Polmic - FB

calendar of events

2003 2004 2005 2006 2007
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Grudniowe rocznice

  • 2 grudnia – mija 95 rocznica śmierci kompozytora Sylwestra Czosnowskiego (1908-1970)
  • 6 grudnia – przypada 70 rocznica urodzin kompozytora Henryka Mikołaja Góreckiego
  • 11 grudnia – mija 20 rocznica śmierci kompozytora Szymona Laksa (1901-1983)
  • 12 grudnia – 30 urodziny obchodzi kompozytorka Magdalena Klapper
  • 15 grudnia - przypada 20 rocznica śmierci kompozytora Andrzeja Bieżana (1945-1983)
  • 17 grudnia - 70 urodziny świętuje kompozytor Mieczysław Makowski
  • 19 grudnia - przypada 50 rocznica urodzin kompozytora Zbigniewa Andrzeja Zająca
  • 23 grudnia - 65 urodziny obchodzi kompozytor Andrzej Ługowski
  • 25 grudnia - mija 75 rocznica urodzin kompozytora Michała Suleja
  • 30 grudnia - 30 urodziny obchodzi kompozytor Sławomir Zamuszko


Dnia 2 grudnia 2003 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się recital organowy francuskiego organisty i kompozytora - Jeana Guillou zatytułowany Szlakiem słynnych świątyń - Kościół św. Eustachego w Paryżu. W programie:
Johann Sebastian Bach - Preludium i fuga e-moll BWV 548
Jean Guillou - Saÿa ou L’Oiseau bleu
César Franck - II Chorał h-moll
Piotr Czajkowski - III Część VI Symfonii Patetycznej (trankrypcja na organy J. Guillou)
Modest Musorgski - Obrazki z wystawy (trankrypcja na organy J. Guillou)
Jean Guillou (ur. 1930) to jeden z najbardziej znanych organistów na świecie. Absolwent Konserwatorium Paryskiego, gdzie studiował u M. Duruflego, O. Messiaena i M. Duprego (1945-54), od 1963 roku pełni funkcję organisty w kościele St-Eustache w Paryżu. Stanowisko to łączy z działalnością artystyczną koncertującego organisty; występował w wielu krajach europejskich, a także w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. W Polsce gościł m.in. w Warszawie, Krakowie i Poznaniu oraz brał udział w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Organowej w Kamieniu Pomorskim.


W dniach 28 listopada - 7 grudnia 2003 roku już po raz jedenasty Kwartet Śląski zaprasza do Pałacu w Rybnej na Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście w Pałacu w Rybnej”.
Skrócony program:
  • PROLOG: 28 listopada (piątek) godz. 19.00 - Filharmonia Śląska
    W programie: Franciszek Schubert - VII Symfonia h-moll "Niedokończona"
    Arnold Schoenberg - Koncert na kwartet smyczkowy i orkiestrę
    Ryszard Strauss - Koncert na obój i orkiestrę
    Henryk Mikołaj Górecki - Symfonia 1959
    Wykonawcy: Mariusz Pędziałek – obój, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod dyr. Pawła Przytockiego, Kwartet Śląski
  • KONCERT I: 30 listopada (niedziela) godz. 17.00 - Pałac w Rybnej
    W programie: Franciszek Schubert - Kwartet smyczkowy d-moll D. 810 "Śmierć i dziewczyna"
    Krzysztof Penderecki - II Kwartet smyczkowy
    Franciszek Schubert - Kwintet wiolonczelowy C-dur D. 956
    Wykonawcy: Tomasz Strahl – wiolonczela, Kwartet Śląski
  • KONCERT II: 3 grudnia (środa) godz. 19.00 - Pałac w Rybnej
    W programie: Ernest Chausson - Kwartet smycczkowy c-moll op. 35
    Henryk Mikołaj Górecki - I Kwartet smyczkowy "Już się zmierzcha"
    Ernest Chausson - Koncert na skrzypce, fortepian i kwartet op. 21
    Wykonawcy: Krzysztof Jakowicz – skrzypce, Waldemar Malicki – fortepian, Kwartet Śląski
  • KONCERT III: 7 grudnia (niedziela) godz. 17.00 - Pałac w Rybnej
    W programie: Robert Schumann - III Kwartet smyczkowy A-dur po. 41 nr 3
    Tadeusz Wielecki - Kwartet smyczkowy (zamówiony na 25-lecie Kwartetu Śląskiego)
    Robert Schumann - Kwintet fortepianowy Es-dur op. 44
    Wykonawcy: Gabriel Chmura – fortepian, Kwartet Śląski
Imprezy towarzyszące:
28 listopada - 7 grudnia 2003 - Pałac w Rybnej - Wystawa malarstwa Witolda Pałki
25 listopada 2003 - godz. 18.00 GCR w Reptach - Koncert w ramach szpitalnego programu promocji zdrowia w wykonaniu uczniów PSM im. I.J. Paderewskiego i Kwartetu Śląskiego


W dniach 4-6 grudnia 2003 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędą się uroczyste koncerty zorganizowane z okazji obchodów 70. rocznicy urodzin Henryka Mikołaja Góreckiego. W wykonaniu dwu polskich artystek - Jadwigi Kotnowskiej – flet i Zofii Kilanowicz – sopran oraz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Antoniego Wita usłyszymy trzy kompozycje jubilata:
Refren
Concert-Cantatę na flet i orkiestrę
III Symfonię - Symfonię pieśni żałosnych
.


W czwartek, 4 grudnia 2003 roku o godzinie 19.00 Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie odbędzie się koncert z cyklu Rodem Warszawianin…, który będzie towarzyszyć III Międzynarodowej Konferencji Naukowej Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina Twórczość Fryderyka Chopina w perspektywie koncepcji analitycznych. Z recitalem fortepianowym (na fortepianie Erard 1849) wystąpi Ronald Brautigam, wybitny pianista holenderki specjalizujący się w grze na starych fortepianach.
W programie:
  • Felix Mendelssohn-Bartholdy - Variations Sérieuses d-moll op.54 (1841), Lieder ohne Worte op.38 (1836-37)
  • Ludwig van Beethoven - Sonata f-moll, op.57 "Appassionata" (1805)
  • Fryderyk Chopin - Polonez-fantazja As-dur op.61 (1845-46), Nokturny op. 27 (1834-35), Barkarola Fis-dur op.60 (1845-46), Berceuse Des-dur op.57 (1844), Ballada f-moll op.52 (1842)
Ronald Brautigam, jeden z czołowych pianistów holenderskich, zwraca uwagę nie tylko swoją wirtuozerią i muzykalnością, ale też różnorodnością zainteresowań. Urodził się w Amsterdamie, gdzie studiował pod kierunkiem Jana de Wijn, a następnie kształcił się w Londynie i USA u Rudolfa Serkina. W 1984 r. otrzymał najwyższą holenderską nagrodę muzyczną – Nederlandse Muziekprijs. Od tego czasu występuje regularnie z najlepszymi orkiestrami europejskimi, pod batutą tak słynnych dyrygentów, jak Frans Brüggen, Riccardo Chailly, Charles Dutoit, Ivan Fischer, Bernard Haitink, Philippe Herreweghe, Christopher Hogwood, Ton Koopman, Roger Norrington, Simon Rattle i Edo de Waart.
Poza interpretacjami na współczesnych instrumentach wielką pasją Ronalda Brautigama stał się instrument historyczny – fortepiano. Jego możliwości artysta prezentował w recitalach, zawierających cykle sonatowe Beethovena i Mozarta, wykonywał też koncerty z takimi zespołami, jak Orkiestra XVIII w., Orkiestra Wieku Oświecenia, Hannover Band, Concerto Copenhagen i l'Orchestre des Champs Elysées. Wiele uwagi poświęca również kameralistyce, współpracując stale z Isabelle van Keulen, Nobuko Imai i Melvynem Tanem.
W 1995 r. rozpoczął współpracę ze szwedzką wytwórnią płytową BIS. Od tego czasu nagrał już koncerty fortepianowe Mendelssohna (z orkiestrą Nieuw Sinfonietta) oraz komplety utworów fortepianowych Haydna i Mozarta (na fortepiano). Na rok 2003 zaplanowana została kompletna edycja utworów fortepianowych Beethovena. Dla wytwórni DECCA dokonał nagrań koncertów Szostakowicza, Hindemitha i Franka Martina z orkiestrą Royal Concergebouw pod dyrekcją Riccarda Chailly. W najbliższych sezonach Ronald Brautigam wystąpi m.in. z orkiestrą Royal Concertgebouw, Scottish Chamber Orchestra, Orchestre de Chambre de Genève, Orchestre Symphonique de Liège, Orchestra Sinfonica di Milano, Concerto Copenhagen i l'Orchestre des Champs-Elysées.


Już po raz siódmy odbędzie się Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga - w dniach 5-14 grudnia 2003 roku w sali koncertowej Filharmonii Śląskiej w Katowicach. W tym roku przypada 50. rocznica śmierci tego wybitnego polskiego dyrygenta (zmarł w dn. 10.06. 1953).
Dla upamiętnienia tej okoliczności podczas Koncertu Inauguracyjnego w dniu 5 grudnia 2003 roku nastąpi promocja publikacji Korespondencja Grzegorza Fitelberga z lat 1941-1953 w wyborze i pod redakcją Leona Markiewicza oraz zostanie otwarta wystawa poświęcona Fitelbergowi przygotowana przez Bibliotekę Akademii Muzycznej w Katowicach.
Podczas konkursu zostanie także przyznana Nagroda im. Witolda Rowickiego za najlepsze wykonanie utworu polskiego kompozytora, bez względu na etap, który osiągnie uczestnik konkursu. Nagroda ta (w wysokości 2 500 Euro) ufundowana jest przez Marię Magdalenę Krzysztofowicz - Pospiech, z domu Rowicką oraz Włodzimierza Pospiecha ku uczczeniu pamięci Witolda Rowickiego (1914 - 1989) jednego z najwybitniejszych dyrygentów polskich.


Dnia 5 grudnia 2003 roku zaledwie na jeden dzień przed 70-tymi urodzinami wybitnego kompozytora Henryka Mikołaja Góreckiego Filharmonia Pomorska zaprasza na nadzwyczajny koncert poświęcony muzyce Mistrza. W wykonaniu córki kompozytora - pianistki Anny Góreckiej oraz Chóru Akademii Muzycznej w Bydgoszczy i Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej pod dyrekcją José Maria Florencio usłyszymy dwie kompozycje jubilata - Koncert na fortepian i Symfonię Kopernikowską op. 31, a także utwór syna - Mikołaja Góreckiego - Capriccio na fortepian i orkiestrę.
Henryka Mikołaja Góreckiego - jednego z największych twórców muzyki religijnej doby obecnej, wspaniałego Człowieka i od dawna prawdziwego Europejczyka - łączą szczególne sentymenty z Bydgoszczą, a zwłaszcza z Filharmonia Pomorską. Kompozytor i jego muzyka często goszczą w sali koncertowej Filharmonii, zaś utwór Miserere artysta zadedykował dramatycznym wydarzeniom Bydgoskiego Marca' 81.


W dniach 5-6 grudnia 2003 roku w sali kinowej Zamku Królewskiego w Warszawie odbędzie się trzecia międzynarodowa konferencja naukowa zorganizowana przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina pod tytułem Twórczość Fryderyka Chopina w perspektywie koncepcji analitycznych.
Celem sympozjum będzie podsumowanie i ocena dotychczasowych osiągnięć chopinologii w zakresie badań analitycznych oraz wyznaczenie ich nowych kierunków. W czasie konferencji zostaną zestawione metody, jakimi dysponuje dzisiejsza nauka o muzyce, ale będzie ona miała również bardziej ogólny aspekt humanistyczny - podsumowane i przedyskutowane zostaną również postawy estetyczne i filozoficzne leżące u źródeł różych sposobow badania sztuki. Dzięki temu sympozjum nie ograniczy jedynie do ściśle hermetycznych zagadnień technicznych, ale będzie podstawą do szerszej dyskusji na temat ewolucji i różnic postaw badacza w stosunku do dzieła. W konferencji pod patronatem Ministra Kultury wezmą udział najwybitniejsi przedstawiciele światowej chopinologii z Wielkiej Brytanii, Niemiec, Włoch, Kanady, Szwecji i Polski.
Spotkaniu naukowców towarzyszyć będą dwa koncerty: w sali balowej Zamku Królewskiego w Warszawie 4 grudnia o godz. 19 odbędzie się recital fortepianowy Ronalda Brautigama, wybitnego pianisty holenderskiego, który grać będzie na zabytkowym instrumencie Erarda z 1849 roku, oraz specjalny koncert mikołajkowy dla dzieci 6 grudnia o godz. 17.
patrz: program konferencji


Dnia 5 grudnia 2003 roku o godz. 19:30 w Filharmonii w Krakowie wystąpi światowej sławy skrzypek Vadim Brodski. Z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją austriackiego dyrygenta Karla Sollaka wykona III Koncert skrzypcowy h-moll op. 61 C. Saint-Saënsa. Ponadto usłyszymy Uwerturę „Karnawał rzymski” op. 9 i Symfonię fantastyczną op. 14 H. Berlioza. Koncert został zorganizowany z okazji 200. rocznicy urodzin Hectora Berlioza.
Zostanie powtórzony 6 grudnia.


Dnia 5 grudnia 2003 roku po raz pierwszy w Teatrze Wielkim w Poznaniu i jednocześnie po raz pierwszy na kontynencie europejskim (!) zostanie wystawione oratorium Juda Machabeusz Georga Friedricha Hendla w instrumentacji Wolfganga Amadeusza Mozarta.
Wystąpią: soliści: Grażyna Flicińska-Panfil, Ewa Marciniec, Wojciech Maciejowski, Władysław Podsiadły, Orkiestra Akademii Muzycznej im. Ignacego Paderewskiego w Poznaniu, Schola Cantorum Gedanensis - kierownictwo artystyczne: Jan Łukaszewski, dyrygent: Marcin Sompoliński.


Dnia 6 grudnia 2003 roku o godz. 19.00 w Teatrze Wielkim w Warszawie odbędzie się uroczysty koncert w 70-lecie urodzin Henryka Mikołaja Góreckiego. Wypełni go najsłynniejsze dzieło jubilata Symfonia pieśni żałosnych op. 36 w wykonaniu Bożeny Harasimowicz-Haas (sopran) i Orkiestry Opery Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka oraz balet w jednym akcie zatytułowany Coś jakby, powstały do muzyki Małego requiem dla pewnej Polki op. 66 i Koncertu klawesynowego na orkiestrę smyczkową op. 40. Choreografia spektaklu - Mats Ek, realizacja - Lena Wennergren-Juras, Margareta Lidström, scenografia - Maria Geber, reżyseria świateł - Ellen Ruge. Polska premiera obecnej inscenizacji baletu miała miejsce 15 listopada.


Dnia 6 grudnia 2003 roku o godz. 18.00 Opera Śląska w Bytomiu zaprasza na premierowe przedstawienie opery Aida Giuseppe Verdi'ego. Kierownictwo muzyczne - Tadeusz Serafin, reżyseria - Laco Adamik, scenografia - Barbara Kędzierska.
Spektakl zostanie powtórzony 7 grudnia o godz. 18.00 oraz 15 grudnia o godz. 18.00 na scenie Teatru Śląskiego w Katowicach.


Dnia 6 grudnia 2003 roku o godz.17 w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie odbędzie się specjalny koncert mikołajkowy dla dzieci zatytułowany Chopin i jego czas, organizowany przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina. Ze względu na szczególny rodzaj publiczności będzie on wybiegać poza konwencjonalne ramy, łącząc elementy muzyczne z teatralnymi.
W koncercie wezmą udział sopranistka Olga Pasiecznik, wiolonczelista Tomasz Strahl, oraz pianiści: Grzegorz Gorczyca i niespełna dwunastoletnia, wybitnie utalentowana Julia Kociuban.
Oryginalna forma koncertu zostanie podkreślona poprzez udział artystów teatralnych, aktora Teatru Starego w Krakowie - Michała Czarneckiego, który odczyta korespondencję Chopina oraz mimów - Anny Wojtkowiak i Bartłomiea Ostapczuka. Koncert poprowadzi Kacper Miklaszewski, który jest jednocześnie twórcą koncepcji całego przedsięwzięcia. W programie znajdą się utwory Jana Sebastiana Bacha, Fryderyka Chopina, Gaetano Donizettiego, Witolda Lutosławskiego, Feliksa Mendelssohna- Bartholdy’ego, Wolfganga Amadeusa Mozarta i Karola Szymanowskiego.


Na Maraton twórczości Henryka Mikołaja Góreckiego zaprasza w dniu 6 grudnia 2003 roku w godzinach 10:00-24:00 Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia. Całodniowa prezentacja twórczości Henryka Mikołaja Góreckiego zorganizowana została z okazji obchodów 70. rocznicy urodzin kompozytora. Warto podkreślić, że odbędzie się dokładnie w dniu urodzin artysty.
Czternaście godzin maratonu wypełni w sumie osiemnaście koncertów. Odbędą się one w Katowicach w Sali im. G. Fitelberga i Teatrze Korez w Górnośląskim Centrum Kultury oraz w Katedrze Chrystusa Króla.
Skrócony program:
  • I KONCERT - godz.10.00 - sala im. G. Fitelberga
    wyk.: Carol Wincenc (flet), Iwona Hossa-Derewecka (sopran), Adam Kruszewski (baryton), Chór Filharmonii Śląskiej w Katowicach, NOSPR, dyr. Wojciech Michniewski
    w programie: Salve sidus Polonorum op.72, Concerto-Cantata op.65, Valentine Piece na flet i dzwonek, II Symfonia "Kopernikowska" op.31
  • II KONCERT - godz.12.30 - sala im. G. Fitelberga
    wyk.: Elżbieta Chojnacka (klawesyn), Arkadiusz Kubica(skrzypce), Łukasz Syrnicki (altówka), Piotr Janosik (wiolonczela), Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO, dyr. dyrygent Marek Moś
    w programie: Pieśni o radości i rytmie op.7 na orkiestrę, Genesis I: Elementi per tre archi op.19 nr 1, Trzy utwory w dawnym stylu, Muzyczka III op. 25, Koncert na klawesyn i orkiestrę op.40
  • III KONCERT - godz. 14.00 - sala im. G. Fitelberga
    wyk.: Orkiestra Muzyki Nowej, dyr. Aleksander Lasoń
    w programie: Małe Requiem dla pewnej Polki op.66
  • IV KONCERT - godz.15.00 - sala im. G. Fitelberga
    wyk.: NOSPR, dyr. Jan Krenz
    w programie: I Symfonia "1959" op.14, Scontri op.17, Refren op.21, Muzyka staropolska op.24
  • V KONCERT - godz. 17.00 - sala im. G. Fitelberga
    wyk.: Olga Szwajgier, Zespół instrumentalny studentów Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz uczniów szkół muzycznych w Katowicach i Bytomiu, dyr. Szymon Bywalec
    w programie: Genesis III, Monologhi
  • VI KONCERT - godz.18.00 - sala im. G. Fitelberga
    wyk.: Iwona Hossa-Derewecka (sopran), Adam Kruszewski (baryton), Akademicka Orkiestra Symfoniczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, Połączone Chóry Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, dyr. Wojciech Michniewski
    w programie: Ad Matrem op.29, Beatus vir
  • VII KONCERT - godz. 19.15 - sala im. G. Fitelberga
    wyk.: Gabriela Szendzielorz (fortepian), Andrzej Jungiewicz (fortepian), Zespół instrumentalny Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, dyr. Szymon Bywalec
    w programie: Toccata op.2 na 2 fortepiany, Pięć utworów op.13 na 2 fortepiany, Muzyczka II
  • VIII KONCERT - godz.20.00 - sala im. G. Fitelberga
    wyk.: Joanna Kozłowska (sopran), NOSPR, dyr. Gabriel Chmura
    w programie: Choros I, Canticum graduum, Trzy tańce op. 34 na orkiestrę, III Symfonia "Symfonia pieśni żałosnych"
  • IX KONCERT - godz. 10.30 - Teatr Korez
    wyk.: Aleksander Tesarczyk (klarnet), Piotr Janosik (wiolonczela), Zbigniew Raubo (fortepian)
    w programie: Recitativa i ariosa Lerchenmusik
  • X KONCERT - godz. 11.30 - Teatr Korez
    wyk.: Orkiestra Muzyki Nowej, dyr. Szymon Bywalec
    w programie: Genesis II, Koncert na 5 instrumentów i kwartet smyczkowy, Muzyczka IV
  • XI KONCERT - godz. 12.30 - Teatr Korez
    wyk.: Chór Filharmonii Śląskiej w Katowicach, dyr. Jan Wojtacha
    w programie: Wisło moja, Wisło szara, Trzy kołysanki, Dwie piosenki, Szeroka woda
  • XII KONCERT - godz. 13.30 - Teatr Korez
    wyk.: Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia, instrumentaliści NOSPR, dyr. Anna Szostak
    w programie: Epitafium, Euntes ibant et flebant, Amen, Pieśni kurpiowskie, Niech nam żyją i śpiewają
  • XIII KONCERT - godz. 15.30 - Teatr Korez
    wyk.: Kwartet Śląski
    w programie: Już się zmierzcha (I Kwartet), Quasi una fantasia (II Kwartet)
  • XIV KONCERT - godz. 17.00 - Teatr Korez
    wyk.: Aleksandra Szafir (sopran), instrumentaliści NOSPR: Maria Grochowska (flet), Stanisław Proksa (perkusja), Jakub Urbańczyk (tuba), Piotr Kopiński (fortepian)
    w programie: Aria „scena operowa” op.59, Good Night op.63
  • XV KONCERT - godz. 18.30 - Teatr Korez
    wyk.: instrumentaliści NOSPR: Maria Grochowska (flet), Łukasz Zimnik (flet), Patryk Laburda (skrzypce), Kinga Tomaszewska (skrzypce), Tomasz Miczka (obój), Piotr Kopiński (fortepian)
    w programie: Trzy diagramy, Dla ciebie, Anne-Lill, Sonata na 2 skrzypiec, Quartettino
  • XVI KONCERT - godz. 19.30 - Teatr Korez
    wyk.: Krzysztof Bąkowski (skrzypce), Anna Górecka (fortepian), Jaś Stańczyk - syn Anny Góreckiej (skrzypce)
    w programie: "Dla Jasiunia" na skrzypce i fortepian, Trzy małe utworki, Cztery preludia, Sonatina w jednej części, Wariacje, Kołysanki i tańce, I Sonata na fortepian, Mała fantazja
  • XVII KONCERT - godz. 22.30 - Teatr Korez
    wyk.: Adam Kruszewski (baryton), Wanda Warska (canto), Henryk Mikołaj Górecki (fortepian)
    w programie: Trzy pieśni op.3, Dwie pieśni sakralne op.30b, Trzy pieśni op.68, Trzy fragmenty do słów S.Wyspiańskiego
  • XVIII KONCERT - godz. 18.45 - Katedra Chrystusa Króla
    wyk.: Julian Gembalski (organy), Elżbieta Grodzka-Łopuszyńska (sopran), Połączone Chóry Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach
    w programie: Kantata op. 26 na organy solo, O Domina nostra. Medytacje o Jasnogórskiej Pani Naszej op.55 na sopran i organy oraz Przybądź Duchu Święty op.61, Lobgesang op.76, Totus Tuus op.60, Miserere (odtworzenie nagrania)
Karnety uprawniające do wejścia na wszystkie koncerty Maratonu w cenie 25 zł (5 zł dla młodzieży uczącej się) nabywać można w kasie NOSPR w dniach 1-5 grudnia w godz. 15-17 oraz w dniu Maratonu od godz. 8 a także w kasie Teatru Śląskiego od dnia 1 grudnia. Rezerwacji dokonywać można telefonicznie - tel. (+48 32) 251 89 03 lub za pośrednictwem poczty elektronicznej - pr@nospr.org.pl.
Dla osób spoza Katowic organizatorzy oferują również pomoc w rezerwacji noclegów po preferencyjnych cenach.


Dnia 9 grudnia 2003 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej odbędzie się koncert zatytułowany Kolory perkusji z cyklu Młodzi w Łodzi z udziałem Zespołu Perkusyjnego Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi w składzie: Magdalena Kowalczyk, Małgorzata Matusewicz, Bogusława Stelmach, Konrad Biczak, Radosław Bolewski, Łukasz Lach, Paweł Lewandowski, Piotr Musiał, Piotr Pniak, Daniel Wasilewski oraz gości: Piotra Pniaka - perkusja solo, Katarzyny Worek – flet i Piotra Siadula – kontrabas. Kierownictwo muzyczne nad koncertem sprawuje Piotr Pniak i Urszula Bereźnicka-Pniak, a autorem choreografii są Marcelina Paniuta i Ewa Wojtyga. Zatańczą Marcelina Paniuta, Katarzyna Tercz oraz grupa rytmiczna Sekcji Rytmiki łódzkiej AM.
W programie:
  • Michael Colgrass – Three brothers
  • John Beck – Concerto for solo set drum and percussion ensemble (solo: Piotr Pniak)
  • Astor Piazzolla – Tango-suita w 3 częściach
  • John Cage – Living Room
  • William Schinsline – Bossa Nova ohne Instruments & Franz Bach – Bodies Music
  • Ammon Wolman – No u turn
  • Ney Rosauro – Mity brazylijskie
  • Marta PtaszyńskaMuzyka pięciu stopni: Scena z teatru Kabuki
  • Bobby Christian – Dakota
  • Ney Rosauro – Valencia
Podczas koncertu królować będzie muzyka z wszechobecną perkusją - w domu, w dżungli brazylijskiej, w teatrze Kabuki, w więziennych czeluściach. Nie zabraknie również stylizowanych tang i nietypowych utworów na perkusję. Przed koncertem zorganizowana zostanie wystawa prac absolwentów i studentów Wydziału Edukacji Wizualnej Akademii Sztuk Pięknych im. W. Strzemińskiego w Łodzi.


Czwarte Europejskie Spotkania Chóralne odbędą się w dniach 11-14 grudnia 2003 roku w Warszawie oraz w okolicznych miastach: Płocku, Radomiu, Pułtusku, Wołominie i Siedlcach. W festiwalu wezmą udział zespoły chóralne z różnych stron Europy, wykonując dawną i współczesną muzykę wokalną, solową i chóralną. Spotkania zakończy tradycyjna Wielka Gala Kolęd - wspólny koncert wszystkich uczestników na scenie Teatru Wielkiego w Warszawie, którego punktem kulminacyjnym stanie się Oda do radości (czyli fragment IX Symfonii Beethovena), będąca hymnem Unii Europejskiej.
Skrócony program:
  • Czwartek, 11 grudnia 2003 - Uroczysta inauguracja, Kościół św. Krzyża, godz. 19:30
  • Sobota, 13 grudnia 2003
    - Ciechanów, Kościół Poaugustiański w par. Św. Tekli „Klasztorek”, godz. 15:00
    - Ostrołęka, Kościół p.w. Zbawiciela Świata, godz. 18:30
    - Węgrów, Węgrowski Ośrodek Kultury, godz. 17:00
    - Wyszków, Wyszkowski Ośrodek Kultury „Hutnik”, godz. 18:00
    - Zwoleń, kino „Świt”, godz. 14:00
  • Niedziela, 14 grudnia 2003 - Wielka Gala Kolęd, Teatr Wielki - Opera Narodowa, godz. 19:00


Po raz pierwszy MOSCOW CITY BALLET w Polsce!

Jedyna w swoim rodzaju rosyjska grupa baletowa przyjedzie po raz pierwszy do Polski. Od 12 do 17 grudnia 2003 roku w Warszawie, Łodzi i Bydgoszczy będzie można obejrzeć spektakle Moscow City Ballet. Publiczność obejrzy Jezioro łabędzie oraz Dziadka do orzechów.

Melodyjność i gracja ruchów tancerzy Moscow City Ballet w połączeniu z perfekcyjną w swej wyrazistości choreografią wprawiają widzów w zachwyt. Najlepsi z najlepszych - tak uważają zarówno krytycy, jak i publiczność obecna na spektaklach.
Moscow City Ballet jest prywatnym przedsięwzięciem. Zespół został założony w 1988 roku przez wybitnego rosyjskiego choreografa Wiktora Smirnowa-Golowanowa, który przez ponad 20 lat tańczył jako solista w znakomitym rosyjskim Bolszoj Balet. Po raz pierwszy wystąpił w 1989 roku w Seulu (Korea). Jego sukces poza terytorium Rosji czyni go najczęściej podróżującym składem baletowym na świecie. Moscow City Ballet przedstawiał swoje spektakle w Belgii, Egipcie, Estonii, Cyprze, Niemczech, Holandii, Hongkongu, Irlandii, Izraelu, Japonii, Chinach, Filipinach, Korei, Tajwanie, Singapurze, USA, Wielkiej Brytanii oraz w Rosji.
W rozległym repertuarze Moscow City Ballet można znaleźć m.in.: Jezioro łabędzie, Śpiącą królewnę, Kopciuszka, Don Kichota, Dziadka do orzechów, Giselle, Wojnę i Pokój oraz jednoaktowe balety: Miłość i śmierć Anny Kareniny, Carmen, Romeo i Julia, a także Fantasy w oparciu o muzykę Karmaty (Japonia).

Somerset Guardian (Wielka Brytania): Moscow City Ballet jest znany ze swojej perfekcji wynikającej z tradycji rosyjskiej szkoły baletu klasycznego. Produkcje Wiktora Smirnowa-Golowanowa charakteryzuje unikatowy styl, który wyznacza najwyższe standardy światowego baletu.

The News (Wielka Brytania): Publiczność nie przestawała oklaskiwać Dziadka do orzechów w wykonaniu grupy Wiktora Smirnowa-Golowanowa. Doskonały występ Natalii Koungourtsewy jako Klary i Nourlana Abougaliewa jako Księcia był wart zobaczenia. Piękny taniec i kostiumy zauroczyły publiczność.

Daily Echo (Wielka Brytania): To był triumf. Wykonanie Kopciuszka przez Moscow City Ballet zachwyciło publiczność, którą urzekł nie tylko perfekcyjny, jak zawsze w wykonaniu zespołu taniec, ale również doskonała charakteryzacja oraz kostiumy.

Moscow City Ballet wystąpi:
  • 12-13 grudnia 2003 - Bydgoszcz (Opera Nova)
  • 14-15 grudnia 2003 - Łódź (Teatr Wielki)
  • 16-17 grudnia 2003 - Warszawa (Sala Kongresowa)

Organizatorem grudniowych występów Moscow City Ballet w Polsce jest Agencja Artystyczna „Makroconcert”.


W dniu 12 grudnia 2003 roku wybitny polski skrzypek Konstanty Andrzej Kulka świętować będzie w Filharmonii Narodowej jubileusz 40-lecia pracy artystycznej. W programie uroczystego koncertu z udziałem jubilata, a także Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jana Krenza usłyszymy trzy kompozycje:
Edward Elgar - Pomp and Circumstance March nr 1
Piotr Czajkowski - Koncert skrzypcowy D-dur op. 35
Ludwig van Beethoven - Koncert skrzypcowy D-dur op. 61
Koncert zostanie powtórzony 13 grudnia.


W piątek 12 grudnia 2003 roku w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy odbędzie się nadzwyczajny koncert na 70. urodziny Krzysztofa Pendereckiego. W wykonaniu Krzysztofa Jakowicza - skrzypce oraz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka usłyszymy trzy kompozycje:
Haydn - Symfonia nr 88
Beethoven - Koncert skrzypcowy D-dur
Penderecki - Tren ofiarom Hiroszimy.


Od 12 do 14 grudnia 2003 roku trwać będą w Krakowie Dni Krzysztofa Pendereckiego, na które złoży międzynarodowe sympozjum zatytułowane Krzysztof Penderecki. Muzyka ery intertekstualnej, zorganizowane przez Akademię Muzyczną w Krakowie, Uniwersytet Jagielloński i Polską Akademię Umiejętności.
Program sympozjum:
Piątek, 12 grudnia 2003 - Aula Collegium Novum Uniwersytetu Jagiellońskiego, ul. Gołębia 24
  • 11.00 – 12.00
    JM Rektor Uniwersytetu Jagiellońskiego – Prof. dr hab. Franciszek Ziejka - Otwarcie Sympozjum
    JM Rektor Akademii Muzycznej w Krakowie – Prof. Marek Stachowski – Prowadzenie
    Ryszard Nycz (Uniwersytet Jagielloński): Poetyka intertekstualna: tradycje i perspektywy
  • 12.00 – 12.30 przerwa
  • 12.30 – 13.00
    Mieczysław Tomaszewski (Akademia Muzyczna, Kraków): Krzysztof Penderecki: Przemiany i punkty węzłowe twórczości.
  • 14.00 – 16.00 przerwa
  • 16.00 – 17.00
    Krzysztof Bilica (Warszawa): W labiryncie muzyki, w labiryncie życia.
    Teresa Malecka (Akademia Muzyczna, Kraków): Krzysztof Penderecki a kultura prawosławia.
  • 17.00 – 17.30 przerwa
  • 17.30 – 19.00
  • Alicja Jarzębska (Uniwersytet Jagielloński): Twórczość Krzysztofa Pendereckiego a modernizm i postmodernizm.
  • Andrzej Tuchowski (Uniwersytet Zielonogórski): «Pisalne» i «czytalne» – etyczny kontekst twórczości Krzysztofa Pendereckiego.
  • Dyskusja
  • 20.00 - KONCERT - Aula Collegium Novum Uniwersytetu Jagiellońskiego, Koncert Sinfonietty Cracovia
    wyk.: Robert Kabara – skrzypce, dyrygent, Ewa Szczepańska-Chwast – altówka, Rafał Kwiatkowski – wiolonczela, Arkadiusz Adamski – klarnet, Tomasz Bińkowski – waltornia, Mariola Cieniawa – fortepian, Sinfonietta Cracovia
    W programie: Krzysztof Penderecki: Agnus Dei, Serenada, Sinfonietta, Sekstet

Sobota, 13 grudnia 2003 - Aula Polskiej Akademii Umiejętności, ul. Sławkowska 17
  • 9.30 - 11.00
    Prezes Polskiej Akademii Umiejętności – Prof. dr hab. Andrzej Białas: Powitanie
    Anna Nowak (Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego, Bydgoszcz): Kategorie intertekstualności w koncertach instrumentalnych Krzysztofa Pendereckiego
    Ray Robinson (Palm Beach Atlantic College): Penderecki’s Orchestra
    Sangjick Jun (Seoul National University): The Harmony in the Neo-romantic Works of Krzysztof Penderecki
  • Dyskusja
  • 11.30 – 12.00 przerwa
  • 12.00 – 14.30
  • Stefan Keym (Universität Leipzig): Intertekstualität in Krzysztof Pendereckis «Paradise Lost»
    Bettina Dissinger (Universität Leipzig): Zum Gebrauch musikalischer Zitate in Pendereckis Oper «Die schwarze Maske»
    Małgorzata Janicka-Słysz (Akademia Muzyczna, Kraków): Krzysztofa Pendereckiego strategie intertekstualne w operze «Ubu król»
    Jerzy Jarocki (Polska Akademia Umiejętności): Spotkania z Krzysztofem Pendereckim na skrzyżowaniu teatru i muzyki.
  • Dyskusja
  • 14.30 – 16.30 przerwa
  • 16.30 – 17.30
    Helmut Loos (Universität Leipzig): «Credo» von Krzysztof Penderecki.
    Ann Gebuhr (Houston College of Music): From Sketch to Reality: Subtext in Penderecki’s «Credo».
  • 17.30 - 18.00 przerwa
  • 18.00 – 19.00
    Regina Chłopicka (Akademia Muzyczna, Kraków): Dialog z przeszłością w muzyce kantatowo-oratoryjnej Krzysztofa Pendereckiego.
  • Dyskusja
  • 20.00
    Aula Akademii Muzycznej w Krakowie „Florianka” - Spotkanie z Profesorem dr h. c. Krzysztofem Pendereckim
    Promocja książek poświęconych twórczości kompozytora

Niedziela, 14 grudnia 2003 - Aula Akademii Muzycznej w Krakowie „Florianka”, ul. Basztowa 8
  • 10.00 – 12.00
    JM Rektor Akademii Muzycznej w Krakowie – Prof. Marek Stachowski: Powitanie
    Marcin Gmys (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań): Penderecki a Mahler. Próba paraleli.
    Ewa Siemdaj (Akademia Muzyczna, Kraków): Idiom adagia i idiom marsza w symfoniach Krzysztofa Pendereckiego.
    Roman Kowal (Akademia Muzyczna, Kraków): «Actions» Krzysztofa Pendereckiego – utwór epoki intertekstu.
    Andrzej Fuliński (Uniwersytet Jagielloński, Polska Akademia Umiejętności): Słuchając Pendereckiego.
  • 12.00 – 12.30 przerwa
  • 12.30 – 14.00
    Dyskusja końcowa - Prowadzenie: Mieczysław Tomaszewski
  • 14.00 – 16.00 przerwa
  • 20.00 – KONCERT - Kościół św. Katarzyny, ul. Augustiańska 7
    Koncert Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Krakowie pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego i Wojciecha Czepiela, Andrzej Krzyżanowski – flet
    W programie: Krzysztof Penderecki: De profundis, Koncert fletowy, II Symfonia

Sympozjum towarzyszy wystawa obrazów w Auli „Florianka”: Paweł Bitka Opery Krzysztofa Pendereckiego. Sugestie, wizje, obrazy dodane

Kierownictwo Naukowe Sympozjum - Prof. dr hab. Mieczysław Tomaszewski
Rada Programowa Sympozjum - Prof. dr Teresa Malecka, Prof. Regina Chłopicka, Dr Małgorzata Janicka-Słysz


Ministerstwo Kultury, Urząd Miasta Łodzi oraz Katedra Kompozycji Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów zapraszają na koncert finałowy I Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Grażyny Bacewicz dnia 14 grudnia 2003 roku o godz. 17.00 w sala nr 12 łódzkiej Akademii Muzycznej. W programie:
  • Adam Vilagi (Węgry/Finlandia) Trois nocturnes
    wyk.: Joanna Woszczyk (flet), Małgorzata Smyczyńska (wiolonczela), Witold Holtz (fortepian)
  • Robert Kurdybacha (Polska) Free 4 Free
  • Alessandro Fiore (Włochy) E'Unaltro modo di pensare il mare?
    wyk.: Katarzyna Przybylska (flet), Robert Fender (wiolonczela), Mariusz Drzewicki (fortepian)
  • Łucja Szablewska (Polska) Trio
    wyk.: Antoni Wierzbiński (flet), Stanisław Firlej (wiolonczela), Anna Wesołowska-Firlej (fortepian)
Koncertowi finałowemu towarzyszy wystawa prac studentów Akademii Sztuk Pięknych im. W. Strzemińskiego w Łodzi.


Koncert finałowy obchodów jubileuszu 70. rocznicy urodzin Krzysztofa Pendereckiego odbędzie się 16 grudnia 2003 roku o godz. 19:30 w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Soliści: Barry Douglas – fortepian, Izabella Kłosińska – sopran, Agnieszka Rehlis – mezzosopran, Adam Zdunikowski – tenor, Romuald Tesarowicz – bas oraz Chór Filharmonii Narodowej i orkiestra Sinfonia Varsovia pod batutą jubilata wykonają dwa dzieła Mistrza:
Koncert fortepianowy „Zmartwychwstanie”
oraz Te Deum.


Dnia 19 grudnia 2003 roku o godz. 19.00 w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie odbędzie się premiera kantaty dramatycznej Potępienie Fausta Hectora Berlioza. Spektakl, realizowany w kooprodukcji z Los Angeles Opera, powstaje z okazji 200. rocznicy urodzin kompozytora.
Reżyseria, dekoracje i kostiumy – Achim Freyer, kierownictwo chóru – Bogdan Gola, reżyseria świateł – Heinrich Brunke. Wykonawcy: Eleni Matos, Małgorzata Walewska (Marguerite), Marcello Bedoni (Faust), Marcel Vanaud, Adam Kruszewski, Wojciech Bukalski (Méphistophélès), Piotr Nowacki, Romuald Tesarowicz (Brander) oraz Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka.
Spektakl zostanie powtórzony 21 grudnia.


W piątek 19 grudnia 2003 roku o godz. 19.00 w Sali im. Karola Stryji w Filharmonii Śląskiej w Katowicach odbędzie się uroczysty koncert z okazji jubileuszu 35-lecia Kwartetu Wilanów.
W wykonaniu jubilatów: Tadeusza Gadziny - I skrzypce, Pawła Łosakiewicza - II skrzypce, Ryszarda Duża - altówka, Mariana Wasiółki - wiolonczela oraz Śląskej Orkiestry Kameralnej i Chóru Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Mirosława J. Błaszczyka, a także solistów: Małgorzaty Olejniczak - sopran, Doroty Słabolepszy - sopran, Magdaleny Spytek - sopran, Agaty Piękosz - alt, Macieja Gallasa - tenor i Tadeusza Leśniczaka - bas usłyszymy:
S. Stulhoff - Koncert na kwartet smyczkowy i instrumenty dęte
W. A. Mozart - Oratorium La Betulia liberata


„Na scynściy, na zdrowiy, na to Boze Narodzyniy,
co by siy Wom darzyło, mnożyło syćko Boskie Stworzyniy!..”

- Kolędy, pastorałki, muzyka Karpat: Beskidu Śląskiego, Beskidu Żywieckiego i Podhala, Orawy, Spisza i Moraw, nuty Czechów i Słowaków

Agencja Promocji Kultury CHANTERELLE w Ostrowie Wielkopolskim oraz Muzeum Miasta Ostrowa Wielkopolskiego zapraszają na III koncert CHANTERELLE z cyklu W taki piękny zimowy wieczór - w poniedziałek 29 grudnia 2003 roku o godz. 18.30 w Ratuszu - Główny Rynek, w Ostrowie Wielkopolskim.
W programie - prezencie pod choinkę wystąpią WAŁASI - Kapela Górali Beskidu Śląskiego (na zdjęciu) w składzie: Zbigniew Wałach - skrzypce prym, gajdy, trombita, śpiew, Piotr Kohut - skrzypce sekund, gajdy, śpiew, Jano Kaczmarzyk - altówka węgierska, śpiew, Robert Waszut – kontrabas oraz gościnnie Tomasz Drabina na harmonii.
WAŁASI są zjawiskiem wyjątkowym na mapie muzycznego folkloru Polski. Już sam fakt, że istnieją od ponad 20 lat, jest czymś wyjątkowym. Muzyka, którą grają to autentyczna sztuka ludowa – nie przetworzona na potrzeby taniej współczesnej mody – ale dziedziczona przez stulecia, przekazywana z pokolenia na pokolenie, zachowała się w pieśniach i wątkach melodycznych mających niekiedy walor archaiczny, jest wciąż zywa. Nazwa "Wałasi" nawiązuje do starych ludów pasterskich, które przez wieki wędrowały łukiem Karpat tworząc zadziwiające swą różnorodnością bogactwo kulturowe. Wałasi (Wołosi) przybyli w XVI wieku na tereny Księstwa Cieszyńskiego z Hospodarstwa Wołoskiego (Walachia), z terenów położonych w dzisiejszej Rumunii. W Beskidzie Śląskim stworzyli odmianę kultury o pięknym lokalnym kolorycie.


Na Koncerty Sylwestrowe i Noworoczne w dniach 29-30 grudnia o godz.19.00, 31 grudnia o godz.17.00 i 20.00 oraz 1 stycznia 2004 o godz.17.00 zaprasza Opera Nova w Bydgoszczy. W nastrój zabawy najlepiej wprowadzi wszystkich muzyka. I to taka, jakiej w ten wyjątkowy czas najchętniej słuchamy.
Gmach Opery przybrał odświętny wystrój. Scena będzie epatować częstymi zmianami dekoracji; cztery zapadnie wynosić będą coraz to inne pałace, ogrody, bajkowe pejzaże, które stanowić będą oprawę dla śpiewu i tańca. Wykorzystane zostaną też inne możliwości techniczne opery (projekcje komputerowe).
Po ubiegłorocznych koncertach Opera Nova postanowiła jeszcze „podnieść poprzeczkę”. Dwanaścioro solistów bydgoskiej Opery będzie miało przyjemność zaprezentowania swych wspaniałych możliwości wokalnych i aktorskich. Choreograf Henryk Koniński wespół z kierownikiem bydgoskiego baletu Vladimirem Hlinskim stworzyli specjalnie na te wieczory układy taneczne, tyleż oryginalne, co dowcipne: pod kostiumem tancerki może kryć się ... inna płeć.
Do licznego grona śpiewaków i tancerzy dołącza w tym roku Chór. Słuchać będziemy utworów, które europejska tradycja przywołuje w momentach szczególnych: przeboje muzyki operowej, operetkowej, musicalowej i tanecznej. Piotr Bałtroczyk, który poprowadzi koncerty, przeszedł na scenie Opery Nova rok temu „operowy chrzest” . Ten znany prezenter telewizyjny i estradowy, rozśmieszał operowych gości do łez.
Za pomyślność Nowego Roku wzniesiemy toast, a cytując słowa z operetki Hrabina Marica, zapewniamy, że: „noc to będzie szalona, szalona, szalona! Tańce, picie do rana, to jest życia smak!”