Polmic - FB

aktualności

Koncert Katedry Kompozycji UMFC

UMFC21 listopada 2016 roku o godz. 19.00 w ramach koncertu Katedry Kompozycji Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina wystąpi Unplugged Orchestra pod dyrekcją Michała Śmigielskiego.

Koncerty Katedry Kompozycji odbywają się dwa razy do roku i służą prezentacji dzieł studentów, absolwentów i pedagogów związanych z Katedrą Kompozycji UMFC. W programie koncertu zabrzmią takie utwory, jak: Con sordino Zbigniewa Bagińskiego, Mała fantazja Miłosza Bembinowa, Sinfonietta – The Night of Fireworks Aleksandry Chmielewskiej, PRISMA II na fortepian i orkiestrę smyczkową Bartosza Kowalskiego, Tryptyk Michała Malca oraz Fantasie Collerica na orkiestrę smyczkową i 2 kotły Artura Słotwińskiego.

Autorzy utworów to pedagodzy w klasach kompozycji na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki (Zbigniew Bagiński, Miłosz Bembinow i Bartosz Kowalski), a także studenci klasy prof. Pawła Łukaszewskiego (Aleksandra Chmielewska oraz Michał Malec). Artur Słotwiński pełni funkcję Sekretarza Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich, jest absolwentem kompozycji w klasach prof. Stanisława Moryto i prof. Pawła Łukaszewskiego. Podczas koncertu wystąpi w roli solisty pianisty.

Wstęp na koncert, który będzie miał miejsce w Sali Koncertowej UMFC, jest wolny (obowiązują bezpłatne wejściówki).

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert specjalny z okazji Dnia Niepodległości

FKTradycyjnie 11 listopada o godz. 12.00, w rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości i niezawisłości państwowej po I Wojnie Światowej, Filharmonia Krakowska zaprasza na uroczysty koncert upamiętniający to wielkie wydarzenie.

Koncert specjalny przygotowany przez Chór Filharmonii Krakowskiej wraz z orkiestrą Krakowska Młoda Filharmonia pod batutą Tomasza Chmiela to przegląd najpiękniejszych pieśni patriotycznych, które śpiewane były od pokoleń i na stałe wrosły w serca Polaków. Rozszumiały się wierzby płaczące, Ułani, ułani czy Czerwone maki na Monte Cassino to melodie obecne w każdym domu i znane wszystkim niezależnie od daty urodzenia, poglądów politycznych czy miejsca w społeczeństwie. To dziedzictwo zawarte w pieśni i historia zapisana w słowach.

W partiach solowych wystąpią Bernarda Grembowiec – sopran, Anna Bober – alt, Paweł Fundament – tenor, Maciej Drużkowski – baryton oraz Wojciech Tabiś – bas.

Premiera płyty „Ślad” oraz obchody 50-lecia pracy artystycznej Janusza Strobla

StrobelAgencja Muzyczna Polskiego Radia i House of Music zapraszają 16 listopada 2016 roku o godz. 19.00 do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie na koncert promocyjny płyty Ślad, który odbywa się w ramach jubileuszu 50-lecia pracy artystycznej Janusza Strobla.

Janusz Strobel to jeden z najwybitniejszych wirtuozów gitary klasycznej, kompozytor, aranżer. Skomponował wiele przebojów, które weszły na stałe do kanonu polskiej piosenki - jego utwory wykonywały największe gwiazdy polskiej piosenki, m.in. Ewa Bem, Hanna Banaszak, Ryszard Rynkowski, Irena Santor, Edyta Geppert. Stworzył kilka formacji jazzowych, współpracując w nich z czołowymi polskimi muzykami jazzowymi.

Na program koncertu składają się nowe kompozycje Janusza Strobla z płyty Ślad. Artysta, jak zawsze, idzie własnym śladem, szuka nieoczywistych rozwiązań, nieustająco pozostaje wierny własnej stylistyce. Wbrew modom tworzy wartości, które we współczesnej muzyce zdają się zanikać – tu w sposób wyjątkowy połączył gitarę klasyczną z orkiestrą w autorskich, niezwykle melodyjnych i oryginalnych kompozycjach. Utwory na gitarę i orkiestrę zaaranżowali Janusz Strobel, Andrzej Jagodziński, Henryk Miśkiewicz, Krzesimir Dębski, Włodzimierz Nahorny. W koncercie wezmą udział: Janusz Strobel – gitara klasyczna, Paweł Pańta – kontrabas, Luis Ribeiro – instrumenty perkusyjne oraz orkiestra Sinfonia Viva pod dyrekcją Tomasza Radziwonowicza. Koncert poprowadzi Artur Andrus.

Jeszcze polska muzyka – koncert Orkiestry Akademii Beethovenowskiej

OABZapomniany, a przecież wybitny polski kompozytor Henryk Pachulski oraz jeden z najsłynniejszych twórców rosyjskiej muzyki symfonicznej Piotr Czajkowski – to właśnie ich dzieła zabrzmią 13 listopada w sali koncertowej NOSPR w ramach cyklu Jeszcze polska muzyka.

Cykl „Jeszcze polska muzyka...” to zainaugurowane przed siedmioma laty autorskie przedsięwzięcie Orkiestry Akademii Beethovenowskiej – jednego z czołowych polskich zespołów symfonicznych młodego pokolenia. Tworzą go najwybitniejsi studenci i absolwenci europejskich wyższych szkół muzycznych. Od listopada 2013 na zaproszenie artystów OAB funkcję Pierwszego Dyrygenta objął maestro Jacek Kaspszyk.

Obecnie Orkiestra Akademii Beethovenowskiej realizuje 7. już edycję autorskiego cyklu „Jeszcze polska muzyka...”. Prezentacja najbardziej wartościowych, choć niejednokrotnie zapomnianych utworów polskiej muzyki symfonicznej, w zderzeniu z arcydziełami muzyki europejskiej – to główne idee programu, którego celem jest zachowanie polskiego dziedzictwa kulturowego jako wyznacznika kształtowania tożsamości narodowej. Właśnie dlatego koncerty, do udziału w których zaproszeni zostali znakomici soliści i dyrygenci odbywają się na terenie całej Polski. Również w tych miejscowościach, w których dostęp do najwyższego poziomu prezentacji muzyki klasycznej jest utrudniony i niedostateczny.

W ramach cyklu 13 listopada Orkiestra wystąpi w nowej sali koncertowej NOSPR w Katowicach (plac Wojciecha Kilara 1). W programie koncertu zabrzmią: Suita pamięci Piotra Czajkowskiego op. 13 Henryka Pachulskiego oraz V Symfonia e-moll op. 64 Piotra Czajkowskiego. Zespół Orkiestry Akademii Beethovenowskiej poprowadzi znakomity francuski dyrygent Jean-Luc Tingaud.

Muzyka postmodernistyczna z perspektywy intertekstualności

Postmodernistyczna14 listopada 2016 roku odbędzie się w Gdańsku Ogólnopolska Konferencja pt. „Muzyka postmodernistyczna z perspektywy intertekstualności” zorganizowana przez Wydział Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki.

W konferencji weźmie udział 10 naukowców z 9 różnych ośrodków akademickich w Polsce, którzy łącząc problematykę postmodernizmu i intertekstualności wygłoszą referaty dotyczące kwestii metodologicznych i merytorycznych oraz zastanawiać się będą nad istotnymi problemami muzyki ostatnich dekad.

Wystąpią tak znani muzykolodzy, jak Magdalena Dziadek, Marcin Gmys, Anna Granat-Janki, Maciej Michalski, Małgorzata Janicka-Słysz, Anna Nowak, Joanna Miklaszewska, Tomasz Kienik, Marcin Krajewski, a także dr hab. Violetta Kostka, prof. AM, która jest koordynatorem i kierownikiem naukowym Konferencji.

Przedsięwzięcie jest finansowane ze środków na działalność statutową Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Gdańsku.

ZOBACZ: Program konferencji PDF

TAO. V Symfonia „koncertująca” Aleksandra Lasonia

TAO10 listopada 2016 roku świat usłyszy kolejną symfonię Aleksandra Lasonia. TAO. V Symfonia „koncertująca” zostanie wykonana przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia, którą poprowadzi Christopher Lyndon-Gee. Prawykonanie odbędzie się w Katowicach, w siedzibie NOSPR.

Aleksander Lasoń tak charakteryzuje swoją V Symfonię:

„W utworze TAO. V Symfonia „koncertująca” na orkiestrę skupia się wiele wątków dotyczących zagadnień nowej formy, specjalnych zabiegów fakturalnych i nawiązań do mojej przeszłości kompozytorskiej. […] Cechami kompozycji, oprócz potęgi brzmienia orkiestry symfonicznej, są stałe w moim warsztacie kompozytorskim szeroko- i wąskozakresowe glissanda, nieregularne elementy zakłócające jednoznaczność linii melodycznej, wypracowanie swoistego idiomu brzmieniowego, harmonia sfer, silna ekspresja, motoryka elementów rytmicznych zakłócona elementami polirytmiki, rozmigotana struktura silnie wzbogacona muzycznymi ornamentami, rozległe płaszczyzny brzmieniowe spokojnego przekazu, eufoniczność, a przy tym, jak sadzę, zachowana będzie spójność i jednolitość całego utworu o zamierzonym ciężarze gatunkowym, wzbogacając tym samym po raz kolejny aspekt złożoności technologicznej utworu, jego walory edukacyjne, wyrazistość i innowacyjność koncepcji całego dzieła muzycznego.

W swoim filozoficznym zamyśle kompozytorskim utwór odrzuca teoretyczne rozważania o istocie, nie godzi się na łamanie piękna i niezłamywalnej natury człowieczej.

Wielowymiarowość utworu, jego związek ze świeckim, jak i duchowym aspektem czyni kompozycję gotową do wykonania także w świątyniach, nadając jej tym samym pozaziemski charakter".

Czytaj więcej: TAO. V Symfonia „koncertująca” Aleksandra Lasonia

VI Muzyka klawesynowa w UMFC

UMFC20 listopada 2016 roku o godz. 17.00 w Sali Koncertowej UMFC (ul. Okólnik 2) odbędzie się koncert „VI Muzyka klawesynowa w UMFC. Klawesyn w twórczości kompozytorów współczesnych – inspiracje, wyzwania, możliwości".

W programie koncertu znalazły się m.in. utwory polskich kompozytorów współczesnych: Zygmunt Krauze Pour El (2008), Weronika Ratusińska Nimfy (2006), Paweł Szymański Through the looking glass… III (1994). Wykonawcami koncertu będą: Urszula Kryger (mezzosopran), Iwona Glinka (flet), Paweł Gusnar (saksofon), Gośka Isphording, Aleksandra Gajecka-Antosiewicz, Krzysztof Garstka, Alina Ratkowska, Małgorzata Sarbak.

Wydarzenie wieńczy sesję naukową poświęconą współczesnej muzyce klawesynowej. Podczas konferencji poruszane będą takie tematy, jak: zastosowanie środków elektronicznych w utworach klawesynowych, rozwój współczesnej muzyki klawesynowej, twórczość klawesynowa kompozytorów związanych z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina, twórczość Pawła Szymańskiego. Wykładom towarzyszyć będzie seminarium prowadzone przez prof. Gośkę Isphording z Amsterdam University of the Arts.

Wstęp wolny, obowiązują bezpłatne wejściówki.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Prawykonanie kompozycji „Miserere” Artura Słotwińskiego

S12 listopada 2016 roku o godz. 19:00 w Sali Koncertowej Domu Technika w Warszawie będzie miało miejsce prawykonanie utworu Artura Słotwińskiego Miserere na sopran i orkiestrę smyczkową.

Artur Słotwiński to polski kompozytor i pianista, autor ponad 60 kompozycji, laureat 14 konkursów kompozytorskich. Jest absolwentem UMFC w klasach kompozycji prof. zw. dr hab. Pawła Łukaszewskiego i prof. zw. dr. hab. Stanisława Moryto. Jego kompozycje wykonywane są w wielu miastach Polski, a ostatnio też w Stanach Zjednoczonych, gdzie miało miejsce prawykonanie Kwintetu fortepianowego w CCM Cincinnati. Jest wielokrotnym stypendystą MKiDN, MNiSW, Banku Societe Generale. Współpracuje z Teatrem Akademickim, a od 2016 roku pełni funkcję Sekretarza Koła Młodych ZKP. Utwory Artura Słotwińskiego można usłyszeć na płytach wytwórni Ablaze Records, a nuty drukiem wydało wydawnictwo Schott Verlag.

Koncert, którego głównym punktem będzie prawykonanie kompozycji Miserere Artura Słotwińskiego, odbędzie się w Sali Koncertowej Domu Technika w Warszawie (ul. T. Czackiego 3/5). Zabrzmi również Elegia na smyczki tegoż autora. W utworach tych usłyszymy sopranistkę Aleksandrę Świderek-Żakiewicz, a towarzyszyć jej będzie Orkiestra Warsaw Modern Players pod batutą kompozytora, z którą Słotwiński nagrał w styczniu tego roku swoją kompozycję The Urban Games dla wytwórni Ablaze Records. Krążek ukaże się w 2017 roku w serii Stage & Screen Series.

Wstęp na wydarzenie jest wolny. Na domowej stronie kompozytora można wpłacać dobrowolne datki na poczet koncertu (www.arturslotwinski.com ).

Prawykonanie „Kantaty o Chrzcie Polski” Aleksandra Kościowa

kProgram 2 Polskiego Radia, Chór Polskiego Radia i Fundacja Rozwoju Sztuki SONORIS zapraszają 10 listopada 2016 roku o godz. 19.30 do Studia Lutosławskiego na prawykonanie Kantaty o Chrzcie Polski Aleksandra Kościowa.

Utwór powstał na specjalne zamówienie kompozytorskie Chóru Polskiego Radia z okazji 1050. rocznicy Chrztu Polski. W jego prawykonaniu udział wezmą: Chór Polskiego Radia, zespół Cellonet pod kierownictwem artystycznym Andrzeja Bauera, zespół kameralny Sinfonii Varsovii oraz Robert Morawski (fortepian). Całość poprowadzi kierownik artystyczny i dyrygent Chóru Polskiego Radia - Szymon Wyrzykowski.

„Kantata o Chrzcie Polski” to rodzaj misterium, rozpiętego między sacrum i profanum – dwoma biegunami kluczowego dla Polski i Europy wydarzenia. Jakkolwiek dzisiejsze rozumienie tamtego, owianego historyczną tajemnicą aktu daje się odczytywać z różnych perspektyw – utwór przyjmuje perspektywę symbolu, który wyznaczył byt i charakter tej części świata i zamieszkujących ją ludzi na kolejne 1050 lat. Krzyż – narysowany muzyką w kilku planach symbolicznych, z czego najlepiej słyszalny jest ten, który określa kolejne ramiona ze względu na strony świata, te zaś opisuje muzyką ze względu na ich istotne toposy.
Obsada łączy w sobie palety klasycznego oratorium ze współczesnością faktury i kolorystyki: 3 klarnety, 3 puzony, trzech perkusistów, fortepian, siedem wiolonczel i kontrabas – a nad tym wszystkim mieszany chór o wielu klasycznych i niestandardowych funkcjach i zastosowaniach. Blisko godzinne przedstawienie odmalowane dźwiękami i skojarzeniami, czytelnymi i ukrytymi kodami muzycznymi, kulturowymi i estetycznymi” – zapowiada kompozytor.

Koncert dofinansowano w ramach projektu „Chór Polskiego Radia – dedykacje muzyczne”.