Polmic - FB

aktualności

Recital Piotra Beczały

b10 marca 2017 o godz. 19:00 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej (Sala Moniuszki) będzie miał miejsce długo oczekiwany recital Piotra Beczały, który wykona między innymi utwory Mieczysława Karłowicza.

Zaliczany do ścisłej czołówki najlepszych światowych tenorów, Piotr Beczała wykonuje główne partie na najważniejszych scenach Europy i Stanów Zjednoczonych. Od lat jest na szczycie, choć sam uważa, że taki nie istnieje, a swoją karierę przyrównuje do pasma górskiego – wędrówki z niekończącymi się wyzwaniami. Jego liryczny głos świetnie sprawdza się w każdym repertuarze.

Po latach powraca do Warszawy, na scenę Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Podczas recitalu z akompaniamentem fortepianu wykona utwory Roberta Schumanna, Richarda Straussa, Siergieja Rachmaninowa i Mieczysława Karłowicza.

Z Piotrem Beczałą wystąpi pianista Helmut Deutsch, który należy do najbardziej uznanych pianistów, wykonujących kameralną muzykę wokalną. Urodził się w Wiedniu, tam studiował grę na fortepianie, kompozycję i muzykologię. W 1965 roku otrzymał Wiedeńską Nagrodę Kompozytorską. W wieku 24 lat został profesorem: był wykładowcą w Wyższej Szkole Muzyki i Teatru w Monachium. Jako profesor wizytujący współpracuje także z innymi uczelniami i prowadzi popularne kursy mistrzowskie w Europie i na Bliskim Wschodzie. Koncertował z czołowymi kameralistami na świecie: Irmgard Seefried, Hermannem Prey’em, Jonasem Kaufmannem, Dianą Damrau i Michaelem Volle.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://teatrwielki.pl

AUKSO plays Knapik

k4 marca 2017 roku o godz. 19.00 w Tychach (Mediateka, al. Piłsudskiego 16) będzie miał miejsce koncert „AUKSO plays Knapik”, podczas którego w interpretacji zespołu pod dyrekcją Marka Mosia zabrzmią utwory kameralne Eugeniusza Knapika.

Eugeniusz Knapik to urodzony w Rudzie Śląskiej pianista, kompozytor i pedagog. Uczeń Henryka Mikołaja Góreckiego i Oliviera Messiaena. Specjalizuje się w repertuarze współczesnym. Wielokrotnie występował na „Warszawskiej Jesieni” i wielu prestiżowych festiwalach muzycznych Europy. Jako kompozytor chętnie nawiązuje do tradycji, od baroku po impresjonizm Debussy’ego, i wykazuje niekoniecznie dziś powszechne przywiązanie do melodii. Nie stroni przy tym od współczesnych rozwiązań i środków. Jego kompozycje niosą głębokie humanistyczne przesłanie, podkreślane łączeniem muzyki ze słowem, w tym poezją Valéry’ego i Cummingsa. W programie koncertu znajdą się m.in. Wyspy na kameralną orkiestrę smyczkową, za które kompozytor otrzymał w 1983 roku Nagrodę im. Stanisława Wyspiańskiego, a także napisany do słów Edwarda Stachury utwór Przystępuję do Ciebie.

W roli solistów wystąpią: Urszula Kryger (sopran), Marcin Świątkiewicz (klawesyn), Magdalena Krupa (flet).

Dodatkowe informacje – na stronie: www.aukso.pl

Czar dawnych fortepianów

c5 marca 2017 roku o godz. 16:00 w Miejskiej Sali Koncertowej w Radzyminie odbędzie się koncert Marii Ludwiki Gabryś na historycznym fortepianie marki Broawood z 1846 roku, podczas którego zabrzmią utwory Fryderyka Chopina.

Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy Radzymin zaprasza na niezwykły koncert, inaugurujący nowy cykl „Czar dawnych fortepianów”. Głównymi bohaterami koncertu będzie historyczny instrument marki Broadwood z 1846 roku oraz Maria Ludwika Gabryś – pianistka specjalizująca się w grze na instrumentach historycznych, która wyczaruje dźwięki przenoszące w świat Fryderyka Chopina. Fortepiany z epoki posiadają niepowtarzalną aurę brzmieniową, ciepłą barwę, szlachetność i delikatność – cechy, które doskonale uwypuklają niuanse romantycznej muzyki XIX wieku. Koncert będzie więc unikalnym spotkaniem z oryginalnym, dawnym fortepianem, identycznym z tym, na którym koncertował Chopin w Anglii oraz muzyką w doskonałym wykonaniu wybitnej polskiej pianistki, profesora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Koncert poprowadzi Agata Mierzejewska – muzykolog, ekspert muzyczny o rozległej wiedzy, świetny konferansjer, współorganizatorka I edycji Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Juliana Cochrana (2015), kurator projektu www.instrumenty.edu.pl, największej cyfrowej kolekcji instrumentów muzycznych w Polsce. Rezerwacji biletów można dokonać, dzwoniąc pod numer telefonu (22) 786 50 24.

Więcej informacji – na stronie: http://bibliotekaradzymin.pl

Jedyny koncert w Polsce – Alban Berg Ensemble Wien

a5 marca 2017 roku w warszawskim Studiu Polskiego Radia im. Władysława Szpilmana (Al. Niepodległości 77/85) o godz. 19.00 odbędzie się jedyny koncert w Polsce Alban Berg Ensemble Wien.

Alban Berg Ensemble Wien to ciekawe programy koncertowe we współczesnym wydaniu, artystyczna podróż w nieznane i muzyka wykonywana w sposób otwarty, poetycki i bezkompromisowy. Zespól założyli w 2016 roku członkowie renomowanego kwartetu smyczkowego Hugo Wolf Quartett, pianistka Ariane Haering oraz muzycy orkiestry Wiener Symphoniker: Silvia Careddu i Alexander Neubauer. Nazwę nadała mu Fundacja im. Albana Berga jako wyraz szacunku dla ich postawy artystycznej i zatwierdzenie ich drogi artystycznej w duchu Albana Berga: powiazanie z przeszłością, otwarcie na nowe. Sto lat temu Schönberg, Berg i Webern założyli Towarzystwo Prywatnych Wykonań Muzycznych, by móc realizować bardzo osobiste wyobrażenie o koncercie i programie. Wzorcem do naśladowania są dla Alban Berg Ensemble zarówno wymogi artystyczne i wykonawcze oraz otwartość na wszelkie nowości, jak i skład: kwartet smyczkowy, flet, klarnet i fortepian są podstawą Alban Berg Ensemble Wien.

W programie koncertu znajdą się utwory Arnolda Schönberga (J.Strauß/A.Schönberg Kaiserwalzer, Symfonia kameralna op. 9 w opracowaniu A.Weberna), Epitaph für Ovid Naso Christopha Renharta (utwór nagrodzony na konkursie kompozytorskim ogłoszonym przez Fundację im. Albana Berga i Hugo Wolf Quartett), a także Kwartet na klarnet i trio smyczkowe Krzysztofa Pendereckiego.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Gala Operowa z okazji Dnia Kobiet

o8 marca 2017 roku o godz. 19:00 w Operze Wrocławskiej będzie miała miejsce Gala operowa z okazji Dnia Kobiet.

Dzień Kobiet jest świętem obchodzonym na całym świecie na różne sposoby. W Polsce celebrowano je z różnym natężeniem w zależności od epoki, w okresie PRL eksploatowane było przy pomocy zwykle tych samych elementów. Goździk, rajstopy, akademia – do dziś wielu kobietom z tym kojarzy się 8 marca.

Opera Wrocławska wychodzi naprzeciw utrwalonym stereotypom, puszczając oko w stronę przeszłości. Z jednej strony nawiązuje do tradycji oficjalnego świętowania Dnia Kobiet, z drugiej – chce do zwyczajowych akademii podejść w świeży, niestandardowy sposób.

Opera Wrocławska zaprasza na koncert-niespodziankę: goście Gali Operowej stopniowo sami rozszyfrowywać będą zagadki repertuaru. Za jedyną podpowiedź przed koncertem niech posłużą hasła: najpiękniejsze arie, znane duety, muzyka orkiestrowa i baletowa. Przeboje, które zanuci każdy. Uchylając rąbka tajemnicy, powiedzmy jeszcze tylko, że w ten wyjątkowy wieczór Orkiestra Opery Wrocławskiej wyjdzie z orkiestronu na scenę i zaprezentuje się w pełnej krasie jako równoprawny artysta sceniczny.

Kto nie chce być zaskakiwany? Kto nie lubi niespodzianek? Koncert-zagadka 8 marca w Operze Wrocławskiej: www.opera.wroclaw.pl

XVII Festiwal Dni Muzyki nad Odrą

dmnoOd 3 do 22 marca 2017 roku potrwa XVII Festiwal Dni Muzyki nad Odrą, obejmujący koncerty tak w Polsce, jak i w Niemczech.

21 wydarzeń złoży się na tegoroczną edycję Międzynarodowego Festiwalu „Dni Muzyki nad Odrą”, który jest przykładem polsko-niemieckiej współpracy w dziedzinie kultury i sztuki. Powstał on z połączenia dwóch festiwali: Międzynarodowych Spotkań Muzycznych Wschód-Zachód i Frankfurckich Dni Muzyki. W tym roku w Polsce odbędzie się 14 koncertów: siedem symfonicznych, sześć kameralnych oraz recital fortepianowy. Koncerty będą miały miejsce w Sulechowie, Zielonej Górze, Nowej Soli, Rzepinie, Słubicach, Łagowie, Żarach i Krośnie Odrzańskim. Tradycyjnie także polscy muzycy będą koncertować za Odrą, m.in. we Frankfurcie, Münchebergu czy w Berlinie. W tym roku będziemy podziwiać znakomitych wykonawców z Polski, Niemiec, Czech, Łotwy, Korei Południowej, USA i Ukrainy, którzy zaprezentują szeroki wachlarz muzycznych form, stylów i klimatów.

Pierwszy koncert kameralny odbędzie się 3 marca w Sulechowie, natomiast koncert inauguracyjny - 4 marca w Zielonej Górze. Podczas tego wydarzenia zostanie wykonane dzieło-misterium Poemat ognia Aleksandra Skriabina w wersji oryginalnej z wykorzystaniem iluminacji. W koncercie udział wezmą: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Zielonogórskiej, Orkiestra Kameralna Wirtuozi Lwowa, Chór Akademii Sztuki w Szczecinie, pianista Paweł Kowalski, zespół waltornistów niemieckich, a dyrygować będzie Czesław Grabowski. Interesująco zapowiada się także recital fortepianowy Georgijsa Osokinsa (11 marca w Filharmonii Zielonogórskiej) – uczestnika ostatniego Konkursu Chopinowskiego, który zagra utwory m.in. Chopina, Rachmaninowa, Skriabina. Ostatnim akordem Festiwalu będzie koncert finałowy po stronie niemieckiej. 22 marca we Frankfurcie nad Odrą wystąpi w nim Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Zielonogórskiej wraz z solistką, skrzypaczką Amelią Maszońską.

W ramach festiwalu po raz czwarty odbędzie się Międzynarodowe Forum Młodych Dyrygentów pod kierownictwem dyrektora Filharmonii Zielonogórskiej prof. Czesława Grabowskiego. Wezmą w nim udział młodzi dyrygenci z Polski i Niemiec.

Program Festiwalu dostępny jest na stronie: filharmoniazg.pl

„Młoda Polska” w muzyce

m3 marca 2017 roku o godz. 19.00 w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej zabrzmią dzieła kompozytorów „Młodej Polski”.

Koncert poprowadzi maestro Kai Bumann, od 2015 szef artystyczny FP. Program zawiera utwory Mieczysława Karłowicza, Karola Szymanowskiego oraz wielkiego symfonika, zwanego klasykiem romantyzmu – Johannesa Brahmsa.

Prawykonanie Rapsodii litewskiej Karłowicza odbyło się 26 lutego 1909 w Warszawie pod dyrekcją Grzegorza Fitelberga, ale Karłowicz nigdy jej nie usłyszał, ponieważ zginął tragicznie w Tatrach dwa tygodnie wcześniej. Dzieło nie posiada programu, lecz w jednym z listów do przyjaciela Karłowicz napisał: „(…) wykończyłem kompozycję, którą nazwę prawdopodobnie Rapsodią litewską. Starałem się zakląć w nią cały żal, smutek i niewolę wiekuistą tego ludu, którego pieśni w mym dzieciństwie brzmiały (…) Czy i o ile mi się udało choć z cząstkę tego, co wisi roztopione w powietrzu każdego kątka tych stron, wlać w formy utworu orkiestrowego, tego osądzić nie mogę”. Rapsodia jest jedyną kompozycją Karłowicza opartą na oryginalnej muzyce ludowej. W 1923 powstała inscenizacja baletowa do muzyki poematu, wystawiona w Teatrze Wielkim w Poznaniu.

Kolejna pozycja programu to II Koncert skrzypcowy Szymanowskiego, który powstał na prośbę Pawła Kochańskiego. Partię solową zagra Roman Lasocki, profesor nauk o sztukach pięknych, wieloletni prorektor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Szczyci się opinią prawdziwego konesera w dziedzinie wykonawstwa muzyki na skrzypce wieków XX i XXI, swoje dzieła zadedykowało artyście także wielu znanych polskich kompozytorów.

W finale koncertu zabrzmi III Symfonia F-dur Brahmsa – najkrótsza z czterech symfonii kompozytora.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.filharmonia.bydgoszcz.pl

Koncert kameralny w Filharmonii Narodowej

t7 marca 2017 o godz. 19:00 w Filharmonii Narodowej będzie miał miejsce Koncert kameralny, podczas którego w wykonaniu Trio Manaz zabrzmi Trio fortepianowe Krzysztofa Meyera.

„Trio jest niewątpliwie jedną z najbardziej poruszających kompozycji tego gatunku na przestrzeni ostatnich dekad. Bliskość wobec idei i konceptów Dymitra Szostakowicza, zwłaszcza jego późnych dzieł, w niczym nie ogranicza swobodnego toku własnych pomysłów kompozytora i jego wizji brzmienia...”. Entuzjazm komentarza do jednego z nagrań Tria op. 50 Krzysztofa Meyera zwraca też uwagę na nieco nadużywane porównania bardzo indywidualnego, bogatego i zmiennego w czasie stylu autora do rosyjskiego kompozytora, któremu poświęcił cenione monografie; sam tak to komentował: „gdy miałem kilkanaście lat jego twórczość rzeczywiście mnie fascynowała, ale była to jedna z kilku fascynacji, która, jak i pozostałe, nie trwała zbyt długo”. Rozbudowany, pięcioczęściowy utwór z 1980 roku cieszy się nieodmiennie dużym powodzeniem wśród ambitnych kameralistów.

Trio Manaz, w składzie: Magdalena Rezler-Niesiołowska (skrzypce), Aziz Kortel (fortepian) i Antoine Billet (wiolonczela), zagrają również tego wieczoru Sonatensatz D28 Franza Schuberta i Trio fortepianowe Es-dur op. 70 nr 2 Ludwiga van Beethovena. Jednoczęściowe Trio B-dur Schuberta w formie allegra sonatowego to dzieło nastoletniego kompozytora (chronologicznie bliskie Triu Beethovena), zapatrzonego jeszcze w klasyczne wzory Haydna i Mozarta. Dwa tria Beethovena, tworzące op. 70, powstawały podczas letniego pobytu kompozytora w posiadłości księżnej Marii von Erdödy, w 1809 roku. Podczas koncertu zabrzmi drugi utwór z tej pary, Trio Es‑dur, niezwykle pogodne, poetycko rozmarzone, choć nie pozbawione też nastrojów eroico, łączonych często z jego tonacją.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://filharmonia.pl

Zmarł Leoncjusz Ciuciura

f

Z żalem informujemy, że 28 lutego 2017

zmarł Leoncjiusz Ciuciurakompozytor,

członek Związku Kompozytorów Polskich od 1962 roku.

Był jednym z inicjatorów i organizatorów polskiego ruchu Jeunesses Musicales, w którym działał od 1958 do 1962. Założył również wydawnictwo muzyczne Carmina Academica, którego był redaktorem.

Laureat wielu nagród w konkursach kompozytorskich, w tym Nagrody Ministerstwa Kultury i Sztuki „za wytrwałą i owocną pracę nad upowszechnianiem kultury” (1960) oraz nagrody w konkursie Grunwald 1960 za Suitę warmińsko-mazurską na głosy solowe i chór mieszany a cappella,