Polmic - FB

aktualności

Muzyczne Wieczory w Bazylice

mW dniach 7 – 21 maja 2017 roku odbędzie się druga edycja festiwalu „Muzyczne Wieczory w Bazylice”, organizowanego przez Rzymskokatolicką Parafię św. Szczepana w Katowicach-Bogucicach wraz z katowicką Akademią Muzyczną im. K. Szymanowskiego.

Festiwal z dużym powodzeniem zaistniał w maju 2016 roku, wpisując się w szeroką strategię kulturalną Katowic – Miasta Muzyki UNESCO. Jest to impreza muzyczna, skupiona wokół Bazyliki – Sanktuarium Matki Bożej Boguckiej, która weszła na stałe w kalendarz wydarzeń kulturalnych i stanowi wkład w rozwój miasta i regionu, a także sprzyja dostępności kultury nieodpłatnie dla wszystkich mieszkańców. „Muzyczne Wieczory w Bazylice” mają prezentować szerokiej publiczności repertuar od wybitnych dzieł muzyki klasycznej (w tym sakralnej), począwszy od Johanna Sebastiana Bacha poprzez Wolfganga Amadeusa Mozarta, po dzieła wybitnych współczesnych twórców, w tym również twórców muzyki filmowej. Kierownikiem artystycznym przedsięwzięcia jest dr hab. Roman Widaszek, prof. AM.

Druga edycja festiwalu to trzy odmienne charakterem koncerty. Koncert inauguracyjny oparty będzie na muzyce filmowej oraz muzyce klasycznej, wykorzystywanej w filmach, m. in. autorstwa Wojciecha Kilara. Wystąpią wybitni polscy artyści, znani zarówno ze scen filharmonicznych, operowych, jak również z ekranu telewizji. Zaproszenie przyjęli sopranistka Ewa Biegas, aktor Maciej Zakościelny, który wystąpi również w roli skrzypka, pianista Grzegorz Biegas, wirtuoz organów Roman Perucki, a także muzycy Śląskiej Orkiestry Kameralnej. Drugi koncert „Muzycznych Wieczorów w Bazylice” będzie prezentacją sztandarowych dzieł instrumentalnej muzyki kameralnej w interpretacji najlepszych studentów katowickiej Akademii Muzycznej. Podczas wokalno-instrumentalnego koncertu finałowego zabrzmi Requiem Gabriela Faure oraz Missa Festiva Karola Hoppego, kompozytora i organisty, związanego przed laty z parafią w Bogucicach.

ZOBACZ: program Festiwalu.

Prawykonania w NFM

k6 maja 2017 roku o godz. 19:00 w Narodowym Forum Muzyki odbędzie się koncert prawykonań, podczas którego zostaną zaprezentowane najnowsze utwory Jana Duszyńskiego i Aleksandra Kościowa.

Będzie to doskonała okazja do prześledzenia niektórych trendów w polskiej muzyce klasycznej tworzonej współcześnie w wykonaniu Lutosławski Quartet i jego gości, tym bardziej, że w programie znajdują się dwa prawykonania: Sextetu Jana Duszyńskiego i Kwintetu Aleksandra Kościowa. Kompozytorzy ci należą do jednych z najbardziej interesujących artystów pokolenia lat 70., a w ich dziełach z pewnością znajdziemy sporą dawkę indywidualizmu. Muzykę Duszyńskiego usłyszeć można nie tylko na salach koncertowych, lecz także podczas spektakli teatralnych (np. Teatru Polskiego we Wrocławiu) i w filmach (m.in. Jack Strong i Pokłosie). Dr hab. Aleksander Kościów jest artystą wszechstronnym: altowiolistą, cenionym kompozytorem i literatem. Wykłada na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie i piastuje stanowisko prorektora.

Poza dwoma prawykonaniami w programie wieczoru znalazło się także mające zaledwie dwa lata dzieło kompozytora i pedagoga prof. dr. hab. Zbigniewa Bargielskiego. Artysta ten w ciągu swojej trwającej kilka dekad pracy twórczej był doceniany podczas licznych konkursów kompozytorskich, otrzymywał również wyróżnienia, takie jak chociażby Złoty Medal Zasłużony Kulturze „Gloria Artis”. W czasie studiów, jako jeden z najlepiej rokujących młodych polskich twórców, kształcił się u słynnej francuskiej kompozytorki Nadii Boulanger. Ponadto podczas koncertu usłyszymy też utwór Marcina Markowicza – drugiego skrzypka Lutosławski Quartet.

Dodatkowe informacje dostępne są na stronie: www.nfm.wroclaw.pl

Mistrzowskie symfonie – Nowowiejski 2017

n7 maja 2017 roku o godz. 19:00 w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku odbędzie się koncert organowy „Mistrzowskie symfonie – Nowowiejski 2017”.

W związku ze 140. rocznicą urodzin Feliksa Nowowiejskiego Polska Filharmonia Bałtycka organizuje cztery koncerty (trzy recitale i jeden koncert symfoniczny) poświęcone twórczości kompozytora. Program będzie prezentacją dziewięciu symfonii Feliksa Nowowiejskiego – jednych z najbardziej wartościowych dzieł kompozytora - oraz ich wydanie w formie płyty CD. W celu zainteresowania wielopokoleniowej publiczności postacią i dorobkiem artysty dodatkowo zorganizowane zostanie spotkanie dotyczące biografii twórcy oraz przygotowana zostanie wystawa ukazująca życie i twórczość Feliksa Nowowiejskiego. Do udziału w projekcie zaproszono wybitne autorytety w dziedzinie muzyki organowej oraz popularyzatorów twórczości Feliksa Nowowiejskiego.

Podczas koncertu 7 maja wystąpi niemiecki organista Rudolf Innig. Muzyk studiował organy (G. Litaize, M. Schneider), fortepian (H. M. Theopold, F. W. Schnurr), muzykę kościelną i muzykologię (A. Forchert ) w Detmold, Kolonii oraz Paryżu. Był stypendystą Studienstiftung des Deutschen Volkes oraz Preisträger verschiedener ettbewerbe. Nagrał na płytach CD komplet dzieł J. Brahmsa, F. Lachnera, F. Mendelssohna, F. Nowowiejskiego, H. Parker, R. Schumanna i Ol. Messiaena. Wykłada w Musikschule Coesfeld oraz Musikhochschule Detmold. Jest organistą luterańskiego kościoła Marktkirche. Innig wykona Symfonię organową nr 5 e-moll i Symfonię organową nr 6 a-moll op. 45 Feliksa Nowowiejskiego. Koncert poprowadzi Konrad Mielnik.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: www.filharmonia.gda.pl

„Mazowsze w Koronie” czternasty raz na szlaku

mMazowiecki Instytut Kultury już po raz czternasty rusza na Mazowsze, by wspólnie z lokalnymi partnerami zorganizować cykl koncertów wybitnych artystów od 7 maja do 15 września 2017 roku. Na 150. jubileuszowym koncercie w radomskiej katedrze zabrzmią  dzieła Wojciecha Kilara.

Ideą „Mazowsza w Koronie” od samego początku jest prezentacja szczególnego, pieczołowicie dobranego repertuaru w wykonaniu wybitnych artystów. Koncerty odbywają się w wiekowych naznaczonych historią zabytkach architektury Mazowsza. Dzięki ich walorom architektonicznym obcowanie z muzyką nabiera niepowtarzalnego charakteru. Choć poszczególne programy prezentowane są w różnych miejscowościach na Mazowszu, każdy z koncertów jest unikatowy, bo w danym zabytku ma miejsce tylko raz.

Tegoroczną edycję zainauguruje koncert zespołu Trebunie Tutki oraz Warszawskiego Chóru Międzyuczelnianego pod batutą Elżbiety Siczek. Artyści zaprezentują program „Nuty Wielkiego Pasterza” przywołujący postać św. Jana Pawła II. W programie znajdą się utwory zespołu Trebunie-Tutki, inspirowane twórczością wielkich kompozytorów polskich i tradycyjną muzyką góralską.

Szczególne miejsce w tegorocznym programie zajmie 150. jubileuszowy koncert, który odbędzie się we wrześniu w radomskiej katedrze. Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej pod batutą Jakuba Chrenowicza wykona monumentalne dzieła Wojciecha Kilara: Angelus, Exodus i Krzesany. Kolejne miejscowości na Mazowszu odwiedzi występujący w ubiegłych edycjach Zespół Muzyki Dawnej CAMERATA CRACOVIA, któremu towarzyszyć będzie Dmytro Hubjak z Ukrainy, grający na bandurze. Kolejny już raz, ale z nowym repertuarem, wystąpi na szlaku „Mazowsza w Koronie” Maria Pomianowska z zespołem.

Szczegółowe informacje na: www.mazowszewkoronie.pl 

„Filharmonia kobiet”

f6 maja 2017 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot odbędzie się koncert „Filharmonia kobiet”, podczas którego zabrzmią utwory Tadeusza Zygfryda Kasserna i Aleksandra Tansmana.

Sopockich filharmoników poprowadzą dyrygentki młodego pokolenia: Paulina Dołęgowska oraz Izabela Burda. Towarzyszyć im będą soliści: oboista Mateusz Kubański i skrzypek Joachim Oller. Program koncertu został skomponowany tak, aby wprowadzić słuchaczy w wiosenny nastrój. Muzycy wykonają m. in. Concertino na obój i orkiestrę smyczkową Tadeusza Zygfryda Kasserna i Wariacje na temat Girolamo Frescobaldiego Aleksandra Tansmana.

Muzyka, która wypełni tego wieczoru salę koncertową PFK, pełna będzie majowego ciepła. Stanie się tak nie tylko za sprawą doboru repertuaru, ale także za sprawą dyrygentek. Zawód ten – chociaż w większości wykonywany przez mężczyzn - urzeka także płeć piękną. Filharmonia kobiet zatem to miejsce i czas właśnie dla nich – kobiet, które podzielą się z publicznością swoim talentem i umiejętnościami. Paulina Dołęgowska jest absolwentką klasy oboju Józefa Raatza w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, gdzie obecnie kontynuuje studia muzyczne na Wydziale Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki o specjalności Dyrygentura Symfoniczno-Operowa w klasie Wojciecha Rajskiego. Aktualnie pracuje jako oboistka Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej. Jako druga orkiestrę poprowadzi Izabela Burda, która studiuje dyrygenturę symfoniczno-operową pod kierunkiem Zygmunta Rycherta również w gdańskiej Akademii Muzycznej. Swoje umiejętności dyrygenckie miała okazję doskonalić na warsztatach z José Maria Florêncio oraz Georgem Tchitchinadze.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Święto Konstytucji 3. Maja. Dzień muzyki polskiej w Filharmonii Opolskiej

fSpecjalny koncert Filharmoników Opolskich 3 maja 2017 roku upamiętni 226 rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 maja oraz mijające dokładnie tego samego dnia 96 lat od wybuchu III powstania śląskiego.

Program uroczystego koncertu wypełni muzyka polska. Wieczór rozpocznie wirtuozowski utwór orkiestrowy Toccata z Suity op. 10 Bolesława Szabelskiego, współtwórcy śląskiej szkoły kompozytorskiej. Pianista Adam Kośmieja oraz dyrygent Jakub Chrenowicz zinterpretują wspólnie Wielką Fantazję na tematy polskie A-dur op. 13 Fryderyka Chopina. W drugiej części koncertu zabrzmią dzieła Góreckiego i Moniuszki. Henryk Mikołaj Górecki – Ślązak z urodzenia i wyboru, zasłynął przede wszystkim jako autor wielkich kompozycji wokalno-instrumentalnych (jak np. Symfonia pieśni żałosnych czy Beatus vir). Swój Koncert na klawesyn (lub fortepian) i orkiestrę smyczkową osobiście nazywał... wybrykiem! Niezachwiana motoryka, złowieszcze brzmienie przeplatane harmonicznymi odprężeniami – Koncert zawsze wzbudza w słuchających szeroką gamę silnych emocji. Wykonanie Adama Kośmieji, szczególnego ambasadora polskiej muzyki współczesnej, z pewnością będzie nimi wyraźnie naznaczone. Ostatnim elementem wieczoru będzie utwór Stanisława Moniuszki. Filharmonicy Opolscy pod batutą Jakuba Chrenowicza zaprezentują Polonez koncertowy A-dur.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.filharmonia.opole.pl

XXIV Festiwal Muzyki i Sztuki Krajów Bałtyckich Probaltica

pW dniach 1 – 13 maja 2017 roku w Toruniu odbędzie się XXIV Festiwal Muzyki i Sztuki Krajów Bałtyckich Probaltica.

Probaltica to organizowany w Toruniu festiwal, mający na celu popularyzację kultury krajów leżących nad Bałtykiem oraz tworzenie idei współpracy kulturalnej między nimi. W tym roku koncerty w wykonaniu muzyków z Rosji, Łotwy, Litwy, Estonii, Ukrainy, Finlandii i Niemiec odbędą się w sali Koncertowej CKK Jordanki, scenie plenerowej na Wiśle w okolicach tarasu widokowego przy Bramie Mostowej, Ratuszu Staromiejskim i kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny. W programie dwutygodniowej imprezy muzyka klasyczna od dawnej po współczesną, a także przeboje muzyki rozrywkowej i wystawa prac plastycznych.

Festiwal zainauguruje Koncert Prezydencki, podczas którego w Centrum Kulturalno-Kongresowym Jordanki wystąpi Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej pod dyrekcją Mariusza Smolija oraz skrzypek Albrecht Menzel, którzy wykonają m.in. utwory Feliksa Nowowiejskiego i Romana Maciejewskiego inspirowane morzem. Koncert Marszałkowski odbędzie się 3 maja na scenie plenerowej na Wiśle. Program wypełni koncertowa wersja opery Flis Stanisława Moniuszki w wykonaniu Orkiestry Festiwalowej, Chóru i Solistów pod dyrekcją Piotra Wajraka. 7 maja w Ratuszu Staromiejskim orkiestra i chór Cappella Gedanensis przedstawią muzykę kompozytorów toruńskich: P. Perkowskiego, M. Cynk, T. Cywińskiego, J. M. Wieczorka, R. Kłoczki i M. Ryczka. Podczas koncertu finałowego w interpretacji Narodowego Chóru Litewskiego z Kowna zabrzmią utwory R. Twardowskiego i T. Klonowskiego.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: http://www.probaltica.art.pl/ 

„Myśląc „Ojczyzna” Włodka Pawlika w Operze Wrocławskiej

m3 maja 2017 roku o godz. 19.00 w Operze Wrocławskiej zostanie zaprezentowana kantata  Włodka Pawlika Myśląc „Ojczyzna”.

Pierwsze dni maja są czasem szczególnym dla Polski i polskiej państwowości. Każdego roku w akompaniamencie rozkwitającej przyrody Polacy mogą świętować swą wolność i suwerenność, dla której podwaliny stworzyła Konstytucja 3 Maja. Chcąc włączyć się aktywnie w obchody tych szczególnych świąt, Opera Wrocławska prezentuje kolejne wykonanie utworu Włodka Pawlika, kantaty Myśląc „Ojczyzna”. Kantata jest rodzajem muzycznej podróży po historii Polski i ukazuje jej związki z chrześcijaństwem.

„Moje utwory wokalne opowiadają o historycznych postaciach, takich jak Mieszko I i Dobrawa, królowa Jadwiga, Zawisza Czarny, król Jan III Sobieski i Marysieńka. Ale język muzyczny, jakim się posługuję, brzmi współcześnie, bliski jest estetyce szeroko rozumianej muzyki pop, bluesa, jazzu czy też soul”, - mówił, opisując swą kompozycję, jej twórca. Kantata złożona jest z 12 utworów śpiewanych do tekstów współczesnych autorów, jak Jacek Kowalski i Włodek Pawlik, a także do wierszy wielkich polskich poetów, Juliusza Słowackiego, Krzysztofa Kamila Baczyńskiego i Władysława Bełzy. Wydarzenie jest objęte Patronatem Honorowym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy.

Więcej informacji: www.opera.wroclaw.pl

XXVII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”

gW dniach 30 kwietnia – 7 maja 2017 roku w Częstochowie odbędzie się 27. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”. Forma mszy i jej różnorodne odsłony – od klasycznej gregoriańskiej po Missa pro pace Feliksa Nowowiejskiego – to główny motyw tegorocznego Festiwalu, który wpisuje się w Jubileusz 300-lecia koronacji obrazu Matki Bożej Częstochowskiej.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” to największy w Polsce projekt, promujący muzykę różnych religii i kultur, od ponad 25-lat związany z Częstochową i Jasną Górą. Festiwal ma dwie misje – dialog chrześcijaństwa, judaizmu i islamu oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno współczesnej – stawiając na prawykonania, jak i dawnej – kultywując tradycje i najwybitniejsze osiągnięcia wielowiekowego dziedzictwa polskiej muzyki barokowej zgromadzonej w jasnogórskich archiwach ojców paulinów.

W Częstochowie odbędzie się najwięcej koncertów, ale wydarzenia festiwalowe obejmą także Bydgoszcz, Toruń, Radomsk, Nową Brzeźnicę i Kłomnice. Festiwalowi towarzyszy 13. Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „Musica Sacra Nova”: koncert Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” 3 maja będzie połączony z wręczeniem nagród konkursowych.

Na program XXVII edycji złoży się kilkanaście wydarzeń z udziałem wielu wybitnych artystów z Iranu, Francji, Włoch i Polski. Koncert inauguracyjny z okazji Jubileuszu 300-lecia koronacji obrazu Matki Bożej Częstochowskiej odbędzie się 1 maja w bazylice jasnogórskiej, wystąpi Venice Baroque Orchestra oraz Romina Basso – mezzosopran (Włochy). W programie Festiwalu znajdą się również koncerty z okazji 500-lecia Reformacji: w Kościele Ewangelicko-Augsburskim Wniebowstąpienia Pańskiego w Częstochowie (2 maja) oraz w bydgoskim Kościele Ewangelicko-Augsburskim pw. Zbawiciela (7 maja). Zabrzmi również muzyka góralska: podczas koncertu w Nowej Brzeźnicy „Podhalańskie nuty” muzykę górami natchnioną wykona m.in. Jan Karpiel Bułecka. Na zakończenie Festiwalu 6 maja odbędzie się koncert w 140. rocznicę urodzin Feliksa Nowowiejskiego.

Więcej informacji o Festiwalu – na stronie: www.gaudemater.com