Polmic - FB

aktualności

Wieczór muzyczny „Impresje”

i13 lutego 2017 roku o godz. 18.15 w Sali Kameralnej łódzkiej Akademii Muzycznej (al. 1 Maja 4) będzie miał miejsce koncert „Impresje” z cyklu „Wieczory muzyczne”, podczas którego po raz pierwszy zostaną wykonane kompozycje Macieja Staszewskiego i Gerarda Drozda.

Saksofonista Paweł Gusnar i gitarzysta Maciej Staszewski – pedagodzy Akademii Muzycznej w Łodzi – zagrają po raz pierwszy w duecie i na tę okazję mają dwie premiery. Dwa utwory skomponowane specjalnie na ich wspólny „wieczór muzyczny” to: Adagio op. 44L Gerarda Drozda oraz Impresję Macieja Staszewskiego. W wykonaniu znakomitych muzyków zabrzmi także kilka znanych dzieł w opracowaniu na saksofon i gitarę, w tym: romantyczna sonata Franza Schuberta Arpeggione, słynna Pavana op. 50 Gabriela Fauré, wybrane części z Historii tanga Astora Piazzolli i taneczne Pieces amerykańskiego gitarzysty Grega Hyslopa.

Paweł Gusnar, saksofonista, kameralista, pedagog, profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, od września 2016 roku jest prorektorem tej uczelni. Jako jeden z nielicznych saksofonistów łączy na równie wysokim poziomie działalność na polu muzyki klasycznej, jazzowej i rozrywkowej. Gusnar jest wielkim propagatorem muzyki współczesnej oraz niestrudzonym promotorem polskiej muzyki w świecie. Dla niego powstają dzieła, które prawykonuje na arenie międzynarodowej – zarówno koncerty saksofonowe (m.in. K. Pendereckiego, B.K. Przybylskiego, K. Knittla, K. Herdzina), jak i utwory kameralne. 13 lutego po raz pierwszy wykona nowy utwór Macieja Staszewskiego. Muzyk jest autorem kompozycji kameralnych, chóralnych i elektroakustycznych. Od 2008 wykłada w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów, obecnie na stanowisku adiunkta. W 2013 uzyskał stopień naukowy doktora sztuki muzycznej. Pełni funkcję prodziekana Wydziału Instrumentalnego Akademii w kadencji 2016-2020.

Wstęp na koncert jest wolny.

Więcej informacji o wykonawcach i programie: www.amuz.lodz.pl

Sztuka kochania

sOrkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus zaprasza 12 lutego 2017 roku o godz. 18.00 na koncert walentynkowy pt. „Sztuka kochania”, który będzie miał miejsce w Poznaniu (Aula UAM, ul. Wieniawskiego 1).

W pierwszej części koncertu z okazji Dnia Zakochanych zostaną wykonane utwory angielskich kompozytorów, które wraz z Orkiestrą wykona Meccore String Quartet, uznawany za jeden z najbardziej porywających europejskich kwartetów. Zabrzmi również utwór poznańskiego kompozytora Jerzego Zieleniaka (ur. 1959) Zakrętaniec, dedykowany Orkiestrze. O idei utworu kompozytor wypowiedział się w następujących słowach: „Założyłem, że zaproponuję utwór krótki, zwarty, motoryczny i efektowny w brzmieniu, a jednocześnie pozbawiony zbędnych utrudnień wykonawczych - słowem taki, który dawałby możliwość zagrania go „na bis" bez zbędnego stresu, stanowiąc alternatywę dla innych, często nieco za długich samodzielnych utworów lub części utworów cyklicznych. Nie bez znaczenia jest też związek materiału muzycznego z folklorem - nazwijmy go – „ogólnosłowiańskim" (w pierwotnym założeniu przede wszystkim bałkańskim), który akcentuje dodatkowo słowiańskie korzenie zespołu wykonawczego”.

W drugiej części koncertu artyści przeniosą nas w świat argentyńskiego tanga Astora Piazzolli. Solistą będzie Wiesław Prządka, należący do grona najwybitniejszych akordeonistów i bandoneonistów w Polsce. Podczas koncertu muzyka przeplatana będzie fragmentami poematu miłosnego Owidiusza Sztuka kochania w interpretacji Andrzeja Lajborka.

Więcej o koncercie – na stronie: www.amadeus.pl

„Orkiestrownik” nominowany do nagrody MocArta

oAplikacja mobilna „Orkiestrownik”, która powstała na zamówienie Narodowego Instytutu Audiowizualnego oraz Instytutu Muzyki i Tańca, została nominowana do nagrody MocArta w kategorii „Rzecz z Klasą".

Jak co roku radio RMF Classic rozdaje nagrody Moc-Arty dla najważniejszych i najciekawszych zjawisk w świecie muzyki, kultury i designu. O aplikacji organizatorzy konkursu piszą: „nowoczesny przewodnik po muzyce klasycznej, adresowany przede wszystkim do dzieci i młodzieży, który wprowadza w świat orkiestry, pokazuje instrumentarium, muzyków, dyrygenta, próbę i koncert. Znakomite narzędzie edukacyjne – można rzec – klasyka XXI wieku!”.

W kategorii „Rzecz z Klasą” nominowano również tak rozmaite produkty, jak projekt pawilonu Centrum Dialogu „Przełomy” w Szczecinie, książki wydawnictwa „Wytwórnia”, AIRLY (czujnik zanieczyszczeń powietrza) czy kolekcja mebli Piotra Polka. Inne kategorie konkursu to Człowiek Roku 2016, Wydarzenie Roku 2016 oraz Muzyka Filmowa Roku 2016.

Zwycięzców konkursu wybierają słuchacze RMF Classic, którzy mogą głosować na swoich faworytów na stronie radia: http://www.rmfclassic.pl/mocarty-2016/ . Zwycięzców nagrody poznamy 13 marca 2017 roku podczas uroczystej Gali MocArtów RMF Classic 2016 w Warszawie.

Orkiestra Muzyki Nowej / Wirtuozi nowej muzyki

o12 lutego 2017 roku o godz. 18:00 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia (Sala Kameralna) będzie miał miejsce koncert w wykonaniu Orkiestry Muzyki Nowej, specjalizującej się w muzyce współczesnej, pod batutą jej kierownika Szymona Bywalca.

Koncert otworzy utwór Kya Giacinto Scelsi (1905-1988). Jest on jednym z najbardziej rozpoznawalnych włoskich twórców, choć w dziedzinie kompozycji w zasadzie był samoukiem. Został zapamiętany jako ekscentryk, który po okresie pobytu w szpitalu psychiatrycznym (gdzie, jak wspomina, doznał samouzdrowienia, grając wciąż jeden i ten sam dźwięk), powrócił pisząc muzykę mistyczną i transcendentalną. W utworze Kya, pochodzącym z późnego okresu twórczości Scelsiego, partia solowa powierzona została klarnetowi. Dominują w niej współbrzmienia mikrotonowe, przywołujące skojarzenia z muzyką pozaeuropejską, swobodny, jakby spowolniony czas, wyciszenie i zatapianie się w barwę muzyczną.

Kompozycja Hysteresis Michaela van der Aa (1970) to pierwszy w dorobku tego kompozytora koncert klarnetowy. Utwór powstał na zamówienie znakomitego zespołu London Sinfonietta. Partia instrumentu solowego łączy się z zespołem i dźwiękami nagranymi na taśmie, raz je naśladując (z wykorzystaniem specyficznych technik artykulacyjnych), innym razem przeciwstawiając im silnie ekspresywne i nabrzmiewające dźwięki.

Podczas koncertu zaprezentowana zostanie także twórczość najmłodszego pokolenia. Nikolet Burzyńska (1989) to niezwykle uzdolniona i wielokrotnie nagradzana kompozytorka pochodząca z Katowic. Jej utwory są nagrywane przez najważniejsze zespoły europejskie oraz rejestrowane na płytach przez najlepsze wytwórnie. Podczas koncertu zabrzmi Temple of Cinders jej autorstwa. Wieczór uświetni również prawykonanie Koncertu fortepianowego brytyjskiego kompozytora Edwarda Nesbita (1986). W roli solistów wystąpią Julia Samojło (fortepian) i Michele Marelli (klarnet).

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: www.nospr.org.pl

Obchody 140. rocznicy urodzin Feliksa Nowowiejskiego

n7 lutego 2017 roku mija 140. rocznica urodzin Feliksa Nowowiejskiego, polskiego kompozytora, dyrygenta, organisty, pedagoga i chórmistrza. Z tej okazji Towarzystwo im. Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu zorganizowało szereg przedsięwzięć.

7 lutego w Barczewie, gdzie się urodził kompozytor, będą miały miejsce wystawa i koncert. W Skarbcu Kultury Europejskiej (ul. Grunwaldzka 15) o godz. 17.00 odbędzie się wykład dr Jana Chłosty z Ośrodka Badań Naukowych w Olsztynie Związki Feliksa Nowowiejskiego z Warmią i promocja publikacji pokonferencyjnej Warmia w czasach Feliksa Nowowiejskiego. Wystąpi orkiestra wojskowa z Giżycka, a następnie Maria-Isabella Jung z towarzyszeniem pianistki Sefuri Sumi. Podczas tego jubileuszowego recitalu specjalny gość z rodziny Feliksa Nowowiejskiego zaprezentuje pieśni Nowowiejskiego i Wagnera. O 19.30 w Salonie Muzycznym im. Feliksa Nowowiejskiego (ul. Mickiewicza 13) odbędzie się prezentacja i oprowadzenie po wystawie „Genealogia Rodu Nowowiejskich". Została ona przygotowana na podstawie dokumentów i prac badawczych ks. i dr hab. Andrzeja Kopiczko, Dyrektora Archiwum Archidiecezji Warmińskiej w Olsztynie, pani Marleny Kulińskiej, pracownika Archiwum Państwowego w Olsztynie, dr Iwony Fokt z Akademii Muzycznej w Poznaniu i mgr Magdaleny Łowkiel-Klimek, pracownika Salonu Muzycznego w Barczewie.

Koncert 8 lutego odbędzie się o godz. 18.00 z okazji 140. rocznicy urodzin Feliksa Nowowiejskiego i 9. rocznicy Salonu Muzycznego Feliksa Nowowiejskiego „Willą Wśród Róż” (al. Wielkopolska 11), który mieści się w domu Kompozytora na poznańskim Sołaczu. Utwory wokalno-kameralne Nowowiejskiego i Wagnera ponownie wykonają Maria-Isabella Jung – sopran (prawnuczka brata Feliksa Nowowiejskiego Leona) i Sefuri Sumi – fortepian.

Wstęp wolny po wcześniejszej rezerwacji.

„Quo vadis” Feliksa Nowowiejskiego w sprzedaży od 7 lutego

n7 lutego 2017 roku do sprzedaży trafił dwupłytowy album CD zawierający pierwsze studyjne nagranie Quo vadis Feliksa Nowowiejskiego. Album z udziałem wybitnych solistów zrealizowano z okazji Roku Feliksa Nowowiejskiego, a udostępniony został melomanom w dniu 140. rocznicy urodzin kompozytora.

Quo vadis op. 30 jest uznawane za najsłynniejsze dzieło Nowowiejskiego. W nagraniu utworu udział wzięli: Aleksandra Kurzak – sopran, Artur Ruciński – baryton, Rafał Siwek – bas, Sebastian Szumski – baryton, Arkadiusz Bialic – organy, Górecki Chamber Choir, przygotowany przez Włodzimierza Siedlika, oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego.

Nagranie płyty zrealizowane zostało dzięki wsparciu finansowemu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Producentami płyty Quo vadis są: Instytut Muzyki i Tańca – pełniący rolę Biura Obchodów Roku Nowowiejskiego – oraz Warmińsko-Mazurska Filharmonia im. F. Nowowiejskiego w Olsztynie, dla której wydanie płyty jest ważnym wydarzeniem jubileuszu 70-lecia Orkiestry i podsumowaniem wielu działań koncertowych, związanych z rokiem patrona instytucji. Wydawcą płyty jest DUX.

Nagranie zrealizowano w Sali Koncertowej Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie w sierpniu i listopadzie 2016 roku. Wydawcą materiałów nutowych Quo vadis Feliksa Nowowiejskiego jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Płyta dostępna w sprzedaży od 7 lutego na stronie internetowej wydawcy www.dux.pl, na stronie www.empik.com oraz w salonach EMPiK. W drugiej połowie lutego album w wersji cyfrowej dostępny będzie na platformach: Abramus, Amazon, AspiroWiMP, ClassicalArchives, Deezer, Divibib, eClassical, EMusic, Google, Gracenote, Grammofy, Groove, IDAGIO, iHeartRadio, iTunes, KKBOX, MusicNet, MusicReports, Napster, Neurotic, Pandora, PrestoClassical, Primephonic, Qobuz, Rovi, Shazam, SiriusXM, Slacker, SOPROQ, Sound Cloud, SoundExchange, Spotify2, SuperD, YouTube1CID, YouTube2DDEX.

ZOBACZ: Fragment nagrania Quo vadis, pochodzącego z Nadzwyczajnego koncertu 20 listopada 2016 roku w Filharmonii Narodowej: https://youtu.be/DA_rqXari6A

Muzyka z Polski. Koncert symfoniczny

f10 lutego 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Gorzowskiej będzie miał miejsce koncert, podczas którego zabrzmią dzieła wybitnych polskich twórców: Zygmunta Noskowskiego, Karola Szymanowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego.

Koncert w całości wypełniony muzyką polską dedykowany jest trzem wielkim kompozytorom, których twórczość obejmuje okres między ostatnimi dekadami XIX i pierwszą połową XX wieku. Mowa o Zygmuncie Noskowskim, jego uczniu Karolu Szymanowskim i Ignacym Janie Paderewskim. Koncert rozpocznie Etiuda b-moll Karola Szymanowskiego – trzecia z wczesnego fortepianowego cyklu Czterech etiud op. 4 (1900-1902), uważanych za znakomity przykład gatunku kultywującego w muzyce późnoromantycznej tradycję chopinowską. Etiuda b-moll napisana jest w dostojnym, nieco żałobnym, a w kulminacji bardzo dramatycznym nastroju. Autorem instrumentacji w wersji na orkiestrę jest Grzegorz Fitelberg.

Centralnym punktem koncertu będą skomponowane przez Ignacego Jana Paderewskiego Pieśni do słów Catulle’a Mendèsa op. 22 (1903). XIX-wieczne strofy francuskiego poety poprowadziły kompozytora w stronę wzorów tradycji paryskiej, która wówczas coraz silniej oddziaływała na całą muzykę europejską. Dzięki francuskim inspiracjom Pieśni wyróżniają się pięknymi tematami muzycznymi, niezwykłą harmonią między muzyką a tekstem, olbrzymią siłą wyrazu oraz oryginalnym kolorytem i niuansami w partii wokalnej.

Na koniec koncertu zabrzmi mało znana I symfonią A-dur (1874-75) Zygmunta Noskowskiego, który – idąc śladami swoich wielkich poprzedników: Stanisława Moniuszki i Ignacego Dobrzyńskiego – obficie czerpał z tradycji i unikał nowych pomysłów, znacząco odmieniających styl ówczesnej muzyki. I Symfonia przemawia zatem bogactwem pięknych melodii, wyrazistością muzycznego obrazu, pokrzepia optymizmem i niejednokrotnie po prostu wpada w ucho. Dzieła wykona Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej pod batutą Agnieszki Kreiner. W roli solistki wystąpi Anna Lubańska (mezzosopran).

Koncert odbędzie się w ramach programu „Filharmonia / ostrożnie wciąga!!!”, organizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca ze środków MKiDN.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: www.filharmoniagorzowska.pl

Laureaci konkursu kompozytorskiego „Musica Sacra Nova”

5m lutego 2017 roku ujawnione zostały nazwiska laureatów 13. Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego MUSICA SACRA NOVA 2017.

Międzynarodowy Konkurs odbywa się co roku i jest organizowany przez Erzbistum Köln, Freundeskreis Abtei Brauweiler (Niemcy), Stowarzyszenie Przyjaciół Gaude Mater, Instytut „Musica Sacra” (Polska), The Choir of Trinity College Cambridge (Wielka Brytania), Jauna Muzika Vilnius Municipal Choir (Litwa), Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej “Gaude Mater” w Częstochowie i Polski Chór Kameralny . Przedmiotem tegorocznej edycji były: „Kategoria A” – utwór na chór mieszany a cappella (do 16 głosów) do chrześcijańskiego tekstu w języku łacińskim oraz „Kategoria B” – utwór na organy (dwa manuały i pedał, dyspozycja barokowa, bez szafy ekspresyjnej) na temat pieśni, hymnu lub chorału pochodzących z tradycji chrześcijańskiej.

Spośród 70 kompozycji, nadesłanych z Brazylii, Kanady, Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Włoch, Łotwy, Polski, Serbii, Słowenii, Hiszpanii, Szwajcarii, Stanów Zjednoczonych, jury w składzie Vaclovas Augustinas (Litwa), Marian Borkowski (Polska), Eriks Ešenvalds (Łotwa), Vincenzo De Gregorio (Włochy), Stephen Layton (Wielka Brytania), Jan Łukaszewski (Polska), Enjott Schneider (Niemcy) wyłoniło laureatów nagród w dwóch kategoriach oraz nagrody specjalnej. I nagrodę €2.500 (Nagroda Arcybiskupa Metropolity Częstochowskiego) otrzymała Katarzyna Danel (Polska) za utwór Misericordias Domini, II nagrodę €2.000 (Nagroda Marszałka Województwa Śląskiego) – Andrej Makor (Słowenia) za kompozycję O Emmanuel, III Nagrodę Stowarzyszenia Przyjaciół Gaude Mater €1.500 przyznano za utwór Cum enim quietumsilentium contineret omnia autorstwa Janusza Krzysztofa Korczaka. Nagrodę specjalną Arcybiskupa Kolonii €1.500 otrzymała Irīna Rebhūna z Łotwy. Za kompozycję „Kategorii B” na organy I nagrody nie przyznano. II Nagrodę €1.500 Arcybiskupstwa Kolonii otrzymał Polak Michał Schaefer za utwór Et verbum caro factum est…, zaś III Nagrodę Freundeskreis Brauweiler €1.000 przyznano także Katarzynie Danel (Anastasis), studentce Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w klasie kompozycji prof. Zbigniewa Kozuba oraz w klasie organów dra Jarosława Tarnawskiego. Gratulujemy!

Koncert uczestników Akademii Operowej

k4 lutego 2017 roku o godz. 19:00 w Salach Redutowych Teatru Wielkiego – Opery Narodowej będzie miał miejsce Koncert w wykonaniu uczestników Akademii Operowej.

Teatr Wielki – Opera Narodowa realizuje program wspierania rozwoju kariery zawodowej młodych, utalentowanych artystów sztuki operowej. Celem Programu jest stworzenie dla wybitnie utalentowanych śpiewaków pomostu pomiędzy edukacją a życiem zawodowym, poprzez umożliwienie im dalszego rozwoju i doskonalenia umiejętności pod opieką znakomitych pedagogów i artystów sceny operowej. Akademia Operowa oferuje swoim adeptom udział w regularnie organizowanych warsztatach i kursach mistrzowskich. Od 2013 roku Programem objęci zostali także młodzi pianiści, specjalizujący się w pracy ze śpiewakami. Swoje umiejętności doskonalą oni pod okiem Anny Marchwińskiej, kierującej zespołem pianistów w Operze Narodowej, oraz Eytana Pessena.

Mieczysław Karłowicz zasłynął jako kompozytor, ale także miłośnik Tatr. Ze względu na zimową aurę młodzi śpiewacy z Akademii Operowej wzięli na warsztat jego pieśni. Bo choć sam określił je swoimi grzechami młodości, weszły one do kanonu polskiej twórczości wokalno-instrumentalnej. Powstałe w latach 90. XIX wieku w Berlinie utwory na głos i fortepian Karłowicz skomponował do liryków polskich poetów. Dziesięć z nich napisał do słów Kazimierza Przerwy-Tetmajera. Koncert w Salach Redutowych Opery Narodowej zakończy warsztaty wokalne dla uczestników Programu Kształcenia Młodych Talentów pod kierunkiem Eytana Pessena i Matthiasa Rexrotha. W repertuarze drugiej części koncertu znajdą się arie operowe innych kompozytorów.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://teatrwielki.pl