyczne – doroczny festiwal muzyki dawnej i nowej – odbędzie się w dniach 11-18 maja 2013 roku. Jego twórcą i dyrektorem jest kompozytor Władysław Słowiński, a organizatorem - Oddział Warszawski Związku Kompozytorów Polskich, przy współpracy Programu 2 Polskiego Radia S.A..

Spotkania, jak co roku, uraczą słuchaczy swoją różnorodnością: od mistrza epoki renesansu Wacława z Szamotuł w znakomitej interpretacji śpiewaków z Il Canto, poprzez mistrzów baroku w wykonaniu nieocenionego Il Tempo, aż po Jana Staniendę z Orkiestrą Kameralną Wratislavia. Nie zabraknie renomowanego Kwartetu Wilanów w towarzystwie wspaniałych solistów oraz orkiestry młodych talentów Sinfonii Iuventus pod dyrekcją Krzysztofa Słowińskiego. Wydarzeniem Festiwalu będzie koncert Esztényi-Kornowicz z nowymi utworami obu twórców, z różnorodnością obrazów i dźwięków płynących nie tylko z fortepianów. Będzie można również posłuchać wspaniałego brzmienia smyczków (i nie tylko) muzyków Orkiestry Kameralnej Amadeus pod batutą Anny Mróz.

Koncerty 27. Warszawskich Spotkań Muzycznych odbędą się w Zamku Królewskim, Studiu Koncertowym PR im. Witolda Lutosławskiego i Kościele Ewangelicko-Reformowanym przy Al. Solidarności 76.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


W ramach cyklu „Klasyka Inaczej Podana“, 11 maja 2013 roku (sobota), o godz. 16:00 w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się koncert organizowany przez Fundację ForMusic, podczas którego będą miały miejsce prawykonania kompozycji Vides ut alta Miłosza Bembinowa oraz Pneuma III Pawła Przezwańskiego.

Nietypowy skład instrumentalny obejmuje baryton, perkusję, saksofon oraz akordeon, a także live electronics. Wystąpią znakomici, młodzi wykonawcy, znani z wyjątkowych interpretacji muzyki współczesnej: Maciej Nerkowski (baryton), Leszek Lorent (perkusja), Wojciech Psiuk (saksofon) i Paweł Janas (akordeon).

Oba premierowe utwory powstały dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie“ realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patroni medialni: POLMIC, Radio VOX FM, Magazyn Presto, Metro Consierge, StacjaKultura, Klub Integracji Europejskiej, fineLIFE.pl
Sponsorzy: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Vattax Sp. z o. o., Vattax Personel.


Związek Kompozytorów Polskich oraz Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy zapraszają na I Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowa Muzyka”, który odbędzie się w dniach 11-12 maja 2013 roku. Dwa dni festiwalowe, cztery koncerty, spotkania z kompozytorami oraz warsztaty skierowane do młodzieży pozwolą pokazać muzykę współczesną w bardzo różnych odsłonach.

Festiwal otworzy wykład z prezentacją oraz warsztaty kreatywne przygotowane dla młodzieży we współpracy z Państwowym Zespołem Szkół Muzycznych im. A. Rubinsteina w Bydgoszczy. Warsztaty pt. Forma-partytura-interpretacja-improwizacja-forma? odbędą się 11 maja 2013 roku o godz. 10 w sali koncertowej PZSM przy ul. Szwalbego i poprowadzą je kompozytorzy: Michał Dobrzyński i Marcin Gumiela.

Tego samego dnia o godz. 17 organizatorzy zapraszają do Miejskiego Centrum Kultury w Bydgoszczy prz ul. Marcinkowskiego 12-14 na wyjątkowe wydarzenie: wieczór z 10-osobową orkiestrą akordeonową Accordion Chamber Orchestra prowadzoną przez Kacpra Chabrowskiego. Dokonają oni prawykonań pięciu kompozycji stworzonych specjalnie na ten koncert przez Magdalenę Cynk, Marcina Gumielę, Piotra Komorowskiego, Marcina Kopczyńskiego i Sławomira Opalińskiego. Usłyszymy także utwory Kacpra Chabrowskiego oraz Ryszarda Lubienieckiego. Wieczorem o godz. 21 sala MCK-u będzie rozbrzmiewać dźwiękami muzyki elektronicznej: multimedia, live electronic, muzyka algorytmiczna, laptopy w roli muzyków i wiele jeszcze ciekawostek, które pokażą, jak najnowsza technologia wykorzystywana jest w sztuce.

Niedziela poświęcona będzie muzyce wokalnej: o godz. 13 odbędzie się koncert w kościele Świętej Trójcy w Bydgoszczy. Zaprezentują się trzy zespoły: Chór Kameralny Akademii Muzycznej w Bydgoszczy pod kierownictwem prof. Janusza Staneckiego, Chór Kameralny "Akolada" pod dyrekcją Renaty Szerafin-Wójtowicz oraz Chór Zespołu Szkół Towarzystwa Salezjańskiego w Pile pod batutą Karoliny Pettke. W ich wykonaniu usłyszymy m.in. utwory Marka Jasińskiego, Romualda Twardowskiego, Mariana Sawy, Szymona Godziemby-Trytka, a także współczesną chóralną muzykę europejską. Usłyszymy także muzykę organową Marcina Gumieli i Marcina Kopczyńskiego. O godz. 16 artyści ponownie zapraszają do MCK-u na koncert, który tym razem wypełnią pieśni. W programie kompozycje inspirowane poezją napisane przez: Aleksandrę Brejzę, Magdalenę Cynk, Michała Dobrzyńskiego, Marcina Gumielę, Marcina Kopczyńskiego, Sławomira Opalińskiego, Bohdana Riemera.

Festiwal finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu operacyjnego „Wydarzenie artystyczne” oraz Prezydenta Bydgoszczy w ramach wspierania inicjatyw na rzecz kultury i dziedzictwa narodowego.


Już po raz trzeci Orkiestra Sinfonia Varsovia zaprasza do swojej siedziby przy ul. Grochowskiej 272 w Warszawie na cykl Letnich Koncertów na Grochowskiej, organizowany w tym roku z okazji 80. urodzin Krzysztofa Pendereckiego. Koncerty rozpoczną się 11 maja 2013 roku i potrwają do końca sierpnia. Wstęp wolny.

Letnie Koncerty na Grochowskiej to cykl kameralnych koncertów, które skierowane są zarówno do znawców muzyki klasycznej, jak i melomanów dopiero odkrywających tajniki muzyki klasycznej. Zaproszeni artyści to głównie artyści młodzi, ale już uhonorowani wieloma nagrodami, w tym Stypendium Fundacji Sinfonia Varsovia. Wystąpią m.in. skrzypkowie: Anna Maria Staśkiewicz, Wojciech Koprowski, wiolonczeliści: Bartosz Koziak, Marcin Zdunik, pianiści: Aleksandra Świgut, Misha Kozłowski, zespół TWOgether Duo w składzie: Magdalena Bojanowicz (wiolonczela) i Maciej Frąckiewicz (akordeon) – tegoroczni laureaci Paszportu Polityki. Nie zabraknie też gwiazd światowego formatu takich jak Olga Pasiecznik czy Royal String Qartet. Każdy koncert poprzedzą komentarzem muzykolodzy i krytycy muzyczni, m.in. Anna S. Dębowska, Dorota Kozińska i Agata Kwiecińska.

Z okazji jubileuszu 80-lecia Krzysztofa Pendereckiego, szczególne miejsce w programie Letnich Koncertów na Grochowskiej zajmują jego utwory kameralne. Nie zabraknie muzyki Witolda Lutosławskiego, a także akcentów francuskich i hiszpańskich.

Koncert Inauguracyjny odbędzie się w sobotę (11 maja 2013 roku) o godz. 16:00. Wystąpią Olga i Natalia Pasiecznik. W programie koncertu: utwory Griega, Rachmaninowa, Ravela i Szymanowskiego. Kolejne koncerty odbywać się będą w każdy weekend do 31 sierpnia 2013 roku, zawsze o godz. 16.00. Na wszystkie koncerty wstęp wolny.

Szczegółowy program Letnich Koncertów na Grochowskiej dostępny w kalendarzu koncertowym na stronie www.sinfoniavarsovia.org


W niedzielę, 12 maja 2013 roku o godz. 19.00 w Studiu im. W. Lutosławskiego w Warszawie odbędzie się prawykonanie kantaty Wiosna, Lato Macieja Małeckiego na sopran, baryton, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną do słów Mateusza Pieniążka na motywach Roku Polskiego Zofii Kossak-Szczuckiej.

Inicjatorem i pomysłodawcą koncertu jest Fundacja Edukacji Kulturalnej. Organizatorzy: Program 2 Polskiego Radia i Narodowe Centrum Kultury.

Wystąpią: Marta Boberska sopran, Tomasz Rak baryton, Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis, Jan Łukaszewski przygotowanie chóru, Polska Orkiestra Radiowa, Marcin Nałęcz-Niesiołowski dyrygent.

Program koncertu dopełni Symfonia c-moll Edvarda Griega.


Koncert Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Krakowie odbędzie się w niedzielę, 12 maja 2013 roku o godz.18:00 w sali koncertowej krakowskiej uczelni. W programie: Bertold Hummel Concerto for percussion op. 70, Stanisław Wiechowicz Koncert Staromiejski, Witold Lutosławski Interludium i Mała suita na orkiestrę symfoniczną, A. Yamanaka No self.


Światowe prawykonanie De profundis Piotra Ślęczka odbędzie się podczas koncertu Chóru Filharmonii Śląskiej w niedzielę, 12 maja 2013 roku w Kościele Mariackim w Katowicach.

Piotr Ślęczek jest zwycięzcą ubiegłorocznego I Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. H.M. Góreckiego w Krakowie. Najlepszym spośród 34 utworów na czterogłosowy chór a cappella nadesłanych z: Polski, Czech, Hiszpanii, Korei Południowej, Rosji, USA i Węgier okazała się jego kompozycja In Memoriam. Chórzyści Filharmonii Śląskiej byli pierwszymi jego wykonawcami. Do niedzielnego koncertu przygotowują światowe prawykonanie kolejnego utworu Piotra Ślęczka – De profundis. Jego partię solową zaśpiewa Natalia Łukaszewicz.

W programiie koncertu znajdą się także kompozycje Josepha Gabriela Rheinbergera, Maxa Regera, Felixa Mendelssohna-Bartholdy, Tronda Kverno i Ferenca Liszta.


Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich zaprasza na wieczór autorski Rafała Stradomskiego pt. Kontrafagocista albo uczeń czarnoksiężnika czyli życie seksualne Franza K., który odbędzie się 14 maja 2013 roku (wtorek), godz. 19:00 w Domu Dziennikarza w Warszawie (ul. Foksal 3/5).

Program wieczoru wypełni prapremiera monodramu Rafała Stradomskiego w reżyserii, opracowaniu muzycznym i wykonaniu autora oraz solistów orkiestry Sinfonia Varsovia: Hanny Turonek (piccolo, flet, flet altowy), Wiesława Wołoszynka (fagot, kontrafagot) oraz (gościnnie) Piotra Wysockiego (saksofony). Oprawa muzyczna: R. Stradomski - Scherzo-Variazioni na temat Paganiniego, prawykonanie światowe wersji fletowej i fagotowej, Sonatina na saksofon solo, Trzy charakterystyczne utwory na saksofon solo, fragmenty koncertów Antonia Vivaldiego, temat z Ucznia czarnoksiężnika Paula Ducasa, Brahms, Ravel i in.

Rafał Stradomski (na zdjęciu) jest kompozytorem i literatem, autorem min. kompozycji saksofonowych, fortepianowych, kameralnych i orkiestrowych, siedmiu powieści i czterech komedii. Po przedstawieniu autor będzie podpisywał swoją powieść, kultową książkę lat dziewięćdziesiątych "Życie seksualne Muminków" oraz płytę z koncertem saksofonowym (obie pozycje do nabycia na miejscu), zaprasza także na lampkę wina.

WSTĘP WOLNY.


W dniach 15-19 maja 2013 roku w Katowicach już po raz piąty odbędzie się Międzynarodowy Festiwal Harfowy. Myślą przewodnią tegorocznej edycji są trzy zagadnienia kluczowe w życiu wielu harfistów: muzyka jazzowa, koncertowe kreacje i trema, stąd też oryginalny tytuł Jazz, dress & stress.

Jazz… choć w swej najczystszej postaci, pełnej chromatycznych pochodów, wydaje się na harfie właściwie nieosiągalny, Milevska Trio podejmie wyzwanie i na jazzowo zainauguruje tegoroczny Festiwal.
 

Dress… czyli sukienka czy spodnie? jeansy czy frak? W sobotni wieczór wybierzmy się w podróż w czasie, przez style muzyczne od klasycyzmu po współczesność, ale także w podróż przez cztery wieki mody dla harfistów. We współpracy z firmą Jedwab Polski z Milanówka zaprezentowane zostaną stroje nie tylko piękne, ale także wygodne i praktyczne, stworzone specjalnie do gry na harfie.

Stress… który doskonale zna każdy artysta występujący na scenie. Aby łatwiej poradzić sobie z tremą, organizatorzy zapraszają wszystkich muzyków na cykl spotkań w ramach kursu Qigong. Ta chińska metoda relaksacji, której tradycja sięga kilku tysięcy lat, pozwoli każdemu zmierzyć się z własnym ciałem, oddechem i stresem.

Festiwal, podobnie jak w poprzednich edycjach, wypełnią warsztaty, wykłady i kursy, ale przede wszystkim liczne koncerty obfitujące w prawykonania, m.in. podczas koncertu 16 maja 2013 roku odbędzie się światowa premiera Musique pour harpe & ordes Aleksandra Tansmana. W ramach tego samego wieczoru zabrzmią także koncerty harfowe Krzysztofa MeyeraConcerto da camera na harfę, wiolonczelę i orkiestrę smyczkową, Piotra MossaRémanences koncert na harfę celtycką i orkiestrę, Andrzeja PanufnikaSinfonia concertante na flet, harfę i orkiestrę smyczkową. Udział znakomitych artystów z Polski i całej Europy gwarantuje najwyższy poziom artystyczny prezentowanej muzyki, a oryginalny program ukaże harfę jako instrument wyjątkowo wszechstronny.

Szczegółowy program – na stronie: www.harpfestivalkatowice.pl


W dniach 17 i 18 maja 2013 roku o godz. 19.00 w TeatrzeWarszawskiej Opery Kameralnej (al. Solidarności 76 b) wystawiona zostanie opera Zygmunta Krauzego - Polieukt. Reżyserem przedstawienia jest Jorge Lavelli – wraz z Alicją Choińską współautor libretta – artysta o niezwykłym dorobku w światowym teatrze. Kierownictwo muzyczne nad spektaklem objął Ruben Silva, dyrygentem jest Maja Metelska, a autorem scenografii Marlena Skoneczko. Wykonawcami opery są soliści oraz Sinfonietta Warszawskiej Opery Kameralnej.
Opera Polieukt Zygmunta Krauzego powstała na zamówienie Warszawskiej Opery Kameralnej i miała swoją światową prapremierę na jej scenie 20 października 2010 roku. Rok później, w listopadzie 2011 odbyła się premiera we Francji, w Théâtre du Capitole w Tuluzie.
Opera w pięciu aktach przedstawia niezwykle tragiczne wydarzenia z III wieku w Armenii, która jako pierwsze państwo przyjęła wiarę chrześcijańską. Nie jest to jednak spektakl kostiumowy o Armenii pod panowaniem rzymskiego cesarza, lecz opowieść o przeżyciach ludzi stających przed wyborem pomiędzy dotychczasowymi wierzeniami a wiarą w jednego, chrześcijańskiego Boga, pomiędzy lojalnością wobec panującego a wiernością religii lub więzom krwi. Dramat Polyeucte Pierre’a Corneille’a, który w literaturze francuskiej zajmuje miejsce podobne do mickiewiczowskich Dziadów, stał się kanwą libretta do opery.
„W oryginalnej wersji sztuki Polyeucte Corneille’a śmierć bohatera w imię Boga chrześcijańskiego prowadzi do nawrócenia najbliższych mu osób. Tak kończy się sztuka. Natomiast w operze konkluzja jest inna: zawarte jest w niej przesłanie, które mówi o tolerancji, o wolności, o wolności wyboru i o życiu bez strachu” - Zygmunt Krauze.
Spektakl został uhonorowany prestiżową nagrodą przyznawaną przez Związek Francuskich Krytyków Teatru, Muzyki i Tańca - Prix de la Création Musicale 2011/2012. Wykonawcy: Feliks – Andrzej Klimczak, Polieukt – Jan Jakub Monowid, Sewer – Artur Janda, Neark – Aleksander Kunach, Paulina – Marta Wyłomańska, Stratonisa – Dorota Lachowicz, Albin – Dariusz Górski, Fabian – Mateusz Zajdel, Mimowie: Monika Gut, Justyna Piwnicka, Jerzy Klonowski, Andrzej Pankowski, Chór Warszawskiej Opery Kameralnej, Sinfonietta Warszawskiej Opery Kameralnej, przygotowanie chóru - Wanda Tchórzewska, dyrygent - Maja Metelska.


Polska Filharmonia Bałtycka w Gdańsku zaprasza do wspólnego świętowania dwusetnej rocznicy urodzin Richarda Wagnera. W piątek, 17 maja 2013 roku o godz. 19:00 sala koncertowa na Ołowiance wypełni się dźwiękami muzyki mistrza i jej współczesnej aranżacji autorstwa Henka de Vliegera.

W programie dwa utwory Wagnera: uwertura do opery Rienzi, der letzte Tribunen (Rienzi, ostatni z trybunów) oraz Wesendonck Lieder, cykl piosenek powstały w czasie pracy nad Tristanem i Izoldą. Podsumowaniem koncertu będzie współczesne dzieło holenderskiego aranżera Henka de Vliegera - wersja wagnerowskiego utworu Meistersinger: An Orchestral Tribute. Utwór miał być nie tylko hołdem dla Wagnera, ale także sposobem na zainteresowanie publiczności przezabawną operą autorstwa tego kompozytora pt. Śpiewacy norymberscy (Die Meistersinger von Nürnberg).


Koncert upamiętniający 50. rocznicę śmierci Tadeusza Szeligowskiego odbędzie się 17 maja 2013 roku o godz. 17.00 w Auli Poznańskiej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I st. nr 2 (ul. Bydgoska 4).

Tadeusz Szeligowski po II wojnie światowej działał i tworzył w Poznaniu. Był jednym z głównych organizatorów i pierwszym dyrektorem Filharmonii Poznańskiej, inicjatorem Festiwalu Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”, profesorem poznańskiej uczelni muzycznej, twórcą m.in. opery Bunt żaków, która była wystawiana w Poznaniu. Podczas zapowiadanego koncertu, wypełnionego w całości muzyką Szeligowskiego, będzie okazja, aby posłuchać znakomitej polskiej sopranistki, poznanianki Iwony Hossy.

Wstęp na koncert jest wolny.

Więcej


Katia i Marielle Labèque- słynne duo fortepianowe będzie gwiazdą 52. Muzycznego Festiwalu w Łańcucie, który odbędzie się w dniach 17-25 maja 2013 roku. Artystki od lat święcą triumfy w największych salach koncertowych świata zaskakują i zadziwiają skalą talentu, zgraniem i brawurą wykonawczą. Podczas pierwszego dnia Festiwalu pojawi się również Lutosławski Piano Duo – Emilia Sitarz i Bartłomiej Wąsik. Młodzi, utalentowani, pełni entuzjazmu muzycy rozpoczną swój recital od Wariacji na temat Paganiniego Witolda Lutosławskiego.

Kameralistyki na najwyższym poziomie można się również spodziewać po występie kwartetu w mistrzowskim składzie: R. Pujanek - skrzypce K. Budnik – Gałązka – altówka, R. Kwiatkowski – wiolonczela i Ł. Długosz – flet, którzy 22 maja 2013 roku zaprezentują muzykę od Mozarta do Pendereckiego (w 80. urodziny kompozytora). Godnym uwagi będzie z pewnością koncert Cappelli Gedanensis (19 maja 2013), u boku której wystąpi K.A. Kulka. Program koncertu zapowiada koncerty skrzypcowe barokowych mistrzów oraz Magnificat i Gloria Vivaldiego. Formy wokalno – instrumentalne zabrzmią jeszcze, i to w prawdzie okazałej postaci. Uroczysta inauguracja Festiwalu 18 maja 2013 roku, w sali koncertowej Filharmonii Podkarpackiej rozpocznie się bowiem od opery Traviata G. Verdiego. Obok Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Podkarpackiej, solistów i chóru Opery Krakowskiej wystąpi gościnnie znakomity tenor pochodzenia wietnamskiego Philippe Do.

Forma wokalno – instrumentalna, tym razem w plenerowej scenerii zamykać będzie cały Festiwal. Wykonana zostanie bijąca rekordy popularności kantata sceniczna Carmina burana C. Orffa w wykonaniu solistów oraz połączonych chórów Teatru Wielkiego w Łodzi, Chóru Instytut Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego oraz Chóru Dziecięcego „Artos” im. W. Skoraczewskiego. Zza dyrygenckiego pulpitu dzieło poprowadzi Tadeusz Wojciechowski. Pięknych głosów posłuchać będzie można również w bardziej intymnej atmosferze. We wtorek, 21 maja 2013 roku w sali balowej Zamku wystąpi Urszula Kryger. Pieśni w jej wykonaniu zabrzmią nie tylko przy współudziale fortepianu (T. Herbut), ale również wiolonczeli (T. Strahl). Druga z zaproszonych na Festiwal mezzosopranistek - Magdalena Idzik – solistka Teatru Wielkiego - Opery Narodowej – 23 maja 2013 roku przeniesie słuchaczy w nowy świat, w dosłownym i przenośnym tego słowa znaczeniu. Po raz pierwszy bowiem w historii Festiwalu muzyka zawita do….. Zamkowej Storczykarni. Magiczne miejsce cieszące oko bogactwem egzotycznych kwiatów, rozkwitnie również egzotyczną muzyką - hiszpańską i argentyńską. Po latach ożywiony zostanie również przepiękny rokokowy teatrzyk przylegający do sali balowej. W środę, 22 maja 2013 roku artyści Opery i Filharmonii Podlaskiej przypomną na tę okazję wdzięczną operę kameralną Pimpinone G. Ph. Telemanna. Mapę artystycznych wydarzeń dopełniać będzie jazz – muzyka Krzysztofa Komedy w wykonaniu plejady gwiazd: Tria Jagodzińskiego, Jadwigi Kotnowskiej, Henryka Miśkiewicza, Grażyny Auguścik i Agnieszki Wilczyńskej (19 maja 2013). W Zamkowej Ujeżdżalni 20 maja 2013 roku czekać będzie na festiwalowych gości Voice Band z gościnnym udziałem Anity Lipnickiej. A na deser festiwalowych wydarzeń prawdziwy rarytas! - A little Nightmare Music – show jakiego jeszcze nie było z wirtuozowską kombinacją żartu i muzyki – słowem Igudesman & Joo (24 maja 2013).

Organizatorem Muzycznego Festiwalu w Łańcucie jest Filharmonia Podkarpacka im. Artura Malawskiego w Rzeszowie.


W dniach 17-19 maja 2013 roku odbywać się będą koncerty, realizowane pod hasłem Trzy Koncerty. Krakowska Szkoła Kompozytorska organizowane przez Akademię Muzyczną w Krakowie, Centrum Dokumentacji Twórczości Kompozytorów Krakowskich oraz Stowarzyszenie Artystyczne „PortaMusicae". Na wszystkich wydarzeniach artystycznych wykonywane będą utwory kompozytorów związanych z Krakowem, a także przedstawione zostaną prawykonania utworów kompozytorów i pedagogów Akademii Muzycznej w Krakowie: Zbigniewa BujarskiegoWojciecha Widłaka i Łukasza Pieprzyka.

Więcej


Dnia 18 maja 2013 roku w ramach Nocy Muzeów 2013 w Salonie Muzycznym – Muzeum Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu (w Willi Wśród Róż przy al. Wielkopolskiej 11) odbędą się koncerty dedykowane pamięci Witolda Lutosławskiego z okazji 100. rocznicy urodzin i 20. rocznicy śmierci kompozytora.

Na program wieczoru złożą się koncerty: Lutosławski dzieciom (godz. 17.30) w wykonaniu uczniów POSM II st. im. Mieczysława Karłowicza i Muzyka polska w jazzowej odsłonie (godz. 19.00), z udziałem Katarzyny Stroińskiej-Sierant – fortepian i Jarosława Wachowiaka – saksofon. Dla dzieci uruchomione zostanie specjalne stanowisko, na którym będą mogły budować proste instrumenty muzyczne, a także poznać bliżej sylwetkę Kompozytora (godz. 16.00-17.30). A późnym wieczorem, w godz. 20.30-23.30 organizatorzy zapraszają na nocne zwiedzanie muzeum z oprowadzaniem.

Wstęp wolny.


W nocy z 18/19 maja 2013 roku w godz. 18.00 - 01.00 Muzeum Fryderyka Chopina przepełnione będzie romantyczną aurą. Muzeum przygotowało dla zwiedzających niebagatelną instalację zatytułowaną: jeżeli nocną przybliżysz się dobą i zwrócisz ku wodom lice, gwiazdy nad tobą i gwiazdy pod tobą i dwa obaczysz księżyce. Instalacja autorstwa Aleksandry Wasilkowskiej odwołuje się do gatunku rozpowszechnionego w literaturze romantyzmu i stworzonego w muzyce fortepianowej przez Fryderyka Chopina - do Ballady.

Tej nocy będzie można także zwiedzać ekspozycję stałą (poziomy -1, 0, +1, +2), wystawę czasową Fizis wyjątkowa. Nowe portrety Fryderyka Chopina w kolekcji Muzeum (poziom -1) i wysłuchać recitali fortepianowych w wykonaniu Grzegorza Niemczuka o 18.30, 20.30 i 22.30 (m.in. Ballady g-moll w sali koncertowej na poziomie -1).

Tylko tej nocy wchodzimy do Muzeum przez taras. Jego regularne geometrie zaprojektowane podczas powojennej odbudowy na wzór ogrodów francuskich zostają zawirusowane romantycznym żywiołem. Porządek jest zachwaszczony, a nad nieokiełznanymi siłami natury rozsadzającymi z pierwotnym tętnem ziemię zawieszone są dwa księżyce, dwie nieokiełznane, pulsujące siły, odbijające się w wodzie wokół fontanny. Wzniosły pejzaż nieregularnych skał przywołuje poetykę dzikiej natury, która uświadamia jak niedaleko każdej architekturze do zawłaszczanej przez przyrodę ruiny. Jakim wzrokiem spojrzymy na ekspozycję po przekroczeniu tarasu? Jaka okaże się muzyka Chopina po kontemplacji wzniosłego pejzażu? Ile w niej słowiańskości? Nieokrzesania? A ile francuskości? Wyrafinowania? Porzućmy podczas przejścia przez taras salonowy wdzięk na rzecz ciemnej strony natury i nas samych. Skierujmy spojrzenie na cienie istnień / rzeczy. Przekroczmy.
Kuratorami projektu są: Katarzyna Kasica i Maciej Janicki; współpraca: Marta Tabakiernik.
 


Europejska Noc Muzeów 18 maja 2013 roku to nie tylko doskonała okazja, by poznać zbiory znajdujące się w szczecińskich salach wystawowych. Tej nocy o godz. 22 w Muzeum Historii Szczecina, Oddziale Muzeum Narodowego w Szczecinie, wystąpi Baltic Neopolis Quartet z wyjątkowym koncertem promującym płytę Kompozycje szczecińskie.
Baltic Neopolis Quartet wykona wszystkie utwory znajdujące się na płycie: kwartety Piotra Klimka, Janusza Stalmierskiego, Zbigniewa Bagińskiego oraz Michała Dobrzyńskiego. Utwór Dobrzyńskiego (II Kwartet smyczkowy „Orestes” – napisany dla Baltic Neopolis Quartet) będzie miał swoje uroczyste prawykonanie w Szczecinie.

Wstęp na sobotni koncert jest darmowy. Liczba miejsc ograniczona.

Tomasz Szczęsny - wiolonczelista Baltic Neopolis Quartet – o płycie: „Inspiracją do nagrania naszej pierwszej płyty był przede wszystkim znakomity kunszt szczecińskich kompozytorów: Zbigniewa Bagińskiego, Janusza Stalmierskiego, Piotra Klimka oraz Michała Dobrzyńskiego, z czego dwóch ostatnich dedykowało właśnie nam dzieła składające się na zawartość niniejszego krążka. Po wielu doskonale przyjętych koncertach prezentujących sylwetki i twórczość powyższych mistrzów, postanowiliśmy zarejestrować poszczególne ich dzieła. Płyta zawiera kompozycje typowo współczesne, przy czym całkowicie różne. Wyczuwalne są różnice stylów, osobowości kompozytorów i ich środków wyrazu. Niezwykle ciekawym doświadczeniem była praca nad kwartetami przy udziale samych twórców, za co bardzo im dziękujemy. Mamy nadzieję, że płyta wniesie dużo świeżości na rynek fonograficzny i zaprezentuje twórczość szczecińskich kompozytorów z jak najlepszej strony.”


Studenckie spektakle Próba wg dramatu Próby Bogusława Schaeffera, które przygotowało powstałe w 2012 roku Akademickie Koło Teatralne AKT - międzywydziałowa formacja, zrzeszająca studentów kochających teatr – odbędą się w dniach 18 i 19 maja 2013 roku o godz. 17.00 i 19.00 w Sali Błękitnej Akademii Muzycznej w Poznaniu.

Reżyserowany prze Zuzannę Głowacką spektakl Próba na podstawie dramatu Próby Bogusława Schaeffera jest pierwszym projektem scenicznym grupy AKT. Muzyczność oraz otwarty charakter sztuki napisanej przez polskiego kompozytora dał młodym ludziom pełne pole do artystycznych manewrów. Konwencja próby stała się motywem przewodnim dla pracy twórczej aktorów, reżysera czy kompozytora.

Wyjątkową wartością przedstawienia jest wykonywana na żywo muzyka skomponowana specjalnie na tę okazję przez Tomasza Citaka – studenta II roku kompozycji w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Wizualna oprawa przygotowana została przez studentów Uniwersytetu Artystycznego (Paulina Prokop – scenografia, Agnieszka Majkutewicz – kostiumy, Paweł Krupski – światło i oprawa graficzna).


Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej 25. Jubileuszowe Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich odbędą się do 19 do 26 maja 2013 roku.

Od 1989 roku festiwal kompozytorów krakowskich (tak nazywany powszechnie) jest jednym z najistotniejszych przejawów działalności twórczej środowiska kompozytorskiego i muzycznego Krakowa. W latach 1989-2012 wykonano utwory ponad 100 kompozytorów z Krakowa lub związanych z naszym środowiskiem oraz dokonano niebagatelnej liczby prawykonań nowych utworów w wysokości 375 kompozycji. Dyrektorem artystycznym festiwalu jest Jerzy Stankiewicz, muzykolog krakowski, autor koncepcji programowej 20 edycji festiwalu, wyróżniony za działalność przez Ministra Kultury srebrnym medalem "Gloria Artis".

W ramach edycji 25-lecia festiwalu odbędzie się 12 koncertów, jeden wykład, pokaz filmu dokumentalnego oraz wystawa. Wykonanych zostanie ok. 50 utworów, w tym 13 pierwszych wykonań. W programie widnieją nazwiska najwybitniejszych polskich kompozytorów od Witolda Lutosławskiego i Krzysztofa Pendereckiego poprzez średnie pokolenie: Anna Zawadzka-Gołosz, Marcel Chyrzyński, Wojciech Widłak, po młodych kompozytorów: Jakub Polaczyk, Michał Papara.
Wydarzeniem festiwalu będzie wieczór pieśni i poezji Adama Zagajewskiego, podczas którego wykonanych będzie 20 pieśni do wierszy krakowskiego poety, skomponowanych przez młodych krakowskich kompozytorów. Trzem śpiewaczkom towarzyszyć będzie Raminta Lampsatis, wybitna litewska pianistka i pedagog.
Punktem kulminacyjnym będzie piątkowy koncert symfoniczny Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją maestro Marka Mosia, dedykowany przez dyrekcję Filharmonii na 25-lecie festiwalu kompozytorów krakowskich. Publiczność krakowska usłyszy po raz pierwszy Koncert podwójny, najnowszą kompozycję prof. Krzysztofa Pendereckiego oraz Święto wiosny Igora Strawińskiego, jedno z największych arcydzieł XX wieku, bulwersujące do dzisiaj siłą energii i rytmu.
Festiwal zakończy się 26 maja w Sali Złotej Filharmonii Krakowskiej atrakcyjnym koncertem utworów związanych z kulturą antyczną i włoską, który uświetni działalność warszawskiego stowarzyszenia muzykologicznego "De Musica" publikującego międzynarodowe pismo muzykologiczne i kulturowe "Diagonali". Gościem honorowym koncertu będzie prof. Michał Bristiger, redaktor naczelny.

Więcej


Towarzystwo im. Ferenca Liszta zaprasza na recitale fortepianowe w wykonaniu rosyjskiej pianistki, laureatki licznych konkursów fortepianowych - Sofii Gulyak (na zdjęciu), organizowane w ramach Wieczorów lisztowskich. Artystka wystąpi w Polsce sześciokrotnie: w Katowicach – 19 maja 2013 roku, Głogowie - 22 maja 2013 roku, Trzebnicy - 23 maja 2013 roku, Obornikach Śląskich - 24 maja 2013 roku, Brzegu - 25 maja 2013 roku i we Wrocławiu - 27 maja 2013 roku.

W programie utwory J. Brahmsa, F. Chopina, M. Musorgskiego (Obrazki z wystawy) i Wagnera-Liszta. Koncerty prowadzi Juliusz Adamowski.

Więcej


W poniedziałek, 20 maja 2013 roku o godz. 19.00 Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza melomanów i wielbicieli muzyki dawnej na niezwykłe muzyczne wydarzenie. Po raz pierwszy Katowice gościć będą słynną brytyjską skrzypaczkę, jedną z najlepszych interpretatorek muzyki barokowej Rachel Podger (na zdjęciu), która wystąpi na nadzwyczajnym koncercie w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego ze śląskim klawesynistą Marcinem Świątkiewiczem.

Rachel Podger, która specjalizuje się w wykonawstwie historycznym, prowadzi od wielu lat intensywną działalność koncertową na całym świecie. Była koncertmistrzem The English Concert Trevora Pinnocka oraz zespołu Paula McCreesha. Współpracowała z wieloma prestiżowymi zespołami europejskimi m.in. New London Consort, London Baroque, Gabrieli Players. W ostatnich latach stworzyła zespół Brecon Baroque grający muzykę Jana Sebastiana Bacha i jego współczesnych. Występuje również z londyńską Academy of Ancient Music, The Orchestra of the Age of Enlightenment oraz polskim zespołem Arte Dei Suonatori. Prowadzi klasę skrzypiec barokowych w Royal Academy of Music w Londynie i we własnej szkole letniej w Brecon w Walii, gdzie co roku jest gospodarzem festiwalu barokowego. Rachel Podger otrzymała wiele cennych nagród za nagrania płytowe m.in. wielokrotnie nagrodę Diapason d’Or, Gramophon Award oraz Editor Choice magazynu Gramophone. Nagradzano ją m.in. za nagrania 12 Fantazji na skrzypce solo Telemanna, sonat Mozarta i Michała Haydna oraz koncertów „La stravaganza” Vivaldiego.
Marcin Świątkiewicz należy do grona wybitnych polskich artystów młodego pokolenia. Jego zainteresowania koncentrują się wokół historycznych instrumentów klawiszowych, improwizacji w dawnej i współczesnej stylistyce, a także kompozycji. Kształcił się w Królewskim Konserwatorium w Hadze i w Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie obecnie jest doktorantem w klasie prof. Marka Toporowskiego. W 2008 r. ukazała się wydana przez Polskie Radio Katowice jego solowa płyta „Musikalisches Vielerley” z niemiecką barokową muzyką klawiszową.

W Katowicach Rachel Podger i Marcin Świątkiewicz wystąpią z programem, który obejmuje dzieła J.S. Bacha, G.F. Haendla, A. Vivaldiego oraz J.G. Pisendela i który dzień wcześniej zaprezentują na Międzynarodowym Festiwalu Haendlowskim w Getyndze.


Filharmonia Wrocławska zaprasza na koncerty organizowane w ramach cyklu „Musica Vincit Omnia”.

We wtorek, 21 maja 2013 roku wystąpi Royal String Quartet, który wykona kompozycje Henryka Mikołaja Góreckiego, Krzysztofa Pendereckiego i Witolda Lutosławskiego, dwa dni później odbędzie się recital fortepianowy amerykańskiego pianisty polskiego pochodzenia - Adama Golki, a 27 maja 2013 roku - koncert zespołu La Fenice pod batutą Jeana Tubéry.


Pod znakiem Jubileuszu 80-lecia Krzysztofa Pendereckiego odbędzie się XXXII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka 2013”, który trwać będzie w Białymstoku od 22 do 26 maja 2013 roku w Operze i Filharmonii Podlaskiej.

Jubileusz Patrona Artystycznego Festiwalu, którym jest Krzysztof Penderecki zostanie uczczony w Koncercie Inauguracyjnym, organizowanym pod hasłem „Krzysztofowi Pendereckiemu – współcześni kompozytorzy” w wykonaniu chóru Konserwatorium im. N. A. Rimskiego - Korsakowa z Sankt Petersburga (Rosja). Ideą koncertu jest prezentacja utworów muzyki cerkiewnej, stworzonych specjalnie na tę okazję przez wybitnych współczesnych kompozytorów Polski, Ukrainy, Rosji, Białorusi, Macedonii i Mołdawii. W obecności Jubilata po raz pierwszy wykonane zostanie również Jego najnowsza kompozycja muzyki cerkiewnej.
Koncert – mówi Mikołaj Buszko, pomysłodawca i dyrektor imprezy – jest dla nas ważnym wydarzeniem i podziękowaniem za muzykę cerkiewną Krzysztofa Pendereckiego oraz patronat jaki sprawuje nad imprezą. Jego twórczość była wszak jedną z inspiracji do organizowania Festiwalu.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej stwarza okazję do nawiązywania dialogu międzykulturowego oraz integracji różnych środowisk. Idea otwartości na wykonawców najróżniejszych kultur, ras, światopoglądów i religii sprawiła, że od jego początków w 1982 r. festiwalowa scena gościła ponad 700 chórów wszystkich czterech stron świata, przedstawicieli 35 państw Europy, Azji, Ameryki i Afryki, w tym wiernych prawosławia, staroobrzędowców, grekokatolików, katolików, protestantów, wyznawców judaizmu i islamu oraz środowiska świeckie. Również w tym roku impreza zjednoczy wszystkie rozmiłowane w muzyce cerkiewnej środowiska. Podczas przesłuchań konkursowych wystąpią chóry amatorskie i profesjonalne z Polski, Białorusi, Bośni i Hercegowiny, Bułgarii, Czarnogóry, Estonii, Francji, Gruzji, Litwy, Łotwy, Mołdawii, Rosji, Rumunii, Ukrainy. Wspólnie, nie zważając na żadne podziały, zaśpiewają prawosławni, staroobrzędowcy, katolicy, grekokatolicy, protestanci i ludzie świeccy.
Występy chórów oceni międzynarodowe jury pod przewodnictwem prof. Romualda Twardowskiego.
Wśród wydarzeń towarzyszących tegorocznemu Festiwalowi należy wymienić koncerty muzyki cerkiewnej w Warszawie: Arcydzieła muzyki cerkiewnej w wykonaniu Chóru Studentów Konserwatorium w Sankt Petersburgu (21 maja 2013, Studio koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego) oraz XXII Reprezentacyjny Koncert Muzyki Cerkiewnej w Kościele Ewangelicko-Augsburskim (24 maja 2013, Plac Małachowskiego) organizowany pod Honorowym Patronatem Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy.
Patronat Honorowy nad Festiwalem sprawują Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej oraz Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Patronat Artystyczny - Krzysztof Penderecki.

Więcej informacji – na stronie: www.festiwal-hajnowka.pl


Kilkuset śpiewaków z całego świata przybędzie do Sopotu, aby wziąć udział w dziewiątej edycji Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego MUNDUS CANTAT Sopot 2013. Chóry z Singapuru, Chin czy Ukrainy zaprezentują się na wielu scenach muzycznych województwa pomorskiego.

Festiwal MUNDUS CANTAT jest jednym z największych, tego rodzaju, przedsięwzięć na terenie Polski, w którym biorą udział chóry dziecięce, młodzieżowe oraz dorosłe z całego świata i gdzie międzynarodowe jury przyznaje nagrody w trzech kategoriach muzycznych: muzyka sakralna, świecka, gospel, jazz i spirituals. Jak co roku chóry powalczą o nagrodę Grand Prix i statuetkę Sopockiej Mewy.

Najlepszych wykonawców poznamy już w maju. Część konkursowa Festiwalu odbędzie się w dniach 22-26 maja 2013 roku. Swój udział potwierdziły chóry z Singapuru, Kolumbii, Ukrainy i Chin. Zespoły oceniać będzie jury, do którego udało się zaprosić sławę światowej chóralistyki, prof. Fidela Gener Calalange Jr. z Konserwatorium Muzycznego w Manili. Calalang jest dyrygentem znakomitego chóru UST Singers, który w swojej licznej kolekcji nagród posiadają również statuetkę Sopockiej Mewy, zdobytą w 2010 roku. Filipiński Chór University of Santo Tomas (UST) Singers będzie gościem specjalnym MUNDUS CANTAT i to właśnie Sopot wybrał do celebrowania swojego jubileuszu – 20-lecia istnienia. W tegorocznej edycji prezentacje konkursowe będzie oceniać międzynarodowe jury w składzie: prof. Fidel Gener Calalang Jr., prof. Marcin Tomczak – przewodniczący jury, Krystyna Stańczak-Pałyga, prof. Anna Fiebig.

Program MUNDUS CANTAT obfituje w wiele wydarzeń z udziałem barwnych uczestników festiwalu, m.in. grupy „XCor” z Wenezueli, która po raz drugi zawita w Sopocie. Zespół składa się z pięciu muzyków, którzy tworzą muzykę wielu gatunków, w którą wplatają ścieżki instrumentalne za pomocą wokalu. Muzycy prezentują latynoamerykańskie rytmy takie, jak salsa, czy merengue, ale w ich repertuarze znajdują się również aranżacje piosenek Boba Marleya czy Michaela Jacksona.

Festiwal to setki uczestników z całego świata, kilometrowa parada chórów trasą słynnego „Monciaka” oraz dziesiątki wydarzeń festiwalowych w Trójmieście i zaprzyjaźnionych festiwalowi miastach w ciągu całego roku. Obok spontanicznych flash mobów, koncertów z muzyką różnych narodów, organizowane są również warsztaty wokalne i dyrygenckie. Wszystkie wydarzenia festiwalowe odbędą się w niepowtarzalnym otoczeniu, m.in. w Muszli Koncertowej na sopockim Molo, Teatrze Leśnym w Gdańsku oraz na Dziedzińcu Zamku Średniego w Malborku. Koncert finałowy, na którym poznany tegorocznych laureatów i usłyszymy występy gości specjalnych, odbędzie się na scenie Tarasów Pick&Roll Club w Sopocie.

Organizatorzy festiwalu ściśle współpracują z gdańskim środowiskiem akademickim. W ramach tej współpracy, w maju w Akademii Muzycznej w Gdańsku odbędą się warsztaty dyrygenckie prowadzone przez filipińskiego chórmistrza prof. Fidela Calalanga. Zespołem ćwiczebnym dla studentów będzie University of Santo Tomas (UST) Singers.

Głównymi organizatorami festiwalu są Fundacja Mundus Cantat, Urząd Miasta Sopotu i Gdańska, Bałtycka Agencja Artystyczna BART oraz Chór Festiwalowy SSW Mundus Cantat. Do partnerów należą Akademia Muzyczna w Gdańsku oraz Gdański Archipelag Kultury. Dyrektorem artystycznym festiwalu jest ceniony w środowisku Marcin Tomczak, profesor Akademii Muzycznej w Gdańsku.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło m.in. Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Koncerty drugiego projektu organizowanego w ramach V Festiwalu „Mazovia Goes Baroque” 2013 odbędą się w dniach 22-26 maja w Warszawie, Płocku, Siedlcach i Łochowie. W czasie majowej odsłony Festiwalu wystąpią: Leila Schayegh, Jörg Halubek i Elena Andreyev.

Organizatorem wydarzenia jest Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki, współorganizatorem - Program 2 Polskiego Radia, a Dyrektorem Artystycznym - Cezary Zych.
 

Więcej


Koncert z cyklu „Arcydzieła muzyki na żywo”, zatytułowany Święto Wiosny odbędzie się w czwartkowy wieczór, 23 maja 2013 roku o godzinie 19.00 w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. Sala Koncertowa na Ołowiance wypełni się dźwiękami orkiestry symfonicznej oraz fortepianu. Dyrygent Massimiliano Caldi oraz pianista Evgeny Genchev zapraszają do wspólnej duchowej uczty przy Strawińskim i Mozarcie.

Święto wiosny jest najbardziej kontrowersyjnym dziełem Strawińskiego, zawierającym niesamowitą różnorodność brzmień oraz obrazów. Prapremiera w Paryżu wywołała jeden z największych skandali w historii muzyki. Publiczność od początku podzieliła się na entuzjastów i przeciwników obecnego na scenie baletu. Utwór ten był tak dalece odbiegającym od tradycji, że uznany został za początek muzyki nowoczesnej w XX wieku. Sam kompozytor stwierdził później, iż chciał napisać coś zupełnie nowego, czego dotąd nie przyniosła muzyka europejska. Strawiński zastosował nowe nieznane, środki wyrazu. Rytmika nabrała w Święcie wiosny nowego znaczenia - była na pierwszym planie. To ona kształtowała i rozwijała myśl muzyczną. Do tego jeszcze zastosowane zostały ostro brzmiąca instrumentacja i dysonansowe współbrzmienia. Element taneczny także wymagał nowatorskich rozwiązań: ostrych ruchów i ociężałości. Równie niesamowity, ze względu nawet na samą biografię jest Mozart. W Filharmonii Bałtyckiej zabrzmi jego siedemnasty Koncert fortepianowy G-dur, napisany dla pianistki-amatorki, uczennicy muzyka. Nastrój „powściągliwej, męskiej wesołości” oraz subtelne „preludium” orkiestry tworzą barwne i ciekawe połączenie.


Premiery dzieł dla głosów i rąk Jagody Szytki i Transcryptum Wojtka Blecharza w ramach Projektu 'P' odbędą się 23 maja 2013 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.

Muzycy nie są przejrzystym przewodnikiem myśli kompozytora do ucha słuchacza, tylko składają się z mięśni i kości. Opera nie jest przejrzystą instytucją, która serwuje widzom takie dzieła, jakie napiszą kompozytorzy, zainscenizują reżyserzy i zadyrygują dyrygenci. Jagoda Szmytka i Michał Zadara zmieniają operę i zabierają widzów w podróż po anatomii dźwięku, anatomii ciała i anatomii opery.

Transcryptum jest obiektem, wydarzeniem lub operacją artystyczną, procedurą, która zawiera w sobie zapis traumy wraz ze wszystkimi śladami, które do niej prowadzą. Trauma, która jest tematem przewodnim projektu Wojtka Blecharza, może być interpretowana jako swojego rodzaju przestrzeń, izolująca i paraliżująca częściowo pamięć. Trauma wytwarza sekretne miejsce w świadomości: kryptę, która izoluje bohaterkę opery od poznania bezwzględnej prawdy o sobie samej.

Spektakle prezentowane są w ramach cyklu spotkań z muzyką współczesną „Terytoria” - spotkań, w których twórcy próbują odnaleźć i nakreślić nowe oblicze opery. Gatunku, który zmienia dziś swoją definicję, podbijając nowe terytoria, kreśląc odmienne sensy, proponując nową estetykę. W cyklu prezentowane są najważniejsze dzieła muzyki współczesnej równolegle z debiutami polskich kompozytorów, utwory zupełnie nieznane z klasyką awangardy. Specjalnie dla Teatru Wielkiego - Opery Narodowej powstają dzieła współczesnych polskich kompozytorów. W minionym sezonie w koprodukcji Teatru Wielkiego z Narodowym powstała dramatoopera Agaty Zubel Oresteja. W sezonie 2012/2013 usłyszeliśmy Qudsję Zaher, dzieło mistrza muzyki współczesnej Pawła Szymańskiego oraz w ramach Projektu ’P’ utwory operowych debiutantów: dla głosów i rąk Jagody Szmytki i Transcryptum Wojtka Blecharza. Napisanej przez Eugeniusza Knapika opery Moby Dick możemy spodziewać się w kolejnych sezonach.

Więcej


Małgorzata Pańko zmierzy się z przesyconymi tristanowską atmosferą pieśniami do słów Mathyldy Wesendonck. Artystce towarzyszyć będzie Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Gabriela Chmury. Koncert odbędzie się 23 maja 2013 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie.

W pierwszej części koncertu Orkiestra wykona dwa utwory Richarda Wagnera (1813-1883): Podróż Zygfryda po Renie - Intermezzo z I aktu dramatu muzycznego Zmierzch bogów oraz cykl Wesendonck Lieder. Wagner, uznawany za najwybitniejszego przedstawiciela niemieckiego romantyzmu i jednego z największych twórców operowych, szukał inspiracji tematycznych w dawnej literaturze niemieckiej, a także w w mitach germańskich i celtyckich. Partię solową pięciu Wesendonck Lieder wykona Małgorzata Pańko, laureatka wielu konkursów wokalnych, m.in.: im. Ady Sari w Nowym Sączu (dwukrotnie), Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie (I nagroda) i Konkursu Wokalnego w Dusznikach Zdroju (I nagroda w kategorii oratoryjno-pieśniarskiej i Grand Prix). W drugiej części wieczoru Orkiestra wykona IV Symfonię Es-dur „Romantyczną” Antona Brucknera (1824-1896). Muzyka inspirowana średniowiecznymi poematami rycerskimi, wykazuje także nawiązania do muzyki Wagnera, którego Bruckner był entuzjastą.

Orkiestrę poprowadzi Maestro Gabriel Chmura, jeden z najwybitniejszych współczesnych dyrygentów polskich, nagrodzony złotymi medalami czołowych konkursów dyrygenckich na świecie: w Besançon, Concorso Cantelli w Mediolanie i Herberta von Karajana w Berlinie Gabriel Chmura - wieloletni szef m.in. National Arts Centre Orchestra w Ottawie, Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia – obecnie jest dyrektorem artystycznym Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


W dniach 23-26 maja 2013 roku odbędzie się projekt pod nazwą: E Viva España!”- Dni muzyki hiszpańskiej, realizowany przez Katedrę Fortepianu oraz Katedrę Kameralistyki Akademii Muzycznej w Krakowie. Projekt będzie obfitował w ciekawe prezentacje - od gitarowego flamenco, poprzez liryczne arie z hiszpańskiej zarzueli, po najbardziej charakterystyczne dzieła literatury kameralnej i fortepianowej. Pomysłodawcami projektu są młodzi pracownicy naukowi Akademii Muzycznej w Krakowie dr Beata Urbanek-Kalinowska oraz dr Marian Sobula.

Wydarzenie zakłada prezentację nie tylko najciekawszych dokonań muzyki hiszpańskiej, będzie również okazją do spotkania z poezją i prozą najwybitniejszych poetów hiszpańskich. Gościem specjalnym dni będzie wybitny pianista, prof. Guillermo Gonzales. Wśród zaproszonych gości są także Robert Kwiatkowski (skrzypce), Ewa Szczepańska (altówka) oraz znani krakowskiemu środowisku muzycznemu pedagodzy oraz studenci Akademii Muzycznej w Krakowie, m.in.: Milena Kędra (fortepian), Roch Modrzejewski (gitara), Jan Kalinowski (wiolonczela), Maria Sławek (skrzypce), Oriana Masternak (skrzypce), Beata Urbanek-Kalinowska (wiolonczela), Marian Sobula (fortepian), Miłosz Mączyński (gitara), Piotr Kowal (fortepian), Aleksander Mocek (fortepian), Ilum Quartet.

Na wszystkie koncerty oraz na spektakl wstęp wolny.

Więcej


W czwartek, 23 maja 2013 roku o godz. 20.30 w Kościele OO. Dominikanów w Krakowie, w ramach cyklu „Musica da camera, musica da chiesa” wystąpi zespół wokalny Ensemble Peregrina z repertuarem prezentującym muzykę XIII i XIV-wiecznych klasztorów klarysek polskich. Kierownikiem artystycznym zespołu jest Agnieszka Budzińska-Bennett, nominowana do tegorocznych Paszportów Polityki za „konsekwencję w odkrywaniu muzyki średniowiecznej, rzetelność w docieraniu do jej artystycznej istoty, wnikliwość w poznawaniu jej historyczno-kulturowych kontekstów i radość w dzieleniu się jej pięknem.”

Program Filia praeclara zdominowany jest przez dwie znaczące postaci średniowieczne: św. Klarę z Asyżu (1194-1253), która wraz ze św. Franciszkiem założyła zakon klarysek oraz św. Kingę Węgierską (ok. 1224 - 1292). Głównym punktem programu jest muzyka wywodząca się z XIII- i XIV-wiecznych klasztorów klarysek, które pozostawiły po sobie fascynujące i dotychczas mało poznane dziedzictwo. Ensemble Peregrina w subtelny sposób przywraca do życia dźwiękowy krajobraz polskich klasztorów klarysek (w tym klasztoru starosądeckiego): muzyczne unikaty, pochodzące z własnej twórczości tych klasztorów zestawione zostały z kunsztownymi wielogłosowymi kompozycjami Magnus Liber Kingi, które dla tego programu zostały specjalnie zrekonstruowane. Całość dopełniają jednogłosowe sekwencje poświęcone patronce zakonu, św. Klarze oraz dalsze kompozycje należące do liturgii klarysek. Prezentowany repertuar dotyczy kultury oraz tradycji klasztoru żeńskiego i wykonywany jest przez ensemble składający się wyłącznie z kobiet. Nieprzypadkowo również tematyka niemal wszystkich bez wyjątku utworów dotyczy postaci kobiecych: Św. Klary, Maryi oraz kobiet u Grobu Pańskiego.


Światowe prawykonanie Situazioni na orkiestrę Szymona Godziemby-Trytka odbędzie się 24 maja 2013 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy w ramach koncertu dyplomantów Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego.

W programie koncertu znajdą się także kompozycje Rachmaninowa - Rapsodia na temat Paganiniego op. 43 i Françaix - Koncert klarnetowy. W roli solistów wystąpią wyróżnieni absolwenci bydgoskiej Uczelni Muzycznej: Piotr Mróz – klarnet, Marek Bieńkuński – wiolonczela i Kaja Papierska - fortepian. Artystom towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna FP pod batutą uznanego dyrygenta Jerzego Swobody.


Koncert z okazji 80. urodzin Maestro Krzysztofa Pendereckiego odbędzie się 24 maja 2013 roku (piątek) o godz. 19:00 w Filharmonii Wrocławskiej. Soliści: Nomeda Kazlaus – sopran, Agnieszka Rehlis – mezzosopran, Rafał Bartmiński – tenor i Liudas Mikalauskas – bas-baryton, Orkiestra Symfoniczna oraz Chór Filharmonii Wrocławskiej wykonają pod batutą Jacka Kaspszyka Polskie Requiem Jubilata.

Dzieło Krzysztofa Pendereckiego, jak pisze Regina Chłopicka, to „specyficzna synteza tradycji i współczesności”, powstała w latach 1980-1993 i przeznaczona na cztery głosy solowe, chór i orkiestrę symfoniczną. Dlaczego nosi tytuł „Polskie”? Ponieważ Penderecki ściśle związał je z historią Polski, upamiętniając istotne w dziejach kraju wydarzenia oraz odnosząc się do postaci, których postawa odzwierciedlała heroiczne świadectwo wiary. Lacrimosę artysta skomponował dla Lecha Wałęsy i Solidarności, dedykując tę część równocześnie pamięci poległych w grudniu 1970 roku. Agnus Dei powstało po śmierci Prymasa Tysiąclecia, Stefana Wyszyńskiego i zostało wykonane podczas uroczystości żałobnych. Pierwsza część Dies irae poświęcona została Powstaniu Warszawskiemu, druga św. Maksymilianowi Kolbe, a Libera me, Domine kompozytor zadedykował ofiarom Katynia.


Członek najsłynniejszego w dziejach kraju duetu fortepianowego - „Marek i Wacek”, polski pianista koncertujący z Marleną Dietrich, symbol polskiej muzyki popularnej w trudnych latach 70-tych i 80-tych XX wieku, pianista, którego widzieliśmy i słyszeliśmy w filmie Coco Chanel & Igor Strawinsky. Marek Tomaszewski wystąpi z nadzwyczajnym recitalem fortepianowym 25 maja 2013 roku w szczecińskiej Filharmonii.

Marek Tomaszewski, który użyczył gry dłoni Madsowi Mikkelsenowi i był zaangażowany w ścieżkę dźwiękową do filmu Coco Chanel & Igor Strawinsky (obydwaj artyści na zdjęciu), pojawi się w Szczecinie z okazji stulecia premiery Święta wiosny Igora Strawińskiego, utworu, który zrewolucjonizował świat muzyczny, dając początek nowoczesnej muzyce XX wieku.

Odwaga w odchodzeniu od tego, co tradycyjne, nie jest także obca Markowi Tomaszewskiemu. Duet „Marek i Wacek” tworzył nowatorskie kompozycje oraz autorskie transkrypcje, dzięki czemu popularyzował muzykę klasyczną. Jak czytamy na stronie internetowej Polskiego Radia „Niewykluczone, że to właśnie duetowi Marek i Wacek przypisać należy pionierskie dokonania w dziedzinie popularnego - „podrasowanego” elementami rocka, jazzu, a potem także elektroniki - wykonawstwa muzyki klasycznej. Niekwestionowana wirtuozeria dwóch gruntownie wykształconych pianistów, Marka Tomaszewskiego i Wacława Kisielewskiego, ich sceniczna charyzma, niebanalne pomysły aranżacyjne oraz wysmakowane poczucie humoru zaskarbiły im sympatię masowej publiczności w Polsce, a potem w całej Europie”.

Święto wiosny Strawińskiego Marek Tomaszewski opracowywał jeszcze z Wacławem Kisielewskim. Po śmierci Kisielewskiego, Tomaszewski nie koncertuje zbyt często, tym bardziej cieszy fakt, że usłyszymy go w Szczecinie, w roku kiedy artysta świętuje 70. urodziny.