Polmic - FB

news

Marzena Majcher „Chemia Miłości” – prawykonanie

m26 kwietnia 2017 roku o godz. 19:00 w PROMie Kultury (Warszawa, ul. Brukselska 23) odbędzie się koncert z wizualizacją, podczas którego zostanie zaprezentowany publiczności po raz pierwszy utwór Marzeny Majcher Chemia Miłości.

Marzena Majcher – kompozytorka i gitarzystka, absolwentka UMFC (kompozycja) oraz łódzkiej Akademii Muzycznej (gitara klasyczna). Jest autorką muzyki do ponad 30 filmów, sztuk teatralnych oraz współczesnej muzyki poważnej. Filmy z jej muzyką były wielokrotnie nagradzane i prezentowane na Festiwalach Filmowych na całym świecie. W 2016 roku była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Występowała na wielu prestiżowych Festiwalach, m.in. na Festiwalu Filmowym OFF Camera Plus w Krakowie, na inauguracji Międzynarodowego Festiwalu Filmów Przyrodniczych w Łodzi.

Jej kompozycja Chemia Miłości powstała w ramach stypendium z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2016). Utwór jest kontynuacją eksperymentów muzycznych kompozytorki, polegających na kodowaniu na język muzyki innych przestrzeni i struktur pozamuzycznych z otaczającego nas świata. Chemia Miłości jest inspirowana substancjami chemicznymi, które odpowiadają za stan zakochania, potocznie nazywane „chemią miłości”. Dzięki takiemu eksperymentowi można odkryć bliskie związki między muzyką i chemią. Podczas koncertu zabrzmi także kompozycja 88 Fraktali inspirowana geometrią fraktalną.

Utwory wykonają: Małgorzata Kubala (sopran) i Kwartet smyczkowy NSQ +, za wizualizację będzie odpowiadać Andrzej Wojciechowski.

Po koncercie odbędzie się rozmowa z kompozytorką, która przybliży słuchaczom proces twórczy powstania swojego dzieła.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

II Międzynarodowe Forum Altówkowe

fW dniach 24-26 kwietnia 2017 roku w Poznaniu odbędzie się II Międzynarodowe Forum Altówkowe, organizowane przez poznańską Akademię Muzyczną.

Pomysłodawcą i organizatorem Forum jest komitet w składzie: dr hab. Marcin Murawski, prof. AM, dr hab. Izabela Mrozek i doktorant Kamil Babka z poznańskiej Akademii Muzycznej. Pierwszy i trzeci dzień Forum wypełniony zostanie wykładami o tematyce związanej z altówką, o problematyce zdrowotnej zawodu muzyka, oraz o sylwetkach kompozytorów i ich twórczości na ten instrument, natomiast każdego dnia odbywać się będą warsztaty dla altowiolistów prowadzone przez pedagogów akademickich z Polski i z USA, a także koncerty.

24 kwietnia o godz. 18.30 w Willi wśród Róż – Salonie Nowowiejskiego będzie miał miejsce pierwszy koncert w ramach Forum, którego program obejmuje kompozycje na altówkę solo (m.in. autorstwa Knoxa, Kimbera, Bibera, Theofanidisa), oraz na dwie altówki (Bartoka). Drugi koncert, zaplanowany na 25 kwietnia o godz. 19.00 w Auli Stuligrosza poznańskiej Akademii Muzycznej, przyniesie kilka premierowych wykonań współczesnych kompozycji... oraz kilka niespodzianek. Trzeciego dnia zamykający Forum koncert rozpocznie się o godz. 16.00 w Polsko-Norweskim Centrum Kultury w Poznaniu, podczas którego melomani usłyszą wyłącznie utwory na altówkę solo i na dwie altówki.

Zaproszeni pedagodzy i wykonawcy Forum reprezentują polskie uczelnie muzyczne (prof. dr hab. J. Pisarski – krakowską Akademię Muzyczną, prof. dr hab. J. Kukuła-Kopczyńska – łódzką Akademię, dr hab. L. Bałaban – Akademie bydgoską i poznańską, dr hab. E. Mrożek-Loska – katowicką uczelnię, dr B. Maliszewski – gdańską Akademię Muczyczną, dr D. Stanisławska – Akademię Muzyczną w Łodzi). Forum po raz pierwszy gości dr M. Gebrian z USA (University of Wisconsin-Eau Claire), a szczególny udział prof. dr hab. P. Urbańskiego z poznańskiego UAM oraz dyplomowanego fizjoterapeuty P. Jezierskiego (www.physioart.pl) dopełnia listę zaproszonych gości.

Wszystkie wykłady, warsztaty i koncerty są otwarte dla publiczności.

Więcej informacji o Forum – na stronie: www.amuz.edu.pl 

29. Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich

2W dniach 23-30 kwietnia 2017 roku pod patronatem honorowym Jacka Majchrowskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, odbędzie się 29. Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich, którego dyrektorem artystycznym jest Prezes Krakowskiego Oddziału ZKP Marcel Chyrzyński.

Ideą przewodnią Festiwalu – oprócz wykonania muzyki kompozytorów polskich – będzie prezentacja twórców z kręgu nordyckiego. Melomani usłyszą kompozycje z Estonii, Finlandii, Szwecji, Norwegii, Islandii i Danii, ale również z Holandii. Gościem specjalnym festiwalu będzie bardzo ceniona w świecie kompozytorka z Finlandii, na stałe rezydująca we Francji, Kaija Saariaho. Wygłosi ona wykład o swojej twórczości oraz poprowadzi otwarty kurs mistrzowski dla studentów kompozycji Akademii Muzycznej w Krakowie. Podczas festiwalu zostaną zaprezentowane jej utwory, m.in. na koncercie inauguracyjnym, który odbędzie się 23 kwietnia o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej. Notes on Light na wiolonczelę i orkiestrę kameralną autorstwa Saariaho wykona kolejny gość specjalny festiwalu, znakomity duński wiolonczelista – Jakob Kullberg (profesor Royal Academy of Music w Londynie). Towarzyszyć mu będzie Orkiestra Muzyki Nowej pod batutą Szymona Bywalca.

Oprócz dwóch koncertów festiwalowych, w których Kullberg weźmie udział (również z duńskim kwartetem smyczkowym Kroger Quartet), poprowadzi on kursy mistrzowskie w krakowskiej Akademii Muzycznej. Podczas festiwalu będzie miała miejsce również sesja poświęcona muzyce nordyckiej i holenderskiej. Odbędzie się też spotkanie z kompozytorem i muzykologiem z Holandii Leo Samamą, który skomponował specjalnie na festiwal Kwartet smyczkowy nr 3. Podczas spotkania, które poprowadzi Jerzy Stankiewicz, odbędzie się również projekcja ostatniego wywiadu z Olivierem Messiaenem, który przeprowadził z nim Leo Samama.

Dla miłośników muzyki elektronicznej, tradycyjnie odbędzie się koncert Studia Muzyki Elektroakustycznej AM w Krakowie pt. „Koktajl elektroniczny”. Niezwykle ciekawie zapowiada się wykład dra Piotra Kletowskiego pt. „Nordyckie brzmienia w kinie – od Sibeliusa do Pärta” ilustrowany filmem Marka Piestraka Test pilota Pirxa (1979) z muzyką Arvo Pärta i Eugeniusza Rudnika.

Finał tegorocznej edycji, który odbędzie się w Filharmonii Krakowskiej, przyniesie m.in. prawykonanie światowe III Symfonii krakowskiego kompozytora Macieja Jabłońskiego. Podczas festiwalu zaprezentowanych będzie m.in. 15 prawykonań światowych i 10 pierwszych wykonań w Polsce.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: www.zkp.krakow.pl 

W hołdzie Kopernikowi

kWarmińsko-Mazurski Oddział Polskiego Związku Chórów i Orkiestr oraz Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie zaprasza na koncert ,,W hołdzie Kopernikowi”, który będzie miał miejsce w Zamku Olsztyńskim (Sala Kopernikowska) 23 kwietnia 2017 roku o godz. 17.00.

Podczas koncertu zabrzmi utwór Lucjana Marzewskiego Rapsodia Kopernikowska. Kompozytor i chórmistrz Lucjan Marzewski (1943 – 2015) pracował w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Olsztynie, gdzie był kolejno kierownikiem Katedry Wychowania Muzycznego, prodziekanem Wydziału Pedagogicznego, prorektorem i dziekanem Wydziału Wychowania Artystycznego, a od 1999 roku – kierownikiem Katedry Muzyki. Do 2010 roku piastował stanowisko dyrektora Instytutu Muzyki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Równolegle pracował w Akademii Muzycznej oraz Wyższej Szkole Pedagogicznej w Bydgoszczy. Przez dwadzieścia lat był związany z teatrem im. Stefana Jaracza w Olsztynie, gdzie pełnił funkcję kierownika muzycznego. Kierował Chórem Męskim „Surma”. Za swoją bogatą i wszechstronną działalność Profesor został uhonorowany odznaczeniami „Zasłużony Działacz Kultury”, „Zasłużony dla Warmii i Mazur” oraz Złotym i Srebrnym Krzyżem Zasługi.

Utwór Marzewskiego wykona zespół kameralny Pro Musica Antiqua i goście: Leszek Szarzyński (flet), Jerzy Szafrański (obój / rożek angielski), Agnieszka Panasiuk (klawesyn), Paweł Panasiuk (wiolonczela), Agnieszka Dziewulska-Pawłowska (mezzosopran) oraz hiszpański artysta Alber Catala Climent (fagot). Zespół wystąpi pod dyrekcją Katarzyny Bojaruniec.

Koncert poprzedzi prelekcja Pawła Błażewicza Warmia Kopernika.

Koncert Marcina Zdunika w Filharmonii Narodowej

z25 kwietnia 2017 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Narodowej będzie miał miejsce koncert kameralny z udziałem tegorocznego artysty-rezydenta Filharmonii Marcina Zdunika.

Podczas koncertu, współorganizowanego i współfinansowanego w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Artysta – rezydent”, wiolonczelista Marcin Zdunik, skrzypaczka Anna Maria Staśkiewicz i pianista Paweł Wakarecy wykonają utwory Igora Strawińskiego (Suite Italienne), Wojciecha Ziemowita Zycha (Mikrologia (czule) stosowana), Maurica Ravela (Sonata G-dur na skrzypce i wiolonczelę) i Franza Schuberta (Trio B-dur D. 989).

Sukces baletu Pulcinella (1920) Strawińskiego, pełnej wdzięku stylizacji osiemnastowiecznej muzyki włoskiej, przesądził o dokonaniu przez autora sporej liczby aranżacji na jego kanwie, w tym orkiestrowej suity oraz kilku wersji kameralnych: na skrzypce i fortepian (we współpracy z Pawłem Kochańskim; później w innej wersji z Samuelem Dushkinem) oraz jako Suite italienne na wiolonczelę i fortepian we współpracy z Gregorem Piatigorskim. Ta właśnie wersja z 1933 r. zabrzmi podczas koncertu.

Mikrologia (czule) stosowana na wiolonczelę solo Zycha, dedykowana wiolonczeliście Mikołajowi Pałoszowi, miała premierę w 2014 roku. Tego wieczoru zabrzmi w interpretacji Zdunika.

Swą niezwykłą Sonatę na skrzypce i wiolonczelę (1920) Ravel poświęcił pamięci Debussy’ego; sam kompozytor widział w tej (źle przyjętej w chwili premiery, później ocenianej bardzo wysoko) kompozycji ważną cezurą w swojej twórczości – wyraz poszukiwań nowych rozwiązań harmonicznych (bitonalność) i fakturalnych.

W finale koncertu muzycy wykonają jedno z największych arcydzieł kameralistyki romantycznej – Trio Schuberta.

Dodatkowe informacje dostępne są na stronie: http://filharmonia.pl

Ocalić od zapomnienia

p22 kwietnia 2017 roku o godz. 18:00 w Filharmonii Narodowej będzie miał miejsce koncert symfoniczny z cyklu „Ocalić od zapomnienia", poświęconego obchodom rocznicy powstania w getcie warszawskim, podczas którego zabrzmią dzieła Aleksandra Tansmana, Pawła Kleckiego oraz Romana Palestra.

W roku 2017 przypada 110. rocznica urodzin Palestra. Zaliczany do najbardziej obiecujących twórców swego pokolenia, kompozytor w okresie stalinizmu wybrał los emigranta i nawiązał współpracę z Radiem Wolna Europa (był szefem działu kulturalnego w redakcji polskiej) – to zaś stało się przyczyną dwudziestoletniego zapisu cenzorskiego na jego twórczość. Mimo formalnego cofnięcia go już w roku 1977, niezwykle ciekawa i różnorodna twórczość Romana Palestra niestety nie zdołała trwale zagościć na polskich estradach. Muzyka do baletu Pieśń o ziemi (1937), która zabrzmi podczas koncertu, to jedna z dość nielicznych kompozycji tego twórcy korzystających ze stylizacji (bardzo oryginalnej) polskiego folkloru.

Tego wieczoru Orkiestra Filharmonii Narodowej pod batutą Łukasza Borowicza wykona ponadto Wariacje orkiestrowe op. 20 Pawła Kleckiego oraz II Koncert fortepianowy Aleksandra Tansmana. Klecki po studiach w Berlinie rozpoczął olśniewającą karierę dyrygencką (prowadząc m.in. Berlińską Orkiestrą Filharmoniczną), później rezydował głównie w Szwajcarii i prowadził wiodące światowe orkiestry (m.in. w latach 1966-1970 kierował Orchestre de la Suisse Romande). Był także do czasów II wojny światowej aktywnym i cenionym kompozytorem (później w zasadzie zarzucił twórczość). Efektowne Wariacje orkiestrowe z 1929 r. przypomną o tym niemal zapomnianym dziś aspekcie działalności wielkiego muzyka. Premiera zdumiewającego II Koncertu fortepianowego Tansmana odbyła się w roku 1928 w Hollywood Bowl wobec publiczności liczącej 18 000 słuchaczy. Utwór dedykowany Charliemu Chaplinowi (który po latach pomógł rodzinie kompozytora w ucieczce z Europy przed widmem Holocaustu) zawiera dowcipne aluzje do filmów wielkiego komika. Podczas koncertu 22 kwietnia partię fortepianu w tym utworze wykona Jonathan Plowright.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://filharmonia.pl

Koncert orkiestry Sinfonia Varsovia upamiętniający 74. rocznicę powstania w getcie warszawskim

mW ramach obchodów 74. rocznicy powstania w getcie warszawskim 21 kwietnia 2017 roku o godz. 20:00 w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN odbędzie się koncert orkiestry Sinfonia Varsovia.

W programie koncertu znalazły się utwory Mieczysława Weinberga, Władysława Szpilmana, Richarda Addinsella oraz premierowe wykonanie A Lonely Star over Be’er Sheva (2011/2017) Jerzego Maksymiuka, który poprowadzi orkiestrę. W roli solisty wystąpi pianista Marek Bracha.

Koncert otworzy premiera kompozycji Maksymiuka, która została zainspirowana atmosferą i klimatem największego miasta pustyni Negew w Południowym Dystrykcie Izraela. Po utworze maestro Maksymiuka zabrzmi IV Symfonia warszawianina Mieczysława Weinberga, której premiera odbyła się w 1961 roku: symfonię zaprezentowała wówczas Orkiestra Filharmonii Moskiewskiej pod batutą wybitnego Kiryłła Kondraszyna. Concertino na fortepian i orkiestrę Władysława Szpilmana powstało w roku 1940 w warszawskim getcie. Pracę nad kompozycją autor traktował jako formę samoobrony przed nieludzkim światem zewnętrznym. Prawykonanie utworu miało miejsce w Los Angeles. Warsaw Concerto na fortepian i orkiestrę Richarda Addinsella przyniósł swemu twórcy niebywałą sławę. Został napisany w 1941 roku do filmu Niebezpieczne światło księżyca, przedstawiającym losy polskiego lotnika-pianisty w czasie II wojny światowej.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: www.polin.pl

I Łódzkie Forum Klarnetowo-Fagotowe

kKatedra Instrumentów Dętych Akademii Muzycznej w Łodzi organizuje w dniach 21-23 kwietnia 2017 roku I Łódzkie Forum Klarnetowo-Fagotowe, obejmujące warsztaty i „Koncert premier”. Tematem Forum jest „Kompilacja barwy klarnetu i fagotu w aspekcie najnowszych badań naukowych i ogólnego spektrum zawodu muzyka”.

Pomysłodawcy – fagocistka dr Dorota Cegielska i klarnecista dr Mirosław Kłys – w programie Forum zaplanowali szereg wykładów specjalistycznych. Mistrzowskie lekcje i warsztaty prowadzone będą przez zaproszonych gości, którymi są znakomici instrumentaliści: Lola Descours, prof. Olivier Derbesse, prof. Harri Mäki, dr hab. Artur Kasperek, prof. Meyrick Alexander, Adrian Janda, dr Arek Adamczyk, dr Andrzej Wojciechowski i Ramón Wodkowski. Przedmiotem zajęć warsztatowych będą studia orkiestrowe i kameralistyka na klarnet i fagot. Warsztaty, wykłady i lekcje odbywać się będą w łódzkiej Akademii Muzycznej. Weźmie w nich udział blisko 40 uczestników. Zagadnienia, które zostaną poruszone podczas Forum to m.in. przystosowanie stroika i ustnika do własnych potrzeb, współpraca instrumentalistów w zespołach i orkiestrach oraz kameralistyka i studia orkiestrowe na klarnet i fagot. Uczestnicy Forum zapoznają się i będą korzystać z nowego wydawnictwa Studia orkiestrowe na 2 klarnety i 2 fagoty, opracowanego przez dra Mirosława Kłysa i dr Dorotę Cegielską.

Oprócz wykładów i warsztatów odbędzie się także część artystyczna w postaci „Koncertu premier”. Podczas przedsięwzięcia zabrzmią kompozycje Beniamina Baczewskiego, Daniela Halla, Joshuy Jamesa Hathawaya, Krzysztofa Jaszczaka, Sławomira Kaczorowskiego, Zuzanny Niedzielak, Nathana Pallotta, Astora Piazzolli i Marcina Wernera, w tym utwory skomponowane specjalnie na tę okazję przez polskich i zagranicznych kompozytorów. Wykonawcami koncertu będą uczestnicy i goście Forum. Koncert odbędzie się 22 kwietnia o godz. 19.00 w Sali Kameralnej Akademii Muzycznej w Łodzi, przy al. 1 Maja 4. Wstęp wolny.

Więcej informacji o I Łódzkim Forum Klarnetowo-Fagotowym: www.amuz.lodz.pl

III Konwencja Muzyki Polskiej

kW dniach 15-17 maja 2017 roku w Bibliotece Narodowej odbędzie się III Konwencja Muzyki Polskiej – ogólnopolskie spotkanie przedstawicieli środowiska muzycznego.

Celem III Konwencji Muzyki Polskiej jest dyskusja na temat różnych dziedzin muzyki i infrastruktury polskiej kultury muzycznej, postawienie diagnozy i formułowanie strategii zmian. Ważnym punktem odniesienia będą wnioski i postulaty sformułowane trzy lata temu, które dostępne są w archiwum II Konwencji Muzyki Polskiej z 2014 roku.

Konwencja skierowana jest do przedstawicieli środowiska muzycznego: kompozytorów, artystów wykonawców, muzykologów i teoretyków muzyki, dziennikarzy i krytyków, przedstawicieli instytucji muzycznych i organizacji pozarządowych, a także studentów i melomanów. Uczestnictwo w Konwencji jest bezpłatne. Rejestracja odbywa się poprzez stronę http://www.konwencjamuzyki.pl/pl/2017/rejestracja do 9 maja 2017 roku.

Konwencja zajmie się całokształtem spraw polskiej muzyki od dzieł historycznych do szerokiego spektrum współczesności: od muzyki poważnej, poprzez jazz, alternatywę, muzykę tradycyjną do muzyki popularnej. Przygotowywane analizy będą zawierały dane o uczestnictwie w kulturze, dostępie do muzyki, aktywności artystycznej i kulturoznawczej, wydawnictwach, mediach, instrumentarium kulturowym i infrastrukturze prawnej w tym prawie autorskim.

Cztery panele odbywają się w ramach przygotowań do Ogólnopolskiej Konferencji Kultury (Wrocław, 5 czerwca 2017). Pierwszego dnia wygłoszone zostaną referaty otwierające, a także będą zaprezentowane wybrane projekty muzyczne narodowych instytucji kultury (IMiT, NIFC, IAM, PWM) oraz Polskiej Rady Muzycznej i Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. Odbędzie się także prezentacja wyników badań dotyczących powszechnej edukacji muzycznej w Polsce oraz przedstawione zostaną propozycje działań animacyjnych w tym obszarze. Drugiego dnia odbędą się równoległe, otwarte dla publiczności panele dyskusyjne, prowadzone przez zaproszonych moderatorów. Trzeciego dnia nastąpi podsumowanie dyskusji panelowych, po którym odbędzie się dyskusja plenarna.

Organizatorem Konwencji jest Instytut Muzyki i Tańca we współpracy ze Związkiem Kompozytorów Polskich, Polską Radą MuzycznąZwiązkiem Artystów Wykonawców STOART, Otwartym Forum Muzyki, Stowarzyszeniem Polskich Artystów Muzyków oraz Forum Muzyki Tradycyjnej.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie: www.konwencjamuzyki.pl