Polmic - FB

aktualności

Katowice | Kwartet Śląski i AUKSO w NOSPR

Knapik25 maja 2019 roku o godz. 19:30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia wystąpią Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO i Kwartet Śląski. Będziemy świadkami prawykonania II Kwartetu smyczkowego Eugeniusza Knapika.

W programie koncertu gości NOSPR znalazły się dzieła brytyjskiego kompozytora Edwarda Elgara, niemieckiego twórcy Wernera Egka oraz Eugeniusza Knapika - profesora Akademii Muzycznej w Katowicach.

AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia zaprezentuje Wyspy na orkiestrę smyczkową Eugeniusza Knapika. Jest to utwór skomponowany w 1983 roku na zamówienie Musica Viva Australia i Festiwalu w Adelajdzie. Dwie zasadnicze części symbolizują w nim dwa stany skupienia materii – wodę (morze) i ciało stałe (ląd, wyspy). Muzyka początkowo oddaje zjawisko bezmiaru morza, płynności, żywiołu, nieznacznego falowania wody poprzez stopniowo coraz większe divisi, doprowadzając do stanu, w którym każdy z instrumentów smyczkowych wykonuje odrębną partię. W komentarzu do utworu kompozytor opisał obraz, który stał się dla niego inspiracją – postać płynącego na statku obserwatora, wypatrującego lądu na horyzoncie.

Następnie jeden z czołowych polskich zespołów kameralnych – Kwartet Śląski, który działa już od ponad 30 lat – dokona prawykonania II Kwartetu smyczkowego Eugeniusza Knapika.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/ 

Lublin | Lubelska Wiosna Młodych

FLWiosna to czas, w którym, dzięki między innymi budzącej się wokół nas przyrody, na nowo rodzi się w nas samych młodych duch. W dniach 24–26 maja 2019 roku Filharmonia zaprasza na cykl koncertów pod wspólną nazwą „Lubelska Wiosna Młodych”.

Projekt ma na celu odkrywanie, promowanie oraz integrację młodych talentów muzycznych. W przedsięwzięciu wezmą udział muzycy ze szkół muzycznych województwa lubelskiego, z Wrocławia (Młodzieżowa Orkiestra Kameralna Kawalera de Saint-George). W ramach projektu, z inicjatywy Dyrektora Naczelnego Filharmonii Lubelskiej Wojciecha Rodka powstanie Młodzieżowa Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej – bez wątpienia novum w środowisku muzycznym regionu.

Repertuar koncertów jest niezwykle bogaty. Będziemy mogli usłyszeć dzieła takich mistrzów jak: Bellini, Haydn, Mendelssohn-Bartholdy, Moniuszko, Mozart, Rachmaninow, Szostakowicz, Wieniawski i inni, w wykonaniu nie tylko instrumentalistów, ale i wokalistów. Zainauguruje wydarzenie koncert uczniów szkół muzycznych, podczas którego zostanie zaprezentowany Mały koncert na fortepian i grupę instrumentów Romualda Twardowskiego. W finale przedsięwzięcia zabrzmi Melodia Ignacego Jana Paderewskiego.

Szczegółowy program – na stronie http://filharmonialubelska.pl/ 

Warszawa | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus i sensacyjna dyrygentka

POSIPolska Orkiestra Sinfonia Iuventus zaprasza do Zamku Królewskiego! 24 maja 2019 roku o godz. 19.00 wystąpi pod batutą Anny Duczmal-Mróz, która została okrzyknięta przez niemiecką prasę „sensacyjną dyrygentką”.

W interpretacji artystów usłyszymy muzykę polską XX wieku, a także utwory Gustava Holsta i Dmitrija Szostakowicza.

W roku 1897 swą premierę miała znakomita, czteroczęściowa Serenada op. 2 – pierwsze dzieło Mieczysława Karłowicza na orkiestrę (w tym przypadku smyczkową). Podczas koncertu majowego usłyszymy to dzieło, do dziś cieszące się wielką i zasłużoną popularnością, urzekające swym liryzmem i pięknem muzycznych tematów.

Złożona z czterech zwięzłych, żartobliwych części St Paul’s Suite brytyjskiego kompozytora Gustava Holsta zyskała sporą popularność jako wdzięczny utwór koncertowy. Dedykował ją londyńskiej szkole dla dziewcząt, w której przez wiele lat pracował – St Paul’s Girls’ School, od której wzięła swój tytuł. W zupełnie inne ekspresyjne rejony przeniesie nas Symfonia kameralna Dmitrija Szostakowicza – aranżacja (Rudolf Barszaj) jego VIII Kwartetu smyczkowego. Należy ona do najtragiczniejszych w wyrazie i najbardziej osobistych dzieł kompozytora, który z ironiczną goryczą pisał o nim, iż jest poświęcone „pamięci autora”.

Dobry nastrój powróci wraz z Orawą Wojciecha Kilara. Jest dziełem pogodnym, eufonicznym, kolejnym kompozytorskim hołdem dla ukochanych gór i muzycznego folkloru Podhala.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Maciej Grzybowski - dyrektor artystyczny 4. Festiwalu „TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje”

Grzybowski MaciejZ Maciejem Grzybowskim, wybitnym polskim pianistą, dyrektorem artystycznym 4. Festiwalu „TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje”, który odbędzie się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w dniach 28 maja 2019 – 19 czerwca 2019, rozmawiała Katarzyna Hushta.

KATARZYNA HUSHTA: Konteksty różnych epok, kontrasty w doborze środków, inspirujący się nawzajem artyści. To wszystko tworzy wyjątkowy klimat warszawskiego Festiwalu „Trzy, Czte - Ry ”. Czy mógłby Pan zdradzić szczegóły programu tegorocznej 4 edycji Festiwalu?

MACIEJ GRZYBOWSKI: Z okazji minionej 7 lutego dwudziestej piątej rocznicy śmierci Witolda Lutosławskiego proponujemy wysłuchanie kilku jego dzieł, m.in. Livre pour orchestre, Koncertu podwójnego, Pięciu pieśni do słów Kazimiery Iłłakiewiczówny. Jeden z koncertów poświęcamy obchodzącemu w tym roku osiemdziesiąte urodziny Szábolcsowi Esztényi'emu. Mistrz będzie improwizował wraz z zaproszonymi przez niego muzykami. Wystąpią też Marcin Zdunik z Szymonem Nehringiem.

Do czego Pan zachęca słuchaczy, układając taki właśnie program Festiwalu?

Do obcowania z pięknem. Cała reszta to refleksja słuchacza. Chcę ją jedynie pobudzić. Właśnie poprzez piękno. Staram się odnajdywać mniej czy bardziej ukryte dialogi między artefaktami nierzadko od siebie odległymi. Nie tylko czasowo. Zdarza się przecież, że dzieła powstające w tym samym roku więcej dzieli niż łączy, a kompozytorzy z tego samego pokolenia reprezentują diametralnie odmienną estetykę i stylistykę. Porównajmy choćby Gustava Mahlera i Richarda Straussa, a zwłaszcza Arnolda Schönberga i Sergieja Rachmaninowa. Twórcze może być też zderzenie ze sobą kompozycji na zasadzie kontrastu, gdzie na tle danej retoryki odmienna od niej tym wyraziściej nam się komunikuje. Bywa, że w takiej konfrontacji tkwi kontekst, który może nieść ze sobą więcej niż racjonalny dialog.

Czytaj więcej: Maciej Grzybowski - dyrektor artystyczny 4. Festiwalu „TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty....

Warszawa | XV Kwartesencja

Kwartesencja

W dniach 12 czerwca – 2 lipca 2019 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego oraz w Teatrze Nowym w Warszawie odbędzie się XV edycja Festiwalu Kwatesencja.

Rok temu Royal String Quartet świętował dwudziestą rocznicę powstania. W roku 2019 pora na piętnastą Kwartesencję, która obejmuje tym razem cztery koncerty. We wszystkich biorą udział gospodarze, a ich gośćmi są w tym roku muzycy z krajowej czołówki: jedna z najwybitniejszych polskich śpiewaczek, ubiegłoroczna laureatka Europejskiej Nagrody Kompozytorskiej, Agata Zubel, oraz wywodzący się z jazzu, przełamujący wszelkie granice gatunkowe w muzyce pianista Marcin Masecki.

W programie znajdą się klasyczne kwartety smyczkowe Beethovena i Schuberta, wyrafinowane kompozycje Jamesa MacMillana i minimalistyczną medytację Mortona Feldmana. Pieśni Mahlera i Wellesza na kameralny skład wykona kompozytorka i śpiewaczka Agata Zubel. Sonette der Elisabeth Barrett-Browning Egona Wellesza, pisane do miłosnych wierszy słynnej angielskiej poetki czasów wiktoriańskich, zabierają nas do jądra ekspresjonizmu. Pieśni wędrownego czeladnika Gustava Mahlera odzwierciedlają alter ego samego kompozytora – jak nazwał go Bohdan Pociej, „romantycznego wędrowca”. A jednak kobiety też te pieśni śpiewają. Odwrócenie znaczeń, czy wcielenie?

Wstęp na festiwalowe koncerty jest bezpłatny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie: https://royalstringquartet.pl/ 

Opole | Kwartet Śląski i muzyka polska

FO24 maja 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera polska muzyka współczesna zabrzmi w interpretacji Kwartetu Śląskiego.

Kwartet Śląski to jeden z czołowych polskich zespołów kameralnych. W pierwszych latach istnienia doskonalił swoje umiejętności pod kierunkiem muzyków takich kwartetów, jak LaSalle, Amadeus, Juilliard, Smetana czy Alban Berg. Dziś Kwartet Śląski cieszy się międzynarodową sławą, koncertując na estradach większości krajów europejskich oraz w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Meksyku, Japonii, Chinach i Korei Południowej. Nagrywają muzykę wielu epok, koncentrując się na muzyce polskiej ostatniego trzydziestolecia. Nagrania Kwartetu Śląskiego były 24-krotnie nominowane do nagrody „Fryderyka”, a 6-krotnie zespół otrzymał tę statuetkę.

Podczas koncertu majowego opolanie usłyszą w wykonaniu zespołu IV Kwartet smyczkowy Grażyny Bacewicz, II Kwartet smyczkowy „Quasi una Fantasia” Henryka Mikołaja Góreckiego oraz utwory Grzegorza Ciechowskiego (Republika) w opracowaniu na kwartet smyczkowy.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.opole.pl/ 

Kraków | Lato w Filharmonii

FK24 maja 2019 roku o godz. 18:00 w Filharmonii Krakowskiej odbędzie się finałowy koncert z cyklu „Musica-ars amanda”.

Program wieczoru muzycznego pt. „Lato w Filharmonii” jest podsumowaniem całego sezonu koncertów. W wykonaniu Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Macieja Tarnowskiego zabrzmią utwory Wojciecha Kilara, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Antonína Dvořáka, Piotra Czajkowskiego, George’a Gershwina i Johanna Straussa.

Program otwierają kompozycje Wojciecha Kilara, będącego jednym z polskich XX-wiecznych kompozytorów, których nazwisko znane jest nie tylko muzykom i specjalistom. Wszystko to za sprawą jego pracy dla kina. Muzyka do hollywoodzkich produkcji Francisa Forda Coppoli, Jane Campion czy Romana Polańskiego przyniosła kompozytorowi międzynarodową sławę. Jego talent do tworzenia muzyki filmowej wyrażał się przede wszystkim w ogromnej inwencji melodycznej, ale także w umiejętności balansowania między stylami muzycznymi w zależności od obrazu – od pełnej przepychu symfoniki po totalną prostotę i minimalizm. Kilar stworzył muzykę do ok. 130 filmów, a ścieżki dźwiękowe jego autorstwa z powodzeniem są wykonywane jako utwory koncertowe. Podczas najbliższego koncertu usłyszymy Polonez z filmu Pan Tadeusz i Marsz kawalerii z filmu Kronika wypadków miłosnych.

Więcej o projekcie – na stronie http://www.filharmonia.krakow.pl/ 

Katowice | Orkiestra smyczkowa NOSPR i Trio Śląskie

NOSPR23 maja 2019 roku o godz. 19:30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia będzie miał koncert z cyklu „NOSPR kameralnie”, podczas którego polska muzyka współczesna zabrzmi w interpretacji Orkiestry smyczkowej NOSPR i Tria Śląskiego.

Divertimento Grażyny Bacewiczówny bliższe jest rodzącemu się w tamtych latach sonoryzmowi, mimo iż kompozytorka nie wykracza poza naturalne właściwości instrumentów. Nawiązanie do gatunku barokowej muzyki plenerowej sprowadza się do nadania utworowi lekkiej, żartobliwej, a nawet rozwichrzonej ekspresji, osiągniętej poprzez bogactwo pomysłów w zakresie faktury, rytmu i artykulacji.

Chaconnę skomponował Penderecki krótko po śmierci Jana Pawła II. Jest to muzyka zrodzona z intencji żałobnych, o charakterze lamentu, jednocześnie też artystyczny wyraz najgłębszego szacunku i uznania dla papieża Polaka. Forma utworu – chaconna – nawiązuje do barokowego lamento, któremu bliskie były formy ostinatowe, obok chaconny również passacaglia. Dla odmiany Trio Concerto Mikołaja Góreckiego jest muzyką całkowicie abstrakcyjną, oszczędną w środkach, ale o dramaturgii klarownej i wycyzelowanej. Mikołaj Górecki jawi się w swoim świecie dźwiękowym jako doświadczony stylista, nawiązujący do różnych konwencji i systemów. Ceni wartość melodii, ale sięga też po środki sonorystyczne, a przede wszystkim operuje niebanalną, nasyconą harmonią.

Orawa na orkiestrę złożoną z 15 instrumentów smyczkowych zakończyła złożony z 4 utworów cykl „tatrzański” Wojciecha Kilara. To efekt fascynacji kompozytora zarówno samym pięknem przyrody, jak i urokiem muzyki góralskiej.

Podczas koncertu usłyszymy też Suitę w dawnym stylu Edvarda Griega.

Aleksandra Konieczna

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/ 

Publikacje w czasopiśmie „Scontri”

ScontriRedakcja „Scontri” – pisma naukowego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach – zaprasza wszystkich zainteresowanych autorów do współtworzenia nowego, szóstego już numeru czasopisma.

Pismo, wydawane od sześciu lat, stało się w ciągu tego czasu forum humanistycznej wypowiedzi, otwartym dla każdego badacza i dla każdego sposobu badania muzyki: począwszy od analizy i interpretacji dzieła, poprzez rozważania nad problematyką historii, stylu i estetyki, aż po próby przedstawiania rozległego kontekstu interdyscyplinarnego i ogólnokulturowego.

Pragnąc kontynuować tę cenną ideę, redaktorzy czasopisma zapraszają autorów do nadsyłania tekstów w terminie do 1 lipca 2019 roku. Tematem przewodnim najbliższego numeru będzie opera. Wszelkie niezbędne informacje, jak też artykuły opublikowane w poprzednich numerach, dostępne są na stronie http://www.scontri.pl/web/index.php